DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
LIEFDE
HET GEWICHTIGE BEGIN
Epistel en Evangelie
Tweeërlei liefde, die de
wereld beheerschf...
op van mei wUae lende beelden waarin
wereldhorizonten opduiken: vreugdeetr*-
lend of smarten barend, «ubUem-helll-
gend of walgelUk-ralneerend. al naar
gelang we onze harten heffen naar God
of >nze zinnen linken laten naar de
aarde. Want de liefde tl het leren en
ie teelten', met ilelelulster of ie brand
merkt met verdwazing, omdat te de
adelkrachten en de rondemachten, die
ln leder menseh aanwezig «Un. In t
strijdperk Jaagt
Als christen menschen vergeten we
eerst de schuwe schaduwen van zwarte
sondenzlelen en we stemmen onze har
ten naar Gods liefde, opdat we daarin
de schoonheid en de wetten van Je
mensc'ielljke liefde zouden begrijpen,
opdat we daarin de opvoeding van de
liefde zouden loeren.
Liefde Is Gods wesea.
dragen, maar ook voor t mysterie van
tallooze harde harten, die ZUn liefde
heiligschennend ln driften-dwaasheid
Want Uefde ls levensoffer en nooit
wordt menschelljke llerde een vreug
destralende kracht, tenzij zU self be
heet echt-gedragen wordt door de heili
gende liefde tot God. De levenspymmlde
centert bovenop ln die liefde-volheid en
van daaruit daalt de vredige vreugde
Hoe heerlijk beleefd zullen we dal nlvl
„afdu. hoe ontroerend-zchoon tal de
moederliefde dat niet bewltzen. hoe ze
genend «al de jeugdliefde niet opvoe
dend inwerken, wanneer die levenz-
kracht in al haar schoonheid wordt ge-
Geen nee ruiker levensprogram dan
net dragen van de Uefde naai Ood
Geen treuriger zlelsvergaan dan het
verraden van de Uefde aan den duivel.
Want senmaal dal men de Ueldo aan
God verlaagt, verzaakt men ook aan den
adel van de echto en innige Uefde tot
de menschen Is de koningskroon van
Gods liefde niet zacht gestrengeld om
het hart. dan wordt de liefde zelfz door
dulvelshand gedoornenkroond Haat en
oorlog brengen bloedverlies, maar god-
delooze Uefde brengt bloedvernletlglng.
leidt tot de mine van alle levensgeluk.
Zoo bitter verwijtend soekt men dan
terug naar t beeld van st)n eerste reln-
jeordende Uefde. en met weemoed weent
Nooit meer werd Ik bill
Zoo verdween de «cherts, de kus
Zoo de trouw voor ml)
£eru nochtans bezat miln hart
Wet Ut zoo neerlUk weet.
Dat men t bil eUn smart
Nimmermeer vergeet!
Twas usfd-u bouwen nog «leeds hnn
steden ehrlztelUk reine Uefde, *t ceiia-
kel van het levensgeluk; goddelnoj ver-
worden-Uefde. de hel der plezlerparodlz.
We aanvaarden Gods almacht, als da
scheppingsbron van al het beitaende.
Het groeiende leven ln de natuur dwfngt
ons terug te gaan naar die verborgen
macht. Doch willen we het levens
mysterie nelllgend dragen, don moeten
we ln Gods almacht de almacht van
ZUn Uefde lezen, omdat Zijn macht nooit
werken zou tenzij om den triomf van
Zijn Uefde. We vereeren Ood 5 wils held.
waarin alle problemen verdwijnen.
waarin alle twisten verzoenen, waarin
alle schaduwen van onwetendheid ver
zwinden maar die wijsheid self is louter
medlteerer-de Uefde.
