DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
SOCIALISTEN OM ONS HEEN
Epistel en Evangelie
tuinhekje open en de koe kreeg
het in d'r kop naar binnen te
stappen. Een oude dame en een
tuinmansknecht hadden veel
moeite om ze er weer uit te
krijgen en weer moest ik in mijn
zak tasten om de aangerichte
schade te vergoeden.
In een tweeden tuin waar geen
hekje was en waar de koe on
gehinderd binnen liep, werd ik
door een hond in m'n arm ge
beten. Daar echter werd de beet
beschouwd als 'n tegenprestatie
voor de schade door de koe i
gericht, zoodat ik er ditmaal
der betalen afkwam.
Weer op den grooten weg ge
komen vond ik 't goede laantje.
Daar stond Dina met den jon
gen op me te wachten. Het jog
zei grienend, dat boer Jens hem
zou wegjagen wegens 't ongeval.
Een gulden deed hem ophouden
met grienen en hij vertrok met
de koe.
Dina verbond heel lief en
hendig mijn gebeten arm. Daar
na zetten we er een vaartje ach
ter om zoo goed mogelijk thuis
te komen. In 't vervolg vermeed
ik op m'n wandelingen zorgvul
dig het schilderachtige smalle
laantje.
dorpspastoor, die vlak bij de
stad op een smallen weg een mo
dernen „verlichte" tegenkwam.
De nieuwlichtman moest van
pastoors niets hebben en ging 'in
dan ook vlak in den weg loopen
met den brutalen uitval: „Ik ga
voor een ezel niet op zij."
„Ik wel!" antwoordde de gees
telijke doodbedaard, „passeer
maar!"
Iets van dien aard overkwam
ook een missionaris, die te paard
of muilezel naar een zeventien
uur ver wonenden zieke reed.
Iemand uit den nieuwsten tijd,
die 'm tegen kwam, grinnikte
hem toe: „Zoo, zoo, eerwaarde,
te paardl! De Meester, dien ge
volgen wilt, ging te voet!" Waar
op de pater vroolijk antwoordde:
„Juist, ik wil Hem volgen, maar
Hij is me zoover voor, dat ik
Hem alleen te paard zou kunnen
inhalen!"
IETS OVER
VROOLIJKHEID
Clerical® moppen.
Wat Weltschmerz is? Da's 'n
artikel, dat jarenlang erg in de
mode is geweest bij poëten,
poëtasters enhun slacht
offers: 't Is zoo'n soort pessimis
me. Het heeft veel weg van de
landziekerigheid. waaraan ma
trozen wel 'ns laboreeren of
meenen te laboreeren, als ze wat
lang aan land moeten blijveu.
Weltschmerz is nog niet over
al uit de mode. Op de lijst der
paepsche stoutigheden echter
heeft ze nog nooit een plaats
vonden.
Die blijdschap van ons laat
zich niet zoo gemakkelijk op de
vlucht jagen. Soms komen we
haar tegen in heldhaftigen
graad. Zoo zei St. Laurentius,
terwijl hij op den rooster levend
gebraden werd. lachend: „Draai
me nu maar 'ns om. Me dunkt,
aan dezen kant ben ik genoeg
gebraden!"
Dat is wat anders dan het sar
casme van den cynicus!
Daar schiet me weer die goede
Paus Sixtus V te binnen. Hij was
de zoon van heel arme lui uit de
streek van Ancona, maar hij
schaamde zich z'n nederige af
komst heelemaal niet. Tegen
over bluffers zei hij wet eens
schertsend: „Kom, kom! Ook ik
ben van zeer „doorluchtige" fa
milie; bij ons thuis keek de bui
tenlucht zoo maar door dak en
muren naar binnen!"
Wie de vroolijkheid echt te
pakken heeft, bewaart met be
hulp daarvan ook de kalmte in
kritieke oogenblikken en wordt
zoodoende slagvaardig. Ge kent
't verhaal van dien eenvoudieen
In gramschap stil te zijn.
't Is een goede medicijn
't Geen komt van Uegen
Dat zal vervliegen.
Maar hoe het gaat
De waarheid staat.
Of lang
Of kort:
Elk een
Wat schorL
Niemand schudt zijn rok jen af
Of er valt een vlok jen af:
Niemand onzer, jong of oud,
Is er vrij van feil of fout.
Een vijfmark biljet!
