Epistel en Evangilie. Kerkelijke Diensten Kerkelijke Diensten Parochie Baarn DE EEMBODE TWEEDE BLAD VRIJDAG 18 JUNI 1937 VEILIGe melk BETROUWBAARemelk heet: VOLTANAn»it »r Bruidegom en Bruid. Te 8 uur wordt de - Communie uitgereikt. Vrijdag»vond te 7 uur 1 Je en Akte v. Toewijding. Zaterdagmorgen te U.tt gelegenheid te biechten voor de meisjet vr ie kltt V*n half i—half te biechten. Half 8 uui L Je ter eere van Oi-Vr. van Altllddurcnden BIJatand. Lied no. i van de Marlaltederen. A.I. Zondag 37 Juni collecte voor het Jeugd werk ln het Aartsbisdom. Dagelijks de H.H. Mlsaen om 7. I en 8 uur. Woenidaj te .7, 8 en 8 uur en Donderdag te VIJFDE ZONDAG NA PINKSTEREN. I-ea uit den eersten brief van den H. Apostel Petrus; III, 8—15 tif*inr 5! lcrdfnJ Weest aUen eendrach- uïwonH i gb^d' medelijdend, broeder- Hevend, barmhartig, bescheiden, nede rig. geen kwaad met kwaad.' nog schel- f helden vergeldend, maar integendeel zegensprekend; want daar- tog zut gij geroepen, opdat g» zegen n!i.tr'ue.i '??ogt hebben. Want die het 1^15 v, P ?n en goede dagen wil zien, hU weêrhoude sljne tong van het kwaad en zijne lippen van bedrog te spreken; hl) wljke af vat. het kwade en doe het goede; hij zoelte den vrede en lage dien na! Want de oogen des Heeren zijn op de rechtvaardigen, en zijne ooren naar hunne gebeden; maar het aangezicht des Heeren ls tegen de kwaaddoeners. En wie zou u schade toebrengen. Indien gU IJveraars zUt voor het goede? Doch al lijdt gij ook Iets om de gerechtigheid, zalig gij! Vreest dan hunne verschrikking niet en laat u Met ontstellen, maar heiligt den Heer Ctiristu* ln uwe harten. EVANGELIE volgens den H. Mattheüs; V. 20—34. In dien tijd sprak Jezus tot zUic leer lingen: Indien uwe gerechtigheid die 8er Schriftgeleerden en Phariztén niet ie boven gaat. zult gij In het Rijk der hemelen niet binnengaan. OU hebt gehoord dat aan de ouden gezegd Is: gij zult niet doodslaan: en wie een doodslag begaat, zal strafbaar sUn voor het gerecht. Maar Ik z<g u: al wie zich vertoornt tegen zijnen broe der. zal schuldig zUn voor het gerecht; en wie tot zijnen broedc zegt: Raka! zal schuldig zUn voor dn Raad; cn wie zegt. Gij dwaas! zal t,-huldig zUn voor het htlschr vuur. Wanneer gU derhalve uwe offergave brengt aan hel altaar en daar Indachtig wordt dat uw broeder Iets tegen u heeft, laat uw offer daar voor het altaar en ga u eerst met uwen broeder verzoenen: en dan zult (I) uw offer komen opdragen. Woninginrichting VAN BEKKUM rnxOCHIEKERK ST. ANSFRIDU6 Jacob* Cauiaan no 36b Pastoor: Deken P. J M Sandkuy'. Postgiro no 83387 Jacob Catalaan 38 Telefoon no. 558 ZONDAG. Dt H Missen om 7 uur. half 10 uur de Hoogmis 8 uur U>.' met Roar hoedje Vrijdag Om half 8 lof mei Litanie en te Zaterdag. Van 4 tot hal! 9 biecnthoore Om half 8 Lof met Roarnhoedje In de week de H Missen om 7 uur cn 8 Puitoor W. A. J. M Ooattcen t Zand oo 11. Telefoon 730. Giro 118338. ZONDAG H H Missen om half 7 8 ui kwart over 8. Hall 11 Hoogmis. Collecte de opleiding van toekomstige priesters r van de Broederschap v.d. Zaligen Dood. Dinsdagavond te 7 uur Lof met Rorrnhoed- Je. Gebed en Lied ter ecre van St Fr»n Nadruk verboden.) 