Alle* wat uit Gods i._nden komt.
draagt het mysterie van ZUn wezen en
den adel van zU» Uefde. die begin en
einde ls van alles Want Gods wijsheid
als medlteerende Uefde en ZUn almacht
als uitwerkende Uefde Is de diepe v-r-
klartng van ZUn Scheppingskracht en de
intiemste bevrijding van "s menschen
overmacht. Liefde ls ZUn wezen: HU be-
bemlnt zichzelf als hoogste Uefdeheld en
daarom juist d-elt HU ZUn levensgeluk
mede. daarom strooit HU ZUn goedheid
als een poetenng van goud over alle we
zens. daarom drukt HU ZUn llefde-waar-
held als een wezenskenmerk m al het
geschapene. Vooral de menach zal HU
eeuwig intiem Uefhebben, zoo Intiem,
dat HU ZUn eigen Zoon zal geven, opdat
HU als een goddelijk-dramatische carta-
tlde de heele menschen wereld dragen
Het levensgeheim ligt ln de Uefde,
want «U aUeen bevrucht en rordert; zU
alleen vereenlgt of verstrooit. zU alleen
ruïneert of sublimeert. «U alleen heiligt
of verdoemt.
E. zijn zooveel bedwelmend-ver
strooiende krachten, die ons leren steen
voor steen doen verbrijzelen stuk voor
stuk doen afschilferen Onze zlelekrach-
ten druppelen weg langs de barsten van
ons hart. onze levensvreugde vloeit heen
langs de kloven onzer zinnen, die hoe
langer hoe treuriger de kommandobrug
van 't leven bebeerschen. Eén kracht
alleen is bekwaam hier louterend te her
stellen. «én ideaal Is magnetisch genoeg
om alle levensdaden hun éfine hemel-
richtlng te geven; DE LIEFDE DE ZÜI-
VERE LIEFDE TOT GOD. DE REINI
GENDE UEFDE TOT DE MENSCHEN
OM GOD.
En hier staan we voor t wonder ln
zoovele eenvoudlg-sehoone menschen-
levens. die Gods plan ln vromen eerbied
De iruet van het jonge
gezinsleven.
Over het gewicht ven eea goed einde
der dingen stin wtj het eUen eens Kind
goed alles goed. «egx de wUee volksmond.
Die eenstemmigheid Is er niet omtrent
het begin der dingen. Een goed begin Is
nog tong geen gewin.
Toch hangt er dikwijl» onbereken
baar veel ef van een goed begin Er «Un
menschen, dia van een ezamen niet» te
recht brengen, omdat zU
een «trulkellng En anderen
gen. die «leb ln den beginne ln het
luiste «poor voelen, komen er vanzelf.
Inderdaad aaa het begin I» soma veel
gelegen.
Maar er Is toch een begin dat var.
beei bU zond are beteekenls moet geacht
worden Dat ls de Inset van hel nieuwe
Jonge gezinsleven. Als twee menschen
vreemd waren, een nieuw leven gaan be
ginnen. dat ln den volsten en diepeten
sin des woords een „samen-lcvlng" moei
genoemd worden.
1 twee Jonge menschen. die volgons
woord der Schrift vader en moeder
gaan verlaten, om hun eehtgenootc aan
W hangen, binnentreden In het nleu-
groot deel zal afhangen van het begin
En wel ln tweevoudlgen «ln: vooreerst
WUI ln het begin gevoeglUk ideale en
mooie gebruiken kunnen worden Inge-
den laat zich alles Invoeren. Het jonRe
vrouwtje, dat als een koningin wordt
binnengevoerd, kan ala zij handig en v»n
goeden wil la. alles wat goed en redelijk
ls. van baar man verkrUgen. ZU hoelt
dan niet te bedelen en te smeeken. Haar
wensch u hem wet Laat sU toch van
dat psychologische moment gebruik ma
ken Niet natuurUjk om de wanden vol
nutteloose dingen te hangen. Maar wel
om de sfeer van het nieuwe gezin ln het
godsdienst en stichting te
stellen
Den eerslen avond kost het haar geen
moeite om den man tot een gezamenlUk
avondgebed te biengen. HU ls Integen
deel blU. dat hU met haar mag meebid
den. Den eersten ochtend ls het een
kleine kunst om den dag samen ln een
kort morgengebed te beginnen. Den
eer- ten Zondag kost het geen overreding
om samen ter Kerke en ter H. Commu
nie te gaan. Mei iet grootste gemak
leidt sU haren ma;- die op ander ge
bied ook wel de leiding weet te nemen,
binnen In dat nkjwe leven, waarin
odsdlenst en vroomheid gerust dsn bo
en loon mogen voeren.
