EEN MERKWAARDIGE
GETUIGENIS
DE EEMBODE
ZATERDAG 9 APRIL 1938
NATPPRBAD BIRKHOVEN
Een kostbare historie met onzekere
perspectieven
MEER STRAND DAN WATER
\A7 IJ hebben nu voor het eerst
kennis kunnen nemen van
de volledige aanleg-plannen van een
groot natuurbad In de boeschen van
Blrlchoven ln de nabijheid van het
Retraltenhuls aan de Vlasakkers
wanneer ons dan een uitvoerige
uiteenzeting daarbij werd gegeven
die bedoelde, een eind te maken aan
misvattingen, dan kunnen wij niet
anders verklaren dan dit: explicatie,
teekenlngen en maquette hebben al
le mogelijkheden tot misvattingen
en twljlel weggenomen. Hier komt
een Natuurbad, wel een uit mo
reel oogpunt „verbeterde editie"
van andere Natuurbadon, maar van
ons standpunt beschouwd verwerpe
lijk.
Waarom verwerpelijk? Niet op de al
lereerste plaats om het ..gemengd zwem
men''. maar wel om de wel zeer uitge
breide gelegenheid tot „gemengd lule-
Wll men een zwemgelegenheld
werpen omdat zij op bepaalde urei
opend ls voor gemengd zwemmen,
zou tenslotte op een hoogst enkele
uitzondering na elk zwembad te
werpen zijn en zou dus zwemmen tot de
onmogelijkheden gaan behooreu
Maar wat wij hier gezien hebben
waarvan wU on„ door het stellen v
een vraag nog eens extra'overtuigden
Is dit: dit natuurbad wordt geen
om te zw e m m e n. Want de ..strand"-
oppervlukte wordt zeker anderhalf maal
zoo groot als de water-oppervlakte.
En de wateroppervlakte zal 4800 vlerk,
meter bedragen, waarvan4000 vlerk,
meter water voor flodderaars '„onge
oefende zwemmers"), 7Aoals zU officieel
heeten)
Vervolgens zien wij als ..schelding
seksen" op de strandgedeelten een
zitbank! En dan hooren wij tot
verbazing, dat de BoschvUver wordt
promoveerd tot voorverwarmlngs-reser-
volr van het natuurbad. Deze mededee-
llng Is ons aanleiding uit te gaan van
de veronderstelling dat men ware de
Boschvijver er niet toch tot graving
en aanleg van een voorverwarmingsvU
ver had moeten overgaan met alle
daaraan verbonden kosten, al zouden die
wellicht minder hebben bedragen dan
het Boschvijverkapitaal.
Tellen wU het voor dit natuurbad en
voor den „voorverwarmlngsvljver" uit
gegeven en nog uit te geven geld samen.
tje van 300.000 gulden. Wil men nu met
de exploitatie „quitte spelen", dan zal
een behoorlijke entree moeten worden
geheven. En dan komt men weer ln het
gedrang met den roep om „een goedkoop
bad bij het Soesterkwartlor
Want de stadsarchitect, de heer
Tak heeft nu wel goed spreken van
uiterst gunstige ligging ten opzichte
het Soesterkwartler. als de bewoi
van het Soesterkwartler niet bVJ machte
zullen zUn het gebruik van dit bad tf
betalen, heeft deze „gunstige ligging'
niet de minste beteekenls.
EXPLOITATIE-MOGELIJKHEDEN
Wij weten, dat de om onze gemeente
liggende natuurbaden noodlijdend zijn.
Soest heeft bij Ged. Staten tegen de tot
stand koming van dit bad geadresseerd,
omdat het nabijgelegen 8oester natuur-
bal noodlijdend ls en thans nog concur
rentie zal krijgen.
Zoolang men ons geen reeele gronden
kan geven waarop men een gunstige ex
ploitatie baseert, kunnen wU niet aa
nemen, dat nu Juist het Blrkhovensehe
natuurbad een uitzondering sal vormen
op de omliggende natuurbaden die er
financieel niet komen. Een argument:
dat bestuursleden van de Stichting
„Boschbad" wel geen zitting zouden
hebben genomen, wanneer zU niet over
tuigd waren van een gunstige exploita
tie, ls voer ons niet afdoende, wijl het
niet op feiten steunt.
