Maar voor Kantoorboeken en Vulpenhouders F. A. TULP Rijd Veilig Nic. Bovee In dezen tjjd zoekt iedereen Duplicators H. Elzenaar Brood- n Boikitlukkerj Allerlei mtoJltMruDLs"™:hllnl elken Dinsdaa- en Vrfldae W iderS,"??'* 5""»!? «- 3S» v" 9ev«8tlgd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 6 Dec. 1935 O. mug, „ft „.,^„„0 'U Li!""® ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billlke ttrimn voor handel en ^verheid b| geregeld adverteeren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrfdan vóór 8 uur In den morgen x|n besorgd. - teteiooo 31* Negen en Veertigste Jaargang - No. 72 Epistel en Evantfelle. 2ie bondag van den Advent. PauluUsi'aannrtbfiD van den aP°s,e' "Ulus aan de Romeinen; XV. 4—13. la im'I6™ Alles wat geschreven werd is tot onze onderrichting geschreven wrt?LWt« d°J°r de 'Üdzaamheid en dé li ï.ung 4r Schrillen de hoop mo geni hebben. De Ood nu der lijdzaam heid en der vertroosting geve u, één van gevoelen te zijn onder elkander volgens Jezus Christusopdat gij één van ziel. met éénen ménd Ood en deü vader onzes Heercn Jezus Christus moogt verheerlijken. Daarom, neemt elkander aan, gelijk ook Christus u neen aangenomen ler ecre Gods. Want jk zeg, dat Christus Jesus dienaar der besnijdenis geworden is om wille van Gods waarachtigheid, om de beloften aan de Vaderen gestand te doenen, dat de heidenen God wegens barm hartigheid verheerlijken, gelijk er ge schreven staatDaarom zal ik U loven onder de heidenen, o Heer! en uwen naam lolzingen. En wederom zegt zij: Verheugt u, gij heidenen, met zijn volk En wederom: Looit den Heer, alle gij heidenen, en maakt Hem groot, alle Kj volkenEn weder spreekt Isaias aar zal zijn de wortel van Jesse, en een die zal opslaan om over de hei denen Ie heerschenop Hem zullen de heidenen hopen. De God nu der hoop vervulle u met alle blijdschap en vrede in het gelooven, opdat gij overvloedig moogt zijn in de hoop cn de kracht des Heilige Geestes. EVANGELIE volgens den H. Matthcus; XI, 2—10. In dien tijd, toen Joannes in de boeien de werken van Christus vernomen had, zond hij twee zijner leerlingen en zeirie tot HemZijt Gij degene die komen moet. of verwachten wij eenen anderen En Jesus. antwoordend, zeide hun Gaat en boodschapt aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebtblinden zien, kreupelen wandelen, melaatschen worden [gereinigd, dooven hooren, dooden verrijzen, aan armen wordt het Evangelie verkondigden zalig is hij. die zich aan Mij niet zal geërgerd hebben. Toen zij nu heengingen, begon Jesus tot de scharen aangaande loannes te zeggen: Wal zijt gij In de woestijn gaan zien Een riet, door den wind heen en weder bewogen? Maar wat zijt gij gaan zien? Eenen mensch,ge dost in zachte kleederen? Zie, die de zachte kleederen dragen, zij huizen Her koningen. Maar gij gaan zien Eenen proleet Ja, zeg Ik u, en meer dan een profeet. Want deze is hel. van wien geschreven staat Zie, Ik zend mijnen engel voor uw aangezicht, die uwen weg voor U be reiden zal. Evangelie verRlorlntf. 