Omdat u)e elkan ders ledematen zijn. Daarom moeten we. leder voor rich, at waarheid spreken tot den -rnnntr Ood. die ln alles de ordening wil. kan toch niet goedvinden. dat het eene lid maat het andere bedriegt of beliegt. Zoo Is ook de leugen een vergrijp te gen de Goddelijke ordening. Ben vergrijp. dat reien helaas, niet erg tellen. Laatst boorde lk op een Traag, boe fcet kojnt. dat zoorelen de sonde niet tellen, antwoorden: omdat de menschen tegenwoordig het begrip en den zin j ♦oor de ordening kwijt zijn. De zonde is toen ln haar weaen een moedwillig verachten tan de door God j gewilde orde. Welnu, de menschen zijn tegenwoor- j fllg aoo Individueel Ingesteld, aoo'n ster ke persoorJIJkbeidjes. dat ze van geen ordening van bulten af willen weten. Daarom voelen se ook het afschuwe lijke van de zonde ook niet meer aan. Ze doen wat ln hun eigen kraam te pas komt, en schamen zich alleen nog, voor zoover het publieke oordeel iets schan- del ijk noemt. Maar bet monsterachtige, dat ook ln de meest geheime zonde verborgen ligt, namelijk de opstand van het schepsel tegen de orde door den Schepper ge- 1 steld. dat telt niet mee. Zoo ls bet te verklaren, dat men zich alleen schaamt voor den leugen die uitkomt, en door bet publiek nog en andere voor schandelijk ge- j houden wordt. Toch blijft Iedere leugen een monster ach tig Iets. omdat het als zonde de orde verstoort die God gewild heeft. God wil, dat wij als ledematen ten opzichte van elkaar ons aan de waar- beid houden, dat we oprecht zijn Je gens elkaar. Aan Zijn Goddelijke Wil, aan die goddelijke ordening, moeten wU. schep selen, ons houden. Het wordt tijd, dat we ln dit opzicht den fijnen en Julsten smaak, de eenlg Juiste maat weer leeren kennen en lee- ren houden. Ouders en opvoeders, gaat de Jeugd ♦oor door uw voorbeeld. Liegt nooit! Weest altijd oprecht! Bn leert aan de kinderen, aan de Jeugd, ..waarom., ze waarheid moeten opreken. Bezielt hen van Jongaaf met een hei ligen eerbied voor iedere ordening van God. Wordt ge toornig Wie zijn hst meeat blootgesteld aan De hoovaardlgen, die omdat ze zoo «ter* met zlchoelf rijn ingenomen toch MJ het geringste cBep gekwetst voe len en vernederd En dan vliegen ze op! Om elk misplaatst woord, osn een on- t. om een ook wel verdlen- Maar Je behoeft toch niet alles te ver- zoo. Christus zelf leert dat to zoo mogen ook wij. als het gaat I n de eer top God, vodr het welzijn von anderen, uit liefde tot de gerecbtlghelr uit afkeer tot de zonde gerust toomer Als we maar ln hevigheid binnen de pe- ken blijven. Maar driftig worden en raaen. omdu Iemand ons Iets miszegt, omdat lets on tegenvalt, dat mag niet. Maar 't spreekt toch vanzelf, dat Jr driftig wordt? Let eens even op. Opwellingen va: misnoegen, van lust om wraak te neme- zijn nog geen vrije daden Maar vri] en met volle kennis aan de opwelltogei toegeven, dat la verkeerd, dst Is ronde Wat moeten we dan doen? Paul us zegt het ln zijn brief aan d< Ephesiëra (4. 