Retraiten
Liturgische Kalender
u.
UIT HET LEVEN VAN EEN
DUITSCHE VLUCHTELING
ACHTERVELD
ZONDAG. 7 uur H. Mis. 10 uur plechtige
Hoogmis bij gelegenheid van het Jaarfeest
fier Kerkwijding. Half 12 Catechismus, Half
5 Lof.
Maandag. Dinsdag. Woensdag. Donderdag
en Vrijdag. Ie H. Mis 7 uur. 2e 8 uur. daar
na Uitstelling en Oefeningen der October
Zaterdag, de eeote H. Mis om 1 uur, e>
uur de tweede H. Mis Biechthooren vanaf
4 uur. 7 uur Lof met de oefeningen
HOOGLAND
FAROCHDB ST. MARTXNU5.
raatoor: W. a. J. de Jong.
Kerklaan. TeL 1.
ZONDAG. Half 8 uur Vroegmis. 9 uur de
Kindermis, 10 uur Hoogmis. 4 uur Catechis
mus. 5 uur Lof met Rozenhoedje. Collecte
in net Kerkportaal voor T3.C.-bestrijding.
Maandag, lstc H. Alls op Leo's Oord. 8
uur 2e H. Mis. 9 en J« uur Ca tech. op de
scholen.
Dinsdag. Half 8 1ste H Mis, 8 uur 2e H.
Mla
Woensdag 8 uur 1ste H. Mis. 9 uur gez.
Huwelijksmis voor Bruid en Bruidegom. 9
en 10 uur Ca tech. op de scholen.
Donderdag. Half S lste H. Mis. 8 uur
3e H. Mis.
Vrijdag. Half 8 late H. Mis. 8 uur 2e H.
Zaterdag. 1
Mis, 4-8 uur
senhoedje.
a. 7 uur Lof en Ro-
HAMERSVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor: H. J. Croor.cn
Telefoon Hamersveld no 4.
ZONDAG. Half acht Vroegmis. 10
Hoogmis, half Lof met Octobergebede
Maandag. Dinsdag. Woensdag, Donderdag
en Vrijdag. Ie H. Mis om 7 uur. 1de H. Mis
om kwarf voor 8. na dexe H. Mis uitstelling
van het Allerheiligste en Octobergebeden.
Zaterdagavond 7 uur Lof met Octoberge-
e biechten,
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST. JOZKF.
Pastoor Hendriks.
Burgemeester van Tuylstraak
ZONDAG, de HH Missen om half 8
om 10 uur. Onder de BH. Missen collecte
voor de 9'. Joseph-eiichting
Maandag H Mia in de St Jorcfstiohtoig.
Om kwart voor 8 Communie uitreiken in de
kerk. Daarna Oc robe roef efiing.
Vrijdag ioor de H Mis komen de kinderen
Itreacen tan de H. Oom-
Rotsvaste over
tuiging
Weifelaars en twijfelaars kan Jesui
niet gebruiken ln Zijn Rijk.
De bedoel degenen, die vrijwillig weife
len en twijfelen.
Die zijn geen levende ledematen meer
van het Mystiek Lichaam Het rijn gees
telijk lijken.
Jesus elacht geloof zonder voorbehoud.
HIJ wil. dat we onwrikbaar gelooven ln
ZUn Godheid.
In dat geloof mogen we niet weifelen
noch twijfelen.
Rotsvast moeten we houden aan Chris
tus. werkelijk God en werkelijk mensch.
Jeans stelt voor afle eeuwen het bin
dend leergedag ln en draagt Zijn kudde
ter welding op aan Petras.
Dat moeten we gelooven rotsvast. En
(werkelijk de Verlosser door 7.11 n zoen
dood, werkelijk den Zaligmaker door Zijn
mensehclljk op®
i zal ook dat woord van den
.arheld .-orden., dat niemand
weifelen noota twijfelen.
Alleen rotsvast geloof houdt oos tol
levende ledematen, meewerken met Zijn
Bending
Daar zijn beloon zooveel christenen, die
weifelen en twijfelen.
Dat ze zichzelf toch eens goed onder
zoeken. En zich niets wijs maken!
