De Eembode GELOOFS CRISIS F. A.TULP 52e JAARGANG NUMMER 51 2£AS« Sr^yifS&TZ 01t»" NV. WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR B A A R N KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. VRIJDAG- 17 MAART 1939 ALLES GELOOFT ZONDER fE WETEN DAT MEN GELOOFT GELOOF AAN MENSCHEN GELOOF AAN GOD DE groote crisis van de christen held, de diepste wortel van alle andere crisissen. Is tegenwoordig de., geloofscrisis. Het niet moer kunnen ol willen gelooven van talloos velen. En toch: alles gelooftl Meer dan ne gentig procent van de menschelUke kennis ls niet door eigen ervaring, door eigen zien, eigen hooren en eigen vinden verkregen. ZIJ Is gewoon van anderen ontvangen. Het ls niet Iets. wat wiét. maar wat men gelooft. Waarop berust het lezen van kranten? Op het geloof aan de redactloneele ar tikelen, aan de telegrammen en adver tenties. Waarop berust het heele systeem van ons onderwijs, van bewaarschool tot universiteit? Op de veronderstelling dal de onderwijzer en leeraar meer weet dar de scholleren, Dus op geloof! Wat ls politiek? Geloof 1 Waarom ls men liberaal? Omdat men wn het liberalisme gelooft. Do natlo- aaal-soclallst Is iemand, die aan Hitler lelooft, gelijk de bolsjewist Iemand die aan Stalln gelooft. Iedere pnxtll, iedere wereldbeschouwing heeft haar Credo, haar geloofsbelijdenis Alles go- looft zonder te weten, dat men golooft. Waarom moet er geloofd worden? ^OU 't geloof tusschen raen- schen onderling iets heel gewoons, iets vanzelfspre kends zijn en 't geloof tus schen mensch en God een dwaasheid? door het oude moedertje, door den pro fessor zoowel als door den leerling. Door Intcllectueelen en onontwlkkelden, door koningen en bedelaars, door kapitalis ten en proletariërs, door mannen en vrouwen, door volwassenen en kinderen. Het menschelflk verstand moet zich blindelings, volledig, zonder eenig voor behoud en blijmoedig aan de goddelijke autoriteit onderwerpen. Waneer God Iets zegt of doet dan moet dat geloofd worden! Er Is niets, wat tegenwoordig zoo hoog noodig gezegd moet worden, omdat de wortel, het begin en het fundament van alle godsdienstige en zedelijke ver nieuwing ls. Daarom: Er moet geloofd wordenI alwetend Is. onmetelijke in de wljsbe- geneeskunde, Omdat de mensch nle' Omdat de enkeling niet I gebied van de schepping, geertc. de zielkunde, dc de rechtswetenschap, de economie, techniek, de geschiedenis, enz. eigen studio kan omvatten. Eén van de twee: wc zullen ln vi weg de meeste gevallen niet mogen spreken, óf: wc zullen eenvoudig i ten gelooven wat zij, die het kunnen weten, er ons van zei De mensch ls een wezen, dat golooft. Zoo ls het ln het rijk van dc lUke kennis. En zou het dan ln reld van het bovennatuurlijke anders zijn? Zou het gelooven tusschen schen onderling Iets heel gewoons, Iets vanzelfsprekends zijn en hot goloof tus schen mensch en God een dwaasheid? A mensch gesproken. HIJ heeft het bestaan van Zijn open baring door onweerlegbare wonderen bewezen, Dc Jaren 30 tot 33 van tijdrekening, waar het Christendom op gebouwd ls. zijn vol wonderen. Christus, de GodmeDsch, Is het groo te middelpunt der wereldgeschiedenis. Christus heeft ons dingen gc*gd, die wij niet begrijpen. Het christendom ls wel het groote cen trale feit van de wereldgeschiedenis, maar tevens hot ondoorgrondelijke my sterie. Het christendom of