De Eembode WAT WIL DE BELLAMY BEWEGING? F. A. T U L P Ongeloovig worden 52.1e JAARGANG NUMMER 14 de kerkelijke bUlage. l— per - --Beam: Kerirstr. JO. AdvertenUe-sdrea y. Baam: Nleuwstraat 10, Uitgave N.V. Uitgever» Ml). Neerlandla. WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. ZATERDAG 2 JULI 1938 leak* Wear atg IS ZIJ AANVAARDBAAR VOOR KATHOLIEKEN? VOLGENS PROF. NIEKEL BE- HOOREN KATHOLIEKEN ER NIET IN THUIS A AN het einde van de vorige ee»- stierf de Amerika» nschc schrijver Edward Bellamy, de vader van de s.g. „Bellamy-gedachte." Dene .gedachte" vindt haar oorsprong In het boek „Loo king Backward", hetwelk In Nederland- sche vertaling onder den titel „In het Jaar 2000" verscheen. In het jaar 2000.... Hoe l.et In Jaar 2000 zal sUn? De schrijver stelt zich aan het einde kunstmatlgen Jaar werd hij ruimte g vonden vanzelf dat de i baasd la over al hetgeen hl) aanschouwen krijgt. Maar ook «c hen van het Jaar 2000 sUn verzonk >t. 2000. In dat onderaard sche gewekt Het spreekt ten hoogste slch u zUn ei e levensperiode h nert. Het verscjill Is dan ook wel bijzon der groot, wanneer men alleen reeds le' op de sociale verhoudingen. De uitvin dingen we vinden o m. een voorspel ling van radio en televisie staan ter dienste van de geheelc menschheld er verlichten den arbeid. Er is een sesurlge arbeidsdag, terwijl de werkjaren Hder zUn vastgesteld op 25. Dai blijft er veel tijd over die gegeven worden aan een alzijdige cultuur geest en lichaam, ontspanning, ge en gezelschapsleven. Omdat leder op gelljko wijze geniet van de zegeningen dezer periode be staat er geen klassenstrijd allen le ven en werken slechts voor de gemeen schap. Deze Ideale verhoudingen en toe standen berusten op de totale ufschal- flng van het winst-systeem gelijkheid. Alle vroegere narigheid van armoede en klassenstrijd wordt geweten aan hel ongelijk bezit en het wlnslsysleem. Zoowel de hier ontwikkelde denkbeel den als die In het daarop aansluitende wrk «Kgallty" dragen de fout, dat de uitvloeisels van den zeer beperkt- persoonlijken geest die hel kapitalistisch zclvlgd worden. Dit Is dan ook het ver keerde uitgangspunt om i« komen tot een veroordeeling van looncont ract. rente en erflating, die volgens Bellamy in zichzelf onrechi vaardig zUn, te ongelUk persoonlijk bezit diefstal Is Zooals Bellamy het zeil zegt in boek ..GclUkhetd voor allen" hangt, alles wat het loven waarde geelt te begin nen mot de eerste levensbehoeften tot alles wat behoort tot de ontwikkeling ling van de producten regelt li Bellamy, socialisme en communisme Prof, Nickel, die over dit onderwerp voor „Het Schild" een gedegen studie schreef, meent dat dit alles voor Iemand die op de hoogte ls van de theorieën van het wetenschappelijk socialisme nogal bekend klinkt. 2) Wanneer de vereerders van Bellamy hem dan ook gaarne huldigen als ziener en profeet, aldus vervolgt prof. Nlekel. zal dit. afgezien van de overdrijving misschien inct zeker recht geschieden voorzoover Bellamy in zUn toekomst staat allerlei uitvindingen veronderstelt, die nu reeds gedaan zUn. maar dit zal toch niet kunnen gelden ten opzichte van den ontwikkelingsgang der liberale economie. inisti theo rieen. (leen wonder, dat hU daarom ook vasthoudt aan de voorstelling, alsof er een tegenstelling is tus- schen het offlcieele Christendom, dat de Kerk maakt tot een bolwerk en verschansing voor de beslaande sociale en politieke Instellingen en Christus zelf, Wiens ideaal geweest zou zUn de vestiging van een ko- nlnkrUk Gods op aarde, verstaan in den zin van een op gelijk pri vaatbezit gebaseerde humane sa