De Eembode
POLIKLINIEK
F. A. T U L P
53ste JAARGANG NUMMER 5
VemshUnt ix
wwu.
VRIJDAG 28 APRIL 1939
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
De Gemeenteraadsverkiezingen
En de valsche antithese „Arbeiders-
Middenstanders"
De eerste, Ja de eénige taak van den
gemeenteraad la: zorgen voor het alge
meen welzijn der gemeente. Het beharti
gen van de gemeentebelangen le dan ook
het doel, dat elk raadslid voor oogen
moet houden, wanneer hij zijn zetel gaat
bezetten.
Nu ls het ln ons land, en In vrijwel
tedere gemeente, zóó gesteld, dat
verschillende opvattingen bestaan o'
de manier, waaror het belang van
gemeente en ln grooter verband: het
landsbelang moet worden gediend.
Al of niet worden deze opvattingen ln
verband gebracht met godsdienstige of
wUsgeerlge beginselen. Ten onzent heb
ben aldus de katholieken zich georgani
seerd ln een partij, die naast politie
ke beginselen haar wezenlijken
grondslag vindt ln de katholiek^ ge
loofsbeginselen, wetend, dat het ge
loof ook het heele natuurlijke leven
moet doordeesemen.
Wanneer wij nu ons beperken tot df
gemeente, moeten wij onszelf afvragen:
hoe denkt de katholieke StaatspartUer
over het alomvattende, het algemeene
belang van deze gemeente? Wanneer
het katholieke raadslid deze vraag voor
zich wil gaan beantwoorden, zal het
dan voor hem Invloed uitoefenen, of hU
arbeider dan wel middenstander ls? Als
deelen, de verschillende belangen nuch
ter en zakelijk af kan wegen en vóór
alles wil bedenken: wat elscht het êêne
te thans? als hy zóó zijn oordeel
vormt, kan en zal het geen verschll'ult-
maken, of het lid van den gemeenteraad
deze of die functie bekleedt, dit of dat
beroep uitoefent. Het komt dus eerder
aan op kalm overleg, verstandig oordee-
len en afwegen, dan op het zyn van ar
beider of middenstander De raad heeft
tot taak de behartiging van het ge
meentebelang; het raadslid heeft dat.
en dat alleen, voor oogen te houden. HU.
zal daar anders over oordeelen als hl}
katholiek, dan wel socialist ls 'men
derke slechts aan strafverordeningen
op zedelijk gebied, aan subsidies enz
maar wy kunnen ons géén geval In
denken, waarin een middenstander an
ders over let wel: het gemeente
belang (dus niet: het belang van den
middenstand ln deze gemeente) oordee
len moet dan een arbeider.
Wat nu geldt voor het lid van den
raad, geldt ook voor hen. die de perso
nen voor het raadslidmaatschap be
denken aan hun beroep of ambt. noch
aan hun zaken: maar alleen aan de be
ginselen, die hun politieke overtuiging
regelen op de eerste plaats, en aan het
lichaam waarvoor zy kiezen: Kamer
Staten, of Raad. op de tweede plaats.
En nog eerder terug vindt men den-
zelfden elsch: reeds by het samenstel
len van de candldateniyst, bij het zoe
ken van geschikte personen en het stem
men op de groslUst- Daar mag geen con
currentie zyn tusschen de verschillende
standen en groepen. Politieke vertegen
woordiging is geen belangenvertegen
woordiging: slechts om één belang gaat
het en dat belang betreft allen, mid
denstanders en arbeiders op precies de
zelfde wijze en In dezelfde mate; alleen
het gemeentewelzyn ai -g medetellen.
De oorzaken van het wanbegrip, van
den concurrentlegeest. van de valsche
tegenstelling tusschen middenstand en
arbeidersstand vindt men ln een eng
heid van blik, waardoor men slechts de
eigen onmlddelUJke omgeving waar
neemt; kortweg gezegd: ln het vergeten
Van de groote waarheid, dat wy allen
één groot gezin uitmaken: op natuuriyk
gebied, ln de gemeente. In den Staat.
op bovennatuurlijk gebied ln de Kerk.
Dat Is een eenheid, die ver uitgaat bo
ven de vcrdeellng In standsgroepen.
