Liturgische Kalender Retraiten HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINUE. Pastoor: W. 8. J. de Jon*. Kerklaan. TeL i. ZONDAG. Half 8 uur Vroegmis. 8 uur <le Kindermis, 10 uur Hoogmis. 4 uur Catechis mus. 5 uur Lof met Rosenhocdje. In belde H Missen coll. voor de hulpbeh. kerken liet Aartsbisdom Na de Hoogmis uitstelling van het Allerheiligste tot en met het Lof van 8 uur. Maandag, feest van de H Theresia. late H. Mis op Leo's Oord Kwart na 8 Je H. 8 en 10 uur Catecb. op de scholen. Dinsdag. Half 8 1ste H. Mis, kwart na 8 3e H. Mts. Zaterdag. 1ste H. Mis. kwart na 8 3e 1 (Week van 2-8 October). Zondag 2. Groen. I7e Zondag na Plnkst,. Tijdeigen. Mis Justus, 2e geb. en L Evang. H.H. Engelbewaarders, Credo, Pref. H. Drievuldigheid. Of: Wit. H. Rozenkransfeest. Mis Oau- deamus. (Peestelgen 7 October) 2e geb. en laatste Evang. v.d. 17e Zondag. 3e geb H.H. Engelbewaarders, Credo. Pref. H. Maagd. Vespers van dezen Zondag. Maandag 3. Wit. E. Teresla v.h. Kindje Dinsdag 4. Wit. H. Franclecus van As sists. Woensdag 5. Rood. H.H. Placldus enz., 2e geb. A cunctla. 3e naar keuze. Donderdag 6. Wit. E Bruno. Vrijdag 7. Wit. E Rozenkransfeest, 2e en 3e geb. (alleen ln stille Missen) H. Marcus en Serglus enz. (allen 7 Octo ber). Credo. Pref. H. Maagd. Of: Wit. Mis v.h. E Hart Cogltatlones. 2e geb. en L Evang. van Rozenkrans feest. Credo. Pref. H. Hart. Zaterdag 8 October. Wit. H. Blrgltta. Beleefd verzoek zich aan te melden ij de Directie van het Retraltenhuls Amersfoort. Tel. 303. Postcheque en Zaterdag 8—11 Oct Heeren. Dinsdag 11—14 Oct. Dames. Zaterdag 18-18 Oct. Mannen <8t phaél e.a.) Dinsdag 38—28 Oct. Meisjes (Normaal Vrijdag is31 Oct. H.B.8. Hilversum. NOVEMBER. Dinsdag 1—4 Nov. GehuwJe vrouwen. Zaterdag 8-8 Nov. Meisjes. Dinsdag 8—11 Nov. Gehuwde dai es. Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jonge!.. (Laren e.a_) Dinsdag 18—18 Nov. Mannen (SU Raphael) Dinsdag 2335 Nov. Ongehuw dames. Zaterdag 38—28 Nov. Mannen (Dioc. Ac- e voor God). Vrijdag 3—5 Dec. Mannen er JongeL (Credo Pugno). Zaterdag 10—13 Dec. Heeren. Dinsdag 13—18 Dec. Oeh. vrouwen <D ctle voor God). Zaterdag 17—10 Dec. Meisjes. Vrijdag 33—38 Dec. Mannen en Jongal. (Kerslretralte). Donderdag 38 Dec.—1 Jan. Mannen en JongeL (Gendt e.a.) 4—7 Jan. .anoen en Jongel. Zaterdag 7—10 Jan. Mannen (Vlnkeveen. luimen, e.a) Dinsdag 10-13 Jan. Mannen (ARTE Gelderl.) Zaterdag 14—17 Jan. MillUepilchUgen e.a Dinsdag 17—30 Jan. Mannen (A.B.TB. Otrecht) Zaterdag 31—34 Jan. Meisjre. Dinsdag 34—37 Jan. Mannen (A.B.T.B. Friesland). Zaterdag 38—31 Jan. Jonge Boeren Utr. Niet klagen Maar dragen En oragen Om kracht. PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN XVIIe ZONDAG NA PINKSTEREN. 2 October 1938. Vandaag 7 uur de Vroegmis; half 9 uur de tusschenmls: 10 uur de Hoogmis. Hedenavond 7 uur Lof met de gebeden van de October- maand voor den vrede. Vandaag vieren wij het feest van den H. Rozenkrans. Vandaag zal het Allerheiligste vanaf hedenmorgen 7 uur tot hedenavond na het Lof. ter aanbidding worden uitge steld. WIJ sporen de geloovlgen ten zeer ste aan om vandaag, bij het Allerhei ligste. veel voor den vrede te bidden. Vandaag zal er geen Instructie en ook geen predikatie zijn. Deze week zal er eiken