De Eembode
UIT ONZE NOVEMBER AANBIEDING
Ziet voor deze koopjes onze etalages
"ri Ziet voor deze koopjes onze etalages
De vijand binnen de poorten.
F. A. T U L P
/RIJDAG II NOVEMBER 195»
Verschijnt I x per
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR 8AARN EO.
S2»t JAARGANG NUMMER 3J
In Dultschiand en Oostenrijk lijdt de
terk geweld. De kerkvervolgingen ln
Spanje zijn ultgeloopen op Mn van de
droevigste tragedies, welke de wereld ooit
jekend heeft. En ln Nederland leest men
dit alles rustig ln sljn krant en laat slch
overmeesteren door het behaaglijk ge
voel van veilig ln een warme kamer te
zitten, terwijl het bulten stormt en
Onze Staatspartij ls sterk. Onse or
ganisaties Eljn sterk. We hebben een
A.R.O., 'n RX. pers en zelfs 'n KJ A.
Wat zou ons kunnen gebeuren?
Laat de vijand van bulten maar
komen!
Maar ls de vijand, die de Kerk be
dreigt, wel 'n vijand van bulten?
We zijn zoo gewend aan het gevaarlijk
communisme en het nog gevaarlijker
anarchisme en de verdere gevaren aan
den linkerkant, dat we de gevaren van
rechts nauwelijks, als gevaren, alen en
velen van ons zich vergenoegd en met 'n
gezicht van „Zie Je nou wel!" ln de han
den wrijven, als een aeker staatshoofd
weer 'ns zoo vriendelijk en zoo vroom ls
om Qod roor zijn daden verantwoordelijk
te stellen, of 'n ander, niet minder zeker
staatshoofd de beleefdheid heeft om zich
het bestaan van den Paus te herinneren.
Maar er ls nog een ander, giftiger ge
vaar, dan dat, wat van rechts of van
links dreigt. En dat ls het gevaar, dat
de Kerk van binnenuit bedreigt.
Er was een Judas noodlg om Christus
te verraden en over te leveren aan ZUn
vijanden!
De deugd van geloof ls 'n deugd, die
men verliezen kan. En 1 ls 'n droeve
waarheid, dat veel van de felste vijanden
van de Kerk uit de Kerk zelf zijn voort
gekomen.
Het Katholicisme ls geen ras, waartoe
men behoort of niet behoort. Het ls 'n
genade, die men verliezen, die men ver
spelen kan. En de sterkte van ons Heilig
Geloof ls geen sterkte van aantal, maar
een sterkte van kracht en van genade.
Als het Geloof geen kracht meer ls ln
allen en eenleder, wat helpt dan het
getal?
En het vertrouwen op Oods Almacht
vermag veel meer dan de meest optimis
tische
De vijand binnen de poorten
b het antl-derlcallame een ondeugd
van vréémden? Het ls veeleer 'n gevaar,
dat ons van binnenuit bedreigt. Hadden
de godloochenaars ln Frankrijk de hulp
van Turken en van heidenen noodlg om
de Kerk te vervolgen, de priesters te
verbannen of te dooden? B.n waar waren
de geloovlgen, toen ln Spanje de kerken
ons tegen den vijand,
maar worden we wel voldoende tegen
onszélf gewaarschuwd?
Men beveiligt ons door cursussen en
brochures, door lidmaatschappen van
vereenlglngen, door predikaties en uit
eenzettingen tegen alle gevaren van bul
ten, maar worden we wel voldoende be
veiligd tegen het gevaar, dat ln onnelf
schuilt? Tegen het gevaar, dat van brave
Jongens communisten en van eerzame
huisvaders razende maniakken maakt!
Tegen het gevaar, dat kinderen tegen
hun ouders, dat voormellge mlsdlenrtar*
tegen hun priesters, dat geloovlgen tegen
bet geestelijk gezag doet opstaan!
