De verschijning van Maria in Lourdes GERMANIA DOCET. k-m" woord"" Dm 14den Februari herdachten wij leest ran O. L. Vrouw Tan Lourdes. Paus Pius X heelt dit leest in het Jaar 1307 tooi We heele Kerk voorgeschreven De stad Ik>uiries ligt aas des roet san eer Py:enee«n vormde. Daar waar het riviertje ,M Gave" een langgerekt eiland vormt. ver rijst een stelle rotswand, waarin slch drie grollen bevinden. De grootste va grotten heet in den volksmond Maroatoelte. Dewe werd tn bet Je tooneel van een woodeibare ven Beraadetle SouUrouz. dc Februari bezie met he versamele hout. Juist wilde zt) door bet Ier loepen, toen x» door een ste in de lucht werd opgeschrikt. Bet meisje 'e tweede grot' waar uil als sister Maria Bernhard 'n 1 lig leven leidde. Zwaar HJden bleef haar bespaard. Zij droeg alles met geduld, ja vreugde ea stierf op lg April 1»TD. la JtotelJoar der Verlossing, - Pius XI heilig vrouwengestalte onbeschriBellJte alen lichtglans. De geplooid gewaad nj bevel, M dagen lang lederen dag Ie men en tevens de belette: _Ik beloof je. ik je gelukkig al maken, niet in de» leid. maar ln het hiernamaals". Op de vraag of er ook anderen mochten komen, verklaar de de verschoning: ,Jk wenech hier vele (De verschoningen duurden voort, en geven. Bemadette kreeg het bevel, de prles- moeel worden en dat de geloovlgen In j cessie naar de grot moesten komen. De pastoor van het plaatsje, de eerwi de heer Pyramol, toonde rich van begin aan zeer gereserveerd. HJJ verlangde een leeken ter bevestiging van dese opdracht. H*n beval de veracbljniac het mei. groeide het aantal bezoekers nog sterker aan begenadigde kind pas op 3b Maart. Na Jk ben de Onbevlekte Ontvangenis." Al spoedig Week, wat bel doel van dew verschijning was. Want niet alleen 1 vele rieken ook op (vooten afstand gesondheld door bet Lourdeswater terug, maar ook '.alloaee zondaars vonden den ziele vrede. Opvallende bekeeringen den plaats. De Allerheiligste Maagd sg die haar denken vervult. Moeder zijn, dat beteekenl toch. niet meer an acbzelf denken, met meer voor zlch- elf leven, doch leven voor het ktovd .acht laan op de teerste en fijnste roerselen van *t kleine, hulpelocte wichtje. Zal ril op- ewassen zijn tegen al de» ernstige else hen. heiligste verplichting De dreigende stormloop van de vijanden Tan Christus, de geraffineerde propaganda van de hcdendaagsciie zonen der duisternis, de ovennacht van vijandige strijdmiddelen. dat ales maakt mij niet angstig, maar wat mij wel zogen baart, dat is de hrerschende radeloosheid en stelsel loosheid van het christelijke legerkamp. Wanneer de Paus zegt: Recllle h duidelijk, dat hij e richting, die allang too ullsme tn het eigen kstl terugdringen der Keric c vupranatle toekende. a bet blijkbaar schimmen var» een krankzinnige beschouwd. De toegang tot de grot werd een tijdlang door de politie versperd. Maar de verschil- genadekind op ld Juni vt e kerkelijke overheid ziel moeien. Monseigneur Lau- oommlJsM van theologen. De verhalen vt jt geloofwaardig zijn, men moest eefcenren. dal de bron i wonderbare wljae was ontstaan en dal h bronwater heel natoert Ijk drinkwater wi De geDezuigen. die vaak geheel plotseling ln groote getale plaats hadden konden Ais niet op natuurlijke wljse worden verklaai Zoo stond dus het bovennatuurlijk