MARIA, KONINGIN VAN DEN VREDE DE PELGRIM BIDT -'AU'i De Yalkenburgsche Katakomben -oA f De Vader der Christenheid, Z. H. Paus Pius XII heeft deze Meimaand geplaatst in 't teeken yan den vrede. I Alle Katholieken moeten in deze maand, die de Mariamaand bij uitstek is, de zoete Hemelsche [Moeder komen smeeken om het behoud van den vrede op aarde. Iedereen, die met de diploma tieke gebeurtenissen intens mee leeft, en wie doet dat niet in onze spannende dagen? be- wijst en beseft dat dit gebed de mooiste intentie is, die de Hei lige Vader kon opgeven, nu de internationale atmosfeer laden is van oorlogsdreiging, nu slechts een kleine oorzaak kan leiden naar een uitbarsting, die leen ramp beteekent voor geheel Europa. 1 Onze Minister-president heeft kort na Paschen over onze na tionale zenders een toespraak gehouden, waarin hij geheel het Hederlandsche volk tot kalmte en bezadigdheid aanspoorde; bij liet einde van zijn Korte rede wees hij er zoo mooi op, dat ons i. lot berust in de hand van den Al machtige. k Zoo is het ook Inderdaad. God beschikt over het lot van Europa en over het lot van ge heel de wereld. God wil den oorlog niet. De Profeet Isaïas heeft immers den Messias voorspeld als den Prin- eep8 Pacis, den Vredevorst bij uitstek! I En toen Jesus Christus in den stal van Bethlehem werd ge boren, toen scheurde het duister van den nacht uiteen, toen ver scheen er een koor van jubelen de Engelen, die zongen van Vrede voor de menschen van goeden wil. God verlangt dat de haat wljki voor de liefde, dat de kloven die de volkeren van elkander scheiden houden, worden over brugd; dat de menschen elkan der als broeders en zusters tege moet treden, dat de verdeeldheid DE „TOTALITEIT" VAN MARIA. f De totaliteit van Maria «n total lie dKDte. TAi bMf.. Mi ver'dwijne en 'dat er eensgezind heid kome op aarde. God wil den oorlog niet maar den vrede. Dit is eveneens Het innig ver langen van Zijn Heilige Moedor. Aan de Hemelsche Koningin- ne, aan de Moeder aller n schen gaat het lot der wereld zoo innig ter harte. ***- Zij verlangt even vurig als haar Goddelijke Zoon, dat „de vrede van Christus in het Rijk van Christus" moge heerschen, Toen dan ook in de jaren 19141918 de wereld door de ramp van een modernen oorlog werd geteisterd, heeft Paus Be- nedictus XV aan de Litanie van Maria de aanroeping toegevoegd: Koningin van den vrede, Bid voor ons. In die dagen sclireef de Paus aan Z. Em. Pietro Kardinaal Gaspanri: ,En wijl alle genaden, welke de Gever van alle goed aan Adams arme nakomelingen zich gewaardigt te schenken, door een liefdevol besluit zijner Voor zienigheid door de handen der Allerh. Maagd worden uitge deeld, zoo willen wij, dat in deze vreeselijke ure meer dan ooit de smeekbede van haar bedroefde kinderen met levendig vertrou wen tot de Moeder Gods opstijge. Daarom gelast ik U,' Heer Kar dinaal, aan alle Bisschoppen der geheele wereld Ons vurig langen te doen kennen, dat allen toevlucht nemen tot het Hart van Jezus, den troon der genade, en dat men tot dien Iroon ga door middel van Maria. Tot dat doel bevelen wij, dat in de litanie van Loreto, de aan roeping blijve vastgesteld; Ko ningin van den vrede, Bid voor ons." Nu in onze dagen eenzelfde Wiet meer 'de luide knaap nu n Zijn trom, ijjn blikken tabel e. H zijn spcclgoe'd van weleer; zijn houten schietgeweer; 'Noch ook 'de Jonge ridder meer, o 'Moedermaagd, van toen Met alle sterren van 'de hemel in zijn hemels bauw blazoen 'Maar met zijn dwaasheid en zijn wyskeid nu 'de ervaringrijke ma a Die zoekt een diepe moederschoot waaraan hij schreien kan 'Geringer 'dan de speelman i Die U. een tuiltje rozen vai, 'et zjjn orgeltje op 'itn poot, zijn bedelcenten bood. Ben ik 'de wijs vergeten van het Uc'd, dat ik V, eenmaal tong, 'Alleen de wonden zjjn als vuur nog en zy branden op mijn tong; Doch, pelgrim onder Huizend Buig ik gekweld door lie/dc i 'Mijn brandend aanschijn, 'Onbevlekte 'Moeder, aan uw voet En stamel met uu> kinderen mijn woordloos wees