Wat hebben we aan Katholieke orga
nisaties, aan Katholieke provincies en
Katholieke steden, aan Katholieke scho
len en Katholieke partijen, als het Ka
tholicisme niet ln onszélf leeft, weer
baar en sterk, door geen ergernis en
teleurstelling, door geen slecht voorbeeld
en geen ontberingen te schaden en te
Wat hebben we aan 'n Bond zonder
Naam, als het 'n Naam zonder Bond U?
Wat heeft het oor r 't den Naam van
God In vlammende letters aan den
nachthemel te schrijven, als die Naam
niet leeft ln ons hart?
Wat hebtpn we aan het getal, als
wede menschen niet hebben?
De Kerk ls geen N.V. op aandeelen.
ZU ls het Mystieke Lichaam van Cbrls-
tus en leeft, als Christus Zelf eens. ln de
VAN OLDENBURG ERMKE.
Dat is de
voorwaarde!
We J
het
Doopsel kinderen geworden
Daarom past het ons niet ln vrees
te leven, alsof we geen kinderen waren
maar slaven.
We mogen ln God niet zien een har
den, maar een Uefdevoilen Vader.
Daar we ZUn kinderen zijn, zijn w<
te»eas mede-erfgenamen van Chris us.
Christus deelt ai in de heer! Uk hek
van ZUn Vader.
Ook wU zUn daartoe geroepen! Ons..
wachtde erfenis, de medeverbeer
Ujklng met Christus.
Maar dit is de voorwaarde: wU moe
ten, met Hem lUden!
Geen menach ontkomt aan het lUden.
het moje lichamelijk of geestelUk lU
den zUn.
Daar ls geen menach, die.... altijd.,
met «en .stroom mee zwemt, dien hel
altUd voor der» wind gaat.
Het komt er op aan, het lijden te be-
«rijpen! -
Men kan zich schikken ln het onver-
mUdelUke, maar dat ls geen begrij
pen.
Men kan bet lUden moedig dagen, om
dat men nietwilMagen. Om
dat men sterk wü zijn.
Maar men begrijpt den zin van bet
lijden eerst ten volle, als men het slet
ln het licht van het geloof
Be! geloof leert ons bet lijden zien als
een bep-oevlog van onee liefde tot
Qod.
God wil, dat wU Hem liefhebben. En
het groot* middel om die liefde met
terdaad te betuigen ls: het lUden uit
liefde tot Hem.
Het hoogste bewUs van liefde, het
welk Jesus heeft betoond Jegens Zijn
Vader, ls ZUn lUden geweest.
En zoo ls ook otu lijden uit liefde tot
Ood, het hoogste bewijs van onz*
liefde.
God, die ook het kleinste offer hon
derdvoudig beloont, geeft aan allen, die
om ZUnentwllle lijden, een schat van
zegening, die alle aardache rUkdom
overtreft.
Meer nog! God verbindt aan het lU
den, om ZUnentwllle gedragen, het be
zit van de eeuwige erfenis, de eenlge
deelname aan ZUn heerlijkheid.
Zoo moeten wU het lijden zien!
Sterk door het geloof moeten we het
moedig aanvaardenuit de liefde.
Ons wacht de eeuwige erfenis, maar
len met Je-
„CULTUKA"
fn de eerste plaats deel en wij mede. dat
.Culluka" niet ontbonden ls. zooals men
heelt beweerd. Wel u waar. dat het vrinter-
programma '38"39 geen doorgang kan vlo
den. Tegen overmacht is zelfs een Cultuka-
De oorzaak van dit niet doorgaan ligt
lor de hand: onvoldoende belangstelling.
Jultuka" had de vorige Jaren circa 400
gramma profiteerden en dus onderhand
we] wisten, wat „Cultuka" was. De verschil
lende ..Culluka"-besturen sloofden zich ln
den letterlijken zin des woards uit om met
weinig geld veel te bereiken Toch waren er
meermalen moeilijkheden. Om deze moei
lijkheden te voorkomen besloot het huidig
bestuur een theater te kiezer,, dat voor pim.