avond Lof zijn met de gebeden van de Octobermaand De" geloovlgen worden verzocht te zin gen: vandaag, na de Hoogmis en n« 't Lof. het Ued van den Heiligen Rozen krans: uit Cantemus. Maandagavond, na het Lof. no. 53; Dinsdagavond no. 55; Woensdagavond no. 56: Donderdag avond no. 67; Vrijdagavond no. 61 en Zaterdagavond no. 63. Donderdagmorgen 9 uur moeten de kinderen komen biechten van de 81nt Aloyslusschool. die de 1ste H. Commu nie hebben gedaan, en 's middags 3 uur van de 8t. Bonlfaclus-scholen. Van 5—8 uur wordt er alsdan blechtgehoord voor de andere geloovlgen. Vrijdag, eerste Vrijdag der maand, zal er 's morgens om 8 uur gezongen H. Mis zijn. Zondag as- zal ln al de drie H. 1 sen vanwege ons R. E Parochiaal A bestuur de t" open schaal voor de armen onzer parochie worden gehouden. WIJ sporen ten zeerste aan, om deze collecte met rijke giften te steunen. Zondag a.s. 9 October zal de eerste uitvoering van de vereenlglng „Roomsch Leven" ln het 8t. Nlcolaasgebouw wor den gegeven. De „Vereenlgde Haagsche Spelers" zullen 'n buitengewoon prach tig stuk opvoeren. WU sporen ten zeer ste aan. om deze schitterende uitvoe ring bij te wonen en daarom een lid maatschapskaart te koopen voor f 1.50 ol een famlllekaart voor f 10. Men kan daarvoor alle uitvoeringen en een le zing dezen winter van „Roomsch Le ven meemaken. WIJ verwachten dat Zondagavond de zaal geheel gevuld zal •:Un. Na de Hoogmis as. Zondag kun nen ln het 8t. Nlcolaasgebouw plaatsen worden besproken. Zondag a.s.. na de Hoogmis, worden de dames, die met de blauwe busjes geld ophalen voor de nieuwe banken ln de kerk. In de koffiekamers der pastorie verwacht, om het opgehaalde geld af te dragen. WIJ vertrouwen, dat zij allen aanwezig zullen zlja WIJ verzoeken de zelatrlcen van de retraite penning, om vandaag, na de Hoogmis, het geld van de leden ln de koffiekamers der pastorie of te dragen. Morgen vieren w|j hot feest van de Kleine Theresia van hst Kindje Jesus. WU hopen, dat de geloovlgen morgen de E tfcsrasla MJaonder sullan aan- Ze is niet dood. DE KATHOLIEKE KERK EN DE BIJBEL Ze leert! Vlieg over de landen, die nog ln de duisternis liggen, en ge vindt er duizen den, die vader en moeder en een rUke toekomst verlieten, om de Liefde te vei kondigen. 8trljk neer ln de duizenden gestichten voor „ouden van dagen" en ge vindt ei Bezoek de duizenden ziekenhuizen, en ge vindt er de „gefcondenen voor hel leven" ln dienst van de lUdenden. Nee, de liefde Is niet dood. Ook niet midden in de wereld Want duizenden bctoonen lederen dag daadwerkelijk» liefde aan hun evenmensch. Wat onlangs hier een Prins en eer Prinses aan het volk meedeelden, dat v veel geluk hopen te mogen brenger dat leeft gelukkig ln de harten van duizenden. De liefde is niet dood! Maar toch.... er ls nog veel te kori aan liefde I De eigenliefde beeft er helaas veler totaal verblind. Ze zien niet eens, hoe- I velen er beroofd en halfdood langs der weg liggen. Velen noemen zaken zaken, en bren- gen tot 'elzen profijt de «en na den an der om hals. Ziet Jesus eens in de oogendl< medelijden had met de schare! lederen Zondag biedt u gelegenhelc lets van uwe overvloed te geven aai de noodlijdenden. Waarom zoekt ge dar i zoo zorgvuldig naar hetkoper, ter- wUl ge