PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART Epistel en- Evsnplis De sociale actie der Katholieken. „e mannelijke paro- chlanen boser. 16 jaar wordt de gelegen-1 da Sophia heid geopend aich op een bepaald uur san n. J06ef ameitolj «t Wakker HuwelUkaaïköndiging L^ Joseph us Lam beitue Rijpert en en Johanna LcuUe PALMZONDAG Jus. XV. 2?XVI. 7 vertrokken zij; en de gar sche menigte der zonen Israels kwam de woestijn Sin. die tusschen Elim e Sinaï ligt. op den vijftienden dag van c tweede maant! sedert zij uit Egypte v ttokken waren. En de gansche vergadi ring der zonen Israel's morde ln woestijn tegen Mozes en /Stron. en de a verzadiging! Waarom hebt gijlieden ons uitgevoerd naar deze woestijn, om gansche volk van honger te doen s PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN n gewijd en uitgereikt Vandaag il ook in de Hoogma geen predikatie zijn. i al de drie H. Missen wordt vandaag col- luden met open schaal voor de 1 het R Land. Wij bevelen deze .vonds aal er uur Kruiswegoefening zijn Dien dag er geen H. Communie uitgereikt. Paasch-Zaterdag, zullen de plechtigheden zijn Vrijdag geheel en Zater- 12 uur s middags vasten- en onuxraaingsdagen. waarop het gebruik vleeech en Jus uit vleesch verboden voor allen, die den leelUJd van 7 Jaar - zijn. De plechtige Hoog- HOOGLAND. PAROCHIE ST. MARTINUS. PALM ZONDAG Hall S uur Hoogmis, 4 uur ditatie en Lof. In be; bet a land. Na de ste H. Mis op Leo's Oord. Halt kwart na 3e H Mis. 9 en 10 mus op de scholen all 1ste H. Mis. kwart na 8 Halt B 1ste H Mis, g uur gez. ...;te Donderdag, ultste'.lii ,.n pet Allerh. Sacrament des Altaars, uur de plechtigheden, den geheclen dag aanbidding, 's avonds 6 uur sluiting. Vrijdag. Goede Vrijdag, sterfdag van sen lleer J. Chr. J uur uitstelling. 8 m plechtigheden. 3 uur Kruisweg voor de Zaterdag. Half 7 s Middags 3-8 HOOGLANDERVEEN. ZONDAG. H. Mis om nalt 8. Kwart voor 10 Puiinwijding Om 10 uur de Hoogmis. Maandag H. Mis in de St. Jozefstichtlng, waarna Communie-uitreiking ln de Kerk. ^Donderdag Witte Donderdag. plechtigte- ^Vrl)d«gb <G>è>le Vrijdag, om half 8 uit stelling van he; Allerheiligste. Om 8 uur de plechtigheden. Om 7 uur Kruisweg. Zaterdagmorgen om 7 uur wijding van Paaschvuur en wijwater. Om 8 uur gezoo- Om 12 uur eindigt da v tot 3 u SRt! 3i eiken dag ple- En Mozes en Aaron zelden tot al dt tien Israël's: Dezen avond zult gij we- a. dat de Heer u uit Egypteland ge- erd heeft en morgen zult gij des Hee- a glorie aanschouwer. volgens den H. Mattheus; XXI. 1—9. In dien tijd. toen Jezus Jeruzalem ge naderd en te Bethfage aan den Olijfberg gekomen was. zond HU twee zUner leer lingen en zelde tot hen: Gaat naar het vlek dat tegenover i den en een veulen i los en brengt ze lot Mij. En zoo iemand u Iets zeggen mocht, zegt dan: De Ht heeft ze noodig: en terstond zal hU laten gaan. Dit alles nu Is geschied, op dat vervuld zoude worden wat gesproken ls door den profeet, die zegt: Spreekt Sion's dochter: zie. uw Koning komt u, zachtmoedig, zittend op een ezelin op een veulen, het Jong cener jukdra- gende. De leerlingen nu gingen en dr zooals Jezus hun bevolen had. Er brachten de ezelin en het veulen, legden hunne kleederen daarop en de den Hem daarop zitten. ACHTERVELD. PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: G. Rentinck. kort Lof. Voor de bel- HJL Missen worden de palmen gewijd i uitgereikt. Onder de H.H. Missen collec- voor 't H. Hart Na 1 Lof Jaarvergade- ng van het Wit-Gcle Kruis Witte Donderdag 7 uur Communie-uitrei en. 8 uur gez H. Mis. daarna Processie iet 't Allerheiligste naar t H. Graf. alwaar a. Goc- rtsweg. echthooren vani chkaars en doopvont. Daarna gez. H. Mis. ln de week de H.H. Missen om 7 en HAMERSVELD. PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: H. J Croonen Telefoon Hamersveld no 4. PALM-ZONDAd. Half 8 Vroegmis. 