De Eembode F. A. T U L P 53ste JAARGANG NUMMER 17 VRIJDAG 2f JULI 1939 tl':» 1 P®1* - niAsuiuuuouutproa. de kcrkeUJI" bUlïïe. /l._ per Kwart. 2g. volkse bonnet- - - - R^ED ACTIE EN ADI Poetcheque- cn Gironummer 44334 ^^^^4 ^4^^ bepaaldeUJk1Iverlangd wordt in de kerkeHJke li WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN' ÏS ST"t3tf "ETSC ongave W.V. üitge.er, MU Neertondi.. KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. HET HUWELIJKSGESCHENK VAN GOD HET huwelijk ls een levenscontract oreerde gedaanten tusschen man en 1 ls nog veel méér!... war. derzljdschc verbintenis ontstaat een nieuwe gemeenschap ln dienstbaarheid van God en daarom staat HIJ al3 derde e Contractant, ln dit le- o zal Hij ls de opdrachtgever, en op den hu welijksdag legt HU met belde handen beslag op de gehuwden, als op ZUn eigendom en wUdt hen tot ZUn mede werkers. Gods medewerkers! Och, alles lUkt zoo menschclUk ln het nuwelUk: liefde, verkeering, bruiloft cn dan... Ja, dan ls alles weer zoo gewoon voor velen, zoo alledaags-gewoon! In de Kerk heeft men. even misschien, een glimp ontdekt van deze Godverbon- denheld ln het huwelUk. maar hoe spoe dig verdwUnt meestal dat bewustzUn van Gods nabijheid, als een vage stemming, als de geur van optrekkenden wierook, als orgelmuziek, die wegsterft ln de ge welven van het kerkgebouw. de echtvereenlglng, zoolang dus héél hun leven! het symbool zUn van de vereenlglng van Christus met zUn Kerk, een Sacrament, dat aan de gehuwden en hun gezin een bUzonderen bijstand van Gods genaden „Ik zal bU u zUn tot einde." m aan de duurzaamheid van het welUkssacrament deelachtig te worden en om er alle werkdadlgheld van te ge nieten, ls het noodig. dat de euhtgenoo- tcn er hun volle medewerking aan vi Hebben wU die genadeklemen lot oi wikkeling gebracht?.... of lieten wU verdorren op den rotsachtlgcn bodi van onze onverschilligheid?... of zUn misschien verstikt onder de opwoekeren- de doornen en distels van zinnelijkheid en aardsehe bekommernissen! ger nog!... zijn ze misschien verpletterd en doodgedrukt door Wanneer vader ei kantoorboekhand el HET VULPENHUIS Langestr. 65 1.0. Krommestr. - Telef. 4626 SCHOOLBOEKEN Op den huwelUksdag overladen fami lie en kennissen het bruidspaar met ge schenken. waarover biuld en brulde- de-werken: God dank» miskenning cn bespotting, hui huwelUkspliclil trouw vervullen. - dai Is dat een huwelUksgenadc! De ongerechte mammon. Over de ongerechtigheden van den 'Ukdom zul alleen God het Juiste oor- leel kunnen vellen. Dat die ongerechtigheden, die "n ge- rolg zUn van den maznmongeest. gewei- lig zUn en nlot te tellen, dat weel cdereen. Jezus heeft er herhaalde malen oj (ewezen ln termen, die aan duldelljk- HU heeft de rUken gewaarschuwd, dal aet voor hen zoo moellUk zUn zal om m den hemol te komen. Dient ge den mammom, dan dient g« alct G(<i! Maar de (Luc. 16, 14) lachten Hem ultl Waarop Jezus dreigde: God kent kunnen doen. hebber zich van dien mmon vrienden gemaakt, die, als de Farize^-^l^ gierig waren r|Jkdom hun door dcn dood OTlvan. hen ti i""*1'"" 1 ial opnemen in de eeuwige tenten. (Luc. I XVI 9). Wat hun te wachten stond. Beter dan gU dit zelf vermoeden kunt. vooral in het begin van uw huwelUk. be grijpt God de noodzakclUkhcld van ZUn goddolUkc hulp bU de taak, die HU ln het huwelUk op uw schouders heeft gelegd. God Is edelmoedig en vraagt van nie mand een taak, die boven zijn krachten gaat. óók ln het huwelUk niet. Toen gU, voor ZUn altaar staande, uw „flat" hebt gesproken, ls God ln het Sa crament des huwelUks tot u gekomen, om u rUk en sterk te maken en heeft u meer gesohonken, dan gU maar wen- schon of droomen kunt! Neen, het Is geen vrome fatasle, maar een goddelUke realiteit, wanneer wU het huwelijkssacrament en de daaruit voort vloeiende genadeslroomen een geschenk fes hemels noemen, het „huwelUksge- schenk van God!!" O. kendet gU de gave Gods!... In het mooie boekje, dat onze H. Vader op zUn audiënties aan Jonggehuwden uitreikt, spreekt HU zoo mooi over dat goddelUk huwelUksgeschenk. „Uit zich zelf kan de arme menschelUke natuur niet volstaan, om de zware plichten van het huwelijksleven trouw te vervullen en de ofiers te brengen, die aan de ver vulling van die levenstaak verbonden zijn." De goddelijke genade moet te