De Eembode CHRISTUS KONING! F. A, TULP ALLERHEILIGEN 52ste JAARGANG NUMMER 3! Verschijnt 1 x per week. Abonnementsprijs Inbegrepen de kerkelijke bijlage, f 1— pet kwart. Zg. volksabonnementen 8 et», p. week. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Langcgrachl 38. Tel 314 - AMERSFOORT Poetcheque- en Olronummer 44334 Correspondentie-adres Baarn: Kerkitr. 30. Advertentie-adres Baarn: Nleuwitraat 10. Dltgeve N.V. Uitgeven I WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. ZATERDAG 29 OCTOBER 1936 Plus de Elfde heeft ln een tijd. waar in afgerekend werd met kon|pgen en koninkrijken, een Koningsfeest ver nieuwd en gepropageerd. Dat hU, dc Paus. het Juist ln dien stormenden tijd deed, waarin kronen en tronen vielen, was niet een toegeven aan een zucht om paradoxaal te zijn, maar was het Juist ln dien tijd onderstreepen van een nlet-weg-te-redeneeren feit. Welke kroon of welke troon ook valt, die kroon en die troon valt nooit. Van dien Koning schreef een Ood- begenadlgde mensch al voor zooveel eeuwen terug: „HU zal heerschappij voe ren van zee tot zee en van den stroom tot aan de grenzen van den aardbol Zijn macht ls een eeuwige macht, die ilet weggenomen zal worden; en zUn heerschappij ls onvergankelUk". 't Is voor een mensch. die er heelemaal bulten staat, een dwaasheid, wanneer hU hoort, dat een Man, die voor negen tienhonderd Jrar geleden als een boef aan een kruis vermoord werd, nu nog Koning wordt genoemd. Maar als nu dc feitelijkheid van dat Kontng-zUn vast HU heeft het verklaard voor het hoog ste gezag ln de wereld; voor de gewel digste macht, die er toen ter tUd was. de Roraetnsche macht, die alles verplet terde, wat zich ooit tegen haar zou verzetten, Dc vertegenwoordiger van die geweldige macht heeft aan Christus ge vraagd: ,JZUt OU Koning?" En Christus heeft geantwoord; „OU zegt 't. Ik ben Koning". Wat die Romelnsche landvoogd Pilatus toen gedacht heeft, ls moeilijk te zeggen. WaarschUnlUk heeft hU z'n schouders opgehaald en bU zichzelf gezegd: dwaas! Toch komt 't er op aan. te vragen, of 't wezenlijk dwaas was. Want als 't eens waar ls! Als 't eens waar ls. dat het opschrift boven het kruis .Jezus van Nazareth. Koning der Joden", een stuk van de waarheid ls! Een stuk. Want Plus de Elfde zegt van dien Man, die voor negentien eeuwen vóór PllatijB stond, dat HU niet alleen Koning der Joden, maar zelfs Koning van heel de menschheld ls, van heel de Schepping. Als dat eens waar ts! Wie ls de Man, .«Ie daar beweert Ko ning te zUn? Ze hebben ln die negen tien-honderd Jaren, die na zUn dood zUn gevolgd, dlkwUls genoeg geprobeerd Hem opzU te schuiven. Maar eigenaar dig genoeg, telkens tn elke eeuw komt de vraag weer terug, dlo H'i zelf eens gesteld heeft: „Wat denkt U over den Christus", 't Is al Iets heel bUzonders, dat over een mensch telkens en telkens, elke eeuw opnieuw, die vraag gesteld wordt. 't Is vanzelfsprekend, dat we de vraag stellen, nu: wat denk Je ov„r Hitler, of over Mussolini: maar wie .al die vraag nog stellen ln het Jaar 2038? En wie ln het Jaar 387S? Daar moet met dien Christus van Nazareth toch wel Iets heel bUzonders zijn. dat ten eerste HU zelf verklaarde Koning te zUn, en dat ten tweede de vraag naar Hem en naar zUn koningschap telkens weer opkomt. Is hU een dwaas? Lees, wat HU gedaan heeft. Is HU 'n bedrieger? Speur ln de geschriften over Hem, zUn adeldom en zUn grootheid na. Heeft HU zich ver gist? Lees, hoe HU knap genoeg was zUn vergissingen eventueel te corrtgee- ren. Maar HU had r olt een correctie noodlg. Wat Is t dan? Napoleon stond eens voor dat pro