26). „Wordt ge toornig, zor dlgt dan niet! De zon ga niet onder are: uw toorn: geeft geen vrij spel aan der duivel'- Niet zondigen! Niet wetens en willens toegeven aar de opwemngen en uitvallen. Zwijgen! Verdragen! Voor de Dederige ls dat niet too moei hik. s de uitbarsting er r APOSTOLAAT i apostel telen van de roods Ideeën. apostelen van bet pacifisme, apostelen der vrije liefde, aposte len van den rassenwaan. Apostelen staan er op alle hoeken en pleinen. Wie met vuur en r een bepaalde idee werkt en verbreiden, ls een apostel ut naam apostel werd door Christus ge heiligd Pauk* noemt Christus den apostel Ohrtatua ls gekomen, om getuigenis te geven van de waarheid HU bracht de bHJde bood schap en wijdde aan dit werk al ZUn krach ten. Ja gaf er tenslotte Zijn leven voor. en noemde hen apostelen. HJj heeft der* twaalf leerlingen een bijzondere opleiding gegeven door Zijn Intiemen omgang en on derrichting. Zij werden met Hem vertrouwd •n hij beeft hen steeds dieper doordrongen van de Godsgedaohte en het doel Zijner sending. Want zU moesten getuigen worden voof Hem. Het ging bU de apostelen om een tajzreidere goddelijke roeping. ..HU riep. wlen HU wilde". Paulus verklaart, dat Ml niet Apostel beteekent: la een goddelijke zending. Christus ver» hun ongeloof e aan hen. dis Hem na de opstanding hadden geslen. Toen sprak HIJ plechtig: .Gaat heel de wereld door en predikt het Evangelie aan leder schepsel Wie gelooft en gedoopt ls. zal rachUge cbrirtenen v het. dorst! Mi hl) wil dezen dorst naar zielen lesechen door daadwerkelijk mee te helpen aan de redding van onsterfelijke zielen. Ben waar christen Is apostel hij Is „een centrum. dl* gaan en een zM redden en dan ster ven.' Osn wille van Mn enkele ziel zou dew term too gevierde professor aan de universi teit van ParUs al de moeiten en lesten op skh genomen hebben. De heilige Dtonysiua beeft de gr de van het apostolaat ln een helde plaatst, toen Ml wide: .Het mees ke van alle goddelijke (Unpen i. helpen aan het redden van onster len." Het apostolisch werk heeft II der zielen btUft Atlantique was ln vlaj kapen kon. kreeg de scheepslieden osn eer En wal doet men. oo te redden? Het apostolaat Is noodsakelijk. brandend ach onsterfelijke i plaats aaak van den priester, maar ook een be UI ge plicht voor de leeke groote taak van de herkerstening ra gebeele cultuurleven eischt de medewerking overal komen. Vele plaatsen zUn v geestelijken gesloten. terwUl de l e katholieke leek kan n katholieken priester zouden sn. Zoo kan de leekenapoetel n den priester aanvullen en ond hU door s katholieken godsdienst. Om zijn vrleDdeUJk karakter was de man bU al z|Jn mlnd. Overal luisterde men g hem en zoo bekeerde M) hethg geloof HU werd dt missionarissen en bereidde naar de heidenen. Dat was een kekeua postel voudlge Chinees, maar een stralend beeld voor vele Westerse he Chris :enei nog maar steeds niet willen begrijpen, wat de christelijke liefde eischt en wat voor wereld zoo dringend noodlg la namelijk: katholieke actie, de verbreiding van de k tholleke beginselen, die het eenlge redden vormen voor het christelijk Europa. WAT NU NOODIG IS. t, katholieken, or.Obrcckt veelal he n een gemeenschap vormen en daarom plichten hebben tegenover deze gemeen- Hoevele katholieken zijn Li zU hun plicht plichten vervullen er bulten dringen, om de heele a Christus te winnen. 011 ons hl oplaaien, de liefde lot Chrl rijk, de heilige katholieke Kerk Vader, den Paus en Pla us op aarde; liefde tot zoodat wij zeil» bere den apostelgeest ln iet Jorge christendom, n hemel weergekeerd. Tegen de moesten terugkoerei tijden er had Vader Jerusalem e leerlingen waren naar de en smeekten daar ln •t de Moeder van Jezus - ■t echte, springlevende n maakt: WIJ moeten m*t De Geest, die de g OF T GOUD IS? „Naar Versailles!" Met dien kreet waren de Panische ..stiddames" oftewel vlschwllven. er op uitgetrokken en hai- den koning Lodewijk XIV en zijn