De Eembode F. A. T U L P 52ste JAARGANG NUMMER 29 Verschijnt 1 X per w Inbegrepen da kerkelijke bijlage. f 1— per REDACTIE EN ADMINISTRATIE: "S. TtL 114 AMERSFOORT WAARIN OPCENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR B A A R N ZATERDAG 15 OCTOBER 193» Clio., «.v. inw^. m. KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. ROME EN MOSKOU Friedrich Muckermann S.J. VOOR het Bolsjewisme to heel de wereld afhankelijk van de stoffe lijke ontwikkeling. Voor het Christen dom to de grondslag gelegen ln het geloof aan 't groote Oodsgehelm. Het bolsjewisme wil een collectlvlsttoche Inrichting van de maatschappij, die geen persoonlijkheden meer kent, maar alleen slechts het kamrad van de ma chine, den steen ln het bouwwerk, de massa. Het christendom daarentegen wil de maatschappij zien opgebouwd uit organen, dat. Is de ware gemeenschap der menschen. De offlcléele uitspraken van Moskou zeggen het ronduit, het Christendom Is onvereenlgbaar met de Bolsjewistische beginselen, wie commu nist Is, kan niet tegelijkertijd lid zijn van eenlg kerkgenootschap; Christen dom en Bolsjewisme sluiten elkaar zoo sterk uit, dat ze moeten vechten op leven en dood. In den laatsten tijd to het Bolsjewisme begonnen om den strijd tegen het Chris tendom tot ln de uiterste consequenties door te voeren. Als er nog een kerk ln Rusiand Is. dan to het de kerk der mar telaren. Maar op den dag van heden zijn ook de negers ln Zuld-Afrika en de Inwoners van China zoozeer door de Bolsjewistische propaganda uit Sovjet- Rusland aangetast en opstandig ge maakt. dat net voor de missionarissen heel moeilijk ls om nog het vertrouwen der bevolking te winnen. De propaganda- fllmen van Rusland, die doordringen tot ln de kleinste dorpen, geven aan de negers een voorstelling hoe hun rasge- nooten ln de diamant-velden en plan tages worden verdrukt, terwijl de Euro peanen ln schitterende hotels wonen, waar ztj champagne drinken met de Blonarlssen. En Europa heeft zich grootelUks Jegens die primitieve volkeren bezondigd, de Europeanen hebben zich ln de koloniën zoozeer misdragen, dal deze propaganda een vruchtbaren bo dem vindt. De pilaren, waarop de maatschappe lijke orde ln Europa steunt, beginnen te stooten als deze toenadering toont, als hij laat zien, dat b!J hooger op wil stij gen, als hU werkelijk zijn innerlijk wezen wil verbeteren. Zulke Christener heeft Europa noodlg en zelfs een socia list, lk geloof Thomas, of ln ieder geval Engelsen socialist, heeft -gezegd: Broeders, wij hebben menschen noodlg. looals Paulus, een tabernakel Gods djnl De gemeenschapsidee moet alles heerschen. Priesters en leeken moeten samenwerken. Dat ls de groote gedachte die door Rome telkens opnieuw voren wordt gejracht; de geeste lijkheid moet de leeken aansporen te helpen. WIJ moeten we'doe christenen zijn! ALS men heden ten dage van burger lijke zijde opwerpt, dat er toch al weeshulzen gebouwd zUn en opvoedings instituten en arbeldersblbllotheken, dan men daar maar één antwoor geven; „dat Is nog maar één procent hetgeen gtj aan de arbeiders schul dig bent!" De christelijke naastenliefde, maar dan de christelijke naastenliefde ln de prac- tljk gebracht, dat to het groote en mis schien wel hel eenlge middel, dat we tegen het bolsjewisme kunnen aanwen den. Wanneer men hongerigen spijst en dorstlgen laaft, dan zal de maatschap pij sterk genoeg zijn om weerstand te bieden aan bet bolsjewisme zonder geweld van wapenen. Dan zal wei liefde bloeien, de liefde lot alles wat waarachtig groot, verheven en sc ls het geloof aan de menschen. MAAR Europa zwijgt. Europa tracht zich in slaap te wiegen, terwijl zUn vijand steeds brutaler het hoofd opsteekt. Door- de Bolsjewieken zijn sinds het Jaar 1927 reeds meer dan 2.200.000 menschen vermoord, was der 34.000 priesters. En op