kara ter vatl de verwendnlegen nat: Christus had de onbevlekte ontvangenii van 2 moeder willen verheerUTken nadat reeds i Jaren tevoren dit geheim lot leerstuk verhewen. Op de piaate van de lersehilnnig ootrtt ten drievoudige kerk. die van den Pauz i hooien rang van basOtek ontslag. Prigrl uit alle landen kwamen naar Lourdes strootnd. Ook nu nog Is de bedevaart u geronde. blijde, kloekmoedige lev-n WJ dat oud moedert, rol rimpelt maar ba-" Is zonnelicht en haar hart vol zang. De heilige huigt voor den zondaar. VS1 V' cvocl ware vreugde zulke pro- J Ongetwijfeld ligt het t die geraffineerde vreugden, die den mensch 1- brengen, doch lew en arbeidsvreugde Tegenover dezen vreugderoes en droefgcc. tlgiieid der huidige wereld^ stellen wij onze hierover seer verbanen en hij voelde zich ook wel eenlgmins getroffen, doch sprak geen woord. Doch eenigen tijd later ont moetten zij elkander weer. De heilige Ante- mus deed weer precies hetaelfde n maakte enkele diepe buigingen. Toen dacht de man. dal de heilige den «pot roet hem wilde drij ven. Hij raakte in hevige woede en nep «1 Ik Je met mijn zvri Toen antwoordde de heilige vol eert» met bewogen woorden: „Gij, glorierijke s leiaar. gedenk mijner, wanneer gij lij n naar Palestina e hij z •eed door hen gemarteld en gedood. De woorden vgn den H. Ante- mus waren 1 otter lijk in vervulling gegaan! Groote zondaren kunnen gen worden, ai zij zijn het o Wij mogen daarom niemand om wille vat de zonde verachten; het is mogelijk, dat d genade Gods ben nog tot groote dinger roept. BIJ lzen. die vroeger veel misdeden Is de liefde tot God later dikwijle vee] war mer en vuriger gewerden dan de liefde ran anderen, die den gewonen alledasgschen weg van den christen bewandelen. En deze groote en vurige liefde wordt ook naar waar de beloond. De wegen Gods HELD EN MARTELAAR. Ben van de vele geloofshelden van het na tionale Spanje was Ramtro Maetzu. een van de knapste denkers tn lid van de Ooriee Zto laatste parlementslede die hij onder het ge- t WJ o zijde ls het kamp van de eer en het offer. Wij zijn de berg van den opbloei en op den top ls Oalrarid en op den punt daarvan •iaat het kruis." Den «ojvembev riep WJ uit: „CHJ were niet. waarom gij mij loodt, maar weet *er goed. waarom lk sterf. Namelijk opdat uw sollen eens beter •uilen rijn dan gij Een Martelaar. EEN APOSTEL DER VREUGDE r gewerden. Het sou niet moellljl zijn, uit de moderne literatuur heelc reekset treurliederen en klaagzangen samen ie stel tel. Vermengd met het ratelen der wielen men zij de modene symplionle van eet l»-rig. om overal vreugde te br jaargetijden *ljn bijna te kort e haast geen Zondagen genoeg, or griunma van de vreugde af li' v. Alt er e«n wai. dtc recht zou heb ben op elke kleinigheid aanmerking te maken, dan was Hij het Hi) «ons Immers ds votmaakthetd zelve. Maar In de oogt-a der wereld ls dat natuurlijk een onbegrijpelijke tegenspraak. Dat ls immers juist het groote misver stand, dot de menschen der wereld rich geen heiligen kunnen voorstellen zonder te vens te denken aan sombere geesten, die geheel aan de wereld en non de werkeiijk- rohnaakte liefde Gods blijmoe- ïlnderüjke blij heid. Wie ben uiterlijk, dat him houding noodlijdenden en ver- s bij een helper. En hij was bet in het bijzonder