Liturgische Kalender Retraiten DE TUBE TANDPASTA ideaal en werkelijkheid in de kerk. IN HET HOOGE NOORDEN «'KZre'KrH' (Week van 24—30 Juli» Zondag 24. Groen. 7e Zondag na Pink steren. Tijdeigen. Mis Omnes gentes, 2e geb. H. Christina, 3e A cunctls. Credo. Pref. H. Drievuldigheid. Nederl. 3e geb. H. Christina. Maandag 25. Rood. H. Jacobus. 2e geb. (alleen ln StlUe Missen). H. Christo- phorus. Credo. Pref. v-d. Apostelen. Dinsdag 26. Wit. H. Anna. Woensdag 27. Rood. H. Pantaleon, 2e geb. A cunctls, 3e naar keuze. Donderdag 28. Rood. HH Nazareus e 2e geg. A cunctls. 3e naar keuze. Vrijdag 29. Wit. H. Martha. 2e geb. RH. FeUx n enz. 3e A cunctls. Zaterdag 30. Wit. Mis v. O.L. Vr. Salvé. 2e H.H. Abdon en 8ennen, 3e geb. v.d. ,H. Geest. Pref. H. Maagd. Beleefd verzoek zich aan te mi bij de Directie van het Retraltenhuls Amersfoort. Tel. 303. Postcheque en giro no. 92245. Juli. Dinsdag 26—29 Juli. Ongehuwde da- AUGUSTUS Donderdag 4—7 Aug. Heeren Handels- Zondag 710 Augustus Meisjes. Donderdag 11—14 Aug. Heeren Han delsreizigers. In de gauwigheid. De H. Franciacua Xaverius had altijd levendig voor den geest de uitspraak van den goddelljken Zaligmaker: Wat baat het IONS VERHAAL Mr. Terry Pearson Is eigenaar van de grootste particuliere detective onderne ming van Chicago. Sinds eenlgen tijd zit ln het directiekantoor een Jongeman, die door mr. Pearson alln beste kracht en rechterhand genoemd wordt. Mr. Pearsons clubvrienden begrijpen maar niet, noe zoo'n totaal onbekende in Bet overdenken der eet hem tot zelfbeheerscb: s tot edelmoedigheid en of! hel verrichten van goede beoefenen der deugden, in volmaaktheid en heiligheid- Dood. oordeel, hemel en heden rullen ook en ons krachtig opwekken -houden den groote aorgvul- iPGELET. hij is rood van driftigheid en gloei geweld! Moeaers die voor zulke buien en de kinderen maar aanstonils ulke Kleine drlftlgaards moet men token, aan hun gramschap mag n aandacht schenken, zij moeten r ondervinding leeren. dat deze drlft- hode. dat gehuil die spanning hun HET SPELEND KIND. Wat koot lijk kl Zich kuiltjes n immer vlugger v; Heur kralen ra Maar plotseling Het snoertje n Maar spelend 0 ZIJ 't snoer der kt al de parels «-.» i langrijke plaats kon bezetten. Mr. Pear son laat echter niets los, hij hult zich in een geheimzinnig zwijgen en hij glim lacht slechts op alle vragen. Harry Brenthoff, een van de cluble den. zou dat geheim wel eens nader on derzoeken en zoo de nieuwsgierigheid van de heele club bevredigen. Mr. Brenthoff had bij den jongeman weinig moeite om te vernemen, wat hij zoo g.aag wilde weten. Mr. Pearson had hem geen spreekverbod opgelegd. „Erg romantisch was dt zaak, geloot dat maar gerust", zoo begon de secretaris zijn verhaal. „Enkele maanden geleden Ik was toen werkloos. zat lk nog laat op een bank ln het park. Het was slecht weer. Ik had kou en honger. De banken ln mijn omgeving waren alle leeg. hetgeen nogal vanzelf sprekend ls. bij zoo'n temperatuur zit men knus binnen. Echter na ongeveer een kwartier kreeg lk gezelschap. Ik zag een mannenfiguur verschijnen ln den lichtkring van een lantaarn, die regel recht naar de bank aan mijn rechter hand liep. HU waa nog 'n jonge kerel. Toen hU ging