voor alle scholen F. A. TULP Voor Studieboeken en Leermiddelen Fa. H. Elzenaar Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort EmJSFM?Pde verschijnt eiken Dinsdag- en Vrljdag- miaaag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 11 Sept. 1934 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen afln bezorgd. Telefoon 314 Achtenveertigste Jaargang - No. 47 '-h I mijn vriend, dnn dient liij ine P* de reden van zijn vreugde mee te deelen, schreit hij, dal dien ik dc reden van zijn verdriet te ontdekken. Lectuur. Tot de factoren, die op sterke wijze onzen wil beïnvloeden, behoort zeker de lectuur.) En naarmate er meer gelezen wordt, ook door het volk, naar die mate moet deze factor der wilsvorming ook meer bestudeerd wor- den om zijn invloed ten goede le keeren. L 'A ..Een vleugje literatuur hoort zoo wat JP» bij de moderne opvoeding, zelfs op de lagere school. Onder liet vaste lees publiek moeten niet alleen meer gere kend worde- de lioogere standen, maar alle stand' Omdat de leeslust zoo hoog gespannen is, daarom ontkiemt er ook een onafzienbare massa liiera- tuur van allerlei soort, die den ver schillenden smaak van het lezend pu bliek tracht Ie voldoen. Met de massaverspreiding der lec tuur moet de invloed, die op ethisch gebied daaruil voortvloeit, gelijken tred houden. Wie leest, heeft geeslesomgang met den schrijver. Gevoelens en ge dachten, oordeel en daad moeten nood zakelijk onder diens invloed komen; een meer of mindere karaktergelijkheid is het noodzakelijk gevolg, liet oude spreekwoord„zeg, wat gij leest en ik zal zeggen, wie ge zijt", is de korte formuleering van den geweldigen in vloed van een schrijver. Door zijn dicp-ingrijpenden, zeker- werkenden invloed is de literatuur een grootmacht geworden, die zijn kracht zoowel ten goede als ten kwade kan uitoefenen. Óf nu de literatuur zijn steun aan het goede of kwade verleent, dat hangt zeker op de eerste plaats van de schrijvers al; vervolgens voor een groot deel ook van de lezers. 01 ze persoonlijk voor- of nadeel uit de /literatuur trekken, is in den regel hun zaak alleen. Zouden wij nu de literaire productie van de laatste halve eeuw betreuren wegens zijn gevolgen en de dagen van vroeger weer terug verlangen Och, niets zou onzinniger zijn. Spannen we ons liever in om de nadoelen te ver dringen, de voordeelen te vergrooten en deze tot onze wilssterking te ge bruiken zou we ons daarop toeleggen, dan kunnen wc dat. De meeste schrijvers zullen de ver antwoordelijkheid voor de zedelijke werking van hun boeken van de hand wijzen.°Ze stemmen in met het vrij heidslied van de kunst om zich zelf; 1-Jk ze verklaren, dat de kunst van het woord, zooals iedere kunst in het alge meen om zich zelf beoefend wordt, dal hei talent onafhankelijk is, onbe perkt en souvert.n; ze prediken dal de literatuur de openbaring van hel goddelijke is onder de menschen. Maar wij zeggen het Pater Baumgarlner na, dat zulk een opvatting indruischt tegen verstand, waarheid en geloof. Litera tuur kau volgens haar wezen geen zelfdoel zijn; ze kan niet het hoogste zijn op aarde, noch veel minder kan zc onzen godsdienst vervangen. Waar hel op aankomt, ook in de literatuur, dat is op het verheerlijken van God De AHdii van Eémond. Door Dom. A. Beekman, Benedictijner Monnik van de St. Paulus Abij te 4) Oosterhout. Om een enkel voorbeeld te noemen de pelgrimstochten naar het II. Land, die de kruistochten hebben voorbereid, hebben ongetwijfeld op de eerste plants de bedoeling gehad, de beleving dier gemeenschap aan te kweeken. Ook daar, waar men niet onmiddellijk zou denken, dat die geest zijn invloed heeft doen gelden, is hij doorgedron gen de iconographie der oude kathe dralen blijft een gesloten boek, zoo men zich deze stelling niet te binnen brengtmaar ook de oriëntatie dier eerbiedwaardige bouwwerken is niet anders dan een onmiddellijke uiting van den diepgeeslelijken gemeenschaps zin. dien men nastreefde. liet spreekt vanzelf, dat deze geesl evenzeer en zelfs op de eerste plaatsI in den eeredienst was ingeënt, mei het vooropgestelde doel door middel van de liturgie de geestelijke gemeen-1 schap te doen belevende uiterlijke deel als prediking daartoe bedoeld. Grcgoritis de Groole had op het eind iler zesde en begin der zevende eeuw de liturgie op geniale wijze ge ordend en lol Imogen luister gebracht en daarin den aloudcn christelijke» geest gehandhaafd. De oude liturgische boeken uil die jaren zijn dan ook de beste bronnen, waaruit de wijze der I KANTOORBOEKHANDEL Langestr. 