toot do mijn werkers. aan wie hij licht en vreugde bracht in hun donker bestaan. Wij zullen hier ln het kort he- leven van dezen apostel der vreugde beschouwen en trachten na te gaan. waar Pater Pro de ware vreugde vandaan haalde, en hoe zijn LIEFDE VOOR NATUUR EN VADERLAND. Mexico was het vaderland van deren Het la wel het land van de grootste tegen stellingen. Het tropische landschap ln stra lende kleuren gehuld, betoomt het oog. etugge bergen met eeuwige sneeuw bedekt, rijzen op naar het diepe blauw van den zui delijken hemel. Bronnen ie rijkdommen aan goud medeweten va temperament e Temlddon van zulke tegenxtellngen. groeide Pro op. Zijn geboortejaar 1891 valt Juist hi een vreedzame periode van de overigens zoo revohitlonnalre geschiedenis van zijn vaderland. Michaels vader was opzichter bij een mijn. Zijn streng plichtsbesef en zijn man nelijk sterk geloof vulden op voortreffelijke wijze de teerdere liefde der moeder aan. die «ooolz Pro zelf zrwl - de goedheid selve den vader Meld hot gezin e leven en woelen der stad. Des to mi wikkelde zich In den Jonge Pro d hij al spoedig een overvloediger! vreugden vond. De schoonheid van rijn va- :n diepen Indruk. het eenvoudige, HIJ kon stil een bloem be schouwen en dronk dan als het ware haar schcwnhcid. HIJ zag op naar de wolken cn rijn ziel dook weg In het raadselachtige blauw. De kleurenpracht van het land- jeugdge liefde. BIJ zijn levendig onervarenheid zal het meer speelechhekl don ernst geweest zijn. een speelschbeld die wil den zuiderling gaarne vergeven. De heele crisis bcteekendo echter In hc: leren van Pro een gevaarlijke klip. die hij «onder de macht der gnade zeker niet zoo ge makkelijk had omzeild. Aanleiding tot zijn ..bekecring" werd een missie, die twee Jezuïeten daar in de om geving hielden. Door een eigenaardig toe val verwisselde Pro de brieven, die hij tn deze dagen schreef. De brief, wr rijn geliefde rijn standpunt kwam bij rijn moeder terecht en oc oree» waarin hij rijn moeder om vergiffenis vroeg vooral het verdriet, dal hij haar had aan zijn geliefd. tijkheden indachtig Blijft ln Mijne liefde! Dit heb rogd. opdat Mijne vreugde In u zl hij schijnt o zeggen, dat Maria hare kinderen duidelijk wil laten voelen, dat rij -oor den troon van God. Pro was en Jaar oud. toen M) tengevolge vare riekte lam en bijna swakxin- Vader bracht het knaapje naar Ouadekgipc. „Hemel- sctie moeder!" zoo smeekte hij met aan drang. „geef mij mijn kind terug!" En zij heeft het hem gegeven kort daarop war de kleine weer gezond en vroolijk. Steeds hnd Pro in zijn jonge Jaren een kinderlijke vereering voor Maria. Ook ln de daeen, dat hij geen vreugde meer vond tn het ge bed. vergat hij Maria niet. De liens van haar reinheid, haar verheven deemoed en Maria voor hem werkelijk fan onze blijdschap." Vreugde wil roggen: vreugde brengen. Zoo bod Pro dus een rijke bron van na tuurlijke en bovennatuurlijke vreugden Daaruit kon hij putten, wanneer de vreugde werkelijk eens dreigde uit te blijven en ver driet en kommer hem dreigden te overman nen. Al heel vroeg heeft Pro begrepen, dat de vreugde een belangrijke levensfactor, ja een ware behoefte was. waarop leder merwti recht heeft. HIJ heeft begrepen, dat zij onontbeerlijk kt voor het HchamcUjk wolrijn. doch vooral