De Eembode
52ste JAARGANG NUMMER 22
kwart. Zg. volksabonnementen 5 cis. p. weck.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
langegrecht 38. Tel 314 - AMERSFOORT
Poetcheque- en Gironummer 44334
WAARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
ZATERDAG 27 AUCUSTUS 1938
Advertentieprijs per r*«l. 1 OU.
Voor
GEMEENSCHAPS-GEDACHTE
Wie of wat wordt vervolgd?
Iodcre Europeaan, die z'n krant een
Doetje bUhoudt, zal er van overtuigd zijn.
dat In onze Wcsterscho beschaving op
dit oogcnbllk 'n felle „Hetze" 1» tegen
vat gewoonlijk wordt aangeduid met de
voorden „Katholieke Kerk". De „ver
volgers" zullen voor zichzelf mecnon,
'at ze 't hebben tegen 'n verzameling
.Dunkelmftnner", die binnen den kortst
iiogolljkon tijd moeten gecapituleerd
•ebben, of anders maar moeten ver-
't Is misschien eigenaardig, maar
ntusschcn toch wel op z'n plaats, de
raag te stellen: wie of wat wordt nu
igcnltjk vervolgd? Elke mensc!,, die de
••„.ak objectief neemt, zal moeten toc-
\'cvcn, dat 't bijvoorbeeld In Dultschland
niet te doen Is om do gemeenschap te
beschermen tegen bepaalde Individuen,
dlo om bepaalde afwijkingen en onbe-
licerschtheden 'n gevaar voor hun om
geving kunnen zijn. Dat die ook onder
ons gevonden worden, Is te betreuren,
manr niet te ontkennen. Wanneer het
daar tegen ging, dan was dat heel zeker
oed recht en zelfs plicht. Manr daar
Raat T niet tegen, 't Gaat togen de
gemeenschap van de Kerk. En wal is
(lie gemeenschap dan? Is dat 'n verza
meling van mcnschcn, dlc 't toevallig
veer naar 'n zelfde doel streven: ln ca.su
zoo'n beetje Christus navolgen? Neen,
dat I* 't niet Die gemeenschap ls veel
Toen Suillus lndcrtUd naar Damascus
trok om daar de Christenen uit te roeien,
werd hU onderweg tegen den grond ge
slagen en heeft 'n stem aan hem ge
vraagd Suillus, waarom vervolgt ge
MU?" En tien Saulus vroeg „Wie zUt
g?> Heer'" toen heeft diezelfde slem
geantwoord: „Ik ben Christus, dien gU
vervolgt." Als nu 'n „vervolger" van
dozen tijd me zou zeggen: „dat ver
haaltje hebben ze
'n Eigenaardig gesprek
In 'n gehelmvollen naoht heeft Chris
tus zelf de waarheid van deze myste
rieuze dingen geopenbaard aan 'n man,
die bU Hem gekomen was om Hem om
raad te vragen. Nlcodemus, de zoekende
Pharlzeer, was bU Hem gekomen,
's Nachts. Want overdag kon 't niet,
zonder zich te compromltteeren. Chris
tus heeft hem gezegd, dat er Iets heel
blzonders met de mcnschcn moest
bouren, wilde 't goed zUn. „Voorwaar,
voorwaar, lk zeg u, als Iemand niet op
nieuw wordt geboren, dan kan hU 't
Koninkrijk Gods niet zien." Dal Is 'n
woord voor Nlcodemus en voor leder,
die 't hoort of leest, dat terstond 'n
vraag naar de lippen dwingt: „Hoe kan
dat en wat ls datv" Nlcodemus vraagt
't dan ook: „Hoe kan 'n mensch ge
boren worden, als hU reeds op leeftijd
ls? Kan hij soms terugkeeren ln den
schoot zijner moeder on opnieuw gebo
ren worden?" Christus heeft 't antwoord
gegeven: „Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u,
als Iemand niet geboron wordt uit water
en Geest, dan kan hU niet Ingaan In
't KonlnkrUk Oods Wal uil vleesch ls
geboren, Is vleesch. En wat uit den geest
Is geboren, ls geest
Dc consequentie
We «taan met dlc woorden van Chris
tus voor het feit, dal er „herboren"
mcnschcn zijn Herboren voor 't Oodz-
rljk. Uit van 't Godsrijk. Door mijn ge
boorte uil 't vleesch vim mijn moeder
ben lk lid van 't menschcngeslacht. Door
mijn wedergeboorte uit den Oeest (op
den dag van mijn Doopselben lk '.ld
hu n
de vraag: „hoe komen zc i
Godsnaam aan dat verzinsel,
hebben ze 't dan toch vertonnen?" Ik
vind die verzinsels allemaal zoo geniaal!
