De Eembode
ZATERDAG 28 MEI 1938
REDACTIE EN ADMIN?STRATÏK:
Longegracht 28. Tal 114 - AMERSFOORT
t. Rum: Kerkstr. 30.
Baam: Nleuwstraat 18.
Uitgave N.V. Uitgever» Ml). Neerlandla.
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
52ste JAARGANG NUMMER 9
plaats, minstens 25 toeslag. Voor i
voorw. sle gedrukt tarief. BewUano. S
GEORGANISEERDE GODSHAAT
WAT WIL DE „BOND VAN STRIJ
DENDE GODLOOZEN"?
ii Hamer tegen Kruis
en Altaar
Het verschijnsel der godloosheid
onzen tijd heeft zich samengebald
een ontzettende vuist. Die vuist wordt
hoe langer hoe hooger tot den hemel
geheven. Hoe lang dat duren zal?...
In dc heilige schrift staat een woord
dat God zelf liet opteekenen, als 't
dreiging: „Qod laat niet met zich
spotten." HIJ heeft den tüd. wan
Is eeuwig. Het laatste woord 1
blijft toch aan Hem. HIJ laat Zich dat
lntusschen organiseert zich in
tUd de Godshaat.
Op dc helft van de vorige eeuw werd
dc strijd tegen Ood Ingezet. Karl Marx
en Frledrlch Engels namen het op vooi
de arbeiders-wereld. Dat was hun goed
recht. Z1J wilden aan die arbelderswe-
reld geven, wat haar toekwam. Maar te
gelijkertijd ontnamen ze aan die arbei
ders-wereld meer. dan ze ooit konden
teruggeven: 't geloof aan God-
In dc vUftlger-Jaren brachten ze het
communistisch program aan West-
Europa. „Proletariërs aller landen, ver-
.eenlgt u!" De klassenstrijd. De strijd
tegen het kapitalisme. „Ge hebt bil een
s te verliezen dan uw ke-
En „de kwestie-God?" .De godsdienst
ls opium voor het volk", verklaarde
Marx, De godsdienst ls alleen maar
mlcdel om dc menschen koest te hou
den. Daarom weg ermee. D'r bestaat
niets dan stol, die zich beweegt
Met deze Ideeën deed het radicaal-
soclallsme, anders genoemd het com
munisme. zijn Intrede ln West-Europa.
Daar vond het e enbesten bodem, waar
het gedijen en woekeren kon. Duizenden
werden door zijn leuzen van gelijkheid,
gelijke rechten, verlossing uit het pro
letariaat. gepakt en begeesterd. In een
halve eeuw groeide r.n leger van men
schen. die zich ln wanhoop aansloten
bi) de nieuwe verlossingsgedachte
Idealisten, die hot leven en de wereld
van een eenzijdig materieelen kant be
keken. gaven stuwing aan de beweging
Do „Internationale" was er.
Dal communisme heeft twintig
Jaar geleden >Un grootcn dag en zUn
groote kans gehad.
Hei heeft dien dag en die kans ge
bruikt. Lcnin. de stichter van den Rus-
sischcn Sovjet-staat, heeft eens gezegd:
..Er zijn dagen, die eeuwen be teekenen."
Zoo'n dag was de zevende November van
het Jaar 1917. Lenln sprong naar de
macht In Rusland tuimelde alles naar
beneden. Chaos. Bloed en vuur. Revolu
tie. Roode vlaggen. De donderende mu
ziek van kanonnen. Geknetter van mi
trailleuses. Wanhopige dagen- Wanho
pige menschen. Terreur. Dood en ver
woesting. De Sovjet-staat was geconstl-
pEN front oan millioentn dal
optrtkt tegen God, groeit
in deze wereld.
T\E Bond der strijdende god-
loozen telt op dit oogen-
blik ongeveer tien millioen leden.
fjET aantal lezingen en voor
drachten tegen God in één
winterseizoen loopt in de tien
duizenden.
dat de Amarsfoorters de waarde
het geld zóó hoog aanslaan, dat ze er
maar noode afstand van kunnen doen.