menleving. Erfzonde is bU hem het winstsysteem, verlossing ls bij hem de nieuwe socialistische gemeen schap. de terugkeer der menschen naar God, waar onze woonstede ls, is de terugkeer van vooruitgang. Komen wU nu tot dc Internationale vereenlglng .Bellamy", die als doelstel ling heeft: „a. Het verbreiden en pro- pageeren der staathuishoudkunde van Edward Bellamy, gebaseerd op gezamen lijke distributie van het voortgebrachte b. Het rijp maken van het Ncderland- sche volk ln geestelUk en moreel opzicht voor het aanvaarden van de gedachten van Edward Bellamy". Voor dit doel heeft de vereenlglng de verspreiding on dernomen van een Nederlandscho ver taling der belde werken van Bellamy het eerste onder den titel „In het Jaar 2000". waarvan reeds een 7de editie ver scheen. het tweede onder den titel „Ge lijkheid voor allen." Daarbij beschikt zU over een maandblad .Bellamy Nieuws" waarvan de derde Jaargang loopende ls ZU richt afdeellngen op In de verschil lende plaateen. onderhoudt een Bella- my-tiui" alJ centraal punt voor adml- Zondag JJ. was Amersfoort gastvrouwe getale van ruim 9000 bUeengekomen landdag te houden. Naar aanleiding van dezen landdag bereikten ons vragen zoowel van katholieke als van nlet-kathólteke rUde In het kort kwamen deze vragen hierop neer: ls het den katholiek toegestaan, zich aan «e sluiten bU deze beweging, haar te bevorderen of te steunen? In verband daarmede wUden wU thans een artikel aan deze beweging, dat wellicht voor de belangstellenden verhelderend kan werken. nlstratle en propaganda, richt fondsen op voor goedkoope verstrekking der boeken, organiseert lezingen enz, In een otflcleele propaganda-brochu re van den voorzitter der vereenlglng. mr P IJssel de Schepper, wordt ter na dere kenschetsing der vereenlglng ge zegd, dat de I V B. een zuiver acade misch karakter draagt me', uitsluiting van eenlgc politieke actie «dit ln tegen stelling met Bellamy, die een nationale partU stichtte Ut verwezenlUklng »U ncr idocOni of Inmenging ln regetrlngs- zaken ZU wil zich ook plaatsen op een ab soluut neutraal standpunt, waardoor heL aan haar leden verboden ls. bU 't voeren van propaganda of op ver gaderingen ln verband staande met liet doel der vereenlglng, om regee ringen. regeerlngspersonen of fenige partU. groep nf beweging aan te val len of tc verdedigen. ZU wil Juist trachten groepen en partUen. die t bestrijden, naar elkander gen door een economische oplossing te geven, die voldoet aan dc Idealen van alle partUen Wel beselt zU. dat door haar werk bU velen een actie zal opge wekt worden, om de komst van den Beliamy-staat tc verhaasten, en dal politieke partUen. door hun aanhangers daartoe opgestuwd, hun aelle In deze s elkander andere partU te reenzelvlgen. omdat ■g om Uit allen te komen itgcsloten i. dat Katholieken Hoe zorgvuldig n rienklng kan wekken, dat men in de ,rt speelt van een partij, die voor lere partijen of groepen onaanvasrd- r i». daarmee wordt de doelstelling not niet aannemelUk. Nu v allen a de Kal k al d tholleko overtuiging Ier verbetering dei staansvoorwaarden. want zoomin hun geloof In een boventUdelUk levensdoel als hun geloof ln het bestaan der erf zonde en dc daaraan voor enkeling en samenleving verbonden droeve gevolgen zleh en voor anderen t« streven naar een gelukkiger aardsche samenleving Ook erk'nncn zU graag, dnt voor zoon meer bevredigende samenleving een be u-re ordening van het cconotr' glcm noodzakelijke voorwaarde Maar die v 1 samenwerking kan ricn met uitstrekaen tot het aanvaar den van Bellamy's oplossing, en kan ilch dus niet uiten ln het zich