Is dat weifelen en twijfelen niet vrij -
grillig, rijn het louter bekoringen, heel
hinderlijke bekoringen. dat ze dan
gerust zijn! Bekoringen zijn geen zonde
Don maar bidden en blijven bidden, om
er van bevrijd te worden, en om moedig
stand te houden.
Maar wie bij ernstig onderzoek moei
erkennen, dat zijn twijfelen vrijwillig la
beschouw e zich als afgesneden aan den
levenden wijnstok. Bi moet bidden
om verhchting en kracht, om weer in op
recht geloof met Christus vertoonden t<
(worden. Niet den moed opgeven! Jesui
zal Ie de hand reiken.
Waarom gaat er zoo weinig kracht uil
van het Christendom?
Omdat er zooveel weifelaars en twijfe
laars zijn.
Alleen de rotsvast overtuigden zUu
ZIJ EN DE WERELD.
Om de noodlge duidelijkheid te krijgen
noel men het leven der wenld. den geest
Ier wereld de
Zijne leer.
De (kdsternls haat het kctol.
Vandaar de vijandelijke stelto» van den
--*allee wat kerk
Heiland Oew
'-wee heerenI
dezelfde verhouding als
leefd verzoek zich aan te melden
bij de Directie van het Retraltenhuls
Amersfoort. Tel. 303. Postchèque en giro
IO. 92245.
OCTOBER.
Dinsdag 25-28 Oct. Meisjes
(trecht ta)
Vrijdag 2831 Oct. HBS Hilversum.
Dinsdag 1—4 Nor. Oebnwde vrouwen.
Zaterdag 5—8 Nov. Meisjes.
Dinsdag 8—11 Nov. Oehuwde dar.es.
Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jonge!
Ooien e s.)
Dinsdag 16—18 Nov. Mannen (St. Raphael)
Dinsdag 22—25 Nov. Ongehuw dames.
Zaterdag 28—29 Nov. Mannen (Dloc. Ac
tie voor Ood).
Vrijdag 2—5 Dec Mannen e>
Credo Pugno).
Zaterdag 10—13 Dec. Heeren.
Dinsdag 13—16 Dec Och. vrcai
(ctie voor God).
Zaterdag 17—20 Dec Meisjes.
Vrijdag 23—26 Dec. Mannen
JANUARI
-Zondag 1t Jan. Jonge Boeren Gelden
Woensdag 4—7 Jan. .annen en jon gel
(bouwvasart.)
Zaterdag 7—10 Jan. Mannen (Vinkersen.
Huissen. e.a.)
Dinsdag 10—18 Jan. Mannen i AB.T.B
Gelder!)
Zaterdag 14-17 Jan. MlUUephehUgen e.a.
Dinsdag 17—20 Jan. Mannen (AB.TH.
Utrecht).
Zaterdag 21—24 Jan. MeMjrc
Dinsdag 24-27 Jan. Mannen IART.B
Zaterdag 28—31 J
Jonge Boeren Ulr.
(Week van 18—22 October).
Zondag 16. Groen. 19e Zondag na Pink
steren. Tijdeigen. Mis 8 al us. 2e geb
H Eterwig. 3e geb. A cunctls. Credo.
Pref. H. Drievuldigheid.
Vespers van dezen Zondag.
Utr.. Wit. Ke-kwfldlngsfeest Mis Ter-
ribllls ibtj gemeenschappelijke) 2e
geb. en L Bvang. v.d. Zondag Credo.
Prefatie H_ Drievuldigheid. Vespers
van Kerkwijding
Maandag 17. Wit. H. Marg Maria Alo-
coque.
Utr.. 2e geb. Kerkwijding. Credo.
Dinsdag 18. Rood. EL Lucas. Credo. Pre
fatie vrL Apostelen.
Woensdag 19. Wit. H Petrus van Alca-
ranta.
Utr.: 2e geb. v. Kerkwijding. Credo.
Donderdag 20. Wit- H. Joannes Cantlus.
Utr.: 2e geb. v. Kerkwijding. Credo.
Vrijdag 21. Wit. H. Hllarion. 3e geb. H.