30 Juni. 6de ZONDAG na Pinksteren. Van- iag 7 uur de Vroegmis, half 9 uur de tus- schenmla 10 uur de Hoogmis. Hedenavond Lof ter eere van het H. Hart van Jezua. ZIEKTEKIEMVRIJ RAUWE SMAAK RIJK AAN VITAMINEN ROOMT OP Daarom: géén andere dan VOLTANAMELK PAROCHIEKERK O. L VROUW HEMELVAART. Pastoor. A W J. Spitzen. Langegracht no. J7. Telef. 1480. Langcgracht no. 36. ON DAG. H.H. Missen om 7 en ha f 11 Hoogmis. 4 uur ulrstelline van Allerheiligste. 6 uur Lof. Dinsdag. 8 uur gezong Woensdag. Avonds k' atie van de H. Familie Donderdag, 'a Avonds 1 Vrijdag. 7 uur Lof. Zaterdag. Dagelijks de H. Missen 6T HENRICÜS Pastoor: H. J. Hooyman. althlaa Wlthooeatraat no. 34. Telefoon 1188. H. Aloyslus eene H. Mis worden opge- jen voor het welslagen van het Katholiek onderwijl ln de parochie en zal. na die H. J- zegen aan de schoolgaa gegeven. WIJ vertrouwt n, zooveel mogelijk, die H. Mis zullen bijwonen. Woensdag en Vrijdagavond 7 uur Lof ter .'re van liet H. Hart van Jezus, wegens de Woensdagavond, na het Lof. worden de ze lattices van het Genootschap tan het H. Hart van Jezua ln de koffftekamers der pas- verwacht. WIJ vertrouwen, dat zij aanwezig zullen rijn. Donderdag a_i. feest van de H. Johannes den Dooper, wordt de groote processie ge houden met het Allerheiligste te Laren. WIJ sporen de geloovlgen ten zeerste aan. om die -recessie mee .e maken. Vrijdagavond, aanvang 8 uur zal ln het 8t. Nlcolaasgebouw de Jaarvergadering wor den gehouden v. d. R. K. Kiesverw ■Vegens de buitengewone agenda ver» dj. dat de leden, allen zooveel mogelijk. :eog zuilen rijn. Zaterdagnamiddag van 3—4 uur gele sephvereeniglng voor ..hulp in nood", om be hoeftige leden te ondersteunen. De ouders, die hunne kinderen op de R K. Mulo oo 1 September is wenachen te plaat- J-- kinderen oj^te Vrijdag. 7 uur Lof ter eer Zaterdag. Om half 13 1 Dm nam. blechthooren van 4 tot i Degelijk# de H. Missen om 7 uur. hi ACHTERVELD. PAROCHIE ST. JOZEF. Putoor O. Rentlnct Telefoon no. 30 ZONDAG. 7 uur H. Mis. 10 uur 1 air 13 Catechismus. 8 uur Lof Vrijdag. 8 uur geaongen H Mis de week de H H Missen HOOGLAND. PAROCHIE BT MARTIN US Putoor W. S. J. de Jong. KerUaan T«L 1 Dinsdag. I r H Mla Woensdag. 8 ui I Mis Kwart voo H Uil Kwari v t H Mis Half 10 en half 11 Catech o Zaterdag. Biechthcoren van 4—9 ui ur Lof met Rorrntwdje. 8 uur 1ste H Mts. wart voor 9 Ie H Mu HOOGLANDERVEEN PAROCHIE Sf. JOZEF. Burgemeester van Tuylstiaat ZONDAG 8 uur Vfroegmla 10 uur 1 1115 Onder belde H Missen collecte li Josefstichting Maandag H Mis in het St. Joselgcsl uur ultreUting der H. Communie tr Vrijdag, biechihonren voor hel 3de leei zaterdag. Van lutlf 5 tot half 9 biech en. Half 8 Lof ter eere van Maria. In de week de H Mis om half 9. BIJ ZCMERKLEEDING behoort een mooie bruine huid. Dat staat sportlef en charmant. Uw gelaat, hals en worden snel, écht bruin. Indien U M) fietstochten en hoofd der school, dei :n »oiden verzocht te zingen uitgave no. 89 nieuwe uit- e Vroegmis half 9 uur Radio TELEFONKEN H. v.d. LAST Service Station BIDDEN VOOR EN NA HET ETEN. Dat wu bidden vOOr hek eten Nadat zij dm kifzanf hadden ge- ovigen muren te near den Olijfberg' 'Match 38. 