Pelgrims en vreemdelingen. beid. i „thuis". One thule ligt ln de eeuwigheid. En dat thule la.eeuwig Of we willen ■of niet. In dat opricht hebben we geen Tan allen iet» te willen. Daar worden veel Ueve-koefcjei gebak ken. maar tegen die waarbeden helpt geen moederice-lieve. We gaan allen naar het bols 01 eeuwigheid.de hemel of de bel. Maar dat is toch verschrikkelijk Het laatste wel maar het eerste hec- lemaal niet! Integendeel UI Vader thuis. Dan eerst Is al bet Zijne bet onze. Dan eerst is onze liefde Hetn veilig. Dan kunnen we ae niet meer verllesen. Dan kan ons verstand weer op een dwaalspoor geraken, omdat we de Eeuwige Waarheid Dan kan onze liefde niet meer bedrogen uitkomen, omdat se het volmaakt O- bezit. Dan vindt onze lust naar scboone volle bevrediging, asndat we Oneindige Schoonheid genieten. Dan rijn we bij Vader thuis, de ons liefheeft van eeuwigheid. Tw dat geluk ajn wij allen geroepe: Dat Is niet verschrikkelijk, maar over heerlijk e daaraan denken bij oz van het geslachtsleven, goddelijke wet n. gelden voor alle geslachten. En als Jesu6. werkelijk God, beveelt den medemensch, ook zijn vijand, lied te hebben, dan kan geen enkel ras.het afwijzen als rasvreemd. Niet Gods wetten hebben zich te voe gen naar de aanspraken van een ra», isax leder ras beeft zich te voegen aar Gods wetten. Als Christus, werkelijk God, de verkon diging van Zijn leer en de uitdeellng van genadegaven opdraagt aan door Hem gevolmachtigdenvoor alle tij den dan rust op alle rassen de plicht, die gevolmachtigden dus de Kerk van Christus, en niet af te wijzen als rasvreemd. Waarlijk. Ik begrijp niet, hoe een zond menschenverztand Christus en Kerk durven afwijzen als rasvreemd zullen we waken tegen de verleiding, den duivel, die ons lokt naai het van.zijn eeuwigheid de hel. Des te voorzichtiger zullen we ook zijn. niet mee te kropen met de wellust! de onrechtvaardlgen, de liefdeloos»! boovaardlgenWant bun eeuwig t is dot van den duivel. God, onze Vader, roept I Naar Zijn roepstem moet ons oor zich biljven gen. Zijn liefde moeten we bewaren Dat is de sleutel, die past op ons thuis. En Jezus, die ons de liefde van den der en ons eeuwig tehuis verdiend heeft, wil ons vergezellen en beschermen onzen levenstocht. Wandelt derhalve met Jezus tot den Vader. En ln eeuwigheid zult ge thuis zijn bij de liefde, de Waarheid, de Schoo.iheld, öc Rechtvaardigheid. 't Christendom rasvreemd t Is me een raadsel, hoe dat ln le tnands brein kan opkomen Als Christus werkelijk God Is, dan HU dat toch niet voor Mn of twee ri sen. maar toch voor alle 'n Eelt toch een feit voor ieder ru De Godheid van Christus nu blijkt ononislootelljk uit Zijn VerrUaenls. die vaststaat voor leder onbevooroordeeld versland. Maar dan moet ook leder ras buig». »oor Christus, en Hem aanbidden als God, De waarheden, die Chris tos verkondigt heeft, zijn en blijven waarheden Chris tus. waarlijk God. kan niet liegen Maar goddelijke waarheid kan niet vreemd zijn aan een of ander an toch niet is. Is waar De zedenwetten, die Jesus verkondigde. BJn wetten van Hem. die alle menschen beeft geschapen. Het ajn goddelijke wetten. Maar dan gelden ze ook voor alle raaen, en kunnen voor geen enkel lasvreemd zijn. 3od aanbidden en Hem alleen. -.,uv ♦oor alle rassen. Vader en Moeder eeren geldt voor alle rassen. Het leven en rechten van den evenmenach gen, gekit voor alle rassen, i ras vreemd rijn? Wat es in de twintigste e< j moeten efficiënt sljn." Is een e ie leus in onsen tijd. Goed. wij a efficiënt Ajn. maar dan Is het