zooveel zilver onnoodlg ultgeefi 1 voor u zelf? Ziet eens op naar het tabernakel, et schaamt u diep om uw schrielheid Je gens hen, ln wie ge Jesus dienen kunt! Laat in dat zakje koper komen van d< j Oehoeftlgen zelf. die meer-behoeftlger 1 gaarne noc helpen. Maar zilver moet er komen, van allen die zooveel zilver uitgeven voor zichzelf De liefde Is niet dood. Ze leeft bU ve len. maar niet bij allen I Maar de liefde oestaat niet alleen li net geven van koper of zilver. Ze bestaat voor alles ln het gevei van... liefde! Begrijpende liefde, mei voelende liefde, helpende liefde. Ver- zevende liefdel Dat kan alleen degenen die slcheet weet te verloochenen. Wie zich weet te verloochenen, te vei gelen, op zl bereid zijn len te helpen, te verdragen, te verge ten, en te vergeven. Die liefde vraagt Christus! Die llefdt ma* nooit sterven ln onze harten. Hebt den evenmensch Hef! Liefdehet voornaamste Niet alleen het lederen mensch afïonderlUk, maar ook voor de volken, de naties. De volken lijden aan dezelfde kwaal als de enkelingen. Aan het egoïsme. ZIJ moeten ook met dezelfde raedlcUn gene zen. Met de liefde tot den evenmensch. Het voornaamste gebod voor alle po litiek en de grondslag voor het volken recht ls: OU zult den evennaaste be minnen gelUk uzelf. Niet voor niets heeft Christus het vraagstuk van de naastenliefde belicht met het voorbeeld van twee politieke tegenvoeters. In de gelUkenl* van den bonnhartl- gen Samaritaan was de man, die hl handen der roovers gevallen was. een Jood; de man. die hem hielp, was een Samaritaan. Twee menachen, die In politiek opzicht geheel verschillende we gen gingen. Christus wil nn toonen, op alle tijden elkaar weer kunnen en moe- Zweed Oscar Wle- selgren bespreekt ln Svenska Dagblsdet de onlangs verschenen facslmlle-ultgave van den bijbel van Gustaat Vasa. De bespreking bevat de volgende op- merkelUke woorden over de verhouding tusschen de katholieke Kerk der Mid deleeuwen en den bijbel: „Niets rekende Luther de Kerk van Rome zwaarder aan, dan dat sU de bUbelstudle achterstelde ten gunste van het gebruik der ..goddelooze sofisten", de scholastieken en hun navolgers. Met de van hem bekende geneigdheid tot hef tige overdrijving ln polemische woorden wisselingen. beweerde Lutber, dat sedert zeshonderd Jaar niemand, zelfs geen en kele paus of kardinaal, den bijbel gele zen had. Dit nu ls ln alle opzichten onjuist, want de bUbel ls ln de katholieke Kerk altUd vlijtig bestudeerd geworden. Wel heeft men utt eerbied voor zijn godde lijk wezen en den moeilijk te begrijpen Inhoud bU tUden aarzelend geztaan te genover de vraag, of hu geschikt ls om aan ledereen In handen gegeven te wor den. Innocentlus III formuleerde ln 1199 deze aarzeling ln een schrijven, waarin hU erop wees, dat de Schrift zulke diep zinnige dingen bevat, dat niet alleen de ongeletterden, maar ook de mannen van wetenschap dlkwUls genoeg IwUfelden aan de lu'ste beteekenls; daarom ls het moeilijk hem tot algemeen eigendom te In het Italic der Middeleeuwen drukte de volkshumor deze zaak op een krach tiger wUze uit, en men zei dat „La Scrlt- tura santa ha II naso dl cora" (De Hei lige Schrift heeft een wassen neus) dit wil zeggen, men kan haar In elke ge- wenschte richting wenden. Een