bleem. HU vertelde het aan een van zUn generaals. „Ik kan liet me niet ver klaren. dat een Man, die al meer dan zeventien eeuwen dood ts, toch nog zoo veel menschen meetrekt. Als Ik langs de lit.les van mUn soldaten rUd en Ik roep 't hen toe: „Pour la patrie", dan zie lk een schok door al die rijen gaan, dan weet lk, dat lk hen samenbind ln een sterkte van heldhaltlghcld. Maar dat "n Man zeventien eeuwen na z'n dood milllarden trekt! Ik zou aan dien Napoleon willen ant woorden: Jawel meneer, maar u moet zich ook niet gaan vergelUken met dien Christus van Nazareth. Die ls er maar één. Als u nu eens begon met te zeggen, wat die andere man gezegd heeft: „Ik ben niet waardig zUn schoeisel los te maken", dan waren we een eind ln de goede richting. Christus van Nazareth heeft kunnen verklaren, dat HU Koning was, omdat HIJ ook kon verklaren, dat HU de Zoon van God was. En als Zoon van God ls HU de Heer en Meester van alles en van allen. HU ls het V/oord, dat vleesch werd. Maar ook 't Woord, waardoor alles ls geworden, wat geworden ls. Wie dat gelooft en aanvaardt, aanvaarden kan door Gods genade en die aanvaar ding ls absoluut niet onrcdelUk, Inte gendeel. zeer redolUk - die begrUpt waarom Plus dc Elfde in onzen tUd het feest van Christus' Koningschap ln- stelde. Dat menschen afrekenen met aard- sche koningen en tronen. Is een gebeur tenis. die bepaald wordt door de stroo mingen van den rijd. Al Is het koning schap goed opgevat een ideale staatsvorm, daar kunnen tUden komen, 't vanzelfsprekend, dat we de vraag stt'.len, na: wat denk je over Hitler, of over Mussolini; maar wie zal die vraag nog stel len in het jaar 2038? die dat ideaal moellUk maken voor be paalde gemeenschappen. Maar wanneer zooals ln onzen tUd de koningsrechten van Ood aange rand worden en die zUn niet te be twisten dan moet daartegenover het feit, het nuchtere felt van die konings rechten worden gehandhaafd. Dat deed Plus de Elfde. Als onze wereld dat maar begreep, dat de Paus van Rome niets anders deed en doet. dan de waarheid voorhouden. En dal d het b de menschen-gemeenschap k KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS AGENDA'S VOOR 1939 Heilig Pastoorke van Ars preekt. IJ tie kinderen het derde gebod 1» i belang: .Den Zondag zult ge vieren". C nederig dienend! De «reek Is voor hel al lelijke de Zondag voor het geestelijke. ..GIJ weet r.eer wel. mijne kinderen i wij bestaan uit een itoffeJIJtc lichaam en het evenbeeld Gods ZIJ is hot tfle het vchragen Aan haar d zorg besteden'' AANSTAANDE ZONDAC! God bi Ztln oneindige «(Jahrld Ie aHtedaeht en In ZUn oneindige liefde veer bet geluk van don menaeh la gewild, Ie <U*r aanwnlg. schepeeL Gods liefde voortgekomen zaligheld en verecnlging met God bestemd, heef' gen. «Un Schepper ln trouwe en dankbare a De groote kun» ten aar Michelangelo hoeft ion In beeld gebrscht, In rijn beroemde eehhdrrlng van den leoden Sehep pingedag. Adam ontvangt het leven olt Ooda Vadrrhrnd. Door do kx-hi van de goddelijke aanraking God! Zoo la ar h God de rechtmatige eer woedt gebeneht en dat de o heeriUke overtuiging, dat iUn leven Jnlal la grrleht en afgrvtemd op lUn eenlg doel. Orde, vrede en liefde tijn de k t "de, vrede en liefde aUn ot De gearbledrnl Maar nooit, nooit tn de historie In onsen ttfd. Het Is held. wi n worden gefolterd en het leven ondragelijk gemankt en ar verstoorde orde spreekt duldilUk alt het wantrouwen, dat men elkander toedraagt. Geluk en vrede rijn onbekende begrippen voor mensrhen welke God ver achten en ontreren. Het bi lugrijpolUk. neen het h plicht, dat Iedere grlnovlgr ilch renet legen de oneer die a(Jn meester wordt aangedaan. Zondag, op den „Voor God"-Zondsg la romrai verguisden en versmaden God Serb -ratal te geven. Hoe meer men ileh Inapanl om God W belredlgen. des te meer rallen *U Hem onie trouw betuigen. Katholieken, handelt aa. Zondag «verrenkomatlg Uw beate gevoelens. mUn» «el? Het honger) jm. inn' one leven In God. dienen wij Mijne kinderen, dat Is hot gelipt Necchi en Gemelii. 