De Eembode OVER JEUGD ZIELZORG Kantoorboeken F. A. TULP '2<t* JAARGANG NUMMER 43 ^"TOyenUo-sdrae Bum: KjctKr. M. uitgave N.V. Dltgevers K|J. Nserlandla. WAARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUW». EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. VRIJDAG 20 JANUARI Waarom ni«t in dl* J*ugdv*r*«niging? Het It un opmerkelijk wereehtjneel, dat ln plutMn met e«n gemengde be volking van arbeiden en middenstan ds»» Aommlge ouden ongaarne bun kinderen aansluiten bij de algetneene parochiale Jeugdvereenlglng (Jonge Wacht Jonge Werkman. Jonge Midden stand, KJV, en».). Dcm vaders en moe den redeneeren aldus: MUn kinderen <ün te .net", om om te gaan met kin deren van minder allooi of mindere af kom. WD. ouden, sullen het zeil w^. klaarspelen hun een fatsoenlijke opvoe ding te gefen. De Jeugdvereenlglng haalt onze kinderen weg van den hul- selljken haard; het worden straatloo- pen. Oost West. thuis best! Op het eerste oog maken dergelijke gezegden eenlgen Indruk op oppervlak kige menechen. Daarom nullen we trach ten deze opwerkingen een voor een te ontzenuwen en beperken ons voorname lijk tot de mannelijke Jeugdvereenlglng. De bekende schrUfeter Charlotte Per kins zegt ergens: „Het huiegezin heeft tegenover de buitenwereld iets egoïs tisch (zelfzuchtigs) en wanneer kinderen teveel blnr.en de grensen van het huis gezin worlen opgevoed, dan zullen zl) noit deelachtig worden aan dat ruime re gemeenschapsgevoel, dat tegenwoor dig de hoogste adel van den mensch ls." De ouders vergeten vaak. dat de menech geschapen la ala een sociaal we- sen, dat ls: bestemd om met andere soortgenooten, met aUn medemenschen, om te gaan. Met andere woorden: hl] Is niet alleen geschapen voor Ood, doch ls het s i orgaan, ovn, onder gang met anderen ln onderlinge liefde en hulpbetoon. Welnu, leeren de kinderen, die toe komstige leden der maatschappij, Juist niet ln de Jeugdvereenlglng die weder- rijdsche christelijke kameraadschap, zich opofferende vriendschap en be- langelooze hulpvaardigheid? En hoe zal de toekomstige kantoorheer ln zijn on dergeschikte een mensch. een evenbeeld van Ood. leeren zien, als hij niet van longs if aan ln één en dezèlfde broe derlijke omgang het arbeiderskind heeft leeren weardeeren, en ondervonden heeft hoe ook onder een grove kiel en een ruwe bast een gouden hart kan schuilen? Waarom reeds ln de Jeugd die kunstmatige schelding teweeggebracht tusschen u komstlge knecht en mees ter, een schelding welke later uitgroeit tot den noodlottlgen klassestrljd: kemp van den eenen mensch tegen den ande re, van Chrlcten tegen Christen! Is de klem van den klassenstrijd ln de maatschappij niet door de ouders zelf gelegd, toen ae door een verkeerd op gevatte standsfierheid gedreven hoo gs grenspalen plaatsten en barrlcade- spwlerpen tusschen gegoede en minder tegoeda kinderen? De Jeugdvereenlglng kind tot c- aoclaalvoelend menech te maken, die niet hooghartig door het leven stap pen zal. onverschillig voor het lot van naaste, doch die lijn ..ooge roeping begrijpen zal: dienende llefdel Iers, beweert, dat gl] uw kind opvoeden! Is dat heuach ge meend? Weet gl), beter dan priester of gevormde leider, uw kind ln te lichten over de liturgische ceremonies en ge bruiken van den godsdienst? Weet gU uw kind negwlje te maken ln de so ciale jevaren. nooden en elschen van het huldig leven, kortom al die vraag de school zwijgt en den preekstoel onbespro- :n? Bovendien beschikt de Jeugdvereenlglng over gansch bijzon dere opvoedingsmethoden, die het ge zin nu eenmaal mlet. Maak het zoo b.v. niet veel méér Indruk op een longen ala hlj In de Jonge Wachtgroep