1 Hoogmis. Voor de Hoogmis Palmwljdlng t Processie. Half 8 Miserere, - Woensdag, gelegenheid oi 'f 8 Plechtige, ge- Coede Vrijdag. Half T Uitstelling van l Allerheiligste. Half 8 plechtigheden. 3 u Kruisweg. 7 uur Oefening van eereboete Pnasrh-Zaterdag. Half 7 wijding v ™-wie^-tgvunt. irên^önthoudlngsdiig. Gele- Liturgische kalender NB. Tot tie v van 10—16 April) TUdeigen. en met Donderdag Prefa- Zondag 10. Paars. Palmzondag. Palmwlj dlng, Mis Domlne ne longe, zonder Gloria. Credo en Prei. H. Kruis, In de StUle Missen laatste Evang. van Palm wijding. Vespers van Palmzondag. Maandag 11. Paars, Mis van Mtandag ln deze week. 2e gcb. H. Leo. Dinsdag 12. Paars. Mi~. v. Dlnsd. In deze week. 2e geb. voor Kerk of Paus. Woensd. 13 Paars. Mis van Woensd deze week. 2e geb. II Hermeneglld. onderdag 14. Wit. Wltt Donderdag. Mis Nos autem met Gloria en Credo. Processie en ontblooting der Altaren. Vrijdag 15. Zwart, Goede VrUdag Plech tigheden. Zaterdag 16. Wit. Paasch Zaterdag (Paaschnacht) Gloria. Prefatie en Comunlcantes enz. van Paschen. WERKZAAM EN WAAKZAAM Evenals andere jaren ls ook thans u e het Internationaal Bun a u van de rbeld een sociaal jaarboek ul'.ü'-ncv, ieh op sociaal gebied m 1936 en de r- i een algemeenC Inleiding waarin uiteenzetting wordt gegeven van de rltelt die ln het afgeloopen laar op tal gebied werd ontwikkeld wordt speciaal hoofdstuk gewijd aan de lie actie die in de boezem der Ka tholieke Kerk werd verricht. Een der meest op de voorgrond treden- feiten in het jaar 1936 IS het groot aantal herderlijke brieven van blsschop- waarin op de katholieken een be roep wordt gedaan om op sociaal terrein •n groote activiteit ann de dag te leg- IN OOSTENRIJK deed kardinaal In- Itzer 'n heftig verwUt aan die firma's dl' de sociale rechtvaardigheid trachten te vernietigen dor de ongunstige econo mische toestanden en de bestaande werkloosheid uit te bulten. IN POLEN achtten Mgr. Teodorowicz en Mgr. Twardofskl het oogenbltk voor de katholieken gekomen om de balans op te maken van de ellende, waarvan de arbeidersklasse 't slachtoffer Is gewor den. Wat tot nog toe gedaan werd is onvoldoende: cr moeten grooischere plannen worden opgezet. IN ENGELAND heeft het Episcpaat "n herderlijk schrijven uitgevaardigd. waar- In gezegd wordt dat de sociale onrecht vaardigheid de christelijke beschaving aan de rand van de afgrond heeft ge bracht. Daarom verheffen dc bisschop pen hun stem tegen de onrechtvaardig heid. tegen de verdrukking van de ar beiders. tegen de uitbuiting der econo misch zwakkeren Ook het BELGISCH EPISCOPAAT brengt de voornaamste beginselen van óe christelijke maatschappijleer In her innering: de waardigheid van de men- srhelijk persoon en eerbied voor het ge- De Belgische bisschoppen protestecren tegen de systematische schending van d-.- rechtvaardigheid en de liefde terwijl van beroepsstanden. IN FRANKRIJK wordt sinds Juni 1936 vrijwel ln alle bisdommen een beroep gedaan op allen die van goede wil zijn. De huidige stand van zaken die geba seerd is op de macht van het geld mag niet gehandhaafd blUven Door den bis schop van Toulouse wordt speciaal be klemtoond dat het Christendom niet so lidair ls met het kapitalisme, terwijl kardinaal Lténart er speciaal de nadruk or vestigde dat de Kerk de klassenstrijd steeds heeft veroordeeld en altijd heelt aangedrongen op samenwerking tus- schen allen die eenzelfde beroep uit oefenen en in hetzelfde bedriif werk zaam zijn. Speciale vermelding verdient de op roep van KARDINAAL VERDIER tot de katholieken om het lot der arbeiders te door de crisis getroffen zUn. Ook deze kerkvorst dringt aan om een geest van vrede en liefde te kwecken. Interparochieele Vereenigingen te Amersfoort R. K. GYMNISTIEKVEREENIG1NG r 1ste afd. mels-1 OF. SPAANSE BURGEROORLOG. hl de provincie Asturië. waar