DE WERELD VAN HET BOEK OUDERLEED Staat niet Verbaasd Ze trekken vergelijkingen met an deren, die het zoo nauw niet nemen. Waarom moet hen dat no treffen Daar Is wel niemand, die met ze kerheid u opheldering kan geven. God alleen weet het. Maar dat itaat raat: die beproeving naai mate ge deel ilets 'heugt hebt aan het lijden van Christin, op dat ge ook blijde moogt juichen als zijn glorie verschijnt. Zalig rijt ge, zoo ge om Christus" naam smaad ondergaat; want dan rast op U de Geest der Glorie, de Geest van God". Wet ge doen moet Uw ziel veilig stellen Mj Am getrea- door het goede te j Verdubbel uw Ijver om braaf te blij ven, om standvastig In den Geest van God te blijver:, om uw kinderen aog dichter te brengen bij Hem. die lief de Is. Simon had bezwaar. En dat was goed Le begrijpen. Ze tasd- ien heel den nacht op vUchvangtt ge roest. En het resultaat was erg bedroe - Tend. Niets hadden ze gevangen. De stemming was dus niet to Heter goed! Ze hadden de netten gespoeld aan wal gesleept tot rnlgte Onverschilligen kwaadaar digen. Die deugen geen van belden in het rijk Gods. God wil geen onverschilligen en ook geen kwaadaardlgtn. Heb Evangelie spreekt over belden. Als de koning zijn dienaars uitzendt voo» de genoodigden tot de bruiloft te roepen, zijn erdie niet komtn wll- Ze zijn niet kwaad, maar onverschil lig voor die bruiloft. Ze staan er geen acht op, en gaan huns weegs. Eu die eigen weg is de weg naar htm hoevo, de weg naar hun zaken. Dat trekt hen meer dan de hratioft bij den koning. Ze voelen het wel, dat het niet aan gaat reen gehoor te geven aas de aan genomen ultnoodlging. Maar ze maken er zich van af door het voorwendsel, dat ze dringende bezig heden hebben. Feitelijk gaan ze daar heelemaal ln op, en de tast voor de bruiloft Is ge- Dat zijn de onverschilligen, waarvan In den Doop ontvingen ze de uitnoo- diging tot het hemelscb gastmaal. Christelijk opgevoed hebben ze die uitnoodiglng erkend en aanvaard, en hun leren er op gericht. Maar mettertijd lieten ze zich vangen ln hun zaken, In hun studie. Dan pakt hen de onverschilligheid. Ze geven niet meer om het rijk Gods, en trachten het verwijt van bun geweten te.... over werken. Mogen ze tot inkeer komen I Want Jesus moet zich houden aan Zijn woord: Wiet niet met Mif is...., Is te gen *BJ e.. overigen., grepen de dienaars den koning vast, mishandelden en sprak. Ongetwijfeld had hun dat goed ge sar toen Jesus na zijn toespraak tot >n zei: Steek nu verder van wal. en., werp uw netten uit voor de vangst; toen: werd het Petrus toch te machtig. daarom al zou hl) ten slotte wel doen wat de Meester vroeg moest htf j toch de opmerking plaatsen: Bee! den nacht hebben we gevlsehten niets «t lal ■»«**.,- I Maar des te beter verstaan we ook. oe hij. Petrus, e sprakeloos de. hebben opgetrokken. En hoe Petrus, ze hadden d« ultnoodlging aanvaard. Maar hoogmoed, hebaaeht eerzucht of wellust kreeg nen te pakken. Daar- verging de lust voor den hemel- schen maaltijd. bleef het niet bij! erden kwaadsardig en giftig te gen de kerk, tegen de priesters en de kloosterlingen. De haat kreeg hen le pakken, de haat, die verblindt. Mogen ook dezen tot Inkeer komen! Want hun haat -s niet redelijk en ge- In t diepste vi zsljuoi non uitroepen: Heer, t o getogen in Woerden is n °u<jewai»T en Schoonhoven zUn het land rirteur afspe lt bij begrijpt .■Staat niet vetbaoad over btf V u alsof U leta vreemds overkv ge deel hebt aan het jgdem van CSiris- tus opdat ge ook blijde moogt juichen als Zijn glorie verschijnt (1 Petr. 4. 