2e Zondag van den Advent. De H. Johannes, van wie het Evan gelie hier spreekt, is Johannes de Doo- oer de Boetgezant en Voorlooper des Heeren, die doopte aan den Jordaan en wegens zijn optreden tegen Herodes, die in echtbreuk en bloedschande leefde, in de gevangenis gezet was en later onthoofd geworden is. Zijne leerlingen hadden vrijen toe- eang tot hem in de gevangenis en zoo Seschiedde het dat hij hen op zekeren dag heenzond met de opdracht naar lezus te gaan en Hem de vraag te «lellen.Zij' Gij degene die komen moet of hebben wij een anderen te wachten." Niet alsof Johannes zelf daar nog aan twijfelde: hij zelf had immers reeds den Zaligmaker aangewezen: ZÏedaar het Lam Ood». aietHem die wegneemt de zonden der wereld hij SP Had toen hij den Zaligmaker e' le in den Jordaan, de stem des Vaders vernomen: .Deze Is mijn wel beminde Zoon, in Wien Ik mijn wel- ÜÜhttrcn heb." Johannes zond echter J!; leerlingen lol op4M«ij «U Hf de'ienT'ioi^oO'o Messias was. 5 «heilik ware hel da. alle uprsten den H. Johannes hierin na- 2EJ en evenveel zorg hadden voor I heil hunner onderdanen. Hoe wen- he'S ware het dat alle oversten 5 kinderen en hun onderhoorigen hél christelijk onderwijs, naar de predikaties ronden om daar Oods woord ■ffSftker nu gaf aan de leer KANTOORBOEKHANDEL „HET VULPENHUIS' gMtr. 63 to. KrommMtr. TtL 826 Grootste sorteering. Beste kwaliteit. en goedkoop Telef. 1830 Tel. 1093 STADSR1TTEN minimum IS ccol maximum 25 cent Buitenrltten 5 ct. per K.M. Ook nachts geopend Kantoor: Kamp 41 Telef. 1093 Tel. 1830 Standplaats naast Hotel Monopote, Slatlonapl. lingen op hun vraag geen rechtstreeks antwoord wijl Hij niet enkel door woorden van Zich zeiven getuigenis wilde geven. Jezus wees hen op Zijne werken, op Zijne wonderwerken, die het grootste bewijs waren voor Zijn goddelijke zending, voor Zijn Messias- schap, wijl zij als zoodanig door den Proleet Isaias van den Messias waren voorspeld.Gaal en boodschapt aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebtblinden zien, kreupelen wan delen, dooven hooren enz." Leeren we hieruit dat we niet door woorden maar vooral door onze daden toonen wie we zijn. .Niet wie zich zelf aan beveelt (door woorden) is goed be vonden maar dien God aanbeveelt (om zijne werken)". Zoovelen zijn er, die zich zelvcn aanbevelen als talent vol en deugdzaam méér dan ze in de oogen van God in werkelijkheid zijn om hunne werken en van Ood dien lof, dien ze zichzelven toekennen, niet verdienen. Laten onze daden méér dan woorden voor ons zeiven spreken. Doen we ons best om door onze daden van God eenmaal dien lofspraak te verdienen, dien Jezus omtrent Johannes ;af aan diens leerlingen. Jezus roemt ohannes om zijn standvastigheid (Jo ts was niet een riet door den wind heen en weer bewogen), om zijn strenge boetvaardigheid (lohanneswas niet gehuld in zachte kleederen), om de waardigheid van zijn ambt (deze is meer nog dan een profeet, hij is Voorlooper des Heeren). Mochten ook wij door de wonderen des Heeren versterkt en bevestigd worden in ons geloof zóó, dat wij niet slechts Ka tholieken zijn van naam maar vooral de daad. Liturgische Kalender. Week van 8-14 Dec. Zondag 8. O. L. Vr. Onbevlekt Ont vangen. Feesteigen, Mis Gaudens, 2e geb. Excita en laatste Evangelie uit de Mis v. d. 2e Zondag van de Advent, Gloria, Credo Pref. van de H. Maagd. 2e Vespers van het feest O. L. V. Onb. Ontv. Maandag 9. 2e geb. Excita, 3e geb. v. d. H. Geest, Oloria. Dinsdag 10. Mis en 2e geb. als Zon dag, 3e H. Melchiades. Woensdag 11. H. Damascus, 2e geb. Onb. Ontv., 3e geb. Excita. Donderdag 12. Mis en 2e en 3e geb. als Maandag. Vrijdag 13. H. Lucia, 2e en 3e geb. als Woensdag. Zaterdag 14. Mis en 2e en 3e geb. als Maandag. Geven. Er zijn menschen, heel veel men- schen, die met hun geven enkel zich zelf begiftigen, althans zichzelf zoeken. Er zijn er die dit steeds doen, zij kun nen niet anders. Zij;,'geven;niet uit sterke edelmoedigheid, niet uit zelf- verloochenenden offerzin, niet in blij- moedigen gevensdrang van matelooze liefde, niet omdat zij moeten mede- deelen uit de weelde van een borrelende vreugde. Zij geven niet zichzelf, noch uit of van zichzelf. Zij geven wat hunzelf vreemd is, niets eigens. Wat zij geven, kan wel van waarde lijken voor den ontvanger, het is niet van waarde voor den gever. Die geeft zoo, die doet zoo, omdat het hem lust, 'tls iet.