Het valsche Inzicht, de verkeerde te
genstelling tusschen middenstand en
arbeidersgroep heeft ook verkeerde ge-
Volgen; men blijft de anderen zien als
Vijand, als een gevaarUJke macht. Waar-
ïyk een grosiyststemmlng. een voorbe
reiding voor de gemeenteraadsverkiezin
gen op deze wyze bevordert allerminst
de chrlsteiyke deugden van verdraag
zaamheid. onderling begrip en lief del
En wanneer men spreekt over nieuwe
gemeenschap, over moreele herbewape
ning. over verbetering van zeden en
opvattingen, mag men ook eens aan de
zen kant van do zaak ln ons eigen kamp
denken.
Tenslotte: men bereikt met die tegen
stelling zoo weinig. Indien men ver
krUgt wat men eigenlijk wil. waarvoor
men felteiyk strydt. Is de uitwerking
Juist verkeerd. Immers, als de midden
stand de zege behaalt, en de verkiesbare
plaatsen weet te bezetten met „rasech
te" middenstanders, dan bewyst deze
groep noch aan den raad. noch aan het
katholieke deel der gemeente een
den dienst, evenmin al» wanneer d
bolders dat zouden doen by het
dersvertegenwoordigers. Want dan zullen
die „rasechte" personen louter en alleen
bhjven denken aan de enge, zeer be
paalde groep van middenstanders, resp.
arbeiders. Pas daarna zullen de belan
gen van heel de gemeente een plaats In
nemen ln hun belangstelling. Kortom:
deze personen zyn slechte raadsleden.
-el omdat zy al te goede vertegen
woordigers van midden- of arbeiders
stand zyn.
Moge ook thans de natuur weer ster
ker zyn dan de leer: moge ook thans
op de eerste en eenlge plaats ge
vraagd worden: welke katholieke per-
i. ongeacht zyn beroep of werkzaam
heid. ls het meeat geschikt om me
achtneming van de katholieke beglnse-
de belangen van deze gemeen!
r geheel voor de staan en te verde
digen!
Mr. P. M. J. JAN8EN.
'n Weinig tijds.
„U Weinig tijd» en ge ziet My niet
meer" (Joan. 18-16).
Want Jeaus zou spoedig ten hemel op
varen „Ik ben van den Vader uitge
gaan en ln de wereld gekomenwoer
verlaat ik de wereld, en ga naar den
Vader (vs. 28).
„Weer 'n weinig UJds, dan zult ge MIJ
terugzien" (vi. 16).
Dat zou dan zyn WJ het Ingaan In
de eeuwige zaligheld.
Wat was Jesus toch goed voor z'n
Apostelen, dat Hy hen op alles voor
bereidde en troostte
had hen voorbereid op zyn lijden,
en getroost door de verheeriyklng
or- den Thabor, en de voorzegging van
zyn verrijzenis.
Nu bereidt HU ben voor op zyn He-
ifletvpÉpgt-cn Irooot-hci^ met-hot vooruit
zicht op de „spoedige" hereenlglng In
den hemel.
„oy zyt dan nu wel bedroefd, maar
zal u weerzienen dan zal uw hart
zich verbUJden, en niemand zal u deze
vreugde ontnemen" (vs. 22).
Het biy vooruitzicht Jesus weer spoe-
Ig en dan voorgoed terug te
en, moest voor de Apostelen 'n bron
tn bUJvende bemoediging zyn by hur.
moeizaam apostolaat met z'n groote
teleurstellingen.
Wat voor de Apostelen gold, dat geldt
Door den Doop werden wij Ingelijfd
ln hot mystiek lichaam van Jesus.
Door het onderricht ln zyn goddellj-
VAN
AMERSFOORTSCHE
TANDARTSEN
GEOPEND alle werkdagen
912 25 en 79 uur
Zaterdag alleen 912 uur
BERGSTRAAT 40
Hebt de gemeen
schap lief.
Hoeveel zyn er, die daar nog nooit aas
gedacht hebben
Jaze hebben wel eens een liefda
digheidsbal meegemaakt, een speldje ge.
kocht voor ren goed doel. eens selfs een
lot genomen van "n gulden I
Maar de gemeenschapliefgehad 1
Daar hebben ze nooit O"er gedacht I
Kan dat óók alde gemeenschap lief-
lebben
Jaweldat kin En u kunt dal
dat lidmaatschap bewust.
