Een moeilijk Christuswoord:
JUPat ge 'den Vader vragenj
moogl, in mijn naam zal Hij
het U geven."
Men moet het toegeven: 't i
een moeilijk Christuswoord
„Vraagt en ge zult verkrijgen.
Vraagt wat dan ook, in mijnen
naam zal de Vader het aan U
geven".
Maarde ervaring.
Lang gebeden; veel gebeden;
goed gebedenmaar niet ge
kregen! Hoe kan dat dan?»
Dat is een vraag die heel be
grijpelijk is; een vraag die na het
Evangelie van verleden Zondag
In veel hoofden is opgekomen;
die wellicht door veel lippen is
uitgesproken.
Het is daarom misschien niet
ondienstig om op deze vraag ook
eens een antwoord te geven.
Wetend, dat de bekende radio
priester Henri de Greeve zoo bij
uitstek den loon weet te treffen,
die onze menschen verstaan eu
begrijpen, laten we hem ant
woorden.
Hij schrijft in één van zijn vijf-
minuten-preeken letterlijk het
volgendei
,,'t Valt niet te ontkennen, dat
L. H. aan veel menschen
tegenvalt. Ze zeggen 't misschien
■wel niet, maar in het diepste van
hun hort denken ze 't toch. In
het evangelie staan zulke prach
tige woorden en mooie beloften,
maar in de praktijk komt er zoo
weinig van terecht. Er worden,
zoo denken ze, gouden bergen
beloofd, maar ze moeten 't alle
maal nog zien gebeuren. Er staat
b.v.: „Maak u niet bezorgd wat
ge zult eten en wat ge zult drin
ken. Uw hemelschc Vader weet
dat allemaal. Het overige zal u
worden toegeworpen." En van
daag staat er: „Vraagt en gij zult
UIT HET LEVEN
DER KERK.
KBT SCHOUWSPEL ONZEP. DAOe.lV.
Op omen tijd tüa bilander \aa toepas-
ptag de profetische morden van de BonakL
verkrijgen." Het ziet er mooi uit,
om bij te watertanden, maar als
ze nu optellen wat ze in den loop
van hun leven op al hun vragen
gekregen hebben, is hel resultaat
nul. De achting voor de uitspra
ken van het Evangelie wordt er
niet grooter op.
Wat te zeggen van deze overi
gens zeer goed te begrijpen,
maar in den grond van de zaak
toch ook weer kortzichtige, dom
me moeilijkheid?
O. L. H. is geen boeman, maar
Hij is ook geen tafelfje-dek-je.
Er is maar heel weinig snugger
heid noodig om in te zien, dat
Hij van den hemel geen waren
huis heeft willen maken, waar
gratis van alles te krijgen is wat
in een menschenhoofd opkomt.
Een kind zou het eenvoudig ver
rukkelijk vinden als de directie
van den Franschen Bazar of van
de Bijenkorf het vrij liet, om zon
der eenige betaling bij dag en
nacht, altijd, uit de speelgoed*
afdeeling weg te halen, wat het
graag zou hebben. Een kind zou
nooit inzien omdat het een
kind is dat deze inwilliging
van zijn wenschen zeer fataal
7.011 zijn. Het zou niet leeren. niet
werken, het zou alleen maar
spelen en verwend worden en
ten slotte zich vervelen.
Wij hebben goed te onthouden,
dat wij, groote menschen, tegen
over alles, wat wij wenschen en
vragen, in de meeste gevallen in
dezelfde verhouding staan, als
dat kind tegenover den bazar.i
Alleen iemand, die boven ons
staat, zooals een vader en moe
der staat boven het kind, en wij
zer is alleen zoo iemand, het
hééle leven overziende, begrijpt
den fatalen afloop, wanneer
sommige of misschien alle wen
schen, die we koesteren, zouden
worden ingewilligd.
Die „iemand is zonder eenigen
De boodschap aan Ephese.
t tijd levert ons bel dubdele bewijs
i
r%
Waarlijk een droevig 'schouwspel'"
HET AANTAL KATHOLIEKEN DER
VER. STATEN.
•'olgcns de gegevens van het Amerikaat
21.40fl.507 katholieken; dal
twijfel: God. Want ..leven" is een
eigenaardig ding, dat wij voor
namelijk aanvoelen als een hevig
lastige opdracht met veel gelde
lijke zorgen, smarten, pijnen,
verdrieten. Alleen God ziet daar
van volledig het uiteindelijke
nut, en het is nogal glad, dat de
niensch alles doet, wat hij kan
om er van bevrijd Ie worden, en
als hij dan in het Evangelie leesl:
„vraagt en gij zult verkrijgen,"
houdt hij de eene storm-novenc
na de andere.