familie mee naar Parijs gesleept om er te worden vermoord In datzelfde Versailles waren wij ook. Koningen om onthoofd te worden waren er niet meer' Wel kan men er zich een Idee vormen hoe rUk en schitterend al) er hebben geleefd. Parken. plantages. waterwerken, bloemtuinen, een ander Paradijs'. En een palels! -t Kon een serie van paleizen rijn VorstelUke praal en weelde! Om u -en denkbeeld te vormen: LodewDk alleen besteedde aan de bouw van het palels 500 mlllloen francs, ongerekend den ar beid. een tijd lang verricht door 30 000 dienstplichtigen Zouden zij er gelukkig zijn geweeat? Meer gelukkig dan gil of lk? Onwillekeurig stelden wij ons deze vraag en wij dachten aan het verhaal uit. de Jeugd: Een Pranschman. in de nabilheid van een onzer groote steden, staat in stille bewondering voor "n prachtig buitenver blijf. waaroo hij niet kan komen ultge- Van wlen is dat? vraagt hij In het" Fransch aan een voorbijganger. Kan niet verstaan, geeft deze ten antwoord en gaat vertier, terwijl de Pranschman achterblijft, altijd nog In bewondering voor den rijken mijnheer Kan-n'.et-verstaan. HIJ wandelt de stad ln; daar wordt zijn aandacht getrokken door een volkaoplooi In de nabijheid van een schitterend pa lels. Fonkelende equipages staan voor; la keien ln kleurig livrei zijn er druk ln de weer: ln de hal gegllm van marmer en spiegels! Wie woont daar. vraagt hU aan een e naast hem staat. Kan niet verstaan, snauwt deze. Beduusd trekt de Pranschman ver der. aldoor berekeningen makend, hoe rijk „Kan niet verstaan" wel mag zijn! Hij Is verder gewandeld, en over de he- gate verbazing heen, staat hU nieuws gierig te kilken naar een reusachtig zeekasteel, dat ln de haven ligt gemeerd Kranen knarsen, en als ware onultpuite- lllk, zoo komen aldaar de zware lasten omhoog uit den diepen romp van het i. Wie i! moet er 't zUne van de eigenaar? vraagt^hlj „Kan niet verstaan!"., 't wordt machtig? Zou dan hier alles behoi _«n dien mijnheer „Kan niet verstas Waarom heeft Ood ook hem Met n geschonken'Moet dan al het g maar aan dien «énen zijn? Hli zl droomen van rijkdom en paleizen laakt zich nlldlg. Opeens een lUkstatlo! Zwart ove aarden, dienaars houden de kwas dat w ging lijkstoet hem iet lot v rijken „Kan niet verstaan", wiens geluk loze er had benijd i het geluk, dat wij ons droomen lie Pransche koningen In hun schit terend palels. wel Iets meer dan zulk ren droombeeld van ons zijn! Zouden se wer kelijk zoo gelukkig, veel gelukkiger zlln :st dan wil? t in V Oodi zUn rust gevonden heeft", mo de H. Augustlnus zegt: ons hart km 1 kunnen *U tevreden zUn met het- wU bezitten; en die tevredenheid groots'e schat. weelde of rUkdom te vangen; integen deel hoe meer de mensch heeft, hoe meer hU begeert. Die tevredenheid wordt gevonden bij de kleinen, de ecnvoudtgen. die hun be geerten leeren matigen en bedwingen! „Indien monniken en nonnen zoo door opgeruimdheid bezield kunnen rijn, dan dit eenvoudig doordat rij. evenals Pauhu hun lichaam kastUden en In bedwang houden", legt Mgr. von Keppler Leer uw brgtrrten te matigen! Wil m ander geen rUkdO"n benijden! NEEM HET OP. EN GA NAAR HUIS. rit had hij fat de vier en. dot u gelooft, en Hem liefheeft, »l evenmenseh beminnen om Hem. hem r harte gaan. dot er too- i Jezus verwijderd blijven, omdat Die1" gimade'af'te'i md ""jJnU* gant' onl A!s hl] zich eens een offer oplegt, om voor hen ontferming te vragen? Duizenden oid- cu ofretrielen doen dat! Da'a echt christelijk! Want Jezus sprak van dmv ;cn. die niet rijn uit te drijven, tenzij door geb'd en ver- streving. En ate hij eens rnw hen ging praten lief- devol en afdalend, gelijk Jezus het deed? rijn tijdelijkep liefde jegens God. is altijd gevolgd door heel den stoet van deugden. Als in den stoet de hoogmoed mee- loopt, of de ongehoorzaamheid dan ls het niet de Liefde, die den stoet leidt. 