En don de Amersfoorter die niet wist
waar de Utrechtschestraat begon en ein
digde. In de stad waar het „stadsleven"
zich concentreert ln drie heele straten,
waarin de Utrechtschestraat een steeds
grooter rol gaat spelen...
Marxisme. Hun God is de Sovjet-staat.
Sikkel en hamer hebben den ontzetten-
den. niets ontilenden oorlog verklaard
an kruis en altaar, aan elke Gods-ge-
Geen land en geen volk zal bulter
ien oorlog blijven. De armste drom
mels, de wilden ln de donkerte van hel
oerwoud, de veehoeder op de toendra's.
Jager ln de eenzame steppen, de ploe
teraars ln de mijnschachten, de zwoe-
fabrleken. de kinderen op de
scholen, de geboeiden ln de gevangenls-
n. ze zullen allen moeten luisteren
tar den vloek tegen God. Allen!
Zooals tweeduizend Jaren geleden
Christendom zich richtte tot hee'
ereld om die wereld te brengen tot
God. zoo richt nu de „bond der striJden-
c godloozen" zich tot heel de wereld
n dlc wereld van God af te brengen.
De middelen daarvoor?Het komt
niet op aan Geweld, terreur, leugen,
ster.
„Voor den communist bestaat de hee-
zcdelljkhcld ln een gesloten, solldai-
discipline, en ln een bewusten mas-
i-strljd tegen de uitbuiters" (Lenln)
Alles wat bevorderlijk ls voor den re-
volutlonnalren klassenstrijd van het
proletariaat ls goed". 'Jaroslawskyl.
Zoq werkt iedere godliioze strijder op
Jn manier met Inzet van all# krachten
iet de middelen die hU maar vinden
Maar bovendien, de Godshaat werkt
iorganiseerd. Toen ln het Jaar 1
•n jaar na Lenin's dood, de „bond
godloozen" werd opgericht, telde
binnen een jaar twintig dulz
Twintig duizend menschen,
belUden. dat ze met God niets te doen
willen hebben, zonder God door het le
ven willen gaan. Sinds dien tijd ls de
bond gegroeid, geweldig gegroeid.
.bond der strijdende godloozen" telt op
dit oogenbllk ongeveer tien millioen le
den. Actieve menschen, dlc alles ln hel
werk stellen om het dulvelsch Ideaal
bereiken.
Volgens een kenner van het bolsjewls-
ic ls die organisatie op het oogenbllk
zoo sterk georganiseerd, dat geen e
organisatie ter wereld, ook de Katho
lieke Kerk niet, met haar kan vergele-
worden ln geslotenheid, techniek
stootkracht.
XlenmllUoen gebalde vuisten, die
het bridgc-oreigen! Die bond ls
LUtS„tU>en Sovjet-staat
een abonncn
ten om den e Dolltlek. Waar Rus
te brengen dfeer brengt, daar
oplossing osheld. Daar worden
neergeslagen, des-
'^(lar komen gebalde
en tegen de sar
doen die n
gedachte aan God bestaan. Want God
en godsdienst ls opium voor het vclk.
Die uitspraak van Marx nam Lenln over
en voerde ze consequent door. De ge
dachte aan God ls de groote vijand van
den klassenloozen Sovjet-staat. Weg met
die gedachte!
Hot Russenvolk. honderd-vljftig-mll-
lloen menschen moet godloos worden.
Ieder die ln Qod gelooft ls vij
and van den Sovjet-staat. Een mensch
heeft te kiezen of te deeleh- Maar kiest
hi) God, dan zal hij moeten deelen 't
ontzettende lot van zooveel wanhopige
«menschen ln Siberië of op een gevange
nen-eiland.
Rusland moet godloos worden. En als
Rusland God niet meer erkent en kent.
dan zal hee) de wereld het vreeselljkc
lied zingen der godlooze Internationale:
„Es glbt kelnen Gott, kelnen Kaiser.
noch Tribun.
Und aus dem Blond uns erlösen,
das können wir auch selber tun".
