u.
GIJ ZEGT „JA
KZEG„NEEN
Goede Vrijdag
te Konnersreuth
UIT HET LEVEN VAN EEN
DUITSCHEN VLUCHTELING
gemeenheid. zoo n
is verraden aan 6
I bulten alle verdenk
d.
S.
S.
R.
5 heb lk aells
i Tobolsk
AT MISSIONARISSEN
BERICHTEN.
Theorie en practijlc yan 't commu
nisme aan den lijve ondervonden.
In 1935
..proces" meegemaakt waarbij een oud-
moedertje dat niet eens op haar boenen
kon slaan, ter dood veroordeeld werd
wegens hoogverraad en revolutionaire
activiteit. De aanklacht was gedaan door
haar eigen kinderen.
BIJ de vele processen die Ik uiteraard
dicht bU heb meegemaakt of weer
heb booren vertellen door menschei. die
onmiddellijk In betrokken waren, wa-
n de veroordeelden dikwijls blU met
het vonnis. Na alles wat »e hadden door
gemaakt was de dood «en welkome b e-
i d e r van de vreugde van het ar-
betdersporadljs.
NIEUWE AVONTUREN
Toen lk een dag of vier In Moakou had
rondgezworven begon lk toch te denkei.
over meer afdoepde maatregelen bt| miln
poging om arbeid en dus verdleiJte le
vinden. M n flnancleele situatie was van
dien aard dat snelle en afdoende maat
regelen hoog en boog noodlg werden. Na I
veel zoeken en moeite-doen belandde lk
bij een booge functionaris, die den weld-1
schen titel droeg van kameraad-hoofd-1
commissaris. Deze man. een Jood. zou n.*
de gcwenschte Inlichtingen en de ge-1
wer.schte hulp geven. Opnieuw deed lk I
de ervaring op dat men in Rusland too
maar niet zonder meer een ..kameraad'
benaderen kon. Ik werd onderworpen aan
een grondige Inspectie, die zelfs niet ver
beterd kon worden door een dokter, die
9 r K-huns Noord-Zei d
lWordt vervolgd'.
Ch ST.
land verlieten". Ik stond eenvoudig oaf.
Na alles wat lk meegemaakt had
lk mij voorgesteld dat het heel wat i
le sou kosten om eigens aan den dag te
komen: maar er was niet veel voor
dig. Br werd niet gevraagd naar b
zen van bekwaamheid: niet naar clschen
of wenschen betreffende een salariee-
rlng. Het ging heel gewoon- Zoo op oe
manier van: U belt. wij draalen. Toch
was er een ding dat me niet zlnde. Er
werd me een document voorgelegd lat lk
moest onderteekenen. Nu heb lk erg "t
land aan ..teekenen", en, wanneer dat
i Ik e<
lk eigenlijk teeken. In Rusland
echter, gezien de ervaringen, las lk dub
bel goed en leekende alleen bij
heel groote uitzondering Het
nu bevatte een vrij langdradh
i worden door een dokter, die I rot <jat Ik afstand deed van r
namens de levensverzekering menschen ten als .buitenlander" en n:
onderzoekt die zich willen laten verze- I wensrhte dan als echte Rus m
keren. Men krijgt bU dergelijke plecntlg- j aere Russen gelijk berechtlgd te zijn Nu
•ij >ijt gedoopt?
Ja!
■tl neut
gedaan?
ders van 't Ruslache volk er diep van 1
overtuigd zijn dat de b ree de massa bet
heelemaal niet eens Is met al bet fraais
dat heet opgebouwd te zijn door .het
Volk". De vertegenwoordigers van 't ze
genrijk regiem dat door .heel bet volk"
met Jubel begroet werd zooalt men zegt.