Wat hij eenter vraagt, moet
volkomen gedekt kunnen wor
den met den naam van Christus,
zooals de ingewilligde wenschen
van een kind volkomen gedekt
worden met den naam van een
verstandigen vader en moeder.
De naam van Jezus is bij zijn
gaven alleen maar garant voor
wat strekt lot ons volstrekt
eigen-welzijn. Al wat daarbuiten
valt, al ziet het er op het eerste
gezicht nóg zoo redelijk uit, b.v.
gciTezing, welvaart, leven, komt
ïiiet in aanmerking. Juist omdat
«dit de maatstaf is het vol
strekte welzijn is God niet om
te praten. We zouden hier nog
kunnen bijvoegen, dal de meCs-
ïen heelemnal niet vragen in den
naam van Christus, maar in den
naam van een hartstocht, in den
naam van den Mammon, mis
schien zonder het zich bewust te
|zijn. Dat dan de gewcnschte uit-
jslag niet komt, is niet te verwon-
'deren. De hemel zoekt zich niet
populair te maken door alle ver
langens in te willigen en de men-
,'schen tc verwennen. De naam
varj Christus vertegenwoordigt
een wereldplan, een Goddelijk
[ontwerp, een program. Wat
daarin past, vindt verhooring. Al
liet overige zal niet worden toe
geworpen, maar worden wegec-
'worpen."
Gebed tot het Goddelijk Hart
van Jesus-
Goddelijk Hart ran Jcsus. uw liefde
sterft niet.
Ge blijft onze Verlosser. Gij bttjft
voor ons ten beste spreken bij Uw Vader.
Uw goddelijke liefde wacht ons. om ons
In eeuwigheid deelachtig te maken aan
kent onzen goeden wil. maar ook
onze menschelijke zwakheid. Daarom
hebt Gij gezegd Komt allen tot MIJ, die
zouden wij beter kunnen
Uw liefde tot ons overtreft die van
allen. Gij wilt altijd ons geluk, ook diui
als GIJ beproevingen over ons laat ko
men. Die beproevingen moeten ons lns-
"i de bedrfogelijke wereld.'
Geef ons de groote gei
der. zegen loeren begrlliu
bejiroevingeii gelogen la
Niets nieuws
noodis
Ze vinden, dat er niets nieuws no
Is In onzen godsdienst-
Die meenhig is zeker ten de-'*
juist.
't Is waar. aan den godsdienst
behoeft niets nieuws toegevoegd te
den. Die is en blijft altijd
Maar wat vernieuwing noodig heeft,
is de wijze van beleving
Die moet vernieuwd worden Omdat...
het leven van vele chris' nen niet
christelijk meer is.
Dat geldt niet alleen het persoonlijk
leven (hoevelen leven bijna doorloopend
bet gezinsleven, het maatschappelijk
leven en het politieke leven.
Over heel die lijn is vernieuwing hard
Met volkomen instemming laat lk nu
volgen wat een lezeres mij schreef;
Zeker, daar zou niets nieuws noodig
s9Jn als alle christenen in de ver
vulling van hun plichten maar gewe-
Maar is het gebrek aan plichtsbesef
en verantwoordelljksgevoel juist niet de
grondfout van onzen tijd ook bij
de christenen
Omdat do ware grondslag voor al onze
handelingen de liefde ont
breekt. In veel gezinnen, ook In (ie ge
meenten, de Staat en de menschelijke
samenleving in het algemeen - ls er
vernieuwing noodig
Daar moeten nieuwe „christenen" ge
vormd worden; diep geloovlge, karakter
vaste reine christenen, die goed onder
legd zijn en slagvaardig tegenover de
nieuwe stroomingen van dwaling, en
zedenbederf. Christenen, die dikwijls en
vurig bidden om de gaven van den H.
Geest - iets wat haast nooit geschiedt,
en wat wellicht de groote
zonde van verzuim is van onzen zclf-
genoegzamen tijd.
Vernieuwing is ook noodig In de ver
houdingen tusschen de verschillende
standen.
