Liturgische Kalender Retraiten :r_ ACHTERVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: R. O. R. SMEETS. Telefoon no. 20. omertljd en de daarmee samei jzigrngen in de kerkdiensten - liet geheel zijn vastgesteld, - eerst volgende week een voll HAMERSVELD ZONDAG. Half 8 Vroegmis, 10 uur H Zaterdag. Gelegenheid om te biechten 4, 6. 6. 7 en 8 uur In de week H. Mis half 8, Schoolmls 8.10. HOOGLAND kwart voor 8 2c H. Mis. Catechismus op de scholen. Dinsdag 8 uur 1ste H. Ml 2e H. Mis. Woensdag. 8 ui 9 2e H. Mis. Hal de scholen. Donderdag 8 uur 1ste H. Mis, kwarl 1 Ca tech. op n de a Martelaren a Gorcum. 1ste H. Mis op Leo's Oord. rart voor 9 2e H. Mis nr. t uur Lof. Gehuwd: Hcndrlcus Jacobus Smlnk en Margaretha Evcrarda Renkeis. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor Hendriks Burgemeester van Tuylstraat. ZONDAG, eerste Zondag van de maand, de H.H. Missen om half 8 en half 11. Onder beide H.H. Missen collecte voor de eigen kerk. Om vier uur uitstelling van het Al- lerheigste met gemeenschappelijke aa ding. Om ze* uur Lof met Rozenhoedje voor de overledenen Maandag. De H. Mis in de St. Joscph- Communle In de kerk. Vrijdag voor en na de H. ren voor de kinderen van de 6de, 7de 8ste klas. Deze kinderen gaan Zaterdagmor gen gezamenlijk ter Communie. Zaterdag, blechthooren om 5, 6 en 7 uur, na het Lof en om 9 uur Half 8 Marialóf. Zondag ouder belde H.H Missen schaal- collecte voor onze eigen armen. Deze scn?alcoliecte word: bijzonder in uwe mild dadigheid aanbevolen. De H. Missen In de week om half 9. Zelatricen van de Voortplanting des Ge looft zullen in deze week de Jaarlljksehe eonributie komen ophalen Zondag 3 Juli n de H. Mis van den Jongen Boerenbond. VADER GEEF HE 'N KRUISKEN Guido Gezellc. de beroemde Vlaam- sche priester-dichter, bezong op lateren leeftijd, hoe zijn vrome moeder hem leerde: 's avonds vóór 't naar bed gaan. een „kruisje" te vragen op 't voorhoofd 't Eerste dat mij moeder vragen als lk hakkelde, ongeliefd nog van woorden, 't was. te gader bel mijn handjes doende: „Vader: geef me 'n krulsken, als "t u belieft!" Tc Heb een krulsken dan gekregen, menig keer. en wlerd geslegen op mijn' kake. zacht en zoet. afgestorven, moeder, vader; f geen mij nu nog leedschap doet: Maar dat krulske, 't Is geschreven, diep mij in den kop gebleven, 1 teeken van mijn erfgebled: die den schedel mij aan scherven sloege. en hlete 't krulsken derven, nog 'n hadde hij 't krulsken niet! 't Vrome gebiuik dat Guldo Gezelle hier bezingt, was ook vroeger hier te lande veel In gebruik, doch den laatsten tijd, 't spijt me, dat lk dit ontdekken moest, is 't meer en meer verdwenen, zooals zoo vele andere goede gebruiken, die wij, als 'n erfdeel onzer vaderen, in t leven hadden meegekregen. 't Is zoo waar, wat lk kortgeleden door een ouden Brabantschen boer hoorde beklagen: ..met de „knipmuts" zijn ook zoo vele goede gebruiken naar den zol der verhuisd! „Laten we ze toch ln eere houden, en, waar ze verloren gingen, weer herstellen. Nu komen de kinderen vader en moe der „goenacht" kussen. Niets tegen, maar waarom zouden ze dan niet tevens vra gen: „Vader, moeder, geef me 'n kruls ken, als 't u belieft," ,,'t Staat wat ouderwetsch", zal men zeggen, maar dat goede ouderwetsch krulsken. „dat teeken van ons erfge bled", zal ook nu nog van kracht zijn! Gij zijt priester èn prlesteressc ln het heiligdom van uw gezin, gij zijl Gods Plaatsbekleders bij uw kinderen f-n .aan Gods zegen IS alles gelegen." We weten toch, dat ln 't Oude Testa ment de hoogste waarde werd toegekend aan den zegen der ouders. Denken we slechts aan Jacob en Ezau en zou dat trandcM