H. Ursula enz., 3e A Cunctls.
Utr.: Wit. Mla v. Kerkwijding. 3e geb.
v.d. 19e Zondag. 3e geb. H. Hllarion.
4e geb. H. Ursula, Credo, gewone Pre
fatie.
Zaterdag 33. Wit. Mis v. O. L. Vr. Salet
bij de VoUefmlasen)3e geb. van de H
Geest, 3e geb. voor Kerk of Paus. pref.
H_ Maagd.
Utr.: Mis v. Kerkwijding. 21 geb. Ccn-
oede. 3e geto. voor Kerk of Paus; ge
wone prefatie.
Voor bent die vruchten aoekt
ls 't wengeben niet genoeg
De arm moet uit de mouw
De hand moet aan den ploeg.
PAROCHIE VAN DEN H.NIC0LAAS
TE BAARN
XIX ZONDAG NA PINKSTEREN. 16
October 1938 Vandaag 7 uur de Vroeg
mis. half 9 de Tusschenmls. 10 uur dt
Hoogmis. Hedenavond 7 uur Lof met
de gebeden van de Oetobermaand voor
het behoud van den vrede.
Vandaag ln al de drie H. Miasen col
lecte met open scnaal. volgens bisschop
pelijk voorschrift ten bate van de comi
té'» .Actie Voor Ood" en ..voor de
slachtoffers der geloofsvervolging". WIJ
bevelen deze collecte ten teerste aan.
Deze week zal er om 7 uur eiken avond
Lof zijn met de gebeden van de Oeto
bermaand De geloovigen worden ver
zocht te tingen. vandaag na de Hoog
mis en na het Lof het lied van den H.
Rozenkrans: verder uit Cantemus.
Maandagavond no. 53; Dinsdagavond
no. 55. Woensdagavond no. 58. Donder
dagavond no. 37. Vrijdag ivond no. 81.
Zaterdagavond no. 63.
Dlenstagabends von 8-8', uhr 1st
Deutsche Belchtgelegenhelt. Um 8V> «hr
wlrd in der Klrche fur die Dentscher
Madchen eln: Segensandacht mtt Deut
sche Predlg. gehalten Nach der An-
dacht versa mmeln alch die MAdchen
lm PrarrhaiA Wlr laden allen Deutachen
MAdchen herzlle
recht zahl elch au
Wo-nsoagavond, aapai.g -6 tun. ssBjnéoc
het St Nlcolaugebouw voor de leden
van den RK. Vrouwenbond een lezing
worden gehouden met lichtbeelden over
de H. Ltdwina van Schiedam. WIJ ver
trouwen. dat al da leden aanwezig mui
ten zijn.
Zaterdag-namiddag van 3—4 uur ge
legenheid om te biechten voor de kin
deren. die de late H. Communie hebben
gedaan. Vanaf 4 aur voor de andere ge-
Zondag a.s. viert de 8t. VlncenUus-ver-
eenlglng onaer parochie haar 25-jartg
bestaan. De Zeer Berw. Pastoor T. P. v.
Relth zal alsdan ln al de drie H. Missen
de feestpredlcatte houden en aai tevens
de groole collecte voor de St. Vlneeiv-
tlusvereenlglng worden gehouden, die
andere jaren plaats had op den eersten
Zondag ln Augustus. W* kunnen die
collecte niet genoeg aanbevelen. Zondag
ai namiddags van 3—4 uur houdt de
St- VlncenUrsvereenlglng ln de pastorie
receptie en hebben de geloovigen gele
genheid de JubUeerende rereeniglng te
Theorie «n praetijk van het Commu
nisme aan den lijve ondervonden
In een opeenvolgende reeks
van artikelen geven we U. de
levensgeschiedenis van een
Duitscher, ,iie om politieke
redenen gedwongen werd uit
zijn vaderland uit te wijken en
die zich vestigde in Rusland.
Hij was geen communist en
heeft ook nooit behoord tot een
of andere marxistische organi
satie; de eenige reden waarom
hij zich in Rusland vestigde was
deze: in de gegeven omstandig
heden was hij practisch op Rus
land aangewezen, wilde hg ar
beid en daarmee ten bestaans
mogelijkheid vinden.