nirde- orji niseeren In een vereenlglng. die deze voor hen verwerpelijke oplossing ten doel heeft. Voor zoover zU het onaaonemelUke van deze oplossing niet zelf kunnen zien evenmin als trouwens de aan hangers van Bellamy kunnen inzien, dat een door hem gefantaseerde samen leving In werkelUkheld bestaan kan hebben zU een vasten grond voor hun overtuiging In de leerlngen hunner KerkelUke Overheid. Deze heeft zich wel degelUk met al dc hier In aanmer king komende vraagstukken bezig ge houden. ZU deed dat ln het bewustzUn van haar opperherderlUk ambt en om niet door zwijgen schuldig tc zUn aan plichtsverzuim. Dat zU dit niet deed In den door meerderen gewenschten zin en m beschuldigd wordt, dat ZU so- verbterlng en vooruitgang heeft tegengehouden, komt alleen hierdoor, dat zU bU haar leerlngen niet te vra gen heeft naar wat als antwoord ge wen s c h t wordt en naar wat vooruit gang s c h U n i, maar zich gebonden weet aan waarheid. Dat zl) hier in niet In tegenstelling zal komen met den goddelUken Stichter der Kerk. dlc Haar met gezag bekleedde. Is voor an deren misschien aan twijfel onderhe- Kathoilckcn vast- Bellamy en de Paus Welnu, om maar Iets te noemen: Ed ward Bellamy heeft het tUdcns zUn le ven zelf meegemaakt, dat het hoogste kerkeiUk gezag, Paus Leo xm, den be roemden Brief „Rcrum Novarum" richtte aan de katholieke gemeenschap, waarin hU zich met dezelfde vraagstuk ken bezighoudt als Bellamy, zeker met t minder deernis voor de ongelukki- slachtoffers van een door onrecht- vaardigen geest bezield economisch re giem. Hetzelfde deed. om van andere an practlsche richtsnoeren on uit deze ellende te komen, niet te spreken. Jaar later onze tegenwoordige Paus Plus XI ln zUn encycliek „Quadragesl- mo Anno". Belden oordeelen, dat het socialisme een geneesmiddel voorschreef hetwelk veel erger was dan de kwaal en de menschelUke samenleving dan ook aan nog veel verschrtkkelUker rampen ■on hebben prUsgegeven. Belden ver oordeelden niet het economisch stelse als zoodanig, maar den geest die beheerscht. Waar Bellamy hel zot. makkelijk uitspreekt, dat hel lonnoon- Iraet. hel zrbeldlnos Inkomen, ongelijk prlvaatbesll. erflating, ent. unrrrht- rnarrflg In laten alj een andere leer Het spreekt dan ook vanzelf, dat de weg naar de verlossing van het prole tariaat en de weg naar een betere en meer rechtvaardige vcrdeellng van het bezit een totaal andere aal weien bU den Paus dan bU dezen schrijver In tegenstelling met hem blUven de Pau sen ook binnen de grenzen van het be zien worden voor een wel wensehelUk. maar onbereikbaar Ideaal, een utopie. Zl) behoeven niet door het verlokkelijke van een beeld, een fantasie, de aan dacht af te lelden van de elsehen der verwerkelUklng. Plus XI kon dan «ok wUzen op veel reeds bereikte verbeterin gen Daarom Is het niet billijk om. het geen Bellamy In 1M7 schreef, te doen doorgaan voor een uitbeelding der hui dige samenlevenstoestanden Ondanks de wereldcrisis zijn de toeztanden niet zóO als tU door Bellamy worden ge schetst. Eigen vereenlglnggarbetd. sa menwerking der organisaties van werkgevers en werknemers, sociale poli tiek hebben, dank zU de stuwing van „Rerum Novarum", reeds veel baat ge- Er kon nog veel meer bereikt zUn. wanneer alle Katholieken met even veel InewUdlng de leiding van den Paua gevolgd hadden, en zich be ijverd hadden om allereerst zelf met volle kracht eenagralnd In de gewe zen richting te «erken. Leetuarvoorlichtmg e. twmtifclH Het komt nogal eena voor. dat. wan •er iemand, hetajj priester of leek. I» hel openbaar zUn meening «egt ov.. strekking, sfeer en moraal van een