De Eembode
F. A. T u L P
Tl-vr
52'te JAARGANG NUMMER 39
VenohUnt 1 X par w
lï"-»"™» WW* t\~Ü
RÏnlr^J°ï?b0nn*m™,*n 'Ml1 ***-
E2, F '"«'■'"•AT'Ai
VRIJDAG 23 DECEMBER 1938
WAARIN OPGENOMEN HET „WÊEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR 8AARN EO.
Zalig Kerstfeest.
Bit het diepste tui mijn
Een sl
i uit n
«en geloovlg hart tot Hen tomen.
Daarom wenach lk u allen toe, dat ge
met een geloovlg hart op Keretttag de
kerk guit Ingaan, om rijk gezegend naar
bul» terug te toeren.
Brengt dan den vrede mee ln uw eigen
gwsnood. en deelt er van mte aan uw
hulagenooten, uw vrienden en kennis
sen.
Ood rij geloofd en gedankt, dat et
oog zooveel mlllloenen zijn, die het
Kerstfeest heerlijk weten te vieren
Zoodat ze er door geheiligd worden.
Zalig Kerstfeest I
Geweldig geheim.
In een open rotastal vinden een man
m vrouw emderkomcn. Want m
Set stadje Bethlehem was geen plaats
Daar baart de vrouw het kindje, dat
negen maanden vroeger ln haar
maagdelijke schoot ontving.
Ze wikkelt den kleine ln doeken, en
egt hem te rusten ln den voerbak.
Daar nu ging ln vervulling, wat!
«uwen vroeger war voorspeld! 1
Want die vrosiw la de vrouw, waar
over de eerste bladzijden van Gods
Openbaring getuigen, dat Ood vijand
schap zal stellen touchen haar en den
duivel, en dat zij ln haar zaad den kop
van den duivel zal verpletteren.
ZIJ Is de maagd, die den Verlosser zou
baren, gelijk Isalas voorspelde.
En Bethlehem Is het stadje, dat was
aangewezen als geboorteplaats van den
Ontzaggelijk geheim: een Moeder
maagd. en een kind, dat mensch was en
ook Ood.
Want dat kind van Maria ls ook de
Zoon van Ood. één ln wezen met den
Vader en den Heiligen Oerst.
Dat kind la de Verlosser van het men-
echel ij ke geslacht.
Man geworden zal dat kind spreken
UH het volk. En de leer, die Hl) dan ver
kondigen zal. sullen mlD'.oenen aan
vaarden als levensregel.
Alle steken, die tot Hem gebracht
worden, Zal HIJ genezen, dooden zal HU
ten leven wekken, en de storm bedaren
op Zijn wenk. Want HU Is de Meeester
van de natuur. HU ls Ood zelf
Halen zullen Hem de kwaad aardig en,
de nUdlgaars. de i.uovaardlgen, de wel
lustelingen. En ze zullen Hem gevangen
laten nemen en veroordeelen. En op den
top van Calvarlé zal HU sterven... voor
het mensch dom.
Dan aal HU opstaan uit den dood, ge-
HJk HU zal voorspellen.
En voor HU terugkeert tol ZUn Vader,
zal HU ZUn Apostelen opdragen. ZUn
leer te verkondigen aan alle volkeren.
HU, die dat alles zal volhrengen. ls
he: kind van Maria, die het te Bethle
hem baarde, en neerlegde ln een kribbe
Dat Is het groote geheim, dat we nu
Kerstmis en de
christelijke
moeders.
ls Kerstmis niet bU uitstek een heer
tljke dag voor alle christen-moeders?
Het ls toch zeker de dag geweest van
le hoogste moedervreugde en moeder-
«veelde.
Negen manden waren verloopen sederl
Je Engel aan Maria de blUde bood-
Khnp had gebracht.
Toen had ze ontvangen van den Hei
ligen Oeest. En ln haar maagdelUken
reboot leefde verborgen het Heilige, dal
uit haar zou worden geboren. Dasx klop
te het hart van den langverwachten
Messias
Nu was de tUd gekomen, dal ze baren
nu. Dan zou ze haar kind kunnen zien!
Negen maanden lang had Maria zich
daarop verheugd.
Wat 'n moedervreugde en moederweel
de moet het voor Maria geweest rijn
Jesus, haar kind ln de oogen te kunner
Ja Kerstmis ls de herdenking van den
gelukkigsten dag. die Maria als Moedei
heeft beleefd.