Alhoewel het Russische con
sulaat te Warschau aan den
persoon in kwestie verzekerde,
dat ook niet-communisten als
arbeider of anderszins hun kan
sen in Rusland konden vinden,
heeft de ervaring geleerd, dat
voor dm schrijver dezer arti
kelenreeks die geruststelling
practisch een misleiding was.
Kennismaking.
In Februari 1909 werd ik bi
een van de grootste steden van
de provincie Hannover geboren
als zoon van een kleinen zaken
man, die vroeger officier was ge-
weegt. Mijn jeugd was zonnig en
blij; droeve herinneringen aan
akelige gebeurtenissen zijn mij
van dien tijd dan ook niet bij
gebleven; ik heb ze niet gekend.
Wel leerde ik reeds als kind
den ernst van het leven kennen
en dat is wel een van de sterkste
invloeden geweest, die mijn later
leven hebben beheerscht.
De eerste groote gebeurtenis,
die ik mij goed herinneren kan,
is de moord van Serajewo. Nu
nog zie ik mijn vader, thuis
komen van de zaak en diep
onder den indruk pratend met
mi in 'moeder: „Wij krijgen zeker
oorlog."
Oorlog was m dien tijd voor
mij, iets fijns. Mijn moeder en
mijn vader mochten dan dood-
angst uitstaan over de komende
dingen, ik bad 's avonds bij mijn
avondgebed, dat het toch maar
gauw tot oorlog zou mogen
komen.
(Toen ik dea volgenden mor
gen wakker werd was dan ook
rayn eerste gedachte i Vandaag
komt er oorlog!
De tijd van politieke spanning,
waarin het broeide in de poli
tieke Luchten duurde mij veel te
lang; ik wilde maar dat tiet tot
een uitbarsting kwam; oorlog
was een soort ideaal voor me.
In mijn fantasie zag ik de sol
daten al opmarcheeren en mijn
vader erbij als officier.
Zoo dikwijls had vader ver
teld van zijn soldatentijd en het
kazerneleven als een lokkend
oord van gezonde vreugde aan
ons beschreven; daaruit zal die
mentaliteit van blijde oorlogs
verwachting te verklaren zyn.
Want ik herinner me heel goed,
dat onder invloed van vaders
verhalen helm, sabel en uitrus
ting mijn liefste speelgoed waren
en dat in dien tijd inaar één
ideaal mij de moeite waard
scheen: soldaat wordenen
officier.
De oorlog breekt uit
Eindelijk Augustus 1914!
De oorlog is er!
Duitschland heeft den oorlog
verklaard.
Op groote aanplakbiljetten
aan muren en reclamezuilen
wordt het door de Duitsche re
geering bekend gemaakt: Met
God, voor volk, keizer en vader
land!
„Zijne Majesteit de Duitsche
Kiezer, enz. enz."
Diep onder den indruk komt
vader naar huis:
„Moeder, het is zoo: de oorlog
is uitgebroken. Onze troepen
rukken al uit; zoo juist heb ik
mijn oproep gekregen; morgen
ochtend moet ik weg."
Terwijl ze losbarst in tranen,
valt moeder neer op een stoel.
Waarom gaat moeder nu hui
len? Oorlog dat is toch iets
moois! Onze soldaten zijn toch
zeker helden!
Vader tracht haar te troosten:
„Wees maar niet zoo bang, met
Kerstmis bij ik weer hier."
Dan praat hij verder: „Als tiet
vaderland roept moeten we toch
gaan; langer dan tot Kerstmis
kan het niet duren. We zijn sterk
genoeg en onze mannen zijn met
den besten geest bezield."
Vanuit onze woning, die aan
de hoofdstraat ligt, hebben we
een indrukwekkend uitzicht.
De straat is propvol: stralen
de. begeesterde jongemannen,
schreiende vrouwen en meisjes
krioelen dooreen, het lijkt of ze
de huizenrijen aan weerskanten
opzij schuiven. Op een gegeven
moment is hel alsof een orkaan
losbreekt; duizenden kelen zet
ten het volkslied en het keizers-
lied in. De huizenblokken drei
gen te scheuren onder het ge
jubel! Het gezang zwelt aan,
steeds meer; het overstemt zijn
eigen echo hei groeit u'.t tot een
laaiende begeestering.
