Door zijn striemen genezen. Boe dat? Wel de Apostel Petrus verklaart dat aldus: Als schepen hettoen we rondge dwaald, maar nu zl'n we teruggekeerd tot den Herder, tot Hem, Die onze ziel GODDW A Dat terugkeerenis niet uit eigen macht! Dat kunnen Daartoe hebben we voorkomende, en begeleidende genade En die heeft Jezus ons verdiend door de striemen, die HIJ ontving. De Herder heeft ZUn schaap terugge leid. Maar dat heeft Hetn lijden en sterven gekost. Daar denken we veel te weinig i Dachten we er meer aan, dan sterke wederliefde In ons groeien, blijvende dankbaarheid. Dan zou de verleiding, om Hem den rug te keeren .n opnieuw te menop ons geen vat hebben. Maar nu leven we schrikkelijk opper vlakkig en onnadenkend. Het dringt baast niet tot ons door, dat er Een Die ons van alle eeuwigheid kent liefheeft. Dat is God - De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Het roert ons zoo bitter weinig ziel. dat God de Zoon de menschelljke natuur heeft aangenomen, om In die mensohelljke natuur als Godmensch te lijden en te stervenvoor ons eeuwig geluk. We gelooven het, we zeggen die waar heden op, maar ze blijven aan de op pervlakte van on3 zieleleven. Het raakt ons leven alleen ln zijn uiterlijkheid, van binnen niet. Daarom vindt de wereld den weg open. En lelden we een wereldsch leven, waar de liefde tot God geen plaats kan vinden. Onnoemelijk groot ls het getal chris tenen, dat de zonden niet telt. En toch leert Paulua bij goddelijke ingeving, dat, wie zondigt, Christus her- kruisigt! Zoover komt het, als wc ons geen moeite geven om dikwijls en ernstig na te denken over het allerverschrikkelijkst lijden van Jezusuit liefde tot ons. Overweegt het lijden van Jezus en ge zult de zonden ieeren verafschuwen als den meest afsohuwelljken ondank Jegens Bern! Ze hebben het goed bij hem! Ze groeien sterk! 't Worden allen flinke Christenen Komt er ooit "n wolf.... dan zal de herder hem staan! Liever sterven dan z'n schapen prijsgeven aan den wolf? Wat 'n zegen voor de parochie, be stuurd te worden door een goeden her der! beeld i den verwezenlljke. goeden herder. Wilt ge helpen ter verspreiding van „het geoed voor heilige priesters", stuur dan 40 cents op (adres G. Huys. Etten N Br., Giro 21280) en ge ontvang! franco 100 prentjes met gebeden voor heilige priesters. Bidt om goede herders! UIT HET BOEK DER SPREUKEN. uzchülende piaaiaen cwev de tong. Nu eene prijzen zij baar voort:erfelijkheid, dsn weer waar wen sli voor de gevolgen van het mUferulfeen ervan. Van het goede ol slechte gebruik hangt namelijk voor een groot deel ons luk en ongeluk af: „Dood en leven staar macht der tong; wie haar vlijtig - braakt, sal haar rru-fit genieten," .Al heeft men ook goud en pa&rlen in overvloed, toch rijn verst JUfcge lippen het allerkostbaarste sieraad." (20, 10). .Een voortreffelijk .de O' Hen woord, te rechter tijd gesprok tonden ap;els op zilveren schalen ,De tong van den gerechte ls ui örer" (ld, 20). „De lippen va; ah le zijn voor velen een verkwikking" 21). ,De mond van den rechtvaardige :n van den gerechte rijn op geluk 4" (10. 