derge- lUke opvatting wordt weergegeven ln een bekend gezegde over den bUbel. dat ln de latere Middeleeuwen gevormd werd en Victor Rydberg laat Meester Lars dit citeeren ln „De Wapensmid": dogmata qulsque Invenlt et pariter dogmata qulsque sua. (Hier ls het boek. waarin iedereen een En waar hU zeer zeker ook een steun voor s|)n opvatting vindt). De Kerk van Rome twijfelde niet aan de waarheid van den bUbel. maar de vrees, dat hU door menschelUke kort zichtigheid verkeerd zou uitgelegd wor den, bewoog haar tot een zekere voor zichtigheid ln zake de bUbelstudle voor leeken. Van katholieke zUde Is er echter nooit een verbod uitgevaardigd om den bijbel te lezen. De dikwijls terugkeerende be weringen daaromtrent berusten op een tendentieuze verkeerde vertolking der teksten. Het groot aantal bewaarde MlddU- eeuwsche bijbelhandschriften spreekt Immers duidelijk genoeg, hoe viutlg de bijbel door de mannen der Kerk gelezen In dit verband dient opgemerkt te worden, dat Juist ln de Orde der Augus tijnen. waartoe Luther behoorde, de bUbelstudle tot de plichten der Orde ZOO IS 'T Een vriendelijk Woord Wordt graag gehoord Een wreeo'lig woord De oreê verstoord. Nld 'altijd hclpl een góéde farfa Moor. altU troost een Boedtdqqd MERKWAARDIGE ZWEEDSCHE STEM In 't Zweedsche dagblad „Dagens Nyheter" lezen wU: „Toen lk op Hamngatsbacken was, schoot "t me te binnen, dat lk hier ln de buurt ln "n mooie stemming kon ge raken van reizen ln vreemde landen en van afzondering van tijd en begrens de ruimte. Ik sloeg daarom de Norra Sraedjegatan ln. trad de altijd open katholieke kerk binnen en ging ln 'n bank zitten. Het ls zoo stil en koel daarbinnen en zoo mooi om er te zitten Idjken naar At rijke bloemenpracht rond de hoogt was kaarsen rozen, rhododendrons en hortensia's omgolven vanaf den vloer altaren en schilderijen. De klok tikt en het eeuwig brandende licht voor het hoofdaltaar vonkt achter het donfcer- roode glas. In het voorportaal koop lk een ka tholiek JeugdtUdschrlft. Daar staat ln te lezen van twee martelaren voor het katholieke geloof, die onder de regee ring van Guataaf Adolf ln Stockholm terechtgesteld werden. Eén van deze heeren was burgemeester van 8ödertlUJe. Verschil van gezichtspunt bU het te boek stellen van geschiedkundige ge beurtenissen ls van het grootste belang, vooral daar dit gewoonlUk op zeer een- zUdlge wUze geschiedt! Men behoeft maar een Deensch, Noorsch, Dultsch of Engelsch geschiedboek open te slaan, om ons eigen land en wat daar gebéur de. veranderd te zien, nu en dan zelfs op een voor onze dwalende begrippen onherkenbare wUze. En het ls 't Lutheranisme, dat, waar we ook blikken, onze geschiedenis ge schreven heeft. Er ls echter zeer veel. dat ook vanuit een ander gezichtspunt bekeken kan worden. Het la niet zoo eenvoudig, alsof het volk gedurenae de Middeleeuwen min of meer misleid werd en dat dan opeens Oustaaf Vasa kwam en dat sedertdien alles protestant was. Zoo eenvoudig was de overgang riet. Tot ln de 18e eeuw werden hier katho lieke hymnen gezongen en vele gebrui ken uit de oude tijden leefden voort. Onder Oustaaf Adolf waren wU onte- genseggeUJk tamelUk kort tot het pro testantisme overgegaan! Daarom was terugkeer - ook die van Christina wel verklaarbaar. Het