1 had en vriend, Ludo- Di onn Afdoellng KANTOORMEUBELEN hebben wt) de nieuwste modellen BUREAUX EN JALOUZIEKASTEN lletoekt onar TOONRAMEEE. Kantoorboek- Meubel-, Schrijf- e* Kteelell- L4NOEITE. II IdenUeme social ut tilóllek e NMawBaBBsnSw tegen de revoluUonnaire vloedgolf «Be twee lob uiting k redenaars beken. Kenlge Jaren i verworven, de m Maar NecctU E niet ö- lig verflauwt. Op sekeren dog p barmhartigheid v: dra morgens vroiq it hij dagelijks tadt uestaai lont ml) U da rcwltaat was gering. de Communie der <ad ter plaatse Bedenkt, mijne kinderen. Ood is too goedl oo groot, dat wU vol verlangen moesten evenals de vogels, ln vreugde op te Mijne kinderen luien wU toch ook veè: eren opdul i. trluige aan de menschen! Niels Is schooner mijne kinderen dan ui ziel gevoed mei haar God. goede bl en Bezorgt lederen Zondni lijk gasunoa. hcc!e week schraapt ên s< chaffcn'ri een heerlijk festijn k We* een voorrecht zijn Ziel kun it Is dan toch die ziel mime kinderen n heer- 081 700 'e!a verdient? O. mUn ziel. wat gaat gi) ontvangen? Uw en de ge- God, uw Schepper, en uw Redder! men men Wat kan men meer verlangen? Alle ge- s is slechts iuk bestaat ;n Hem te ontvangen. In Hem ie bezitten deren goeden God. e schikken. Ik weel aeer goed, dat men het u slechts -na per Jaar voorschrijfi. met Pnsehen; aar moei men sdi later dwingen... om •'ukkig te zijn? icdoren dar een god dat Ood te groot was oc wieMidlg goed dwe groote Ood E. voor Ood E de mensch zoo groot. t hij reikt tot e schouders van Ood Ood vond. om echts God alleen. De Heilige Theresla vilde zich k Cod a .rUgheid te begrijpen'' Ziet. raUne kinderen, boe r van een goeden maaltijd. zoo vroeg Gemelll plotseling - HIJ kon i ooren nauwelijks gelooven. durfde niet te pen, mui antwoordde: „We zullen dadelijk «aan!" Gemel* en Neccta begaven zMi de Ambroziaansohe Baalbek te Milaan erzoek Met Jubelend hart en mover den Oritruwigde bracht V r Dom Giovanni Plat HIJ wilde ZoroE hij een volbloed socialist was ge weest. zoo wilde HIJ nu., z ril rel FOEI, WAT BEN JE ZWART! Degel f de Pater Henrlcus. die naar lk onlang* hier ln Amersfoort voor .De Hante" heeft gesproken, pleegt «en heel oparte beeldspraak te gebruiken bewUxen dat hU niet „de peaal- von het Zuiden" E. waarvoor man blUkbn.tr houdt. HU beweert: lk niet pessimistisch, maar gerond opllmuUKh. Men mag gerust «eggen: „Poel. duivel, wat ben je sworll" maar men moet er don aan toevoegen: „Moor we tullen toch pro bee ren je snoet te wasechen Ik weet niet. of ZUneerw. dit beeld ook hier heeft gebruikt, maar Ik wtl er toch even op wljron. omdat men mij deter dagen in een keurig ge typt briefje de opmerking kwam thuis bezorgen Waarde Loupe. Je ziet alles veel te donker. Deugt er hier don nlete meer?" O Jaxeker. hier deugt een heele- boel. Er lg veel goeds, maar schieten we er wat mee op, als we dat goede als maar ln het sonnetje setten? Neen. het ls heel goed om het kUkglae eens te richten Juist op datgene wat niet heele maal In den hook la of schUnt. In de hoop dat 't ln orde komt. En wanneer men die hoop koestert, wel. dan Ie men nog geen pessimist. Hoeveel vrouwen wer ken in Rusland? hu NNNNMNMMHW1 met i