DOOR LIJDEN
ZEGEPRAAL
wA
53ste JAARGANG' NUMMER 1
ADMINISTRATIS:
t M. TaL J14 - AMERSTOORT
i- en Gironummer M234
entle-adraa Bun: Kertatr. >0.
'-adra v. Bum: Nleuwitrmal IC
Olton -V. Uitteren Ml). Neerlandla.
V R IJ D A G
de Kerk bi Christus'
zjj ia ie diep-
kei Bekt
Qverweliigend it Je »l
zegepraal over Jeu dood, i
ontroerende liturgie ton Jen Paa
wederom binnendraagt in het i
en daarmee Je overwinning can ket GoJlMjjk Lick m
de keltcke daisternis, de Opstanding casS/hristus nit
Jen dood, weergeeft. Zij araagt bij mondtSwoa koe
dienaren ket kemehcke koor der engelen oXip
tpringen cm blijdschap en de bazuinen te doen\
schallen bjj de oietorie van too groot een ïoamg.N^
beveelt de aarde, bestraald door zooveel keerBjk l
tick te verheugen en wenscht, dat keel de aarde e
zalig gevoel doortrilt, nu de duisternis verdwenen ie
En dan stijgt ie jubel op in ie uitstorting ook van
eigen blijdschap: dat ook onze Moeder Je Kerk ach
verhenge, nu zjj versierd is net ie stralen van zoo
groot een Lick!
Koninklijk is de wjjze, waarop ie Paaschvreagdg ia ie
Katholieke Kerk tot uiting komt. Als een machtige
orkaan barst zjj lot in de orgeltonen van Paasch-Zater-
dag, om wekenlang na te trillen in het bljje Alleluia'
refrein.
Met de mack van deze vreugde is geen weergave van
overstelpende blijdschap op deze wereld te vergelijken;
de onovertroffen Katholieke liturgie viert hoor triomfen.
En geen wonder: want Christus' Verrijzenis is de
hoeksteen van de Kerk. Was Christus niet verrezen, au
geloof zou ijiele praat zijn. Vandaar Je eeuwenoude
stryd van het ongeloof tegen ie historie van Christus'
opstanding uit het graf, maar vandaar dan ook het
bestel der Voorzienigheid om niets boven allen twijfel
zóó zeker vast te leggen als Jezus' Verrijzenis.
In dien overstelpenden rijkdom van liturgische schoon
heid is één leidende idee voortdurend te onderkennen,
is één gedachte de alles-overkeerschendedie van Je
OVERWINNING; ie zegepraal van ket licht over Je
duisternis, oan ket leven over den dood; de hulde aan
den Christus Triomfator.
Het voorbeeld van ham Goddelijken Stichter bljjft de
Kerk steeds volgen. Aan al ham kinderen en aan heel
de wereld bljjft rij voorhouden, dat Hg door Zgn bitter
lijden en steroen heeft getriomfeerd over den dood, de
duisternis van het ryk der zonde voor ons heeft ver
dreven en Je poorten oan het lichtende hemelrijk voor
ons heeft geopend. Mam ook, dat Christus dat Rijk van
glorie door Zgn dood heeft VERDIEND DuMialleeringeu hebben ie gedacke oan r
i dat ook wjj de heerlijkheid van de ons geslack getrokken op de begeerte i
lichtende eeuwigheid slechts kunnen
door het amdsche leven als allt
een doorgangshuis van smarten en tra
nen, als een oefenschool voor eigen
volmaaktheid te beschouwen. Zjj houdt
niet op, ons te verzekeren dat Christus
i Zijn naamdragers en medegerech
tigden in de hemelsche glorie zelfver- durende strijd oan de Kerk om dii
loochening en oersterv'mg eischt, volgens geest te overwinnen, wat niet ander/
Zgn eigen woordenWie mg lief heeft, je paaschgedacke onder het/hris-
iie neme zgn hm op en vol ge mjj. w<(|
v l i ^een om O"1 verheffen
n Christus Verrijzenis u heel ons
r boven het amdsche stof
levensprobleem begrepen, tn damom
„11 J
tijd,
keeren velen de Kerk den rug toe en
noemen haar ivoorden hmd en onver
draagzaam, wanneer zjj Christus' Ver
rijzenis m den waren zin verklaart en
op ons eigen leven en het doel van ons stralcndi
bestaan toepast.