ook 1. BIJ s heeft gewekt. Heerlijke uren waren het. wnti er hl) met rijn vrootljke liederen, begeleid bleef de vrootljke e ■ugdc en leed elkaar zeer goed verdragen, t woord des Heem:„Neem dagelijks n voeg Mij' rl zoethe-.d als de zrijn ei 1 ondervond Pro i r zijn f ritte onbloedig marte- onder het hem de ochezchrijfe- vaderland ging hem maagdek: e ÜJke ellende r__ teer ter harte, hoopte hem soms van zijn heen te gaan. die hij kort teloren cog door *Un grappen had vermaakt. Ook de lang- dTWige studie was voor hem een groo'e offer het priesterschap. ïVmx hij later ande meet hij zwaar om lijn roeping hebben gewcr- steld. Door de duisternis ran de» lijdens uren ging hij naar de volledige overgave aan Zijn Koning. Kort na de wijding zingt hij m een vera bestelt hem: zielen r PRIEHTKRVKKUGDKN - OPPER- VREUGDEN! Men kent hem bijna medebroed*» schreet hij 4CJn beste Pater X zalige ervaring van eer to mij, dat niet de vrucht van de zludie Ie t-ss lijken oorsprong e ontving hei m« het H°G^mn ,«™f«*to»P. dat de tLSrr*, 'n ""f örl"> H- h«n doodziek, weer gerond as- deu rade', teruggaf. Zij wns het. die nu den jonnes Priemer al, offerlam ln hare handen riS! nc bij hen. hij bracht hun mach water aelfs lekkers, dat hij uit zijn eigen m. had gespaard. Mettertijd kreeg hij s 1913 heeft hij in hare van eeuwige trouw aft'. 93g haalde Pater Pro des iculata in Leurde». om to d.-n strijd om de no rm schrijft hij. vroolijk klappen m hun handen, rijk vreugde."- En sou Pro dsn niet de ware vreugde gevoelen? Do heele schepping werd 1 voor hem een groote heilige Schrift vol beeld en gelijkenis van den nlgoeden Schep- Oofc d< van vreugde een karakicrliUeke eigen schap van den kfezlcaao Telkens greep hij naar de mandoline en bracht too den groot sten knorrepot aan bet lachen. Pro hield dus van de natuur, van muricfc en scherts. Dear natuurlijke humor ontwelde san een even natuurlijke Jongensziel. Pro was zeker geen ■geboren heilige". HU kon eigenzinnig en Ier rich dikwijl» ongerust .-Al* WJ i Ben tijdlang dreigde een wok den h m «Uk van Mfcfcari to ver i een tijd. dat MJ geen ree al de ellendige gevolgen Urenlang zat Pro temidden van de kin deren. bij wie hij al spoedig een groote on wetendheid constateerde. Helpen dat woa de groote wenach van rijn leven geworden. lerheugd. De nu volgende Jaren In het leven van pro kunnen wij kortweg noemen: den mach- 1 Ugen iricsnf van de genade en de Voorzie nigheid, Van zijn Intrede to de Soclütcu van Jeaua af Ie Pro bet gewillige werklui» van de hand Ooda. Over de innerlijke ontwikkeling van den eersten tijd van zUn ordeleren ls ons slecht» weinig bekend Zeker ls. dat hij onder hel zwarte kleed een vroolijk hart bewaard heeft. Ja. de vreugde stras'de hem sleede blljder uit de oogen. - Innerlijke vreugde de vreugde van de kinderen God»! Door vadcrtandfchen bodem be-rad. Waar de bloedige Cal..-, verweenne ha en tranen raakte, bracht Pro ln het geiten vreugele en vrerachilng. Knau w i. ja wits politieagenten Pater Pro hun redder zagen? In zijn latere beid Gods had hij neb r tjn ar rrtei bij gevloeid - 1 W.) hebben van harte gelachen llm ir immer, ook reen verlies man, ren n a> reven - Torn aan broeder» Inderdaad in d en werd aanvaardde h'

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4