Wie vindt er tegenwoordig zulke praeh-
Uge verzinsels uit?
't Eigenaardige van dit verhaal, er
daarom dc grootc moeilijkheid voor dc
„vervolgers" van dezen tUd Is dit, dal
Christus Zich vereenzelvigt met dlc ge
meenschap. die we Kerk noemen. HU
vraagt nun Saulus niet: waarom ver
volgt ge dc Christenen? Maar: „waarom
vervolgt ge Mij?" En als Saulus vraugt:
Wie zUt Ge?", dan komt nog eens. er
heel duldctuk: „Ik ben Christus, dien gU
vervolgt."
hrislus wordt vervolgd
HU heelt 't bij zijn leven voorspeld,
dat 't gebeuren zou. dat „dc zUnou" zou
den vervolgd, en gehaat en niet aan
genomen worden.
HU heeft dut, als 't kun, nóg duldc-
:Ukcr gemaakt, die vereenzelviging van
Hem met de Kerk. Wie naar de Kerk
■ulslert zoo heeft HU verzekerd,
.ulstcrt naar Hem. Wie niet naar dc
:<crk luistert, luistert ook niet
WIc dc Kerk versmaadt, versmaadt
Christus. Wie 'n dronk water geeft aan
een van „de zijnen", geeft 't nan Hem.
HIJ zou éón zijn met zijn „mystiek
IChaain", zoonis de Vader
Hem. Zooals de Vader Hem gezonden
neeft, zoo zendt HU zUn Apostelen, zUn
Kerk. Daarmee gaf HU aan zUn Kerk de
iecraarsmacht, het ambt van profeet,
niet in den zin van de toekomst voor-
pellen; maar ln den zin van Gods
en wet bekend maken). Hem was i
macht gegeven ln den hemel on op am
HU guf dlc macht aan dc Kerk. Daar
ls niets aan te doen. Daar zUn heel veel
mcnschcn, die dat ellendig kunnen vin
den, die er zich tegen verzetten, maai
legen 't feit dat HU 't gedaan heeft li
niets ln te brengen. HU heeft gezegt'
Wat gU op aarde bindt, zal ook in den
hemel gebonden zUn. Wat gU op aarde
ontbindt, zal lil den hemel ontbonden
.:Un." Dat ls koningsmacht, omdat het
konlnklUkc sanctie is. HU, Christus, zal
Kening blUvcn, maar HU wil zUn ko
ningsmacht blUven uitoefenen door dc
Kerk.
HU was Hoogeprlester, die z.Un leven
gaf tor verlossing van dc velen. HU geeft
dlc priestermacht over aan zUn Kerk.
ZU zal deelcn ln ZUn priesterambt,
„Doopt In den Naam des Vaders, en
des Zoons, en des heiligen Geestcs."
„Doet dit lor herinnering aun MU
('t Offer van 't Nieuwe Verbond». „Wier
zonden kU zult vergeven, dien zijn zU
vergeven,"
Zóó ls do Kerk de voortlevende Chris
tus. En leder, die de Kerk vervolgt, ver
volgt Christus. Waar die vervolging dun
op uit zal draaien? Wel, op 'n Goeden
Vrijdag maar dan komt do Pnnschmor-
gen, Zooals die telkens gekomen ls.
ar iacnanm van uiiiufus, rw iiccji
Paulus de consequentie getrokken, toen
I hU over alle Christenen schreef: „Kin
deren Gods zij' 4e allen, door T geloof
in Christus Jeans. Allen hebt ge u met
Christus bekleed, omdat go allen ge
doopt zUt lol de gemeenschap met
Christus. Nu ls er geen Jood meer, of
helden, geen slaaf en gun vrtje, geen
man en geen vrouw. Want allen zUt ge
Mn ln Christus Jesus
Wat we dus bedenken mucten
Als wc de dingen zoo bekUken. en de
dingen zUn zoo Inderdaad, dan wordt
't aspect, dat de wereld van onzen tUd
te zien geeft, wel heel bizonder. Daar
Is 'n gemeenschap, dlc landen en vol-
en kleuren en talen overbrugt, 'n Ge
meenschap, die Ir. princiep alle kloven
dempt en alle conflicten oplost, 'n Ge
meenschap. die nooit kan verwoest of
vernietigd worden; want dun zou Chris
tus opnieuw moeten gedood worden, en
dal kun niet. HU ls verrezen, om voortaan
ullUd te leven. Waar magen de „ver
volgers" zich dan toch zoo druk om?