zijn?! Is bovendien zoo'n prachtig middel Gij klaagt er zelf z> l noodzakelijk e 't Is v< tige dige plaatsbekleders te zijn van God Ik ben er vast van overtuigd, dat uw hand. die 't voorhoofd van uw kind met 't kruis teekent. heel wat betere op voedingsdiensten verricht, dan wanneer zij slaatDat uw mond met zijn „God zegene u. mijn kind" meer bereikt ln de goede richting dan dat voortdurend preeken en mopperen. Ik herinner mij nog, dat moeder ons 'smorgens leerde bidden: „Lieve Jezuskindje. GIJ zijt mijn liefste vrindje, maak dat ik ook den heelen dag een brave Jongen blijven mag." Dat „brave jongen" kwam nog wel eens ln de knel en als we dan, als ..stoute Jongens" zonder kruisje naar bed moesten, dan was dat de zwaarste straf, en boven ln ons bedje schreiden we spoedig tranen van berouw. We konden niet slapen, voor we op onze bloote voet jes naar beneden waren geweest, beter schap beloofd hadden en een kruisje it niet beter werken, dan de zonder eten naar bed te stu ren? Laten we dat mooie gebruik dus weer illlilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll KATHOLIEKEN WAAKT! Even haal 'en kloek ah zij? .Maar dan t>oór Gods eer en Kerke. Daarvoor leven, sterven wij! Ja loordt Rome's Kerk vervolgd, 't Is. omdat men haar benijdt, 't Is. omdat de Rots van Petrus Staat, na eemcenlangen strijd! Mogen and'ren triompheeren Kaar men meent, soms langen tijd. Weet het wel. dat God blifft hcerschen Ku en tn de Eeuwigheid! Katholieken, blijft u scharen Rond het Opperhoofd de, Kerk Die. gesticht door Christus zelve. Staat onwrikbaar tast en sterk! Illillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll drokvh; maar waar. „Weinige malen ln den loop der ge schiedenis heeft de Kerk Gods zulke droevige en zorgwekkende dagen door maakt als thans. Zelden kwamen zoo veel benauwende gebeurtenissen op het zelfde moment. De maatschappij behoeft dringend nieuwe, goede burgers, de Kerk nieuwe dienaren Gods, nieuwe trouwe onderdanen van Jezus Christus onzen Heer en Koning." PIU8 XI. (Week van 3—9 Juli.) Zondag 3. Groen. 4e Zond. na Plnkst i Tijdeigen. Mis Domlnus. 2e geb. H. Leo I n, 3e get. en 1. Evang. v. Oct. Petrus en Paul us. Credo, Pref. H, Drievul digheid. Of: Rood. Mis v. ELH. Petrus en Paulus 2e geb. en 1. Evang. v.d. Zond., 3e geb. H. Leo. 4e geb H. Sacrament. Credo. Pref. v.d. Apostelen. Vespers van de zen Zondag. Maandag 4. Rood. Mis Mihi van het Oc taaf (4 Juli) 3c geb. Concedo. 3e geb. voor Kerk of paus, Pref. v.d. Apostelen. Otr.: Wit. Overbrenging der Reliqulen H. Martlnus. Nederl. 2e geb. Oct Pe trus cn Paulus, Pref. v.d. Apostelen. Dinsdag 5. Wit. H. Antonlus Maria. 2e gebed v.h. Octaaf. Credo, Pref. v.d. Apostelen. Woensdag 6. Rood. Octaafdag H.H. Pe- Paulus. Credo, Pref. v.d. Apos- Wit H..H. Cyrillus en Me- Vrijdag 8 Wit. H Elisabeth. Koningin. 2e geb. A cunclis. 3e naar keuze. Zaterdag 9. Rood. H.H. Martelaren van Gorkum, Nederl. DIESEL "onuicl" Contant 49 AO t ƒ1— p. week f 92A0 8/080 p. week 06.80 Sratls dsmasatrstis PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN MAANDELJJKSCHE RECOL LECTIE OUD-RETRAI- TANTEN Maandagavond kwart over acht ln de kerk van St. Franc. Xav. Maandelljksche Recollectie voor allen, die te Amersfoort of elders retraite hebben gehouden. De deelname aan die recollectie wordt door dringend aangeraden. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie van het Relraltenhuls Amersfoort. Tel. 303. Postchèque en giro Dinsdag 12—15 Juli. Gehuwde dames. Zaterdag 18—19 Juli. Meisjes. Zaterdag 2326 Juli. Heeren Vincen tlanen. Dinsdag 26—29 Juli. Ongehuwde da- IVde Zondag na Pinksteren. 