DE KLOKKEN VAN ST. JORIS MARIAVEREERING MARIA - LEGENDEN Fplstel en Evangelie DOET DEZE AFBREUK AAN JESUS' MIDDELAARSCHAP? Een apologetisch artikel over de Katholieke Maria-vereerlng. dat wil vooral ook aan onzè niet-katholieke lezers ter lezing aanbe velen. Het artikel is de samenvatting van een apologetische con ferentie, door pater Wmke, O P., van tvien de Oi/ord-conleren'les, gehouden in de Kerk op 't Zand te Amersfoort, nog verssh in het geheugen liggen. DE HEILIGSTE DER HEILIGEN. kath. leer over Maria en de eering. omdat zU het dwaas overdreven, omdat het afbreuk schijnt te doen aan het eenig middelaarschap Jezus Christus. Maar ook hier ls het een onwetend veroordeelen. omdat men de gronden niet weet, waarop de kath. Marlaver- Alvorens deze gronden te ontwikkelen moge erop gewezen worden, dat die ver eering van Maria reeds gevonden J* in de simpele voorstellingen op di ren der catacomben: dat ln Noord-Afrlka. het land Cyprlantis en Augustlnus, waar christendom eertUds ln hoogen bloei stond, nu ln onze dagen de spade uit puin en zand de sprekendste getuigenis sen te voorschijn roept ter êere van Maria; dat deze vereering van Maria gemeen schappelijk bezit was van heel de Kerk uit de eerste christeneeuwen, zoowel hl het Westen als ln het Oosten; dat die vereering door alle eeuwen zien ln allerlei vormen naar bulten heeft uit gesproken: dat zij altijd door de Kath. Kerk lt aangemoedigd, terwijl deze tevens altijd waakte tegen overdrijving ei dat derhalve de vereering van Maria door alle eeuwen heen vast verankerd en innig doorleefd ls in de Katholiek) Waarop steunt nu de vereering var Maria? 1. Op het feit. dat zU ls de Moeder Gods. 2. Op het feit, dat zij ls de heiligste der heiligen. MARIA IS MOEDER GODS. Ën als wij dat beweren, staan twe waarheden te bewijzen; a> Maria ls waarachtig Moeder. Dit nu staat zoo duidelijk mogelijk uitgedrukt ln de H Schrift (Luc. 1, 3d)„GIJ zult bevrucht worden er Welnu, ln deze woorden liggen de bel de wezenlijke elementen uitgedrukt, die het moederschap vormen. „Moeder heet de vro Iemand het leven geeft. Maria is dus Moeder van Christus, omdat zij door physloioglsche werking van haar nati Ujke krachten ln haar door Gods w derdadlge tusschenkomst voortgebracht de menschelijke natuur van Christus heeft voortgebracht, m.a.w. den mensch heeft doen bestaan. Maria ls Moeder van Jezus, gelijk dere vrouwen moeder zijn van hun k Want: ook al ls Maria overschaduwd door de kracht des Allerhoogsten, toch ls slj Moeder ln den volsten sin. omdat 't er voor het wezen van 't moederschap niet op aankomt door welke kracht, 't zij menschelljk of goddelijk, het leven in haar gewekt wordt. b) Het kind echter, dat Maria ter we reld bracht, dat van haar de mensche lijke natuur ontving ls. zooals de Schrif ten uitdrukkelijk getuigen, de Zoon God. aan God ln nature gelijk. De tweede persoon van de H. Drie vuldigheid. van eeuwigheid bestaande, heeft dus, toen de tijden vervuld waren, uit Maria's schoot de menschelijke na- Iedere vrouw vormt in haar schoot lichaam van haar kind waarin God middellijk de ziel stort en met de zie: persoonlijkheid geeft. Zoo ook heeft 1 ria ln haar schoot het lichaam gevormd van Christus, dat verpersoonlijkt werd en daarin ligt het geheim der mensch- wordtng niet door een menschelijke persoonlijkheid, maar door den goddellj- ken persoon zelf. die reeds van eeuwig heid bestond. Zoo ls Maria dan waarlijk Moeder Gods en dit schept wel een lieel bijzon dere verhouding tusschen Christus en Maria. Toch ls Maria, ofschoon zij Moe der was van Christus, altijd maagd ge bleven. omdat zij ..geenen man bekende" Zeker, er islnde H. Schrift sprake van de broeders en zusters van Jezus Maar: wie ook maar eenigsztns op de hoogte is e gebruiken en spreekwijzen der olken en vooral van het e spraakgebruik, die weet t „broeders en zusters" dikwijls wordt voor „neven en nichten". JSelfs CaJvtjn erkent Maria's ongerepte in de volstrekte maagdelijkheid. De tweede grond der Marla-veret-rlng ligt in Maria's bijzondere heiligheid, ons door de Schrift geleerd. ai. Want de Engel, de Godsgezant bij uitnemendheid, sprak haar toe: „Wees gegroet, gij begenadigde." En dat dit gezegd werd van haar per soonlijkheld en niet slechts van haar moederschap, blijkt uit hegeen volgt „Vrees niet, Maria, want gij hebt genad' gevonden bij God." Het woord ..genade' nu ln 't Grleksch „charls" be tee kent bepaaldelijk ln 't Nieuwe Testament altijd ..godewelgevalllgheid", „heilig heid" „datgene, wat ons heilig maakt", m.a.w. helllgmakende genade. Bovendien ls het woord ..begenadig de." dat ln den Statenbijbel staat, geen goede vertaling; het Grleksche woord dat hier staat moet vertaald worden met: vervuld, overstelpt, overgoten, over stroomd met genade, dus ..vol van gena de", een vertaling, waaraan onze geleerdi en om zijn kennis van het Grleksch wereldberoemde landgenoot, de Leldache hoogleeraar Valkenaar. die een goed Protestant was. verre de voorkeur geeft boven die van den Statenbijbel. b. De wortel van Maria's heiligheid ls haar Innige Ifcfde tot God. die haat maakte tot de heiligste onder de klnde ren der menschen. "t Christus natuurlijk glorie des hemels Volgens den Apostel Paulus 'Rom. 8; 17 ln verband met 8: 29) ls het lijden met Christus, de gelijkvormigheid aan den lijdenden Christus, de maatstaf der heiligheid der eeuwige glorie. Welnu: Maria's onuitsprekelijke liefde voor Jiaar goddelijk kind. maakte Jezus' lijden tot haar lijden; zij leed ln haar hart, wat haar Kind leed ln ziel lichaam belde. Daarom vereert de Katholieke Kerk Maria, die het meest met Christus heelt mede-geleden, nu ook als het hoogst met Christus verheven ln de glorie, m.a.w. als de heiligste, de verhevenste na Christus Daarom erkennen de Katholieken ln Maria ook hun Moeder; want: h'i ft Christus ons werkelijk herbo ren tot het leven der renade, lot kinderen Gods door Zijn .smartelij ke» zoendood, Maria heeft medege werkt tot deze verlossing door het allerzwaarste offer dat zU bracht, toen ook zU haar zoon. haar kind, vrijwillig offerde voor het heil der Men wijst er wel eens op, dat Maria juist als Moeder van Jezus volgens velschillende plaatsen der Schrift (Luc. 11; 2—8. Matth. 