zitten, zei hij tamelijk luid een ruw woord. Wanneer Iemand deze woorden ge bruikt. dan heeft men niet bepaald een goede bul. nietwaar? Omdat lk me zat te vervelen, begon lk een gesprek. Ik begon met hem voorzichtig te polsen „Natuurlijk een vrouw?" veronder stelde lk. ..Hoezoo?" was de korte wedervraag. „Nou. c De meeste ervan worden door v veroorzaakt, dus „Mis vriend, 't Is heel lets an Eigenlijk een zotte geschiedenis! „Vertel maar op!" moedigde 1 „Heeft weinig zin, je gelooft r .Vooruit maar", hield ik vol, „stort Je hart maar es uit, dat zal je goed En toen vertelde de onbekende: ..Zie je: lk ben vandaag hier aangekomen, ik ben voor 't eerst In Chicago. Mijn va der ls farmer en lk moest hier een bood schap voor hem doen. Om ongeveer ze ven uur was ik aan 't station. Ik ga di rect een kamer zoeken en vind iets ge schikts, ergens ln 'n zijstraat, 't Was er proper en niet duur. TerwUl lk mUn spullen uitpak, zie lk, dat lk mUn tand pasta vergeten heb. Ik I >ud van hygiëne mijnheer, en poetste mijn tanden ook voor lk naar bed ga. Tandpasta moet lk hebben. Ik denk echter bU mezelf: Chi cago ls een gevaarUjke stad en daar kun Je 's avonds gemakke'Uk je centen kwUt. raken. Je neemt dus maar ëén dollar mee, daarvoor koop je tandpasta. Je drinkt een glas bier en dan maak Je weer rechtsomkeer. Dan kan je niets gebeuren. Verstandig gedacht, niet waar?" „MUn geld sluit lk ln den koffer en ik ga met mUn dollar op stap. In een van de eerstvolgende straten koop lk bU een drogist de tandpasta en slenter dan een beetje rond. Ik drink ook nog ergens zoo staandeweg. een glaasje bier. En dan wil lk weer naar mUn hotel! En nu kun je me gelooven of niet, maarik kan het hotel niet meer vinden; ik ben als een dwaas rondgeloopen maar ner gens een glimp van herkenning. En om- wU'en heb!" Dat was het verhaal van den Jonge- an ln t park. Ik hield hem natuur- lijk voor een gecafflneerden oplichter. Die t i wijs r Maar ik Het niets merken, integendeel! „Wat een pech!" antwoordde lk in grooten ernst. „Een mooie kamer heb ben en dan hier ln de kou moeten sla pen werkelijk, lk heb met Je te doen." „Je gelooft me dus??' vroeg mUn 'zen- nis" vol vreugde. „Absoluut!" verzekerde lk hem..,Waar- TerwUl lk dat zoo zeg. krUg lk een Idee. „Ik ben niet ongenegen, om Jou ln mUn kamer te laten slapen, maar... op één voorwaarde." „Welke voorwaarde?" De jongeman loerde op mUn antwoord. dat je mU Je tandpasta laat zien. Dat ls toch heel natuurlUk en voor mij ls het ln zekeren zin een bewUs dat Je eerlijkheid en de waarheid van je ver haal. Die tandpasta moet je toch in je zak hebben, niet waar?" NauwelUks bad lk dit gezegd, of de Jongeman sprong op, sloeg me stevig op mUn schouder en riep: „Kolossaal! Ein delijk ben lk van die parkzltterU verlost. Hier en hU stopte mU een kaart ln de handen meld je morgenochtend bU dezen heer. Je zult er geen spUt van hebben. Welterusten!" en weg was hU. NatuurlUk was lk brandend nieuws gierig en Ik meldde me den volgenden dag aan het opgegeven adres, dat het kantoor van mr. Paerson bleek te zUn. Die wist er reeds alles van en bood i-il| deze fUne betrekking aan. Ik was de eerste "an ruim een dozUn geweest, die den jongeman om zijn