32) .Door geduld laat een overtuigen; een zachte tong 26,15). De goede tong heeft dus groote w zo Is het bosübaamte sieraad, kostbaarder dan ziiTcr, goud en poorten; 'ring. bron van wlJebeV en Kits den Daarom la haar woord aki een kus. als een schaal. Maar BIDT OM „GOEDE" HERDERS. Goede herders, dat zijn geen huur lingen, die de schapen ln den steek laten, als ef 'n wolf komt opdagen. Goede herden. dat zijn geen huur lingen, die voor d'r schapen.... geen hart hebben. Neen! Goede herders zijn dezulken, die naar waarheid kunnen getuigen: Ik ken de mijnen, en de mijnen kennen mij. Goede herders zijn dezulken, die één hart hebben voor d'r schapen; mee leven met d'r leed en dT blijheid; die d'r schapen kennen van binnen en van bulten, en door hen gekend, bemind en met zorg omringd worden. Goede herders zijn dezulken, die één hart en één ziel vormen met d'r kudde en die, als er gevaar dreigt, niet gaan loopen, maar blijven. En als 't moet blijmoedig alles ook d'r leven weten te geven voor d'r schapen. Dat zUn.... goede herders! Wat i tegen t e bestuurd wort Zoo"n herder k 'n parochie, als t door zoo'n herder! in, gelijk men dat zegt, cfles van z'n parochie gedaan krijgen. n hem, oud en Jong, arm Ze houden v "omdat dat ook hU houdt t Ls hem nooit te - v SCJKBIiP ALS HEN ZWAARD! „Terwijl de tong van den wtjae get brengt, zijn de woorden van velen als steken „Ter-wij; taahte vegemoelkomenrOield d, e. w«<toeld spreekt, kla- 1 liefde tfoei.nde lippen als j aardewerk" (ld, 23). „Gelhkde i voor den gloed cn het hoi ur. zoo dient een twisule de tweedracht aan (e waMet il de valscbe, ;eu»r.iöht!ge ie loog, die vee! onheil stiet i zicaaek wfcuichg maat". Het vele spr. Wie rijn t, in bedwang houdt, handelt '9). .De valsctoe to genen, die door haar verplette Ekn veinzende .nood richt verd. aan." (28. 28), Terwijl degene die wei held spreekt den Heer tvbaagt, 'zijn teug» ariiüge lippen den Heer een gruwel", 22) „Sahatten, door leugenachtige to gen verwonen. zijn als een uiteenwarden») waas. ah stroppen des doods (21 6). „Terwijl waarachtige lippen voor ai tijd be stand houden, houdt de ïaJache tong dec#» een oogerb-ük stand (ia. IS) „De ra! «ehe tong valt um het verderf ten prooi De lasterende en fcwaad*>rekende tongen verdienen nog in het bijzonder vermeld Ie omdat HJ arj?eJoofkJfc vee# kwaad 1 Het noodlottige ls daarbij, *u er auu gaarne naar luistert: «De Voorden van den kwaadspreker de strijd, b - is." (26, 20). Dwaas is ook degene, die den lasteraar ge- wülig gehoor geert, want hl) is er immers op gehjibc wijze zal handelen en niet zaJ een dwazen veelprater; vinders en gideent e zijn. wegwijzers voorbeelden (er navolging 1 Onze eer echter moet niet alleen s houden voor de menacben. maar ook God. opdat wij niet behoeven te vrei wanneer eenmaal het laatste uur lljkheden. zorgen cn verdriet, l- we altijd vastberaden er hierin, dat rn van welgevallen, msj lijk de Noordenwind en regen verdrijft, zoo gezicht de lasterende (ld. 28) en wie een leugenachtige tong ge bruikt, geraakt aeU ln het ongeWk". (17. 29). „Twist beginnen is hetzelfde als watervloe- MAN VAN EER Eenigen tiid geleden was tk in oen klein dorpje, c aan een becrafetus deel te nemen. Het was een prachtige herfstmorgen. De znn straalde in vollen glans aan den hemel en er lag vrede over de zonnige velden. De klokken van den kleinen kerktoren klonken harmonisch in de stilte als afscheidslied voor een braven, eerlijken, aardnehen pelgrim. Het heele dorp treurde om den beminden ledeburger cn uit aller mond „:Hij a Hij was e familie als voor 1: lelijk v t fan- en fatsoen» ike n deze familii een s»erite aansporing om te stre ven naar een edele, zedelljk-goeden levens wandel. De vader zegt tegen ziln