12; 48-50, Mare. 3; 32) op den achtergrond wordt gedrongen, liet onderhouden van Gods geboden zou voor Christus meer waarde hebben dan de verwantschap des bloeds. Daar stellen wij tegenover: ln de Schrift wordt Maria herhaaldelijk ge prezen (o.a. door den Engel Gods) door Elisabeth „vervuld van den H. Geest") Als Christus dus zegt. dat het onder houden van Gods geboden meer waard ls dan de verwantschap des bloeds. dan blijkt daar dus uit. dat die lof. die Maria werkelijk gebracht wordt, niet slechts op moederschap, maar wel op haar bijson der onderhouden van Gods geboden" m. a w op haar bijzondere heiligheid doelt Dus was Maria ook het Innigst met Christus vereenlgd door de geestelijke verwantschap als de bij uitstek boven alle anderen met genade vervulde. Do HOOGSTE VEREERING. Dit heel. ken: ook de Katholieke Kerk erkent dat dit de aanbidding van Maria een groote zonde is, dat tusschen Maria en haar Goddelijken Zoon een elndeloose afgrond gaapt, de afgrond van den Schepper tot het schepsel, die nooit over brugd kan worden. De Katholieken denken er niet aan. aan hun knielen voor het beeld van Ma lijk eerbetoon; zU weten te goed, dat die uiterlijke handelingen afhankelijk zijn van de Innerlijke bedoeling; en om aan Maria door die uiterlijke vereertng god delijke eer te bewijzen, die bedoeling hebben zij nooit. De Katholieken zijn zoo onnoocel te denken, dat la bet beeld van Maria, waarvoor rij biddend neerknielen, een bijzondere kracht zou schuilen, maar wel 1» haar, die er door verbeeld wordt. 2e. Als de Katholieken Maria Zoo hoog mogelijk verecren. als zij nare beeitent. op do schoonste plaats In hun kerk en woonhuis plaatsen, dan doen zU wat het echt-menscheltjke gezonde, natuurlijk gevoel hun Ingeeft maar dan doen zij ook, wat God zelf hun Ingeeft a. De mensch heeft er behoefte aan hij bestaal uit ziel en lichaam om degenen, die hij liefheeft en hooghoudt voor zich te zien; daarom hangt hU hun portretten op, richt hij standbeelden op voor de grooten des volks op de openba re pleinen. Hij vereert dan niet dat portret ot standbeeld op zichzelf, maar wel degene, die er door verbeeld wordt. b. God zelf heeft Maria geëerd op bui tengewone wijze: De Engel Gods be groette haar: „Wees gegroet, gij vervuld met genade, de Heer ls met U. gezegend zijt gij onder de vrouwen." Elisabeth, „vervuld van den Heiligen Geest", prijst haar: „Zalig gij, die ge loofd hebt"; het kind. dat zij In haar schoot draagt, wordt bij het bezoek van Maria op wonderbare wijze door God be- Op haar voorbede verricht haar God delijk Kind Zijn eerste wonder, ver vroegt HU zelfs den tUd van ZUn optre den. Daarom nemen de Katholieken ook nu nog altUd hun toevlucht tot Maria en heel hun leven is saamgeweven met het leven hunner hemelse he Moeder. MOEILIJKHEDEN. Er blUven nog enkele moellUkheden 1. Heeft God dan niet bevolen: ..gU Een antwoord slechts: Wu verecren Maria om wille van haar Zoddrlljken Zoon als ZUn moeder èn omdat '<U als schepsel dooi God op loo'n bljzondcri wijze bevoorrecht werd. Derhalve slaat de eer. die wU Maria brengen, terug op God zelf. 3. Maar wU hidden loeh ook tol Ma