De bekende dr. Sonnenschein,
apostel van Berlijn, vertelde in
zijn Notizen het volgende kran
tenbericht:
In het station van Frankfort
kocht iemand een spoorkaartje
naar Bremen. Hij kreeg o.a. een
briefje van vijf mark terug. Een
briefje zooals er millioenen be
staan. Een briefje met nummer
I 90237554. Een briefje, vet, be
duimeld, smerig als gewoonlijk.
Maar op den rand van het brief
je stond iets. Me' inkt was daar
geschreven: „Om jou gaf ik mijn
onschuld prijs. 1.4.1920". Dat
was alles.
Maar, mijn God, wat een ro
man! Voor vijf mark de onschuld
kwijt!
Dat vijf markbiljet.Men
moest het fotografeeren, afdruk
ken, enoveral laten aanplakken
met als onderschrift: „Van wie
is dit biljet afkomstig? Wie heeft
dit biljet uitgegeven? Wie was
de dief, de moordenaar eener
onschuld?"
Een vijfmarkbiljet!.
'n Kleinigheid....;
Hoe staan wij. arbeiders, ten opzichte van
het socialisme?
Wij hebben in elk geval EERBIED mor den taaien, onver
droten strijd van het socialisme om verbetering van hel lol dei-
arbeiders. Wij staan schouder aan schouder met hen, waar hel
gaat om menschelijke rechten van onzen stand: maar onze ge
loofsovertuiging staat niet toe, dat wij samen onder één vaandel
optrekken. Diepe kloven liggen er tusschen ons, Katholieken, en
den geest en doeleinden van bet socialisme.
Wij wijzen het af, omdaf de Kerk het afwijst; omdat het
grove materialisme van zijn levensbeschouwing met een heel ge-
brekking laagje zedelijke gerechtigheid bedekt is; omdat het in
wezen dezelfde menlaliteit ademt als het kapitalisme; omdat het
de massa's ophitst; omdat het tegen godsdienst en Kerk gaat en
omdat zijn uiteindelijk resultaat zich zal doen blijken in de vor
ming van een proletariër met burgerlijken geest.
Wij willen In ons niet alleen den proletariër, maar ook den
burger overwinnen. Daarom geioovcn wc niet in een socialis-
tischen toekomststaat: want hij is even arm van geest en zit even
vast aan de stof als de huidige economische maatschappijvorm.
Ons parool klinkt anders, n.l.: strijd om een nieuwe economische
orde eu opruiming van alles wat lui, verschaald en kleinburger
lijk in ons zelf Is: de opstanding van een nieuw Christelijk
arbeldersgeslacht, de voorloopers van de door den Paus aange
kondigde maatschappij van bedrijfsschappen.
Zulk een radicale afwijzing van de socialistische theorieën
Leteekent echter niet een aanval op onze arbeiderscollega's, die
de socialistische theorieën wèl aanhangen. Laat er toch eens een
einde komen aan het wederzijdsch verketteren en bestrijden»
Ieder ander heeft recht op waardccrrng van zijn mecning, zoo
lang hij daarvan volkomen overtuigd schijnt te zijn. Is het nief
een treurig stelsel, dat een mensch op zijn bedrijf door zijn mede
arbeiders wordt getaxeerd volgens de partij- en organlsatlelijst
inplaats dat men zich afvraagt, wat voor een kerel het is?
De gemeenschapszin, het gemeenschapsgevoel, gegroeid nit
het gezamenlijk meemaken van gevaar en nood moet sterker zijn
dan alle meenlngsverschillcn. Daarom willen wij er tenminste
van onzen kant voor zorgen, dat iedere mede-arbeider de eerlijke
overtuiging en het karakter van zijn kameraden zal eerbiedigen.
Daardoor draagt ge meer bij tot de overwinning van uw wereld
beschouwing en politiek, dan wanneer ge uw tegenstander voor
het hoofd stoot door hard agitatle-geschreeuw en duldelijk-voel
bare minachting.
Het Is Immers ook niet waar, dat alle socialisten alle bedoe
lingen van de socialistische wereldbeschouwing doorleefden: de
meesten werden ertoe getrokken, omdat het 't meest duldeHjk
den bevrijdingsstrijd van den arbeider ab programpunt heeft. Al
hel andere wat er achter het program schuilt: historisch mate
rialisme, Godsdienst zonder God, vrijzinnig opvoedingsideaal,
had niet in het minst hun belangstelling, maar werd hun eerst
later door de partij pers opgedlscht
Wanneer we dus rustig en eerlijk onze eigen levensbe
schouwing ontwikkelen, hebben we de meeste kans, onze
socialistische collega's voor het ideaal van onze Christelijke
maatschappij terug te winnen.