TEGENSTRIJDIGHEDEN
de ons gegeven toelichting werd be
toogd. dat de bestaande baden ln
Amersfoort (Sportfondsenbad en Pesle)
wel geen of weinig ooncurrentle rullen
ondervinden van het natuurbad. En wel.
omdat ze ln een heel andere wijk zijn
gelegen.
Even later wordt ons verklaard, dat
het natuurbad op een maximum-bevol
king van 400.000 personen zou zijn bere
kend en dat het toch zoo gemakkelijk te
bereiken Is van alle dcelen der stad uit.
Hier klopt Iets niet. En wat er niet klopt
behoeven wU, dunkt ons, niet nader
te dulden.
ADRES TEGEN HET
NATUURBAD
zocht, hef zenden
aan Ged. Staten, bevattende
bezwaren tegen de tot standko-
mtng van het Boschbad Blrkhoven
GOEDE KANTEN
het noemen van al deze
willen wU de oogen niet sluiten
geen goed ls. Tevoren moeten
ln enkele zinnen even terugkomen op
ons standpunt.
De Katholieken dienen, waar
mogellJkhe.J ertoe bestaat, het
tuut „Natuurbad" te verwerpen.
Waar het wel zeker la, dat ondanks
Katholiek verzet tóch een natuurbad
komt. dienen de Katholieken ervoor
te zorgen, dat hun Invloed dusdanig
ls. dat zij verkeerde toestai
1 s. weten te voorkomen.
Alles den rug toe draalen e
gens mee bemoeien, staat principieel
heel mooi, maar
drie Katholieken zitting
iet bestuur der 8ticht1ng
Boschbad en hetgeen zU wisten te t
reiken, stemt ons tot dankbaarheid.
Allereerst Is het aan hun Initiatief
danken, dat er een apart damesbad
gekomen. Dit damesbad ls vanuit den 1
ges afgeschutte laan die regelrecht naar
het b: jsln voert zoodat er dus geen uit
zicht ls op ploeterbassln en famlllebos-
Vervolgens zUn de Ingangen voor da
mes en hecren ln dit natuurbad geschei
den En dan waren er dusdanige beplan
tingen geprojecteerd, dat er zeer „In
tieme hoekjes" ontstonden. De Katho
lieke leden hebben bereikt, dat de be
planting rechtaf ls. Overigens ls
wegneembare afrastering geprojecteerd
ln de bassins om te dienen bij geschei
den zwemmen.
EEN GEDACHTE
Zoowel ter voorkoming van
reele gevaren als tot opheffing
i practlsche
flnancleele
die wij bovc
aanbeveling verdienen,
van katholieke zijde tegen dit ont
werp worde geadresseerd btj Ged.
Stalen Als „opbouwende werking"
zou dit adres kunnen wijzen op de
wenschelljkheld van een goed open
lucht-zwembad (geen „natuurbad")
nabij of ln het Soesterkwartler, Een
bad met tarieven voor smalle beur-
Dlt ls een gedachte, die o.l. zonde
te groote moeite en wellicht met
effect, te verwezenlijken zou zijn.
te iteunen, waarmede due teven*
vernietiging wordt verzocht van
daarmede verband houdende
raadebeilulten.
Volgaa-.-ne wUIen wil de gelegen
heid schenken, aan een dergelijk
adres adhaesle te betuigen.
Katholieken, die daartoe bereid
ziln. worden verzocht hun hand-
teekenlng te plaatsen ond. r het
adres, dat daarfoe fer teekenlng
Ugt op het bureau. Langegrocht
28, Amersfoort.
Eu wel op Maandag, Dinsdag en
Woensdag a.s., won des morgens
10 tot des namiddags S uur.
Het terrein Ugt U
puk .Blrlchoven"
vijver en het sportveld.
wij hieronder
de plannen weergeven, zooals men die ons
ter persconferentie uiteenzette. WIJ geven
deze zakelijk, wijl wl) onze crttlck er op
hierboven reedr voldoende hebben geuit.
