De Eembode
8
F. A. T U L P
52ste JAARGANG NUMMER 2
kwirtZg.*
REDACTIE EN A DU INI BTR AT IE:
Langegrachl 28. TeL 314 - AMERSFOORT
Postcheque- en Gironummer 44334
Correspondentie-nare» v. Bum: Kerfcetr. 20.
Advertentie-adres v. Bum: N\euwstrs*t 10.
Uitgave N.V. Uitgevers Mij. Neerlandla.
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
ZATERDAG 9 APRIL 1938
bijlage, of elder» aWénsUand. of op bepaalds
pluis, minstens 24% toeslag- Voor O*,
roonr. ae gedrukt tarief. BewDsna 0 «C
TOCH POLITIEK!
Is Politiek dan nood
zakelijk 5
t Ia te dwaas, om te gaan reden
dat Katholicisme niets te maken heeft
met Politiek, dat Kerk en Staat
vreemd staan tegenover elkaar, leder
met eigen terrein en eigen werkkring!
De Concordaten, welke de H. Stoel
heeft moeten sluiten met eenlge Buro-
pecschc regeeringen, bewljEen maar al
te duidelijk het tegendeel. Die Concor
daten werden door den Paus gesloten
noodgedwongen om ln die landen
nog Iets te redden aan godsdienstige
opvoeding, katholiek onderwijs en Jeugd-
vormlng, aan moreele huwelijkswetge
ving, aan bescherming van priesters en
kloosterlingen ln hun persoonlijk leven
en vrijheid ln 't uitoefenen van hun
ambt en bediening.
WIJ behoeven niet ver te kijken, om
te zien, wat er van die Concordaten, van
die onderlinge afspraak, van dat gege
ven woord, ls terecht gekomen!
En t ergste.
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Dat die katholieken, die nu a
geknecht en gekneveld, wie ond«
dreigingen, door geldelijk nadeel ei
gevangenis het geloof wordt o
moeten erkennen
T 18 ONZE EIGEN SCHULD,
'n Stukje geschiedenis kan dat fc
FRANKRIJK, eens met recht genoemd
de eerste en beste dochter Uer Roomsche
Kerk, Is godsdienstig ten onder gegaan,
omdat de Katholieken niet geleerd had
den hun geloof ln "t openbaar te ver
dedigen en de gelegenheid hadden laten
voorbijgaan om In de regeerlngsmacht
hun Invloed vast te leggen.
In MEXICO, waar zooals
weerd öO katholieken zijn. werden
de priesters vermoord of weggejaagd, de
geloovlgen de toegang tot de kerkei
verboden, T christelijk opvoedingswee
vernietigd, omdat de Katholieken slch
geen medezegglngschap hadden weter
te verwerven ln de openbare besturen.
Het Katholiek BELOIë gaf aan Libe
ralen en Socialisten de meerderheid,
omdat de Katholieken onderling ln bij
zaken en minderwaardige kleinigheden
verdeeld waren.
Van de 13.000.000 katholieke stemge
rechtigden in DUIT8CHLAND. gaven el
maar 7 000.000 hun stem aan de Cen
trum-parti): de Katholieken gavoa
daardoor de overwinning
aan het Nationaal-
ders nooit tot die mogelijkheid
gekomen. En de gevolgen er
nen wij allen!
n wil.
SCHAAK - SCHADA
DAMSPELLEN
Beschaving en hoofsche
manieren
dezen tijd van vooruitgang en be
schaving doet het soms vreemd aan,
wanneer men het onbeschaafde, lompe
gedrag der menschen Jegens elkander
gadeslaat.
Een klein voorbeeld, dat Ik zelf mede-
maakte.
il u voor een ovenrollen trein tijdens
Int Nlcolaosdrukte.
Bejaarde dame stapt hijgend den
coupé binnen. Alle plaatsen zijn bezet.
Drie heeren zlttcti naast hun dames.
Twee moeders ieder naast 'n kind. De
trein ls 'n sneltrein. Er zal dus ook geen
plaatsje vrijkomen.
Nu zult ge wellicht denken, dat een
in de neeren zoo beleefd en zoo
menschllevend was om zijn plaats af te
staan? Mis hoor. Opstaan? Maar dit
liet toch zeker een van le moeders haar
Jongen doen? Geen kwestie van!