- wat hij uit eigen liefhebberij gaarne wil; enjslechts accidenteel doet hij een ander plezier daarmee: het geven is niet meer dan een voorwend sel om eigen neiging te voldoen. Die geeft zoo omdat hij het niet durft te laten, omdat hij ook wel eens wat doen moet, omdat het zoo hoort, omdat anderen ook zoo geven of hem zien en van hem weten, omdat men er hem om prijzen zal en achlen en genegen zijn en dank betuigen. En al is zijn geven niet uit opzettelijke berekening, dan nog uit onbewusten drang en hoop, van méér weerom te krijgen, van een goeden ruil te doen. Zijn schijnbaar geven is, in wezen, een voldoen van eigen behoeften. Verwijt hel hem niet, hij kan kwalijk anders, hij doet wat hij kan. De meesten geven dikwijls zoo en velen geven haast altijd zoo. Zij kunnen vaak niet anders, omdat niet anders in hen is Zij doen wat zij kunnen, zij kunnen niet meer. En het is goed, ook hunne £n scha mele èn verwaterde giften in liefde lan te nemen; maar deze mogen niet rergeleken worden met de gaven van den waren gever. Er zijn vele soort dingen in het leven waartoe men zich in staat voelt en die men toch niet kan. Inwendig voelt ge het vermogen ertoe te bezlt- "n, maar uitwendige omstandigheden in allerlei aard beletten u dat ver ogen te toonen. Een van de ergste teleurstellingen in het leven is het harde stooten op den harden muur van onontvankelijk heid. Oij wilt geven en gij hebt te geven en gij kunt toch niet. Het oude adagium heelt wel gelijk: niemand geeft wat hij niet heeft. Maar rlooft niet de gevolgtrekking, het bezitten voldoende zijn om te kunnen geven. Het zelf bezitten moge wezenlijke voorwaarde zijn voor het potentieëele geven, voor het actu- eele geven is nog iets meer wezen lijks vereischt. Want geven veronderstelt ontvangen, geven is uitwisselen. Er kan niet aan den eenen kant gegeven worden, als er niet aan den anderen kant wordt ontvangen. Gij kunt niet geven, als er niemand is die kan ontvangen, ófwel omdat niemand uw taal verstaat, ófwel omdat niemand uw hart verstaat, ófwel om dat gij het middel, den weg niet vindt om te geraken tot een die toch de ontvankelijkheid wel zou kunnen brengen. Geven veronderstelt ontvangen. En zonder ontvankelijkheid komt geen gave tot zijn doel. De onontvankelijkheid is erger be letsel voor de liefde dan de haat, en wijder verbreid. En machtiger en dieper geworteld beletsel dan andere vormen der zelfzucht, is het gebrek aan ont vankelijkheid. Het is één der vormen van zelfzucht, doch meer algemeen verbreid dan die welke meer algemeen gekend zijn, onder namen als begeerte, inhaligheid, gierigheid, hebzucht en eerzucht. Niets is er wat de menschen, wij menschen, zoo weinig waardeeren als ongevraagde liefdedaden, hoe goed ook gekozen, hoe fijn ook bedacht en dis creet gegeven, hoe welkom ook. En als zoo'n liefdedaad regelmatig her haald wordt, dan verliest zij niet slechts gehéél haar beteekenis, doch ze wordt óf niet meer opgemerkt, óf verdacht het zal wel .ergens om" zijn, er zal wel een „bedoeling"achter