Is een feit, dat de oogen van onze geschledvorscherz beginnen open te gaan voor de ware toedracht van de kerk- revolutie der 18e eeuw. Men heeft slch vooral,genoodzaakt gezien om de op vatting over den koning, die er voor de geschiedenis verantwoordelUk voor It, belangrijk te wUzlgen. Of wat zegt men van de akelige graf- plunderlngsgeschledenls. waarvan dr. Sölve Garde» In „Stockholm Tidnlngen" vertelt. (Dr. Gardell heeft onlangs een onderzoek voltooid van de ln het slot van Katmar ln vloeren en op trappen ingemetselde grafsteenen. waarbU hU 187 steenen opgemeten, vertolkt en be schreven heeft. De meeste grafsteenen werden door Oustaaf Vasa naar het slot gebracht, die ie daarheen Uet voeren van het klooster der Dominicanen, dat vlak bulten het slot lag. Doordat se als vloersteenen en traptreden gebruikt sUn en daar MJna 400 Jaar gelegen hebben, zUn ze in hooge mate zan sUJtage on derhevig geweest. loodat de meeste niet het minste spoor van ornamentiek of opechrift vertoonen.) Het grootste gedeelte der graf steenen zchUnt tot de vroegere Middel eeuwen behoord te hebben. De meezten zUn er zoodanig aan toe, dat het ternau wernood ergens toe sou dienen, se van de alottrappen weg te nemen, om ie beter te beschermen en te bewaren. Aan desa grafsteenen 1* een hard lot te beurt gevallen, want, als as beter ba- waard waren gebleven, souden se on- getwUfeld onze kennis van "t Middel- eeuwsche Kalmar met een heele rij na men van vooraanstaande personen ver rijkt hebben. Vasa's restaureering van bet slot van Kalmar schijnt alle grafsteenen der stad totaal vernietigd te hebben. .De groote bouwer van het RUk" bouwt zUn slot met grafsteenenI Als onze geleerden onz zooiets mee deden. beginnen we te begrijpen, dit ln ons zuidelUk buurland aan bet Chris tendom vUandlge schrijvers er niet voor terugschrikken Oustaaf I van Zweden te vergelijken met den modernen dicta tor. die zUn volk wil dwingen een .Ra tionale God" te aanbidden, lnplaats van den één en waren God. Misschien breekt spoedig de dag aan. Zóó Ml men vroeger, met aan aucht; Doch heden ls de wereld voor Zeer velen nog alleen een klucht, Waar kermis, feest, muziek en bal n de lucht! EEN BLADZIJDE UIT DE GESCHIEDENIS <VAN IJSLAND Vermoedelijk op het einde der achtste eeuw trokken Iersctoe monniken uit op zoek naar plaatsen, waar zU God ln een zaamheid aouden kunnen dienen. En zU vonden een land. dat nog nooit dooc een merjehenvoet betreden Thule noemden ze het. De Ierocbe monnik Dicullus vertelt er over ln zijn boek: Uber de mensura or- bls terrae. dat hij in 825 schreef, en de IJslandsche overlevering verhaalt: Toen de eerste heldensche Noorman nen IJsland ontdekten, troffen tij er christen-mannen aan. die niet met de aanbidders van Thor en van Odln wil lende samenleven het land ontvlucht ten. BIJ bun overhaast vertrek lieten tij boeken, klokken en kromstaven achter en deze bleken van lerschen oorsprong Het verblijf der lersohe monniken IJsland ls niet van langen duur few en het heeft geen rechtstreekietoen In vloed op de kolonisatie uitgeoefend. Wel mogen wU aannemen, dat hun ge beden rijke aegenlngen aan het land van Os en vuur geschonken hrtben. En. behalve dit, ls een mooier van de geschiedenis van een land welllks