De heer Ir. J. O. Bijdendljk. die allen wei-
om heette (speciaal den burgemeester en
den vertegenwoordiger van generaal Best.
overste Visser, nam eenlge twljfelpunten cm-
ite plaats vindt men het dai
jor den bouw gemeente-, du
gebruikt wordt Hiertegen
aangevoerd, dat de bouw uitsluitend
werkveraehafflngsgelden, die
h uitgegeven zouden worden en waarvoor
bad een zeer geschikt object vormt, daar
een groot percentage aan loon ln
verwerkt Een gedeelte van het werk
particulieren uitbesteed. Zouden
liet uit werkverschaffing1
lan zou er geen sprake v
bad er zou komen en zouden partl-
ondememers er du» ook heelemaal
.an krijgen. Zoodat de
particuliere bouwnijverheid hier ultgescha-
resp. benadeeld wordt, ongegrond li.
aflossing, noch rent
medebrengen (welke laatste zich zal
- - bet ln verhouding lut-
i—i doet voor de ren
dabiliteit gunstige perspectieven verwachten.
De exploitatie tal door de stichting plaats
hebben, die het bad e.a. van de gen
Een tweede b
Een ander b
Westen Van het
De bebosschlng om bet bad heen geeft
1 (muntende beschutting tegen wind uit
ilnst gewenschte richtingen.
Nog gunstiger la de ligging ln dat opï
besloten Is het groote
e graven. Het waleropper
Paradijs op aarde
waarlijk
christelijk leefde, wanneer het
christendom ln zlln volheid beleefd werd.
lnderdnad. dan werd deez' aard een pa
radijs.
rit een» een maatschappij
leder menach de christe
lijke leer In al haar reinheid beleeftl
Hoe zou er zoo'n maatschappij uitzien?
Er zouden geen opstandige zonen en
geen despotische vaders meer zijn. geen
huwelijken zonder ware liefde, geen on
trouw!
Er zouden geen misdaden meer zijn en
geen moorden. Geen gewelddaden, geen
sexueele ontaarding, en geen echtbreuk
Geen bedriegerijen of diefstallen, geen
uitbuiting en oneerlijke concurrentie.
Geen leugens
nijd....
dlge lerrelnhoogte t« U
vindt «oh het hoofdgebouw.
de bassin-zijde van hat gebouw b
Sch een waranda en daarvoor een
l
icten op dit 4"/, meter boven h<
•eau van het bassin gelegen terra», zal
een uniek gezicht hebben op het
per dag.
daarbij gerekend
en gelijktijdig.
UITEENZETTING IR. BELTMAN
Toen door B. en W. aan Opei
m opdracht werd gegeven pla
werpen voor een bosebbad, la bij het ontwer
pen uitgegaan van de gedachte dat aa
moet zijn en was men van oordeel:
le Een zwemgelegenheld voor geoefende
zwemmen van zoodanige armetlngen.
dat zij gebruikt kan worden voor of-
flcleele wedstrijden.
3e Een familiebad voor badende en niet ge-
Se Een ploeterbad voor kinderen.
4o Een afzonderlijke badgelegenheid voor
De gelegenheid onder ten eerste ei
genoemd zijn Kuipen van gewapend
De gelegenheid onder 2 en 3 zijn z-g. strand
baden, CLw.s. dat ln de badgelegenheid het
waterpeil gelijk staat met het grondwater,
de wanden onder flauwe taluds oploopcn
ongemerkt overgaan ln zandige vlak1
(strand). Vanzelfsprekend zijn de bodem» i
zwemgelegenheld voor de geoefende
■krilgt een lengte van 50
(wedstrijdlengte) bij een breedte var
Het afzonderlijke dames-bad krijgt afme-
het Sportfondsenbad. He
laatstbedoelde ls lntusschen een neel ander
soort bad. dat overigens het geheele Joar
open slaat. Pesle moet het natuurlijk óók
alleen van den zomer hebben, ligt echter ln
een ander stadsgedeelte en heeft toch weer
een ander karakter dan een openluchlbad
Ten slotte vreest men concurrentie van en
aan andere openluchtbaden, zooals dat van
Soest. Dit ligt echter weer een heel eind ver
der en ons bad 1» speciaal voor Amerstoor-
terz bedoeld.