dien inge slagen weg gaat Rusland nog steeds voort. Honderodulzenden politieke ge vangenen moeten dwangarbeid verrich ten ln de mijnen ln het hooge Noorden, ln de bosschcn van Siberië; zij werken voor niets en gaan te gronde, terwijl Rusland de arbeid van deze moe slaven aan Europa en Amerika verkoopt en ten koste van slavenwerk de prijzen op de wereldmarkt naar beneden drukt. De handelsproducten van Rusland zijn doordrenkt van het bloed van deze telbare ongelukkige slaven; maar wereld koopt ze toch! WAAROM verweert Europa niet? Omdat het ln zijn geeste lijke structuur en vorm niet veel vai Bolsjewisme verschilt. Omdat heden ten dage ln Europa dezelfde beginselen der vrijdenkers hun uitwerking verrichten die ln Rusland reeds overal z|Jn door gedrongen en hun overwinningen reeds hebben behaald. Daarin ligt het groote geheim. Heden ten dage heerscht bijna overal de staatsvergodlng als beheer- scher van het particuliere leven der In dividuen. van de opvoeding van het familieleven van den staat als gods dienst. Heeft' Rusland thans niet dezelf de wetgeving die door vrijdenkers liberaal-democraten zoo hoog geprezen wordt? Het verschil bestaat slechts hier in, dat ze ln Rusland reeds sterk door gevoerd zijn terwijl men er in Europa nog op moet wachten. Wat moet er gedaan worden, hoe to het gevaar ts keeren waarmee ons het Bolsjewisme bedreigt? WIJ moeten han delend optreden, want wl) zijn verant woordelijk voor den staat, voor Europa, voor onze kinderen. ALLE krachten der overtuigde Chris tenen moeten gemobiliseerd wor den. Waar op het oogenbllk nog de strijd, die de wereld te aanschouwen geeft zich nog afspeelt ln het Parlement, waar de wetten over de opvoeding onderwijs, de vrUheld van godsdienst gemaakt worden, wanneer vóór alles de politiek wordt uitgebuit om vijandig te staan tegenover het Katholicisme, zijn ook de katholieken verplicht deel te nemen aan het openbare leven lii de politiek. De geest van solidariteit, van gemeenschapszin, moet ln het Chris tendom weer wakker worden tegenover den klassenstrijd. De „burger" moet zijn levenswijsheid van 'n broedsche kip, moet zijn masker afleggeniedere schei dingsmuur tusschen de menschen moei afgebroken worden. Zeker, er Is een groot verschil ln rijkdom, ln wezen en ln be schaving en cultuur. Maar geen waar achtig katholiek mag zUn broeder af- EEN DIENENDE TAAK JONG VOLK IN DEN STORM. De groote slagboom. die de Jeugd bij ba (reven ontmoet la de werkloosheid Bi aal verspert zij de Jeugd den weg naar oekomat en d»' kan d' Jeuvd niet verdi Gelukkigerwijze weert zich de Jeugdige le venswil, en Cc cl .ogende Jeugdkracht nog tegen het dreigende afglijden ln de diepte. woeaung en ran t duisternis van de ateeda Deze strijdende Jeugd wil met haar pein zen en denken begrepen worden! Een nieuwe tijd met nieuwe fonkelende Ideeën roept de Jeugd van heden op! De Jeugd heeft het recht, maar ook den plicht, haar kracht voor de sociale hervor ming en maatschappelijke vernieuwing aan De ernstige tijd. dien wij doormaken, voor alles een Jeugd noodlg met verant de'.IJkheldagevoel en mei offervaardigheid, een werkelijk christelijk sociale Jeugd! ZIJ zal. hoe stormachtig ook haar denken en haar willen naar de toekom* streeft met haar achting onthouden aan den ge wetenevollen arbeid van het verleden; en In het doelbewuste voortzetten en doorvoe ren van de Chrliteltjk-soclale beweging haar eerste noodzakelijkste laak vinden. Zonder aeifhervormiag geen sociale her vorming! Zonder hervorming ln de gedachte geen hervorming van den toestand! Zonder medewerking der Kerk i geen oplossing van de sociale r maatschappelijke levensvragen. Met dit programma draagt christelijke sociale Jeugd den greet van de maatschappelijke rechtvaardigheid, en de ia(5e sociale liefde den nleu- Laat daarom aan