H. HttMMELER JUGEND AN DER MASCHINE".
Organisatie w zeggen:
Organisatie wil zeggen:
Organlsatle wil zeggeni stoffelijke belang,
er voor!
Organisatie wil zeggen:
Organisatie wil zeggen:
actie, maar geen actie zonder beginsel. Daarom R.K. er voor!
zelfbehoud, maar 't mag geen egoïsme worden. Daarom R.K. er voor!
er zijn ook geestelijke belangen. Daoroin R.K.
rechten, doch er zijn ook plichten te vervollen. Daarom R.K. er voor!
kracht, maar geen geweld. Daarom R.K. er voor!
H. DE G REEVE, Pr.
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 29 OCT. 1983
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
Nadruk van de in dit blad
voorkomende Kerkbertch-
ten, ook in den vorm van
uittreksels,
Broeders! wordt krachtvol ln den
Heer en ln de sterkte zijner macht Be
kleedt u met de wapenrusting Gods.
opdat gij bestand moogt zijn tegen de
lagen des duivels. Want wij hebben den
strijd niet tegen vleesch en bloed, maar
tegen de vorsten en de machten, tegen
de wereldbeheerschers dezer duisternis,
tegen het booze geestendom ln de lucht.
Doet daarom aan de wapenrusting Gods.
om ten kwaden dage weerstand te kun
nen bieden en. ln alles volmaakt zijnde,
te kunnen blijven staan. Houdt derhalve
stand, uwe lendenen omgord met waar
heid. het harnai der gerechtigheid aan
gedaan, en uwe voeten geschoeid heb
bende met bereidwilligheid voor het
Evangelie des vredes; en neemt ln alles
op het schild des -eloofs. opdat gij daar
mede al de vurlse pijlen des bo
vljands kunt ui. ooven; neemt oo
den helm der zaligheld en het zwaard
des Geestes, dat Gods woord ls.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; XVm 23-35.
hemelen ls gelijk aan een koning,
afrekening wilde houden met zijne
dienaren. En
gebracht, die hem tienduizend talenten
schuldig was. Daar deze echter niet
had om te betalen, gebood zijn heer
hem, zijne vrouw en kinderen en al
wat hij bezat te verkoopen, en te be
talen. Doch de dienaar viel neder en
bad: Heb geduld met mij. en lk zal
u alles betalen. De heer nu ontfermde
zich over dien dienaar, liet hem gaan
en schold hem de schuld kwijt. Maai
toen die dienaar heenging, vond ht
een zijner mededienaars, die hem hon
derd tlenllngen schuldig was; en dezer
aangrijpend, neep hij hem de keel toe.
zeggende: Betaal wat gij schuldig zljt!
ZUn medeknecht nu viel voor hem
neder en smeekte hem. zeggende; Heb
geduld met mij. en lk zal u alles beta
len. Doch hij wilde niet; maar heen
gaande wierp hij hem ln de gevangenis,
totdat hij zijn schuld zou betalen.
De medeknechten nu, ziende wat
plaats had. werden zeer bedroefd;
zij kwamen en deelden hunnen
alles mede wat er gebeurd was. Toen
riep zijn heer hem en zelde tot hem:
Booze knecht, de gcheele schuld het
lk u kwijtgescholden omdat gij mU
gesmeekt hebt; moest dan ook gij c
niet ontfermen over uwen mededienaar
gelijk lk rat) ontfermd heb over V
ln toorn ontstoken, leverde zijn
hem over aan de beulen, totdat hij de
geheele schuld zou betalen. Eveneens
zal ook mijn hemelschc Vader u doen,
Indien gij niet. leder zijnen broeder,
van harte vergeeft.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
ZONDAG: Feest van Christus' Ko
ningschap. HU Missen om 7 uur en
half 9. 10 uur Hoogmis. Om half vijf
Lof voor alle jeugdvereenlg-lngen. Om 8
uur Lof met gebeden voor de October
maand, litanie van het H. Hart en akte
van toewijding.
Maandag: Vigilie van Allerheiligen,
geboden vasten- en onthoudingsdag. Van
6 tot 9 uur blechthooren.