13, 13). Wat sljn er velen, the zich aan deze heerlijke vermaning van Petrus niet houden 1 Ze zijn braaf, ze doen niemand kwaad en zijn dood-eerlijk. Ze gaan naar de kerk. voeden htm kinderen I braaf op. Ze hooren weaenlijk tot de I voorbeeldige Cbrkdenen. Be bum huls Ze w en. dat ontzetting en vrees Toen sprak Jezus tot Star iet! Van nu af walt ge Toen brachten re de booU verlieten alles, e Wat moeten d i mij- de leer met de personen. In de diepte van het geweten blijft het verwijt. En God, die oordeelt, kent de diepste diepten. n opgevat voor den Meex- n leven sullen ze vergeten Zelf niets gevangen heel den nacht niet. En toen op klaarlichten dag. bij dén worp van de netten, de nel ten vol tot barstens toe! Jezus, de hen wilde roepen tot bet apostelambt, had hen wel getroffen op de gevoeligste plek, midden ln hun vis- schershart. Ga uw eigen leven eens nauwkeurig na. Dan zult ge ontdekken, dat Gods genade I u:r«' u ook getroffen heeft op den gevoelige sprtr* Godsdienst-herleving Spanje. onlangs uit Madrid- „1 de gaarkeukens ,-an e hartstochtelijk gloeien." Pabnacwdag ovHce m Madrid X ke jrazav gewijd voor bet openbaar gi OVER OPVOEDING Wiel U Huwelijkskeuze en Opvoeding. JXe Wahl 1st kurz Die Reu he 1st lang Drum prttfe-t wer slch ewig blnde 8c lullen". Wanneer twee menschen een gezli gaan stichten, gebeurt het zelden, da beiden doelbewust en klaar hun toe komstlge taak zien, n.l. de opvoeding der kinderen, het hoofddoel van christelijk huwelijk. beetje van elkaar houdt, de Jongen hèeft 'n goede positie, 't meisje ls heelt 'n aardig snuitje, ende bi lijksboot kiest zee. Is het dan wonder, dat zoo m huwelijksbootje al heel spoedig stri op de klippen van elkaar niet begrijpen, een wederkeerig egoïsme. Men mag toch als eerste elsch aan menschen, die gaan huwen, stellen, dat ze elkaar begrijpen, dat ze psychisch bij elkaar passen, elkaar aanvullen, dat het huwelijk waarin man en vrouw één zijn volgens de katholieke opvatting, ook Waarom doen de meeste vrouwen zich ln haar tijd van verkeering zoo lief en poesjesachtlg voor, en blijkt 't later, dat dit zachte spinnende poesje venijnig krabbende kat kar. r Waarom putten In dgn tijd var keering de mannen zich uit. 4d a r hun rouwt Je hun huwelijk heel dikwijls tot de niets ontziende bruten, de egoïsten, dl; nooit oogen hebben voor hun .«o vaak ver zwakte, vermoeide kind-vrouwtje. Waarom?.... Omdat er geen zlelege- zneenschap ls gebouwd op echte eerlijk heid, men leeft langs, lnplaats van mei elkaar. Men was blind voor eikaars ge breken. Vroeger en later komt men niet heen over zijn desillusie, dat het ge waande afgodsbeeld bleek te zijn een fceej gewoon menschcnkind, met nor male routen en gebreken. Als de menschen vódr het huwelijk meer hun verstand gebruikten, en het huwelijk meer hun hart lieten sj -ken, wat zou er veel voorkomen won aan hawelljkaieed en kinderverdriet. ko men niet tot ontplooiing, door verstand dat er leeft bij do ot beste wat men aan een kind geven /oor het leven steun, welke een zonnige Jeugd blijkt 'n onmogelijkheid bij 'n hl waarin dc verstandhouding man en vrouw niet goed is. Primair voor een Juiste opvoeding der kinderen. Is dus een gelukkig, even wichtig huwelijk. Een gelukkig huwelijk, voor velen Is I d< dit ln den modernen tijd een vaag be- ul grip geworden, men gelooft er niet meer dt denkt T zich als een ver verwijderd Meaal. En toch bestaan ze, en zal de opmerkzame mensch ze sleeda weer te- iz men zal dan bijna al- i. dat die huwelijken gelukkig ar man en vrouw elkaar aan vullen, en er psychisch ondanks alle een zekere gelijkheid ln opvatting en streven ls. Het ls zelfs zoo sterk, dat In *n gelukkig huwelijk de ;n de vrouw op den duur op elkaar lijken en ze na jaren dezelfde trekken ln hun gelaat vertoon en. Heel troelen ze naar elkaar i dan ook soms uiterlijk duidelijk te eonstatceren, Wat wil dit alles seggen? Alleen dit: het huwelijk Ie geen lot uit de loterij, et mag niet zijn, zoo maar Bonder •eer, een „GeschwArm Ins Blase hl Dein" Neen, men