de Jeugd waarin c Na een woordje ter kenntmaking in het hel Comité van Actie „Voor God" zich aan moge thans Iets volgen over zijn werkwijze. WIJ stellen nogmaals voorop, dat het comité djn doel, om de bevorderen, wil bereiken, door mede te werken aan een verdieping ran he loofsleven onder ons katholieke volk en aan het terugvoeren van anderen God. Nu zijn er talrijke organisaties, die he tie If de doel beoogen en dikwijls vei gende resultaten bereiken. Denk maar eens aan de Vereeniging Petrus Canistns, aan de conferenties voor ntet-katholieken, - - - Maar toch zijn dit altijd nog wordt er niet door bereikt. De actie „Voor God" wil trachten het gebccle katholieke volk ln beweging brengen en aan te wakkeren tot een betere beleving van de Christelijke leer en dsarnsast de groote massa die tonder God leeft te beïnvloeden. Om dit grootsche plan In doen slagen heeft het Comité van actie een centraal bureau opgericht In Heemstede. Het secretariaat ver alle gegevens over alles wat er ln Nederland gebeurt; wat er leeft en werkt en wroet onder bet volk om ben van God te ve Zoo Is men daar volkomen op de hoogte van dt wtjie, waarop de godloo7en hun actus voeren om het geloof te ondermijnen. Het secretariaat weet beter dan wie ook, door welke oorzaken de menschen er toe komen om „er niets meer aan te doen" ofwel „er niet meer roor te voeten' zooals x|j dan zeggen. Het kent de droevige gevolgen van ee loosheid; van het hemeltergende slechte katholieken. En nu Is het begrijpelijk dat het Comité In deze documentatie een prachtig materiaal bezit, waaraan aanwijzingen kunnen worden ontleend acties. Hieruit kan worden opgemaakt welke actiea het morst noodzakelijk zijn, alsmede op welke wijze dew moeten worden aangepakt. Met een voorbeeldige activiteit sljn en worden nog steeds allerlei middelen uitgedacht eu beschikbaar gesteld aau dt organisaties, welke zich verdienstelijk willen maken voor de Katholieke zaak. Want het Is de wenseh van het Episco paat, dat de acties worden gevoerd door reeds bestaande vereenlgingen het Comité van Actie „Voor God" bemlddatend optreedt en een dienende functie Dienend ln dezen zin, dat het wil opwekken en aanvuren tot krachtdadige actie. Dienend, door de organisaties te helpen door het geven van Inlichtingen, door steun; door hen behulpzaam te zljs#tj het nemen, uitvoeren en vereenlgeii van Initiatieven, ale het doen doordringen van de Godsgedachte en de bestrij ding der godloosheid in al haar verschijningsvormen beoogen. Zetfstandige acties worden door het Comité alleen dan ondernomen, als de krachten ontbreken. Het spreekt vanirlf dat het Amersfoortaehe Comité geheel In deseUde UJn va het streven van het Hoofdcomité, waarvan het een steunpunt vormt, lijn actie heeft opgevat. Het beschouwt zich dus niet als een op siehaeU staande ging. die het nu eens even voor elkaar wl brengen, doch het ls sich bewust zijn dienende taak. Voortgekomen uit t leven, ls het Comité ervan overtuigd, dat moei schenken aan alle middelen, die verdieping kunnen brengen onder Katholieken, of die de Godsgedachte propageer en onder de anderen. Dat het verder speciale zorg draagt voor bet tot stand komen en het vlotte verloop van die acties, welke voor Amersfoort geschikt lijn. Op dew wljie wl) het Amersfoortsch Comité ln hartelijke samenwerking m alie overtuigde Christenen zijn dienende taak vervullen. HET AMERSFOORTSCHE COMITé VAN ACTIE „VOOR GOD. DE GIDS KOMT UIT! Naast me ligt .Gids voor Katholiek Amersfoort". Eigen lijk mocht die nog niet ln mijn bezit zijn, omdat de offlcléele aitrelking nog to begonnen, moor het feit dat 'deüjkheid-v Aan onar chrljtelljk-soclale Jeugd, het sterke volk van de toekomst, schenken wij onsen harteklap en oasen trouwen groet. rsr» vsn den ge- den stof der 4de t Ingang wan 1 November /OORDEN KANTONRECHTER Amsterdammers tegen de vlakte Met hoevi huishouden dag de flelseii hebben t i een tochtje te maken. Stelt voor. rustig peddelend od di Rijksstraatweg onder Hoevelaken., sauntjes fooran op de flets •Me achter" zooals mer verklaarde. Maar o Jé. hoe werden da schoone fiets tocht plannen wreed verstoord toen een Amerafoortsche slager kwam aanrijden met z*u wagen en dezen scherp links afdraaide. 