van Ovinia de hoofdstad is. heb ben de rode barbaren geen enkele ln andere provincies werden de kerken platgebrand, maar hier in het mjjndistriet, waar dynamiet in grote hoeveelheden voorhanden ts, werden se opgeblazen. Als dit niet mogelijk was. door dat de woonhuizen te kort bij lagen, dwongen de roden de katholieke gevangenen ze af te breken, voordat ze zelf neerge schoten werden. In hun herderlijke brief bidden de Bisschoppen om de overwin ning van hel bevrijdingsleger en „liet welslagen van de heilige kruistocht voor God en Vader- land'. DE HUISDEUR KUN JE SLUITEN. Maar je hart kun je niet grendelen it probecren d» gedacht* van je af ï?"J>.r..*niBnn dll"? Er bijt; maar éin oplossing open. 1 wllflt is <11» Zelf den beïionnsgTond nx-mant zich onsett-kUgh naockt In T midden van Sir Jonn Lubbock verhaalt In zijn Arnkaaascne neger hem verleide over Godsgedochte. vöór hij nog ooit lets het Christendom gehoord had. ..de benauwende vraag voot: w.< b schappelijk vaststaat als d En als ze Weerlegd en afgetroefd, terrein verliezen danmoet er ge weld gebruikt worden 1 Dan worden de bolwerken van deugd cn waarheidgeconfisoeerdEn de leeraars van deugd en waarheid over de grens gezet! Dat is het fraaie spel dat nu «tl 19 eeuwen gespeeld wordt. Eerst met den Meester zelf, toen met Zfjii leerlingen, met ZUn Kerk. Eerst vechten met schijnarguinenten; het domme volk wat leugens en laster opscheppen over de priesters en over de kloostem en over de „overhecrsching en de dwingelandij" der Kerk. En dan, dan ln naam van de wetenschap en de beschaving, in naam van de vrijheid, de broederschap en de gelUkheid, in naam wan bet vermandde samen leving verlost van die nonnen en pries ters. die met zich voeren "n schat van geleerdheid en van toewijding aan de onderdrukten. Dan ademen ze weer vrijde handlangers van hem, die de vader is van den leugen. Wij mooorao bosduuloc c vraag tc stellen'? n de e'.cctrlciteit dje it I 8 T li N E N" EN CHRISTENEN Dc t gij het z a bU de betaling van Inonen precies gedragen als die er slechts op uit zijn. om geld bU elkaar te sjacheren, al gaat het dan ook ten kosle van recht vaardigheid en liefde. De „christenen", die aan de strand baden en op alle plaatsen van vermaak door de bevrediging hunner hartstoch ten precies doen als de heidenen, die slechts naar den lust des vleesches De „christenen die geen kinderen willen hebben, en dc wetten, die God voor 't huwelijk heelt gegeven, met voe len vertrappen: die in het huwelUk al leen zinnelijke lusten najagen. De „christenen", die niet dc minste Interesse hebben voor de woorden en voorschriften van den Plaatsbekleeder van Christus op aarde, maar die wel dag aan dag het verderfelijke gif opslorpen, dat door slechte bladen cn boeken wordt verspreid. Kent gU ze? Dc zoogenaamde naam christenen? Zij hebben den godsdienst veel moer schade berokkend dan de felste vervol gers. We moeten terug naar liet katholi cisme van het goede voorbeeld! WU hebben katholieken noodig. die juist omdat zU katholiek rijn ln hun ondcrncmlogen en bedrijven, de sociale voorschriften van dc pausen in vollen omvang verwezenlijken. Katholieken, die juist omdat rij ka tholiek zUn bU hun vermaak en ont spanning nooit ln strijd zullen hande len met de christelUkc zeden en geen fa- rizeeerlgc uitvluchten zoeken. Katholieken, die Juist omdat zU ka tholiek zUn hun huwclljkspllchtcn kennen en vervullen en het huwelUk, dat Christus tot Sacrament verheven heeft, niet tot een Instelling van wellust verlagen. Katholieken, die juist omdat rij ka- bekleeder van Christus op aarde erken nen, die hun geloof niet door moderne dwalingen lulou vergiftigen cn Kun geest niet door slechte lectuur verduls- Een ding is zeker: hi van het goede voorbeeld zal heel wat meer indruk maken, dsn het uiteriUke theatrale vertoon van een oppervlakkig katholicisme, dat meer woord dan daad. meer schün dan wezen is. 19 EEUWEN RAZEN EN TIEREN Sabbnthschenecr i 't Waren wel lieve verwijten! Ookbewijzen? Welnee! vraagt: Wie u n Uver Want ais Jesus hei overtuigd Mij van welen ze niets aan tc brengen. Dan herhalen zij Ijskoud hun be schuldiging: ..Zeggen we nietmei recht (II, dat GU een Samaritaan ket ter) zUt, en tan den duivel bezelen?"