Twintig Jaren lang ls nu al aan dat
program gewerkt. En het resultaat?....
Een front van mlllloenen, dat optrek»
tegen God, groeit ln deze wereld. Sinds
1925 heet die godloozenvereenlglng
„Bond der strijdende godloozen".
Wat willen die menschen? Strijden,
sterven desnoods, voor een diabolisch
ideaal. Dat Ideaal ls: weg met God. weg
met de Godsgedachte.
Een wereld, een paradijs zonder God.
Be kennen maar Mn godsdienst: bet
Of die bond werkt? Reusachtig. Een
activiteit, die overrompelend ls. Een
berg van antl-godsdlenstlge lectuur
groeit elk Jaar uit de godlooze persen
Kranten, vlugschriften, brochures, kwa
al-wetenschappelijke werken, maand
schriften. geïllustreerde tijdschriften.
Alles tegen God.
Het komt er niet op aan. wat er ln
staat en hoe. Als het maar tegen God
Is. Dan ls geen leugen erg genoeg en
geen laster gemeen genoeg. Geen cari-
catuur ls te afschuwelijk.
Honderden redenaars trekken stad en
land af. Het aantal lezingen en voor
drachten tegen God, ln één wintersei
zoen loopt ln de tienduizenden- Anti
godsdienstige universiteiten zijn opge
richt. De radio vloekt en schettert de
gods-haat de hulzen ln, en over straten
en pleinen
Theater, film, caricatuur. muziek, mu
sea. alle mogelijke clubs, tot wandel- en
rels-clubs toe, alles wordt gebruikt tegen
God. Het gaat nog te langzaam, het
moet veel vlugger gaan! Na zes Jaar
werken was Iedere veertigste bewoner
van Sovjet-Rusland uitgesproken, be-
wust-godloos. Een paar Jaar later Iedere
twintigste bewoner.
En nu? Het nieuwe, tweede vijfjaren
plan werd opgesteld. In dat plan ls op
genomen: de radicale verwoesting van
den godsdienst. In 1937. dit Jaar dus.
moet ln Rusland alle godsdienst verdwe
nen zijn. Dit Jaar zullen de Sovjets het
feest van den triomf over God vieren ln
Rusland. En dan.. Dan komt heel de
wereld aan de beurt In het eerste num
mer van de krant „Bezbojnlk" stond de
ze zin: „WIJ lubben de tsaren van de
wereld onttroond, nu gaan we die van
den hemel onttronen."
Hoe staan wij, ghloovige menschen.
tegenover dit schrikkelijke verschijnsel?
WIJ. Christenen, kennen niet de gestie
van gebalde vuisten. WIJ kennen, dat
hebben we van Christus zelf geleerd,
alleen de gestie van gevouwen handen
WU luisteren met ontroering naar het
woord, dat onze oude, zieke Paus schreef
voor enkele Jaren ln zijn magistrale
encycliek „Quadrageslmo Anno": „Het
zij verre van ons. door de onrechtvaar
dige bejegening verstoord, of ln vader
lijke droefheid terneer geslagen, de zo
nen, die zoo Jammerlijk misleid en zoo
ver van de waarheid en het heil zijn af
geweken. van ons af te stooten en terug
te wijzen- Integendeel, met zoo groot
mogelijke bezorgdheid noodigen Wij hen
uit tot den moederschoot der Kerk terug
Dit ls ons antwoord op al de hoon en
laster en al de gemeenheden, die ze over
Kerk hebben uitgebracht.
Maar lntusschen ls en blijft het ver
schijnsel der godloosheid een dreiging.
Niet alleen voor den godsdienst, maar
'oor de beste en kostbaarste goede-
der menscheltJke samenleving
Daarom schreef de Paus eenlgen
tijd geleden: „Ook wU moeten al onze
krachten samenvoegen tot een gesloten
groep, die een stevig eenheidsfront uit
maakt tegen dc phalanxen van hen, die
evenzeer de vijanden van God als van
menschdom zijn. In dien strijd gaat
om de belangrijkste beslissing, die
de menschelljke vrijheid gevraagd
kan worden: voor of tegen God. Dat ls
ouo«.
opnieuw de keuze, die over het lot der
heele menschheld beslissen zal."