Bereden politie maakt de
straten vrij voor het verkeer.
Halverwege het plein waarop
onze straat uitloopt worden plot
seling blanke helmen zichtbaar.
Troepen trekken in slagorde
door de straat. In volle uitrus
ting trekken ze naar het station,
dicht vallen de bloemen op hen
neer. Mannen en jongens, die
voor enkele uren nog knapen
waren, nu echter landsverdedi
gers zijn, zingen mee met de
militaire kapel, die liederen
speelt.
Ik ben niet meer te houden;
ondanks alle verboden moet en
zai ik de straat op. Voor mij is
iedere soldaat een held. Ik mar
cheer mee en begeesterd bejubel
ik onze soldaten.
Een ding heb ik echter nooit
vergeten: waarom huilden
vrouwen zoo; waarom keken de
mannen zoo ernstig. Door een
soldaat, een jonge kerel, word
ik opgepakt; op zijn arm draagt
hij me mee, terwijl hij dapper
doormarcheert.
Eindeljjk zijn we aan het sta
tion en het menschentransport
begint. Op iedere wagen staat:
48 mannen of 8 paarden.
Aan het station heeft het af
scheid plaats. Doeken, vlaggen
en vaandels wuiven, afscheids
liederen klinken, dan deint de
r.enschenmenigte achteruit. De
uein vertrekt en voert de man
nen naar't ongewetene.
Vader vertrekt.
Met de grootste moeite kom
ik thuis. Moeder heeft al voor
veel gezorgd. Jubelend spring ik
op tegen vader, die na in uni
form is. Ook mijn vader is nu
een held, een strijder.
Ik ben niet van hem weg te
slaan. Overal loop ik achter hem
aan. 's Middags om een uur of
zes geeft vader de zaak in moe
ders handen. Moeder, die er
toen niet de minste kijk op had,
moest van nu af de zaak drijven-,
nooit had ze zich ermee be
moeid.
Bijna radeloos staat ze tegen
over den chaos van boeken cn
waren. Vader praat maar met
haar: goeden moed houden; met
Kerstmis zijn we weer hier! Zoo
lang zal 't toch wel gaan.
Het wordt mijn bedtijd. Maar
aan slapen denk ik zelfs niet. Ik
wacht totdat ook mijn ouders
gLan slapen. Nog lang zitleii re
met elkaar te praten in dfe huis
kamer.
Als ze eindelijk aanstalten
maken om naar bed te gaan, sla
ik op; ik wil bij vader slapen.
Vredig sluimer ik in, mijn kopje
gedrukt in zijn arm.
Den volgenden morgen wor
den we vroeg gewekt, het aan-
kleeden gaat vlug en dan nanr
buitennaar bet station.
Mijn vader moet naar Düssel-
dorf om zich ter beschikking
van zijn regiment te stellen. Op
den weg naar het station groe
ten de soldaten hem met de hand
aan den helm; ik groet ook niet
anders, want vader zelf groet nu
ook als een soldaat. De trein
rydt voor; mijn onders nemen
afscheid van elkander ik zeg
nog eens met allen nadruk aan
vader, dat ik soldaat wil worden
en ondertusschen wordt hij al
van ons gescheiden «n verliezen
we hem uit het oog.
-C. STMR.
Wordt vervolgd.)
Zie loe van wien ge spreekt en hoe,
En waar en ln wat sin.
ls eens het woord ter lippen alt,
Het keert er nooit wee* in.
Een die met leugens omme-gaat
Moet wel ontbonden wat Wj praaL
De wetenschap steekt In geen bed met pluimen
Wie leeren wil moet vroeg de veeren ruim».
Die meer begeert dan hem betaamt
Mist dikwijls wat Mj had geraamd.
Bedwing bet rijs jen jong en leer
Waar geen bedwang te, te geen eer.
Gemeenlijk staat e» dw,
Dir hoog er klimt dan hem betaamt
kijk niet, ol ook op buurman* jss
Feu smet kleeft of een plateje;
Maar soek op d'allereerste plaats
Naar vlek op eigen buisje.