aankomen den zoon: ..Zorg. dat Jij, wanneer je de wereld ingaat, je familie eer aandoet; dan kun Je ook altijd met een gerust hart terug keeren I" Wanneer een familielid zich slecht gedraagt, dan wordt het een schandvlek voor de familie. Allen schamen zich over hem terug, zoolang deren kant ia de gedachte n- de familie een krachtige bescherming v den Jongen man, die van huis weg Is; «m sterke aansporing, om een fl: Wh te worden. HIJ wil zich zijn fam rdlg tooncn. eft ook het dorp. de stad, waar thuis zijn. niet een soort fomllU-ccr? Kn r. Is burgers daarvoor niet rmric-venv woordelijk? Zeker, In bijna iedere groot gemeenschap ts een groep menschen. die v dl* luT" "aUW begrip hebben, lu men -h burgers trachten to ondermijnen, uit Vri nijd en afgunst omdat eerzame menscl: ln de gemeenschap worden geacht, D haat cn nijd vindt men meestal bij nu schen, wier slechte levenswandel en ocrlo held als eene berg op hun geweten druk Zoo rijn er ook men.-«hen. die zich toll rijkdom. d. maar In e oeden levenswandel, Hoe droevig li at .sommige mcnschcD door zorgen cn ie an lager wal geroken, aJle eer cn fal vi ver boord werpen en in de branding v iet leven veranken. Laten we toch altijd, in aUc omstond «den des levens, ons best doen. de eer v nae familie. van onze omgeving op De Jongeman n i het graf, dan moet h1J er voor zon dat hij steeds, ook in rijn daden, een gi erbled toont voor hun nogednehtent zijn, ki rwaardige lc hel geestelijk minderwaardige gelegenheden, onderhouden minderwaardige vrlcndsehao en lezen bladen of boeken van twijfelachtig al- De weg, diep wij gaan. jnoet opvoeren DE WIJSHEID KOMT VAN GOD. h^dti3_ de^overige van zijn oordcel, de aSierpte van en vooral door zijn practLvdrren n de ware wijdheid beslaat: ar het mensdhenjeSacht niet al- den de mystici en uit de mystici degci d.c een geheel van de wereld teruggc:. ken leven leUten." Daar moest de radelooze pohtlOk en i nomlc van tegenwoordig eens in de gaan! De groote heeren hebben bUna a moderne' oocialisme sohrcof: „Het ie mi waardig; Op den dtepsten bcdem van c politiek vinden we altijd de ttmdogle!" Alle politiek en economie moet staar het Boht ren het geloof, van het boven tuuriUtae, het goddelijke. Politiek op Snleon! DE LANGE BAAN. zwijgen brengt" it zwijgen brengen, da's geen werk vnn t tg! Petrus wist, hoe de heidenen lachten n Kalmdoorgaanmet voorbeeldig te Daardoor alleen zou hun onverstand tot zwijgen zijn te brengen. En als ze eenmaal tot zwijgen gebracht de genade der bekeerbig zouden luisteren. t Is nog Juist gc'.Uk ln Petrus' tijd. Daar zijn "n schep mensehen, die spot tere! de schouders ophalen voor 't voor- ze belichten de christelijke cehtge- i van allerlei minderwaardigsom. tolicldcn de christenen, dfe 's Zondags Door kalm door te gaan met voorljccld'g Op de lange baan winnen wU hol! Tegen lie: doorgezet voorbeeldig leven aoct hel onverstand het afleggen. e echte levensblijheid der christelijke eeJit- Op den duur nis de vruchten gerijpt netjts rijn groot gebrsi goed gevormd karukt dat zo mei terdaad vee [1 de lange baan EEN STERKE PERSOONLIJKHEID les. ZUn geboorteplaats is het Lomb sdfce stadje Dcslo. De vader ïan Achilles was leider en eigenaar van een zijdeweverij. De den Jongen Achilles hebben ui [geoefend. I zoon toonde steeds een bUzondere liefde c vereering voor haar. Aan haar wijdde k later een van zijn wetenschappelijke werkt en «hrcef daarin