400 leden met te groot en niet te duur was:
vorige Jaren heeft echter gemeend,
iltukaIn den steek te móéten laten en
akten daardoor de uitvoering van het
van dit w.-gblljven nu de oorzaak is, m
er verschillende dingen voor noemi
tullen hier thans on*, jieenlng n
KZHTOORIOIKHSHDIl
HET VULPENHUIS
I—Cl—08 Ka- Knsisnifi-, - T—Z. 888
VOOR ST. NICOLAASGESCHENK
EEN GOEDE
VULPENHOUDER
richtte het bestuur
0*J
„TANTE WAS EEN BEST
MENSCH...."
Heeft u wel een»
meegemaakt? Tante ls dood en
mille komt samen om haar de
eer te bewUzen. Neef Benedlctui. die
tUdeu haar leren nooit naar de goeie
ziel heeft omgekeken, omdat de rel» te
duur was en hU eei
haar moest meebrengen ten dat kost
géldllj versehUnt Ineens
en men ziet er ook gezichten die men
vroeger wel eens bU tar
met haar gebrouilleerd
of andere sinistere reden, te zoo Is er
een huls vol menschen. allemaal om
tante ter aarde te bestellen.
„Tante was een bést menach," verze
keren allen om strUd. mtftr
dan komt de crltlck.
Neef Benedlctus aegt: ,16e was i
zakelijk genoeg. Op dT ouwe dag ging
ze nog Etudeeren en daar breng Je
kunsthandeltje niet verder mee.."
Wicht Chrlstlea had. jppg een W m.
Idee: ..Sinds ie ln dat kleinere huls ging
wonen, kwam lk niet meer bU haar. Ze
woonde vroeger veel ruimer en Uchter.
Als Je een nieuw japonnetje droeg, zei
ze onmlddellUk: .maar Chrlztlen. wat
staat dat Je béélderlg!" en hier tn dat
donkere huls waar Je Je
roeren kant. viel t ar niet eens Op dat
Je wat ander» aan had."
Neef SebasUaan zei: „Tante waa een
Mt menach. maar Je weet. lk ben nu
niet familieziek en daarom be-
Oom ChrlstisJh. t
Ut lk self niet al te ruim ln contanten
och niet heelemaal met lee-
bu haar aankomen, wfct?"
de oude genera-
trok zUn daa
recht en zei: .Ju. tante was een deugd-
fljnxlnnlge vrouw. Ik heb haar
altUd gemogen. Maar toen ie die Karel-
Pletcraens over de vloer haalde
nenachen overigens, daar niet
van!) was het of lk voor haar niet be
stond. Dus kwam Ik maar niet meer bU
haar, hoewel lk haar graag zou hebben
bezocht. Trouwen», lk weet dat neef
Sebaatlaan en neef Benedlctus er eigen
lijk net zoo over denken. Die kwamen
eigenlijk óók niet. omdat 1 k niet meer
En zoo babbelt de familie rustig voort
onder het gezamenlijke kopje koffie.
Maar, voor den drommel als ze dan niet
bil haar leven, wat
dan hier op de uitvaart?
et u. daar moet nog ergens een
testament liggen. Geen contanten hoor.
«er schuld
else hers dan schuldenaars Maar haar
winkel had nog enkele klanten en
neven meenden, met de geachte cliente
le nog wel wat te kunn
Hoewel de executeurs testementairs
ook al bezoek hadden gehad
kende kooplieden"
Zoo ls men dan ln afwachting tot
het kuchje van den notaris om de ver-
elachte plechtige stilte aal verzoeken..
Maar aUn alle neven, nichten e
ooms er wel van doordrongen dat tanf
aan baar eind la gekomen, omdat ae b<
gon te kwUnen toen haar familieleden
haar stuk voor (tuk ln den steek lie
ten?Neen, daar denken ze niet aan.
En weten ze wel, dat ta
eenmaal dood la, niet n
worden, tenzij er een wonder gebeurt?
Geen Injectie, geen operatie zal meer
baten. Tante ls en bUJft dood
En weet de familie wel. dat de clien
tele. waar men thans op loert, niet
meer terug zal komen, omdat ie teleur
gesteld ls ln tante, die se .aanzagen voor
een gezond en vief menach dat heusch
nog ver van haar eindje was? Neen, dat
weten ae niet, de neven en nichten.