En daarom ls dat feest ook het feest
van de christen-moeders.
Verheugt U om de vreugde, die Ma
ria toen gesmaakt heeft. En wjjdt van
daag uw moederschap bUzonder toe aan
Maria, de Moeder van Jesus.
Overdenkt ook de algeheel* toewU-
dlng van Maria aan haar kind, en hoe
zU haar kind heeft gediend ln de ver
vuiling van ZUn roeping.
Ook uw kinderen, christen-moeders,
n bUzondere roeping te ver
ten •'oor uw dagelUtoch gebed
moederlUke liefde en leiding,
eens ten volle kunnen beant-
aan de roeping die Ood hen
Vreugde, troost
en
vrede..
Dat ls de „BlUde Boodschap" welke
het „Kind van Bethlehem" ons heeft
gebracht. En die drie „heerUJkheden"
zUn voor lederen mensch bestemd.
De Oeboorte van Jeeua bete*kent
Vreugde, omdat HU
brengt van het groote levensprobleem:
waartoe dient ons leven?
Want Jesus li de Verlosser van het
menschel Uk geslacht de Verlosser uit
de ellende van de erfzonde.
De erfzonde ls de nacht, Jesus het
licht. De erfzonde sluit zoor ons den
hemel af. Jesus opent hem voor
ons door ZUn zoendood.
Door Jesus worden Wj de wUgetoch
ten. de geroepenen tot een eeuwig ge
luk. Door hem weten we, dal ons leven
eeuwigheidswaarde heeft, ook ons dage-
lUksch zwoegen en tobben.
Door Hem leeren we, dat we.al
lengeroepen zUn. Dat w»
kinderen' zUn van den Vader. Dat
KANTOORBOBKHANDBL
HET VULPENHUIS
Lancesf. «8 Kronuseetr. - Teler
Als KERSTGESCHENK
VULPENHOUDER
VULPOTLOOD
LUXE POSTPAPIER
POSTZECEL- «t
FOTO-ALBUM
SCHAAKSPEL
mlln geloof veel hinds*
k had sMwrnl sz-
KW maar In ton
IN DE GAUWIGHEID.
tnriJUrid. d«t k niet
deren van het evangelie mij angalaangk, dan
weer wilde plaateen uil dan Koran In
mijn gebeden mengen. Maar
ve elkaar moeten helpen op den weg
laar het eeuwig geluk.
Door Hem leeren we de diepe beteeto-
tls van het huwelUk, beeld van Uefde-
'erhoudlng tusschen Hem en de Kerk.
SUn bruid.
Door Hem leeren vader en moeder de
zusters van Jesus, kinderen van den Va
der. geroepene tot de eeuwige erfenis.
Zoo ls de Oeboorte van Jesus voor oru
een feestgave van de hoogste vreugde.
Ook een feestgave van troost.
Want Jesus neemt wel de zonden weg
maar niet het lijden.
Ook voor degenen, die ZUn b!Ud«
boodschap zanvaarden, blijft 't leven 'n
strUd cm het dagelUkJch brood, eer
strUd tegen de hartstochten, tegen d«
listen en lagen van den duivel, tegen <U
boosaardigheid van roedemenachen, te
gen de wederwaardigheden en dl
UchamelUke aftakeling. 3n ook he'
sterven bluft.
Maar allen, die In Hem gelooven er
op ZUn hulp vertrouwen, weten dat Hl.
met hen ls. en dat HU hen voorthelpt
en bemoedigd, en troost. En de hoogste
troost vinden ze ln de overdenking, dat
HU meer dan wU heeft willen lUden.
dat ook ZUn leven een kruisweg ls ge
weest.
Ten slotte Jezus' geboorte spreekt ons
ook van vrede.
Door ZUn zoendood herstelt HU den
vrede tusschen Ood en de mensehen
Door ZUn leer van de naastenliefde
leert HU dat de menschen ln onderlinge
achting cn waardeering, In vrede moe
ten leven.
Wie ln Hem gedoopt
den vrede met Ood. wl
kind hU wordt.