zouden onder de
gaan gehuldigd
roennchheld; hun grootste bevelllgln
zou moeten zijn hun enorme popuiari
telt en de dankbare genegenheid van
volk. Z«o zou het moeten »ln maar zoo
Is 't niet. De heerrn worden allen De
waakt door gewapende mknnen- een bul
tenstaander zou zeggen: *t UJkt wel of
boeven zijn! In alle geval, ze worden be
waakt tegen de ..welwillende genegen- 1
beid waarmee ze overal gezien worden
Ook de hooge kameraad hoofd-com-
vnlssarls was omringd door een niet on
verdienstelijke lljfgkrde. T Was een sake
HJk heerschap dwz htj was ving. op
schieten was de boodschap. Erg zakelijk
In den zin van .handelend met wijs over
leg" was IrtJ niet. Hl] vroeg wat lk wil
de ..Werk" zei lk Daarop Informeerde hl]
naar enkele gegevens: nationaliteit?
leeftijd? vak of ambacht? Toen lk op de
met me. Ik wou aheoluut geen Rus
met de Russen En daarom zei Ik mijn
kameraad", dat lk niet leekenei
Eigenaardig was. dal de hooge ooi
saria er Siberisch koud bil bleef. HU nam
't papier terug met een gezicht
WEER OP REIS
Aangezien Tomzg nu niet Juist naast
de deur ligt en lk ondervonden heb w<
het beteekent op reis te gssn. In Rusland
besluit Ut tot een treinreis. Ik moest trou
wens wel: wan een andere manier
le komen was er eenvoudig r.let II
nlstratirve werkkring mij niet vreemd
was en dat lk eenlgermate deskundige
genoemd Zon worden op 't gebied van
technisch-teekenen greep hij een vel pa
pier; vlug gleed de vinger lang brille
typte woorden en dan op eens zonder ver
dere Inleiding of uitweiding zei hU JDan
kunt U werk krijgen In Tomsk en w
het technische bureau van de S.
Staalindustrie De leiding van dat b
berust voor een beel groot deel ln
den vsn buitenlanders, en zUn Duitse he
hoogere beajab»«n die segnsOs V Dultaeh-
wiju vanuit Cohjm
Dergelijke parochies
•cnvuudige platielandsoewon
geld vandaan haalde het komt nlei
neer. dat lk na einde loose discussies
informaties het grootste deel betaald
kreeg van Staatswege. In den trein wi
veel toeristen: allemaal waren se
lof over Rusland en de daar heerzcben
de toestanden Ik zei maar niets:
waarschuwing mU telkens door goedwll-
goedmeenende monden inge-
a toch vooral In 1 publiek f
'zwijgen en niet te eritlseeren had naar
uitwerking niet gemist.
EerlUkheldahflve voeg lk er aan toe
■t het iwllgen mU heldhaftige akten
in deugd kostte, die lk alleen brengen
on terwllle van een nlel-ongegronde
ngat omtrent mijn eigen welzijn en vel
Ugheld- Ik ben trouwens niet de eenlge
die zwijgt Alle buitenlanders die Rus-
kennen doen dat Het uitgebreide
organisme van de afschuwelijke Oepoe
ls In Rusland een spookbeeld. Voor
vreemdelingen niet alleen ook voor de
eigen menschen Men kan he
of niet maar lelt Is het. dat er Russen
zijn. niet met enkelingen, mu
Ja!
Gij hebt hel Vormsel ontvangen?
Ja i ur.
Jam ligt. z
t laten
van d
Gij zijl voor «Ie Kerk getrouwd? w">«'
Ja!
Uw kinderen zijn gedoopt?
Ja!
GIJ Kent nog uw gebeden?
Ja!
Gij wilt kerkelijk begraven wor
den?
Ja!
(dj wilt dus Katholiek zijn?
Ja!
zeg li. dat gij 't ME I' sijt,
ZOOLANG GE UW PASCIIEN
NIET HOUDT!
't Eenlgsfe wat gij hiertegen kunt
inbrengen is:
le biechten en
le Communie gaan.
NIET PRATEN! STEE DADEN!
rrdcr m.-i de groot*!. vtc.
o heerlijk zijn de vruchu-i
*■-
HET DOODSBED VAN RESL NEUMANN
Sinds Resl Neumann in 1920]
«le stigmata des ileeren kreeg en
eiken Vrijdag, maar speciaal op
Goeden Vrijdag, de getuige mag
zijn van liet lijden van onzen
Heiland, staat Konnersreuth in
liet teeken van de belangstelling.