mort wel degelijk vóór bet huwelijk, de rekening van winst en Ter es opmaken. Men moet wel degelijk >k zijn verstand gebruiken, en dit ver and sluit absoluut niet de echte liefde t, maar ln. Want echte liefde la trouw sterk en steunt wel degelijk op bet verstand. Echte liefde gaat door alles heen, o ver in! de grootste moeilijkheden, sij alleen houdt stand voor het gebeele leven. Maar echte liefde sluit uit alle klein zielig gekonkel en gedraal. De echte lief de ls achttien karaats, zij alleen weet t< geven, weet te offeren. De man en de vrouw, die elkander werkelijk liefhebben, zullen 1 moeilijk heden en verdriet elkanders steun en troost rijn. Ben huwelijk op dit funda ment gebouwd houdt stand door alles heen en ondanks alles. OU. «He huwen wilt, bedenk dit wel, uw huwelijk wordt anders dan U het zich Indenkt, mocllij- maar daarom ook dieper, mooier gelang gij zelf de mogelijkheden er weten uit te halen. Maar weet ook dit, dat uw huwelijk mislukken moet en zal, als gij niet bouwt op 'n hecht fun dament van echte liefde. Vondel be long In z»n Gyabrecht van Aemstel aoo plechtig het huwelijksideaal ..Waar werd oprechter trouw Dan tusschen man en vrouw Ter wacreld ooit gevonden." Meer dan ooit heelt onze tijd behoefte in degelijke mannen, aan echte vrou- en. aan goede trouwe huwelijken. Aan mannen en vrouwen met spirit •- diepe levensopvatting, die door hun gezonde opvatting van hun taak mee werken aan den opbouw der maatschap pij. die weer worden moet en worden tand en sterk. Gezond en sterk, dc kern, het gezin, het merg der maatschappij, weer worden n waarachtige goedheid e :ld, die stralen zal in de oogei kinderen, die geboren gaan worde t de echte Roomsche Vaders en M-x rs. GKRRA. dat Pater Dcsenzanl aan de Universi teit van Verona ln Italië zijn „dokters" examen heeft gemaakt om ingevolge een opdracht van den vorlgen Paus ln Por- tugecsch-Indlë Missie-ziekenhuizen te stichten en In te richten; dat gedurende de laatste 35 Jaar meer dan 325 Angltkaonscho Geestelijken uit Engeland tot de Katholieke Kerk zijn overgegaan; dat ln China op 80-jarlgen leeftijd Pater de Gclocs nog actief deelneemt aan het Missiewerk en dat bp veertig Jaar geleden een der meest bekende Jockeys was ln de Fransche wereld der paardensport; dat 13 Boedhisttsche meisjes te Hong- klalow (China) KalhoHek werden, een oprichtten en daar als zusters wereldtitel uit Olympische Spelen zUn heelc vermogen onder de armen v p bij de Trapplaten Intrad. WIST U DAT...? (~8t. Bavo"). Hel Kruistceken. t Eerste dat mij Moeder vragen Voor 't Noor de rotation stopte een bh wc taxi. 't Portier ging langzaam open een heer met grijs baar stapte uit. l volgd door een joogen man ln de uni form der Pranjche Infanterie en ee de dame. z'n moeder. Uitgestapt, d rij de hand ran d"r zoon, achter dei a'n vader, die ln kn portemonnale OMS VERHAAL]* zeggen, dat bet geen a I van dien commandant hsm n verlof af te n .ia ten w lt geld ac r het of verloofden, die hun ut gelelde deden. „Als Ik er aan denk", begon de vader van den jongen ankteal. „dat je een dag langer had kunnen Wijven ,-Oeh. je begrijpt", zuchtte de moeder. ,had I niets van', prut- t al direct gezegd, toen hij thuds kwam. Z"n bataljon werd verplaatst en alt hij den negenden dag hij "t gaan aoeken. en Hij had trouwens den ls toch eeuwig jammer", hernam maar zoo gaat 't nu eenma mchtte Laurent. „t Sjjreekt van zelf, dat je je wo moet houden, „Bovendien kan hU dan direct z'n talon vinden", troostte de moeder. „Enfin, dan moeten we er maar ln geeft toch n! Ze hepen gearmd, dicht tegen elkaar. Ze namen de rue Bastlat. Nu en dan lie ten ze een paar woorden tegen elkander los. en gingen dan weer op ln hun ge dachten. Zoo wandelden ze een klein balf uur. Van tUd tot tijd moeeten ze aan een