denkbaar. Ook omgekeerd. We hadden het den vorlgen keer over priester en volk. De plaats, die de pries ter Inneemt tusschen God en de men achen. De bUsondere taak en de bij zondere plichten, die de priester Juist op die plaats beeft. Maar we kunnen "t „geval" ook om keer en. Priester en volk, maar ook „vólk en priester". God heeft den priester uitgedacht, zooals God alles heeft uitgedacht. En alles wat God uitdacht, beschermt HU. door de orde, die HU ln al sUn „ultdenk- sels" stelde. HU sanctionneerde die orde door zijn wetten. Zóó heeft HU ook zUn verheven ,utt- denksel". den priester, willen bescher- In het Oude Verbond al liet HU het neerschrijven door den Psalmist: .Raak niet aan ntijn gesalfde". En Christus segt tot eiken priester: „wie u ver smaadt, versmaadt MU". Dit wUst er zeer nadrukkelijk on. dat het volk zUn pries te rz moet eerbiedigen. En 't menschelljke dan? Elke priester weet, dat hU mensch ls. Daarom schreef Paulus van eiken pries ter: „HU moet sonde-offers brengen, zoowel voor het volk, als voor tichzelf." Elke priester weet, dat, wat hU ls, hU door Gods genade ls. niet door of van hemself. En een priester, die zich wat zou verbeelden uit zlchMlf lets te zUn, ls even dwaas, als elke mensch, die groot gaat op Iets. wat dan ook, dat hU heeft. Paulus lacht al die dwaM,trotsche menachen heel tijntjes uit, als hU hen vraagt: „Wat heb Je, dat Je niet hebt gekregen. Maar als Je t dan gekregen hebt. waarom doe Je dan, alsof Je 't niet Elke priester weet ook, dat hU ln veel kan misdoen. Mlaschen weet hU t zelfs uit eigen trieste ondervinding. HU blUft men-eh, en hU ls door tijn wijding tot priester wel ln "n heel bijzondere relatie t«t 0$4 gekttsen; maar die bijzondere relatie met God doet hem niet ophouden een kind van Adam en Eva te rijn. HU blUft mensch. Maar hij ls priester. En als zoodanig moet hU geëerbiedigd worden. HU ls het. die tusschen Gc volk Instaat. Daar wordt wel eens min of meer anti-clerlcale geest de vin nige opmerking gemaakt: waarom 1 noodlg. dat tusschen mU en God een andere mensch ln staat? Waarom kan lk niet direct tot God gaan? Zulke mensehen lijn wel seer gevoelig voor het menschelUke. maar weintg-gevoeUg voor het goddelUke! Tusschen hen God staat namelUk niet „*n mens< den Vader, tenrij door MU." plaats, partlclpeerend aan Christus' priesterschap, en alléén soo, staat de priester, niet als mensch, maar Juist als priester. AnH-elericalteme. Daar ls ln onsen tijd, ook onder ons katholieke voUt een zeker anti-clerlca- llsme gegroeid. Anti-clericallsme, daar mee bedoel lk niet het verschijnsel, dat de een of andere priester het niet kan vinden met de een of andere persoon, met een groep van personen, of omge keerd. Anti-clerloallsme ls ook niet bet feit, dat er af en toe critlek wordt uitge oefend op een priester, op meerdere priesters, die, hoe dan ook, aanleiding geven tot critlek. Daar sullen weinig menachen sUn, die heelemaal niet be- crltlseerd kunnen worden- Ik bedoel met anti-clericallsme 'n mentaliteit, 'n Instelling, 'n houding, lk sou bijna zeg gen 'n karaktertrek bU veel menachen, zooals ook menachen ',i karaktertrek van lasteren en kwaadspreken kunnen heb ben en feltelUk hebben. Ik geloof, dat twee factoren aan te geven tijn, die