schuilen! Ook hier is het toepasselijk: Wat gewoon wordt, wordt ordinair. Herhaling verveelt den uit onmacht grilligen mensch, den onontvankelijken. „vuile handel", ot de „harde praktijk van het vak", of hoe ook. Die vijand echter is de mensch zelf. Nog zijn 'deze abstracties oorzaak van velerhand sofismen: .Kunst heelt nteto uitstaande met zedelijkheid". Maar de mensch heeft er iets mee uilstaan, de kunstscheppende mensch en de kunstschouwcnde. De mensch, niet de onpersoonlijke „kunst", maar de persoonlijke mensch is hier in quaestie. Otj hoort kortzichtige geleerden be- toogen, sluwe demagogen brallen over den „strijd tusschen Kapitaal en arbeid". Maar abstracte begrippen voeren geen oorlog. Dat doen menschen. Vech ten doen hebzuchtige kapitaalbezitters en hebzuchtige kapitaaldervers, en alle stofbegeerige menschen. En dal zijt gij en ik. Geen enkele mensch is vrij van lage begeerte. In onszelf, ieder voor zich in zichzelf, moeten wij de oorzaak zoeken van alle, ook maatschappelijk, kwaad. Juist dit evenwel doen die looze zien, geld, Invloed, macht, hetzij in toe en de regeering zoekt daarvoor een pollliekcn, hetzij in een anderen rol. blijkbaar afleiders in haar maatregelen Dat is een gevaar der abstracties: tot zuivering der partij, terwijl ander- men gelooft ten leste dat de mensch Izijds een uitlaat voor de ongunstige maar slachtoffer is, zelf-niet-verant- stemming van 't volk gezocht wordt woordelijk slachtoffer van een vijand [in een actie tegen godsdienst en Kerk. buiten hem, die „politiek" heet, of Deze draagt een openbaar karakter. Niets wat zoo licht de begrippen vervaagt, het oordeel verwart, tot zelf bedrog voert.De goede zaak eischt deze offers, het algemeen belang vor dert dit en dat. Ik werk niet voor men schen maar voor de goede zaak, en aan de zaak moeten de menschen ge offerd worden." Maar uw abstracte begrippen zijn waarlijk zoo veeleischend niet. Er is geen „algemeen belang", er is geen „goede zaak", buiten de men schen om. Die algemeene begrippen niet, maar wel menschen hebben rech ten. En wie dit in zijn bewustzijn houdt e zal zoo licht niet meenen, dat het dienen van „algemeen belang" kan bestaan in het verwaartoozen van eigen plichten, dat het „algemeen belang" gediend kan zijn met het verloochenen van vriendschapstrouw, met het ver waartoozen der rechten van het eigen of van eens anders gemoedofwel met het verwaartoozen der plichten van piëteit, jegens hen aan wie men moreel verplicht is, door persoonlijke verbin tenis. T. G. voor zoover het de Protestanten be treft, maar tegen de Katbolleken wor den genieperlge methoden toegepast, welke onze geloofsgenooten stellen voor 'n geweldig zwaren strijd. Om slechts op enkele methoden van vervolging te wijzendoor de ontzet tend zware boeten in de devlezenpro- cessen wil men blijkbaar aan de kerke lijke instellingen de stoffelijke middelen ontnemen voor de uitoefening van haar taak; katholieke schrifturen werden herhaaldelijk in beslag genomenhet git der dwaling wil men in het kath. millieu laten doorsijpelen door kath. bladen te dwingen tot het opnemen van artikelen, die strijdig zijn met onze geloofsleer. Ziedaar enkele van die strijdmid delen. En hiermede is het lijstje nog lang et volledig. De katholieken in Duitschland staan »r een geweldig zwaren strijd, wiar- wtj hun ons gebed voor standvas tigheid en volharding niet mogen ont houden. zijn voordeel Geeft dus UW ORDERS Type-en Vermenlgvuldlglngswerk i VITESSE