Dan zijn er zedelijke en godsdienstige be-
In dit verband ken gewezen worden
belangrijke godsdienstige en politieke
richtingen zijn vertegenwoordigd, hetgeen
een waarborg vormt, dat géén dier nchUn-
gelen, volgens welke 'Je exploitatie zal plaats
ïuden. Zoo Is als beginsel aangenomen
waarmede alle comitéleden zich ac-„cud heb
ben verklaard, dat het erootste gedeelte van
élketi dag aan de seksen slechts gelegenheid
worot gegeven om gescheiden to zwemmen,
en dat op Zon- en rustdagen tot 1 uur 's na
middags het bad gesloten la. Men moot ver
der met vergeten, dat het beoefenen van
sport, óók van de zwemsput. Juist van min
der gewensente ..ontspant Ing" afhoudt
TOELICHTING VAN IR. V. d. TAK
Aan de toelichting va:
het volgende:
grootte vi
13 V"
SLECHTE PAPSEN
't Antwoord op de hlemevan gestelde
Vraag? Laten we vooral kalm blijven en
de dingen nuchter bekijken.
Onfeilbaar en onzondig.
waar ls; i
kunnen zonatgen.
De Kerk heeft nooit van z'n leven ge
leerd. dat er ook maar een Paus aan
spraak zou kunnen maken op onzondig-
held Maar de Kerk heeft wel geleerd,
dat 'alle Pausen onfeilbaar zijn, dat wil
zeggen: niet kunnen dwalen ln kwesties
van geloof en zeden. Als de Pausen daar
in kónden dwalen, dan zouden ze ook
dwalen en dan was het met de onge
reptheid van Christus' leer binnen zeer
korten tijd gedaan, 't Bewijs daarvoor
ls te vinden bij allen, die de onfeilbaar
heid van den Paus ooit hebben losgela-
Chrlstus' woord.
Toen Petrus bU Caesarea-Phlllppl
Christus' Godheid beleden had: „GU.
GIJ zijt de Christus, de Zoon van den le
venden God", toen heeft Christus hem
beloofd, dat Hij hem tot rots zou maken
waarop HU zUn Kerk zou bouwen, met
de absolute zekerheid, dat zelfs de helle
poorten, alle duistere machten van dwa
ling, dlc er ooit zouden zUn. haar niet
zouden aan-kunnen En later heeft HU
Petrus nog eens verzekerd, dat zUn ge
loof niet zou bezwl"
Diezelfde Petrus wordt
later door dienzelfden Cl"
genoemd. Christus sprak
t dat HU
oogcnbllk
dienzelfden Christus „Satan"
dat HU
Jerusalem ging om daar ver'
lijden en tenslote ln smaad te stei
•Jat moest Petrus tegenvallen. HU
pas nog gecrederd tot fundament
Christus' Koninkrijk en nu zou diezelfde
Christus!Bat nooit Heer,
zal U nooit overkomen." Christus geeft
hem 'n antwoord. En dat antwoord Is
wel eigenaardig voor dien man. die 'n
paar minuten geleden tot rots der Kerk
ls gesteld: „Ga weg van MU. Satan, ge
zUt me 'n ergernla Oe zUt niet bedacht
op wat God wil; maar alleen op wat de
menschen willen" Pas heeft Petrus
bovenmenschelUke gekregen, dat nooit
MAAR daar Zifn toch wel tifden
In de Kerkghchledenis ge
weest, dat 't zelfs met den Paus
van Rome niet I» orde was!
Alexander de Zesde?
De mensch. die deze vraag stelde,
bedoelde iets zeer fundamenteels.
Hoe kunnen Katholieken nu be
weren, dat de Paus van Rome de
zichtbare plaatsbekleeder van
Christus is. als 't toch mogetyk
was, dat op. zooals ze dat noemen:
ie Stoel van Petrus, zoo'n infe
rieure mensch als Alexander de
Zesde gezeten heeft. Is 't zondig
leven van zoo'n man niet bewijs ge
noeg, dat de Paus niet onfeilbaar W
zou niet kunnen dwalen
ln 't geloof. Maar nu?
Och Ja, hU blUft mensch, er.
mensch houdt hU 'n menschen-wll
Petrus zou vrU van dwaling, maar niet
m zonden zijn.
Als rots zou Petrus onfeilbaar zUn«
mar Slmon, de zoon van Joannes,
it was z'n menschen-naam, die
unnen zondigen.