Is 't Christendom misschien niet
waar? Laten ze 't dan bewUzon. Maar
dan moeten ze 't op 'n andere manier
doen dun In de „Mythos des zwanzlg-
ste» Jahrhunderts". Is 't Christendom
'n gevaar? Waarin bestaat dan 't ge-
vaurlUkc? Of meent 'n mensch nu we-
zonlUk, dat hU door '1 feit, dat hU Dult-
scher cf Franse liman, of Amerikaan ls,
daarom ook tot dc beste mcnsc.ten-soort
van de wereld behoort? Wat ls dan de
maat voor dat „beste"? Als 't nog mo-
gclUk Is In onzen tijd geeslclUkc waar
den te erkennen en dus do wnarde niet
afhangt van „ras, bloed of bodem", dan
zal dc waarde van 'n mensch toch be
paald moeten worden naar z'n verhef
fing In 't gecstelUke. Maar dan ls 'n
burger van 't GodsrUk ook meer waard
dan 'n burger van welk rUk zonder meer.
Wanneer die GodsrUk-burger niet leeft
volgens de wetten van dat GodsrUk. en
daardoor vanzelf ln conflict komt met
t rijk waarin hU woont op deze aarde,
dan moet die mensch gestraft worden
door dc aardsche macht, zoo goed als
h|J zal gestraft worden door Gods
macht. Maar 't gaat tegen 't GodsrUk.
Dat Is de enorme fout, die gemaakt
De mcnschcn hunkeren naar gemeen
schap, en tcgelUkertUd stootcn zc 't fun-
dnment, dat nu wezcnIUk de drager van
'n gemeenschap, blUvend, kon zUn,
op zij
Bewustwording
Als 't ?ens mogelijk was, dat deze ge-
meenschaps-ldee concrcot beleefd werd
door degenen, die feltclUk die gemeen
schap vormen! Onze tUd, die wel eens
dc „tijd van zakclUkhold" genoemd
Is Juist ln de meest-fundamen-
teele dingen onzakclUk. We spelen mat
franje, wc vergoten 't elgcnlUke. De
Christus, die ln onzen tijd weer voor de
zoovecl.stc maal vervolgd wordt 1.4 toch
niet tc dooden. Maar Inlusschen is en
blUfl 't toch noodig un wordt 't eiken
r !.oog noodig, dat de mensehen.
eenmaal feltelUk van Christus
zijn, zich bewust worden, dat z» vati
Hem zUn. Al» dat kon. hier en overal.
't niet zou heel lang meer du-1
ren, of de wereld zog 'n hervorming,
die wel onmogclUk lijkt,
mogelUk ls. 't BewUs ls geleverd door
de eerste Ujden van 't Christendom.
C. T.
Aha! denkt
Jongedame onder
loost nlleen al van dit opschntL
Helaas, wU|M|||mm|^Mm
enkletne desillusie
dc blauw-oogige, zwartha
rige. geplnsfourdc Jongeman tegen den kan-
,abK bo-
zltting was deze vcrd.i
hij was er van Besrh
dlgd. zonder ventvergunning met vootk
sens in Zwartcbroek te hebben geleurd.
HU had zich toen In welverzorgde voli
nen verdedigd met het argument, dut de
menschcn die hij bezocht kennissen wi
die een bestelling hadden gedaan. Ook
bleef hij dn volbogdea
ter, Ik ben een soon van vader.de kan
tonrechter keek verrast bij deze onthulling
en die Is fabrikant. Ik kreeg dc op
dracht: breng die kussens eens bij die Juf
„Dus u kreeg de opdracht van uw vader
breng die kussens eens bU die Juffrouw?'
vroeg de kantonrechter. .J4ad uw vader dui
mot die Ju.
..Klik ii I
Ier, wat mijn vader met die Juffrouw be-
spreekt, daar Ben ik niet bl) geweest,
„Hel lijkt me toch een Beetje raar", merk
te de Ambtenaar op, „(Int u niet zou welen
of het hier een bestelling geldt of niet."
„Nu, dat wil Ik dan wel verklaren."
Manr een Bameveldsohe veldwachter, die
«I» getuige optrad, kwam roet ln het eten
gooien. Hit zag verdachte staan met eon
fiets, beladen met kussens. Toen hU den
zoon van «Un vader op de bon rcttc. hoordi
hU d
„Zouden wc er
en we er geen nemen?'