KON. WILHELMINASTRAAT 10 het beste en voordeeligste adi Levenslesjes. WIJ» zijn. Wijs zijn is meer dan wijs denken. Wijs zijn omvat het heeleleven.dat der gevoelens (willen) en daden, zoo wel als dat der gedachten. De ware wijze verwijt zichzelf niet enkel zijn onwetendheid, doch ook zijn onbedachtzaamheid. Hij is ontevreden niet enkel als hij niet beter weet, doch ook als zijn daad niet overeenkomt met wat hij weet of weten moest; ook als zijn gevoelens hem verrassen en mcesleepen, in een onbewaakt oogenblik. Dit alles is hem gebrek aan wijsheid. Want wijsheid is óók evenwichtig heid, is ook zelfbeheersching, ook macht van rede over wil en gevoel. Weten, willen en voelen; kennen, streven en ondergaan. Dat is het heele leven. In deze drie is heel de mensch. De orde, de rustige harmonie, deze drie vermogens, dat is de vrede, zoowel voor mensch als gemeenschap. Dat is geluk en vreugde. Wel terecht dan, als men de wijs heid uitstrekt over waarheid, goedheid en schoonheid. Kennis en bezit van deze drie bijeen, dat is bezit van wijs heid dié geluk draagt als haar levens vrucht. T. G. is niet de politiek, maar de politicus verfoeilijk. „Politiek" is onschuldig, kan geen zedelijke verantwoordelijkheid dragen. Alleen de mensch is zedelijk verantwoordelijk. Niet de politiek voert een mensch tot moreeten ondergang, maar de mensch zelf doet zich dat aan, door zijn ikzucht, die hem drijft. De mensch is zelf oorzaak van zijn verderf, want in zijn kwaadwillige dom heid streeft hij, vecht hij om eer, aan- Ook «oor UIINIIIII (StlllltlltlllEUIIU Langestriat 101 Tel*». 528 ir en Wethouders bren gen ter kennis, dat zij voornemens zijn een voorstel te doen tot bet onttrekken aan den publleken dienst van het ge deelte van den Buurtweg loopende vanaf ongeveer 35 Meter ten Oosten van het Monnikenpad tot 10 Meter ten Zuiden van de Jan van der Heyden- straat dat op 10 December, des na middags ten 3 ure in het gemeente huis zitting zal worden gehouden tot het aanhooren van bezwaren tegen dit voorstel; dat schriftelijk bezwaren, te richten aan den Gemeenteraad, vóór genoemden datum kunnen worden In gezonden aan het adres van den Bur- De Sancties, troepenverplaatsingen, ge vechten, hooge diplomatie, conferen ties och, het is allemaal erg be langrijk, doch we zijn er na een paar maanden alizoo aanlgewend, dat het de gevoelens nauwelijks meer raakt. Maar goed ook, want een menschelijk orga nisme is er niet tegen bestand, altijd maar onder hoogspanning te leven. Toch heb ik nu weer Iets van de realiteit van den strijd nabij gevoeld bij het lezen van de berichten over het zenden van een ambulance van ons Roode Kruis naar Ethiopië. Het is eigenlijk een vreeseltjk malle in stelling zoo'n ambulance. Eerst doen de menschen erg bun best, om elkaar zoo talrijk mogelijk den dooé-tn-te jagen. In de gevallen, dat zulks maar gedeeltelijk lukt en „slechts" wonden kunnen toegebracht worden, vindt men het goed, dat er weer alle moeite ge daan wordt, om die gekwetsten en verminkten van den rand des doods weg te sleepen. Het zou zoo veel een voudiger zijn, om al die stukken niet te maken, dan waren de ambulances ook overbodig. Het is of iemand gaat autorijden en vooraf het plan bekend maakt met al zijn have in een kanaal te rijden, maar hij vindt het goed, dat de takelwagen hem onmiddellijk volgt. Maar al Is dat nu een vreeselijk mal geval, de man van den takelwagen verricht een uitstekend werk. Hij kan tenminste eenige correcties