30' sluit den maaltijd Dan e daarvoor nemen het On- Of 'axels ik hek ln Dunachiand hoordeWees Jewus onxe geest, en aegen wat OIJ ora bereid hebt. Amen Bi r» tafel Heer Jew us ChrUKUS. m-ij danken U. i m gebruik: Zegen Heer ons cn e gaver., lie wij van Uw goeeSievd ti anger,. Amen Moge de Koning De meeet frissche mond, indien U poetst met wat goeds, dus met Tube 60 en 40 ct Doos 30 ct. IVQRQL Hoofdpijn, Kiespijn. pijnen te verdrijven is een MUnhordt's BRON VAN KRACHT. Een modem souoloog wIJm er terecht op. dat wl] met al onze uiterlijke hervormin gen slechts pleister» op de etterende won den leggen, zonder het rieke lichaam van WIJ verbinden de wonden, maar maken geen einde atui dei. oorlog. WIJ slaan den sikkel ln het onkruid, doch roeien het niet uit. Wl) werpen dammen op tegen de overstrooming, maar stoppen de bron, waaruit het water welt, niet tücht. WIJ bereiken het doel niet. omdat wij de staart van de slang, ln plaats van den kop afhakken I OHS KOUT VERHAAL ernieuwing van het b oed der mensen- ieid door het gezlr. Zc ider vernle"»- ng n verchristelljking van net gezin zal de choone Jeugdbeweging geen toekomst Evenals de wetenachap. de kunst, de ihtlek. het economisch leven, is ook het gezin, met christelijk meer. Niet slechte de een of andere vrome iting van vroeger tijden is verdwenen. laar de geest de lucht, wat men noemt De bovennatuurlijke wijding, die vroeger sn het gezin een heiligdom maakte, is er iel meer Alles a nstuurlljk. never tnen- scheiljk. profsan geworden OOK EEN KLANT naar bet DoiMch van PETER SCHEUR Blrkenbusch had dorst. HIJ liep door de hoofdstraat an ving zijn beeld ln de spiegelruiten der groote winkels op. Het deed hem goed. dat het 't beeld van een verachljnlng was, welke voor welgesteld kon gelden. Desalniettemin: hU had dorst, heel ergen dorst. En geen geld. Hoeveel hij bezat, waz gauw na te gaan. ZUn i terband verdween ln zUn rechterh zak. En daarin constateerde hij, op bet gevoel af. de aanwezigheid van drie vers. evenveel halve stuivers en vier penningen. Niet veel. om een heel ergen dorst te lesechen. Een halve liter plla Ja. dat waa het «enige. Daarvoor van een handzaam wijntje willen drin ken1' dacht hl) ..roode of witte, 't Liefst roode en witte. Een prikkelende Moezel sou niet kwaad zijn. dan geletde- lUk naar «en vollen RUnwUn en dan mis- sch'en nog een pittige Wtlraburger Bockabeutel. En wat rooden wUn betreft, het behoeft volstrekt geen Franache te o Hef'. ad het aardige blond» meisje en letddi hrm nar een keurig Ingerichte achter kamer. „Mag Ik u verzoeken plaats te ne men? W«*rmee wen acht U te begln- »n?" Blrkenbusch greep naar aUn keel. die i too volkomen uitgedroogd wis. dat de oorden er In bleven «teken. Om hun verachUnen rustig et te wachten. Het hU zich eerst ln een gemakkelljken clubfau teuil linken en zei dan klankvol resoluut' „Die achtentwintiger Rüdeahelmer. Juf frouw". Blrkenbuach proefde bem. HU zwaar en zoet en vroeg naar een lichten negenentwintiger, die weer naar een niet te zoeten aerenentwlnllger ter compen satie vroeg. De Juffrouw onderrichtte den JeergU- masr dit lukte niet. De Ijverig* Juffrouw had het niet gemerkt en daar- vroeg xU: „Zal Ik U nu rooden bren gen?" euwr gezin dat ons n s hei- Als St Ptulus ln rijn brief aan de Epheuers over het huwelijk weekt, schrijft hij: .Een groot geheim I L Christus en de Kerk" Het christelijk huwellll