tan de aonrn van 61. FrancIscus De soclalUUsche pen wierp hem gen van scheldwoorden achterna Men probeerde hem met geweld tioM.daat te verwijderen Men ven het bericht, dat hij krankzinnig geworden was. en oogenb'dkke'iljk ,n ren diende gebracht te worden. Men H I del ijken mstlg nadacht., die priester, hij draagt God i de handen, oai mijn zie; te voeden! Do:.h wil houden met van den goeden j OORDEN KANTONRECHTER Verboden vangst Zoolang Spakenburg nog niet inlddcn land ligt, zoolang zal er het stroopers- p. dc O. nlUJn n hij w emmertje paling nan was gekomen en dit trachtte ln veiligheid te brengen. Spakenburg E heel dicht in el kaar gebouwd met kleine steegjes, zoodat ontvluchtlngspoglngen bU dreigende aan houding nog wel eens succes hebben. Dus had de O. zijn emmertje laten slaan om in het steegjes-labyrint te ontsnnpjxn. Dit was hem niet gelukt, omdat de veldwachter hem bU den Turf wal weer was tegengekomen, HIJ werd netjes naar zijn vangst gebracht. Toeh was de zaak niet compleet en daarom zal op 10 November a.s. G. opnieuw v< het kantongerecht komen. Brutale hecren B. v. v. is een berucht strooper en hij voelt zich bij den kantonrechter zoo te zeg gen kind aan huis. ZUn vrije omgangsvor men met de zwurlgctoogdc hecren hebben geen gunsUgen Invloed op zijn Jongeren metgezel v. K„ zooals uit het vervolg van dit aangrijpend verhaal zal blijken. Beware" ^twee vergrijpen. De eerste was tweede was het zich bevinden met strikken bulten de wegen. Van V. verdedigde zicli: strikken, o nee! Het was een bosehje IJzerdraad waar nlj mee liep. Zijn vindingrijke gees: had geen fantasie genoeg om er van t« maken dat hl) voor z'n vrouw drooglUntJes voor luiers moest gaan spannen oi dat hij voor het RUk vernieuwingen aan telegraaflijnen moest aanbrengen. De heeren mochten weer achter do rterc der Wachtenden gaan slaan en neer de Ambtenaar commandeerde de zegelde, In beslag genomen bos IJzerdraad 'eerd was, verbrak de Ambtenaar zegel. NSkdeze plechtigheid had hij een losse Ijzerdraadjes In handen. Al draadjes waren voorzien van oogjes. De Ambtenaar stok een uiteinde door een oogje en zei lot den heer O. Planlenga. wnd. kantonrechter: „Kijk. se zijn zóó klaar voor gebruik." Dus kwamen belde stroopers weer vo het hekje en het tweede bedrijf begon. „Er zitten allemaal oogjes aan!" b O.M. triomfantelijk. .Mag lk óók wat zoggen?" riep v. R. „Er staat ln de dagvaarding dat lk werd be trapt toen Ik met het zetten van strikken bezig was „Geef dan hier die dagvaarding, laat zien!" riep het O.M. er eren hard tegenin en toen het papier niet snel werd overhan digd. griste de Ambtenaar het uit v. R.'s handen. „Hier staat dat Je U-recht staat voor vervoer en nergens anders voor. Je leletat!", rang, de dagvaarding flodderde te rug. ..En die veldwachter die me aanhield, was dronken. Hij had een kwak Jenever op en nauwciUks had-le me bekeurd of hU ging weer ln dc kroeg terug!".. Het O.M.. dat op deze verdediging heele maal niet was gesteld, elsehu* omdat hel hier een berucht stel betrof, tegen leder f 18 ns het loopen op verboden 30 t .'