Door de genade van het H. Vormsel
verden wc gesterkt, om het geloof dooi
ihrlstciyken levenswandel moedig te be
lijden.
Maar Christus zelf zagen wo niet,.
jenzlj door de oogen des geloofs 1
HU ging heen tot den Vader 1
Doch, 'n weinig lUds, en we zullen
Hem zien 1 Dan zal ook ons hart zich
verbiydon, en niemand zal ona deze
vreugde ontnemen
Moed Het leven, dat ons rest ls
aar 'n weinig tljds
Weken en maanden vliegen om, En
daarmee het leven.
Weinig tUds.dat ls de duur van
1 langste leven.
En dan vangt de eeuwigheid aan.
Met Jesus
Ja.als we willen
Want HU. die ons schiep zonder onze
medewerking, wil ons slechts zailgm-i-
;n mêt onze medewerking.
H j wil, dat wc allen zalig worden.
Maar dan moeten we ln dat welnlglc
tljdsZUn geboden
.Wie MUn geboden
leven ln eeuwigheid".
ed'n Weinig tljds en we zUn bij
voor eeuwig 1
DE MACHT VAN HET VOOR
BEELD
Eenlge maanden geleden zoo ci
teert „St. Bavo" een schrUvtn van een
Chlneesch militair mandarUn moest
Ik tUdens 'n zitting van het gerechtshof
een twist beslechten tusschen twee het-
tige tegenstanders. Al mUn pogingen oin
tot overeenstemming te brengen lc-
vruchteloos. Reeds was lk op 't
punt alle hop te laten .varen, toen de
v van een mijner col'ega's die ver-
n had dat dp - pleiters beiden
Christenen wire" .-'i'szaal bin
nentrad. een v-orschUn
haalde, en het 1o rs voor d-
en hield, Niet zoo lad len dezm
kruisbeeld gezien, of ;iun gelsat ver
anderde van uitdrukking En nog vóórdat
irlstenvrouw haar aanmaning to'
vergevingsgezindheid geëindigd had.
het proces geëindigd on
Ik neb daarom besloten een godsdlen
te omhelzen, die zooveel Invloed weet te
doen gelden op verstokte harten. 1
De gemeenschap, dat UJn de mensches
1c met mij en lk met hen samen leven
oor een of anderen band verbonden.
In de huweUJkagemeenschap ztln. h«
lan en vrouw. Moeten zU die gemeen
schap niet liefhebben Dat U toch ze
n beider eersten plicht, en den
grond voor hun beider geluk Voor dit
gemeenschap moeten ze. graag ofte
)n, en dAt lsliefhebben.
We leven met vele families samen ln
dorpsgemeenschap, ln stadsgemeen
schap.
van het dorp, van
onder .jnedemenschen
En die moeten we als christenen
liefhebben. Maar dat Is geen gemeen
schapsliefde.
Maar als lk otters breng, en graag, ter
lUe van het stoffelijk en geesteiyk wel-
zUn van mijn dorps- of stadgenooten
dan heb lk de gemeenschap lief. En ook
it ls Christenplicht 1
Wat van het dorp en de stad geldt,
ook van toepassing op de grooter,:
volksgemeenschap.
Die moet lk liefhebben, en er dus
graag offers voor brengen. opdat het
cel de gemeenschap beter moge gaan.
't Is toch allemaal zoo simpel en zoo
klaar.
Maar lang niet allen verstaan het. Ze
zUn te egoïstisch groot gebracht, om iets
snappen van.gemeenschapsliefde,
e zorgen voor zichzelf... en laat dan
od maar zorgen voor de rest
Dat is niet chrlsteiUk, maar antl-chrü-
tehjk.
wy moeten allen offeren voor het wci-
jn van de gemeenschap.
Dusde gemeenschap liefhebben.
'n Kwaai werk 1
Het onverstand van domme menseher
tol zwijgen brengen Da's een kwaa
Rodenceren helpt er niet aan. Als Jt
na etndelooze pogingen meent, dat ze hel
nu wel snappenbiykt opnieuw, dal
Je even ver zyt. als toen Je begon.
Toch moeten we het onverstand van
domme menschen.die aldoor maai
ketteren tegen ons, katholieken, mei
onze dogma's en zedenwetten ovei
kuischheld, maagd,-Ulkheld. huweUJk tol
zwUgen brengen.