En al. wie dien vrede door eiger
P^r de Foucauld over
zijn bekeering
n Pari*, a
Een gelukkige bedelaar.
n vriendelijk ios: ja
En dames en heeren, ai
den Berg gaan, dan moetei
We ataan hier aan bantoe
daar Is het hotel ..De wit
te" Daar worden wtl eens wedstrijden
gehouden, tenminste dat zegt m'n vriend
OtJs de BI Ikke. die altUd met s'n taal bij
K station zwerft om er vrachlea op
pikken. Ik weet niet of het waar Is
•at die vertelt, want het Is me 'n druif
Ou» ls niet erg op militairen. Een fat
•oenlUk vrachle. xooels een dame-op-
leeftud of een zakenmeneer heb-tr
traaf Dat zUn rustige lui en dan valt
ér wel eens een goeie fooi af. Maar Zon
dagsavonds aan het station, nee. niks
gedazn. Dan hebben de jongens van d*
Leuaderkazernes al In den trein onder
roekaar afgesproken, dat se een taal
sullen nemen- Ze weten dat de rit van
n naar de kazerne veertig cent
dan oetulen ae alle vier een
dubbeltje. Soms valt er ook wel eens
vief centen fooi voor den chauffeur at
En den takelen se natuurlUk de taxi
van Mruien toe. want ze tUn dan In een
baloorige bol vanwege het verstreken
verlof. Nee. an de militairen heb QUs 'n
broertje dood.
it „de Witte" betreft, zegt OUs dat
de lultsnanu onder mekaar wel
een wedstrijd houden wie er het
langst met eén kopje koffie doet. De
wedstrUd blUft meestal onbeslist, want
er zUn dlkwUls vief die het met één
topje koffie tot sluitingsuur volhouden.
Dan moeten se loten wie de sigaar heeft
gering srss" De bult, v
vandoor gaan. loopt van
de 1 gulden W. Hier w
boeren, die heele kapitalen ln ouwe kou
sen bewaarden en ln «en heel klein oud
hulaje leefden
De Berg. dames en heeren, ls het troe
telkind van de gemeente Daar tU
mooie Doachlaantje* en houten trappb
en bruggetjes om met de somergaaten
As Ik lieg. dames en heeren. dan lieg
ln commissie, want Ik vertel u alleen
laar wat Oils me onderlsast sel en dat
grappenmaker, loodst je nooit
Je le te houden h«fc
hier bUna huus-an-huui pension.
Elke bergbewoner hee.ft hier ihl eigen
tuintje en In de herfst en ln het voor
jaar hoor Je hier d« graamaehlentjrs
knerpen Dan gaan de vaders met eer
schoffeitje »n een hackle lang* de pead
Jee en er worden bloembollet)»* in of uli
den grond gedaan en hegtetjee ge
snoeld En de mevrouwen gaan met de
fleta op Vrijdagmorgen naar het Havik
om er op nieuwe bloemen af
De papa's die aan het wnrl
gen dikwijle de rok van de Koningin.
Zoo noemen ze. geleuf Ik. een militaire
broek. Ze rooken dan een piep
zoeken ze vertier In hun tuintje,
neer se de Jongens van de kaserne niet
hoeven te drillen
es rn heeren, hebben dz]
de btnnenetad een hekel
aan de Berg. Echte, ouwe ras-Amers-
foorters zullen ook nooit op de Berg
gaan wonen, dat zou verraad wezen Ze
louwen het as een misdaad voelen. Wer
den vroeger niet de misdadiger» naar de
Berg gebracht om daar te worden op
gehangen? Ik kan u het plekkle nog
aanwijzende Zeven Boomplee. dat heu
veltje daar achter de Hooge Witte De
binnenstad-menschen hebben het al
tled van geslacht op geslacht gehoord.
"tSJSS.'
1918 door de Arabieren vermoorde
le Pouoauid. de vroegere officier, aan
end en vroegeren superieur, fcnplteln
de Castries, heeft geschreven In een
se brieven deelt de Pater De:, een en
nede over sSJa bekeerlng HIJ schrijft:
twaalf jaren neb ik zonder eenlg ge-
—heen m« genoegzaam
t hield v
KlelUk li
goddelijk fundament mist». De pJil-
losophen spraken elkander allen tegen. Zoc
bleef lk twaaH jaren zonder geloof, wan
hoopte aan de waarheid en geloofde niet
eens meer aan Ood. wiens bestaan mt) doot
nlele genoegzaam soheen besneoen.Toen
ln Parijs was. om mijn reis naar Marokko
dhrls-
ontmoetlng o
•eg en Pteter Bothtaan.