aardigste dal men op Het doel a het etrbled- de vindt. n het christelijke huwelijk Alle*. i der k iedere huisdeur t Hij treedt als een blinde Ir uwdrn Kaal Gezondheid in Uw huid. Witt* Puroi Doet 30. Tube 44 ct. Bil Apolh. n Drogisten TEGEN OVERDREVEN DEVOTIES. Ten slotte zwemt men toch in Teste's Bad Zoo ver waa hU ln gedachten gekomen, toen rijn uitgedroogde keel een kreet van verbazing slaakte. Daar fonkelde, door de zon bestraald de uitstalling van een nieuwen wUnwlnke'. een vroolUk kleurenspel. „O-o-o'J zei Blrkenbusch. toen hU voor de aantrekkelUke étalage stond en den rijkdom der op effect berekende op getaste torens van donkergeel, helder rood. roMJnkleuren. vloeibaar goud. am ber en donkerrood bewonderde „o. als men dat allemaal eens proeven mocht!" RIJ wilde verder gaan. want het droge gevoel ln rijn keel werd er door den aan blik van al de bonte vloeibaarheden niet minder op:, toen rijn oog getrokken vrerd door een kaan, waarop met sierlijke let ters geschreven stond: „Proeven staan gaarne ten dienste". Blrkenbusch ging met richielf ln over leg. HU liep. met zijn handen op rijn rug gevouwen, voor de étalage op en neer De fleaschen fonkelden ln fabelachtige kleuren. HU ontvouwde zUn handen, maakte met de eene een Jeflnltlef afwijzend ge baar en wilde nu ln ernst, doorloopen. Maar omdat hU zoo onvoorzichtig waa. nog een afscheidsbllk op de uitstalkast te werpen, mg MJ hoe een aardig blond juf fertje not een kaart, waarop de lnvl- tot proeven vermeld stond, tegen een der fiesschentorens plaatste. Het moet wel. dacht Blrkenbuach. HU roeide, of zijn daa wel correct lat trad gentlemanlike den winkel binnen en zei: Ik cou gaarne van uw vriendelUke aan bieding gebruik willen maken en dien «oudgelen wijn proeven. Misschien ook dien frsmbooskleurigen". .Met hét groots te genoegen, men Inmiddels waa een heer, vermoedelijk filiaalhouder, binnengekomen, die niet minder attent dan de Jufrouw was. en met praten en proeven verging de tlld. Tuaachen twee soorten zei Blrkenbuach opeeni: „Zou lk u nu om een stukje brood mogen verzoeken?" De bedrijfsleider keek de Jongedame veelbeteekenend aan. Het brood werd gebracht, deftig gekauwd en met kennelijk genot werd daarop het volgende glas tot den bodem geledigd. Blrkenbusch wUdde geheel zijn aan dacht aan de nog komende wijnsoort en en de oogen van den winkelheer begon nen te schitteren. ZUn hoofd was er bleef aan t knikken ate Blrkenbusch z'n bevin dingen als: ..rijn banket", „vol", „gaaf", ..sulver" enz. uitsprak Er heerachte een volmaakte harmonie lufKhen de belde minnen. Het blonde meisje hield zich hoe langer hoe meer afxUdlg wa.tr- schUnlUk. omdat rij van het wUnvak nog geen verstand had. Intusschen voelde Blrkenbusch rijn keel van alle droogheid bevrijd. HU trachtte op te staan en de heer en zelfs de dam« waren hem daarbij be hulpzaam tegemoet getreden. ZU begeleidden hem naar de deur en maakten een bulging toen hU de zaak ver] et. Waarop hij eveneens zoo hoffeUJk als het hem mogelUk was, te rugboog en met stralende vroolUkheld. die zich langzamerhand van zUn geheele wezen had meester gemaakt, afscheid ■HjjMjlj „Uit- „Ja. maar hij heeft niets gekocht!' zei plotseling de juffrouw. .Als dat maai geen oplichter