WU verstaan de teekenen van den tUd
nóg niet. of ln leder geval veel te wei
nig. Overal waar onze eenheid gebroken
wordt, daar ls een wonde, waarin de In
fectie der godloosheid haar ontzettend
kanker-proces kan beginnen. WU begrij
pen den ernst van den toestand te wei
nig.
En lntusschen groeit de godloosheid.
Wanneer en waar komt de sterke een-
neld?
C. T
EEN CROET DER SPAANSCHE MARTELAREN
De „Osservatore Romano" publiceert
onlangs gecontroleerde feiten uit de
bloedige en wreede vervolging der Kerk
ln Spanje door bolsjewistische horden.
De pastoor van Mombelthan. Don Da-
mlano Gomez Jimenez, werd door de
rooden uit zijn huls gesleept. De driver-
laten speelden met het slachtoffer eerst
„stierengevecht", toen dwongen zij den
beklagenswaardlgen priester petroleum
drinken, bonden hem tenslotte
n kar, en sleepten hem 4 K.M.
ar Puerto del Plcon. Daar Ueten de
menschen den verminkte aan zijn
en gingen op hun gemak eten. De
martelaar kermde van pijn en verloor
het bewustzijn.
Een rood soldaat, die bij het zien
toveel lijden, een vonkje medelijden
scheen te voelen, gaf het slachtoffer het
genadeschot.
IN DEN AFGROND GESTORT.
Een verpleegster van het roode kr
Marla Luz Manneco. ontmoette, toen zij
zich nut ander verpleegpersoneel ns
Monbeltan begaf, bij haar aankomst
Puerto del Plcon den pastoor, die op e
kar werd aangevoerd. Een van dc rc
den zei den pastoor, dat hij moest u._
stappen en deed alsof hU hem daarbij
wilde helpen.
Doch juist toen de ongelukkige pries-
;r aanstalten maakte uit te stappen,
sprong de soldaat terug: de pastoor viel
brak een been. Ze sleepten hem naar
barak en martelden hem een half
r lang. Toen brachten ze hem naar
den afgTond, smeten hem naar beneden
zonden het slachtoffer nog een kogel
TWEE DAPPERE BROERS.
aren de ziel van de katholieke
tie. De een. Vittorlo genaamd, viel doo-
delljk door kogels getroffen neer: Paul.
andere, werd voor dood achtergela-
maar was niet doodelljk gewond
HIJ herstelde, maar een maand later
kregen ze hem weer te pakken en scho
ten hem toon dood.
EEN BLOEDBAD.
i waar bloedbad hebben de rooden
aangericht ln SolUlo de la Adrada. We
hebben het getuigenis van een aldaar
wonend ambtenaar, Longlo Sanchez.
De pastoor Timoteo Garcia Herraez
i de koster Esteban Linarez, alsook de
t-burgemeester Antonio Gonzalez en
zijn 25-JifHgen zoon werden gedood.
Verdere slachtoffers zijn: Plna Novella,
de telegrafiste, de belde onderwijzers,
Hermenglld Sanchez en Petro Galan.
Toen ze doodgeschoten waren, werden
de martelaren met nog 80 personen uit
kerkèr van Cebreres verbrand. In
Hoyo dl Plnares werden In het gezin van
Don Petro alle mannelijke personen ge
dood: de vader, drie zoons en verschll-
i pastoor werd met zijn broer, den
geestelijken herder van Escarabojosa,
gevangen genomen en, na tien dagen
hechtenis ln het huls van zijn zuster,
de kerk gebracht, waar zü met den
koster nog antiore personen aantroflen.
Op een nacht gracht men den pastoor
den koster enkele kilometers ver
schoot belden neer. De lijken we
it steenen bedekt en men liet ze ver
schillende dagen liggen.