De laatste jaren heeft men er
minder van gehoord. Daar zijn
redenen genoeg voor, speciaal
politieke.
Daar is over Konnersreuth]
lieel wat geschreven en nog
wordt er veel over gesprokei
geschreven. Het „raadsel"
Konnersreuth heeft velen in
roering gebracht.
Dit raadsel wordt renigszins
opgelost door Rest zelf als ze]
zelgt: Mijn roeping is te lijden.
Hel lijden als roeping. Men'
kan liet lijden niet graag hehlien
zei Resl mij eens, want dat doet
pijn. Maar omdat het lijden toch
ook door O. L. Heer wordt over
gezonden, daarom aanvaard ik
liet, daarom aanvaard ik het'
graag. Want het is iels van Hem.
En het lijden van Resl per
soonlijk is speciaal iets van Hi
ln haar lijdensviziociicn ziet zijl
niet liet lijden zooals wij het b.
op een kinodock zouden zien. Zij
rilde ooggetuige, zij beweegt
Den heelen langen dag van de
ïlijl'liol' lol op Golgolha toe.
r wordt zij mode gemarteld. Zij
'beleeft liet woord van Sint Pnu-
lus: Wij moeten mede lijden om
•de le sterven. Wij moeten
•de sterven. En Resl sterft
•de. Wie ooit getuige was van
oogenbliU heefl voor zich de
i'rluigifig gehad dat Resl wer
kelijk dood was.
Als de Heiland op het kruis
zijn hoofd heeft gebogen, valt
terug in haar kussens. Haar
gezicht is ovaal geworden, haar
mond is opengevallen, de lip|u-n|
'ilatiw. Bruine en gele plek
ken vertonnen zich op gelaat en!
lichaam. De ademhaling heeft
opgehouden. Haar ledematen
verstijfd et. koud. Echt hel
beeld van de ware doode.
i in dien toestand blijft Resl,
liggen van Goede Vrijdag 3
tot Paasclimorgen.
En zooals wij langs de lijkbaar
ii een doode gaan en er eei
mr Weesgegroeten bidden, zoi
inkt op Goeden Vrijdag heel
nersreulh het huis der Nei
manns hiniun eu gaal hidde
bij „hel doodsbed" van Resl.
UITTREKSEL
UIT BISSCHOPPELIJKE
VOORSCHRIFTEN
iathohek verboden
te rijn van aaarrl
socbilKtaschr vew
dove mrwerdaad
lid ie van lulke vereeniglngen
nemen'hoeft' dit lidmaatschap
joodra mogelijk «D te mezen,
of KMibnr hij rvllr vereen tgin-
pen metterdaad wil Wijven
steunen, kan hij zeen kwijl-
seheldinp der xonden verkrijeen
icb I
n dat n
schouwer alleen maar
als een actief persoon.
Zij lijdt niet alleen omdat zij]
r lieminde i
ckkcr
den toestand ziet, zij lijdt zijn
lijden mee. Als onze Heiland in
den Olijfhof waler en bloed
zweet, zien wij in Reist gelaat
water en bloed. Druppel voor
druppel l>egint het bloed uit tiaar
oogen te vloeien zoodat er f
bloedstralen ontstaan, twee
ger breed, die onder den hals|
samen vloeien.
Als de Heiland geboeid wordt,|viee,
beginnen «Ie wonden aan Rcsls|
handen te bloeden; als hij ge
vangen wordt weggevoerd, «lie
barer voeten. Eu dat niet ee
enkel druppeltje. Op Goede
Vrijdag verliest zij drie tol vit
li tor bloed.
O Goeden Vrijdag vertoont-
zicli bij haar n' de wonden, d
de Heiland op tien eersten goe
den Vrijdag opliep. De wonden]
tier doornenkroon, de wonde
der geeseling, de wonde op den]
schouder.
En het zijn echte wonden die
pijn doen. zooals elke eclitt
wonde pijn doel. En uit elke
wonde vloeit bloed, zooals uit
elke echte wonde bloed vloeit.