was!" Maar de heer iel glimlachend: „Praat er niet verder over, juffrouw Dora! Een oplichter te hU niet. Ook geen kooper. Dat heb Ik onmiddellijk gemerkt. Maar een kenner is hij! Een man. die mU metterdaad bewijst lat onze wijnen voortreffelUk zUn, U óók een klant!" DE CHAOS VAN HET COMMUNISME Karei Marx. de vader van het com munisme. hééft de grondgedachten van zijr wereldbeschouwing neergelegd in zUn theorie van het historisch materia lisme. In het kort komt deze theorie hierop neer: de materie heeft den voor rang ooven den geest: niet de geest schept de ma ter l- maat de materie schept den geest. Heel de menschelUke geleld Het decree! is ln algemccne termen ge steld en slipt geen bepaalde gevallen aan. Ijl de bisschoppen zelf zc kennen en er ■n einde aan zullen maken. Niet slechts het geloof moet volkomen zui- •r rijn. doch ook de geheele kerkelijke ■redlenst. Daarom moeten zekere practlj- >n verdwijnen, welke goed bedoeld zijn. jch eerder den chi istelijken geest beleedl- door economische overwegingen. De conditie van het materlecle leven paalt de zeden en gewoonten, de sociale politieke verhoudingen, de beglnse- van het recht, de wetten van denken en zelfs van het gelooven. Marx ontkent het bestaan van God, va: ziel, van het toekomstige leven, heel de bovennatuurlUke orde. In woorden vat hij de religieuze, cultu- reele en politieke geschiedenis der menschheld samen: productie en sumptie. Volgens Marx leeft de mensch brood en voor brood alleen. Het historisch materialisme van Marx heeft ln het Bolschewlsme zUn volledige toepassing en doorvoering gevonden. Voor het bolschewisme ls de Idee „staat" vreemd begrip: de staat verdwUnt vanzelf, er blUft slechts over een ge meenschap van economische betrekkin gen. Heel de wereld wordt veranderd ln één reusachtig industrieel bedrUt. Niet alleen de staat verdwUnt. maar ook het gezin. Voor den communist van zuiver gehalte ls Iedere vrouw, gehuwd of ongehuwd, collectief bezit. Vanzelf worden dan ook kinderen collectief bezit: de gemeenschap belast zich met hun opvoeding en verzorging. Vóór alles moet God verdwUnen. WIen men het bestaansrecht ln den Sovjet staat ontnomen heeft. De eenlge gods dienst, die getolereerd wordt, ls het ge loof in de hellboodschap van het com munisme. Waar God verdwUnt, waar het gezin en de staat verdwUnen. daar sterft on feilbaar zeker s menschen kostbaarst bezit: zUn vrijheid. De onderdanen van den Sovjet-dictator zijn teruggevallen ln een voor-historische slavernij. P. H. RONGEN. O.CR. DE HEKS VAN DE 4MERSF00RTER HEIDE door H. A. BANNING. HaAr hart klopte hoorbaar, toen den volgenden dag Sis van den Zandheuvel de hul binnentrad en Griet, uit naam van den baas en de vrouw, kwam verzoe ken den daaropvolgcndcn morgen eens op den Zandheuvel te willen komen. Le na bood Sis zeer vriendeUJk een stoei aan, waarvan deze echter geen gebruik maakte. hetxU. omdat hU zich ln de na- bUheld van de „tooverheks" niet op zUn gemak gevoelde, of wel dat aUn geweten niet zeer gerust was bU de slechte rol. dl* hU speelde. Toen op de vraag der oude vrouw, wat men op den Zandheu vel van haar verlangde, door Sis werd geantwoord dat hU die niet wist. scheen eerstgenoemde kortaf en op haar ge wonen knorrlgen