Allen zijn we menschen, die van ons
zelf niets zijn. niets hebben. God ls ons
aller Vader. Dus zijn we broeders en
zusters onder elkaar.
Mnar de werkelijkheid lijkcnt er maar
weinig op
Tusschen armen en rijken, intellec
tueel en en ongcletterden, werklui met
hel versland en dito's met de hand
zijn hoogc muren opgetrokken, die er
niet thuis hooren. Het zijn de muren
van de geestelijken hoogmoed, die men
schen schelden, welke als broeders en
zusters in achting en liefde moeten
leven.
Heuseh, daar ls vernieuwing noodig
En de nederigheid zal den weg
moeten effenen
Niet hoorders
uiteen.
We doen verkeerd ons voor te stellen,
dat de christenen van de eerste tijden
allemaal volmaakte christenen waren.
Volmaakte menichen bestaan er
Dat ligt niet aan het christendom,
innr aan ons, die in onvoorzichtigheid
s noodeiooze gevaren niet vermijden;
1 de ongezochte gevaren te veel op
goa kracht vertrouwen; nalatig Wor-
clirisultjk Ie
1 ook li
sten christentijd dezelfde gevolgen.
En ook toen waren er al christenen,
die wel de christelijke leer geloovlg aan
vaardden, maar het ln de levensprrktijk
niet ten volle of zelfs heelemnal niet
loonden. Ze schenen het gehoorde prac-
tlsch even vlug kwijt te zijn. als Iemand,
die in den spiegel kijkt, z'n gelaatstrek
ken kwijt is.
Daarom waarschuwde de apostel
Jacobus: ..Zeer geliefden, weest werkers
van het woord, en niet hoorders alleen.
Anders bedriegt ge u zelf. Immers, wan
neer iemand het woord aanhoort, maar
er zich niet naar gedraagtdan ge
lijkt hij op een man, die zijn gelaat
(door de natuur hem geschonken) in
een spiegel beziel! Wantals hij toe
gekeken heeft, en heen ls gegaan, is hij
aanstonds vergeten, hoe hij er uitzag!"
Wat moeten wedandoen?
We moeten de christelijke leer niet
vluchtig even beluisteren, maarae
beschouwen on over-
Hoc dieper en vaster de leer van
Christus in onze gedachten dringt, des
te sterker zal het geloofde en overdachte
ons leven zelf beïnvloeden.
Wat we vooral moeten overdenken en
bepeinzen dat zijn de groote grondwaar
heden van ons geloof: de Godheid van
Jezus Christus onzen Verlosser en
Zaligmaker; de plicht om Hem te vol
genvoetstap voor voetstap.... in
Zijn volkomen gehoorzaamheid aan den
wil van Zijn Vader, en Zijl
chening; In Zijn liefde v.
grootcn zegen, dien Jezus ons gegeven
heeft door de stichting van Zijn Kerk.
die 01» Zijn leer ongeschonden bewaart
en predikt, en Zijn groote genademid
delen uitdeelt. Aan het bindend leerge
zag en de bestuursmacht in die Kerk
moeten we ons kinderlijk onderwerpen.
Als deze gedachten, herhaaldelijk
overwogen, in ons diep indringen, dan
zal daardoor de stuwkracht groot zijn
om ook ons leven wezenlijk christelijk te
vormen, en ernstig te streven naar de
christelijke volmaaktheid.
Dan zullen wc niet zijn hoorders al-
■oord, dat wc opnamen
wil, van ons heeie menschelijke w
De eeuwige genieting van de Ojtei
Schoonheid. Liefde. Waarheid, Recht
vaardigheid. Barmhartigheid. Het
luk des hemels beteckent r doelen I11 de
heerlijkheid van God zelf, genieten
het Goddelijke Wezen en van nei
8chepplng.
Dat geluk beeft Jezus ons verdiend
door Zijn lijden en sterven.
Die liefde nu van Jezus moet ons drin
gen tot wederliefde.
En uit wederliefde moeten we geen of
fer te groot achten om Hem volgend
tc streven naar dat eeuwig geluk.
Die liefde moet ons ln vaart aett
zóó. dat we alle hindernissen nemen.
De liefde moet In oils het verlangen
wekken en versterken naar het ot
ltcsbaar bezit van dat geluk.
Gelijk de renners 1 co pen om den prijs
tc behalen, zoo moeten wij relkhaizenC
100pen naar het ééne noodzakelijke le-
1 hebben we de h
VOOR ONZE ZIEKEN
Als zieke hebt ge veel tijd om na te
denken. De zieken denken Inderdaad
veel na - al is 't meestal over stlchmlf.