Dit geldt van eiken opvolger van
trus. Onfeilbaarheid hoort bU de taak
van den Paus als plaatsbekleeder var
Christus. hU kreeg dat. Deugd en deugd
zaamheid, dat zal elke Paus met Godi
genade zich moeten verwerven, door
eigen medewerking. Zooals elke andere
mensch dit moet doen, ln leed en moei
te. met veel struikelen en vallen en
opstaan, en weer vallen en weer opstaan,
om tenminste Iets te bereiken van het
Ideaal, dat God Zich van alle eeuwigheid
voor hem heeft gedacht.
Wanneer er dus eventueel een opvol
ger van Petrus is geweest, die zondigde,
dan ls dat geen bewUs tegen de onfeil
baarheid van 't Pausschap', dan ls dal
alleen een bewUs voor de zwakke men-
schelUkheld van dien mensch. Zooals
Petrus ook naderhand bewees, hoe
bange, kleine mensch hU was, toen
tot drie keer toe gevloekt en gezworen
heeft, dat hU. nota bene, Christus van
Nazareth niet kende.
Of 't
•p duistere macht Iets tegen hem zal I op aarde helhgen zouden zUn.
1 zUn plaatsbekleeder» hiei beschamen.
Maar ls 't nu waar wat sommige
tendentieuze gtschledsehrUvers bewe
ren, dat t Pausdom zooveel vlekken
draagt?
Och, slechte dingen hebben altUd dit
x>r, dat ze direct de aandacht trekken
Zoo gaat het nu eenmaal, 'n Moor
denaar krtjgt ln 'n krant een paar ko-
immen, en 'n moeder, die zich opoffert
jor haar kinderen, nog geen regel.
We zUn geboren zwartkUkers, want
„.en het zwarte zooveel gauwer en
veel scherper dan 't licht.
Om dit maar 's even toe te passen op
ns onderwerp. Als er over 't Pausdom
gesproken wordt, dan klinkt de naam
Alexander de zesde al uit de verte. Maar
vergeten wordt, dat van de drl.
opvolgers van Petrus er dertig
n martelen vcor 't geloof. De
andere drie moesten voor het geloof de
ballingschap ln. Waarom wordt dit nooit
eens geschreven of verteld?
Vergeten wordt, dat van de twee
derd drie en zestig opvolgers van Petrus
drie en tachtig \elllg zUn verklaard,
n hun helden-de ugi'
Vergeten worder. menschen als Gre-
gorlus de zevende n.-t zUn prachtlgen
moed. Plus de negende met zUn klnder-
lUke heiligheid. Leo de dertiende met
zUn wUsheld. Plus de tiende met zUn
klnderlUk geloof. Wie denkt nog aan de
vred es-pogingen van Benedlctus den
vUftlenden en wie apprecieert de hei
lige wUsheld en voorzichtigheid van on-
in Paus, Plus den elfden?
Als er ln de geschiedenis van t Paus
dom menschen op Petrus' 8toel gezeten
hebben, die zwak waren naar t"~
mensch, dan ls dat 'n teeken, dat
hoorden tot 't ras van die wezens, die
lemaal moeten zeggen: God, wees
zondaar genadig.
Hun onfeilbaarheid wordt of w
daarmede niet weggenomen. En ondanks
hen bestaat 't Pausdom nóg. Omdat t
niet sterfelUk ls. Was 't sterfelUk. dan
was het al lang dood. Was 't mensche-
lUk, dan was 't al lang bedorven.
Christus heeft hier op aarde 't groot
ste van alle konlnkrUken gesticht. Maar
HU fundeerde 't niet op "n groot
niet op 'n heilige Joannes; niet
super-mensen. HU fundeerde dat ko
ninkrijk op "n zeer menschelUken
mensch. die zwak zou zUn en bang.
Aan die mensch gaf hU goddelUke
kracht. De „wet van 't kleine", die
al uit komt ln de goddclUke dingen,
ook hier weer uit en triomfeert ov
le menschelUke grootheid. Want God
't kleine om 't groote der wereld
400.000 zielen.