65 t.o. Krommestr. TEL. 326 i liet dienen van den evcnmensch. Waartoe dat zelfdoel der kunst in do literatuur kan brengen, dat schrijft oi.omwonden de samensteller van een zeer gevaarlijk boek, Max Stirner: „Schrijf ik ooit iels uit liefde voor den menschzoo vraagt hij zich af. „Neen, ik schrijf, omdat ik mijn ge Jachten een beslaan Wil verzekeren in de wereld. ik van te voren, dat deze gedach ten ii rust en vrede zouden brengen, of dat de bloedigste oorlogen en de ondergang van duizende geslachten uit mijn gedachtenstaat zouden voortko men, toch schreef ik ze neer. Doe er mee, wat ge wilt; dat is uwe zaak; mij gaat het niet aan en ik bekommer er mij niet om. Ge zult misschien smart, oorlog en dood daaruit oogsten zeer weinigen zullen er vreugde van genieten. Als uw welzijn mij ter harte ging, dan zou ik handelen als de chris telijke instellingen, die het zich tot een heiligen plicht rekenen de menschheid Ie beschermen legen den bedervonden invloed van slechte boeken. Maar nie mi uwentwille, zelfs niet om de waar heid schrijf ik, wat ik denk. Neen ik zing, omdat ik zanger benu gebruik ik, omdat ge ooren hebt". Juister kan dat zelfdoel der literatuui zijn verderflijken invloed niet wor den uitgctcekend. dan bier door een der ijverigste voorvechters van dal zelfdoel geschiedt. Maar liet is tevi ook het doodvonnis over dat zelfdoel der literatuur. Neen. de literatuur is er niel zich zelf; ui! zich zelf heeft zc ais doel door het aesthetisch schoone een z lijken en veredelenden invloed op den mensch uit te oefenen. Maar daardoor wordt de literatuur een niet hoog ge noeg te waardceren factor voor dt vorming van den wil. Mensch en Gemeenschap. De mensch is onsterfelijk; niet de mteenschap, maar de mensch als zoodanig, schepsel Gods, naar Gods beeld en gelijkenis geschapen. Elke mensch afzonderlijk is het voorwerp van Gods liefde, vrijgekocht door het bloed van Jezus Christus. De erkenning dezer waarheid, dat de mensch een persoonlijkheid is met eigen levensdoel, heelt niets uit aan met de verderfelijke dwaalleer van liet individualisme, welke hierin bestaat, dat zij, onder voorwendsel de persoonlijke ontwikkeling van den mensch te w lien bevorderen, hem tracht te bevrijden van alle genteen- beleving van den geestelijken gemeen schapszin kan worden gekend. Deze boeken waren door de eerste veertig geloofsprcdikers, die direct van Rome uit iu liet jaar 596 naar Engeland waren gezonden, meegebracht, zoodat ok Willebrordus, die nog geen eeuw adieu in onze streken voet aan wal zclle.in dienzelfden geesl was opgevoed. liet is de roem der Benedictijner kloosters, dat deze gemeenschapszin binnen hun muren in den meest zui- vorm steeds wordt nageleefd, zoodat ook de sermoenen, heiligen levens, commentaren op den Bijbel door iniddcleouwsche monniken op gesteld. dien geest ademen. Sluiten we deze korte uitwijding met de opmerking, dat ook dc liturgie van onzen tijd niet minder van dien geesl is doorgedrongen, eenvoudig, omdat de kern daarvan in hoofdzaak gelijk is aan de iiturgie uit de eeuw in Grcgorlus, De Vila s. Adelbcrli zal ons dus dcu heiligen monnik voornamelijk doen kennen als gemeenschapsmoiiscli in geestelijken zin. De Benedictijner mon nik die het opstelde, volgde daarbij liet schema, dal bij de Vila van zijn geestelijken vader Benedietus, door Gregorius den Groole opgesteld, was gevolgd, Ruobert begint met enkele zeer beknopte en eenvoudige histori sch.