toon te willen zeggen dath zU aan dat verzoek niet zou vol doen: doc.i toen viel haar oog op Lena, op wier gelaat angst en vreugde elkan der afwisselden, en het antwoerd bleef haar op dc lippen steken. „Ik zal zien of lk kan komen", gaf zU Sis ten antwoord, die zich daarop spoe dig verwüderde. Het scheen echter dat de oude vrouw weldra spUt gevoelde: want toen Lena j het later waagde cr over te spreken, gat zU op bitsen toon te kennen, dat zU er geen woord meer over wilde hooren. en zU was den ganschcn avund bijzonder slecht geluimd. Nog nauwelUks hadden den volgenden morgen vroeg Draessen cn zijn zoon Zandheuvel verlaten en zich naar de vcrkooplng te Zeist begeven, of An- nemle trok een. twee, drie haar Zon- dagsch Jak aan. zette een schoone muts begaf zich naar de Bilt. om de be- benoodlgdheden voor het heksen proces aan te schaffen. Men moest een zl|n, cm in dien tUd zooda- In der haast te doen. want ofschoon de Heeren Stalen der provincie :1de voornaamste steden een grooten dienst hadden gedaan, met ze heerbaan, die heel wat gekost zoodanige weg toch tegenwoordlgen straatweg vergeleken worden. Het scheelt echter veel of men moellUke taak vrUwlUlg of onvrijwillig: vervult en als wU Annemle konden raadplegen, zou zU moeten bekennen zU nog nooit met zooveel graagte aan bevel barer meesteres had voldaan dien dag. ZU ging dan nok met lichten tred over den zandweg n mocht spoedig den toren van de Bilt In de te over de vlakte zien. doch. naar het scheen, om de opmerking bU haar uit te lokken, welke anderen voor en na haar gemaakt hebben, dat een dorpsto ren. als om den haastigen voetganger tc n win- tergen. tusschcnbclde er plelzler schijnt ln te hebben om vooruit te loopen. Aan de Bilt gekomen zUnde. vervoeg de zU zich bU den smid: want an ijzerwaren was daar toen tuurlUk nog minder te vinden dan genwoordlg, doch tot haar groot leed ton dc man haar niet geven zU zocht. HU had wel half sleten cn lapte koekepannen. maar geen niet eas voor Annemle Intusschen een teleurstelling. Zonder koekepan terugkeeren, daar viel niet aan te denken: want alles was er nu op Inge richt. om het pla% ten uitvoer te bren- moet vrouw Dreessen dan ook geen huls te houden zUn, wanneer ledige handen terugkwam, am dus een kort besluit en be- later op door haar konden beantwoord worden. kon hU zich niet begrUpen waarom het juist een splinternieuwe pan n zijn. daar een gebruikte niet uitgebrand behoefde te worden en de koeken beter losten en er gaver uitkwamen. Ook vroeg hU haar, of hU zUn eigen pan te wilde geven en of die voor haar goed genoeg was; of men met geweld op dien dag op den Zandheuvel koeken moest eten en dit niet tot den volgenden dag kon uitgesteld worden. dewUl hij alsdan een fonkelnieuwe op den Zand- heuvel zou doen bezorgen. Op deze er nog veel andere vragen werd door An nemle geantwoord, dat hem dit alles niet aanging en *U een nieuwe koekepan ?n, al z r ook ei Ultert gaan halen. De smid werd einde lijk kwaad en zelde, dat zU dat dan maar moest doen, en hij schudde be denkelijk het hoofd, toen Annemle de deur uitging, alsof hU te kennen wilde geven dat cr bU dc meld van den Zand heuvel een op den loop w«s. aar Utrecht, waar zU zich natuur- lar hartelust van een nieuwe