1 Dat geldt ook voor de liefde tot den evenmensch. Ook zij ls koningin en heeft ln haar gevolg alleen het goede i de bescheidenheid, de verdraagzaam heid. de verzoeningsgezindheid, de hoogachting en den eerbied. Alleen wie het kwaad verfoeit, en ge hecht bluft aan het goede, kan onge veinsde liefde hebben Jegens God en den evenmensch. EEN BEZOEK BIJ DEN PAUS. In de „Echo de Paris" schildert de beken mU. Mijn istlng en droefenis. De H. Vader gebogen en kleiner geworden. HU n zUn gedachten a ran:voorhing enkele I. gelijk Jezus dot deed? gcdaehien eens trok naar de I eer. toen ie Jezus nog liefhad? aak ZU schijnt hem soms te z« lat rijn woorden verkeerd begrepe n verkeerd worden uitgelegd. De lenls bewust le vaak de vergeefse! de echte liefde n. de wereld In haar grondvesten. I Frankrijk baart den H. Vader weinig zor gen. ZUn blik richt zich naar elders. Men I weet, op welke landen hU zinspeelt, zonder ze te noemen, wanneer Ml slch den opper sten verdediger van de menaehelüke persoon lijkheid, van de menschelUke vrUheld noemt die overal door de overwoekering van den staat worden bedreigd. De Paus komt nog eens terug op de on aantastbaarheid van de menocheluke per soonlijkheid. hU spreekt ove» de achting, die men verschuldigd is aan het kind, del aan Goc en Zijn ouders toebehoort, voor het En op het oogenbllk. dal hU afscheid van Ongeveinsd. De liefde zU ongeveinsd. Dus oprecht. Geen comedle Die hoort op het toonecl thuis. Liefde en onoprechtheid rijn niet tc combineeren. want dan Is er alleen de onoprechtheid, maai van de liefde Is er dan slechts de schijn. We hebben het i.u over de liefde tot God. Maar omdat de liefde tot den even mensch moet wortelen ln de liefde tol Ood. geldt ook van haar. wat Paulus schrUfl „De liefde zU oprecht, i Daar om i Verfoeit het kwaad blUft ge hecht aan het goede 1" Wie het kwaad niet verfoeit, kim Ood niet liefhebben. Daarom ls er geen liefde tot God ln hen. die wel den hetüge uithangen, maar het kwaad van de liefdeloosheid, de kwaadsprekerU en de laster, de on rechtvaardige bejegening niet verfoeien. Wie het kwaad niet verfoeit, kan ook de echte liefde tot den naaste niet heb ben. Wie zoete woorden van liefde wis selen. maar geen eerbied toonen voor elkanders deugdzUn huichelaars Hun zoogenaamde liefde ls de liefde van een sluipmoordenaar. Wil de liefde ongeveinsd dus echt en oprecht zUn. dan moet ie gehecht MUven aan het goede I Het goede Isde beoefening van alle deugden geen enkele uitgezonderd, fok Biet d« BoderigheM. De ongeveinsde Wij namen hun plaats in. De onverschilligen en de kwaadaar- dlgen. die. hoewel genoodlgd, niet ter bruiloft kwamen. beduiden de Jood- ache overheden en het volk. Met de Jood se he overheden zou ook het volk worden verworpen, enan deren zouden nun plaats Inn Die anderen dat zUn wUI Het Evangelie gteg tot de ook lot die van ons land. Onzo voorvaderen ontvingen de „B1U- de Boodschap" met vreugde. Scrvatlus. Bonlfacius, WUlibrordus en vele andere evangelieverkondigers heb ben ons land voor Christus gewonnen. Geslacht op