een e verelschte dat wij ook de hieraan vert» consequentie» willen dragen en beginnen perken, met. het invoeren van Mn congrestaai d het Esperanto! trom moet nu juist het Espcranu permanente congrestaai gekozen word. 1. Juist omdat Esperanto EZperanto w.l zeggen omdat het Esperanto neutraal eelt of terugstelt en verder, omdi anto evident bewezen heef», bij u geschikt te zijn als congres taal: ln d zicht mag bet dan ook reeds op een b oon eervollen staat van dienst Internationale godsdienstige, pc elk jaar plaats vinden en waarbij ekl 3D a 40 verschillende naties ve genwoordigd Ajn, hebben allen Mn kenmerk VOOR ONZE ZIEKEN. Nooit genoeg zullen wij kunnen ver- We mogen ons wel eens terdege de be bepaling over God reallseeren van den Apostel Joannes: „God Is liefde". Wij kunnen dat maar niet genoeg gelooven, wij durven bet niet. Hoe ge bet ook wendt of keert, t blijft een troostende werkelijkheid: „God is niets dan goedheid ook ln Zijn gestrengheid en rechtvaardigheid"- En juist daarom moeten wij een onbegrensd vertrouwen op Hem hebben. De goddelijke Meester beveelt geen enkele deugd met zulk een nadruk aan, als juist het vertrouwen, het geloof. Hij kan niet genoeg woorden, parabels en gelijkenissen vinden, om in ons een on voorwaardelijk vertrouwen op God te Wat z|jn we dan toch domme en eng- geestlge menschen om dié goedheid van den Hemelse he Vader niet te aanvaar den in de practljk van ons leven. Dierbare zieke, ook gij moet op die goedheid vertrouwen. Uw hemelsche Va der volgt u in uw ziekte op den voet. HU kent uw verlangen naar de gezond- eld. uw streven om Je lijden vruchtbaar te maken. HU elscht slechts uwerzijds een waar vertrouwen, tn dan kun Je krUgen wat ge verlangt. Verlangt ge Iets ver keerds voor Jezelf terwijl je t wellicht zelf niet Inziet dan krijg je iets an ders. God ls te goed om Je vertrouwen onbeloond te laten. ABGROTUS. waarheid, dot het Aelehei! van uw t oneindig veel hoogere eiachen stelt, d lijdelijk geluk: ESPERANTC DE INTERNATIONALE ESPERAHTO- W|J in uiteenzetting gegeven van het Ea- lU taal en even Ajn verhouding belicht, tot de andere talen en i- •eefct. zoo willen wij nu In enkele vervolgen een korte beschrijving e internationale congrei lere dergelijke bijeenkomsten Het woord en begrip congres «Mie eeuw ware trtomphen en lan nog niet lol een manie o och I» het een fed dat h«i< nor de meest onzinnige dingen tresaeerd wordt Hei beeld dat een objectief ordMIend beschouwer van een dergelijk I I congrei krijgt. Is dat van a s'untellg en dwaas gedoe Ik dc hier natuur lij» op de onbegrijpelijke wiji Waarbij op de internationale congressen m liten vereenlgd Ajn. Redevoering, ovele nationals talen. handelend „C1 pogst belangrljse onderwerpen, worden in. waardoor een eindeloos geharre staat dat nog vergroot wordt door -'—pel der diverse tolken, die hel tweU'Jlg hei ■weker, die own 'Crstaai? Bi kunt u Ach voorstellen IS v»io^ w° '"""vn gaat. Afgezien nog van nri eit, dat d* psychologische uitwerking van n rgcorachte rede o efficiëntie In opti- FOUTEN IN DE OPVOEDING. als gij de opvoeding, vooral de g lenstige, aan Kerk en school overlaat: als gij steeds maar toegeeft aan de ren en grillen uwer kinderen, vooral Ir eerste levensjaren; uw opv ceding daarmee reken inj als gij te zwak AJt om let» le gebieden, omdat het goe "-■"in omdat het verkeerd ls: ais gij altijd maar gebiedt of het gebod ene ook stlj als gij hun gehoorai beloften en gesdherfcen; als gij- uw betel of verbod Intr dra de kinderen een Itutg gezicht at valt, scheldt elkander afvalt; beh In het bfJAxi als gij elkander» gedrag en van onderwijzen of geestelijken b. becnilieert. of erger neg: al» gij InzIMit In, de partij uwer kinden Jedlg en voontdutg a kindergeest gevaarlijk ls; deren verwijderd houdt. wat*. beheerschlng en matigheid In et al» gij hen overlaadt met en lekkernijen; als gij hun te veel geld ki h bezigheden hebben; »l» (IJ hen aonoer controle i vr.er.djra of op straat laat aprlen. al» gij Self liegt of het t.