be paald werk. men hem voor bemoeiziek uitmaakt en voor Iemand, dead zich te bemoeien met on g Nog i i niet trillen sloren. Daarom ware het dut met de Katholieken ook uit an dere kringen velen zich op de hoog te wilden stellen van de sociale leerlngen der Kerk. vervat In deze belde encyclieken „Rerum Novarum" en „Quadrageslmo Anno' (Neder! vertaling, uitgegeven door R.K. Werkliedenverbond. Utrecht). Het *U mU vergund de vele edelgezln- de propagandisten der BellAniy-gedach- tc op deze encyclieken te wijzen, al was scheluk gezien hooge gezag, dal ach ter deze brieven staat. Het spUt mi) zeer dat Ik ln heel hun beweging alleen dc goede bedoeling en edele gezindheid kan prijzen. terwUI Ik de Katholieken niet alleen moet waarschuwen voor do met de katholieke leer In strUd komen de doelstelling der Bellamy-vereenlglng, maar ook voor andere dwalingen van leidende personen der vereenlglng. Wat mr. P. IJssel de Schepper In zUn bro chure „Hoe komen wU eruit" (op blz. 9ltover God leert, la ml. panthe ïstisch." Aldus Prof Nlekel In „Het Schild WU vertrouwen er op dat dit gets hebbend woord voldoende duidelijk voor hen, die naar aanleiding ran de Bellamy-elrrulalre (waarop een red stond vermeld onder den titel: waaror lk als katholiek aanhanger der Bella my-gedachte ben) gteh ongewis gevoel den omtrent ones positie ten aansis: der beweging. Bellemy „OeUJkheM v li. April itt laloe „Bellamy HET PAPIEREN PARADIJS HET VULPENHUIS Langeetr. U La. Kwnae.tr. - Tatar. I HUISHOUDVILT JES derstellen, dat. nu Pater Olelen er meer Ie om over bepaalde boeken klem en nadruk sljn zegje te eeggvn. er zaken-tlngera dan heuech weer gaan mee- kunst slechts voor de kunst daar woe en dat slecht» een oordeel J. alt literair kunstwerk, recht van bestaan heeft en erop aan "wnt? Een verzonnen verhaaltje moge m*n bedoeling toelichten Stel U een prachtig beeld voor. een werkelUk mooi beeld, sooali de oude Orteken die maakten en die groote beeldhouwers der vorige eeuw. Thor- waldsen en Canova. kortom een beeld, waar geen mensch let.» kwaads van ver- ~ag te zeggen, «rat dan ook geen enach doet, En dat beeld ataat op een voetstuk een museum, waar het lederen dag druk loopt met bezoeker». dag ontdekt Iemand tal) sUn wie hu wil. dat het van het beeld aM vermolmd gevaar heelemaa) niet denk- •eten msg. dat het beeld naar at. valt en In zijn val een on schuldig kUker deeriuk zelf» doodt. >0 nu voor. dat die mlddellUk den museumdlrecte MkMBM dtoHHÜÉaMI verontwaardigd zUn bril ln zUn voor hoofd schuift, den binnendringer met v'—- oog streng en vertoornd aan- un toevoegt, dat hU een be sehelm la die heelema»! geen oog voor kungt heeft en slechte op ver molmde voetstukken let In pleats van op de beelden, dlc ge dragen We kunnen thans rustig constateeren. dst Pater Glelen destUd» In sUn .Boe- i rijn haat tegen onge- ■MHn It ver ging. We mogen echter niet neggen, dat hu geen goed, geen prachtig werk verricht heeft. aUn vergissingen en overdrUvlngen ten spUt. 1. die nadenkt zal het rede dat thans het werk van Pa- WIJNEN fN GEDISTILLEERD DARNHIMSCHE POORT dtOBM beteekent voor 't llrhamelUk icnec hen. moet nok trachten te begrijpen, wat een eoede leetuurvoor- l'e.httng beteekenen kan voor het gMa- tetUk weliUn van het volk Al staat het natuurlUk beter om over mooie beelden dan over vermolmde voetstukken te spreken. VOOR FI|N GEBAK HUIZE B E R N O" UTRECHTSCHEWEG 53 til 2370 DE GEVAARLIJKE FUNCTIE Het Ie nu eenmaal begend. das wig aan den weg timmert, alle kant heef» toe «ena een baksteentje naar stjn hoofd te krUgen. Dat hebben er velen ons goede Amersfoort