geslacht ontving de vor ming tot Christen en nog ls ons land een ChrlslelUk land. God sU geloofd en gedanktl Hoe zal het volgend geslacht «Un? Dat hangt van ooi af. die nu leven, en dat gesloolit beoben te vormen. We dragen een groote „verantwoorde- UJkheid' «Mroevmg mm h rit. b •WM mtm MkewtaU. komend en op- jzoeiend geslacht niet, als wij het niet voorgaan door echte, onvervalschte, beleving van het Evangelie. AL» het leven der ouderen een karika tuur ls van het Cnristendom, dan zal de jeugd er voor passen. Thuis, to de kerk. in de zaken, to bet openbare leven, moeten de kinderen in hun ouders zien de blUmoedige. offer vaardige en konsekwente beleving van bet Christendom. Dan volgen ze graag Van belang ls het ook. dat ze de re- lelUkheid va® het geloof leeren ken nen; dus dat ze goed onderricht wor den. en bU opkomende twUfels met ver trouwen om opheldering vragen. Eerbied moeten ze leeren voor de kerk ln haar bestuursmacht en haar ze kunnen afleeret. van het voorbeeld der ouderen. De harde strijd en de berroevtogen van het leven zuilen ook de jongeren moeten doorstaan. Dat zal hun ohrlstelUk geloofsleven niet doen wankelenals ze maar aanschouwelijk hebben geleerd, hoe va der en moeder moedig stand hielden ln hun beproevingen en ln hun levens strijd. Als wU het bruiloftskleed blUven mee dragen trots allerlei strijd en offers, dan zullen ook Je Jongeren hun brui loftskleed niet prijsgeven, en na ons Ingaan tot het groote bruiloftsmaal, dat de Koning ons allen heeft bereid. ZONDAAR, STA OP Dat ls de roep. die altijd door van Jean da^hlTleve*1 "C°d eoda*"- Dwingen doet HU niet. HU houdt z'n hulp bereid. Meer nog. zijn voorkomende genade we» o, niets Zender gij niet weeikeertn tot den Vader, and bezeren, dat de memch «on- ng dea H. Oeesles en zonder diens wu kunnen gelooven. hopen, be ril boete doen, aooaia gevorderd ----- «—lat heen de genode der rechtvaar diging verleend worde, die zU ln den ban. BELANGSTELLING VOOR DE KERK. n nieuwigheden w U was geheel en ras van geloof en Je niet zwaar vailcu en <V liefde Gods keert weer ln Je Oel._ 'gelukkig vu. Moria^ Magdalena onderemd dat ook e» Auguattous en Marga. alle mogelijk* dingen ln de wereld. de zport, maar vZeen datgene, wat het meeat belangwek- sden willen w*J m- den kerke lijken g. arm zijn aan groote stertce bezieling WU w goed Met meer. WU w* meer. Ons ontbreek* i geestdrift n I, tremen, d >r wU voor de Kerk cpfco- tn de vernietiging van Or d doen wU? Wat O de katholieken machtige: dan de Kerk. I vemteaebt. Daaroa ecbtvaardlgen. dat I Werk dus met rijn voorkomende genade Maria vi 1 Cretono en Andreas Koestol. Ook g het I barmhartigheid. Stel Met uit! WIJ. de genade n Ge weet noch dag noch uur var die in eik geval «eer naMJ la Zoudt ge zoo In uw rondteen 1 Bidt! En de genade der bekeerln PRIESTER. todrn te bevestigen, de rich zelf verb*, tnden weer thuis te brengen. Hermann Bohr heeft gelijk als hij «cbrijft - ,..w weer ^walenden altijd altijd weer richzelf re,, i durven hopen. <ja| we m prtatrr'"™ W'J hoog' HU la den bond -ruwigbeld. HIJ la de raenach als w Jks Is hem vreemd: otu» IJ Uit eigen ervaring; c medelijden me» ons. en t ilng. Tegell* echter Is hij d ui God. en hij her gekregen: de macht i broeder maar tegelijk ook M hij onze beat* vriend, die z r zich eprtacht. maar altlto al* reling of schande niemand n God heeft twen 4 zegen te b •Vlljke o .tuwlge

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 6