Op bijzonder wreede wijze gingen de
röode horden ln Oropesa te keer. De
pastoor en de kapelaans werden na ge
raffineerde folteringen vermoord. Vrou
wen en mannen werden doodgeschoten
en achtenswaardige menschen ter dood
gebracht. Ze stierven als helden, hun
chrlstelljken naam waardig; waarlijk
verheffende staaltjes van martelaren-
moed zijn bekend.
De priesters van deze stad heetten Don
Restltuto Medlero, Don Euseblo Nlceforo
Perez, Don Cesare Euseblo Martin. Alle
drie stierven voor het geloot met den
kreet: Leve Christus Koning!
En dan heeft men ln de wereld nog de
mare van de minderwaardige geestelijk
heid rondgebazuind!
lntusschen stierven de Spaansche
priesters en kloosterlingen bil honder
den den heldendood onder folteringen,
die ilechts een Mongolenfantasle kan
uitdenken. Hun laatste uitroep was Leve
Christus de Koning!
Wij buigen vol eerbied en vereering
het hoofd voor deze bloedgetuigen en
geloofshelden. Uit hun bloed moet een
nieuw katholiek Spanje verrijzen.
Moge hun bloedoffer ook onze katho
lieke geloofsvernieuwing
KANTOORBOEKHANDEL
F. A. TULP
HET VULPENHUIS
Langestr. 65 to. Krommestr. - Tclef. 326
DIVERSE
OPBERGMAPPEN
BIJGELOOF
De vijanden van de Kerk en hun
mlllloenen domme en waanwijze napra-
ters verwijten ons Katholieken zoo
graag, dat wij ln onze achterlijkheid
nog altijd aan wonderen gelooven. ZIJ
zelf gelooven niet aan wonderen, maar
daarvoor ln de plaats jelooven ze alles,
wat men hun opdlscht en voorpraat.
In Parijs zijn er tegenwoordig niet
minder dan 2000 personen, die zichzelf
voor profeet of waarzegger uitgeven en
ln de Vereenigde Staten worden Jaar in
jaar uit ongeveer 125 millioen dollars
uitgegeven voor sterrenwichelarij, waar
zeggen en kaartleggen en zulken onzin
Van de levende bronnen Gods willen
de menschen niet meer drinken; daarom
graven ze ln de vuile putten van bijge
loof, ongeloof en duivelsdienst.
ONCELOOVIC OF
ONWETEND?
Een krant vertelt:
Een Fransch pater reisde van Parijs
naar Straatsburg om daar een missie
te preeken. In dezelfde coupé zat eer
voorname dame, die den pater al spoe
dig liet merken, dat ze „zonder" geloof
De priester vroeg haar: „Heeft u Fé-
nêlon gelezen, mevrouw?"
„Neen, mijnheer."
„En Bossuet?"
En z
Niet één van de groote Fransche theo
logen was haar bekend, ze had nooit een
degelijk katholiek boek gelezen.
Toen zei de pater haar:
„Mevrouw u ls dus niet een ongeloo-
vige, maar 'n onwetende."
Dit zelfde antwoord past uitstekend
op velen, die zich „ongeloovlg" noemen.
Onwetendheid ln godsdienstige en chris
telijke zaken, ls heel dikwijls oorzaak van
moeilijkheden ln het geloof en van
onvermogen om de ware godsdienstige
en christelijke oplossing, te vinden de
theoretische zoowel als de practlsche
ln de Ingewikkelde problemen en Inspan
nende bezigheden van het leven.
Het kan niet schaden, maar Integen
deel van onschatbaar nut zijn, als U Iets
van Uw vrijen tijd aan een goed katho
liek boek geeft.
Ook de ziel heeft licht noodlg, licht
van boven; en nieuwe kracht voor ko
mende werkzaamheden en moeiten.
Weest niet onwetend ln godsdienstige
aangelegenheden, dan zult U niet zoo
gauw ongeloovlg zijn!
KANTONRECHTER
GEWEREN-RUILHANDEL BIJ DE
KOFFIE.