_ Jcsus wist h«d goed, waarom ze niet ln Hem wilden geloovcn. Hn HU zelde hen dal meer dan eens onomwonden: „GU gelooft niet in MU, juist omdat ik de waarheid zeg". (Jo, 8. 45). Jesus doorschouwde hun valsel voor de wet. voor de eer Gods. En Juist omdat HU hen dat openlMjk verweet, wamt zo woedend. Betuigen voor de waarheid van Jesus' woord, dat willen ze niet. Daarom maar schelden op Jesus. al raakte het kant noch wal. En ten einde raad. ziedend van woe degeweld gebruiken als hoogste bowUs.' „Ze grepen sirenen om Hem tc stecnlgen". (Jo. 8. 59). Razen en tieren.... tegen de waar heid. scheiden en stoken. tegen de deugd, dat ls het eeuwig werk van den ZONDER VOORBEHOUD DEN DOOD NIET ZIEN .Zoo iemand Mijn woord o zal hU tol eeuwigheid den dood niet' zien." Jesus vorderde onvoorwaardelijk ge loof aen Zijn woord. En HU beriep zich' op de wonderen, die HU deed ter beves tiging van ZUn zending Maar velen van de Joden wilden niet in Hem gelooven. Omdat ze niet van g. wil waren. Hun wil was op de leug ezet. op de onoprechtheid. Daarom wüdtai ze niet gelooven ln Jesus. En als Jesus hen in het nauw dreef, werden ne nijdig en deden allerlei dwaze verwijten. Zoo ook toen Jesus sprak „Zoo Ie mand Mijn woord onderhoudt, zal hij m eeuwigheid den dood niet zien." Want toen schreeuwden ze „Nu we len we, dat GU bezeten zUtAbraham en de profeten zUn gestorven, en GU tegtZoo Iemand Mijn woord onder houdt. Wal hU den dood niet smaken In eeuwigheid ZUt GU dan grooter dan onze vader Abraham, die gestorven ls En ook de profeten zUn gestorven. Waar toe maakt GU u zelf En met zulke dwaze verwijter, en dom- praat maakten ze rich van Jesus stlge 9 i af. Als v ZUn v vanzelfsprekend t toch? n we leven toi eeuwigheid Want Jesus ls de Weg. de Waarheid Als we Hem volgen, bewandelen we den weg. die leidt tot het eeuwig aan- I schouwen van God. j Als we ZUn woord onderhouden, le ren we naar de Waarheid, en zullen we I komen tot hot eeuwig bezit van do I Waarheid. Als we ZUn woord onderhouden, zal bet leven der genade tol ons MUven. en Bullen we eens deelachtig worden aan het eeuwig leven. Wat zijn dat troostende gedachten Wel is het moeilUk. de leer van Jbsls altijd ln ons leven uit te drukken. Maar Jesus wil zelf ons helpen door ZUn genade. Laten we dan, gedachtig onze zwak heid. dagelijks Jesus bidden om kracr-. Dan zullen we Hem trouw blUven. eu eens leven In eeuwigheid. id cn goedheid en schoon- Omhoog tot Hem. dl >n»lndlRc goedheid cn WIE GEEFT ONS? Wie geeft ons nu meisjes die niet „alles" weten en niet alles verlangen tc wetenmeisjes met "n rein voor hoofd en klare oogen?.... meisjes, die blUde zonnelach rijn in het huis haar oudersmeisjes die ahe onreine praters schaamrood wegslaan... "elsjes, die goed durven zUn. die Iler\ den hals dragen het eenvoudige kruis of dc simpele medalje; meisjes die voorouders bly zouden begroeten, omdat ze gelUken op de meisjes die zü gekend hebben, op Maria, die ze bemin nen en met klnderlUkc vroomheid dc H. Maagd noemden. Wie geeft nu zoo n meisjes, zoo'u schatten van lieflijke maagdelUkheid? too'u meisje en geen andere zoek-n jonge mcnschen die van geen echt scheiding willen hoeren, die fier willen zUn op „hun meisje", op dc vrouw die worden zal de moeder van hun kinderen. (P. LKRMITE DIESEL StO»ZU|GS" firatis damoostriti* Radio kaninfl" arnhemschestraat 27 f«l\Wlllll)| telef.899 - amersfoort

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 6