'de fietsers niet op gerekend en Jk hoorde vallen" zoo ver klaarde een Hoevelakcr die ook ln dit dra- itond te getuigen. t bewuste geluidseffect werd teweeg ge it door de Amsterdammers. Kunt u voorstellen hoe hierop de Amsterdam papa zijn hort luchtte tegenover den volgens de getuigen verklaringen eeret op het allerlaatste mo ment zijn richtingwijzer uitgestoken. Maar er waa ook nog een getuige-è-déchar- ge. die verklaarde dat die richting-aanwij zer maar uit laten staan. Toch v.el het vonnis! De verdachte had volgens den kantonrechter dan maar een beetje meer consideratie met de wielrijders oeten hebben. I 5 50 of 2 dagen. Ook een uiting van anti semitisme? Een e IsraClJetisch fotohandelaar uit Utrecht was gewoon op Zondagochtend met z"n vrouw een „wandelrttje" per auto door de schoone dreven van het Sticht te maken, en dat deed hl) ook op 3« JunL Toen hij om half 10 door Woudenberg kwam, zag hij ln een flauwe bocht van den weg een klein groepje menschen staan. Op zij van den weg. ln een sloot Isg een aulo met de wielen naar boven, een ongeluk?.... Nieuwsgierigheid deed den autorijder langzaam stilhouden, maar nauwelijks had hij het portier gegrepen om uit te stijgen, of hij kreeg van achteren een opcanlker van ren andere auto. die blijkbaar onbe kookt kwam aanstuiven, en wie was dat? O Juicht alle engelen uit het Nazi-Walhalla. 1 was mr. R. v. T.. hoofdredacteur van ren onzer „nationale dagbladen. Was hij ln een van zijn meest opgewonden buten na het schrijven over een hoofdartikel over Moskou—Politiek - Katholicisme—Internatio naal Jodendam?.. Dreef zijn onderbewust- zijn hem met z"n auto op h soon van t Oude Volk?.... Of Was het de „toevallige samen loop van omstandigheden'' waar ook zoovel andere automobilisten mee te kampen heb- delaar voor het hekje. Men naast elkaar ten aanschouwe en getuigen tribunes op ten zien prijken.... De fograaf van v. en V. was helaas niet aanwezig. Er kwam nog een Amersloortsche slager bij. dlc mede de dupe van het conntct waa geworden. HIJ was met een motorfiets ko- ieed wat alle alagers de fotohandelaar die zTi En dan kwam de verdachte die hem aangereden duidelijk genoeg; verdach- gemaakl. Den aangereden totohandelaar treft volgens hem geen ver wijt De elsch luidde 20 gulden of 10 dogen, de oene mr. had een andei acht om hem le verdedigen: Nljgh. Deze vertelde dot de fotohondeloor de grootste fout hod gemaakt, die een autobe stuurder maar kon maken, hij bod Bt stilgehouden. Hoewel Iemand die in bocht een auto passeert óók schul" Verdachte kwam iets tegen op den i ■r hU niet op mocht of kon rekenen. halve de verdediger eer den getuige scbulldg van het O. M. meende ech- dat de getuigenverklaringen nu wel doende hadden bewezen dat verdachte voldoenden afstand had kunnen zien en vervolgens dat men b rij ding ei treken In den zin van de motor- en rij- ielwet. Verdachte vestigde tenslotte nog de »cht op het feit dat men hem onmogelijk op 150 meter af stands kon zien ai zooals ren der getuigen verklaard vervolgens dat de fotohandetoar niet in spiegeltje had gekeken voor hij stopte. De Kantonrechter bepaalde de uitspraak op 30 October. „Betaald antwoord" Br was nog tets voorgevallen met auto's. Een Arnhemmer had een nleuv keersbord ontdekt en hij besudeerde dit zóó hevig, dat hU te weinig een Bosschenaar. Rang, en spraken met elkaar af; laten we de politie er buiten laten. En