Tien minuten heb Ik aangezien hoe
oude dame schommelde en schokte tegen
raampje en de deur van den coupé
Toen heb lk haar mijn plaaU aange
boden.
Of de moeders mijn blik naar d«
zittende kinderen, die toch niet al te
vriendelijk moet geweest stjn, begrepen?
De weel liet niet!
dit weet lk wel die moeders
geen beschaafde, fijnvoelende
menschen!en allerminstgoede
opvoedsters.
Zoo wij onzen kinderen beschaving ei
wellevendheid willen bijbrengen, moetei
wi) Can niet beginnen met de liefde voo
den evennaaste en eerbied voor dei
ouderdom bij hen aan te kweeken?
En zooals wi) het ln de treinen mee
maakten, zoo gaat het wel eens in d
volle tram met Jonge- en oude-
rUke- en arme menschen, opgedirkte
nufjes en vermoeide winkeljuffrouwen,
afgewerkte moedertjes en oude beverige
heertjes.
Alle plaatsen zijn bezet en veel pas
sagiers staan op de balcons of bengelen
HIJ KLOPT AAN DE HARTEN..
Er bekruipt ons een zeker gevoel van
trots, wanneer wi) Dinsdagsavonds de
radio aanzetten en de stem van den
omroeper kondigt aan: «Thans, geachte
luisteraars, zullen wij u aansluiten met
de kerk van den H. Henricus te Amers
foort, voor het volgen van de Lijdens
meditatie, te geven door Pastoor Hooy-
In bet bijzonder schijnen redacteurs
.an Vragenrubrieken op religieus ter
rein beschouwd te worden als menschen,
die men niet alleen moet aanklampen
om opheldering te krijgen ln kwesties
die men niet helder inziet en waarin
a wel gaarne wat licht wenachte
den aard van hun taak natuurlijk!
maar ook worden zij vaak beschouwd
als menschen, die men nu eens goed «ds
waarheid" kan zeggen. En dan dikwijls
manier die niet uitmunt in
vormen, om het maar zachtjes
Al zijn er onder onze vriendelijke te
genstanders zoo gevoelige menschen, die
oordeelen, dat de godsdienst moet blij
ven bulten de Politiek: dat men den
godsdienst verlaagt, als men hem brengt
ln de „politieke rommel". Al zijn er
katholieken gewoonlijk niet de beste
die zulke uitspraken onderschrijven
en het de Kerk kwalijk nemen, dat zit
haar Invloed In de regeeringsllchamen
tracht te behouden en uit te breiden.
WIJ deelen die meening niet, wij
handhaven onze uitspraak: WIJ KA
THOLIEKEN MOETEN AAN POLITIEK
DOEN, anders worden wl) vroeg of laat
mder de voet gcloopen.
Politiek ls niet, zooals sommige zeg
gen, een „rotte boel": Politiek ls niet
het vechten van partijen, die elkaar uit
schelden, tegenwerken, afbreken en op
vreten.
PDUUek Is Ntaalkunde!
Staatkunde!
Nimmer zal de Kerk op staatkundig
gebied onverschillig blijven. ZIJ heeft
een Staatsleer, gevestigd op de leer van
onzen Goddelljken Verlosser.
Ja. nog meer! De Katholieke Kerk
zegt ons, dat HAAR Staatsleer, omdat zij
gegrond ls op de door Ood gegeven open
baring, DE EENIG JUISTE IS! Maar als
de Kerk nimmer onverschillig ls op
staatkundig terrein, mogen ook de Ka
tholieken nooit of te nimmer onverschil
lig zUn in de politieke of staatkundige
beweging, en mogen zij nooit toelaten
of wat nog erger ls: mogen zi] nooit
door hun onverschilligheid de oorzaak
zUn dat ln de staatsbesturen ZON
DER HEN wordt geregeerd en dan nog
wel: OVER HEN EN TEGEN HEN!
Daarom moet leder Kathollsk de
tholleke Staatkunde, dl de Katholieke
Politiek steunen
«ie lus.
Doch slechts even! Want al dadelijk
staat *n Jonge man op om haar zijn
plaats aan te bieden. Had het oude moe
dertje niet meer recht op een zitplaats?