bijdroegen tot dit ver schijnsel, dat anti-clericallsme genoemd wordt. De eerste factor ls: De priesters hebben fouten. Wie van mUn lezers verwacht, dat ik deze stelling zou beetri/den? Hebben m dan hun fouten? Heeft elke priester sUn fouten? Heel zeker! Daar zijn zelfs priesters, die hun grove fouten hebben. Qt durf hier zelfs aajaep t| noemcfL at m zelfs met de vinger aan te wijlen. En de namen, die lk u ga noe men sUn niet van de eersten de besten. Die namen zijn klinkend en vermaard. Ik zou hier een „rubrlqu* scandaleuze'' namen noemen: Petrus, Jzoobus, Joan nes. Phlllppus. Judas Thaddaeus. Dat waren de eerste priesters. Hadden die hun fouten? En oflDrie Jaar lang sUn M b!J Christus geweest. En op den laats ten dag. den laatsten avond, dat m bU Hem waren, maakten se ln hun burgerlijkheid nog ruzie, wie van ban de eerste plaatsen souden hebben, als bet zoover was, dat t RUk van bun Meester begon. In bet bange uur zijn ze er «Be maal vandoor gegaan. En Botrus beeft om de brutale mond van 'n paar dienst meisjes sUn Meester tot drie keer toe verloochend. Mogen we dan Terwachten. dat een priester ven het Jaar 1938 volkomen foutloos ls, als we tien, boe die eersten, die soo dicht bij Christus leefden, zulke heel het volk, zUn „Confiteor". Dat ia voor hem dan geen formule. Dat li voor hem een harde werkelUkheld. waarom WJ zich voor God en de menschen ln diepe ootmoed vernedert. De tweede factor, die meewerkte tot het ontstaan van het antl-clericallame ls bet verwUt: waarom bemoeien die priesters slch me', allerlei dingen? Alsof die priesters dat soo buitengewoon pret tig vinden! t Ia nog al prettig om soo dlkwUls „spelbreker" te moeten tijn! Ja, Inderdaad, de priester moet zich met veel dingen bemoeien. HU zou aan zUn plicht te kort schieten, als hU het niet deed. HU ls een lid van de leerende en leidende Kerk. HU heeft deel aan de op dracht, die Christus t.an sUn Apostelen gaf: „Gaat en onderwijst alle volkeren, en leert hen onderhouden, alles, wat a verboden heeft, raakt aooveel kanten van het meneeheUJk leven. Dan staat de priester voor de lang niet aangename taak om de woorden van Sint Jan Bap- den Dooper z"n hoofd gekost' hebben: .Hon Heet. Dat mag niet" Dat is het. «raar bet zoo dlkwUls om gaat. De Kerk moet kt dikwijls protes teeren. Want de wereld heeft aoo*n de menschen bijna niets anders meer. Dan moet de Kerk er tuswhen n. anders ls het te laat. Dan moet prettig. Maar a Als dat nu een gew :tenakwesti« ls? ischlen lijn er nog wel andere fac toren O, die sU» er seker. Want bet ia soo heel gauw goed bij de men schen, Daar zUn er die vinden een pries- „menjcheiyk". en anderen vinden „niet meneeheUJk genoeg". Daar zUn er, die vinden hem „te gereser veerd". en anderen vinden het „gewoon- «Un" ook al niet goei' Daar zUn er die de priesters beschuldigen, dat ze slch Inden Juist, dat de priester maar in de kerk sn de sacristie moest bUJven. Daar «Un ernu Ja. daar sljn nog diverse anderen. „Als iedereen voor z"n huls veegt, ls de heele straat schoon!" Misschien dat de een of ander van die dit leaen een veranderde kijk krijgt op den priester. God heeft hem uitgedacht en God zegt* „raak niet aan mUn guzallden". 5.1

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 5