rla; wij nemen tol haar onze toevlucht! Dort dit geen afbreuk aan C'hrlslus. den Volgens de Katholieke leer heeft Christus en Hu alleen, de genade ver- ge bron van alle genade. HU alleen kan zich voor ons opofferen, maar Maria bidden wij om hare voorspraak. Zuoals 4 Maar ls Jezus allee nlel v Gods Zoon mensch geworden, kon ons zonder ZUn lUden verlossen - toch wilde hu lUden. Het ls dus niet de vraag, wat volt De Katholieke Kerk zal Maria nooit verheffen ten koste van haar goddclUkcn Zoon: hoe hoogcr men Maria vereert, des te hoogcr eert men Christus. Per Martam ad Jesum door Maria tot Jezus; dat Is de korte formuleering der gcheele Katholieke Marla-Icer. Maria VAN EEN GEESTELIJKE DIE BEGEERDE MARIA TE ZIEN R R was eens een geestelUke, die Maria. Lr de Maagd en Moeder Gods zeer lnnlg- hjk diende. En aan het einde van zUn gebeden bad hU steeds met innig verlan gen. dat hU Maria eens zien mocht. Eens nu lag hU geknield te bidden, en toep kwam Maria. zUn vr.endinne tot hem. en sprak tot hem. HU werd be vreesd. want hU zag niemand Toen vroeg hU. wie daar was. En Maria ant woordde: „Ik ben hier. Maria, de moeder Gods. die gij zeer begeert te zien Maar ik moet u dit zeggen: als gU mU zaagt, zoudt gU blind worden van den glans. Toen zelde de geestelUke: „O. lieve Ma ria. maagd en moeder Gods, Ik zal mijn ééne oog dichtbinden, en aan het an dere oog wU lk gaarne blind worden, als lk U eens kan zien." En toen hU dan Ma ria ln haren glans gezien had. toon was hU aan dat oog blind En terstond bad hU devotelUk tot Maria, dat hU Haar mei het andere oog ook nog eens niucht zien: hU wilde dan wel heelemaal blind zUn. Maria, de lieve Maagd, Het zich toen nog eens zien; en toen was hU blind aan beide oogen. Doch Maria, die toen het groote verlangen had gezien dat hU tol Haar had. gaf hem de volle gave des gezlchts terug. Toen dankte hij en prees Maria en diende Haar met groote devo- EEN EXEMPEL IN ZAKE HET SALVE REGINA HET geschiedde eensmaals in een klooster, dat de broeders ln het koor stonden en zongen .Halve Reglna". En as toen een heUlge vrouwe ln de kerk; en die zag. dat Onze Lieve Vrouwe door de kerk geloopen kwam. En toen de broederen zongen „Et spes nostra", toen groette zU alle de broeders. En toen zU zongen: „Eya ergo advocata nostra", toen viel Onze Lieve Vrouwe op haar knieën voor haar lieve kina, en oou in de broederen. En toen zU zongen „Oculos ios converte". toen wendde Onze Heer zUn oogen tot hen en keek daar vrooUjk bU. En toen zU zongen .Et Je sum benedlctum fructum ventris tul", toen nam Onze Lieve Vrouwe Maria haar kind en hield het omhoog met bei haar handen en toonde het aan de broe ders met de bedoeling, dat zU het zien zouden. Ja moge ons Maria, de moe der der barmhartigheid, dat gunnen, dat ook wU Hem mogen zien. VAN EEN RIDDER LR was eens een ridder, die zich uit i wereld terugtrok, en naar Caesarlus' verhaalt ln de orde van Sint Bernard ging. En daar hU niet geleerd was. ga- onderwUzen. opdat hU priester zou kun nen worden; want de monniken konden het niet goed velen, dut zU een zoo edel man onder de leckebrocders zouden zet ten