En waarom stond dat nufje de haar
aangeboden plaats niet af aan het oude
afgewerkte moedertje, alj zou daardoor
tevens den Jongen man een goede les
hebben gegeven.
Meer dan onopgevoed, Ja ergerlijk ls
het. wanneer men het ziet, hoe som
mige medereizigers ln den spoorweg
coupé brutaalweg hun tollet voltooien
- nagels knippen en nog meer.
Dit zijn alles behalve hoofsche ma-
leren. en gaat de grenzen der wel
voeglijkheid vér te bulten.
En nog Iets, waar de heeren wel eens
Hoe vaak gebeurde het niet, dat wl)
bij 'n intellectueel, "n wetenschappelijk
werkelijk hoogstaand man een bezoek
brachten, dat wij hoe hoog wD ook
vóór dien tegen den bezochte opzagen
- gedesillusioneerd werden door zijn
nbeschaafd en lomp optreden.
Want om een klein voorbeeld aan te
halen, lk noem hem niet beschaafd, die
bij 'n bezoekster wanneer deze althans
geen zeer Intieme kennis ls met een
rookende sigaar binnen komt én ze
tusschen zijn lippen houdt zelfs wanneer
htJ spreekt, zoodat men moeite heeft
zijn woorden te verstaan.
En behalve dat lk mij ergerde aan de
weinig hoofsche manleren van bepaalde
personen, heb lk mij vaak nog meer
verwonderd over de weinige zelfbeheer-
schlng, die de mannen ln het algemeen
dit opzicht bezitten, de goeden natuur-
k niet te na gesproken.
De eenigc verontschuldiging, die hier
_on vaak word* aangevoerd, ls: hij kan
niet bulten zlj-i sigaar, hij is zoo'n échte
looker.
Verleden week nog.... bij het uitgaan
der kerk, viel het mij op, hóeveel man
nen er waren, die niet eens konden
wachten tot buiten het kerkportaal
het opsteken van hun sigaar.
Beschaving en hoofsche manleren be-
teekenen dan ook nog *n beetje meer
dan wat uiterlijke vormen, het beteekent
zelfbeheerschtng, die ons ln de eerste
plaats leert leta over te hebben voor
onzen evennaaste, om al naar gelang de
omstandigheden dit van ons vorderen,
voor dezen Iets te doen of te laten.
(R. E. ln de Bazuin.)
WAT NIET SAMEN GAAT..
Een pastoor, die aan dorpspolitiek doet.
Een peter, die een goed en gemakke
lijk leven leidt.
Een katholiek, die met zijn geloof den
spot 'drijft.
Een predikant die niet naar rijn eigen
woorden luistert.
Een ziekenzuster, die geen suster van
liefde ls.
Een huismoeder, die presidente ls van
twintig vereeniglngen.
Een huisvader, die ln zijn eigen huls
een vreemde Is.
Een gehuwde man. die zonder trouw
ring op reis gaat.
Een gehuwde vrouw, die er een huis-
vrl'n
op n
s een vrl] bul ter i
Een melkslljter. die water wil verkoe
len.
Een chauffeur, die den barrel niet kan
Een politieman, die kippen (teelt.
Een dienstmeisje .dat de garderobe van
mevrouw overtroeft
Een beer, die tieh als kwajongen ge
draagt.
Ben leider, die geen vertrouwen bezit
Een vrijgestelde, die zUn eigen ratten
het best behartigt.
Een hostelling vi
allures van een NA.
Een raad van beheer, die het vat der
verkwisting aanboort.
Een loon. waar vrouw en kinderen bij
hongeren moeten.
Een christelijke wereld, waar recht
vaardigheid en naastenliefde uitgesloten
kende stem door onze hulskai
stem die gevoelvol de smarten schil-
t van den Zaligmaker en hierdoor
„mea culpa" levend maakt, het doet
branden ln onze zielen.
En het zijn niet alleen de onbeschrijfe
lijke pijnen van den Zaligmaker zelf die
ons schuldbesef doen knagen, ook de
smarten van de Moeder Gods, gelijk
ooyman ons deze ln zijn laatste
meditatie schilderde.