-ge kinderen alUjd gij uw kinderen niet voorgaat e en blijmoedige voiorcsigUjg van godsdienstplichten als gij met minachting of sp. tt over Keek en priesters, over dsdienstige zaken en praktijken: strijdt hun drift en hun t held, eenvoud, beec e radio, het uitgaan e d andere gelegen e kinderen aan der iw kinderen niet b n om het geestelijk ei gij uw kinderen a als gij uw kinderen niet doordringt va Ml heiligen ernst van den godsdienst e c eeuw igheid en van hun pnJste Jeugd hu honderdtallen van fouten op te snmn ar als gij ln een van die punten let dan Is dit een fout legen uw e vnomaamaten mjderplicht. r Leest dit lijstje nog eens over. kalm e denken bij egt puntje... rluwelijk en Huisgezin) Durf le vluchten. gevlng kwam vestigen. Ja dseht. dat het en hoogst fatsoenlijke familie waa. was ia je gebleken? Dst hun opvat tin gen hoogst lichtzinnig «Jn Dat is op dea. Breek dit relatie af Vlucht dal gevaar! kei» "n Tweede, e je voelt je «J* 1 te vluchten. Je gelukkig ocge rd. Maar sinds eenlgen 11* end Iemand tuaschen Juli. vaar het om gaall Maak ei turmen de wereld niet vrijwillig ln hel naak* naaste gelegenheid tot tki daar moed voor noodlg, Daarom: heb den durf l« «tochten. Nooit zul je «r spijt vu hebben. Toen greep hij naar de koorden. IS gew.-d: Dit volk Heilig, tn den voorhof van den tempel. Bn de Overheid liet da: toe! erlreungst gesteld met Jcrusa- •iligen bidden met u. Gij bidt me nest en Hij bidt met u. GIJ bidt Christus vil Christus bidt met u. Bedien u dus gaarne vu de taal der H- irgle en van haar teksten om uw zi. daad": het H. Offer, dat dagelijks aan od wordt opgedragen. 3 DE LITURGIE EN DE CHRISTEN. de liturgie vooral hel voltrekken vu handelingen het uitspreken vu de geboden - t aanwenden vu de middelen, die de tot onze heiliging beat Alle heilig, gebruiken, riten en ceremoniën genaamd. BcrfuneiUen en sacramentaliën, alle daarbij hooiende geboden hebben ten doel heiligen en te wijden aan God En de ze- De liturgie la de groote i christelijke «el. ZIJ schept en vormt m ts dat veelvormige gheet van al de deug- ■n. stemmingen en gevoelens, die een Chris •n Stap voor stap leidt dc ltuirgu ons »r de wersrhlllcnde kringen van het kcr- •lijk Jaar en schenkt oils mi eens hoop., ui weer deemoed, nu eens aposlohschen ver. du weer ingetogenheid, nu eens boe- t«-stemming dan weer Jubelende overwin - ningsvreugde. I de liturgie werken au uw Acl l ook heerschen recht/vaardigheid i LITURGIE. den vuurhaard kwamen hoort gij in de 11- Uuglc weer opnieuw'. Want hun gedachten, gebeden en smiikingcn heeft de Kerk ln haar liturgische gebeden verzameld als de zware, dragen ■r liturgie en AJ i verder hei kleed c i Bruidegom. e pracht en heerlijkheid dei .groote daad": het H Offer Allca echter heeft aleehl» t doel; God te verheerlijken er U heiligen 1 DE LITURG IK EN OOI» De liturgie A er op de eerste Plu God ZI) Is de poging van de Krik ren God Bidt mengrsield uit de vele sten mei mill looien! gij bidt ii I gebeden der liturg»', rn der liturgie la sa- Maar onae verbazing neemt nog toe. waj «er