.acnde dat de badgelegenheid 10 u
per dag geopend 1» ls dus bij 13 uur poi
pen voor waterverschlng noodlg circa 1
M3 per uur. Men kan zich voorst
(verzeiling te verkrijgen door n
>n of waterleiding, doch dat t
Doordat dit water te koud ls. za!
n laster, geen haat of
n 60 c.M_. oploopend tot een diepte
Daar de gedachte heeft voorgezeten
strandbaden te maken, was men bij het
jerpen geheel gebonden aan de stand
grondwater. Het laat zidh begrijpen,
door veel grond moet verzet worden, au
circa 500.000 M3.
De uitgegraven grond wordt tot heuveltjes
ïrwerkt. zoodat het geheel de Indruk krijgt,
dat de badgelegenheid ligt ln een kom ol
duinpaa
Het kinderbad (ploeterbad) heeft een dla-
leter van 35 Meter. De maximum diepte
bedraagt een halve Meter.
«staat uit twee hoofd-
aeter 40 M. met een verbln-
lengte van 40 Meter, nuttige
•edte van 25 Meter, zoodat een totale
lengte van 130 M. verkregen wordt. De ma-
'iepte ln dit bad bedraagt 1,"
brug geprojecteerd voor
Een paar glijbanen dienen voor speel-objec-
In belde badgelegenbcden zal een zand
laag de bodem zijn.
Met uitzondering van het klnderploeterbad
heeft mei een wateroppervlakte van circa
4800 M3. te verdeden ln circa 16 M3 voor
geoelende zwemmer», circa 4000 M3 voor be-
t de maatschappU alle
misdaden weg, alle diefstallen, alle
welUken die geen liefde of trouw t
kennen, alle zedenverwildering, alle las
ter en haat.en zeg dan zelf: Zou zoo'n
maatschappU niet een paradUs op -
de zUn?
En stel u dan nog voer. dat ln deze
maatschappU de rechtvaardigheid
heerscht, de trouw en de liefde en wel
i zoo'n sterke mate, dat wU de anderen
efhadden gelUk onszelf: sou dit para-
Us dan niet een hemel zUn?
Ja. zóó zou de wereld eruit zien, wan
eer de menschen werkelUk wilden le-
■o volgens de leer van Christus.
WAT ER NIET ZOU ZIJN.
Zeker, ook ln die maatschappU zou er
ziekte en dood zUn, omdat rij nu een
maal menschen zUn van vleesch en
bloed en daarom blootstaan aan de sto
rende Invloeden dezer vergankelUke we
reld. Doch hoeveel minder UchamelUk
lUden zou er dan zUnl
Bezoekt eens die tehuizen en herstel
Ungsoorden. waar allen, vrier
UJke persoonlUkheld door het lUden
vertrapt, samengeperst zitten: a
epileptici. Idioten en krankzinnigen, al
len die geesteUJk of UchamelUk minder
waardig en ontaard zUn, omdat zU -
door eigen schuld of door de schuld van
hun ouders of voorouders ongenees-
lUk geslagen rijn door geslachtsziekten
sexueele ontaarding, bedwelmende giften
of door uitbarstingen van andere harts
tochten. Dat aUes zou er niet zUn. wan
neer de menschen hadden willen leven
zooals Christus het hun geleerd
zegd heeft.
Gaat naar de weeshulzen
zen voor vondelingen. Daar ziet gij
stooten kinderen, die door een s
van zlnnelUke lusten op deze wereld
den geworpen: arme kinderen, die i
het geluk hadden hun vader
a de tehul-
wilde hartstocht
ïn"liet leven riep. die nooit de zachte,
UefdevoUe hand voelden van de moeder
leven schonk.
Bezoekt eens die tehuizen
of die epileptici. Idioten en
krankzinnigen door de schuld
van hun ouders
aaat naar de tehuizen voor
vondelingen uersfoofen kin
deren dfe door een storm van
zinneHfke lusten op deze wereld
loerde., geioorpen
Die tehuizen, waarheen slacht
offers vav laaghartige verlei
ding vluchten
Gevangenissen, tuchthuizen
Dit allezou er niet zijn....
ALS!.
ge misleiding vluchten. Zondige verlei
ding heeft haar van de voUe waardig
heid van het christelUk moederschap
beroofd, om haar daarna dlkwUls op den
eg der prostitutie te drUven
Dat alles zou er niet zUn. wanneer de
menschen naar Christus' leer hadden
«rillen luisteren.