Deze stem, luid klinkend over heel om
vaderland en wellicht ook over de gren
zen, klopt aan de harten. ZU klopt luider
-, schudt het geweten wakker,
wekt het sluimerend geweten van hen,
die door de zorgen van alle dag Oor
sprong en Einddoel vergaten
Deze stem heeft niet alleen geklon-
:n in de kamers, waar het kruisbeeld
in de muren hangt. Wij veronderstellen
- en met eenlg recht, gezien het her
levend religieus gevoel, nu de wereld
beseft vast te loopen ln het materiëele
dat de Pastoor een correspondentle-
i verwerken krijgt. Brieven die
uitingen zijn van dankbaarheid over
hetgeen de meditaties den luisteraar
geschonken. Brieven met VTagen.
ok brieven met klachten. En zelfs
brieven van wanhoplgen, die zich voor
de eeuwigheid reddeloos verloren achten
en Christus slechts zien als den Oneln-
te zeggen.
Dezer dagen lazen wij nag een klacht
.in een vragenbus-redacteur, geuit op
de frontpagina van een dekenaal tijd
schrift ln het Zuiden.
„Het ts Ieders goed recht
- schrijft de r
nen soms ln
seggen of schrijven, die ook te vi
Wanneer D eens In de gek,——.
zoudt Oln de Ingestuurde brieven le le
zen. dan aouden U hoogst waarschijnlijk
bU het meerrndeel de haren „te oerge'
rijzen. Heel dikwijls Is de bewoording
heel tel en onaangenaam, lerwljl de
zakelijke inhoud niet verantwoord kan
worden en niet te verantwoorden
dig Barmhartige en den Goeden Herder.
En Pastoor Hooyman zal dezen eor-
respondentlestroom verwerken. Want de
ln het midden van
t van tallooze luis
teraars wier harten zich willen uiten.
Al vele malen hebben wi) gehoord
van sprekers en publicisten die dr
bedolven te worden onder een brieven-
lawlne, gevolg van hun optreden in het
openbaar.
zwak protest. Maar., i
wcncdjk en ji vollen ernst, dat
dezen en geoen roo maar ee.a op loe ge
logen wordt? Laat lk maar duidelijk zijn:
door mij? Vergissingen zijn mogelijk.
Wanneer
zakelijk zijn. is het gevaar
beeldig, dat het antwoord ook scherp
wordt. Dat la evenmin goed. maar het
ls wel menscheUJk en daarom heel be
grijpelijk. De plezierigs toon doet
tierig - -1-- r*--
n gedachten wisselen. Dan i
djn: vijand.
alleen wat bet inzicht betreft; vriend
alt begrijpende mensch tegenover een
anderen mensch, dit *t goed bedoelt,
evenals u eelt"
Aldus de Redacteur, die dus als wa
t wel hebben door zijn briefschrijver»
;i en leugenaar wordt
uitgemaakt.
ijn genoegen heb lk opgemerkt,
het laatste nummer van „Do
Tragen-
rubriek onder den titel „Tragen staat
De acht het een aanwinst voor
onze krant. Maar lk voeg bU mijn
wensch voor een drukke klandizie da
hoop, dat de redacteur geen aanleiding
zal vinden zich te moet beklagen zooals
zijn zuidelijke collega het dezer dagen
deed I
ORANJE BOVEN
H.H. ADVERTEERDERS
wordt in verband met de wijzi
ging in den verschijndag van ons
blad, ter kennis gebracht, dat de
aanname van advertenties voor
de Eembode zoowel als voor de
Sint Jorisklokken, sluit op Don
derdag 4 uur n.m. Men gelieve
hiermede b\j de inzending van
advertentieteksten rekening te
houden. Advertenties binnenko
mende na dit uur worden in het
eerstvolgende nummer opge
nomen.
DE ADMINISTRATIE.
Klein Rusland.
WIJ weten het nu wel hoe het gaat bl] die
massa-arrestaties ln Rusland. Vadertje SuUr.
neemt de Staatsalmanak en een speld. HIJ
prikt tusschen de bladen terwijl hij zlju
stijf dichtknijpt, slaat bet Doek dan
n ziet tot zijn onuitsprekelijke verwon
dering dat zijn beste vriend Boebelnlek bo-
■naan da geprikte pagina staat.