bemerkt, niet mlnet de leden van den gemeente raad le. De raadsleden genieten niet de on- thenrfb aarheid van de volksvertegen woordiger» In de Kamer De woorden die iU spreken komen min of minder nauwkeurig In de bladen waar kan leien *r»t er door hem ft werd graced Die kranten kunnen «elf» worden bewaard en wanneer een raadslid eens oen „slip of the tongue" taken, wordt hem of haar een oud# nnder den neus geduwd en ge- zegd „Hela kijk eene. dat klopt mett Anderhalt Jaar geleden heb Je heel ECHTGENOOTEN ZIJN ZESVOUDIC KLOOSTERLING Dit weidt nog »t» beroemden Augustijn Psler Abrahem Sant* Clan. die wgt. dat rehtgenoolen vit» waroudlg klenalerllng sljn Abraham a San- la Clara noemt ara orden op en argt ajdue I. Wanneer men ren huwelijk aangaat. Benedictijn van de DAGKLIJKSCHE VERKEKM-KONDEN OORDEN KANTONRECHTER Baan laar. die op »'n fleta dl Semnesnerweg af kwam en de Aceaclalai hij links door - gedagvaard en die vu gekomen ook. aoodat de gang van mgcrechlsgebouw propvol stond, het Rijk het vooralsnog vertikt In ^HmmmaehudpuaaeltjM neer te leg gen wools we een» bij een landarts zagen, kon men elkaar een heel uur lang vermaken vaurdlngen. Een heel uur lang. wam cr schenen zooveel sloute kindertjes geweest te zijn dat de kan tonrechter daar een vol uur te lang mee bezig bleef. Aangezien de kin derzaken met gesloten deuren worden be handeld ontbrak bovendien nog de attractie van hel Meeds Interessante schouwspel dot de rechtszaal biedt. Als er iemand geneigd was om bij al dat wachten moedeloos le worden, zal hel icker de Amersfoorler v. O. sljn geweest, die per gepasseerd, loeil do spoorboo- men al daalden. Dit gebrek aan geduld bracht hem nu voor het hekje. Do kantonrechter verweet hem. dat de overwegwachter toch al de handen vol heeft en heclemaal niet klaar komt, wanneer hel publiek medewerking weigert. Men mag lUel meer oversteken, wanneer de spoorboomen teeds ln dalende beweging rijn. Bovendien had een politieman daar nog geroepen. „Denk er om, hel gaat niet meert" waarop verdachte terugriep: „Ja. 't gaat nog best". WBnneer alle menschen zoo doen. aldus meende de kantonrechter, worden de over- wegwuohtera gedwongen de boomen vroeger te sluiten. Nndnt de Ambtenaar f 6 of 2 dagen had gcClschl, bracht de verdachte te iljner ver dediging in. dat meermalen door den over- «cgwaehter werd geroepen. „Gaat uw g Als men het u toestaat, mag het zeide de kantonrechter, „maar als u waarschuwd wordt, heeft u 'I te laten En de ongeduldige ging met een boete f 5 of 2 dagen. eeuwige probleem; een vrachtauto die een paard sn wagen f laar dacht: „Ik haal het nog nw an niet haalde. Van dia foutieve staan er dikwijls op bankje. Ook nu «eer. W. heette de bewuste chauffeur. Er was dit keer niets gebeurd tegenligger had alleen scherp moeten i men en de belde Inzittenden vader an i 8. hadden bun hart vastgehouden. Dat gevalletje aoools die dagellJJu voorkomen. 8. had echter van het geval aangifte n san een paseeerend bedoeling om w een flinke schrobbeen ng te laten geven. De agent vatte zijn taak ter anders op. hij gaf een bekeuring, kwam op de bon. Daar was hU heftig ontwasrdlgd over. En dan vertelt vadt waren al: wat rijdt c weet niet of U met den weg op de hoogte „O, Ja. preolesl" „Nou. hij rijdt de bocht om. zonder va te verminderen, tonder signaal te geven, daar vliegt hU In rolls vaart langs paard wagen. We hebben onae handen alt ware omhoog gestoken en gezegd „Hoe sal Toen heb Ik legen den rijksveldwachter ge- dat hU dien man een flinke echn moeel geven, want vrachtrijder» den- dikwljls dat »U den heelen weg van rijden hoogst