de woorden: .Aan Moeder, wijd ik de oudste plannen van om Lombardische hoofdstad en ik verheug bil de gedachte, dat ln latere tijden daar re of andere geleerde misschien uw naam leren en daarin een bewtls aal vinden va de liefde en vereering van uw kinderen" Grcoien tovloed op den geestelijk zoo on vankeliJken knaap had ook 1 U-ver 1 bü Zijn dood schreef: ,Bü liefde voor beiden". Llotde tot de school liefde tol de we- tensoiiappcn cn lieMe lot de Kerk. dat Zijn de kenmerken van Pius xi gewor- den. PIub xi >s bet voorbeeld van een geluk kige samenwerking van ouders. Kerk en lulden, dan o onlsche a studeerde hl) kerkelijk reels t en besloot stonden twee harten dicht bil elkaar; hel hart van den grootcn MUaneeschen kardi naal Carolus Borromeus en het hart van den Jongen Rattl, den latercn aartsbisschop werxi Dr. Ratti tot hoofd van de wereldbe- Iaan benoemd. Vandaar ging bil later naar was teen oorlogstijd. Dit alle landci men de geleerden en er nvoest een neutraliteit gehandhaafd worden. D de Juiste plaats voor Br. Rattl. Daar bleef ook temfdtien van zijn wetenHCliapte- daardoor nauw verbonden mei het volk. Dit het rustlje wct-enwHiappcHJke werk Polen", starvnden de Polen mcl. ware doods verachting den vijand tegemoet en ais door een wonder werd hei bolsjewisme afecslo- Prtcn was gered. In ,i!> koken van Polen worden H MLwen van dankbaarheid opge dragen Europa herndeuvde cn het Poolsche volk noemde den pauseltjken nuntius ..Ster van hei herrezen vaderland". Benodictus XV riep nuntius Rattl op 4 Juni 1931 als .liirlvbisohop naar Milaan en Dat w ste stap naar het verdrag van Laterazen. het Vatloaan" geweest. Onder Pius XI werd aan ctere .gevangenschap" op een voor Kerk en staat wel zeer gelukkige wijze een einde gemaakt, tol vreugde ran de gdheele katho- BeSe wereld. Pius XI ontwikkelde ln zijn eerste ency cliek „Dbi arcano Del" rijm gaheele rerec- ringEprogramma, Het ls een programma voor de herkerstening der wereld, voor een terug-voeren van de ongelukkige nwnseh- held naar God, onder de leuze; .De vrede van Christus in hei rijk van dhristus. Om I te roeren, riep de Paus de priesters op tot een grootsch -*-* p hij de leefcen tot hiërarchisch aposte ls XI was de Paus van den vrede tus- l Kerk cn staat ln Itakë. Sinds 1870 erale-loge- IlaJiaanscihe koninklijke famili- gehiikklge verhouding, die volstrekt niet in de Itallaa-.aohe rolkszleJ geworteld was maar uitsluitend door het drijven vun een duistere sectie was ontstaan, te handhaven Aan dien goeden wil der Kerk heeft he; molt onllbroiaen. Zij heeft haar best gedaan, om de wond* te sluiten en groote offers te vrede* Wat Bcncd-cii» xv in wlJsheW had voor bereid, dat heeft Pius xi op 11 ÏV- bruarl 1020 op gdhrktege w«re voltooid door het sluiten van het zoogenaamde verdrag van Latcranen. De Kerk bnuSit daarbij groote, m-aar waardige offers uit liefde tot kalle c ii geweldigen ogtdocl Lateranen heeft de dat liet hoar werkelijk om den vree hc; heil der zielen te doen Is. ZU see c waarheid ei sinds 2000 Jai e «tden de Li Pius xi was ook de Paus der rr sohopi*-» d het geweld- rijn leuSlntr l- voo-lirivióng dor Geddelljbe de mltdc-oblrelen Voor de geheelc kaUiollekc nwasie! heemmhe gccsteHjkhcid goéd en selierp Hlkeden, die daarbij'moesten'worden ove In het Jaar 1925 opende Pius XI d- van de tentoonstelling stoi ukkend slandibeoM van I> tonden de woorden g de kaöwlteke actie. 