Dat kan alleen door het voorbeeld...,
het standvastig beleven
Dat stemt zelfs de onverstandlgen tot
ZwUgen en goed voorgaan blllkt dan
krachtdadiger te werken dan spreken en
redeneeren.
Je kunt ook te veel waarde hechten
aan het geredeneer.
Laat liever de onverstandlgen over aan
hun dom Inzicht. Maar onthoudt hen
niet het gestadig goed voorbeeld.
Beleeft Je geloofTöont dat al do
leerstukken je dierbaar zUnomdat
God ze heeft geopenbaard. Doe Jc plich
ten. bill moedig en met liofdc.
Gedraag Jc ln je gesprekken en Je
omgeving zoo, dat Je ongedwongen sticht.
Maakt van 1c gezinsleven een waar
heiligdom. gelUk je geloof dat elscht.
Weest ln handel en wandel volkomen
oprecht en betrouwbaar.
Toont dat het geld Je niet bezit, en
woest goed voor de armen, ook mettor-
daad helpend door persoonlUke offers.
Leeftln alle opzichten zoo voor
beeldig mogelijk,
En dan zal zelfs het onverstand van
domme munschongaan nadenken,
en het snappen, dat de sleutel voor het
raadsel te vinden ls ln jc geloof
Dat ls dan de terste stap der verlich-
Ing I
Zoo kunnen ar meer volgen, t
licht ten volle ls opgegaan, en c
bet gclcol aanvaarden, dat zo c
onverstand bespot hebban.
Afscheid van Spaansch
huisvader.
H»t votksgerechuhof
t November I03S dl
•ebt dagen 'ator
Julian rte RsntU
rtrta veroordeelden waren hulsvs
Dra hunner. «emeentonudolld
n geweest. Toen men
st ItU Ier ded ver
door onbeschrijfelijke
n. Wst h(| vsu toen
wsa «eheel doorgloeid vsn it
Prtjzbwten uit het evangelie, en wan
owe»,-, dan was het om ln «title i
*n.
ZUn familieleden kwamen: meedei
jn moeder en lijn echtge-
hadden troost en opbeuring
r nog, omdat over ten paar
or hou uit en vertelde hun.
>U was, dat hU voor den
ht sterven. Ook sfj meeaten
aduden «J elkander weerzien. Het levi
o» aarde was Immers r o kort en too
Mbde. Bpoedlg zou de tyd. die hen n
sabelden hield voort*) zfjn en dan
NI kt het eeuwige vaderland altijd u
sVn In onbeschrijfelijke liefde.
Midden ln het gesprek probeerde hd
larlg zoontje, op vaderi knie te k
■Oosls hy dB! thuis al zoo vaak gedaa
Tenslotte nam de vader ntsehi...
leder afwinderiyk en sloot allen teeder In
«f)n armen. En toon re vertrokken en de
riep hij hun opgewekt en met krachtige
slem na: „Tot «ens In den hemelt"
Voor de terechtstelling wwndden de drie
huisvaders zich nog tol htm beulen en zei-
om: „WD «yn niet booe oo Jullie. I u-ten.
deel, wy verjevon u Het
n de redding vi
t het
if iel
CHRISTENDOM.
Er bestaat voor den Christen maar
middel tot heiligheid, en Mn oSbod-
-"lonate. IWelykato eu meest blU« gejoo,.
dolt gegeten web: „oy zult uw Vader!
|k? fa dat gecompliceerd?
t Evangelie, leest toch wal
SlJn en uw Vader gezegd
het haar op heï
n menaoh de ge-
KAN TOOR BOIKH AMDIL
HET VULPENHUIS
Langsatr. 05 to. Krowuueitr. - Telel. 1M
STENCILS
CARBON
INKTLINTEN
een aangename be-
personen die weinig
a en zich bovendien
Het roddulen li
ilgheld vooral vor
om handen hebb
niet to veel zorge
omtrent het verdienen van het dage-
i.jkzch brood.
Roddelen toont echter een groot ge
brek aan Intelligentie omdat men hU
het beoefenen van deze activiteit vaak
biyk geeft van een uiterst beperkten
gezichtskring en belangstelling»- sfeer.