Zeer bijzonder geldt deze klacht voor
dezen materialistischen rijd. die met ie
apostelen van vóór Christus' Verrijzenis
zoekt nam een geluksland hier op amde.
De Kerk mag schoon zijn in ham liturgie,
in ham zinrijken eeredienst,
orgeltonen, wieroohgemen en klem
gewaden, mam zjj moet ophoudem de
verbeelding door middel van dj/uiter
lijkheden te boeien en te trekl
wendige beschouwing en Me eischen
navolging van Christus' amheven
beeld in eigen levenswdndel. Want dan
ornagt zij verachtiadtan amdsck genot
i onthechting cJt stoffelijk bezit en
verdragen van Met amdsche lijden. En
die woorderftlinkeu te hard om te
vergankelijk goed en hebben in
rangen en standen Jen christeljjken
geest van zelfverloochening en onthech-
ting uitgebannen. De wereldsche geest
is ook aan de kinderen van Gods Kerk
niet vreemd gebleven. Vandaar de voort-
de Paasch-
Christus
n gelaat, JatAlinkt als de zon
kleeren w'rUtis sneeuw. Zal voor
de eeuwige aanschouwing van
Christus-Koning de be
kroning zgwoan ons amdsche leven, dan
m'8 8'/ moeite of opoffering ons te
groot
zeiyerloochenend leven.
duit het gevolg is van onze Paasch-
'stemming, dan wordt Je gedachtenis
s Heeren Verrijzenis voor ons allen
EEN ZAUG PAASCHFEEST
Vrijdag.
St. Alttfr.
St. Hcnr
Franc. Xav.
O. L. Vr. Hemelv.
ZUIVEREN VAN HART
Zuiveren van hart zijn de men-
schen met de zuivere meening.
Hun bedoelingen worden niet ver
troebeld door onzuivere motieven.
Het Is hun er alleen om te doen
dat ddt in de werelQ move gebeu
ren wnt het beste ts Gods wil
ZU kennen geen berekening. ZU
willen niets /oreeeren voor zich
zelf. Geen compromissen, geen
trucs, geen achterdeurtjes.
.Xlchtjlttsen".
Dp algemecne Indruk bU dc meisjes
ras: een steeds toenemende belangstel
ling en de overtuiging van een zeer nut-
i tig werk. Ook de Eerw. leldeis van deze
onden gaven een gunstig advies ovei
bereikte resultaten. Op alle parocniest
werd des Zondags de Vormlnuvweek be-i
sloten met een plechtig Lof. wearondef'
de meisjes werden aangespoord aan de
goede voornemens getrouw te blijven,
opdat ook voor haar. die midden
volle leven stnan. de ware geest v
leekenapostolaat vaardig moge bljji
en allen actief bUJren tyken aan
actie „Voor God."
e ware get
ardlg mog
en *arken
I
blijven
jï tm gemeentcbepaling. volgens
pierewaaien gegaan w-» 1
tonderllng genoeg-
Keic nat ad voor uitgekozen. C
Oernacht werd hU door de politie opgepikt
het politiebureau geleld en wat zich
daar a'speekle. bleek uit eer
kell)»e conversatie tusachen
her en den kantonrechter. |ln[)
Toen de oude heer aan z'n kaler, schedel
ad gesalueerd, tot tweemaal toe. begon de deellng geveld over een" dergelijk geval",
amonrechter vast te stellen, dat de ver- herinnerde de kantonrechter Uch. „Maar Ik
dachte J. A. V. heette. kan me heel best voorstellen boe U dacht".