geregeld rijn Wet moet herhalen: Een Jonge Wachter gaat fier op zUn geloof ge hoorzaamt aan ouders e;. overheden dan wanneer gUzelf het hem plichtma tig met lessen en dreigementen ln moet prenten? Van nature ls Iedere Jongen sociaal. Bi straffelor kunt gU die natuur nrel schenden. Als gU hem r.let Ud maakt van een kameradengemeenschap. aan zUn leeftijd aangepast, zal hU een eigen gemeenschapje stichten of er zich bU zullen zU de aansluiten: c«a maatschappijtje straatavonturiers, apachenbenden. die eenmaal school en wegen onveilig maken - Jongen, op een bepaalden leeftUd ge-wat energie komen, zoekt het romantische, hunkert de zware en soms zoo z naa- het avontuurlUke. grUpt naar later! Wlldwestlectuur, en als gU hem zUn Uw kinderen worden Jongensdroom niet laat uitleven (eooali den huiselijke kring. Zoo beweert gU. dat op een gezonde manier onder stevige iDoch gl) overdrijft, gij generaliseert. De leiding ln de Jeugdvereenlglng ge-1 Jengdlgvereenlglng vordert meestal met escbledt) sal hU nin zucht naar ro- meer dan een of twee avonden per mantlek bev. dlgen ln vlegelstreken. aal week; due vjjf of mi dagen resten voor hU sic uitvieren ln baldadigheid, ofwel de huiskamer. Door de Jeugdvereenlglng andere ln eenzaamheid verkniezen en komen uw zinderen op straat, mgensenergle verspillen en ver- ge. Doch uw kind a KANTOORBOEK', MEUBEL, SCHRIJF- m STEMCILMACH1NEHANDEL Jnlouziekasten an Kaartenkastan In all* maten an modnllnn ELZEN AAR LANGESTRAAT 101 TELEFOON 52S ln ongezonde droomerUen en ilekeUJk gepeins. Waar groeten de kin deren op tot die eenzelvige, van de maatechappU vervreemde wezens dan Juist daar waar ze aan richzelve worden overgelaten? Ze zitten Je pi, keren ln een hoekje, bouwen zich een eigen droomenleventje. vervallen ln geheime zelfbevrediging. Wee den eenzame, waarschuwt niet voor niets de beraam de Bijbelspreuk. Het blUven Jongens, ulterlUk misschien correct ln hun om gangsvormen. met een poeiertje bescha ving. een schUn van voorname netheid om zich heen, doch ze knijpen de kat ln het donker. Netheid steekt nu een maal niet ln een galant pakje van fUne snJ., doch ln het hart: nette ziel en reine zeden. Din liever een vrooUJke schalksche knaap, die wel eens te ruw li in zUn uitdrukkingen doch rond en oper van ziel! QU. oude kwezel, gU. doodern stige mijnheer, gun die znapen hun noi onbezorgde gulle lach en Wat. en eer enkel keertje een Ietwat luldruchngte kwajongenskreet: zU hebben maar één j lente 'n hun leven; nog lang genoee fabrlekswalm I Insnuiven. Laat it.aat te vermUden overal zUn er straten enstraat- gevareo en straatverleldlngen, soó&ls de Apostel Paulua ln de eerste eeuw al reet. Het te enkel de vraag, of uw d de straat niet misbruikt, en Juist -ereenlging leert uw kind de gevarei men en vermUden. Misschien blinkt kind uit door talent en bekwaamheid - t w kind die talenten dan ont plooien, begraaf ge niet In school en hulskamer, doch stel ae ten 4lenste det gemeenschap. Wat zou het mooi tUn als uw jongen als apostel optrad tua- -hen zUn ralnderbegaafde makkertjes zooals ln vervlogen eeuwen heilige edel- knapen de armen en onwetenden oir, zich been verzamelden om nen te on- de-rlchten. Zooals eenmaal de Knaa; Jezus de ruwe makkers van Nazarett deelachtig maakte aan ZUn hemelschi wUsheld, en HU, volwassen geworden als Ir ware de eerste jeugd vereen Iglni stichtte met de woorden: „Laat de klei- Getuigen voor de waarheid. LU Is de Zoon van Ood. Ood van Ood. Licht van Ucht het eeuwige „Woord" van tea Vader. Koning der waarheid rijn wil leggen: wereld. Waarheid la meer dan alle aanPcbe macht en heerschappij, meer dan alle