De roddelaars tullen het bUroorbeeld
prettiger vinden te spreken over me
vrouw van Duffelen, die altyd met eer»
peau de auede sportjasje loopt. torwUI
eh zulke mooie mantels ln de kaas
heeft hangen, dan over eoelale moel-
lykhedcn en de manier deze to helpen
Leef r
den t
of drte dagen te-re KJ»
Doch doe hetdoe w
Voor het zielsleven la
v nag lang, sag Je?
-o: 1* bent van «een dag aekvr ei
:t Gode genade kun Ja t heel
'rgen komt er weer -n van do»
n weer gelijk vandaag.
de geschiedenis van den verleren zoor.,
"n mensch zoo koen geweest ware te
tellen, hoe Iemand van God wegliep, omdatl
Atté ;vicl; hoe hul
dehjden bewogen, en liep hom tegemoet en
viel hem om den hal» en kuste hem".
ILuo. 15,20) Ky. de beloodlgde God Icgen-
over drei zcndsarl
Daze geiykonis ie geboren In hol hart van
Hom. Die den Vader kent als goon ander,
gekleed in woorden en wo.-vd ineen on uiige,
xhllderd trek voor trek door Hom, Die
ons het rechte begrip ran den Vader kwam
ie gezonkens, thuiskomt oh
er zal In den hemel mei
vaardigen, die geen boete noodlg
(Lucas 186, 7).
Welke meaoch had ooit gewaagd d<
uit te spreken?
en op Z|)n schouders; die hebben de
c broeders opgesteld, voor wie het Im-
oen genoegdoening was, en een gotut-
b van hun persoonlUke vlekkeloosheid,
neer ze den ontspoorden broeder 'n bord
lor. omhangen met 't cpschrlft; „Verlo-
Dte d
r tegemoet loopt,
God heeft d« wereld zoozeer liefgehad dal
HU zyn Zoon wegschonk, op dat alleen dlo
in Hem gekloven, -riet verloren gaan, maar
een eeuwig leven hebben.
Heel het porooonlyke, bhje Christendom
ran het har: begint roet de erkenning: God
la mfjn Vader; God heelt my ltefl
Enkel dit in zUn hart omkoes'.cren. en de
Dat echter word: lie: leven van een
-Christen,: lewm In Uefde, in schoonheid, tn
eld. In vreugde, «an wordt
kerk; gang naar den Vader
n oen kring der kinderen,
oogortbhk. dat de erttennlnc var
den Vader en de UeMc lot den Vader ola "n
wereld hom een tuin van
der aarde een groe
Vader; on enkele bloem een
u hem dacht, en die bioe
gekleed heel!, om hem 1
scheppingskracht Gods, on elke
wonderlijke voorzorg voor boom
rui nifln hond d
pels In den lerfst dlkikor wordt.
zullen hst prefareeren
hun gesprekken te richten op hst
vraagstuk, waar meneer Vermaulan hst
Igcnlyk van „doot". omdat men moent
e weten dat zUn Inkomsten beperktor
zUn dan de uitgaven die hU zich ver
oorlooft, dan over de mogeiykheden om
uit de Internationale lmpaaae to gera-
P- roddclaari weten precies wis er
bl] meneer en mevrouw Verstorr., over
dsn vloer komen, hoe dlkwUls. hos laas
of hoe vroeg. Maar ze weten niet van
het leed. dat ln vele gezinnen door d«
zwaarte der tUdon wordt geleden.
Roddelen is een der „naaste gelegen
heden tot zonde." Van roddelen too
kwaadspreken ls slechts een kleine
stap en voor velen Ie de grens tusschoa
kwaadspreken en lasteren niet al te
scherp afgebakend.
Vandaar dat roddelaars niet tot de
„eonvarsatle-krlng" van den Intellec
tueel kunnen behooren. En omgekeerd.
Of lk me voorstel dat door drzw
Loupe" het peil der conversatie tn
Kelenstad zal worden verhoogd?
ren. zoo optimistisch ben U niet. Het
hoogstens een poging om lot een lleh-
bezlnnlng te geraken. Ofschoon de
Miereerste reactie zal zUn: „Wie be-
doelt-le? Jansen of Kareisen? Waar bc-
moeit-ie zich elgeniyk mee? Laat 'm
maar eerst naar zichzelf kijken Hoe
ra, weer een prooi voor r I
OOR DEN KANTONRECHTER
„Hoe heb je je Paaschdagen
gebruikt?"