..Maar op den vroegen morgen, toen de -De boomen stonden op den berm van
politie U naar Uw naam vroeg, heette U den openbaren weg Bcöothorsterlaanzei
ineens Martnus Hendrik, en V. was veran hel O M. ..Zegt eens tegen notaris Kdat
derd In Jansen!" hij op die vorordenlng de aandacht vealigt
„Ja. ik was Jarig", bekende de glazenwas- wanneer hij nog eens boomen puDlIek ver- i
"«"Vkoopt", ried de kantonrechter dc verdachten 1 «wwawui
- worden. Om dit te bereiken"
je ze niet mocht rooien, dar.
.1 niet verknopenZe r.un pu-
door notaris K en 't la altijd
Er »Jn meer ooomen In Hoog-
en dat ls nooit aangevraard'
Dat ls een oude „hefboom-actie" zult
U zeggen. Mnar het tl er dan toch een
die altijd haar waarde zal behouden.
In dJt verband wil lk eens spreken
over vereenlglngsreglementen, hoewel
de Loupe-lezcr wellicht zal denken, dat
lk hier een geestelijke „looping the loop"
ben. Maar :ilet te haastig
geoordeeld, aan het slot van mijn
praatje zal duldelllk zUn. hoe het een
toch nauw met het ander verbonden ls.
Toen Ik, Jaren terug, als jung lid van
een verceniglng werd aangenomen,
duwde dc eerbiedwaardige voorzitter mo
het reglement ln m'n vingers met de
opmerking: „lk geef Je nu hier wel het
reglement, maar voor mijn part kijk Je
t nooit ln!"
heel zonderling heb-
gekeken. want hij voelde zich blijk
baar gedrongen een kleine verklaring
zUn woorden te geven: „Als Je dcu
verceniglng maar
handel je vanzelf volgens
de regels! Dc geest, de Intentie, ls het
allervoornaamste. Het reglement zal Jo
uitsluitend dienen wanneer Je met me
deleden te maken heb:, die den geest
niet volledig te pakken hebben en die
niet den esprlt-de-corps maar het re
glement als leidraad van hun hande
lingen noodlg hebben!"
mij. die woorden ge
heel tot de mUne te maken, maar IK
ben ln den loop der Jaren tot de conclu
sie gekomen, dat er toch wel cenlgc
waarheid ln stak.
Want wanneer lk ter vergadering toog
of besprekingen hield met mede-leden
heerschte er altijd een opgewekte geest,
een geest van goedwillend' -ld. een ver
bonden-gevoelen ln den strUd voor bet
bereiken van deze Idealen. En ln het ge
zamenlijk bereiken van deze Idealen lag
ook de gemoedelijkheid die op dc verga
deringen haar stempel drukte. We na-
leder ons deel. elk Initiatief werd
gewikt en gewogen, het werd een opge
wekte wedijver om Iets waarlijk goeds
tc bereiken. En het kan ln vijf Jaren
heel enkel^ malen zijn gebeurd,
it dc reglementen werden nageplozen.
Waarom ging alles zoo gemoedelijk en
werd het reglement tot een bll-
i komsllge zaak? Omdat we elkaar onder
ling ten volle vertrouwden. We
Immers van elkaar dat we sa-
rkten aan één doel? We ken^n
als eerlijke werker»., dlc
sluippaden bewandelden of roiabruj^.
van goed vertrouw'0,^,^1-
We verwierpen het onbéiioornjko i
dlifcn tc doen terwijl we ijverig ln het
reglement plozen of wc ..tusschen de
(oorkonden" en. Indien dat lukte,
triomf aifleUjk konden betoogen dat we
ent» ..kcurV' hadden gehouden omdat
we ..ImmcrX geheel reglementair had-
gchandollV
dlc werd
lachend geuit, ci^nmlddellljk. Onaan
genaam was dlc kJUlek nooit, maar
vriendschappelijk en^men. En zullce crl-
gclljk-
gezlnde v
Ware het toch mogelijk^d
stof kwam op onze vereenklngsrcglo-
züo. 't ls
ze er zUn. maar laat ons oiferllngc
volle vertrouwen en onze gezamflj
.Maar dat Is toch geen reden om dan 11 dag af.
ir elk met f 1.-
llc zeltl
/ri
ütSMidi,