Maar hoe lang liU ook les kreeg, hij kon niets anders leeren dan twee woor den. namelUk „Ave Maria". Maar die woorden hield hU zl-'h sou naarstlglUk voor. dat waar hU ging of wat hU deed. hij altijd „Ave Maria" zelde Ten slotte stierf deze ridder en men begroef hem bU do andere monniken En er wies een schoons lelie uit sUn graf en op ieder blad van de lelie stond geschre- ven met gulden letteren: „Ave Maria". Al dc monniken van het klooster kwamen bU het graf om dat wonder te alen. En ze openden het graf en bevonden, dat de wortel van de lelie uit des ridders mond kwam. En daaruit begrepen zij. met hoe groote devotie en Innigheid hU die woor den placht te spreken tot Maria, de Moeder Gods." VAN EEN GOED MAN ER was eens een goed man, die Maria, onze Lieve Vrouwe, zeer lnnlgluk diende. Op zekeren tUd liep hU op een weg en kwam een zondige vrouw tegen. En toen hU haar zag. gevoelde hU me delijden voor haar, omdat zU ln een zoo angstwekkenden toestand verkeerde. HU sprak tot haar cn zelde: „Bid voor mU." Toen zelde zU op wilden toon: „Ik kan niet bidden, en lk ben ook nooit gewoon geweest te bidden." De goede man zelde: ..Ik bid dl om Gods wil: als du koma voor het beeld van Onze Lieve Vrouwe, dat du Oode bids en Maria. zUn lieve moe der. dat zU zich mUns ontfermo." En zU zelde: zU zou het doen. Toen zU nu bU het beeld van Onze Lieve Vrouwke kwam. toen zelde zU„Heere, ontferm di over dien man." Toen zag zU. dat het kindeken zich wendde tot zUn moeder en zegde: „Hoor. lieve moeder. mUn v-Uand bidt voor mUn vriend." Toen zelde Onze Lieve Vrouwe tot haar lief kind: ..MUn lieve kind. vergeel dUnen vUand om dUns vrlends wille." Dat hoorde de zondige vrouw en zU kreeg berouw over hare zonden en beterde'haar leven. En zU diende voortaan Oode en Maria, Onze Ueve Vrouwe, zeer devotelljk. V»* :*- Bï - KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 30 APRIL f938 REDACIIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314 PAROCHIE VAN DEN H. FRANCISCUS XAVERIUS t gU aui en! Cnrislus hei een voorbeeld n voetstappen zo- n heeft len werd: die. toen HU gescholden werd met wederwhold. toen Hu leed. niet dreigde, maar Zteh overgaf aan die Hem onrechtvaardig oordeelde; die zelf onze zonden ln sUn lichaam gedragen heeft op het hout. opdat wU. der londen afge storven. der gerechtigheid zouden leven door wiens striemen gU Itenesen «Ut. Want gU waart als dwalende schapen, doch nu «Ut gU bekeerd tot den Herder EVANGELIE volgens den H- Joannes; X. II16. In dien tijd sprak Jezus tot de Pharl- zeën: Ik ben dc goede Herder. De goede herder geeft zUn leven voor zUne s pen. De huurling eebter en die geen der ls. wiens eigene schapen het zijn ziet den wolf komen en verlaat de senapen en neemt de vlucht; en de wolf rooft en verstrooit de schapen. De h Itng nu vlucht, omdat hU een huurling Is en dc schapen hem niet ter harte gaan. Ik ben dc goede Herder; en Ik ken de mijnen, en de mUnen kennen MU. geluk de Vader MU kent. en Ik den Va der ken, cn lk geef MUn leven voor mU- ne schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van dezen schaapsstal zUn; ook die moet lk toevoeren; en zU zullen mU- ne stem hooren. en het zal worden ééne kudde en één herder. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Pastoor- Deken P Jucob Cauman 3t. I ZONDAG. Ie Zondag na Pasehen. de If Missen *U» om 7 uur. half 9 en 10 uur de Hoogmis. Collecte voor dc Sr. "aula-stichting en de Verrentglng lot licschermlng van meisjes 's Avonds om I uur: Brocderschous Lof ter cere van O L Vr. van AltUddurende Bijstand met Conferentie. Na het Lof vergadering der Zeiatrtcen. Dinsdag, feesl van den H Ansfrldus natroou der kerk. om 8 uur gesougen H Mis. Woensdag. Beschermt' -st van den H Jozef, Beschermheer der II Kerk. Donderdag om halt 10 gpsongen Hu- wclUksmls. Blechtliooren van 6—8 uur Vrijdag Ie VrUdag der maand, de H Missen *Un om 7 uur en 8 uur de ges II Mis. 's Avonds In het Lof van 0 uur ral de litanie van het H. Hart gebeden Zaterdag: Blechtliooren van t half £mrw. directeuren, be stuurders. leiders EN LEIDSTERS VAN PAROCHIALE VSREENIOINOEN worden VRIENDELIJK VERZOCHT. HET WEEKPROGRAMMA HUNNER VEREENtaiNO AAN ONS BUREAU in te LEVEREN UITERLIJK WOENSDAGAVOND 9 UUR. ZOO DAT ZIJ DEN DAAROPVOLOEN- DEN ZATERDAG IN ,de KLOK KEN VAN st. jorisKUNNEN WORDEN OPGENOMEN. Regelmatige publicatie van het program, vermeldende dagen, nar. plaats en doel van samenkomsten zUn van belang voor Onden, van gemak voor Leden en van propa gandistische waarde voor do or ganisaties en vereenlglngen zelf. Uit de parochie-registers: Het H. Doopsel ontvingen: Oerarda, d. ran Bernardus Brookhuls cn Wllheluilna r.d. Hove. Anna Monica, d. van Oeorg L Muskens ■n Maria, Johanna. f. van de Ven. R K VERKENNERS ST Zondag 1 Mei: Jasr-.iltvoei ;mder-voorstelUng. Om a u Dr uitvoering vindt plaats WELPEN HORDE PT. A NBFKIDUÖOROEP Moundsg a.s horde von hall seven tot AKEEIA SCHUTU8ER 8T. JORIS-WELPEN HORDb. Dinsdag as. na schooltijd tl er 1 Hockey-slicks meebreng*n>. Woensdag as des morgens hult - maand) H Mis n AKEELA: A VISSER. R AKS HA: J DE LAKT. CHIL: J. STAAL. MAANDELIJKSCHE RECOL LECTIE 't Zand no 29. Pastoor W A J. M. Oostveen. 't Zand no 11. Telefoon 730. Giro 116326. ZONDAG. De H.H. Missen te 6.30. 8 .15 gezongen Hoogmis en te 10.45. Col lecte voor de kleeding der arme kin deren. die 8 Mei hun pl. H. Communie zullen doen. Te 4 uur ultsteiUng van het Allerheiligste en te 6 uur plechtig Lof Ut opening van de Meimaand. Onder het Lof collecte voor de Vereenlging van Euwlgdurende Aanbidding en v. h. Liefdewerk voor Anne Kerken. Tot slui- van den PaaschtU'd zal het Te Deum worden gezongen. Heden voor 't laatst gelegenheid de gelden te storten voor de vasten-dlspensatie. Het bedrag is Woensdag. Beschermfeest v. d. H. Jozef. Donderdagmiddag van 5—9 gelegen- leid om te biechten. VrUdag te 7.45 gezongen H. Mis voor de levende en overledene leden van het v. h. H. Hart. Te 11.45 gelegenheid e biechten voor de Jongens van de 5de. 6de en 7de schoolklasse. Des avonds ider het Lof Akte van ToewUding. Zaterdagmiddag van 3.30—9.30 gele genheid om te biechten. A.s. Zondag col lecte voor de armen. Zondag 8 Mei aljn de H.H. Missen te 6.30. 7.30. 