tandpasta ge vraagd had. En het was toch een heel gewone vraag, nietwaar?" COD IN 'T KLEINE meravond vóór zUn cel ln 't Boek Psalmen las. Zooals men weet, slaat de Psalmist steeds jubelaccoorden aan wanneer hU denkt aan de grootheid en heerlijkheid Gods, die zich bUzonder In de geweldige natuurwonderen openba ren. Daar hoort de Heilige een krekel sjirpen. HU slaat 't Psalmboek dief luistert waar 't tij ne gezang vandaan komt. ZUn oogen stralen. zUn hart klopt warmer, Franciscus Is In verrukking. Hoe groot ls God ln 't kleine! Worden ook wU niet omgeven door honderden, ja duizenden wonderen van dere kleine wereld, van dezen mlkrokos- mos. zooals de geleerden zeggen? Hoe groot ls God ln 't kleine! Een kort wetenschappelUk onderzoek omtrent deze kleine wereld en wU zullen de grootheid van den Schepper df WU hooren zoo dikwijls spreken atomen. Toch hebben wU misschien nagedacht over 't wonder atoom, enkelvoudige stoffen n.l. bestaan uit al lerkleinste ondeelbare deeltjes, de atomen. Samengestelde stoffen bej uit moleculen, die weer uit atomen opgebouwd. In één kubieke c.m. wa stof zUn 27 mlllloen moleculen of 54 Trillloen atomen. Ieder atoom bestaat weer uit een sltlef geladen kern. Om deze kern kelen electronen op verschillende standen. Zoo cirkelt bU een waterstof atoom een electroon met een snelheid van 200 KM. in de seconde om zUn kern. Welk een wonder verbergt één en kele waterdroppel! Bezien wU eens 't wonder der planten. Planten ontbinden JaarlUks ongeveer 90 ■en K G. koolzuur. Daardoor worden illlloen K.G. zuurstof voor ademha ling vrij Juist zooveel als menschen en dieren ln 't jaar noodlg hebben. Een korenhalm heeft een doorsnee van 3 en een hoogte van 1500 m.m. d.l. 't 500 voud van 't fondament. En de Dom Keulen? Die Is 160 M. hoog. Neemt dezelfde verhouding als bij den ko renhalm dar. zou de Dom 500 M. hoog moeten zijn. Daarbij ls de toren nog spits, terwijl de korenhalm zware aren draagt. Een geweldig wonder! Eeo ander wonder der Voorzienigheid All* lichamen teUen door warmte uit, en krimpen bU koude. Een uitzondering hierop maakt 't water. Een stuk Us is grooter dan de hoeveelheid water, waar uit 't ls ontstaan, 't Volume ls grooter, 't soortgelUk gewicht daardoor kleiner, 't Us drUft. Indien dit niet zoo was. zou 't zinken en 't water van den bodem tot aan de oppervlakte bevriezen en alle le vende wezens in 't water zouden te gronde gaan. De geheele wereld zou In ijs verstijven. P. Wasmann. de beroemde mlerenvor- scher zegt: De wUsheld en de macht van den Schepper openbaren zich ln nog heerlUker licht, doordat zij ook de ont wikkeling der organische wereld niet door voortdurend ingrijpen in de orde der natuur, maar door de natuurwetten zelf verwezenlUken." Zoo leidt ook op dit gebied de ware wetenschap ten slotte tot de diepere erkenning van God. Denken wU tenslotte aan den mensch. 9 milliard hersencellen! 5 mlllloen kleine kanalen eindigen ln de maag cn leveren zuren en andere stoffen; 5000 kleine zenuwdraadjes in iedere tongpapil: de oppervlakte der longen ls 100 vlerkante meter! De nieren zUn zoo groot als een vuist en bevatten 75000 buisjes, die. uit elkaar gelegd, een lengte van 20 K.M hebben, 't Hart een wonderlijk pomp- stel! 