'Rtgelegd
amant lach v
Want toen de chauffeur met rin wagen de
an utt kwam. reed hu nel D.K.W.-tje van
e leerarea aaa
„U weet." sette de chauffeur uiteen, „dat
e Pteter Bolhlaan wal boog ligt en de
Utrechtacbewet lasg, rk had bij het kruis-
t goed uitgekeken, maar Ik had 't auto-
van de Juffrouw hier over net hoofd ge-
Algemeen» verbaitng.
)en zullen we de juffrouw van het lllll-
putlerwagentje maar eene booten.'' eet de
n deze d
verstandige, «eer deugdzame
teiuke menschen. Ik ael toen Mj meaelf. da>
dese godsdienst misschien toch niet heel
nbetsd was. TegeHJtortUd ward lk gedreven
door een buitengewoon sterke Innertlflte ge
nade; lk begon naar de Kerk te gaan. non-
der te gelooven. en Ik voelde m|J tenslotte
alleen nog gehZoklg. wanneer lk dear was en
urenlang doorbracht met het hertislen ven
het zonderlinge gebed: .Mlln Ood. warmeei
OU beeteat. geef dan dat lk O leer ken-
Toen kwam de gedichte In me op. dat Ze
mU mlsaohien over dezen gosctone! moest
_n dat Zt misschien daar
in de waarheid sou kunnen vinden, waar-
wanhoopte. Ik zei bil meaelf. dat het
godsdienstlessen ts
niets n
Nu begrijpt u ook. dst lk altijd azllg w
nog ben. Zalig Is ledneen, wiens i
les ongehinderd vr
Natuurlijk kan nl
ten allen U
De chauffeur
goed rondgekeken en hij reed «oo lang
zaam alsof bij «toppen wilde. De juffrouw,
d, wilde peine eren meer de
chauffeur reed haar aan.
„Wat heeft u dan voor een eato?'"
„Een D.K.Ween gewone."
„En die ie toch w
zaligheid Is den
volmaaktheid heeft tx
den nemen wU dor
Toen Tauler, de groote p
jriestennonnlk, dat hoorde
n de chauffeur.
U heeft het nle
trouw.' 'zei
vel?"
„Maar 't
y." hoorden
n dingetje."
i auto. juf-
„Hoorde u
begon de ieerare*.
r. Tien dagen." ael de Juf
had hij oog gen.
Ik hoorde over er
olt genten en gehoord. Met diepe ontroering
vol bewondering aam hl) afscheid
n bedelaar, die t. de oogen der wereld
n en ongelukkig was en in werkelijkheid
éi Tioo rUk «o gelukkig ale niemand ln de
neet» omgeving. In rHep gepeins verzon
ken. ging Tauler heen en dikwerf moest hU
n de wijsheid van dien bedelaar denton.
Laten ook wU Iets van die wijsheid In
De jjskouwe
De mU onbekende priester, rhe een groote
kennis met nog grooleie deugd en goedheid
vereenlgde, werd mUn biechtvader en MJ Is
- vllftl» Jaren later nog mijn beste
snd. Zoodra lk geloofde, dat er een Ood
I. begreep lk. dat \k niet anders ton doen,
i alleen voor Hem ie leven; mUn rell-
roeping ontstond ln hetasllde uur als
geloof.' God is zoo groot I Zoo'n gewei
n Ood te aanvaarden Dar zullen
velerlei moeilijkheden en nood.
OK I DO
'n Goed humeur is gezond!
Nieuwsgierig stond de wilde b
e wachten op den aard van de aeek dl* t<
l*n hem was aanhangig v
■let precies waar 't over gaat,"
e kantonrechter. „O beeft aoo-
■üten aan 't loopen dat u se
t elkaar kunt houden. Hebt u
wijze ven rijden
•Étoi onverwhllllg.
•telde de ambtenaar vest. „ZUn adres
ben we a| aooveel malen hier gehad en
Tien gulden of 8 dagen."
Ja. heeren. nu weet ik weer het
gaat." eet de wilde bus-chauffeur. ,De ai
die daar stond, (de getuige, die axx
wtjdlooplg Iwd verteld welke «top- en d
rijelgnalen Ml had gegeven) had zijn I
den ln i"n zak."