2te- Jaren lang heeft HU onvermoeid apostoloat der leeken. Nu Hij van XI niet roktcende. mot getxeg beg- IX-, apostolaat dart» Pi.t-: XI rich als een apostolaat van het gel**:, van lvet we van hel voorbeeld en de daad. Een heilige «rijd moest beginnen, om Door betere ahristenei: naar net De te re gezin en door het 1 gezin naar een betere maaanhappti. voorname laak van de katholieke ac de kadhoüeke gewetensvorming. Deze acöe behoort tot het ambt van den priester !s een plicht voor de kalhokeke leeken. Pius XI hoedt steeds herhaald; De f tolieke Actie moet niet aan politiek do Maar wie b,v. voor de vrijheid van de Kerk strijdt, of voor het christelijk karakter der school of voor de lieillgirjg van Zón- feestdagen, the doet niet aan „politiek" Want dit te dóen, relt het ct-risteiyk geweten. Pius XI ls lood, maar zijn actie leeft, xn in zijn geest m PATS DAAR LIGT HET. Een beroemd schilder Tomhyll genaamd had de eervoile opdracht gekregen den hoo gen koepel ln de basiBek van den H. Paulur te Rome te schilderen. Se meester had de opdrachi werkte, op een hooge stelling en ging daartoe enkele stappen achteruit zonder er erg in te hebben, op het uiteren puntje vnn de stelling te staan. Nog Mn stap achteruit en de meester moest rede loos In de diepte neerstorten. Zijn helper lager stond, zog het gevaar, waarin lc meester verkeerde War moest merkwaardige gedachte. Vlua pakte hij een groote kwast, doopte dien in den verfpot en slingerde hem toen met alle kracht tegen den koepel. Juist tegen de plaats, waar de Ier zooeven gewerkt had. zoodat alles. schilderwerk we Vol smart en wanhoop roept hij rijn hel- hrabi mijn heele werk vernietigd. li gered. W.inr "mm^iljk^hrt" I ln alles de noodigv ONZE GROOTE MACHT. ingaanHe l Daarom zijn de d« kapitalisten der eeuwig- Zoer wuar is dan ook hc' woo e de knieën ligt!" De oude ea ledenis levert ons treffende -velden van de almacht van het gebed. beide. De Heer sprak :- begaan, opda: mijn :oo üronde en Ik hen r: i doordat het Zijn De profeet Jonas trekt door een oude wereldstad. En tegen de verdorven Inwoners •oept hij; ..Not veertig dagen en Ninlve vordt verwoest!" De koning laat nu verkon digen dat e menschen met alle macht den dat zij rich in bc wordt Warschau bedreigd. Polen in het grootste gevaar, ten prooi I aan den Inval der Bolsjewisten 1 denkt, het katholieke volk weer aan de gr sic macht hier op .inrdj; allen zinken de fciueén en bidden. Op Maria Hes iartsdag worden de Russen verslagen, rhi dagen later is land van den vil Tegen de verschrHaongen von den wereldoor log. Negentien mlllioen menschen werden ir J worsteling der volken gewond mevr dnr mlllioen dooden bedekten de -lelden e de vrede! Wat was er en mlllioenen biddende Banden smeekten den God des vredes. de antrenende ramp van de wereld af te w en- Oen. De Paus offerde zijn leven voor den --rede der narde. De grooie macht van hel De machtigste wereldpolitiek ls de politiek e _/i enwoordlgen. zoouls de advocaat a voor wereldlijk gereciil erk-eren Dat ls duivcispolitlck. De heilige pastoor van Ars acide dikwijl Den bekenden, god van Parijs, riep do duivel toe: .Wanneer een wel met meer bidt, dan Beschouw Ik haar als mün eigendom!" Jeugd «onder gebed la ren verloren Jeugd De mensch die ricto>*l! wil redden. - t noodzakelijk rijn lauwheid ln het ge- aiholirkcn. bidt ln deae rijden meer dam

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 6