Is eenmaal de gunstige lUd voorbij
an kan bet zoo lastig worden Dan zal
iet dlkwUl» niet meer doenlUk «Un nog
levwe. Ideale gebruiken In te voeren.
Sn wat de «aak nog van meer be
ll dat de ineci van
:ht blijkt te eUn Det
hebben wij allen vaker ven gehuwde
menechen gehoord- dat eU dit of dat
uog nooit hebben verzuimd, went zU
deden bet van hei begin af ean Een
goed menseh verlaat niet gaarne een
laekaals duet a
n den long-gehuwden «oo
Innig mogelUk dezen raad willen geven:
en Ow huls en Uw gezin dade-
klete stukje van dal RUk En
longe vrouw In da uitvoering
van dat ideaal gerust voorgaan. Gods-
nst la wel evengoed voor mannen ale
>r vrouwen, maar toch heeft de vrouw
dit opzicht een bUzondere invloed,
n zou haar hel woord van de Schrift
kunnen toevoegenProapere proeede et
regnal D w,z Ga Ui dit oplicht gelukkig
moedig voor en gU zult hei
Heen
t door
velljke
machtsaanmatlglng ut do
menteele kte-doordrtjveru. maar heer-
schen door het acheppen van een vro-
godsdlenallge sfeer, waarin het la-
100 gemakkenjk zal wezen alles ten
goede t« lelden Geen man zal rich tegen
:e belllRe heerschappil verzetten HU
voelen, dat hU obeter en gelukkiger
wordt te de sfeer, dat zlin eigen vader-
UJke gezag veiliger la In dar atukle
van t RUk des Heereti
Een goed begin Is hier een groot ge
win. Een verwaarlooed begin Ie wel-
Ucbl 'n fout die nooit of door niemand
meer hersteld kan of zal worden floe-
groote kans voorbU Is Hoevelen kunnen
T HUWEUIKSBOOTIE
Stapt ge t huwlUksbootfe In
Sensgezir.d en bl(J non zin.
fleemt In 1 «cheepje don ook mee
Hem. die aarde schiep ra zee'
Bluft met Hem door "t lenen oaren
Die ook stormen ton bedaren
Want geen teren hier op aard
Btyft i'oor ttormen steeds gespaard
Cod, die onze beden hoort.
ZU uio trouwe triend son boord.
Neemt use foeolzchf. alle twee
Gaarne tot de Ster der Zee.
Wordt uw beider wensch verhoord.
Komen kinderen aan boord
Vreugde brengend in u» woón.
Dan wordt 't leve* dubbel schoon/
Leidt ook hen ter velFge ree
Waar gemaald wordt Heeren wzt
r- 0
VOOR JONGE HOEDERS
DE LITURGIE VAN DE
„KERKGANG"
£en eti voor ChfisleRmoedei'
Onder de vele treffende plechtigheden,
waarmee de Kerk het leven van haar
kinderen heiligt, mogen we zeker reke
nen de kerkgang van de Jonge moeders.
Even herinnert deze plechtigheid nog
aan de Oud-Testamentlsche wel. waarbU
was voorgeschreven dat de moeder mèt
haar kind zoo het een eerstgeborene
was -- naar den tempel te Jerusalem
moest komen om het reinigingsoffer te
brengen. Zoo Inunera lezen wc ook bU
den evangelist Lucas van Jezus en
Maria: Ju toen de tijd gekomen was
voor hun reiniging volgens de Wet van
Moacs. brachten ze Hem naar Jerusalem
om Hem. op te dragen aan don Heer
Deze Idee van wettelUkc onreinheid
die de oude wet kende, bleef ln den be
ginne ook In de liturgie der Kerk nog
zwak nawerken, doch zeer vroeg inch ver
zwakt deze Idee en vooral Paus Ore
gon us de Groote (590 - 804) kwam hier
krachtig tegen op.