Er verschijnt een Jongeman voor het hek-
Je der verdachten: een blozend hoofd sten:
wiu guitig boven een witte slagerajos. En
als we gehoord hebben, dat de knaap uit
Hoogland kom!, stelt de Kantonrechter
hem du vraag „Zoo knaap, hoe heb Je Je
Paaschdagen gebruikt?"
t komt net antwoord: „Niet zoo heel
edelMbtbnrc." En de edelachtbare
order. wot de Jongen toen gedron-
„Veel? Eén glas of een emmer?"
En schuchter van achter het hekje: „Ik
t veel gedronken, edelachtbare,
als je -r dan zoo slecht tegen kunt,
blijf Je don met by Je moeder thulz
k Je daar niet een kan chocolade.
Daar hou Je die gezonde blozende kleur van.
Je blijft drinken, wordt Je zoo slap
vaatdoek en too bleek als dat jasje.
dal )i
„Vijf gulden o
HJkHPH|
„lk zou zoo zeggen. Iaat die man werken
hard als hl) kan dan behoeven wij die
t gulden steun niet te betalen" zei de
En de ambtenaar, die een
bul b!id. vroeg Mn gulden of Sen
iu. Mn gulden dan voor dien ml»-
motortocht naar Limburg" zei de kan-
de kantonrechter: „Heb Je het gehoord?
Volgenden keer gn Je voor vijf weken naar
of andere inrichting, om Jc drankzucht
e leeren. want het gaat mis met Jou. We
lullen net nu maar bij dte vijf gulden talen.
Nou goelen dag!"
„Dat uitstel kost één gulden,
volgens meneer"
Een Jonge kapper uit Amersloort had er
in» ia het Leusderkwartlcr mul een flets
winder oei gereden, „Dacht Je, dat een kap
ot niet noodlg had?" vroeg de kanton-
•r. .Ja, maar de kop wo* er pas af.
edelachtbare," was hei. antwoord. „Dan moet
er manr een tweeden kop bij nemen!"
De laatst» repliek van den kapper was:
„Och. Je »l«lt wel eens uil, edelachtbare!"
uir Jongen, dat doc Je met Je klanten
ook met! DIc zeg Je toch ook niet:
morgen maar eens terug, als se ge
schoren willen worden." En toen de aniute-
.Dut uitstel kost een gulden volgens meneer
„Eén gulden voor een mislukten
motortocht"
gaarne gaan opzoeken. ZUn schoonzoon, dia
rywtel met hulpmotor had. leende hem
vervoermiddel en da bmoodMt benzin»,
waarmede dn man naar het Zuiden trok.
<r niet verder dan Wouden
berg. waar hl) werd aangehouden en bekeurd
wegena het niet hebben van een geldig nj-
bewlja voor molorrywltlen. Ten overvloed»
"Mt r.ummerbowtjA ook nou
afgenomen, omdat de veldwachter meende,
cijfer op veranderd we». De on
fortuinlijke reiziger waa denrop maar naak
teruggegaan,
Muller Moss's, din nut den man ta do»n
had. Waarop hot verbaal kwam. <iat hll
acht gulden «leun bod en dat hl) in de gorn-
Zwarc boete voor een strooper
Een taak, die een voortsettlng
m-iv. Iinn geronnen tijd van de ut.
bealag genomen. Een bekends uroo-
per uit Putton zou aan een wlldhandelaar
Putton en Intor to Barneveld een hert t»
..„op hebben aangeboden, terwijl de joch»
op dit wild geaioton waa Er werd voor den
kantonrechter nog ai «pitorondlg grmanoeu-
vorige w<
■-—»«. vo-h uu net nert aan-
Verdachte verklaarde, dat bij gezegd
„n„, „Ik heb een lurt" Dit wem bevestigd
door dengen», aan wlen hl) n-t had eange-
boden. Deze getuig» kwam echter nog al
«tork terug op ujn verklaringen aan do po-
title gedaan, en dit had Mm gevolge, dat het
verhoor seer spits werd,
Do belde veldwachters, die hut proemver-
bnnl hadden ongemaakt, hielden vol dal
dese verklaring de Julsle wna en na veel
-r en we„r gevraag, ook van de eljdv van
Prima, the verdacht» bijstond, huid da
vrij scherp