- r.i'gi'v ciis IC vermelden, die juist genoeg zijn om (Ie herkomst en de omgeving van den persoon te leeren kennen. Blijkbaar voegde hij geen enkel schaps- banden. Het is niet waar, dat de enkeling in en aan zich-zelf genoeg heeft. Hoe voortreffelijk zijn vermoedens overigens ook zijn mogen de mensch is niet in staat zijn beslaan te verzekeren en de volmaaktheid naar geesl en hart te bereiken, wanneer hij zich los maakt uit de gemeenschap. Zooals het individualisme de rechten van liet individu te hoog aanslaat, zoo maken de tegenovergestelde stelsels, met name het Soda/isme en dc positi vistische sociologie zich aan verregaande overdrijving schuldig bij liet vaststellen van de rechten der gemeenschap. Het individualisme vergoddelijkt de rechten van het individu, het Socialisme en de positivistische sociologie ver goddelijken de rechten respectievelijk van den Staat en van de Maatschappij. De christelijke wijsgeer houdt zich bij de beoordeeling van de verhouding tusschen individu en gemeenschap evenver van genoemde uitersten ver wijderd. Met strakke hand houdt hij dc beide uiteinden van den ketting vast en erkent zoowel de verheven waar digheid van 'smenschen persoonlijk heid alsook de onmisbaarheid der ge meenschap voor zijn volkomen ont wikkeling. Bij het vaststellen van de rechten van den afzonderlijken mensch dient het individualisme zich aan als een tol in het uiterste doorgedreven subjecti visme; het kent aan het het individu een algeheele zelfstandigheid toe en wil de hoogheid zijner rechten aan geen enkele voorwaarden gebonden zien. in meer dan één opzicht zijn de grondwetten, welke de negentiende eeuw ons bracht, tol dal uiterste ver vallen. In tegenstelling met het individualis me kenmerkt zich de positivistische maatschappij-leer, waar er sprake is van de rechten van den mensch, door een eveneens tot in het uiterste ge dreven objectivisme. Zij huldigt de stelling, dat de gemeenschap een in zich atgesloten eenheid is, in het be zit van hoogere rechten en van oudere brieven dan die, waarover haar leden beschikken. Aan de leden der gemeenschap kent zij slechts rechten toe, in en voor zooverre deze noodig zijn ter bevor dering van de gemeenschappelijke be langen, Een zoodanig objectivisme moet logisch uilloopen op de miskenning zelts van die rechten, welke uit de menschelijke naluur als van zelf voort vloeien. Het beschouwt de gemeenschap als doel. waaraan de mensch, als middel loi dat doel, geheel ondergeschikt wordt gedacht. Ook met dat stelsel is de christelijke opvatting lijnrecht in strijdvolgens haar heelt de mensch een persoonlijk levensdoel en is de maatschappij een zij het noodzakelijk middel om hem dat doel te helpen bereiken. De rechten van den mensch komen voort uii zijn menschelijke natuur, maar zij zijn gebonden aan bepaalde gren zen om wille en in liet belang der gemeenschap. Zoo,bijvoorbeeld, beschikt de mensch over hel recht om te werken, maar bij verzinsel toe, waarom het verhaal alle vertrouwen verdient. Het tweede ge deelte somt enkele feilen en gebeur tenissen op, waaiuit moei blijken, welken grooten invloed de heilige Adel- bertus op de zielen heeft gehad. Uit de korte historische aanteeke- ningen vernemen we. dat Adelbertus door Egbertus van Northumberland, met Willebrordus naar deze streken is gezonden en eerstgenoemde dikwijls een onderdak vond bij zekeren Fggo te Egmond iu Kennemcrland, met wien hij zeer bevriend was. Na zijn dood werd de meergemelde Kapel opgericht waarin het altaar boven hel graf werd geplaatst. Door de Noormannen ver nield werd de kapel weer opgebouwd herhaaldelijk zou hij nog hetzelfde lot ondergaan. De bewoners, zoo verhaalt de Vila uitdrukkelijk, voerden dal werk If uil. De kerk was inderdaad afhan kelijk van de moederkerk le Heilu, daar een uur vandaan, welke moeder kerk aan de abdij van Eehternakh ïoe- behoorde. Vandaar