3 Juli 1938 Vandaag 7 uur dv Vroegmis, half 9 de Tusschenmls. 10 uur de Hoogmis Heden avond 7 uur Lof. voor de kinderen, die 17 Juli as, de Plechtige H. Communie zullen doen. Deze catechismus wordt vandaag gehou - den na de Hoogmis, om half 12 ln de kerk. Vrijdag as. begint de novene voor die kinderen. WIJ verzoeken de ouders bloedverwanten en alle parochianen voor deze kinderen te bidden. WIJ ver trouwen, dat alle kinderen elke cute- chismusles zullen bijwonen. De «elatrices van de retraltepennlr.g worden beleefd verzocht, ooi vandaag, na de Hoogmis, de contributie der le den af te dragen in de pastorie. Woensdagavond 1 uur iol Zaterdagnamiddag van 3 4 uur gele genheid om te biechten voor de kinde ren, die de Isle H. Communie hebben gedaan. Vanaf 4 uur voor de andere De geloovlgen worden verzocht te zin gen vandaag, na de Hoogmis cn na hot Lof uit 't Psalterke. oude uitgave no. 4» nieuwe uitgave no. 58; Woensdagavond na 't Lof oude uitgave no. 63. nieuwe uitgave no. 7» den gehouden met open schaal voor de armen onzer parochie. Deze collecte wordt gehouden namens ons R K. Paro chiaal Armbestuur Wij kunnen deze collecte niet genoeg aanbevelen en ver trouwen, dal de geloovlgen haar nut rijke giften Rillen steunen. IDEAAL EN WERKELIJKHEID IN DE KERK Maar hoe n de Kerk doorgaan H-hlmatige erfgename den Verlosser? n wegnemen. D.it moet he. Ii het gewild, niet als middel tot zelfheiliging. ons hri.-.lelijke toestanden Prof Bljncn i.JDe Tijd van 1 Mei 1937i heeft naar aanleiding van Prof Ragaz': „Van Christus tot Marx en van Marx tot Christus" dat vraagstuk wal fijner en wat rechtvaardiger gesteld: „Wij weten dat het met de Kerk an ders staat geschapen Haar wonderba re vruchtbaarheid ls een feit. Haar leer heelt vele sociale toestanden verbe terd. Zij heeft als niemand de broeder schap onder de menschen bevorderd. ZIJ heeft heel wal lijden gelenigd. Zij „Maar tochwij kennen iBIJneni dat schijn van waarheid 1 tc veel theorie gebleven, en t werkelijkheid geworden? De Kt en niet ont- Is alles niet i te weinig heeft :-rwljt rekening van het christendom mag worden geschreven, daaraan zijn dan de christenen debet. Maar christendon: en christen worden door buitenstaan ders niet scherp onderscheiden." „Intusschcn lieeft hel zin waar we In een ernstig bock als dut van Ragaz zulke beschuldigingen hooren ons op .JDaar is de vraag gewettigd, vooral ln onzen lijd. die vraag aan ons zelf Wat hebben wij van het christendm ge maakt? „Nog eens, de beschuldigingen zooals Ragaz ze uit, zijn niet waar. Maar er moet toch een aanleiding zijn. die hem tot deze beschuldigingen bracht. .JDte aanleiding beleekent ons te kort. Hebben wij aan onse roeping In dese wereld beantwoord? Wij. wie we r* posllle ook Is. „Wij allen moesten een Christus rijn L HU e tweeslachtigheid v Ich ergeren n vele chris- Wat ls er al niet getoornd, door ande ren dan Christus zelf, tegen de Fari- zeen van alle tijden! Soms door hen die zich eerst wel eens zouden mogen afvragen of hun toorn niet een tikje Farizeescli gekleurd ls! Hoeveel b< k-ken zyn er niet geschrc- geestelijken bijna immer met de zelfde grove overdrijving! Hoe dikwijls wordt ons niet voor de voeten geworpen dat er dan toch maar ilechte Pausen zijn geweest! Onze goede en geduldige propagan- ilsten krijgen maar Immer dezelfde gal uitgespuwd tegen de pllarenbijters. te ren de schijnheilige vooraan-ln-de-kerk -zitters, (u-gen de zoetsappige kwezels, die de pastoors naloojx-n etc.. maar die vul maar ln feitelijk de ellen- :stc wezens zUn van de wereld! Ik zeg niet dat er geen huichelarij bestaat En lk kan me indenken dat daartegen verontwaardigd verzet rijst. 