geld en bedt. meer dsn genot en aardse he vreug de. Waarheid en waarachtigheid la oergrond en fundament, wegwijzer en leiding, het la verlossing, vrijheid, eenheid, vertrouwen, vrede en geluk DE JUISTE MAN Kocung der waarheid gij hebt Hem verlco- gekrulatgd, gij hebt het levenslucht, laat h reserve vergaren vc zoo zwarte dagen V: Herkauw eer dat gij zwelgt, Slok niet gelijk een vraat Maar denk meer dan gij leesl En lees meer day er slaat. Lees niet om tegen te spreken of om aan te nemen; maar lees oin te onderzoeken en te overwegen eu om een wijzei inenscli te worden. Onze eigen wijsheid schiet te koi-t Zoodra zij eigenwijsheid wordt. Veel weterij is nog geen wijsheid. Wel moet de wijze kennis van veel dingen hebben. Misschien verontrust u het feit. dat a' opschietende Jongen, vroeger zoo liel er. „ewlllig, ongezeglijk en nukkig wordt Dat ligt dan niet aan de Jcugdorganisa !O-nl®..l0nEen„.VO!PO!n?en Ue- doch aan de puberteit: het zijn d. lastige Jaren. En luist dftn heeft di Jongen een vaste hand noodlg, die heir leldt! Zeker, ook in een Jeugdbond vind: men wel minderwaardige elementen doch als ge U blindstaart op eenige bel hamels, die over de schreef gaan, ziet ge niet de veertig of vijftig anderen, die zwUgend en bescheiden him weg gaan en daarom Juist NIET opvallen. En als gU ader of moeder zoudt zijn van zes kinderen. zou dan nooit eentje uit den band springen, t-u het dan geen doorloopend wonder zUn, als het eeuwig vrede In den troe. was? Kom, over kleinigheidjes. glUdt niet strootjes en spiertjes, doch zie ia! ln de oogen: veredeling van dé jeugd ln alle opzichten, ze dichter brengen U Godl Tenslotte: het Is de wensch van Paus en .sschoppen, dat de Jeugd zich or ganiseert. Laat uw ..aan dus varen, plooi u naar het Inzicht van he' gees telijk ?eza klamp u niet vasi aan inzicht (dikwijls verkapte hoog- i doch buig het hoofd voor de leiding, die Ood gesteld heeft, U daar- en te richten en eigen meening prils geven. Is wellicht het verdlenstelUk- ste opvoederswerk dat gU als vader en moeder volbrengen kunt! J. BROUWERS. Kapelaan. Heer. ding en leugen u nog w rechte liefde. Alleen w H'.aardigheid en Zijn or Wat een lezer denkt en voelt tusschen de regels door, dat ls voor hem het eigenlijke bock. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS Langestr. SS Lo. Krommes». - Telet. SM De cultuur vereenigde en verbond. geloof sterk was ln Duttsehlar ZU vereenigde en verbood, omdat ?U een christelijke oulujur was. De waarheid ls De prachtige ontplooiing e Kerk /OORDEN KANTONRECHTER e Gods was bij hen het begin Als deemoedig geloovige chrS- is vrije, sterke mannen. Vet in dè brandkast Niet alleen tijden van oorlog en distribu tie zijn aanleiding het vet ln de brand kast te sluiten. Neen, ook de belasting dwingt rot dergelijke maatregelen. Een Barneveldsche slager, die 26 KG. go- smolten reuzel en 24 KG. gesmolten vet vonder machtiging ln huis had, deed daar -en boekje van open „Het stlng klaar om gebanderolleerd te a-orden." zei hij, „en Ik was nog niet op het toonoel verschenen Maar omdat de Jongens wel weten dat je het. wanneer het stolt, ten ae het in de brandkast gezet." De Ambtenaar vertelde, hoe een Jongen had verklaard, dat dit vet er was om onge- landerolleerd in den wlnkt-1 te worden ver- :ocht- „Nee, niks!" zei dc slager. „Bestaat niet." ..En toch heeft die Jongen het gezegd!" hé?" 