8.30 plech tige hernieuwing der Doopbeloften, ge volgd door gezongen H. Mis, waaronder dc plechtige H. Communie der kinderen, 'ervolgens te 10.30 nog een gelezen I. Mis. Deze week eiken avond te 7 uur Mei maand-oefening. WU verzoeken de ge- loovlgen dringend de Meimaand-oefe ningen trouw bU te wonen. e ouders, die voor de klcedlng hun kinderen steun noodig hebben, wor den as. Woensdag te 3 uur verwacht ln het lokaal van de kosterswoning. R. K. JONGENSCLUB ST. PANCRATI0S. Maandag 8 uur. Club onder leiding van vaandrig Gerritsen Dinsdag 8 uur. Club voor Vleermuizen en SECRETARIS. Uit de parochie-registers: Het H. Doopsel ontvingen: Leonardus Adrianus, z. van Marinus Adrian us Kur- vers en Maria Everdlna Kretjne; Wll- helmlna Hendrik» d. van Wilhelmus Hendrlkus Vlets en Gertrude PetroneUa Boots. HuwelUksafkondiglog: II Willem Qe- rardus van Dijen en Hendrlka Reglna v. Wegen; II Frederlk Lablans en Elsje Falnjaert. Oehuwd: Josephus Lambertus Rijpert en Oerarda Sophia Bosman. THERSS IA-KINDERWERK. Afdeellng Meisjes: Maandag 2 Mei van 8—6 en van 6—730 CecUia-groeo Dinsdag 3 Md van 5 30—610 Marletje PhUlpetto en van 6.30—8.00 Maigretha Sin clair. Denken we nog aan de versiering voor het Mariabeeld bij het- begin van de Mei-maand. Dinsdag 3 Mei van 4—8.30 uur clubraad Liefdesterretjes. Breng het verslag Afdeellng Donderdag 5 N fan 7-8.30 uur. a 6-7 Zondag kwart voor elf oefenen voor da Donderdagavond club In St. Aechten. Dinsdagavond half negen club voor de Dinsdagavondclub Donderdagavond half negen club voor de Donderdagavondclub. DIRECTEUR EN GROEPSLEID- C. J. M. Zaterdag 30 April na 't Lof repetitie voe de Maria-hulde. alle KJJlA-ers worden i St. Aechten verwaebt. Zondag B. Mts met algemeene H. Cott unie. om 8.15 uur In St. Aechten aanwi g ljn. Om kwart vooc vijf recollectie mr plechtige Mam-hulde. Maandag 5 36-7 uur adsplrante.l Woensdag 8308 uur Theresiagroep e an 8—9.30 uur Nénettegroep. Donderdag 630—8 uur Lldwinagroep. Vrijdag 6.30—6.36 uur Bernadettegroep. JONGE WACHT. Maandag 2 Mei half 8 s avonds reootlec- ic voor de geheele afdeellng ln de kapel an 't St. Jozefoenslon. Daarna groepavond oor de Pater Damlaan-groeq. Dinsdag hall 6 St. Petrus Csnlstuagroep. Woensdag half 8 Guy de Pootgalland- JONOENSKOOR. (Week v —7 Mei.) N.B. Dagelijks Credo. Zondag 1. Rood. H.H. Phlllppus en Jaco bus. Peestelgen. Mis Clamavérunt ,2e geb. en laatste Vvang v.d. 8e Zond- na Paschen Credo. Pref. v.d. Apostelen. Vespers van de H.H. Phlllppus en Ja cobus. Dinsdag 3. Rood. H. Kruisvinding, 2e ■eb. (alleen ln stille Missen) RB. Alexander ens. Credo. Pret. v h. H. Kruis. Woensdag 4. Wit. Plechtigheid v.d. H. Jozef, met Octaaf. Mis Adjutor. 2e geb. (alleen ln stUle Missen) H. Monica, Credo. Pref. H. Jozef. Donderdag 5. Wit. H. Plus V. 2e geb. Oc taaf H Jozef. Overal Credo. Pref. H. Jozef. VrUdag 6. Rood. H. Joannes voor de La- tunache poort. 2e geb. H. Joaef. Credo. Pref. v.d. Apostelen. Of: Wit. MU v.h. H. Hart Cbgltatlonea, Credo, Pref. H. Hart. Zaterdag 7. Rood. H. Stanislaus 2e geb. Oct. H. Jozef. Overal Credo, Pret. e. 'ozef.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 5