En toch zijn haar wonden weer
van zeer bijzonderen aard. Op
natuurlijke wijze kunnen zij niet
•eheeltl worden. Zootlra de ge
zijn graf opstond, straalde
lichaam als de zon en slecht;
Zoo is bet ook bij Rest,
i'anneer zij op Pnaschmr
gen de verrijzenis meemaakt,
k baar lichaam gezuiverd.
Want buiten de vijf wonden n
handen, voeten en hart is er zelf
geen lil teeken meer aan haar
bekennen.
Datgene wat Resl Neumai
op Goeden Vrijdag meemaakt,
gewoonweg niet le vertellen. Zij
volgl hel heelt- lijtien van af «lel
Olijfhof tol op Golgolha.
Wij menschen hebben ons ii
r verwarring der tijden, in an
•n nood en de ellende vaak af
gevraagd: Waar blijft God?
Hel is alsof Hij in Konners
reuth is willen terugkomen, niet
te troosten, maar om zijn
lijden aan de wereld te laten
Zooals Hij, God zijnde
blijft unhMiw.
I te kui
•skundf i
I' I It'll
wordt hel er maar erger dot
■Toen di verheerlijkte GhrMuv
Levensgeluk ook
voor U.
WILT GIJ!
lijden, zoo neemt Hij in Konners
reuth Resl aan om opnieuw te
kunnen lijden. Hij zelf is ver
heerlijkt in den hemel en kan
niet meer bloeden. Hij heeft Resl
gekozen die llij lijden en bloc-|
den doel.
Van Hein zelf slaat geschre
ven: Exinanivit semclipsiim: Hij]
heeft zich zelf vernietigd.
Konnersreuth vernietigt hij Rest]
oor ons. Dat is tic heteekenis
an Rests roeping om te lijtien
Konnersreuth is geen
sensatie po al. geen bemieiiN-
wuardlghfltl in de biirger-
lijkr betrekenis van het
woord, geen object voor
nieuwsgierige toeristen,
geen reclamebord vtmr
tijdens moralisten. Rest Is
een aoenoffer vtmr de schul
dige wereld. Zoo Is he' haar
geopenbaard ril i«v vat ai]
het op.
Want Konnersreuth weet, dat
zich bier een groot mysterie af
speelt juist omdat het weet.
t'aaschmorgen Rest in at I
jeugdige liefde haar Alleluja
i Ileilai
Men heeft de laatste j;u
weinig meer van Konnersrei
vernomen en ..geleerde nu
ncn schreven «lal liet .,be«lr«
eindelijk uit was. Ma:
i Koi
reilt li
jjn zoolang liet
behangt in Rest zijn Go
Vrijdag le laten zien. alle g«
niunneii ten spijt.
Zelfs als een «loode uil
graf zou opstaan, zo» «Ie w
niet gel«Miven, zoo spreekt
de II. Schrift.
Ook Koniiersmilli zal een
keu van tegenspraak blijven,
dal bier een slem ..uit bet
dcre rijk" weerklinkt.
Wilt ze gelukkig worden?
at. niet willen''
Wel. houd dan uw Paachen
..em z'H-d' Zoolang ge uw Ps
met vervult, kan er geen vre
lukkig worden? Ven
ink opalehl en ga tol Je7Ua In denDle
itorl. HU waeht u daar met groote 11
heilig geduld Beken Hem openhi
uwe rond-n en fouten, vraag er
ootmoedig vergHfe^^j
^'onUaatlng
u n heel and
Iteeft de priel
abac!
,,„».en. of een Inwendige vre
de overstroomt uw hart en dott um*T
•reugde de opgelegde penllenUe volbren-
"Sen rulver geweien la de grond&lag van
wl war. geluk Wil dan dien givindslag
.ersicv'gen door een vurige Heilige Coro-
wll, en omdat de Kerk het a
ZUn naam!
7\)n Paschrn-hoviten li het al
traf een Katholiek aan rij" O
kan does.
Dl Puaschpltcht li een zoete 1
brengt vreugde en vrede In de
gem per jaar il)n «chulden
Schepper regelen
Runde.
Igena per
door 1
Ï»J. ULMI'.L.viA.v.T, K»pi. Comn.
goede ISeehV
xün tril gaan verrierkea
Brood der Sterken. In 0*