't Oog 't fijnste fotoapparaat! t Oor 't fijnste ontvangstation! De her- sene de groote telefoon- en tele graaf centraleEn dat alles leelt! In 't wezen, dat uit lichaam en ziel bestaat en mensch heet! Wie zich telkens weer deze mUüoeneu wonderen Gods ln de kleine wereld voor den geest brengt, zal, eve.ials de H. Franclscus. eerbiedig cn de knieën zin ken en met den Psalmist uitroeper.: „Wonderbaar, o Heer. zijn uwe werken en zU gaan mUn verbeelding te boven. Het woord verstomt op mUn lippen. Sta- ,e wijsheid en Ik e niet v PHILOTHEA PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN Vilde Zondag na Pinksteren. 24 1938. Vandaag 7 uur de Vroegmis, half 9 de Tusschenmis, 10 uur de Hoogmis. Hedenavond 7 uur lof. Vandaag zal ln al de drie H. Missen de Z. Eerw. Heer R op te richten parochie in Soest, predlca- tie met collecte houden voor zUne kerk. Wij sporen aan. om deze collecte met rij ke giften te steunen. De Z. Eerw. predi kant zal zelf collecteeren ln de H. Mis van half 9 ln het middenschip der kerl en gedurende de hoogmis door de ge heele kerk. Vandaag wordt tentoonstelling gehou den bU de Eerw. Zusters, na Iedere H. Mis en heden namiddag tot 7 uur 's avonds. Vandaag na leder H. Mis en na het lof gelegenheid om zich te laten In wijden vóór het Maria-altaar ln 't sca- puUer van den Berg Carmel. Men moet een scapulier meebrengen. ook de grooten die met de processie naar Kevelaer willen gaan, worden verzocht zich weldra by de Broedermeesters aan te melden, wy sporen aan. om lid van de Broederschap te worden. Woendagavond 7 uur lof. Zaterdaeg-namlddag van 34 uur ge legenheid. om te biechten voor de kin deren. die de 1ste H. Communie hebben gedaan. Vanaf 4 uur voor de andere ge- loovlgen. Zaterdagmorgen half 10 zal er een gelezen trouwmis zyn. De geloovigcn worden verzocht te zingen uit 't Psalterke. vandaag, na de Hoogmis en na het lof. alsook Woens dagavond na het lof oude uitgave no. 66 nieuwe uitgave no. 77. Wy verzoeken de ouders om ook onder Woensdagavond na het lof worden de zelatrices van bet Genootschap van het H. Hart van Jezus in de pastorie ver wacht. Wy vertrouwen dat zij allen aanwezig zullen zijn. ONZE PLICHTEN JEGENS DE KERK Het ls dikwijls je makkelijker te bepa len hoe bet niet moet, dan hoe het wel moet. Verkeerde bondingen aan de kaak ■tellen gaat een mensch meestal beter af, dan ln een paar woorden de „rich- tlge' houding aanwijzen. Het negatieve trekt onze aandacht wel eens te veel; het positieve te weinig. En toch komt het op het positieve aan. Daarom dit krabbeltje over onze plichten jegens de Kerk. lot slot. Voor een overtuigd katholiek moet de be teekenis van de Kerk vaststaan. HU moet. om met Pater Jacobs te spreken, „de Kerk leeren zien zooals ze ln wer- kelUkheid ls". Velen hebben een ver keerde visie op de Kerk. Ziehier de ware: „De Kerk is voor ons de op aarde voort levende Christus. ZU zet ZUn zegenrijk werk voort; Zij doet voor ons wat Chris tus voor ons deed. „Het werk nu, dat Christus op aarde kwam doen is drievoudig. „HU kwam de roenschheid verlossen uil de zonde en baar verrijken met de heiligmakende genade, met het kind schap Gods: dit is Christus' werk ate Hoogeprlester. Hij kwam