BUREAUX EN JALOUZIEKASTEN
AM—I.
Schrijf- ea
H. ELZENAAR
LANGEgjrE. ISt Tclef. ttg
menschen die ge
loofden dat deze circulaire tevens het
doodsbericht was. te toen de tijding
bulten drong, zocht men contact
het vermeende „sterfhuis". Men
betreurt het. men vindt het Jammer.
Ir., en dan komt de Crltlek.
De een zegt: de opzet was niet sa-
kelUk.
De ander aegt: lk vond de zaal niet
zoo aardig als de vorige en daarom nam
ik g
In het weekend sUn enkele hulaho
dena In rep en roer gebracht door e
circulaire, afkomstig van het bestu
er nooit zoo t
Jammer, i
wlnlerprogramma en liet zich aldus op
ten het nemen van abonnementen, te
er belangstelling voor „Cul
tuka" Er zUn er, die waarlUk nog hoop
Cultuka" ln het leven te
t lichaam reeds
dood ls en een aantal menschen geen
vertrouwen meer heeft 'en geen heil
meer ziet ln een herleving van de Cul-
tuta-activiteiten ln welken vorm dan
ook.
Neen. wat men ten onder heelt laten
gaan. ls ln de eerste Jaren niet meer ten
leven te wekken.
En Is men er wel voldoende van door
drongen. dat ..Cultuka" haar winter-
programma niet kon afwerken omdat
men de stichting ln de steek liet? Juist
de menschen die zich thans geroepen
achten een vermeende cultureele nala
tenschap over te nemen en te exploi
ter ren. hebben de stichting den rug
toegewend. Ze ls door haar v
ln den steek gelaten.
Er ls ln dit hoekje voldoende gewaar
schuwd voor de moeilijke situatie waar
„Cultuka" ln verkeert. Meende men om
allerlei redeoen van persoonlijken aard
ten nemen, dan lk tééh er schuld aan
dat een mooie '"M*i)iny twar uiterst
select programma voor dit seizoen heeft
moeten schrappen.
„Cultuka" leeft nóg, laat man haar
alsnog gelegenheid om levensteekenen
WIJ MAKEN U SPECIAAL ATTENT OP ONDERSTAANDE AANBIEDINGEN
KOUSEN
TRICOT
CORSETTEN
ROT OF WAT DAN
.Xe France catholique" publloeert In he
Msnnu-r van 18 Juli volgende gegeven»
In 1837 weiden ln Rusland .gevangen ge-
at. gedood ol tot dwangarbeid veroordeeld
- Negen eersle-ralnlsterz van de 11 aov-
fctrepubllekcn
- Acht leden van den generalen stat.
liefs van de legerkorpsen;
- Vijftig communistische leiders van Wit
GEROEPEN
Ziedaar het Lam Oods, aet Joann
Dooier tot twee zijner leerlingen.
tJBa onmiddellijk volgden «ij -. Hen
Wat moet er toch een uitdrukking van
zielsverrukking en aanbtddlrfc tn de oogen
van den H. Joannes geschitterd hebben, dal
z'n leerlingen den üodddtjken Zaligmaker
De
van 13 lndustrleele t
syndicaten, van 4 krai
sn de A ge nee T»se. va
H-radlo. en de hoofdingenieur van
3 hooge dtpkmr'iekc func-
m van den hoogen raad
vurige gelaat van den nu die zich alle
wereMsche genoeg»» had ootaegd!
De Oooteractve ziel S diep en openbaart
n Georgié.
Verder zijn 1
Twintig Jaar sovjetisme En dan zouden
;|L hooge functionarissen van de politiek,
liet leger, de rechterlijke madht, der diplo
matievoor het allergrootste deel... ver
netjes uitbeelden:
.Ziedaar het lam C
„Wlen zoekt iwf
n «he onuitsprekelijk, gelukkige
later zijn ze
getrouw gebleven tot den dood.