Boebelnlek wordt dan gevangen genomen
omdat hij de eleclrlclteitswerken van Pro-
polovsk beeft gesaboteerd, geheim agent ia
van de Gestapo on omdat hij met Trotzki
plannetje ln elkaar heeft gedraald om
Btalin van bet leven te beroovea
Boelnlek verdwijnt dan 14 dagen lang
een ol andere gevangenis en met de andi
„geprtkten" (nee, we bedoelen die speld
de Staatsalmanak, niet de Inspuiting) ko
bij dan voor bet boogcr gerechtshof.
Tot verbazing van de heele wereld roept
bolniek dan: lk heb bet gedaan, lk heo
gedaan! En de tranen van berouv
n ln zijn baard. En op de knleén vallend,
en smeekt hij, hem onmiddellijk te fu-
zal er bij nie
mand ln «Uien, dat de kantonrechter met
spelden, adresboeken en Inspuitingen werkt.
:aar wat de bekentenissen betreft ging het
Donderdagmorgen Russisch toe.
Een Jong Amcrefoortsch slagertje was voor
n baas per flets 38 kilo rundvee gaan ba-
n op bet emplacement bij den Soesterweg.
et moest echter gekeurd worden, vcvji bet
sar de slagerij ging en daar bad de knaap
gezorgd.
Ier dagen, weer precies hetzelfde doet
sullen er maar eens een flinke straf op
n f 23 of tien dagen en dagen hechte-
t een proeftijd voorwaardelijk van
„Hel Is m
En na het betoog vi
t slagertje nogmaals
OM. had 20
tel bet slagertje.
mij."
'echt
,Jk vind 't veel. lk moe' bet zei.
si bet slagertje.
Ja, anders had Je er ook geen
in," meunde de kantonrechter,
de gemeente laten betalen omda
loon vraagt? Twaalf gulden of 6
Een gemoedelijke baas u
gaan rijden. Daarbij kreeg lk een aanrijding
Hel was mijn eigen schuld." verklaarde hl
en men tsg dat hij bet meende,
De gctu.ge kwam vertellen hoe hU me
s'n auto nog al het mogelijke luid gedaa.
nog aardig goed afgekomen,"
reide de kantonrechter.
„Nou, lk heb een week of vijf op bed ge
legen." zei de man.
„Volgens de doktereverklaring loopt hel
anders nogal los," meende de Ambtenaar.
,-Acht gulden of vier dagen."
„U weet nou zeker wel wat rechte of en
wat links ls?" vroeg de kantonrechter.
„U moet het maar genadig met me ma
ken," zei de verdachte.
En de kantonrechter veroordeelde tot res
gulden of drie dagen. Maar hl) voegde er
aan toe: .Ai als u nu eens doodgereden
was? Don had die „lamme"
natuurlijk weer de schuld ge
De recidivist.
O. v.d. P. was do vorige keer ook
weest omdat hij twee bekeuringen ha.
rijden zonder rijbewijs en een omdat
gekeurd vleesch vervoerde. P. had de
keer beweerd, dat hij voor een van d
rijbewijskeuringen al veroordeeld wa
geen juist bleek te lijn.
Eerst kwam het rijbewijs. En nu bl<
v.d. P. een recidivist wae. HIJ was a
dat feit bekeurd, maar het
hem niet veel te doen, want vier dai
bekeuring liep bij er weer i
iben het nu over die bekeuring van
17 Maart" iel de ambtenaar. „Waarom reed
rtJDewtJe? Moest O noodzake
lijk met de auto uit?"
Verdachte denkt diep na, maar schijn
werkelijkheid, hij kan slch niet meer berin
eren waar hij dien bewusten dag naar b
ing.
Conclusie van den ambtenaar: „O, n rij
dus zooveel, dat u niet eens meer den datu
nt onthouden."
Dat v.d. P. geen rijbewijs heeft, weten
al van vorige keeren, dat hl) alle moei
et om het te krijgen, wisten we ook i
aar nu booren we Uet nog eens.
,Jk doe heusch mijn uterste best, om het
krijgen, en ik heb al een paar keer proef-
gereden ook."
