GedooptJa
Maar dan begint het pas!
Door den Doop worden we Christen
Doch daarmee zijn we niet klaar! I
Op het Doopsel moet een eeiit onrer-
Tatocht. «ms^cwent Christelijk leren
volgen. Ben leven dat getxhrt van vol
strekte vijandschap jegens dra duivel,
de wereld en het zondig vleesch.
Want dat zijn de vijanden van Chris
tus. Bi daarom ook de onze.
We kunnen niet Christus dienen ra
den duivel: niet Christus en de wereld,
n het z<
Daarom moet o
a strijd b
brenger. met den duivel, de wereld e:
't vleesch. Maar 't zwaard 1 Den strijd
Den strijd, die geen vrede wil! Den strijd
die geen wijken kent.
Vechtend moeten we door het leven.
Want het Doopsel maakt ooa niet on
kwetsbaar. niet Immuun tegen de aan
tallen van den Verleider, tegen de be
geerlijkheid des vieesches en de noo
taard ij des levers.
We blijven kwetsbaar! We bil) ven
beel ons leven op vijandig terrein.
Daarom moeten we altijd waken, al
tijd vechten!
>nvervaiachte, koosekwentc Christelijke
ateliers en fabriek. Ook Ui de cmu
Of daar wel let» aan mankeert MJ
sommige Christenen?
Ja., belaas! Bij sommigen blijft er
niets van over dan het doopbewijs.
Voor het overige lijkenen ae precies op
bet tegenovergestelde van wat Christus
Daar zijn er beel veel die de totaliteit
VOOR ONZE ZIEKEN
Hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn raads
besluiten?
Die woorden van den H. Paul us zoudt
op uzelf kunnen toepassen.
Welke zieke oegrijpt Gods
ten opzichte van zichzelf? Waarom die
bepaalde, die langdurige, wellicht die
ongeneeslijke ziekte?
Het waarom weet eigenlijk God alleen.
Maar wat we allen weten Is dit, dat
at one overkomt door God geleend is
i dat Hij In deze beproeving ons we-
tnlijk geluk wil.
Deer gedachte moet O leiden tot alge-
heele overgave aan Zijn Wil.
Meer nog. Ge moet Go<l danken, dat
Hij u die beproeving beeft gezonden en
bidden om kracht, teneinde volko-
te mogen beantwoorden aan Zijn
Goddelijk Inzicht tot uw geluk.
ge die noodtge akte van dankbaar-
hebt gesteld, zult ge u echt geluk
kig voelen.
veel strijd en offers c
Maar bun getal moet
Sacramentsfeest.
Wat Is hei toch jammer, dat i
ons land de vrijheid missen om openlijk
orate processie te houden met het Heilig
Dat ls geweldig grievend voor ons. dl
gelooven ln de wezenlijke tegenwoor
digheld van Jezus onder de broodage
daan te.
Maar laten we dat grievend onrecli
verdragen.
Daar zal nog wel eens een andere U)
Wat ls het toch heerlijk, als de pro
cessie met het Allerheiligste aan ons
voorbijtrekt!
Jezus, de Liefde, onder or-r HIJ. die
weldoende rondging, gaat nu weldoend'
Ongetroost gaat niemand heen!
Ja. ouders, beveelt uw kinderen maai
allerinnigst aan Jezus. Ze hebben Zijn
Kinderen, bidt nu veel voor vader
moeder. Jezus zal uw kinderbede 1
Priester, die het Allerheiligste draagt
bid nu veel voor allen die uw zorg*
noodig hebben. Bid vow de zondaars I
de parochie, voor de Jeugd en voor <3
ouders.
HeerBJk Is de ommegang van Jezus o
hei Heilig Sacramentsfeest Jezus, d
liefde, die weldoende rondgaat!
rzijdscbe wanbegrip
j allen ledematen i
n Hoold zijn? Hoe
het ontzettende w
de goddelijke genade en liefde geen schooner
van eenheid en wederzijdse»! brgriScn
m bieden?
ehiscb geordend organisme der Kerk onze
ond slaan, dan moet het misverstand
erhand krijgen. Wanneer de diepste
ELKAAR BEGRIJPEN.
Een schrijve* w
wederdjdach begr
iven van volkeren en naties vergiftigt?
Hoe komt het toch. dat men elkaar zelfs
i christelijke kringen niet meer begrijp'.?
«i Is bet met beschamend en diep-treurig.
at ook rader ons. katholieken, du elkaar
Het elkaa^egrljpen werd ook in het pro-
es der vcrwvroldinklng meegesleurd Het
doch worden door afijron-
r ge» berden. Zij leven niet
i»« elkander, doch alleen nog
niet-meer-toegrijpen kunnen ls «ra
ergste en fataalste gevolgen van i
algemeens ontkersten jig Dftt het ook
katholieke kringen lom doordringen.
alleen van het standpunt der politieke
tuiging. En deze ls niet voldoende voo.
werkelijk, aUcs-ovcrbnjggend, wederzijdsch
begrijpen.
een beetje eigennardig, d
i half Meevallen k
geringste poging,
grijpen In liet n
last der Kerk
mystieke lichaam
'N GESLOTEN BOEK
lijden t Is t
direct tot God wend. 1
God ie onbegrijpelijk goed
koenen lijdra tot uitboeting cm
Wij - b
n gtootl
i. terwijl de Beleed igt
11 gij op aarde
•ken geven van het Rijk C
Wier zonden gij m
zij terg even wier
dien worden zij gel
klis vergiffenis rechtstreek» van God
Nee. vriend I De Meester heeft duidelijk
Is Christus waarlijk God
Voor lederen katholiek Is het een pljeb'
■en heilige en zoete plicht, de Godin-,<1 i
is Christus Zijn ei
(date tijden sf tot no loe, mn
enen die voor dit geloof hun
n gegeven en gestorven zijn na
geloot in bun hart en deze belijdenis
boden en geloofd heeft. Welk grat.g heeft
"JJn leer ra welke kracht hebben Zijn he-
jften als al Zijn woorden slecht» mei.
chclijkc woorden zijn ontsproten aan een
Alter mcnschclljk verstand
WIJ echter geloovcn. dat Jezus Christus de
bon van God en csize Verlosser is, dal Zijn
eer en geboden een goddelijke kracht hed
en en dat Zijn beloften Waarheid bevatten.