Dinsdag: Feest van Allerheiligen, ver
plicht te vieren als Zondag; de H. Mis
sen als Zondag om 7 uur, 8% uur en
om 10 uur Hoogmis. Om 3 uur Lof. om
7 uur Doodenvespers en preek. Geen H.
Familie voor de Jongens. Van Dinsdag
middag 12 uur tot Woensdagavond kan
leder na gebiecht en gecommuniceerd
te hebben, een vollen aflaat verdienen
voor de geloovlge zielen, zoo dikwijls hij
een kerk bezoekt en daar bidt tot Inten
tie van Z. H. den Paus. Men moet bid
den minstens 6 Onze Vaders en 8 Wees
Ge groeten met 8 maal Eer aan den
Vader enz. Dinsdag wordt blechtgehoord
van half vier tot en met de Vespers.
Woensdag: Allerzielen: om half
en om 8.45 drie gelezen HL Missen,
uur gez. Requiem, waarna twee g
zen H. Missen, om i'A uur drie gelezen
H. Missen. De HL Communie wordt uit
gereikt voor eb na Iedere H. Mis. Om 7
uur Kruisweg en Lof.
Vnjdag: eerste Vrijdag der ma
ter eere van het H. Hart om 8 uui
zongen H. Mis. om 7 uur Lof.
Zaterdag: om 1X14 uur voorbereiding
voor het zesde leerjaar. Van 4 tot r
tegenheid om te biechten.
Zondag as. onder alle H. Missen preek
en collecte voor de Actie „Voor God
De geloovlgen worden verzocht dien dag
tot de H. Tafel te naderen. De gelden
Uit de parochie-registers
Bediend: Albertus Johannes Jansen.
Gedoopt: Mattheus Antonlus Gerar-
dus, z. van Mattheus Antonlus Henricus
Bekker en Elisabeth Wllhelmlna Kok,
Maria Allda Antonla Nicola, d. van
Lambertus Wllhelmlna Josephus Hoog-
lugt en Hermanns Johanna Tulp.
Parochiale Vereenigingen
om 8 uur bijeenkomst adspiranten.
K. J. M.
«r.a.vi.g om 830 uur »djplr*n tengroep.
Dinsdag om 7 uur St. L'-—
Vrijdag om UO uur B.
ST. TKERE8 IA WERK
JONGE WACHT.
Maandag om 638 uur Don Boscogroep.
Woensdag om I uur 81 Josefgroep en 8t.
Donderdag om 830 uur adsptrantengroep.
ALGEMEEN.
Zondag 's morgens algemeene H. Com
munie voor de geheele Jeugd; half 5 lof
voor alle Jeugdverenigingen ter eere van
Chrtstua Koning.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
't Zand no. 29
Pastoor W. A. J. M. Oostveen.
't Zand no. 3L Telefoon 730.
Giro 116326.
ZONDAG: Feestdag
Koning. HE Missen om half 7, 8 uur,
kwart over 9 en te 1030 de pl. Hoogmis.
Vanaf de Hoogmis tot het Lof zal het
Allerheiligste ter aanbidding zijn uitge
steld. Te 3.30 Vespers met de gebeden
v. d. Octobermaand. Te 8 uur pl
voor de Jeugdvereenlglngeu met
spraak, opdracht v. d. Jeugd aan het
H Hart. Litanie v. h. H. Hart en Akte
v. Toewijding en Te Deum. Vanwege den
K. Vrouwenbond zal heden een
iesdag worden gehouden ten
die rust nopdlg hebben.
Maandag: Vigilie van Allerheiligen,
3.30—930 uur gelegenhi
ten. Te 7 uur October-I
Dlhadag: Feestdag v. Allerheiligen, te
vieren als Zondag. Te 10.30 pl. Hoogmis,
waarna Gen. Abs. voor de 3de Orde.
Collecte voor het Jeugdwerk ln het
Aartsbisdom. Te 330 Lof met de gebe
den van de Octobermaand. Te 6 u. Ves
pers voor de overledenen met predikatie
over de OcL Zielen. Collectie voor de
Broederschap v. d. Zaligen Dood. Gele
genheid om te biechten 7an 48 uur en
van 79 uur.