„Maar u bent nog
t doe gei
.Ja kijk
blijven
We hebben voor dat riJDewlJa nu i
verbalen hier gehad. Wie weet hoe dikwijls
o gereden hebt zonder dat u bekeurd werd.
handeling vi
BINNEN- EN BUITENLAND
Passagiers verzekerd - Tel. 1093-1830
dat niet de beste manier,
voor verliest u er ook nog op."
„Andere overtredingen heb lk nog
gedaan." zegt T-d. p. dan ineens.
Het klinkt er wel een beetje gek tusschen,
beschuldigd, t Was toch al erg genoeg
„Er zal wel een heeieboe] sljn. wat i
»lt gedaan beeft," bevestigde de s
isr dan ook.
„Heusch, ik ben arm!" zegt verdachte dan
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
W. P. te Amersfoort, vrijspraak op grond
an dé door den Ambtenaar aangevoerde
bewijzen. Gemeenteraad ls dus niet bevoegd
E. te Woudenberg, voor zonder ver-
Ier gebod" eindigt dan de
nderboud, Jk hoop dat bet m
Jk hoop het ook", v.d. P. af.
heel stel In een auto. Erg veel plezier ge.
natuurlijk en de noodlge glaasjes
binnen gewerkt. Tóen moesten se naar
Maar degenen die een rijbewije hadden had-
lulst den lolllgsten zin en dus vond de
hen achterin te zetten. Een andere,
nuchtere,
rijbewijs, zou chauffeer*il En
teiljk
Maar misschien was de bestuurder
niet zoo heel nuchter, misschien ook
nog mei erg goed chsuffeeren. In leder ge
val onderweg naar huls werd h"
voor hetzelfde feit bekeurd.
Ja lk Den maar doorgereden-
voor den kantonrechter, „lk moest toch naar
hulsl"
Uit den loop van het verdere gesprek ti
schen B„ zoo heette de bewuste persoon
den kantonrechter bleek nog. dat de Dr
loft geen gewone
jaar één lamp brandde. Vandaar dus al die
anhoudl-.gea
„Hoe komt dat?" vroeg de
,Jk weet bet heusch niet"
„Nou. ik denk dat U wel
s. Elsch I 3 of 2 dagen.
188 de
schap. Elsch I 12 of 8 dagen. Uitspraak f 8
J. v. d. a te Amersfoort, voor het rijden
zonder bel Elsch f 3 of 1 dag. Uitspraak
1 of 1 dag.
C. V., voor het rijden zonder lantaarn.
lach f 3 ol 2 dagen. Uitspraak f 2 af 1 dag.
E. K-. schilder te Baaru, voor het rijden
zonder achterlicht. Elsch f 2 of 1 dag. Uit
spraak f 1 of 1 dag.
te Amersfoort, voor venten zonder
dagen. Uitspraak
Amersfoort, voor
ergunnlng. Elsch X 3 of
1.40 of 1 dag.
A. J. P., winkelhouder t
arbeidslijst en register. Elsch 2
dagen. Uitspraak 2 x f 2 of 1 dag.
A. P. van R., te Baarn, voor het niet In
het bezit zijn van een arbeidslijst. Elsch
f 3 of 2 dagen. Uitspraak 3 s t 2 ol
t-
S. te Voorthulzen, voor het la het be
zit zijn van klemmen. Elsch f 24 of 10 da-
gea Uitspraak f 14 of 8 dagen.
J. E.. slagersknecht t~
Maar daar Is B. het niet m<e eens.
-gt het wel niet, maar hU trekt zijn set
uders eens op, als hl) de deur uitloopt.
Blsch f 20 of 10 dagen. Uitspraak f 12 o
A. van K., voor het zich bevinden ln bet
veld met klemmen en beugels. Elsch f 14
of 10 dagea Uitspraak f 12 ol 8 dagen met
vernietiging van de klemmen en beugels.
J. H„ handelaar te Maarn, voor het par
keeren op verboden terrein. Elsch t 3 of 1
dag. Uitspraak f 1 of l dag.
S. M. van fL, te Putten, voor bet niet
rechts houden Elsch 8 of 4 dagen. Uit
spraak I 8 ot 3 dagea
C. van O., chaulteur te Soest, voor on-
voorzichtig achteruitrl'dea Elsch f 8 ol 3
dagea Uitspraak f C of 3 (Jagen. j