wat het zelfde ls - het katholicisme, kan wel als feit bewezen, maar moet als mysterie, als geheim, geloofd worden. WAT Is golooven? Dat ls: Iets voor waar houden, omdat een ander het zegt. Een ander, die het weet. Welnu, die ander, die dat ls bU ons.. Christus! Christus, de Godmensch. de eeuwige onfeilbare waarheid, die niet dwalen driegen kan. De beweeggrond van het getoovlgc /oor-waar-houden ls dus.:!e goddelijke autoriteit! WIJ aanvaarden, niet omdat wU het jegrljpen, maar omdat God het gezegd beeft. Daarom alleen. Verstandelijke motieven on hot d per Inzicht van den geleerde kunnen onderwerping aan wel gemakkelijker makon, Gelooven Is ln zUn diepste wezen altijd een aanvaarden van Iets. wat niet begrijpt en niet begrijpen kan. Mon aanvaardt om de eenvoudige reden, dat de Alwetende het heeft gezegd. Daarom ls het geloof van den geleerde ln dlcpsten grond geheel golljk aan geloof van een kind. Ieder geloofsartikel verccnlgt ln zoo schreef Donoso Cortes wat volkomen duidelijk Is en Iets, duister ls. WU kunnen het geheim maar niet doorlichten. Het eindige ver- itand van den mensch kan de oneln dlge gedachte van God nooit omvat ten en doordringen. Nooltl Wat volgt daaruit? Dat er geloofd moet wordoil! Door allemaal! Door hot gen'0 ovongootl als door den onalPhabcet, Door den Paus zoowel als Wie is het grootste Op kleinigheden letten, en 't groote over het hoofd alen.dal was iets. waardoor om. de Parizeen zloh kenmerkten. Over de Wet met hare talrijke bepalingen werd schrikkelijk getwist. Wilden ze Jezus ln dien twist betrekken? t SehUnt van well Want b(J Mattheus XXII Jeoen we: Ben hunner, een wetgeleerde, vroeg oei Hem op de proef te stellen: Meester, wat ls het grootste gebod In de Wet? Het antwoord dat Jeaua gaf, was soo overweldigend, dat de ondeugende Panaeér er door getroffen was. gelijk we M) Marcus xn leeren: De schriftgeleerde relde. Voor treffelijk. Meesier. En dat voortreffelijk antwoord van den QoddelIJken Meesier luidde: J3U zult den Heer uwen God beminnen met geheel uw hart. met geheel uw ziel en geheel uw ver stand. Dit ls het grootste en eerste gebod". Meor had de Pariseër niet gevraagd, en 't ls aUerwaarachUnUlkst, dat oog Ml dat gobod voor liet grootste hield. Hu voegt de Goddelijke Mee*ter or on gevraagd iete bt|: En het tweede (gebod) daaraan gelijk: GD suit uw naaste beminnen troffel U'-tbeid c» ir trof! God beminnen met geheel uw hari n gedeelte van ons le KANTOOR BOBKHANDIL HET VULPENHUIS VERDUISTERINGS.LAMPENKAPJES In memoriam A. P. H. J. van Weezei Errens (f. Pol) overleed te Amersfoort In het Slut Elisabeth Ziekenhuis de oud- leeraar en kunstschilder Adolph P. H J. van Weczel Errens. In September 1903 werd de heer vac Weezel Errens benoemd tot leeraar ir het handteekènen aan de toenmalige HU begon zijn taak causerie ln de groote zaai van Aml- cltla voor collega's, ouders en leerlingen en beloofde te zullen trachten zijn leer lingen niet alleen te leeren teekenen. maar hun voor alles bU te brengen ge voel voor kunst en smaak, waardeering voor de schoonhold der schepping. Deze belofte ls hU trouw gebleven velen zijner oud-leerlingen, wier a( tlng en genegenheid hij wist te wlnn zullen dankbaar zijn vopr het schoone. dat hij hun voor het leven heeft - *eMaa"'nlot alleen ln do school, ook1 daarbuiten streed hij tegen onkunde en wansmaak. Dc