Mot Zijn menscbwordlng is God tot «is
sfgedaald. HIJ ls nu dichtbij ons en niet
r ver verwijderd. HIJ heeft Zich san
gelijk gemankt, en ons tot. Zich opgehe-
s bewust de bewijzen U
Ctirisiu* zelf deze leer
kondigde. Dot wat, echt-
kea'jk toeriep <J«h. 1
golljfcliold met den Vader kan
-re Bladzijde van het eviu
kc bet wordt niet altijd e
en duidelijk niet altijd op
maid De reden daarvan
bwj de Openbnrlng van
hield' met Zijn toraoordera
n of niét hcbbeii kunr
bebtom Door ebt allev vooiber. i
Zijn Godheid kon afl'-Klen 1
locn HIJ beleed „Gij zljt
Hij de Zoon God» 1
„Wij lU-ralgiÜTÏÏ1.'»
lijk Clods Zoon" te tojn. raeitegi
den schijnbaren Iriovnf zijner vij,.
voile waarheid ta-valle. Daardow
HEILIG WORDEN KAN
IEDEREEN.
von God ia van red meer belaag dan d
uloertutc rrauKatcn van ons work. Wij die
nen het beote de glorie van Gert door ar
geheel bcerhikbsar le stellen voor het vO
brengt-n van Zijn wtl.
De sdievc ii.<-nec5i die zijn heet doet o
ln e'Jes dezen wa ven God te rervrceer„,jken
ssl onaeta-pfdd lot de ware vcbnaak
RAS EN BLOED.
kc verwijt, dot het
II nacht denkt HU ton Zijn tabernakel
ren met ieder mensch olaooderhjk.
is heeft gezegd: Dit
n teloor J
«en tegenstellingen
tathobefcc ac'.kc steeds meer strijder»
en ls nog teer. 100 pc*, ehetden. oer»
1 getrouw Sijo merger- en «vondgebr
n, on heek- leven. ti ras doen en laten
geheel «AsjnZumra zijn ra geinepi-
itor cvnatondtorhrcton van het partruhrr.
Bvarwcbe vcewerfceitjken. de (lrlc goddc-
- deajgdm van gvkknfhoop en kz-fde be
nen. de grbodrri Gods ozvderhoskdcn en
n bepaalde gevsAen de evangebrahe
gcoiecneohap.
Men ban rket aJtJJd een beschouwend V
asrn Is waarltfc Bptls en Mijn bloed ls
Wat «tïlen we nu doen? Slechts Mn ding!
K twttfeJen. Niet critlscren Niet rede-
Istcn. Maargeloowen l Het moei voor
i eer. onfeilbare waarheid rijci.
zrclierK HIV- feme*- heef(. Men hoopt, rav-
dat men Jezus rwodig heef: Mk-n hoop:
omdat Jeeu.-, geeegd heeft: Zeewier Mij kunt
d iMotth. 1)6, 17', WV
druk gelegd op bloed e
alt! kv mei akoen geiled en al lepenovvor-
dlg tol hot Kriiel.- deeltje vazi het tKardi*.
w kort en scherp uitgedrukt
Mgr. Ketteler.
twijfelt! het geechen
Goddelijk en menschelijk
comniuniceeren.
lung bi het graf
e gestalte rjjnei
a positie!» gebeurt or
ullriijV. van Zijn nfri
ito-rpaien «gistellen, vevcodle V)1
u alle dagen, dat Cd) n
zUn gedkclll: „Ann inlin Moeder", l
Gezwoegd. geworgd v-
wb ik u gekend; gedrukt veegTtlsd
rrluk Daarom at
is he: H lX«h)-e V
PESSIMISME OF
istcn? Neen, ook Wj d
e feestvierende pre
twaalf mum
grond. Zij s
afgezanten w
geestelijk geheel ra al verpeste,
jdg wereld wilden zij veroveren!
n twaalf doodgewone, ee mondige
andgenooten ter dood gebracht was.
Maar de apostelen wisten nog meer! Ztj
t) wisten, dat Hij God w
een moeihjtoen tijd. Strijd tueochen Paus ra
keizer' Bloedige twisten tusachra adel ra
bursertoovolkbig. Alles werd in den ramp
spoed en ellende der omwenteling gestort.
Praneiaous var. Assist# echter heeft al «hen
echter een heilige, geen pessimist!
ten grave gedragen. Zij had groote en moor
gelen. Haar kinderen waren slecht opge
voed. Soinzniern noemden aioh nog wel ka
tholiek, maar leidden een zondig leven. On
wetendheid en zedeloosheid bü het volk.
blindheid en lichtainatgheid.
d bij d
IUke als bsj de geestelijke. Hoofd en leden»
ten waren ziek. De noodlottige gelooid
deekdlifKi bracht de zlefce wereld geen gen
heilig! Hij offerde ziehac
Ja, der waarheid!
WO willen den «jd
kwen BJd zien. zooal
primeert ons niet. WH zajn v.
f. Geest 1» de Geest van Lev
groote probleem, s
n God en Zijn n