1 dit zelfs olkumen In mei de opmerking van Pa rr Dekkers O Pr. dat tegen valsche odsdlenstigheld ,,'t eenvoudige volk, scherp wordt en onbarmhartig, omdat zich gekrenkt voelt In Iets, dal het het schoonste waardeerde •h lijkt het me van belang alle die uitingen van ongeduld cn ergernis, ai - aanklachten en heftigheden eens en van algemeen katholiek stand- f%E craag is gewettigd: wat hebben wij van het Chris- Is alles niet teveel theorie geble ven en te weinig werkelijkheid geworden Vrij vertaald, heb lk er van Ideaal en werkelijkheid ln de Kerk. De Kerk ls niets anders volgens dien deerden redenaar, dan Jezus zelf die Zich overleeft ln de menschen van ch en bloed, om Zijn heerlijk werk: In tegenstelling met deze prachtige Isie van ons gelool zijn daar de werke lijke of vermeende fouten en mlsstap- n van de Kerk. En dan kan het schlj- n dat. de Ideale bruid van Christus als gansch schoon en zonder vlek" zongen wordt, te veel tekortkomingen veel schuld draagt, om voor de recht matige erfgename van den Verlosser te gaan. om onze geheele onder werping waardig te worden bevonden Heel breed en heel in het algemeen •pgezet, ls dat de moeilijkheid, waarover 'ele menschen andersdenkenden -erst en vooral, maar ook geloofsgenoo- en struikelen. Het ls zaak deze moei lijkheid absoluut eerlijk onder de oogen Pater Pinard de la Boullaye belooft as aan te toonen dat wanneer we door de vele tekortkomingen van de Kerk af moer geschokt worden, we groot ongelijk hebben ons te verwonderen liet soms al tc menschelUkc ln de Kerk. dat we verkeerde gevolgtrekkin- maken, wanneer we daarom de verlaten of aanvallen, dat we ten slotte onzen niet te loochenen plicht en te erkennen ten opzichte van Moeder, die aan talrijke miseries •rhevlg ls maar daar haar goddeUj- ken Bruidegom met zoo rechten werd begiftigd. De MUnw-) Van haar gaat uit de goede invloed van heel hei huisgezin. haar verstandige en godsdienstige leiding ondersteunt den 1 man bij zijn dagelijksche moeilijkheden, I bij zijn werken cn zwoegen: haar moe derlijke zorg en degelijke opvoeding zijn een waarborg voor de toekomst der kleine kinderen en een veilige bescher ming voor de grooteren: hare vroom heid is 'n voorbeeld voor allen, Haar zegenrijke invloed is zoo groot, dat ik hier nog eens het woord herhaal: „Geef mij brave moeders en ih bekeer de »e- reld." Dus 'n goede vrouw is een zegen, en om dien zegen moet iedere jongeling, die met huwelijksplannen rondloopt, dik wijls en vurig bidden: want zijn toe komst hangt er van af. Is zoo onbegrijpelijk, waar en op welke manier vele jongelui dien zegen, goede vrouw, trachten te krijgen. taat er inderdaad verstomd over. Zjj zoeken op plaatsen waar ze niet te vin den. op tijden, dat het niet geoorloofd is.en het is dan ook niet tc verwon deren. dat veler verwachtingen bedrogen zoo menige toekomst mis- Wic zoekt er nou een goede vrouw b.v, p een voetbalwedstrijd? Wat ge daar unt vinden, loopt meestal te hengelen is hier. r a lk. e maal hel vraagstuk 1 hel schUnbaar ongehoorde tot zijn verhoudingen teruggebracht, voor allen, heel w.-n wijsheid te puren. t"t heel anders cn veel beters prik baloorigheld. r H pinard a Boullaye S.Jdie van ParUs sedert irezen Conferences Of zoekt ge soms een goede vrouw on der dezen, die al hun vrijen tijd op straal doorbrengen en loopen te wach ten tot ze hier of daar een bemoedigen de glimlach opvangen of tot ze door deze of gene worden toegeknikt en wor den aangesproken. Of ls een goede vrouw, die zegen, mis schien te vinden op de kermis, in dans tent of bioscoop. Wat daar te koop is. is nog meer met wereldschen geest en on verschilligheid, en soins