katholieke Araersfoorteir die de voreonlglng Geloof en Weten schap nog ln haar bloeitijd hebben ge kend. zullen zich zUn lezingen voor de ze vereenlglng herinneren, waarin hl) de schoonheid der Middeleeuwen wist te doen horleven of waarin hU de ziel der kunstenaars trachtte te doorgron den, als hU sprak over „Dc Madonna in de Kunst" Dan weer trok hU met Wa' wil de Vormingsweek? Zij wil aan de rijpere vrouwelijke en mannelijke jeugd een klaar en voor geen misverstand vatbaar antwoord geven op de eigen, moeilijke vraagstukken van hun meisjes- en jongeinannenleeftijd. Wat behandelt de Vormingsweek? Tn vijf avonden wordt er gesproken over: wat God met je voorheeft, over den Christelijken adelsbrief, die het Doopsel is, over de reinheid, over het huwelijk, over de voorbe reiding daarop. Zijn dat geen onderwerpen, die voor iederen jongeman en voor ieder meisje van hel allerhoogste belang zijn? Een frissche, zich van haar rijkdom bewuste jeugd moet in dez. bijeenkomsten gevormd worden. Voor wie ls de Vormingsweek? In Amersfoort wordt de Vormingsweek 't eerst gegeven voor de meisjes, en wel voor alle meisjes van 17 tot en met 25 jaar. Zij worden of zijn reeds door meisjes-propagandisten uit- genoodigd. De eerste hyeenkomsten vinden plaats in de ver schillende zalen op Maandagavond 27 Maart. Alle meisjes van alle standen worden dan verwacht: zij hebben immers alle haar eigen meisjes-problemen. Ook indien een meisje bij de uitnoodiging onverhoopt vergeten mocht zyn, is zy toch welkom! In andere steden was de deelname vrijwel alge meen; de Amersfoortsche meisjes zullen er een eer in stellen, zich niet te laten overtreffen! Fs zulk een Vormingsweek niet wut nieuws? In de Middeleeuwen bestonden ze waarschijnlijk nog niet, cn zelfs de grootmoeders en moeders, de grootvaders en vaders van tegenwoordig hebben er in hun jeugd niel gehoord. Wat geeft dat? Nieuwe tijden, nieuwe nooden, nieuwe behoeften! Vroeger schijnt het leven gemakkelijker in de pas te hebben geloopen, tegenwoordig dreigt men tc struikelen over de moeilijke problemen, die hel met zich meebrengt. Waarom zouden wij niet komen luisteren naar de woorden, die inzicht en oplossing beteckenen? Zal de Vormingsweek In slagen? Ongetwijfeld, mits alle Katholieken van nu af vurig erom bidden. Zonder den zegen van God vermogen wij immers niets, maar als Christus door Maria Zijn genade schenkt, zijn de allerschoonste resultaten verzekerd. Èn het is de moeite waard om er voor te bidden; 't gaat om hel levensgeluk van onze jeugd! kx> heeft hU gewerkt met rijn »*vcn talenten, anderen mode opvoerend naar het boogere. het edele. WU zullen missen zijn prettige figuur, waarin zich Fransche charme aan Hol- lacdache degelUkhold en gomoedelUk- hgjd paarde; maar voor on» blijft leven ?tjn zonnige kunst. die h'J wlat vaat tc lenen ln rijn schilderstukken, waar wfl nu met een zekere eerbied naar op- m 'Aan zijn baar zelde doze week Dr. Keulen: „het leven li een onvoltooid sobllderstuk." Moge do kunstenaar van el En-ons. die ln zUn kunst hooft iht en gediend zUn Schepper, don oöraprong van allen wat goed ls en nehoon. Hem nu van aanschUn tot aan schijn «ingehouwen ln de eeuwige vol maakte heerlUkheld en echoonheld. A. J. 6PIEKERMANN, MET DEN PAUS. Dat is de invloed van heiligen. Do MH|> Petra» OU HET VERKEER Al Jaren rijn we vorkeer «puzzles rijk. En het «ou zonde en Jammer «tin. deze op to lossen. Want het staat Wel goed voor «en stad van welk (ornuAt baarlijk monodie Pvtroe van Alcart van «rsaraefcugm helhaak V den. Immers ook Den llaag heeft ria puzzle bU het viaduct ln hen RUrwllk- schenweg. Amsterdam heeft er een op de Munt en Rotterdam doet alle moeite om een oplossing U krijgen op het Hof- Amersfoort heeft de v arken «markt en Kamperbinnenpoort. WU doen zoo graag moe met de grooto «teden en wij gaan dus groot op onze verkeersvraagstukken. Wanneer we die zouden oplossen, dan ir hel rekkelijk lie ervoor zorgden, dat de Pnu» m de heele rerekl g-b<wrd en gevolgd werd. Br zijn le reinig pauselijke luidspreker». De Paus Is niet de eerste de beste, hij Is «ls leder under. Dc Pnu» k de veiVgrn- plaattbtkleeder v«n Hem. die Hoeft: nc ben de wrg. Ik ben de De ben het IRtit niet hetzelfde «1> wanneer er oen willekeurig Iemand spreekt. mm |t. don tijk O: een woord van gebruiken om me hoen uil gebeuren. Wam ik weet ral. Wnnneer de pan» do soboppende In XI gezegd beeft over bet koningschap Christus, ener het heilige huwelijk, over katholieke school, over do ooonomMrhn sociale orde, over hot prleotetadhap. ove katholieke actie, dat woz allemaal z» strokend en mo dtepgaaand. dat hei staat geweest was, in enkele tientallen Jaren 't aanschijn der aarde ir de ontvangtoestellen w geloovlgen geest bestudeerd? Hoeveel me schon hebben tot hun geestelijk bezit maakt.? Hebben wij katholieken ook mol, -Mcln KarapT- van Adolf H slch op hun geloof en hun gchecbthrl don Paus beroemen eti katholieken als don groot»ten Het katholicisme i» do godsdienst, die ge hoorzaamt. Maar kunnen wij .r.vinmhel.l «eer christelijke opvoeding ln prnotljk te b gen? Hoe nrmzuhg ls ln h*t algemoeno pogen, tsn volgens do richtlijnen en voli den H. Vnder het aanschijn Paus oi «uur der christenheld. La ton WIJ katholieken onann plloht wij sullen luisteren "u«r den Paus ei nis trouwe ronen volgen». Want mee ooit a e*n krachtige leiding en oen lijk* volgzaamheid noodmkcUJk. WAT IN SPANJE GEBEURDE. ln 900 Opaansche dorpen, die door Prance werden bovrljd, konden «huls lOWi geen goda. dlenstoetertlngon neer worden gehouden, De voltumiiua's ontvingen de bevrijders reelol opdo katoen allertem werd loon oen H De roode regeonng heeft de leugen ven breid, dat er In den Kersttijd In Barcelona 800 H Missen werden geleien, rn dnt prlr*. godsdienst gebruikt kon volk loefde van de rooden do rerschrtkfc*lljk»t» straf, maatregelen tc verduren nu krijgen. ei*r1 ie.ooa doramen werden - echo vervolging getroffen, In 9 bladommen werden 80 procent van do geestelijk moord, ln Malaga 40 procent van de Koning met hun bloed bezegeld. Op 19 Juli 1938 trok ken 14.000 anarchisten, eg» ehltst door d< Russische agenten Gorki en Min. met «X» mi «stormen. Met machinegeweren hebben «ij de gebouwen bestookt: Zelfa door glorie We gouden geen Amvterdun- ir, Rotterdammer. Hagenaar of Utrechtenaar daar de kroon kunnen Zou hot deze „ztelkundlgn ondergrond'' zijn, waardoor wo maar niet aan oou eind komen met het voortdurende ge hannes op genoemde drukke punten? Aanhoudend wordt er ln den gemeen teraad gewezen op deze zeer onga- wcnschto toestanden. En wanneer men het gure jaargetij de krnnt leest, men steevast een Ingezonden stuk l wordt gevraagd en ragen blootgc- stelden