de waarheid leeren aan de allerlei dwa ling en onwe is Christus' i endhric nerlt als Herder". Christus „Is de Weg. de t Leven. Maar Christus' v Als dat zoo te en het te zoo als de goddelijke oorsprong en de goddelUke Inslag van de Kerk, ondanks feilen en gebrekeu van menschen In die Kerk, volledig wordt erkend, dan komt men vanzelf tot het bepalen van enkele es- sentieele plichten: eerbied, gehoorzaam heid. liefde. Eerbiedi Liever nog vereering, want de Kerk vertegenwoordigt officieel den God-incnsch Christus, en de eerbied ardigheid onmiddellijke inwerking. De Kerk is de nog op aarde levende Christus, die han delt door Zijn apostelen en hun opvol gers. Wordt door deze visie op de Kerk aan Christus Ie kort gedaan? Verdienen wU. Katholieken, het onzinnige verwijt, Christus te verdringen, om plaats te maken voor de Kerk? Vereeren wij de Kerk, dan te het juist om Christus. Wij vereeren ln de Kerk Christus zelf, en wel op zulken vasten schriftuurlijken grond, dat hier volstaan kan worden met het verwijzen naar enkele teksten: Wie u hoort, hoort Mij. en wie a versmaadt, versmaadt Mij". Luistert uw broeder niet naar unoch naar twee of drie getuigen zegt het dan aan de Kerk; zoo hl] zelfs niet naar de Kerk luistert, dan zU b|j u als een helden en een tollenaar". (Math. XVIII. 15—18.) Gehoorzaamheid. Dat volgt logisch uit het voorgaande. Aan de Kerk gehoorzamen is aan Chris tus gehoorzamen. Hij gebiedt door Zijn Op straf van groote zonde, als de Kerk de meening uit van aldus fe ver plichten. Op straf van zonde altUd grooter of kleiner als haar gebod of duidelijk verbod kenbaar te gemaakt Ofschoon te vele christenen zich trachten wUs te maken, dat ze niet tot gehoorzaamheid zijn verplicht, zoo lang ze de rechtmatigheid of de motieven van bevelen en verboden niet inzien, gaan we daar niet dieper op in, wUI een ieder die eerlijk wil nadenken, direct begrijpen moet hoe zulk een houding alle gezag vernietigt. Het is toch zonder meer duldeiyk Aal de eerste plicht jegens een vader, icgr.is Christus, jegens de Kerk, jegens eiken gezagsdrager, bestaat in hen te dieven zooals zU willen gediend zijn. d.l. hun gehoorzamen. In het Evangelie -eldt het als een klaar en simpel beginsel: „Wie mijn geboden heeft en ze inder- houdt, hij is het die My lief heeft, zoo iemand My Uef heert. zal hij Mijn woord onderhouden. (Joh. XIV. 21—231 Liefde. Een wetgever lier hebben? Heeft men de burgeriyke wet Hef7 Bemint men de vertegenwoordigers van de wet? Den veldwachter? Den reehter? Den burge meester? Men vreest ze. Men ondergaat liun macht. Men eerbiedigt ze uit nood- moet. En daarmee uit... Deze sterk verspreide mentaliteit zeker niet christelijk. Waar het echter Christus geldt zyn Kerk nog veel minder. Christus elscht meer dan welke menschelUke wetgever ook. want HU grUpt in tot de diepste en verborgens te roerselen van het menscbenhart, beveelt de heldhaf tigste daden, die men denken kan: bet offer van allee zelfs van het leven, lie ver dan Zijn wet te overtreden. En toch kan. toch moet men dezen wetgever hartelijk Herhebben, zoodra men. door het geloof, begrepen heeft e HU k t Hij v t HU n heeft: „Ik ben niet gekomen om de wereld te oordeelen. maar om de