■Dat ging ove
dc zwart geloogde
De ambtenaar vond deze zaak uiterst
nuar overtreding van het ventverbod rieken
en hij eischic 3 gulden
De kantonrechter, dli
Ijs gaal. gaf den veldwachter opdracht, bij
de dames nog eens u
bestelling betrof of
.En doe dat dan maar gauw.' zei de
«dat hU er naar toe heelt
Dc opmerking van den verdachu- „dat
hel gelach van dc „publieke tribune
Uitspraak over 8 dsgen eel de kanton-
Kn toen dc Banieveldsclie politieman de
deur uitging, riep men hem uit den
tier belangstellenden toe: „Ik sou mna
auto nemen, want hij Is Je vnat vóór!"
Ook a
feur had
ren een bonnetje gekregen: I
mervcrllehung brandden nl
achterlicht, van s'n auto wrign
ren vorig maal betoogd, dat d
tijdens het rijden 't vertikten,
auto stilstond, dan b
Kn v
bevesllgcn. ..Toen-Ie stil stond gingen ze
aan, Ik liet hem toen een eindje ojirUden
en toen weigerden se. Eu ook toen hij voor
goed wegreed gingen ao ook weer uit."
„Dan moet Je zorgen, dat dit zsnkja net
.inderoom komt," «dvlaeerde de Ambtenaar
dn 2 gulden of 3 dagen eindigde
De K. ga! I
s'n broedmachine defect wits geraakt Een
partij eieren rnaklc
J «a«.
bad hij zi
gen. De landbouwcontrolcur K. sou h
gezegd: vraag daar vergunning voor, c
't goed.
Verdachte had dat echter met gi
onder het argument: als wij iets vragen
wordt het ons principieel geweigrrd.
Do controleur onthulde cchier dat op
kort daarop een partij kuikens wu afgele
verd.. Rara, waar kwamen die dnn wel van
daan? Natuurlijk van dc „afgekeurde eie-
„Jo, maar dat
schandelijke geschiedenis''
(lachte. „En van dlo
haantjes, waar lk U
«weten achlle en I 30 of 10 dagen tUehM
De verdachte wond zich op en in het vuur
an z'n gvaprvk betoogde hu dingen, dlc ..me
Verdachte. „Pardon, lk ben hier
labltuA"
De Ambtenaar „Nou, dat weel l
iet niet!"
De kantonrechter. ..Uitspraak o
Vaak heb Ik door Brugge gewandeld.
Ik ug op de muren langs het Minne
water de Engelache schilderessen zitten,
die trachtten de verstarde oudheid op
haar doeken vast te leggen lk heb over
hobbelige straten gewandeld ei
plein, waar 's avonds de koopvrouwen
wulken ale lekkernUen verkoopen en de
horens dezer schelpdieren over de
het mtj
gelukt Brugge te zien als een levende
stad.
Tot nu toe. want het groote Inter
nationale gezelschap dat l
aandacht ontroerd hel I
volgde, deed mU
grUze oppervlak der versteende oudheid
leven brulscht. Brugge bouwt datgene op.
wat Oberammergau gaat verliezen de
wereldberoemdheid die JaarlUks duizen
den en dutzonden naar deze stad zal
trekken om er van ten grandioos
schouwspel te genieten, dat utl hoi
diepste wezen der bevolking zelf ls voort
gekomen.
Op het Lieve Vrouwe Kerkhof te
Amersfoort staat een oude toren utet een
groot verleden.
Er zit geen kerk aan vast, hoewel es
vroeger een Godshuis bU behoorde Mear
dit vi
kiult-
mtiKuzUn In gebruik wus en ten offez
viel aan de gevolgen dor ontwUdlng.
BU offlclüele bezoeken aan Amersfoort
wordt trouw geweien op de schoonheid
van den „Langen Jan" Het Is evenwei
keUJk i
Amstardammers hun Wggtertorcn zoo.
Ik heb altUd Iels tegen de benaming
„Lange Jan" gehad. Het ls niet de naam
die past bU een der schoone uitingen
mlddeleeuwsche bouwkunst. D«
die er toen aan gegeven werd,
dlene bewaard te blUven. uk bU offi
cieel* vreemdelingen-bezoeken.
j den toren voor nieta van
bulten bekUken en men kan tegen be
ing er ln kllmmtn en heel veel van
omgeving zien.
.Mooiste toren van Nederland" staat
er In de hotel- en penslonglds
Maar ls deze toren, naa den hemel
gentelreld met de hand en het hart van
de mlddeleeuwsche bouwers, een waar
symbool van he. Amersfoort van heden?
De Halletoren van Brugge Is tot een
levend aiUleg geworden
De Lieve Vrouwetoren li dood antiek.
Omdat met zUn scheppen ook hun geest
stierf