gevaarlUk en bovendien hsd hu Ingehaald lerwUI er naderde. Elech f 25 of I dager p er graag nog v streep door die meende zijn dagvaarding nietig te krijgen Dan had hl) t all aanleggen en na de elech op de fout wijzen RIJ wet diep teleurgesteld .Da's voor 'n prik, t II geen crWpe de Een dame uit de Indische Amersfoort had tonder rood reden. „Maar bonden! meier nog", verontschuldigde se zich. pollUe niet erg „r tenrtjl ze Dekei werd passeerden daar ju 1st twee mllltali van Soeaterberg. ook ronder achterlicht. kalm doorfletaen. De Amble- bovendlen bleek „U Geen lip, geen geluld. len waarom hU zonder bel had gereden. Ja, hU had w*l ean bal op z'n fleta. Uppie was t'er af." ■J» cobdui „en as 't Ie geen Uppie heeft, dan lelt-le nik».'' De «lach van den Ambtenaar van of 1 dag werd door den kantonrechter i gezel ln n uitspraak van f 1 of 1 dag Of »ou man een annhnnger moeten n van da Freutlaehe zielkunde die he art dat rolt menschelUke «t revingen rug te btengen «Un tot het ..gwwlch- - willen-«tjn Welgesteld kan men er >t ean erorden. dus dal Ui aaker niet de drUfveer. nu «Hagen natuurlijk Uentallan uil hun stoelen overeind om le bewaren. et hun een ..roeping" la. WU wil len de belangen van onze voUugroep nn Ideaal behartigen I Onae taak la one heilig' Oaed aoo. braaf too. In wanneer dan actie om dras raadaaetela te bereiken en voorafspiegeling moet MJn ean da houding al» raadslid (eer* <llgnum e» Juatum aal), don krijgen see beslist Ju- la thans gaen moeilijkheid meer. t verbaasd opkijken Maar zoo paa heart de Bndaarhe rechtbank een zeer merkwaardige mak behandeld legen een TUbnrgarh gemeenteraadslid die zich tan onrechte «oor rechercheur had uitgageven en deswege werd vervolgd. De officier van Justitie, mr F. Deelen. ms er op dat het raadslid, vnlgwna verklaringen van een bekend pgyehlater niet volledig toerekeningsvatbaar I». zoadat de daad hem niet ten volle kan worden toegerekend, aldus leeg Ik In het verslag lit niet een prachtigs weg om raadsleden te beschermen? le alechte een enkel beewoar: men als raadsleden moeten hebben per- in die niet ten volle toerekenbaar iltn. Wenscht men over dit betwaar nle» Mn te stappen, don zou het 1 beste Jn dat voor de samenstelling van de roslUst of voor de offlcieele candldaet- stelllng de candldalen zleh naar een zielkundige begaven om «lelt eene te la- aouden dan oan door den phycblo ter onderteekend bewUsJe moeten mee brengen dat sU ten volle toerekenbaar om tot de candldatuur te worden toegelaten Zoolete als het „pokkenbriefje" ton der hetwelk Je niet op school mug ver schijnen. Want andere loopen we wearlUk de uit dat we met een nlet-loerekenbera gemeenteraad komen ilttenl Het J Riet uitgesloten tl tUd d tUd t< ParilMhe wetenschap- en kunstwereld bU aleh aan tafel Ie noodlgen. 't Wan* bijna allen vrijdenkers En die vrijdenkerij vierde daar hoog- tU ln gogrun» en gespot, ln gelteh en gehoon met allee wat heilig wae en ge- loovlg In zijn Jeugd ws» Chateaubriand van allee geweest, behalve goed christen nu een van die gelegenheden, toen er weer zoo geestlgi! i gespot werd. stond Chateaubriand plotseling op en vroeg luid en beslist „Heeren. even In allen ernst, met de hand op het hart. Zoudt ge allen niet vurig Christen sUn. als ge den moed had. sulver te leven'" Er werd even gegrinnikt en gezwegen, maar niet Mn durfde „noen" te ant woorden. Spreker had den nagel op dan kop geslagen en voor ons flitst even een Icntstraal In de duisterheden van het °T.i 'loof ontsluiert ot it angstige gehe in. vooral )oi ongeloovlg werden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1