Oods genade schonk om het H. Geloof.
3. of onschuldig. I» dan het régime
En die zouden de wereld gelukkig v
Er is melk en melk
Een zwartgekleede. zware dame. kennelijk
afkomstig van het platteland, stapte met
forsche schreden naar het hekje dat haar
scheidde van haar rechters. Haar beroep
waa veehoudster en ze woonde ln Wouden
berg Er was een controleur gekomen, die
van de melk barer koelen egn monster had
genomen en toen dat een uur had gestaan
lag er een laagje viezigheid ah
Haar zoon Jan moest met de melk
ten. Lekker.
Zat er een gat Ir
ie van den lande. „Weet
n geregeld onderhouden?
De «penen e
maakt?"
„Huh." lachte de dame. .alle morgen."
„Dat aal dan wel met een droge stofdoek
gebeuren," veronderstelde de kantonrechter
en die veronderstelling kreeg meer waar
schijnlijkheid door een lezing van den Amb-
.Het ls niet zoo prettig voor
wanneer er allemaal van die smeerpljperlj
ln de melk zit." zei de kantonrechter, die
tot f 38 of 10 dagen veroordeelde.
Die wet is een moeilik ding
Ben Amersfoort er. die zich verheugt Ui
H bezit van een vrachtauto, kwam verant
woording afleggen voor zijn vergrijp: zijn
vagen droeg geen breedte-aanduiding.
HIJ bad altijd paard-en-wagen gehad, maar
ten menach gaat met s'n UJd mee, nietwaar,
m dus had hij alch een tweedebandache
-rschtauto aangeschaft, hoewel hU niet veel
lan auto's afwist Maar de vorige eigenaar
iad er Jaar en dag mee langs 's Heeren we
ien getjoekt. dus waarom zou hU dat ook
liet kunnen?
En nu mocht hij er niet mee op B -we
ien Wat een pietluttigheid. De a
ken flonkerden de
n dat kwam door bet uitsteken ran oogen
oor haken aan de zijkanten.
,JMe haken zijn Juist zoo gevaarlijk!"
ennaande bet OM
.Maar ze zitten dT nog aan!" zetde verd.
n nou deed-le lel», wat hem nog eens lee-
Ik te paa kan komen. In de getulgenban-
an rijk»- en
bet bijzijn
e schare zei verdachte:
keurenswasrdlg voertuig dat naast bet kan-
tongcrechtagebouw stond
..Nou, dsn al u nog wel eens bekeurd
worden!' riep het O. M. uit, „4 gulden of 3
„Da'z onnoemelijk veel!" set verdachte.
.Drie gulden of 1 dag" set de kantonrech
ter.
„Welja, u hebt 7 maar voor 't leggen"
en de verdachte racd s'n nieuwe bekeuring
Vervolg van ons snoeperig Qroeoeveldje.
Amsterdammers
Een garagehouder uit Amsterdam-Weat
was In verset gekomen van een vonnis dat
niet ln sljn bijzijn was gevekl Natuurlijk!
Z'n overbuurman, die jukt
maken, had de oproeping a
onderteekend. beloofd het a
houder té geven, het ln z'n zak gi
het verder vergeten.
zwaren. HU am
waarvan de remmen niet deugden. De hi
ran loonde tenminit* heelemaal geen ef
fect De garagehouder v
de opmerking, d
toen hij den ws
bad echter de rem aan laten staan terwijl
hij reed en daarmee ging het ding naar do
maan: de rem voering verbrandde.
Zlesoo. dat wist men tenminste. En nu
zal de nieuwe dagvaarding worden opge
steld.
Sr was nóg
half op' den weg staand paard te paaseeren.
gen van dien; bet meisje Uep heel ernstige
verwondingen op.
Maar aoowel verdachte als getuige waren
it ongeluk niet
0e Ambtenaar was het er zelfs óók mee
ts en elschte vrijspraak. Maar toch viel
a overtreden.
.Zestig kilometer maar. das oog |WS
nderd", zei de Amsterdammer.
Maar toch kreeg hU 8 gulden of dage*,'