wereld te redden". (Job. XII. 47.) Zoo verklaart HU zUn gansehe offerleven, uit Uefde, uit oneindige liefde voor den mensch, van de kribbe tot het kruis. Zoo o i niet als e ons geweld aandoet. ZU is de liefdevolle Moeder, die kinde ren baart voor het eeuwige leven, die kinderen voedt en leidt en koestert voor hun eigen geluk Ook v de Kerk ZU heeft „de woorden van het eeuwi ge leven". ZU bewaart de waarheid on geschonden, de waarheid omtrent de diepste en laatste levensvragen. ZU spreekt het beslissende woord om te redden, wat absoluut gered moet wor den: het gezin, de godsdienstig-zedelUke opvoeding der kinderen, de rechtvaar digheid en de liefde onder de verschil lende klassen, het burgerUjk gezag en de reeliten van den mensch ZU ver klaart immer opnieuw, sedert eeuwen en voor de eeuwen Gods bedoelingen t Z'jn kinderen. Een rotlef onzer liefde voor de Kerk. zooals voor Christu- te haar lUden. Wat Is ze o wordt ze verguisd, gelasterd en mis kend. de Moeder, die de wereld 't edelste schonk wat ze bezit. Haar doornen kroon moest se ons dierbaarder inaken dan wat ook. Sentire cum Ecclesia met de Kerk meevoelen ordt. ordlgd geloof hechte aan i het doopsel en ze n nan Zijn eigen l< le hinden of te ontb under de gedaante i :h brood, te schenk oordeelt. pleter lastgeving of opdracht denkbaar? De Kerk te dus Jrsua zelf, die alle geslachten leeraarl en heiligt: niet van ver uit den hoogen hemel, maar door Degelijke voorlichting. Buitengewoon moeizaam ls het mis siewerk In de Scandinavische landen narissen voortdurend stuiten, zUn haast onoverkomelijk. Van jongsafaan krijgen de -cdlnavlërs de dolste dingen ovei de katholieke Kerk te hooren, cn pers cn school schijnen le wedijveren ln het verkoopen van den grootsten oi.zin. sche blad „Norra Vilsterbotten" onlang* de volgende, zeer merkwaardige gege vens over dc Amerikannsche Katholie ken npgedlscht: „Alles, wat er In de katholieke kerken gezegd wordt, wordt ln het LatUn ge zegd." Maar men weet ook te vertellen, „dat ln dc katholieke kerken alles heel in de vroegte plaats heert". BIJ zekere gelegenheid moest zelfs een priester „al om 3 uur op zyn. om een begrafenis le verrichten". Het blad blUkl vooral goed op de hoogte «e zijn van de katholieke vasten: JJe katholieken mogen onder geen en kele voorwaarde gedurende de vasten vLeesch eten." AJs men (Ut hoqrt. kan ir.on gemakkeiyk begrijpen, dat ze „ge durende de vaslenavonddagen zooveel niogelUk vleesch eten, en het zich zoo gezellig mogeluk maken." Want de vas- ten ls een heel ongezellige tyd. „Gedurende de vasten mogen de ka tholieken zich onder geen enkele voor- r In 't zij mogen nog niet eens trouwen." Maar gedurende de rest van het jaar blUken de katholieken het nog zoo slecht niet te hebben. De Amerikaan- sche correspondent van „Norra Vilster botten" weet zelfs te vertellen, dat ze ..zoo ongeveer alles mogen doen, wat zo maar wlUen", „maar alle zonden moe ten aan den priester beleden worden. het vergeven der zonden Die betalingen kunnen wel eens heel groot zUn. Zoo biechtte eens 'n Ame- rlkaansche katholiek, dat hij „op VrU- dag worst gegrien had". Tot straf moest hy „een vracht hout naar den priester brengenMaar hij bracht houtspaan