agent, die er met halfbevroren vingen gebaren staat tc maken. Het een wacht op kot ander. Bescherming voor dan «gent wanneer we toch al bozig rijn «en .Automati sche" oplossing te vinden voor het ver- koersvruugstuk Varkcnsmurkt? Dat zou zonde zijn, verkwisting van de toch al zoo beperkte gemeentegelden. Oplossing van het verkeer*vraagstuk Varkensmarkt? Dat gaat rUet, aleer de Langaatraat-wlnkellers het eens zllrt „duivclsch delirium" genoemd. verkeer. Want daar hangt Imi samen het nanbrengen vi lichten! En aiuigezlon do winkeliers het op dit punt nooit een» worden, komt een goede automatlscho oplossing van he* vorkeorsvraagstuk Varkonsmarkt er nooit. En krijgt de verkeersagent du» nooit zijn beschermend afdakjo. We mogen nog zoo grooto vrienden zijn van de democratie. hier zou dictatoriaal Ingrijpen misschien wel een» goed rijn. Ander» komen we er TenzU we, als stedelingen, groot wil len blijven gaan op 'ANTONRrCHTER Deurwaarders per auto De beroeps-aanduiding „deurwaarder" heeft altijd een onnangenamen klank. Men denkt aan dwangbevelen, aan beelag-legg ngen vervelende gcdoeltelljk dakloos mnki ffat moot het dan oor Jongeman 'n onaangename sensatie rijn ge- Blocmendaalschestraat. De Jongeman verstijfde oj tn da H« i p het ti ontmoeting was do rulnc v rijwiel wo» on vandaag do waardor voor het kantongerecht. Deze verdachte, gemocntc-dourwaurdcr van Banrn, deelt zijn kantoor t« Amersfoort broedorlljk met dut van den kunlongorechi*- Amcrsfoon Het waren ook En «oo beleefden we hel. dal do deur waarder. dlo altijd netjes dc namen van de icrdachten en getuigen afroept, uit dn zaal ulge hod afgeroepen Eeiai word do verdachte gehoord. Deze be- loogde, dat de fletser plotseling van achter een paard-en-wagen te voorschijn wa» ge- omen, terwijl zijn auto nagenoeg geen rlj- nelheid had. Een voorbijganger, óók een getuige, ver- laaide, dat de wielrijder behoorlijk rechts los blijven rijden cn dua niet van achter en links stnanden wagen te voorschijn had De wielrijder zelf, bet slnchtollet. begon iet z'n leeftijd ïp te geven 31 laar. Beroep? truldenler. De kantonrechter vrmtond „ron- -nle"'. welk beroep op genoemden leelttjd Mllge verbazing wekte. De Jongeman diende een rekening van 14.8& In. Dewi werd door den verdachte niet erkend, omdst da rapo- gedocht: „Kerel, aprtng ei Do Ambtonsa- van hot OM. eischte /1M of 1 dagen, geen hoogt* boete In verbond mei de moeilijke situatie daar ter plaatse De verdachte kreeg 1440 of 3 dagen En toen <le deurwaarder weer op m oude plaatsje atond, werd hem door een pvr*. broeder toegevoegd: „Moet U nou «ecu ge- Ecu gulden per paard n mag geen paarden In "n wogen ver- v oo ren, tonder dal man daarvoor een ver gunning heelt. „Anders Is er geen ccsnrOlo op dst vervoer. En wanneer de voertuigen deugdelijke bodems hebben, kunnen de paaiden «r doorzakken en daar komt allerlei narigheid van", verduidelijkte de kanton- ;r drie verordening. kar dat wist Ik niettoo verontschul digde rich een heer in rijbroek, dlo «leb ln 8-letterberg aan een dMiuvtrvltendc over reding had schuldig gemaakt. „De wagen was brot ln orde. met kuisen» en zoo". Dlo paarden reisden du< tnlnatens ae klos Oe Ambtenaar elachte ft— of 3 dagen. .Hoeveel pnnrtwei waren het?", »roe„ de «ei «rl» pon('t W m •WH*rwdMi*» Hevdeek*01 'J

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 1