Woensdag: Allerzielendag. De H.H.
d. Zal. Dood. Te circa 9 uur de 3
ste H.H. Missen. Des avonds 7 uur Kruis
wegoefening en de laatste October-oefe-
rnng. Op Allerheiligen vanaf 12 uur en
op Allerzielen den geheelen dag kunnen
de geloovlgen, na gebiecht en gecom
municeerd te hebben, een vollen aflaat
verdienen voor de Oei. Zielen, zoo dik
wijls lij de kerk bezoeken en daar bid
den 6 maal Onze Vader, 8 maal Wees
gegroet en 6 maal Eer aan den Vader,
tot Intentie van Z. H. den Paus.
Donderdag: Op Allerzielendag te 10
uur H. Mis op het kerkhof; 's middags
van f—9 uur gelegenheid om te biech
ten.
Vrijdag te 7.45 gezongen H. Mis voor de
levende en overledene leden v. h. Ge
nootschap v. h H. Hart. Te
Zaterdag; Van hali 4 tot half 10 ge
legenheid om te biechten. 7 uur Lof
met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr.
r. Altljddurenden Bijstand. Lied- „Wees
Uit de parochie-registers
Het H. Doopsel hebben ontvangen:
Amoldus Theodoras Wilhelmus, zoon v.
Arnoldus Schepers en Carolina de Wit;
Willy Edith Maris Antoinette, dochter
v. Willem Hornaveld en Maria Edlth
Prins.
Voorzien van de H. H. Sacramenten
der Stervenden: Mevr. de Wed. A. Werd-
mölder—Müllcr.
In den Heer overleden: Wed. Cattaa-
In den Kerkelljken ondertrouw opge
nomen: I. Pleter de WUde en Barbara
Vlvlé; n. Herman us Veldhuizen, wdr. v.-
Cornelia Voorend, en Lamberta Marga-
retha Houtveen. wed.e v. Theodoras
Strijders.
Het H. Sacrament des Huwelijks heb-
\.-n ontvangen: Henri Wilhelmus Johan
nes Teunlsaen en Wllhelmlna Geertrudls
Elis. v. Eek; Nlcolaas Pot en Qerarda
Maria Blom.
Parochiale Vereenigingen
ST. THSRESIA KINDERWERK.
A f d. Meisjes
Maandag- en Dinsdagavond geen groep
Woensdagavond half acht vergadering de»
De oudste groep, dus deg
luum gevolgd hebben,
twsn.TOOT.üenblJ^St-^ A
KL J, V.
Hulp-Apostolaatleden en Cmtaetleden.
Vrijdagavond 4 November hl
foor de aspirant HulpapostoK
Deze week is er geen contac
de plechtige R Mis.
Om kwart mar 6 gaan we gezamenlijk
naar het Lof. waaronder toewijding aan
Christus Koning.
Woensdag van 4-6.30 uur Martetje Phlh-
pettogroep.
Woensdag van 8.30— uur Teres'agroep.
.«6—9.16 uur Bernadette-
Donderdag van 8—930 u
Vrijdag van 8.30-6 uur I
Vrijdag van I uur rondi
Nenettagroep.
(Week van 30 October—5 November)
Zondag 30. Wit. Feest van Christus Ko
ningschap. Feestelgen (einde Octo
ber) Mis Dtgnua eat, le geb. en laatate
Evan*. vxL 21e Zond. na Pinksteren
Tijdeigen.) Credo, eigen Prefatie van
het feest.
Vespers van het feest.
Maandag 31. Paars. Vigilie v. Allerhei
ligen, zonder Gloria of Credo. 3e geb.
yd. H- Geest. 3e geb. voor Kerk of
Paus.
Dinsdag 1 Nov. Wit. Allerheiligen. Mis
Gaudeamua. Ckwdo gedurende het
Octaaf gewone Prefatie le Vespers
Donderdag 3. Wit. MU van Allerheiligen.
2e geb. v.d. 21e Zond. na Pinkst.. le
geb. v-d. H. Geest Credo.
Of: Groen. MU v.d 21e Zond. zonder
Gloria of Credo, le geb. Oct. tn Al
ler h., 3e geb. v.d. H. Oeest.
Vrijdag 4 Nov. Wit H. Carol us Borro-
meus, 2e geb. Octaaf van Allerheiligen.
3e geb. H. VltalU ens. Overal Credo.
Of: Overal Wit. MU van het Hart.
Cogltattonls. Credo. Pref. H. Hart
Zaterdag 6. Wit MU van Allerheiligen.
2e geb. v.d. HL Oeest. 2e geb. voor Kerit
of Paus. Overal Credo