Gaat naar de gevangenissen en tucht-
ulzenl Daar vindt gU opgesloten al de
genen, die door roof. diefstal e
het
der maatschappU bedrel-
ook dit alles ïou er niet rijn, wan
de menschen het christendom ln al
reinheid beleefden!
er ls zooveel waarover ernstige men
schen eens grondig moesten nadenken!
WU moeten u toeroepen: wU hebben
het christendom niet ln al zUn reinheid
volheid beleefd;
Wanneer wU het organisme van ons
Uchaam verwonden en kwetsen dan
moeten wU de gevolgen daarvan dragen:
pUn, riekte en dood. Zoo ls het ook ln het
rijk van den geest. Omdat wU het plan
van God hebben verstoord .moeten wU
de ge olgen aanvaarden: al rie pUnen
en angsten al de ellende en het leed.
dat over ons ls losgebroken!
En het droevige ls. dat de plannen en
wetten Gods niet alleen werden ver-
Udeld en vertrapt door de menschen. die
ln de duisternis van dwaling cn onwe-
leven en God noch Keric ken-
,r ook door hen. die zichzelf
en dienaars van God noemden
Laten we toch allen trachten als op-
rfchte christenen te leven, laten we al
le schUnchristendom en alle huichelarij
zonder ophouden bestrUden en laat ons
bidden voor allen, die dwalen en diep
gevallen zUn.
hebben oogen en rien niet. ZU hebben
ooren en hooren niet. Kortom, het zijn
katholieken, die niet katholiek kunnen
j is tegenwoordig het meerendeel
der kathoUeken.
De onwetendheid op godsdienstig ge
bied Is zoo schreef reeds kardinaal
Mermlllod een van de vreeselUkste
feiten van onzen modernen rijd.
„Wie bezit nog de Idee van het boven-
natuurlUke? ZU bestaat bUna
meer."
Neem eens een uur uit Je gewone le
ven van alle dag, Kun Je daarin nog
iets bovennatuurlUks ontdekken? Beni
ge gedachte aan de tegenwoordigheid
Gods? Aan de eeuwigheid? Aan de
Eucharistie? aan Christus den gekruis
te? Aan Maria?
Kardinaal Mermlllod heeft gelUk
had; Practlsch bestaat het bovennatuui-
IUke bUna niet meer. Dat ls
weinig kracht uitgaat,
moeten wU dan doen?
s kathoUcis-
tot k
wijze ls het waf
•mlngsbassln. waar het water een na-
tuurUjke warmte verkrijgt: niet constant ls
doch afhankelijk Is van de weersgesteldheid.
bU elk open-buitenbad,
zoodanig vóór-vcrwi
wU hier in de Boschvijver,
deze rijver kan de benoodigde
veelheid water zonder ecnig bezwaar
.rokken worden Angstvallige Ueden ka
rerzekering gegeven worden dat dit i
/oor de gezondheid onschadelUk la H
zoowel chemisch als bacteriologisch onder-
Door sen bulsleiding doorgetrokken
et damesbad wordt het water op een dne-
«i plaatsen gebracht ln het wedstrijdbad.
let doorstroomt dit bad en wordt opgevt
en ln een overslorigoof welke rondom 1
ad Is aangebracht en wordt door mlui
mlUebad gestort. Het
«wl en wordt langs de
,n overstortputten, die
met een rioleering.
Wat
De n
thollek nadenken!
Hoe geschiedt dat?
Door kathoUek vóór-denken!
Door de prediking van de groote
eeuwige waarbeden: God. Christus,
kerk en eeuwigheid. Door telkens
terug te komen en te hameren oi
fundamenteele. het éénlg-noodzakelUke
het alleen-zaligmakende: Dat wU op
aarde zUn om God te kennen. Hem
minnen, Hem te dienen en daardoor
den hemel te komen. Dat men ofwel i
red ofwel verdoemd wordt en dat er geen
derde mogelUkheld bestaat. Dat de dood
zonde het grootste ongeluk ls. Dat het
geloof absoluut noodzakelUk ls
ligheld. Dat wij zonder de genade geen
enkel verdienstelijk werk
Dat wU moeten luisteren
Ingestelde Gezag,
ór-denken alleen ls echter niet
Wanneer de prediker
NADENKEN ALSTUBLIEFT!
hU denkt.