Moerdere formulieren «Un ons uit de
middeleeuwen bewaard gebleven, die alle
met den legenwoordigen ritus dit ge
meen hebben, dat de grondtoon ls een
dankbrengen voor de ontvangen wel
daden en een met aandrang vrag om
zegen voor moeder en kind. Zegenend
treedt de priester de moeder, die bU de
kerkdeur met een brandende kaars be
hoort neer to knielen, tegemoet en be
sprenkelt haar met wUwater: ..Onze
hulp Is ln den naam de» Hee'en. die
hemel en aarde gemaakt heeft
Dan bidt de prieiter de 2Se psalm van
Davld: een opgaan naar hel heiligdom.
Sprekend zUn vooral de verzen;
Die behoort UK hen. die Jahweh
verceren. en hei aangelicht zoe
ken van Jacobs Ood.
Wie een rein leven leidt, zal binnen
gaan te de eeuwigs vreugde. Dat loon
wordt hier ln het vooruitzicht gesteld
aan de brave moeder die te reinheid en
zuiverheid het huwelijk beleeft en wier
grootste blijdschap het ls. aan God en
de Kerk een kind gegeven te hebben.
Dan leidt de priester de moeder naar
het allnar - ïoozU gebrulkelUk l*. het
altant der Allerzaligste Maagd en Moe
der Maria De priester gaat re-Ms van
de moeder, san wie hU het uiteinde van
«Un stola, dat van de linkerschouder af
hangt. toereik'- ..Treedt binnen ln Gods
tempel: aanbidt den Zoon der zalige
Maagd Maria, die u vruchtbaarheid van
krnoel geschonken heeft" Onder de
wederom de moeder Dan vraagt de
priester, dal God. die door hel moeder
schap der Heilige Maagd de smarten der
anderd. met goedgunstigheid mag neer
zien op dere dienares, die geKomcn ls
komen tot de vreugden van de eeuwige
gelukzaligheid
Andermaal besprenkelt de priester de
moeder met wijwater en na den prles-
sterlUken segen ln den naam van den
Drleëenco God Keert de moeder huls-
is het volbrengen van deze Kerkgang
verplichtend' Een eeht vrom* moeder
stelt deze vraag niet ZU weet. dal ze
dank aan Ood verschuldigd ls en zal
gaarne de gewijde plechtigheid van de
H. Kerk benutten om haar dank te uilen.
Bovendien spreek' het Romelnsche
ritueel, waarin deze ritus beschreven
staat, zelf van een vrome en prijzens
waardige gewoonte. terwUl het tenslotte
een eer ls voor de chrlstenmoedcr deze
plechtigheid te mogen volbrengen, want
de Kerk wil dat alleen wordt toegelaten,
dia een voor Ood en geweten geldig
huwelUk sloten, wier kind dus voor de
Kegk als oen wetUc kind mag gelden.
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 13 AUG. 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL 314
Nadruk van de in dU blad
Doorkomende Kerkberich-
ten, ook In den vorm van
uittreksels, is verboden.
TIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
Les uit den eersten brief van den H.
Apostel Paulus aan de Kortnthtërs;
xn, 2—11.
Broeders! OU weet dat gij. toen gij
heidenen waart, tot de stomme afgoden
gingt, naar dat gU geleld werdt. Daar
om maak lk u bekend, dat niemand, die
door den Geest Gods spreekt, Jezus
vloekt, en niemand. tenzU door den
Heiligen Geest, kan (zeggen: Jezus ls
de Heer!
Er la nu verscheidenheid van genade
gaven. maar het la dezelfde Oeest; ook
ls er verscheidenheid van bedieningen,
maar het ls dezelfde Heer; en er ls ver
scheidenheid van werkingen, maar het
li; dezelfde God. die alles ln allen werkt.
En aan een leder wordt de openbaring
des Gees tea geschonken ten nutte. Den
eene wordt door den Geest geschonken
een woord van wUsheld; aan eenen
andere een woord van wetenschap naar
denzelfden Geest; aan eenen andere ln
denzelfen Geest, geloof, aan eenen an
dere ln dien ééncn Geest, een genade
gave tot genezingen: aan eenen andere
werking van wonderkrachten, aan eenen
andere profetie, aan eenen andere on
derscheiding van geesten, aan eenen
andere uitlegging van reden. Dft alles
nu werkt de Één en dezelfde Geest, die
aan een leder toedeelt, gelijk Hu wlL
EVANGELIE
volgens den H, Lucas; XVIII, B14.