kruispunt stil staan, wegens *t drukke verkeer. De vader keek naar den kant van de winkels, de moeder naar den te- genovergestelden kant Op dat oogenbllfc hield een auto. die hen achterop was gekomen, vlak bU hen ln. om een vrachtauto te laten paaseeren en Juist nog kon de moeder ln de auto een meisje zien. dat lachte, en Laurent die de hand van 't meisje vasthield en haar in het gericht keek. overviel haar. Een oogenhhk scheen alles om haar heen ln rond te draalen. „Wat ls er?" vroeg de vader. Zij greep z'n arm. De auto was weg. eel ln de verte snelde hU voort. ZU had het begrepen, maar al te goed: de ne gende dag. „Och niets", sel se. -Arme JSmlJie". aei de vader: Je toet Je goed houden, hoor". »i hij aprak haar zacht en vriende lijk loc. Ze moest maar bil)ven hopen, renals hU. De oorlog zou zoo lang niet ieer duren. Hun zoon hield zoo veel van Zwijgend liepen se een poos verder. „Wat zou hij op 't oognblik doen?" vroeg de vader eensklaps. ,-HU zit ln een coupé", glimlachte dc ..HU denkt aan ons". e stationsklok Als we onzen plicht doen. 1 hebben een opdr.n daar weinig ot r God geen onverschillig De geboden vinden uitdrukking m taiurwet, in dc stellige goddelijke wel 4 meer ln helde met God verbonden. Maar iik liefde tot e kwelling as geheten Overwegen we dikwijls hoe Zijn gena oga altijd ter bmchlkking staat... om on zwakheid te schragen, om ons te troosten die ons gezonden heelt. De wijzers gingen haar veel ..'k Heb me ln elk geval goed geamu seerd ln die 8 dagen verlof", zei Lau rent. „Zoo1!! tUd gaat gauw om. maar over een maand of drie vier. zien we el- .Juist", knikte de vader. ..laten we het ons allen dus maar niet zoo aantrekken". Laurent en z'n vader spraken toen even over den oorlog. Waar zou z'n bataljon over een week zUn? HU zou 't hun laten weten, daar konden ze op rekenen. ..Misschien ls dit wel je laatste verlof". De moeder huiverde. Haar echtgenoot echter dacht aan 't einde van den oor- log en Laurent ook. •Ja, dan kom lk misschien wel voor goed met verlof", lachte hij. Op dit oogtnblik wees de stationsklok het oogenbltk van schelden. Als je een goede plaats wilt hebben. raten; lieve he- Twec omhelzingen, kort. afgebroken, en Lament was in t gedrang verdwenen. Roerloos en zwijgend Meren de ouders naset elkander staan. Toen gingen se naar bulten, omstuwd door tal van onbe kenden, ..Zullen we naar huls gaan loopen?", vroeg de vader. ••Zooals Je wilt". „Be denk er nog maar steeds aan. dat Laurent nog een dag langer hadden ZONDER GOD GAAT HET NIET straf, die 'n volk kan tref- dat God 't om lijn misdaden aan zich zelf overlaat. Toen de Franschs Conventie in 1793 't decreet uitgevaar digd had. dat er geen God meer was; toen de uitoefening van den chrtstelU- ker. godsdienst op straffe des doods ver boden werd. steeg 't aantal misdaden zOó hoog. dat heel Frankrijk dreigde in een te storten. Heel 't land was "n roo- vershol geworden, één broeinest van zon de en bederf. Robespierre, hoofd van t Schrikbewind, was zód ontsteld bil t zien van de moreele ruïne van den staat, dat hij 't noodzakelijk vond, de wet te herroepen, die God vervallen van de troon had verklaard, en Hem weer ln ZUn rechten te herstellen. Daarom vaar digde hij een nieuw decreet uit. 't welk verkondigde, dat er wel een God was. Toen FrankrUk zich op deze manier zoo blameerde, schreef de Duitsche dichter Pfeffel de volgende bijtend spottende re gels: kunnen bobben", art de vader .Denk daar nu nh' had kunnen blijven hij 't wel ge- .Lieve Heer, GU moogt Zoo wil 't hoold der Franken. Stuur hem toch een g» Uw [engeltjes. 1 Om hem voor die gunst zUn, Robespierre kwam tot bezinning! Wij kennen menschen ln onie wereld die schijnbaar niet zoo diep denken all hU deed-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3