de A hesnmer beloofde er sljn verzekering te len voorspannen. Maar de tijd verstreek de Bosschenaar werd ongeduldig. Tt kwam een brief van den Arrhemmer. „En daar beb lk nooit antwoord op had. en dal vond lk erg onbeleefd" verteldi de Arnhemmer. „Ik 1 zegel voor antwoord b „Misschien heeft nu z'n tak." opperde de leder graag het zijne gunt. „Maar In dien brief stond per slot ken nog niet veel!" zal de Bosschenaar, die ongeduldig geworden waa en er tó werk van had gemaakt. „Ik kreeg de beloofde schadeloosstelling niet geen bezoek van de verzekering zooals me dat was geschreven. Verdachte werd schudlg bevonden en hij kreeg f 10.— of 5 dagen. De schade scheen ongeveer 20 gulden te beloopen. En beide heeren raakten in de portiek van het rechtsgebouw nog ln ren geani meerd gesprek. „Dt ben nog nooit van mijn leven voorg komen!" zei de Arnhemmer, somber en ve wijtend, terwijl hij naar den neeretialendi •de. ,J5n behalve de boete heb lk een uit m"n zaken Dat Is óók nog een strop van 10 gulden. .Tja tja," ael de Bosschenaar en hU een Jongeb die stout geweest la. OU KANTOORIOIKHANDSL HET VULPENHUIS Laagretr. «S Ls. Hi I n isirtr.» - Tetef. M SCHAAK' SCHADA-EN DAMSPELLEN zwijgzaam de Gids er over U, zoo spraak zaam zuilen de betrokkenen vermoede-' lijk wel zUnl De Olds leert nog meer! De manna* HJke Jeugdvereenlgingen van „de Elle boog", die in de oude Olds meerdere noodlg had, deed me den drukker ver zoeken, of Ik alvast een nlet-gebonden exemplaar mocht hebben, dat me m'n tak zou verlichten. De drukker fronste zijn wenkbrauwen, schudde eerst neen, liet zich tenslotte terwllle van de goeie zaak ve een dag later kreeg lk de acht losse katerntjes, gestoken in een frtosche fotografische omslag, ln hand En dus gaat bet ln één moeite door r eens wat van te vertellen ln mUn hoekje. ve een vorig maal alleen het portret van den HoogEerw. Deken, ok de portretten van onze ZeorEerw. Pastoors. De groote '.vlnst van dit Gidsje ls, dat Mr zoover mogelijk, alle hoofdstukken parochieel zijn Ingedeeld, zoodat men terstond ziel, hoe bet met het vereei glngsleven ln de vier parochies staat. De slratenlljBt to heelemaal naar ac teren verhuisd en staat vóór den I hoofdstuk to door een apart schut blad van het vorige gescheiden, wat overzichtelijkheid sterk ten goede to ge vat missen we een oude De Berg revue Is ter ziele. We w iet, ze wilde ruim baan laten aan .Cultuka". Maar wanneer we eens gaan, dat de Berg revue-avonden achter volle zalen trokken en de Cultuka- id van Dinsdagavond JJ. heel r bezocht had kunnen worden, dan vragen we ons toch af; hoe 1 bet nu? Wel ls bet waar, dat een gelegenheid waar plaatselijke steken-onder-water kunnen worden gegeven, gaa>ne bezocht worden. En we zagen de Bergrevue's heel wat liever dan we de Thomasvaren en Pieternellen die thans de tersche steken moeten uttdeelen, aan- En zou het alleen maar komen weg vrij te maken voor „Cultuka", dat de Bergrevue verdween? Ik voor mij geloof eer dat het drei gende vertrek van den heer Kleine Staarmann wel van Invloed to op het besluit de Bergrevue te laten vallen. Want lk twijfel er toch met recht reden aan. of de vroegere Bergrevue- bezoekers Dinsdagavond JJ. ln „Amlcl- tla" aanwezig waren.... En dan missen we de propagandaclub. De Gids to dus wel „bU", dat dit laatste evenement ln het plaatselijke politieke leven zijn Invloed al toonde. Maar zoo traal KJ.C-bestuur, de Jonge Wacht, liet Patronaat, de Burger Jongelingen Vereeniging, terwijl de Verkenners hun kracht in centralisatie schijnen te heb ben gezocht. ZIJ en de Jonge Werkman zijn blijkbaar de eenlgen die stand lelden. Wanneer lk mijn oor goed te luis teres heb gelegd, ls het vraagstuk van krach tige. frtosche en energieke leiders dr oorzaak van de moeilijkheden die egi grooten uitbouw van het jeugdwerk