wij de verdere woorden overwegen -Mogen dj Mn Ajn zooals Wij" dus h. g Mn-Ajn in de drie goddelijke Pc ls oorsprong en voorbeeld van dei eenheid der leerlingen onderling en m. ChristusWie ku deze genade-eenheid I het mystieke Lichaam vu Christus te., volle begrijpen?! En AJ moet zoo wonder dadig zijn. ..dat de wereld daardoor geloovc. dat GIJ Mij gezonden hebt", dus een voort durend wonder, een kenteeken vu de ware De verklaring vai s de Uefde De lieiae wn. neen moet Ach :evest. moet Mn Ajn. Gelijk dus uit de «uwigc liefde vu den hemelschen Vader ot Zijn Zoon dc geheimvolle goddelijke Jrieeenheld ontstaat, zoo groeit uit de on eindige Heide van den Zoon tot ons deze ■■volle gemeenschap met Hem. Hij be- unceert, Mn Lichaam vormt met ons! En daarom ku en zal de Vader ook Zijn Zoon in ons bentinnen, omdat Hij Hem in ons t! ..Opdat de liefde, waarmee Gij Mij be- totaal niets, vu wat u dient J gebruikt, ongewijd blijft. Alli iet ware een goddelijken rensa En dan moeien w|J nog de brieven lezen .an den H. Joannes en daarbij bedenken, dal hjj tn dut plechtige uur aan Jezus' borst gerust heeft. Ja. hij was te diep doorgedron- i het geheim van Zijn hart du dat hij „DAT ALLEN EEN ZIJNr üijk daarop kouten nu ZUn plechtige I ln dn plechtige uur geelt de N l HIJ den Vader tem en de apostelen: Zijn vreugd, rrlljkheld. Zijn woorden de haal de En voor de Kerk. voor alle geloc haalt Hij de bede: „Mogen se alle gelijk GIJ. Vader, het AH in Ml. n U: mogrn AJ ook Mn Ajn In Om inwar dn beeld gebruikt de Meei Hij gebruikt het beeld van den wi m der eenheid Spaanse he moeder bidt voor de moordenaars van haar zoon. Te Valls was "n Jong advocaat van «Jaar werd ter dood veroordeeld. Om de terechtstelling nog wreeder te maken, werd n de gevangenis naar de ouderlijke n dj acidc ..Mijl T spreken: daar Is doen Ik ken in. als be loomng KATHOLIEK RAS. Omdat iul den 1 terne altijd en overal, leze eenheid moet van den godsdienst gaan. en tot den godsdienst terugkeci ;i Chrtstus-Koning-gi onseqoenl stln tn at ite gelijkschakeling v Christendom vu Iedere gelegenheid genaamde khrtnighedon. -Zonder o moeten we Ijveren voor de wi-arheld." Jongenvan, je onwankelbaar i moet zijn: Nooit meer Mn woord onwaar- beid I Nimmer meer een oneerlijke handc ling! i de oprichting katholiek jongwiiunen-re. en dienstplichtig of a waar en karaktervast tal Een elkl Dien geen m buigt. Die temidden vu hoon en apof overtuiging trouw blijft. Eén tegen hon derd, als bet moet tegen duizend! I man is »10Jd he-i^cher! Geen tyrant df, over zUn driften en hartstochten,, koning over ajn gedachten en over kjjn wil» Een man ie altijd een apostel, een strijder sijn overtuiging, door Ajn moedig, rel ieve! woord. En nog meer door atln dw- j bereiken het meest door de apologie de daad! Wij moeten opwallen door ons s'.ick leven, anders sal men ons niet Een moderne kruisdia. Het „echte" leven. t rarijr.en van laagheid' modder en slijk, aan vale flarden gereten. id se daar. haveloos en lë reigoold leven I die plotse omkeer ln haar ricl verrukkelijk! Die greep der ge- 1 haar wezen doorschokte! haar ellende kende, was gena n «acht. Gemoedelijk, maar' xiwrikbaar beslistheid, had hU' K.-sproken: haat al de af «-huwelijke, e deernis aangetoond. Dit had haar, e wereld had gediend a ZIJD mystiek Lkhauuil t Dat is ecu nOudsakelUk gevolg van on»e radicale opvatting. WU »Ulci. waar sijn, i omdat Wi) ons voor altlld gewild lu-bben aan I Hem, DM vau ZKlucU getulfdgi „Ik beu dt

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 8