ders, De priester zei: „Maar dat te toch vracht hout." De boeledoener ant woordde „Als worst vleesch te. dan is hout." -n het bestaan der Amerikaan sche katholieken zyn echter nog meer licht punten. ZU „spelen zelfs ln de kerk I gewonnen kan worden". Maar het al lerbeste is toch wel „dat in een aantal katholieke kerken bier geschonken wordt, wel niet dagclyks. maar bij ze kere kerkehjke hoe zal ik het noemen plechtige gelegenheden." Ondanks deze lichtpunten Is de vas ten voor de Amerlkaansche katholieken een buitengewoon zware tijd: „De katholieken eten lang niet vol doende gedurende de vasten, ze eten nauwelijks genoeg om ln leven te blll- katholek di drie uur". Summa summarum: de katholieken zUn. zooals uit bovenstaande aanhalin gen blijkt, nogal tamelijk achterUjk En de voorlichting over het Katholi cisme te dik ln orde EIND GOED, AL GOED. „De Kerkvervolgers der eerste tijden zijn tot stof vergaan, zoo ook hun werk en hun macht; ditzelfde zal geschieden met hen, die hun voetspoor drukken. De Christus der Eucharistie zal over winnen en met Hem allen, die in tyden van ongeloof niet bevreesd zyn." KARD. PACELLI. HET BOLSJEWISME EEN GENADE GODS. Een andere stem. Prinses Radzlwill, ex-hofdame van den Russischen tsaar, heeft onlangs Moskou bezocht en zelfs een onderhoud met Stalin gehad. Deze merkwaardige persoonlijkheid schreef in het Ameri- kaansche tydschrift „America" na haar terugkomst uit Rusland het volgende- „Wat ik tijdens mijn verbiyf in Rus- tnd zag, geeft n>U. naar ik meen, het echt om uitdrukkelijk te verklaren, dat r thans in Moskou meer Katholieken -Un dan ooit tevoren. Katholieken die werkelijk een aanwinst voor de Kerk be- teekenen. aan wie de waarheid werd ge openbaard te midden van beproevingen, zooals er zelden de menschheid hebben geslagen voordat de bosjewlstische or kaan alles wegvaagde waarin zy ge- Want niemand in Rusland heeft kun- en voorzien, dat de zaken zulk een loop zouden nemen, totdat de storm van de revolutie werkelijk uitbrak. Van dit standpunt bezien kan men ch afvragen of het bolsjewisme ten U'et eeu vermomde genade voor Rusland geweest is. Niets anders zou beste elementen tot de ware Kerk hir"e"i.8eJrach!' niets immers kon beter ïfj'irf.k aan stevige grondslagen bij hehhen 06 daSC" fler tSaren hebben aangetoond dan juist het bolsje wisme. De bolsjewlkl vormen in Rusland de geheeie bevolking van hel vroe- 7ryk van Peter den Grooten In- Langzaam maar zeker verliez ""cn en 'wreedlfêdcn' 'vol" toekomt. *'e a:le°n hel ilRheid aaThe. 'VT1 °ods bnn"har- iigneid aan het huidige Rusland kunnen schaffen. ■ning nm,VdChlS P<!rsoon'Ü>« SS-i wSc'fk Tere Moskou ate nnun^Pradken' K NAAR ROME. kan Jaren duren voordat ons ee- dal van het heele land Min ft zal tot een feit kunnen w 'ien' misschien eerder dan wH durven r wachten. Daarom herhaal ik nog eens: wellicht -«1 biyken dat het bolsjewisme Rusland e— Laten we hetzelfde hopen van Duüsch- land. Eigenaardig te althans, dat juist dezer dagen de bladen melding maken *lerlle toename van het aantal Katholieken ln Beleren. Troostend bil de opgegeven cyfers te ook dat het aantal! .U.ttredenden" alehtbaar terugloopt.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 4