In dien tijd sprak Jezus deze gelij
kenis tot sommigen, die op zich zeiven
vertrouwden, als zUnde rechtvaardigen
cn die de anderen verachtten: Twee
menschen gingen op naar den tempel
om te bidden: de één een Phartzeër en
dc- andere een tollenaar. De Pbarizeër
stond en bad aldus Mj zich zeiven:
Ood! Ik dank U. dat Ik niet ben gelUk
de overige menschen: roovers, onrecht
vaardiger overspelen; nog ook gelUk
deze tollenaar. Ik vast tweemaal Ie. de
week. Ik geef tienden van al wat ik be
zit. En de tollenaar, van verre staan
de. wilde zelfs zUne oogen niet naar
den hemel opheffen, maar hU sloeg op
zijne borst, zeggende: God! wees mil
zondaar, genadig! Ik zeg u: deze ging
gerechtvaardigd naar zijn huls en gene
niet: want die zich verheft zal verne
derd. en wie zich vernedert zal verhe
ven worden.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
't Zand no. zu
Pastoor W. A. J M Oostveen.
't Zand no. 31. Telefoon 730.
Giro 116326.
ZONDAG de RH Missen om half 7.
8 uur. kwart over 9 de Hoogmis mcl.
Volkszang en te 10.45 uur.
Collecte voor de armen.
Te 6 uur Lol met Rozenhoedje, waarna
het Eucb. Volkslied. Na het Lof gelegen
heid om te biechten tot half 8.
Maandag, feestdag van Maria ten He-
mcl-opnemlng. te vieren als Zondag. De
H H. Missen als op Zondag Te 10 30 cn
niet te 9.15 plechtige Hoogmis, waurna
Gen. Abs. voor de leden der Derde Orde
van SI Franclscus van Asslalë. Te 0 uur
Lof met Rozenhoedje, waarna gelegen
heid om te biechten voor de pelgrims
naar Kevclaer tot half 8,
;t Rozenhoed
je Ier eere van St. Franclscus Xaverlus.
Na het Lof het Missielied.
Zaterdag van half 4 tot half 10 gele-
Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eerc
van O. L. Vrouw van AltUddurenden BU-
A.s. Zondag zal dc Weleerw. Father Le-
feber, van de St. Jozels-Congregatie van
Mill-Hill, onder alle H H Missen een pre-
dicatie houden, waarna collecte voor de
Missiën.
Uit de parochie-registers:
z van Eg bert us Vos en Johanna Zegge-
laar; Petrus, z. van Wilhelmus Geurt
Geurtsen en Agatha Mulder; Hendrteus
Antonlu», z. van Johan Scholten en Wll-
helmlna Pampus.
In den Heer overleden: Petronella
Houtveen—Tolboom: Johanna Vos—
Zeggelaar; Wilhelmus Ant. Joh. Peters
Voorzien van de H.H. Sacramenten der
StervendenPetrus Joh. Darnave en An-
tonlus v. Druten.
In den kerkelUken ondertrouw opge
nomen: m. Chrlstiaan Joh. Petr. v Bü-
leveld en Maria Antoinette Hendrlka
Koops; II. Willem Veenendaal en Agatha
Helena Velthuis; I. Jacobus Bern. Nic.
Maria Glescn en Johanna Wllhelmina
Visser; I. Adrian us Franc. Joh. Prtncen
en Maria Gezina Visser; I. Johannes v.
Koot en Maria Verhaar
Parochiale Vereenigingen.
VOOR EEN VAANDELWACHT
ifgednikt o
e besturen van de parochiale
gen altent op den Oproep.
lonscben optocht op 6 September as., was
de „Voandelwoeht" een belangrijk en flet
rlg deel van moet uitmaken.
WIJ plaatsen ons daardoor niet alleen i
Vorstin bij gelegenheid van Haar 40-Jan
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 26$.
Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl
Postgiro no. 93297.
Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558
ZONDAG 10e Zondag na Pinksteren,
de H.H. Missen zUn om 7 uur. half 9 en
10 uur de Hoogmis. Des avonds om 6 uur
Lof met Rozenhoedje.