aanbrengen in die krijgsverdwazing. En dat er In ons land genoeg geld en genoeg men schen gevonden zijn om mee te helpen aan het opkwlkken van de gewonde en zieke Ethioplërs, dat Is iets, waar om we dankbaar mogen zijn. Het be sef, dat ook die menschen onze broe ders zijn, komt daarin schoon tot uiting. in dal broederschapsbesef kan wereld niet genoeg krijgen. Al dus schreef Quaerltur In „De Morgen". GEBR. RIJS 80ESTERWEB 29 SUgoomgebrtJes8 cent Amandelkoekje» 40 cent p. lult pond Boterkoekje» it p. hill pond Zondags van 4—8 i TELEFOON 2054 Amersfoort Voor het Kind. Jaarlijks wacht men met spanning af de verschijning van de prentbrief kaarten, uitgegeven door den Nedetl. Bond tot Kinderbescherming. Dit jaar zijn de verwachtingen verre overtroffen. Een serie van bloemenkaarten door Voerman, Kerstkaart en Nieuwjaars kaart naar ieders smaak, alles In fris- sche kleuren en welverzorgde uitgave. Lezing Dr. Visser. Men verzoekt ons mede te deeien, dat de lezing van Dr. Visser over de tochten, die hij. in den laatsten tijd in het Karakorumgebied gemaakt heelt, den 12en December a.s. in Amicitia zal worden gehouden. De lezing zal door een reeks van mooie, duidelijke plaatjes worden toe gelicht. R. K. Kiesvereniging. Ledenvergadering op Woensdag II December a.s. des avonds kwart na acht precies in de R. K. Spaarbank, Breestraat. Agenda 1. Opening en Notulen. 2. Mededeelingen Kernvorming. 3. Benoeming 2 afgevaardigden met plaatsvervangers voor „Katholiek Amersfoort". 4. Behandeling nieuw reglement. 5. Uiteenzetting van den voorzitter der R. K. Raadsfractie omtrent het stem men vóór de begrooting. 6. Rondvraag en sluiting. Indien men op eenlg punt wijziging wenscht in het Reglement gelieve men met bepaalde voorstellen en redacties te komen, (teneinde de besprekingen en stemmingen te vergemakkelijken en te bespoedigen. Het bestuur maakt de leden attent op den a.s. Landdag van de R. K. Staatspartij op 26 Januari a s. te Am sterdam. Het bestuur wil verder nog eens vriendelijk verzoeken, bij verhuizing adres op te geven. Het is voor de leden een kleine moeite en voor het bestuur een groot gemak, indien hel goede adressen van de leden heelt. Voorts schrijft het bestuur aan de leden „Vooral met het oog op punt 4 van de agenda verwachten wij velen onzer leden op deze vergadering. Dit is uw belang en prettig voor het bestuur, op dat het dan de voldoening zal hebben, dat het reglement Is vastgesteld, niet door een klein contingent leden plus het bestuur, maar door de overgroote meerderheid van de leden der Aid. Amersfoort. Het bestuur stelt er prijs op met alle leden samen te werken. De ledenvergaderingen zijn er voor om elkander të leeren kennen en waar deeren. Critiek is geoorloofd, maar géén afbrekende critiek kan de saamhoorlg- heid bevorderen, doch slechts versplin tering en onaangenaamheden voort brengen. Vooral als R. K. Vereenlging hebben wij hiervoor te waken. Wij vertrouwen op uw aller medewerking en steun." Uit Duitschland. Nu in Duitschland de economische moeilijkheden zich opstapelen, de en- arme sommen verslindende werkver schaffing niet meer is te financieren en een stijging van de werkloosheid met alle gevolgen van dien vooi deur staat, neemt de ontevredenheid R. K. Spaarbank. Inlagen in November f4857.67 Uitgegeven nieuwe boekjes Afbetaalde boekjes i* Terugbetalingen f 5424.33 Aantal posten van inlage 107 terugbetalingen 62

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1935 | | pagina 1