't ls een bar-beste Jongen die 'k ar zes jaar heb." zei de slager. De Ambtenaar las toen een oud zonden- register voor, waaruit bleek dat de verdach te o.m. al6 eens voor een dergelijk felt I 50 boete had gehad. De elsch werd nu f 100 of Dc slager verdedigde zich met de bewe ring, dat dc helling op het vet hoogcr ls dan de vetprijs zelf. Het ligt dus voor de handt!) dat men dc bepalingen tracht te ontduiken. „Ja. als u er zóó over denkt...." zcl de kantonrechtertachtig gulden of twintig Waar bleef dat eene procent? Nu was het een waardig heer wiens oogen oortdurend over zijn lorgnet heen de rech terlijke schare fixeerden: de directeur van een zuivelfabriek te B. Op zijn fabriek zou men vetdeelt-n hebben onttrokken aan de melk die men moest afleveren. Dc directeur doet dat allemaal zelf niet aan die de pen krijgt. Ir. S„ directeur van der te Utrecht, scheen de zaak vertrouwd, want hij had i leur opdracht gegeven van melk monsters te nemen en hetzelfde te doen van alle uitgaande melk. Het bleek dat de uitgaande melk gemiddeld één pro cent, minder vet bevatte dan de Inkomende. Dat was bedenkelijk! Maar. zei de fabrieksdirecteur, er ls een klant die melk van een bepaald percentage wU hebben. Dan mag lk toch wel z.g. ge- st«,.daardtseerde melk leveren, dat ls melk van een lager vetgehalte, vermengd met melk van booger gehalte, zoodal de Juiste verhouding wordt verkregen. Goed. zei het O.M.. maar u moogt voor het vermengen geen ..ondermelk" gebruiken. En u heeft zelf verklaard dat u dit deed. Neen, zei de directeur, dat ging over wat anders. In de fabriek moet voor het zui veren van de melk altijd de melk geschei den worden in vet en onderme-k. Na de rei niging worden ze dan weer bU elkaar ge- bevoidcrÜJk v Keuringsdienstwetenschappen en kunst: aiet te hebben ,Qroe«?n e"" was. dat Inderdaad Alle Ir gecontroleerd en bovendien de melk niet dezelfde ali binnengekomen. luidde f 6< die. welke dien t zich het geval van de man, die zijn kapitaaltje, f 1500 in ee kruldenlerebedrijf had willen steken, doe na de koop tot de conclusie kwam. dat c vestigingswet ook nog bestond. Mr. v. Urk voerde toen dc verdediging, i op wijzend, dat men hier eigenlUk v filiaal moest spreken Thans is von: wezen: de man werd vrijgesproken Koopt op rei» 'n OKIDO, doch waarschuw den conducteur U mocht 'ni vergeten uit te stappen. 38 Pagina's lt et. Overal verkrijgbaar slechte mogelijk door de Ver de vwdienetelijkheld van de goede wer. ten voor het eeuwige leven, een leer. die die harten en geesten beheerochte. Nationale ecranjaigueia en rcuuuvigbeld en concentratie op het sardsriie ln plaat van streven naar de eeuwige emdbestem barbarisme en aiaverui- allen tegen allen D naar de diepte, wanneer dt cultuur, de verzorging de: t leuter oefening van bee oer opvoeding tot een militair mentaliteit, die altijd klaar staat om tc schieten en te vernielen Hoe diep zijn wu geroracen en hoe diep zullen wij nog moeten zinken, voor de chrle tefljke opbloei weer kan beginnen? De macht van het heden ligt alleen nog In de sterke spieren, de .kracht en hel Brutale geweld. Het vlammetje van de ïlele beschaving brandt nog slechts flauw en hee. rwafcjes op den achtergrond. In den waan- clnnigvn roes van de macht zijn wij cp weg aaar den triomf van het dierlijke' W eest eensgezind Dat blijkt wel erg lastig te zijn. Wam', herhaaldelijk moest Paulus daartoe aansporen. Hos komt dat? Wel, dat kunnen we ook bU Paulus leeren. Want na ln het algemeen ver maand te hebben tot eensgezindheid, gaat hU als volgt verder: Weest niet hooghartig. maar daalt tot de een- rordt niet wUs m uw eigen In den tijd van de bestuursverklezln- ten nog gezwegen van de verklerin- ten voor openbare lichamen wordt zoo vaak de vraag gesteld: wat sal de man rijn? Wlen moeten we hebben7 Er zijn gedienstige geesten die ons den gewenschten man op een presenteer blaadje komen