dal niet de land- er zich mee belastte, maar de chianen zelf, zij het dan met hulp der monniken, den bouw ondernamen. Enkele eeuwen later werd een god- wijde maagd geen Kloosternon derhalve de sanctimonialis Wulfsit meerdere malen in een droomgezicht vermaand, het gebeente van Adelbertus le doen opgraven Dirk I voldeed aan het verzoek tot hem gericht, Op het gebeente vond men nog liet lijkwaad onverteerd terug en tevens het kruis. de uiloefening van dat recht heeft hij zich te houden aan een zoodanige regeling van den arbeid, als door de btlangen van een bepaald beroep of van een bepaalde landstreek kan wor den gevorderd. Amersfoort een Halve eeuw geleden. Het ouderwetsche Genootschap van Landbouw en Kruidkunde te Utrecht, afileeling Amersfoort, vergaderde te Amersfoort op 11 Januari in de Arend, J. B. de Beaufort was voorzitter. Men had Amersfoort noodig, want men wilde in Amsterdam eene tentoonstelling hou den er werd eene Commissie benoemd, wal er verder geschiedde meldt de ge schiedenis niet. De Amersfoorters had den voor zich zelf le zorgen, wanl 22 25 Juli zou hier het 37e Nederiandsch l.andhuislioudkundig Congres gehou den worden, waarover later te spreken. Men laboreerde loen aan dc ziekte van ellenlange, deftige namen bijvoorbeeld het genootschap v. landbouw en kruid kunde 'tNederl. landhuishoudkundig Congres, 't fonds tot aanmoediging en ondersleuning van den gewapen- den dienst in de Nederlanden; de ver- eeniging tot bevordering van volks onderwijs en schoolbezoek in Neder land, terwijl men in onzen tijd, den tijd der N.V.'s, overgeslagen is tot een ander euvel, de onherkenbaar tot letters verkorte namen van vereenigingen, als L.O., U.LO., M.U.L.O., H.O.R.A., V.l. O.S., G.O., R.O.O., C.J.V.V., A.P.W.C,, H.V.C., A.Z., O.B., K.J.V. enz. enz., ware puzzles voor wie er niet direct in thuis is, onoplosbaar voor velen en vervelend ook. In Amersfoort lag nog al veel garni zoen; en daarvoor waren veel mondbehoeften noodig. De aardappelen werden aanbesteed en nu had een der leveranciers den officier belast met het toezicht een kistje sigaren cadeau ge daan en dezen een muntbiljet van 110 in Je vingers willen stoppen. Hij werd daarvoor vervolgd en in Utrecht eischte men een strenge strafeen maand cel straf en f35 boete. Maar hij had een knap advokaat en deze overtuigde de Rechtbank van de onnoozelheid van zijn cliënt, die dan ook werd vrijge sproken, en lachende naar huis ging. Den 18 Februari werd op de Lange gracht in hel gebouw van De Eembode een Fröbelschool geopend die onder leiding stond van mej. C. E. Weijers. De stadsreiniging zou in eigen be heer gaan geschieden. De ouderwet sche manier »an verpachten en ophalen door de Bree den pachter was ondeug delijk gebleken. Men vroeg eerst per advertentie een directeur. Men schrijft het nu aan de werkeloosheid loe, als er voor een concierge of bodebetrek king honderden liefhebbers opdagen. Maar 50 jaar geleden, kwamen er voor de directeursbetrekking bij de reiniging 200 sollicitanten op Op de voordracht werden twee antblenaren uit 'Jtrecht geplaatst, die daar bij de reinigings dienst een emplooy hadden: G. C. de Rooij en P. J, M. van Stock. No. 1 werd benoemd, ntanr bedankte, toen waarmee hij was begravenals bijzon derheid wordt verder nog vermeld, dat bij die gelegenheid een heldere bron ontstond, welke nog aanwezig is en na de opgravingen van 1924 zich ook inderdaad itt het middelpunt van de absis bleek te bevinden, op de plaats dus, waar het altaar pleegt te De Vita verhaalt nader, dat Graaf Dirk elders te Egmond een houten ktooster liet bouwen en er het ge beente van Adelbertus in deed over brengen. In dal klooster vestigde bij nonnen, die den regel van den tl. Be nedietus onderhielden. Na Dirk's dood veranderde zijn i Dirk II tusschen de jaren 950 en 970 de houten kloosterkerk in een steenen gebouw geen zeldzaamheid itt die dagen en werden de nonnen dooi monniken vervangen. Met liet nonnen