.gen wegens het zich se dingen" bulten de paden. De bekreruig IbewUs onder soovwi nnra Hen. dat de Katholieke act woord e en dat heden mere roep naar „Christus'itrIJdfTs ■r het Opperwi lij uil den «gaten vu- strljdre van CtirEUas Pater Gemelll E een Juiste getallen ontbreken op dit punt en men kan hun aantal alleen maar schatten naar berichten van ooggetui gen en enkele offtcleele statlrtleken. On ze berichten lichten nu en dan den sluier op ovor den aUrreHendlgste-i toe stand, waarin de vrouw na de .indus trialisatie" door de Sovjets verkeert Op een dienstreis In het industriege bied van Ukraine constateerde de ge- sant der Vereenlgde Staten. Davlc*. dat In de reusachtige ondernemingen, die hU bezocht, evenveel vrouwen als man nen werkzaam waren en dat de vrou wen „precies hetselfde werk deden ais de mannen" Op 8 Maart 1017 schreef de Prawda bU gelegenheid van den Internationalen dag van de Vrouw .Een derde van het ontzaglijke leger arbeiders van Sovjet- Rusland bestaat uit vrouwen In den loop van zeven Jaar ls het auntal arbeid sters en vrouweiuke hulpkrachten met vUf mlllloen toegenomen Dit Is onge- iwuteld een reusachtige vooruitgang." Of dit „een reusachtige vooruitgang" Is. Is nog een andere vraag. Mogelijk wel voor de Industrie, maar dan toch 'en kuste van liet Rn, .Iscl.e v.ilk De vrouwen hebben geen tUd meer om hun gezinstaak In drie samenleving te vervullen 7-U tUn bang een gezin te vor men, wUI ze ontslag vreezen en omdat geen geld Is voor de opvoeding keek smachtend naar des kantonrechters hamer en deze kwam in „Ingerukt marechl" bulderde de Ambte, naar tegen het heftig prolesteerend tweetal. „Hó. Ik ben niet onder dienst!" zei v. V. „U kunt me toch niet an 't schrikken ma ken meneer!" hoonde E. En nog steeds luidop pro testereend gin- Het vraagstuk van den voorrangsweg blllst was de flauwe bulging van met een vaart van plm. 80 KM. rijden. Juist kwam uit een ultr paarden bespannen wagen. De meende dat hij er nog langs koi berekening liep fallkaut uit. Zijn wagen raakte ren der paarden en dit dier sloeg op hol. waarbU dc bestuurder van den wagen viel Dc voerman had een metgezel, stapt was om te WJken of de was. maar volgens den Dwars uit Soest, liet dat uitkijken nogal wat te wenschen over, Volgens gemaakte foto's kon de waarnemer van hel punt waar MJ stond maar weinig zien. Bovendien richtb- hU slch nog tot fietsers en In dien tusschen- tUd konden .er wel tien auto's passreren Op het laatste moment had de waarschu wer s'n hand nog opgestoken maar toen was Maar er was nog oen getuige, een fletser, dlo meende dat dc automobilist al op 130 meter afstonds hel gevaar had kunnen zien. omdat de paarden al een eindje den Ondanks de verdediging van werd de uitspraak f 18 of das dedlger deelde ons mede. dnt n Wat groeit er vai norgens ln de klndcrbcwaarplaaUen worden afgeleverd, om des avond* te worden teruggehaald? Hel spel vergaat der felle zomer- kleuren En als een drelgonment van winterkou En leed en zwarte rouw De boomen thans hun k tie takken Hun kale takken beuren sU ten hemel VerwUzend ons vandaag gesla naar U. Die viert Uw feestdag nu In schittering van goud en kleur- gewemel. In klcurgewcmel slen wU Uw ge waden. OU Maagden wit, GU Martelaren rood. Die. wat dees' wereld bood. Voor 's Bruigoms liefde woudt versmaden. Versmaden woudt OU ook het lokkend leven Der wereld, OU BelUders, die den Heer Uw liefde en leed en leer Hebt opgedragen, en Uselt Uself gegeven hebt OU. schoons heugen. aUen En daarom troont, gekroond. gU nu ln kleur- En lichtgespeel, en geur Van hemrlroken in Uw gouden hallen. 01 gouden hallen, die ons wacht daarboven. Hoe zelden denken wc aan uw heerlUkhrld En hemelmajesteit Als wU der aarde licht en kleuren loven. Maar bU 't vergaan der felle somcrkleuren BU het krimpend rlmplen van het rozenblad BU het vallen van den schat Der blaad'ren en 't verwaaien van de geuren. Maar bU t gelul der fecstelUke klokken Dap verre wUkl de schoonheid dezer aard, WU stegen hemclwanrt En slen, o Heiligen. Uw paleizen VINCENT CLKERDIN.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1