opdienen. Er zUn er ook, die, zonder dat ri] daartoe eenige autoriteit bezitten, de kwaliteiten meenen te moeien vaststel len, waar beutuurderen aan moeten vol- Er zijn er die bU geen gelegenheid hun mond kunnen houden en met woord of geschrift reclame voor zichzelf ma ken. daarbU denkende: wie het hardst schreeuwt, overdonderr de markt. En Juist te m'-iden van dat „markt"- It de Juiste man niet op. Zjjn degelijkheid en oprechtheid, maar vooral rijn onbaatzuchtigheid, verbieden hem, per „Ingezonden stuk" of per vergade ringsrede reclame voor zichzelf te ma- kon of er managers cp na te houden. En hier wil ik graag het woord laten an Pater Hleronymus Rongen O.CR., Ie onlangs ln de Utr. Crt. zoo Juist aangaf „wat wij het meest noodlg ïbber.": „Mannen, die het eerUJk en oprecht leenen; die uit overtuiging, uit een ooger beginsel voor de goede raak erken; die niet werken om gezien en geprezen te worden; die het zware en lastige werk van den binnenkant voor hun rekening nemen; die voor hun werk niets, hoegenaamd niets verlangen, geen geen gratificatie, geen lidmaat schap van dit en geen voorzitterschap van dat; die heel hun leven door achter de schermen blijven; die ook nog trouw blijven, wanneer zij, om zoo te zeggen, gearriveerd zUn; die, wanneer Jongere krachten hun het werk uit de handen nemen, nog even onbekend zijn, als toen ze begonnen; die geen enkel lintje en geen enkele decoratie krijgen; die heel hun leven door de gewone, hardwerkends a:belde,- blijven voor de goede zaak." oog. De booghartle „voelt" zich! HU staat zóó hoog. althans ln z*n gevoel.... dar hU de rest beneden rich haast niet ontwaart. HU ls zóó teergevoelig (zelf noemt hU hst: fijngevoelig) dat hU de ruw heid van die gewone menschen niet kan verdragen. Dat Irriteert hem, prik kelt hem, maak: hem „naar". Zoo'n hooghartige begrijpt niets van de gemoedelUkheid van sommige „hoog staande", die zoo gemakkelUk afdalen tot de eenvoudlgen. Met hooghartlgen ls geen eensge zindheid mogelijk. Die sUn van een samenstel, dat niet pakt met anderen. En bet echte christendom blijft hun vreemd. Dat geldt ook van de eigenwijzen, <U wijzen in eigen oog. BU dezen ls het niet zoozeer het „ge- voel" dat „hoog rit" maar het „oor- deel". Ze weten alles het beat. Hebben altijd gelijkin eigen oog. En daarom ach- I ten ze zich voortdurend verongelijkt verkeerd begrepen en beoordeeld achteruit gesteld. Met elgenwUzen ls eensgezindheid niet mogelijk. Daar rijn se niet wUs genoeg voor. Jammer, dat ook e elgenwUzen noo;t het echte christendom te pakken krij gen. Het Christendom is niet gebouwd op hooghartigheid of op eigen wijsheid. Integendeel I Het vraagt eenvoud des harten, en bescheidenheid ln het oor- deelen. En met de eenvoudlgen en den he- j se heidenen ls het niet zoo lastig Mus- l gezind te leven. Gij hebt 'n mooie taak, gij kunt de wereld redden. De strijd ls vooral de strijd om de vrouw. De man Is te jein vloeden door de,vrouw, reddend of bedervend. Waar de vrouw viel, blijkt uit de gesctale- rlangstelilng wel anthaleon Baron van Erk, lemeenteeecretaris va Itaeraolte. De kerkelUke Iniegenlng geschiedde i li de Sprenkel in de St. Joriakerk te Amersfoort. Het brul bruidsmeisjes bU bet verlaten van de kerk. zelfzuchtig op- r optreedt als een iel f zuchtig lang en ge suit zelf Moeder t self opvoedster sUn. rem u zelf tot een persoooUJk- Door hun offers en m mannen bemoedigd om v Zoo cal het ook uu we< Vertrouw op God. laak weggelegd. WIJ mogen nr< toeeien en dc wereld overlaten ai communisme be-i a oi.ie omgeving eal b "sullen 'toebe^j (Verovering!,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 1