klooster. dat volgens de overlevering naar Bennebroek werd overgebracht, heelt liet gravenhuis ziclt verder niet meer ingelaten. De belangstelling ging uitsluitend uit naar de abdij vat Egmond. De onmiddellijke reden dezer wij ziging bestond in den overlast, dien het vrouwenklooster bleek te onder vinden van de Friezen, die herhaal delijk met het in Egmond gelegerde garnizoen itt botsing kwamen. De hoofdbedoeling ging echter ver der. Het is noodig daarop eenigszlns uitvoerig in te gaan, omdat zulks ver band houdt met de vraag, welke be- werd benoemd Sikkema, waar no. 2 niet wilde komen. Men besloot van gemeentewege lo. alle openbare urinoirs, riolen, mest- hoopen te doen reinigen, 2o. alle asch, faecalien, huisvuil af te doen halen aan de huizen, 3o. geleidelijk het tonnen stelsel in te voeren, 4o. het bereiden en verkoopen van compost, 5o. het ophalen en verkoopen van puin. Eene commissie van toezicht werd benoemd. In het begin des jaars was men in 't Gooi, in Utrecht, Amersfoort en om streken druk bezig den aanleg van stoomtramwegen als dorps en stads verbinding aan te bevelen. De Ulrechtsche studenten brachten af en loe per wagen een bezoek aan Amersfoort, maar liever pleisterden zij korter bij Utrecht in Zeist en Baarn. Te Baarn drongen zij in 't voorjaar een meisjespensionaat binnen, waar zij de boel op stelten zetten, maar men luidde de brandklok, de buren schoten toe en ranselden de jongelui er uit. Deze verzetten zich tegen den veld wachter de dorpelingen en stonden later terecht wegens deze heldenfeiten. Zij kregen acht dagen cel en f8 boete. Later verminderde de rechtbank de straf lot 3 dagen cel, Eenige kleinere feiten en toestanden mogen hier nog volgen, die het gewone leven in Amersfoort belichten en tee kenen. Als amusement hield men van café-chantants. Die waren in de mode. 23 Januari werd er in den Arend bij van de Wilde een gehouden met twee kwar jes entrée, waarbij de kastelein nog goede zaken maakte. De stadsgazfabriek, men schreef gas mei een z, verkocht aan particulieren toen in Maart de cokes aan f 1.25 de 100 kilo; de aardappelen kosten op de markt 2 gulden de 100 kilo; boter f 1.50 de kilo. Hijman jacobs Hurwitz, rabbijn der loodsche gemeente herdacht in januari zijn veertigjarige ambtsbediening. Utrecht was reeds in 'l bezit eener ambachtsschool, waar 4 vakken onder wezen werden: smeden, timmeren, senrijnwerken en verven. De Amers- loortsche jongens konden er toegelaten worden. Hel schoolgeld bedroeg 15. Men gevoelde loen al de behoefte, om het ambachlsonderwijs ook hier op betere grondslagen in te richten. Dr. Schaepman, de bekende Room- sche redenaar kwam 28 Februari hier in Amicitia spreken over een echt Hollandsch onderwerp„Rembrandt", entree heer 99 cl., dame 50 cl. Hij had een groot en aandachtig gehoor en werd luide toegejuicht. BERICHTEN UIT AMERSFOORT Nieuwe spelling. Ten aanzien van de invoering van de vereenvoudigde spelling is nog geen enkele beslissing genomen. Voor de samenstelling en iedere wijziging van het leerplan zijn overleg en overeen stemming tusschen het gemeentebe stuur en de inspectie van het Lager Onderwijs noodig. Zeer kort vóór den aanvang van den teekenis de abdij voor het graafschap heeft gehad. Een direct en volledig antwoord is op het oogenblik nog moeilijk le geven. Als wij toch den omvangrijken invloed op het cullureele leven dier streken met naam en toe naam zouden willen noemen, moesten ons de gegevens ter beschikking staan, die in hel uilgebreide archief der abdij zijn opgesloten. Voor een groot ge deelte ligt dit archief in goede orde- op liet Rijksarchief te Den Haag, waar het nog steeds op nadere bestudeering wacht. We zullen ons tot nu toe der halve slechts tevreden moeten stellen met liet weinige, dat uit andere, reeds gepubliceerde bronnen is op te diepen. Stellen we voorop, dat zonder eenigen twijfel dc graven de aanwezigheid der abdij in hun gebied van bijzonder belang achtten. Anders