Er waren heelo rijen menschen die allc-
aal óf een geweer zonder vergunning had-
in., óf een vergunning zonder geweer. Alle-
aal gemoedelijke, absoluut geen kwaad
bedoelende boertjes uit den omtrek. Ze
schijnen er alleen maar heel weinig ver
sland van te hebben, hoe men met een ge
weer omgaat. Ze kwamen bijna allemaal
aan twee voor. De een had het geweer
den ander geleend. Belden dus straf
was ook het geval met twee landbou-
uit Maarn. waarvan één als verdachte
fungeerde.
„Kijk u eens. mijnheer de kantonrech
ter", legde hij uit. „Dat gaat bij ons zoo. Hij
leent wel eens een paard van me, en dan
t hij een kopje koflle en dan praten
at. En op een keer komt hij weer met
een geweer bU zich. Ik zeg: Mag lk dat eens
Je leenen?" „Best," zel-t-le. „Ik heb
s nog een beter van mijn vader den kun
Je dat krijgen." Nou en toen zei ik „Best."
„Ja", zei de ambtenaar „dat geloof Ik ook,
dat de behandeling van geweren bij die
menschen ln de koffle-sfeer gebeurt."
had heel niet de bedoeling om het te
m, mijn eigen geweer was kapot en nu
leende ik het maar."
..Hebt u dan een machtiging voor dat an
dere geweer?"
„Natuurlijk. Ik zeg Immers dat lk van niks
st en bij (met een armzwaai naar den
eigenaar van het geweer) i» evenmin."
Toen vroeg de ambtennm 10 of 6 dagen
iet verbeurdverklaring van .iet geweer.
Verdachte had daarop gerekend, die boe-
dat was niet zoo erg, maar dat ver
beurdverklaren wel. HIJ deed toen
slim. Hij bekende schuld.
„t Geweer ls een erfstuk vtn de faj
mijnheer, en ik had het als het kan heel
erg graag terug. Legt U mij dan maar een
beetje hoogere boete op. 't Is mijn schuld,
mijnheer, lk heb het hem gevraagd."
„Hij had het niet moeten geven" zei de
nu door mijn schuld
De ambtenaar heeft echter al zooveel van
die zaakjes onder de oogen gehad, dat hU
blijft bij zijn elsch, f 10 mét verbeurd ver
klaring. De familie H. had net zoo goed
schuld.
.Dat zou me spijten", zegt verdachte en
men ziet aan zijn gezicht dat hij het meent.
En de kantonrechter krijgt Ineens medellj-
:n en veroordeelt f 5 of 2 dagen met at
en van de berbeurdverklartng.
Zielsgelukkig gaan ze met hun tweeën
SCHIPPERS OP HET DROGE.
knikt
komt dat? Dc borden niet gezien?'
Informeert de kantonrechter die dBt Juist
voorganger heeft geconstateerd.
voegt eraan toe: ..Ik heb altijd ge-
n dat maakt nel weer wat goed.
waren toch zeker ook wel borden?"
GEEN GEHOOR!
t ls een uitgemaakt feit, dat het
Boschbad Blrkhoven er komt. Het Werk
fonds heeft de noodlge gelden ter be
schikking gesteld en de spade kan thans
In de grond wordA gestoken.
i thans zal moeten blijken, of de
drie katholieke bestuursleden van de
stichting tegen hun taak zUn opgewas-
Toen op een vergadering van de
stichting ln „Germanla" de maquette
werd getoond en toelichtingen werden
gegeven, lazen wij ln een beschouwing
daarover, dat de katholieke bestuursle
den Inderdaad enkele dingen hadden
weten te bereiken; afgeschermd bdssln
uitsluitend voor dames, bet voorkomen
bosch- en strulkgroepeertngen die
gelegenheid tot afzondering zouden ble-
en gescheiden entree voor manne
lijke en vrouwelijke „badgasten". Het U
zoo goed als zeker, dat van deze drie
maatregelen niets zou zijn gekomen,
leer geen katholieken gelegenheid
hadden gehad, hun stem ln het bestuur
verheffen. Daar tegenover staat na
tuurlijk het feit, dat met dc katholieke
amen duchtig reclame wordt gemaakt!