„U la geen reclame vor den wllde-
dIe rut Melde d
OUP^
FEEST VAN DEN VREDE
Wit ls altijd de kleur van den vrede
geweest Wanneer In den krUg de wit
te vlag werd gehezchrn. beleekende dit
et signaal om den atrijd te staken
En ln deze dagen, nu «ril de kornet
an den Vorst des Vredea op onae aar
de herdenken, heeft de natuur on» ver
rast met eer. wit kleed, dat over onze
hulzen, boeachen <m velden werd uitge
spreid en waarvan de blanke ongerept
heid allee bedekt wat er onder la. hoe
onrein dit ook moge zijn.
Hel feeet van KerztmU le ook altUd
als het grootste feest van den Vrede
beschouwd En wij voelen waarlUk de*
dagen den drang om on» aan te elul
ten bU hen. die den Vrede trillen be
vorderen. sterker dan op andere dagen.
Wanneer we on* In de nachtelijke
donkert* kerkwaarts beteren, om er de
Nachtmis bU te wonen, dan overmees
tert ons een gevoel waarin de vredee-
gedacht* «en groot aandeel heeft.
Het zijn dan zoo die oogenbllkken dat
we onwel* wel een» even afvragen: hoe
n niet
uit te taan naar de zware problemen
waar de politiek van wereldmachten
ons voor stelden, maar we kunnen ons
beperken tot eigen kring, tot de directe
omgeving tot het hulegcaln en tot al
len waar wtj dagelUtoch mee to makeu
hebben.
Koevele malen per dag bidden wij
niet het Onae Vader, waar deze, one
door Christus zelf gegeven «morden UZ
dan gelijk «rij «ei geven c
BU velen is dit eet
vaak met verstrooiing wordt geuit, dl»
dus wel uit den mond maar niet uit het
hart komt.
Wanneer «rij ons dan ln de komende
dagen naar de Kribbe begeven. Iaat on»
dan met een gerust geweten deze bedn
kunnen zeggen. Maar onderzoeken «ril
tevoren on» geweten. Of er n
1». dien «rij te vergeven hebben
inde
d a a
vergeven hebben, voor «rij dit ln het
gebed zeggen.
Denken wU maar «ene om te be
ginnen - aan de atagzlnnen, die de
Bond zonde.' Naam al overal heeft doen
afdrukken, zooals: „Verbeter de wereld.
begin bg jezelf", „Ruim al Je oude
ruzies op" „laster la beneden mlln
stand." enz.
Eerst aan de daden, die na de Vrodes-
dagen door on* en anderen gesteld sul
len worden, gullen wl) kunnen beoot-
deelen of deze overwegingen vrucht
hebben gedragen.
Aan mUn trouwe Loupe-lezers wensen
Ik van harte
EEN ZALIO KERBTFEraTI
kantonrechter v
•et «le IJzkouw».
.Als er zulke chauffeur» als
atkerl" beet de ksntonr*ch..-r
„Twaalf gulden of 8 dagen
De worst-student
van een Baarnarhcn slager was een ki
tje aangetroffen vijf kwartier nadat
ook nog «en «nder un de worstmachinr
e herhaling, daer
ter dtf I'n meeat-oprechte gezicht trol» ..Dl»
jongen la li leerling en hij moet woret me
ton. Voordat Meren heeft-Ie nogal **t ujd
noodlg en de leeraar moet er btj U|n Dat
schillende tijden moeten koken."
De Ambteneer eleehta tweeemeel I deg
hechten la
„Daar heeft u zeker niet veel tin In, he?"
vroeg de kantonrechter. De verdachte stond
-Mur we hebber nil twee feestdagen,"
troostte de kantonrechter.
„Het l« ontiritend voor one."
De kantonrechter .stond er tot achreleiu
bewogen" en veroordeelde tot tweemaal 8
gulden or tweern Ml 3 degen.
•Het ls heel goed voor too"n jongen, ln
worst te studeeren meer den moet hjj dat
thuis doen,' sel hij
De burgemeester Hield van
groen
it Barneveld Voort hitteen»
zrv baggerlaarzen, had ach
ter s'n hul* een schuurtje van kub m
inhoud gebouwd zonder vergunning.
dMrom stond hij hier.
Rij had oorspronkelijk het p!
eenvoudig kotje t.
ven de afm
ORANJE BOVEM