Blechthooren van 5—4 uur en na het
Lof.
Maandag, feest van O. L. Vrouw ten
Hemel opneming, te vieren als Zondag
De H.H Missen ztjn om 7 uur. half 9 en
10 uur de Hoogmis, 's Avonds om 6 uur
Lof met Rozenhoedje.
Zaterdag van 4 tot half 9 blechthoo
ren. om half 8 Lof met rozenhoedje
Uit de parochie-registers:
Parochiale Vereenigingen.
OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT.
Wij maken de besturen van de parochiale
Jeugdverenigingen attent op den Oproep,
afgedrukt op pagina één van dit nummer
van ..De Eembode". Van harte wUlen wij
hier opwekken, deel te nemen aan den his-
torischen optocht op 6 September as., waar
de ..Voandelwachl" een belangrijk en fleu
rig deel van moet uitstaken.
Wij plaatsen ons daardoor niet alleen In
den optocht komen) ln
n worden vermeld, dat d.
>e» gereed moet zijn.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J- Spitzen.
Langegracht no. 37. Telef. 1450.
ZONDAG de H.H Missen rm 7 uur cn
half 9. Half 11 Hoogmis. Blechthooren
van 56 uur. 6 uur Broederschapelol.
Maandag feestdag van O. L. Vrouw
ten Hemelopneming. »e vieren als Zon
dag. Dc H.H. Missen als op Zondag. Te
half 11 plechtige Hoogmis, te 6 uur plech
tig Lof met relsgebeden voor Kevelaer.
Dinsdag 8 uur gezongen St.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Jacob Wilhelm, z. van Ger-
Gehuwd; Hendrtkus Adrlaan Willem
Beijer en' Joanna Antonla Marina Pauli-
Parochiale Vereenigingen.
OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT.
de parochiale
ifgedrukt o
van .De Eembode". Van harte willen
hier opwekken, deel te nemen aan den
lonschen optocht op 6 September as.
de „Vaandelwacht" een belangrijk en
gelegenheid van R
J. Brugman verzoek
•reenlgrogen (die i
«IJ
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Pastoor: H- J. Hooyman.
Mathias Withoosstraat no- 3<
Paulus Borstraat no. 41.
Telefoon 1158.
ZONDAG de H.H. Missen om 7 uur en
half 9, om 10 uur Hoogmis; 6 uur Lof.
Vandaag extra collecte voor de armen,
welke wij zeer bijzonder^ ln de mildda
digheid der parochianen 'aanbevelen.
Maandag, feest van Maria Hemelvaart,
verplicht te vieren als Zondag. De H.H.
Missen als op Zondag: om 7 uur. half 9
mr en 10 uur de Hoogmis. Om 6 uur Lof.
Woensdag om half 8 geen H. Mis.
Vrijdag om 7 uur Lof.
Zaterdag een H. Mis om half 8
Van 4 tot 9 uur gelegenheid om te
ilechten.
Dagelijks de H.H. Missen om 7, half 8.
Ui», de parochie-registers:
Gedoopt: Henricus Antonius Maria, z.
van Antonius Willi Drordus Oornelis
Huurdeman en Susanna Claolna v. Keu-
Jacoba. d van Rients
Theodoras Bosnia en Jeuneke Zuman.
Johanna Teunlsje. d. van Petrus Hane-
veer en Johanna Veldman.
Parochiale Vereenigingen.
JONGE WERKMAN
Dinsdagavond 8 uur buitenspel.
Woensdagavond 8 uur grot-[avond.
Vrijdagavond 8
OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT.
WIJ maken de besturen van de parochiale
jeugdvereenlglngen attent op den Oproep,
afgedrukt op pagina één van rilt nummer
van „De Eembode". Van harte willen wU
hier opwekken, deel ie nemen aan den his-
torisclten optocht op 8 September as., waar
de „Vaandelwacht" een belangrijk en fleu
rig deel van moet uitmaken.
Wij plaatsen ons daardoor niet alleen in
het nationale leven, doch eeren tevens onze
Vorstin bij gelegenheid van Haar 40-jartg
regeeringsjublleum.
ekt spoedig
n vermeld, dat dezer dagen w