gegroet i zonder 'doel op straat, gekwetst door menig kwaad 'Maria vol genaden, om 'de Vrucht vi ■n in het u i uwe schoot, r van onze dood 'JAC. SCHREURS. ramp voor 'de wereld 'dreig!, heeft Paus Pius XII het voor beeld gevolgd van zijn voor ganger Paus Bcnedictus XV en de geloovigen aangespoord in deze maand hun toevlucht te nemen tot de Koningin van d?n Vrede, tnkn ,Tot dat 'doel moeten allen zich' 's avonds in de kerk vereenigen voor het versierde Mariabeeld en met den Rozenkrans in de hand, de Moeder des Heeren smeeken om het behoud van het kostbare goed van den vrede. Het Rozenkransgebed Is Ma-' ria immers zoo bijzonder aange naam. Dit gebed vermag bij Haar zoo veel. Wanneer dit gebed met eerbied en aandacht wordt ver-' richt, loont zij zich steeds de machtige Hulp der Christenen. Reeds Paus Sixtus IV noemde deze manier van bidden „zeer geschikt om de dreigende ge varen van de wereld af lp .web- den". rfl Door het Rozenkransgebed werd eenmaal de overwinning van Lepanto op de Turken be vochten, toen het rijk van de Halve Maan christelijk Europa «dreigde te overrompelen; door <de kracht van het Rozenkrans gebed zal Maria ook nu Europa behoeden voor het onheil van barbparschen modernen oorlog. '"""r** Ieder ftalh'ollek' Maastrichte naar is in den grond van zijn hart een echt Mnriakind, dat in moeilijke oogenblikken van zijn leven den weg weet te vinden naar de „Sterre der Zee" en dat bij dreigende ernstige gevaren meedoet aan den openbaren Bid- weg. Laten wij ook nu aan 'den wensch en het verlangen van onzen Paus en onzen Maria-Bis- schop gehoor geven en trouw iedere» avond naar een onzer kerken gaan om de Koningi» van den Vrede te smeeken vypr het behoud van den vrede. E. L*. Uk U*«lsiöi vaO tv- Hkpae d.w i naai- nn MARIAGROET B<J aem cw« eon. Ecu oord van Christelijke vreugde in't stadje van plezier. Gewapend met punlstokken, de meisjes met fleurige doekjes om de krullen, de jongens in kleurige sporthemden, zoo ko men de opgeruimde gezelschap pen ook bij die Valkenburgsche bezienswaardigheid, waarvan de Ingang prijkt met de Alpha en de Omega, en het Christus-mono gram. Er wordt nog gegekt, als de kaarsjes worden uitgedeeld; maar reeds in de eerste „vesti bule" van het onderaardsche ver blijf is het gegiechel stil gevallen inen loopt rustig, en onder den indruk der omgeving. Reeds spoedig vergeet de bezoeker, dat 'ent alles slechts namaak Is, cn men ondergaat ongewild de sfeer der heilige plaatsen, alsof men in Rome zelf den omgang maak te. Zoo schrijden dag aan dag, in voortdurend komende groepen, de gezelschappen der bezoekers, Er zijn archaeologen onder, die sceptisch tegenover deze repro ductie stonden, totdat zij ze ge zien hadden. Er zijn ongeloo' gen onder, wier aandacht wordl geboeid door vragen, waar over ze nimmer lieblien nagedacht. Er zijn protestanten bij, die liter misschien voor bet eerst iets af leggen van vooroordeelcn, welke zij tuin leven lang hebben mee gedragen. Er zijn er ook bij, «lie zich niet gemakkelijk onder den indruk loten brengen, maar wicn dit bezoek toch bcusch geen kwaad doel, al zal voorlonpig «Ie dancing nog luin groolci dacht hebben. De katakomben liggen daar zoo goed. Ik bedoel niet, wat iu- lusscheii liet geval is, «lui ze in een hoerlijke omgeving liggen, maar ze bevinden zich daar, om zoo Ie zeggen, op een juist mo ment in ons leven. Wanneer we. tos van huis eu omgeving, wal al te druk 's werelds vermake lijkheden zouden najagen, I inncren zij, al direct bij «ten gang. aan hel begin en hel ckk'cncl. zoo machtig efi over- cldigeud getuigt voor de God delijke Drievuldigheid. Dan ruischt de vrome kerk zang door de lage gewelven, en mogen we God zelf aanbidden op deze plek. Bisschoppen, ja een kardinaal, lieblien in deze katakomben het H. Misoffer op gedragen. Hier hangt de voornaamheid an christelijke wetenschap. Zie b.v. de beschilderde graven in de Kalakombe van Thraso. Ge kunt aan de hand dezer getrouw weergave, uw wetenschappelijk dispuut beargumenteeren, of