één parochie, maar overal klaagt men over. Wat veroorzaakt dat gemis hier? Gebrek aan idealisme? Aan offerzin? f aan tijd?.... Dan vinden we niet meer terug „Ge- of en Wetenschap". Ook al ten offer gevallen aan „Cultuka". MUn vraag heeft een misschien wat conservatlel klankje, maar: waarom zou „Cultuka" In de verre toekomst niet zijn uit te bouwen tot eenGeloof en Weten schap"? Bt bedoel daarmee het volgen- Cultuka" heeft zich beperkt tót het organtoeeren van tooneelavonden. vijf stuks. Wanneer „Cultuka" het karakter van „Geloof en Wetenschap" zou aan nemen. zouden we daarbij ook nog een* een film, een concert, een Interessant* lezing krijgen. Maar mijn geluid zal wel te optimistisch klinken, want toachen cultureele vorming en Amersfoort* ka tholieken bestaat nog niet die nauw* band die er behoorde te zijn verblijdende verschijningen. Zoo bij voorbeeld de actie „Voor God", die op een solide basis staat en waarvan we een vorige maal de eerste geluiden ln ,X* Eembode" hebben mogen opvangen. En dan vinden we hier zoowaar d* „Werknemende Middenstand", die het nog maar tot een voorlooplge bestuurs commissie heeft gebracht. Moge haar een lang en bloeiend leven beschoren zUnmaar eerlijk gezegd houd lk m'n hart vast wanneer lk eens naga al wat er al gedaan to om de werknemend* middenstanders tot een organisatie te brengen. Ook hier gebrek aan idealen? Aan offerzin? Aan tijd?.... Zoo ziet men. het bladeren ln d* nieuwe Gids geeft stof tot overpeinzin gen! Moge deze wegwijzer de belang stelling ondervinden waar hl) recht op heeft. Dankt God... om uw kinderen. Met Gods genade had de apostll! Pau lus velen mogen winnen voor Christus. Door zUn prediking hadden we hei licht van het BvangeUe ontvangen. Door djn bediening waren ae deelachtig ge worden aan de genaden, die Jezus En daarover is hU God dankbaar Ten allen tijde dank Ik God. cam u. Gods genade, die u gegeven ls ln Chrto- Ouders, denkt ge er wel om. God aldooi te danken voor den rijkdom, welke kinderen bezitten. omdat se ln Ghrto- kinderen 1 Ge zljt blij als ge prijzen, omdat ae aoo oeieera zajn en zoa lief. Ge zljt blij. als ze met goede getuig schriften thuis komen van school, of re» het goed stellen en behoorlijk htm kost verdienen Zeker om dat alles moogt ge u verheu gen. En wees ook daarover God dank baar Maar wanneer die kinderen bij al dat succes den liefdeband met Jesus hebben verbroken, zijn ze dan niet dood-arm? Wat baat het den mensch de heele wereld te winnen, wanneer hij schade lUdt aan zijn del! Ik weet het. dat ge er over denkt getij* lk. Dat ge Innerlijk blij rijt. dat uw kin deren met Christus zijn verbonden; dat ze ln Zijn liefde deelen. en dus deelach tig zijn aan den vrede des harten, dien HU alleen kan geven: dat ze de IJdelheid der werelden haar vergankelijkheid door zien en daarom leven voor de eeuwig heid; dat ook ln hun Jong gezin Chris tus de Koning to. wiens wetten hun hei lig zijn Maar denkt ge er wel genoeg aan, God rijkdom, dien uw kinderen bezitten. bulten zooveel anderen, die dien rtlkdors missen? Vergeet toch dien grooten pheht va» dankbaarheid niet, en leert ook uw kin- deren van Joogsaf dank brengen aan J* sus. voor den grooten zegen dien HU hos heeft gebracht en aldoor bUJtt brengen EEN MOOI GEDICHT. Na rijn doopsel. IS Pttruari 1022, to d* St Paulus Abdij Ie Ooaterhout. dichtte Pk vsn Beden de volgende van droefheid, waarin X add long bet vertoefd.' k den heotei Och bewolken als mljh del. aoo maohUoos tegen 't kwade, zooieer benard door zware somberheid nochtans bevrijd werd uit de doodzche wade hulp verblijd, van mij vluchten heilig en gevrijd e Jezus' wans zon n veiligheid, o onverdiende zegen 1 u staat mUn ziel in vollen liefdebrand t prijst Oodi onnespeurillke wegen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1