pan noodlge zuivere sla-olle kon voor- Na een weinig te hebben ultge- nam zij den terugtocht aan en kwam een paar uur later, tot groote er gernis van den smid. met haar ileuwe koekepan door de Bilt. Intusschen verkeerden op den Berg twee menschen ln buitengewone span ning. namelUk vrouw Dreessen en Lena. Laatstgenoemde had dien morgen al :er vroeg bespeurd, dat haar grootmoe der niet genegen scheen om naar den Zandheuvel te gaan. ZU had al eenlge malen aan de oude vrouw gevraagd, hoe deze er over dacht, maar kreeg altijd een onvoldoend antwoord. Zoo verliep er uur op uur, en eindelijk zag zU tol haar leedwezen, dat de gunstige gele genheid voorbijging om wellicht nimmer terug te komen. Wat moest Wouter van haar denken? ZU was natuurlijk ln de veronderstelling, dat deze met groote moeite zijn ouders overreed had c oude Griet op den Zandheuvel toe ten- Nu zou hU voortaan haar ook ver achtelijk den rug toekeeren, zooals alle) ..Lena!" sprak menschen op den Berg. Dat kon toch niet: Er was ook een stem ln haar. die voorspelde dat hel haar zeer hard zou vallen als Wouter verstoord op haar werd. ZU begreep dus nog een laatste poging te moeten doen, om de oude i, doch deze gaf kort- naar den Zand heuvel ging. Toen werd het gemoed van ie meisje vol: zU bracht de hand oogen en verliet het vertrek, om hare tranen voor hare grootemoedcr te verbergen. Doch de oude vrouw had ze reeds gezien, en den onnoozelen knaap het ook niet ontgaan, dat Ler.a in buitengewone gemoedsstemming verkeerde en de oude vrouw daarvan de schuld droeg. Hij werd eensklaps zeer ging toen vlak voor haar staan, „Ik ben kwaad op grootje!" De oude zag hem vol verwondering aan, want zoo lets was zij geheel niet van hem gewoon. „Grootje is stout!" riep hU. terwijl zijne doffe oogen van een groote opge wektheid getuigden. „Als lk in den mei kom, zal lk aan vader en moi vertellen dat grootje Lena laat hullen. Je bent een leelijk grootje!" In zijne verontwaardiging zou hij de oude vrouw een schop gegeven heb ben, doch de woorden van den knaap schenen haar te treffen; want zij nam hem bU de hand en zelde: „Grootje zal Lena geen kwaad doen. ga maar met mij is. „verlang je dan zoo erg dat lk naar den Zandheuvel zal gaan?" „Ik zou het zeer graag gezien hebben." antwoordde het meisje; „maar als het st anders kan. dan ln Gods naam." .Maar ik wil het wel doen. Lena!" sprak de vrouw, „als je denkt dat het goed zal zijn." „O zeker", hernam het meisje, dat nu weder hoop kreeg haar wensch vervuld zullen zien. „zeker zal het goed zijn, wie weet welke gelukkige dagen er »g voor ons te wachten zUn!" De oude vrouw schudde het grUie hoofd. .Jk ben oud en afgeleefd," sprak het ls mij onverschillig gewor- e den menschen over mij den ken. Lena! Maar zoo je meent dat hel - je is. omdat je toch later on der andere lui zal moeten verkeeren, wil ik het wel doen. Geef mijn muts maar een schoon jak. want dat volk zou anders nog wel denken dat ik om een aalmoes kwam." De laatst: woorden klonken wede: even knorrig als altijd. Lena vloog haar grootmoeder om den hals en kuste haar hartelijk. ZU droomde van een schoone toe komst. 'Woed! rercole»., a aU bulten ge-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1937 | | pagina 3