gc U schaart aan de zijde van dc oudlieidkndigen de Rossi, Wil- pert, Le Blant, en de zeer vele anderen, die de symboliek der katakombenschilderingen hoog aanslaan, dan wel, of ge, met professor Styger, die beteekenis an betwijfelt. Maar in leder geval wordt ge zéér gesticht door een opschrift, dat we vertalen: iDtonyslus, braaf kind, dut Her rust bij de martelaren, gedenk ons In uwe gebeden. En ook ons den beeldhouwer en den metse laar.", en ge zoudt er achter wil len schrijven: „Eu ook mij, een toerist, die niet gedacht had, van daag dit gebed Ln den mynd te zullen nemen." n alles, dal II ie Het geeft steeds weer nieuwe devote sensatie, wanneer wij ons met het brandende kaarsje aan sluiten, om nog eens rond te dwalen ln de gangen inet hun wandgraven, en den indruk te ondergaan van de Capella Grae- ca en de kapel der Pausen; vau het beeld van den Goeden Her der, en dat van den jeugdigen ziltenden Christus, vaak in beeldingcu gezien, maar hier in natuurlijke grootte weerge geven. Tienduizenden zouden zeker nooit iets van de beteeke nis der Romeinsche Katakom ben vernomen hebben, wanneer niet in Valkenburg deze voor treffelijke nabootsing bestond. Men staat er verbaasd over, hoe ver de faam van dit werk is door gedrongen. Italië, Spanje, Dene marken en Noorwegen, zij sclirïj- in krant en tijdschrift, over deze bezienswaardigheid van ons aderland, welke den naam van Valkenburg lot zelfs ln Amerika bekend heeft gemaakt. liet Geutstadje mag er trotsch' zijn, en kan er de initiatief nemers niet genoeg dank voor weten. Men hnude ze in eere deze Valkenburgsche merkwaardig heid! Van uit Rome zijn de grootste archaeologen overgekomen, om erk te zien, en Pausen heb ben, meer dan eens, van hunne waardeering doen blijken. De geleerde onderzoekers prezen de Valkenburgsche Katakomben, omdat zij het voornaamste uit de vele Kalakomben van Rome op overzichtelijke wijze hebben bijeengebracht. Het is eeue ar- chueologisebe bloemlezing van verfijnde keuzo; een, in tegen stelling met de katakomben te Rome, gemakkelijk toegankelijk studiemateriaal van eerste kwa liteit. Een twintigduizend bezoekers worden hier ieder seizoen rond geleid. Men kan uitrekenen, hoe- velen de Valkenburgsche Kata komben, in de acht-en-twintlg jaren van hun bestaan, hebben bezocht, en welk nut dit reuzen werk heeft afgeworpen. Jan Die pen z.g., de man, die op deze geniale gedachte gekomen is, verdient ten volle de sobere ge denkplaat, welke zijn aandeel daarin vermeldt. Hoe nietig en toevallig is soms hel begin van groole dingen. Do tegenwoordige bisschop van 's Héiiogenboscti '«nul in 1909 vnn uit Rome een prent briefkaart van de kalakoinlieu aan zijne familie in Valkenburg, en ongeveer tegelijk vraagt de pastoor van Valkenburg aan deze. of zij een werkloos schil der in hare grot niet eonig werk" kan verschaffen. Dit is de aan leiding geweest lot een idee, dat Jan Diepen van toen af niet meer los liet. totdat hij het in groot- selien stijl verwezenlijkte. Is liet iniel nul recht, als wij hier spre-i ken van een werk der Voorzie-1 I iilghciri? Eensgezind. apologetisch werk in sleen gebeiteld, dat, zooals reeds «Ie groole katakoinlM-iigcIccrdc Wil pert heeft verklaard, ill effectivi teit menig boekwerk zal over treffen. Dit is de eerste en i naamsle iieleckenis «Ier Ron u vmhwicm seh« KutakoiiilM-ii in ValkennnVii^T'ucfdT^n'vai burg: ver van Rome zijn zij e r llefl ilj loi Waarom gemeenschappelijk bidden -ut Hu. dioden i-eind '<I clirl; ttiigciiis, Kr is inliisv lu-n reden. ook. hier van heilige plaatsen te spi e voor'nHni*SU; ken. Immers, im-l hel feest van Bin,,t „üm SI. Caeeilin schrijdt «le prieslcrj w.j a-ven n door «Ie nauwe gangen, wordt '®u'r I..I II. Mi-.rr.T .,|>„.-,ir„«. 'T' '""""r «ie plek. waar het ontroerende j Hrl niu (lu. beeld van de gemartelde maag.! <i,...lellen Cuecilin zoo meewarig en meelij mc-nUtn liondm' trnvljandlg i M.i.ir hrt WOtltKt gi-r.i j Ook ln du v

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4