De mensch ls mens
Daardoor verschilt de mensch
de overige stoffelUke schepping:
levenlooze stof, van de plantenwereld
de dierenwereld. Het materleele aenkt
niet. Het dier denkt niet. Maar de
ensch denkt
Maar er ls ook nog onderscheid tus-
schen denkende menschen .Er zUn hei
denen en er zUn christenen. Heidenen
zUn de menschen. die materialistisch
denken. Christenen zUn de menschen,
die denken zooals Christus.
De mensch ls datgent wat hU denkt.
Er ls nog een ander onderscheid. Ei
zUn menschen, die een gedachte begin
nen, doch niet doordenken tot aan de
laatste consequenties. Hun ontbreekt de
logica. ZU maken geen Juiste gevolg
trekkingen.
ZU bidden de katholieke geloofsbeUJ-
denls, maar het geloof leeft DU her
slechts In hel onderbewustzUn. In eet
soort sluimering
Hun dagelUksche gedachten nonden
zich niet of hoogst zelden bezig
God, Christus, Kerk en eeuwigheid ZU
denken slechts aan eten. drinken, wer-
C. T- ken, spelen en slapen. Beis menschen
schrijver voor-denkt, dan moeten de
toehoorders en de lezers na-denken. Dat
vergeten echter velen, misschien wel de
meesten. De preek ls met het Amen nog
Evenmin als de maaltUd afge-
loopen ls. wanneer de tafel gedekt staat.
Men moet ook eten!
Men moet de waarheid ln zUn gcdach-
:n verwerken. We moeten haar als het
•are verteren en veranderen In ons
eigen vleesch en bloed. We moeten haar
it ons geestelUk eigendom maken.
Daarom vergelUkt Christus de waar
heid met het brood. ,De mensch leeft
let van brood alleen maar van Ieder
•oord, dat komt uit den mond van God".
(Matth. 4. 4). Men leeft door te eten en
en eet door te denken.
Daaruit volgt de noodzakelijkheid
in de overweging. Overwegen wil zeg-
m: zich met zUn gedachten verdiepen
ln de goddelUke waarheid. Het ls niet
voldoende de waarheid te hooren. Wie
haar alleen maar hoort, vergeet haar
Slechts een overwogen waarheid wordt
ns volle eigendom.
Daarom geen dag zonder een kwar
tiertje. althans vUf minuten overweging
godsdienstige waarheid. Vooral
de Zondag moeten wU besteden aan bid
dende overdeglng. Dat moet geen dag
verstrooiing maar een dag van In
keer zUn! Een dag waarop men denkt
Nadenkt en dóórdenkt, tot het einde tor -
moeten méér denken. Mltnjef ver-
.le
gedachten! Geen dag zonder korte over
weging I Geen avond mag er voorbU
gaan, zonder dat w- ons voor we In
slapen. nog even bezig houden met
een goede gedachte.
En wat het lezen betreft: Boeken le
zen van schrijvers, die denken!
En wat de omgang betreft: Verkeereo
met menschen, die denken!
De onnadenkendheid en gedachten-
loosheid hebben de moderne samenle
ving aan den rand van den afgrond ge
bracht
De Spaanse liberale leider Alexander Lerroux schrijft
In het Franse tijdschrift „('Illustration" ove» het rode
Spanje:
„Het Vaderland, dat kan die wilde horde niet zijn,
die onder voorwendsel van sociale gelijkheid plundert
en moordt en nog minder die bende volksschool-Intellec
tuelen, dlc hen leidt en die, als ze de vrucht van twintig
eeuwen beschaving ziet le niet gaan. de heldenmoed mist
om er mee ten onder te gaan, of de edelmoedigheid en
grootheid om de verantwoording op zich ie nemen."
Over hel witte Spanje, de „Opstandelingen" sprekend,
zegt Lerroux:
„Hel leger heeft de dlsclpUne niet verbroken, maar
tracht integendeel te herstellen, wat door landverraders
en misdadige anarchie verwoest werd; het Is niet opge
staan tegen de wet, maar omwille van de wet, opdat de
wet moge heersen,"