Toch ls dat nadenken soms ook een
Vaurt Volot)
We 1:
in c
Il.'t kan maar niet vlug genoeg gaan.
Hel vliegt over den weg. het vliegt ln
Allemaal, om het beoogde doel in der
kortst mogelijke» tijd te bereiken.
Ja, daar zit wel vaart In.
Maar van Jacht naar het «ene vooi
allen gestelde levensdoel „den hemel"
bij d
Velen w
r „hemel.
i. dat z.
vanzelf zullen
Maar Jesus leert, dal het RUk der he
melen geweld lUdt.en dat.alleen
de geweldigen., het Innemen.
Het Is een tocht met hindernissen En
hindernissen neem je niet zonder 111-
spanlng.
Anderen maken geen haast omdat
de hemel niet wegloopt. En dat Is ge
lukkig ook I
Maar wie te laat komt. komt er nootl
De hemel Is het eeuwig bezit van he
Oneindig Goed de volkomen en 011
verllesbare verzadiging van verstond e
komt veelal verandering in het leven.
Langs de gedachte komt men tot' de
daad. 't Zou een weldaad zijn, wan
neer de menschen meer nadachten
over het goed - en ook meer nadaclt-
't Ls w
r Jesu;
ijk o
Christus
wordt gedacht - zelfs door zijn bevoor
rechte vrienden.
't Is Jesur lot geweest vanaf het be
gin van zijn leven tot het einde toe;
denk b.v. aan zijn slapende apostelen
in Gcthsemani.
"t Is wel verschrikkelijk, maar men
houdt aJs 't ware geen rekening met
Hem. Men denkt veel ineer aan een
bepaalde mensch. dan aan Jcsus. Hij
vordt niet meegeteld. Dear blijft "t niet
>ij: er zijn honderdduizenden die niet
En dat alles, terwijl Jesus Degene is.
■an Wien ieders leven en bestaan af
hangt, en Degene is. die de wereld en
menschen leidt en bestuurt. Hij heeft
or ons de mogelijkheid geschapen om
Ier eeuwig gelukkig te zijn In den he
el en eeuwig gelukkig te verrijzen met
it lichaam voor een eeuwig gelukkig
't Wordt ook misschien in uw leven
d. dat ge meer aandacht gaat be-
■don aan Jesus, aan Wien ge uitein
delijk alles tc danken hebt.
Je bent nu ziek en je hebt er den
Jd voor. Je bent wellicht tc zwak voor
het lezen van een boek: nadenken gaat
m die weldaad welke
Jcsus u schenkt en uw leven krijgt een
hooge waarde.
HOVENIERS
Br Nuyten. R. C. Mission Mgeta. P.O.
Morogoro T.T., Br. E Afrika, is van het
boekdrukkersvak overgegaan naar het
zit er blijkbaar erg mee in. want
hij verzoekt mij. in ..de Kandelaar" een
oproep tc doen aan de hoveniers om
tm te willen helpen met hun raad.
Als je daar nu iets voor voelt, schrijf
ent dan een briefje. Het adres vindt
je hierboven. Op de brief moet een
1 12"!
gel v
Hebt Je soms adressen Geef zi
tn mij op. Rh hebt j,
kwartjes voor over. Sf
Oud-Christelijke Grafschriften
en de Valkenburgsche
Katakomben.
Mogen de broeden
L. moogi BO verkwikt worden e
k Aurrlius Repentlnus ln uwe
met de Heil leen.
GIJ n
Aan de lieve masgd Livbaroeu die In
wUÜdng bh God. Christus el
Zij is bu het licht; oj leeft bij Carl
Zij d
1 de gelegenheid zijn.
Vrijmoedig belijden
De -artsbisschoppen cn bisschoppen rs
11 belijden; wij hebben g
Jezus Christus t
1 maatschappelijk 1
n de rijkdommen v
ording. De zorg voor de tijdige loedle-
i-an liet H Doopsel, voor de goede be-
valt den godsdienst, voor hei noodtge
eitstondemchl en hel vervullen van
de plieltien beltoon «venteer tot de plichten
ontwikkeling. Een «wording zonder
ovigrn aan God en Ziin genade aan c
'Men nogmaals met nadruk ..Alleen t"
plooi kan het ktvnad der wereld over»»