oit, wc hebben thans het feit te aan-
Maar een bijkomstig feit baart ons
ernstige zorgen: het ls gedaan met onze
eenheid Inzake de gemeentepolitiek, zoo
zorgvuldig bewaard onder leiding van
wijlen den heer Thlen. WIJ zitten thans
de scherven en mldderwljl voltrekt
een evolutie waarin „oude rotten"
en nieuwlichters aan verschillende zU-
ran de liln staan. Het ls ongelukkig
dat men dengene. die aan den weg tim
mert, gaarne voor zn groepeering.
„strooming" of hoe men het noemen wil,
Interesseert.
Ongelultklg. omdat deze strijd van den
beginne af (jaarvergadering ktesver-
eenlglng) van belde zijden op zoo on
psychologische wijze ls gevoerd. Alle
goede wil om zich ln andermans gedach-
ereld te verplaatsen, alle broeder
lijke en vriendschappelijke wijze van
overreding heeft ontbroken, het moest
iet „Putsch" of schreeuwen.
En zelfs nu poogt men nog het onder
de asch der afwachting smeulende vuur
te blazen, door mij brieven te stu-
met vragen:
het geec woordbreuk ls de afspraak
let te doen. om het advies van hel
Kringbestuur te zullen volgen,
Enz. enz.
Ik wil op al die vragen hier niet ant-
oorden omdat lk mij niet wil laten be
trekken in een spelletje van persoonlijk#
grieven. Alleen wil lk verklaren dat lk
hen, die een periode van rust wenschen
irstoren door oude wonden weer
open te rijten, minacht. Daarom verzoek
lk de trouwe lezers van dit hoekje, mU
geen vragen te stellen of brloven te stu
ren. waarin op sterk eenzijdige wijze
mede-katholieken worden aangevallen.
Want zij zullen aan deze deur geen ge
hoor krijgen!
>u, dan zit er niets anders op, dan óf
neer op een flets te gaan zitten óf die
n eens flink te gaan bestudecren."
Is zoo moeilijk niet!" troost de kan
tonrechter.
Maar de schipper kijkt or hij dat niet ge
looft. vertelt vervolgens dat hij op het
oogenbllk werkeloos ls en ziet zoodoend#
zijn boete van f 2 in f 1 veranderen.
DE WOESTELING.
We wisten niet dat er hier op onze vreed
zame dorpjes woestelingen te vinden zijn,
maar het schijnt van wel. Er was er ten
minste een voor den kantonrechter gedaagd.
Hij verscheen echter niet maar het bedreig
de slachtoffer was er en dat zet: „Hij wou
me doodsteken."
Dat ls erg als Je iemand wilt doodsteken,
maar daarom stond v.d. B. toch eigenlijk
niet terecht, dat kwam er maar bij- Hl) had
met een groot stuk ijzer (afkomstig uit een
grasmachine, dus eigenlijk nergens anders
bruikbaar voor) geloopen, zonder vergun-
De veldwachter had het gezien, die was
toen naar v.d. B.'s huls gegaan, om te vra
gen, wat hij daarmee moest.
„Zijn huisgenooten hebben mij toen het
ijzer gebracht."
„En v.d. B.' Die heeft zeker n
wat hij ermee wilde doen?"
„Jawel, bij heeft het bekend, HIJ wou, zoo
als hij zei. die anderen er een flinke „Jcns"
Hier valt de getuige ln: „Ze zijn daar sa
men gekomen, v. B. en nog een paar op de
hel. WIJ zUn er niet heengegaan, want ik
had niks geen zin ln een pak slaag."
De zaak ls nu afgehandeld, v. B. heeft
met het Ijzer geloopen en nog wel om er
een dorpsgenoot, die nu wel niet direct zUn
vriend geweest zal zijn, zoo al niet direct te
mee te geven. Dat is krachtens dc wet verbo
den. ,.F 20 of 10 dagen" veroordeelt d#
ambtenaar .met vernietiging van het Instru-
gezegd