nog veel er ger besmet cn geeft voor de toekomst niets anders dan zorg Zoo iemand haalt zich geen zegen in huis maar een groot kruis. Zoolang het kan, zullen we blijven verdedigen, dat onze jongelui zoo slecht niet zijn, als door velen wordt gemeend, maar we moeten volmondig toegeven, dat zeer vele, misschien wel 70—80 pet verschrikkelijk onverstandig zijn en zicli bij de keuze eener toekomstige echtge- noote alleen of te veel laten lijmen door schoonen sch jn, zich laten trekken door een Heven glimlach of een mooi toiletje, dat zij hun keuze gaan doen op plaat sen en tijden, dat ze de jonge dochters met vinden zooals ze inderdaad zijn dat ze bU hun keuze te weinig eischen stellen, zij zijn .cel te gauw tevreden met weinig verstand, weinig godsdien stigheid, weinig werkzaamheid en spaar zaamheid. Waar ge zoeken moet en vinden zuil? In den huiseltjken kring, bij haar ge drag tegenover vader en moeder en de adere liuisgenoolen. bij hun dagelijksch Wie dezen verstandigen weg volgt, be spaart zich vele ontnuchteringen en ecenvallers. - die vindt in waarheid en legen ln plaats van een kruis- rtie verzekert z'clt voor heel zyn léven :len echten huwelijkszegen en kan later liet versje nazeggen Gebeurd ls 't al tl heelen tied Da k Mieken heb gekregen: En siends gmuil ik nog geen splet. Maar dank God veur Zien Zegen GENERAAL FOCH Een Mariakind. Utalrisme cn godsdienst niet v gaan Bij lirn kan een krilgsn: toch ls er geen tijdperk ln de gesel.U'- die ons Juist h"t tegenovergestelde bc Denken wu maar eens aan hel The baansclie Legioen, aan een heiligen Martlnus, Mauritius. Si Paulus. 6t. In nntiu*. St Srbusthirin en hoi-icY ande ren. Onze eigen geboortegrond lioofl zelfs pracht figuren. nis een Patel hem mens. Pater Carohis llouben ril de Stichter d.-r H Familie. Bellet able «c- leverd, die ons het bewijs geven, dal men geen slappcll zullen wijj ondai len weel t<. eeren tevens degelUk avloed op het K-li te hebben, I. doch Iemand s hel gezegde: dat zUn groote niet van eigen WIJ zullen 't lu bben over den Frunsch- man. Maarschalk Foch, maar hem dan I niet beschrijven, als de bevrijder viui zijn land en natie, niet als de groote j veldheer, doch als Maria vcrecrdei. bal dal I: ns hoofdzaak, oeiiijk anders, i zich reeds de boren te Tarboi werd eeli vurig Mnrlav. Als kind opt-i.baarde Maria liefde De kleine F het liefst 7,Un vacanttr door. in het door Maria bevoorrechte oord. Eli als hu later aks soldaat zijn loop- Lourde.v waar liU zoo gaarne ln zijn verlofdagen vertoeft Want mei I ui trekken van tUn uniform hing hij zijn katholiciteit niet met zijn buigerpakje aan den hanger ln di kleerkast doch bleef hij. wat hl) was een katholiek van de daad cn een vurig dienaar van Maria Op de krijgsschool werd hem de toe I hek. om zichtbare vijanden te besnijden bijgcbrnchl. doch. en als als soldaat, en als katholiek wist hij. dal de clnd-vlc- 1 lorre niet louder strUd te bohalsn was Moeder zich onder hare liefdevolle g stellen? ozenkransgebed vond hu de kracht en den Meun om door hit leven te gaan. dr rozenkrans was hei --.i.nsor en het schild, die hem beschermden le gen de aanvallen vm> den drlrkoppigen draak, de duivel, de wereld en het j Een audet treilend bewijs van zijn I groote Marlallefde ls net volgend. Wanneer Fbch gedurende den groo- ten wereldoorlog ergens vertoefde, waar een Mariahelllgdom aanwezig was don htj niet na dit te gaan bezoeken FOeh de groote veldheer, die bewondr- 1 ring en respect heeft afgedwongen door rijn krijgskundige begaafdheden, was ren echt Martaklnd. ln welk» hoedante- PFETER V D SMEET.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 4