toch zou nier zijn te verklaren, waarom zij het kloos ter door de jaren heen met zoo rijke gaven hebben begiftigd, zooals blijkt uit de oude lijst der schenkingen, die wordt aangetroffen In een Egmondsch cartularium uit de I5de eeuw, waarin zij uit een oud evangelieboek is t genomen dit cartularium berust even eens op het Rijksarchief te Den Haag. Ook de belangrijke opdrachten, door de graven aan verschillende Abten ge geven, pleiten daarvoor. Zoo werd Abt Wigbold door Floris lil aan het hoofd van enkele edelen naar Schotland afge zonden, om voor l-.m de hand van de zuster des Konings, prinses Ada. te vragen; Abt Lubert il, uit wiens voor alle Inrichtingen van onderwijs naar Boekhandel Langestraat 84 Tele». 528 Hebt U een Taxi of aulo noodig Amersfoort nieuwen cursus kwam het Koninklijk Besluit, waarbij de nieuwe spelling wordt geëisch'. voor de eindexamens van H.B.S., Gymnasia, Kweekscholen e.d. Deze eisch voor het eindexamen klemt zóó, dat het middelbaar onder wijs de nieuwe spelling moet gaan onderwijzen. Dientengevolge wordt ver wacht, dat het middelbaar onderwijs haar ook op de toelatingsexamens zal gaan vragen. Hierdoor wordt ook het lager on derwijs vrijwel verplicht zich bij de spelling-Marchant aan te sluiten. Bo vendien zou het, van onderwijsstand- punt gezien, volkomen verkeerd zijn de kinderen tot hun 12de of 13de jaar een spelling te leeren, welke nadien weer voor een andere zou moeten plaats maken. Deze argumenten klemmen natuurlijk het sterkst voor de scholen, dievooi- bereiden voor middelbaar onderwijs. Ten aanzien van het Mulo-onderwijs is de zaak juist zoo gesteld als bij het middelbaar, daar de minister aan de subsidieverlening voor de Mulo examens de voorwaarde heeft verbon den. dat op die examens dc nieuwe spelling gevraagd zal worden. Ook is de spelling-Marchant reeds voorgeschreven voor dc Staatsexamens voor Onderwijzer en dc eindexamens der kweekscholen, zoodat later onderwijzers, die in deze nieuwe spel ling zijn opgeleid, voor de klasse zullen komen. Ook dit argument pleit voorde invoering bij het lager onderwijs. Uniformiteit in deze is wel het voornaamste. De vraag, welke spelling de meest wenschelijke is, werd immers reeds practisch beantwoord door de beslissingen van den minister. Iedere leeraar zal een fout tegen de spelling-Marchant ook werkelijk als een lout moeten aanrexenen. Dan kan pas een einde komen aan iedere lief hebberij voor deze ol gene spelling. Op den Utrechtschen weg botsten twee auto's, welke met greote snelheid reden, tegen elkaar. Dc belde wagens werden geheel vernield, doelt de in zittenden kwamen met den schrik vrij. tijd de beroemde z.g. Egmonder krom staf, thans in gebruik van den Bisschop van Haarlem, moet daleeren. was zelfs vice-kanselier van den Roomsch-koning Willem IItoen Graaf Floris V in 1926 lafhartig was vermoord, was het weder om de Abt der Egmonder abdij, die de opdracht ontving aan het hoofd van een gezantschap te's üravenhage, zoon Jan. die zijn opvoeding genoot aan het Engelsche hof, terug te voeren ten slotte trad in November 1479 abt van Adrichem nog met succes op als bemiddelaar tusschen den Bisschop van Utrecht. David van Bourgondie en diens weerspannige onderdanen. Uit de goederenlijst blijkt verder, dat de schenkingen steeds allereerst met een religieus doel werden gedaan termen ais „in honorc sancii Petri aposioli et saneti Adelbcrit contessonis Christi" ofwel „pro comparand» per- petua beatitudine" zal men aK bewijs daarvoor aantreffen. Hel was ook dc wensch der Graven, in dc schaduw der abdij le worden begraven. Vóór dat schendende handen in het begin der 19de eeuw de grafsteden hebben opgeruimd, lagen te Egmond ter plaatse van de abdijkerk ot elders; Dirk I (f939) met zijn gemalin Qeva. Dirk II (t988) met zijn gemalin Hil- degardis (f 990), Arnout 993) met zijn gemalin Luitgardis. Dirk III (t 1039). Dirk IV 1049). Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1