hulp komen en het wonder wrochten, dat ver aoven onze louter menschelUke krach ten uitgaat. „De fundamenteclc genade van dit Sn- crament." zoo gaat do H. Vader voort. „Is de heiliging der liefde, die do ziel ls van het echtelijke leven." Ja. dat ls het grootc wonder van Gods genadegaven, dat het water van onze aardsehe, zlnnelUke menschenllefde wordt veranderd In den wUn van die zuivere, trouwe, edelmoedige cn offer vaardige huwelUksllefde! „DL goddelU ke genade ls het. die de liefde der ge huwden zuivert, door haar te verlossen uit de slavcrnU van zinnclUkheld cn egoïsme. Die goddelUke genade ls het. die de ge huwden sterk maakt voor het offer dc onthouding En hU hield hun den parabel voor van Lazarus en den rUkon vrek. Die parabel moest verduidelijken, wat les us gezegd had: „Wat verheven ls bU den mcnschon, Is een gruwel ln Gods oog. (Luc. 18, 15). vele betreurenswaardige voorbeelden. 1 Laatste oordeel zal openbaar maken er zelf» niet aan denken kunnen, dat "at 'n gruwel in Gods oog de ongerech- zu ooit door iets anders dan door den "«heden waren door den rijkdom ge dood gescheiden worden, - dan Is da( I P'eegd. een huwelUksgeschenk van God! Wat Jezus deed. heeft de Kerk onaf- ebroken voortgezet. Ook zU heeft niet opgehouden te wU- >n op de ongerechtigheden van den ...GEPAKT EN GEZAKT NEEM TOCH EEN TAK! BEL OP 4242 Fa. L. A. A. V A N H AM ERSVELD AMERSFOORT Maar nu geluk ln Christus tUd lachen de mammondlenaars met die be- En als hot verdrukte volk, opgezweept door valsche profeten, ln opstand komt blUven de olgcnlUko mammondienaren bulten schot. En blUkt maar al te vaak, dat do „profeten" zelf ln den kortsten tUd zelf mammondlenaars worden. Eèn ls er, die onvcrbiddelUk gerechte wraak zal oefenen over al die mammon- Dat ls Qodl Hoe staan wUzelf tegenover den 1: „Wanneer de we- Kinderen Gods. die door Gods gees slavcrnU, maai t alles te verduren. Jezus leert oi dat w Wanneer echtelieden zich door den gouden band van het huwelUk niet ge boeid. maar getooid; niet belemmerd maar gesterkt weten dan ls dat de genade van het Sacrament, die lederen dag verder uitbloeit en rijke vruchten j geld misbruiken" Tot 'n vriendals we held Ingaan. Welnu, dat kan alleen, als we ons onthouden van Iedere ongerechtigheid, waartoe het geld zich zoo gemakkelijk Daar zUn er die de verleiding geld aanwendenom de onschuld tot val te brengen. Die zullen den mammon vinden als aanklager bU de Rechtvaardigen God. maar niet als vriend. zUn er. die de macht van h< door oneerlijke Wanneer Ik de liefde zie. waarmede j gt,af vele ouders gelukkig nog! elkander do w en hun kinderen beminnen; de fUnge- energie, voeltgheld van hun trouw en van hun i jen# echtelijke kuischheid, hun tcederen eer- Daar zUn er die zich weten te bied vcor elkander; wanneer lk de rUken door uitbuiting van de zwtt heldhaftigheid bewonderen mag, waartoe I ren, ton koste vaak nog van hun II zU In staat zijn In de onvermUdelUke be- mclUke proovingen van 't leven, die zU, elkander dragen kunnen dan ls mU do wondere uitwerking van bovennatuurlUke kracht! wanneer, na jaren, de levensavond als hun witte haren voorhoofd getuigen concurrentie zwakkeren ti i geestolUke gezondheid. Die allen halen de a j de bedreiging, welke d Juist als de gierige Farizeeën Maar ze zullen niet n gerimpeld I hel oordcel van Hem, d zonder aanzien dos persoo velt het leven staan zU dan Daar aUn er, die hard als 'n kei blU- oud-maar-altUd-jonge Ucfde I ven bU den grooten nood, waarin velen vaak niet dichter bij elkander dan ln den j verkecren. schoonen tUd der jonge liefde? Over hen zal Jesus het oordeel spre- beoclcnen. wan- Als dc tand des tüds zelfs geen vatken de eeuwige verdoemenis, ir God en door de omstan- heejt op hun liefde, die. ondanks de Ja-1 Alleen zU, die zonder onrecht rijkdom ren, ja juist mét het stUgen der Jaren. bezitten, cn dat bezit aanwenden tot voortdurend bleef toenemen, dan is algemeen welzijnkunnen veilig dat de wondere uitwerking van een god- voor Gods gericht, delijk huwelUksgeschenk! AHccn «J. die rUk zijnde, onthecht zUn P. D. COX Die goddelUke genade ls het, die de gehuwden' helpt, om de heorschappU van den geest over de stof te behou den en de liuwelUkstrouw te bewaren, niet alleen de uitwendige, maar ook die van gedachten, van hart cn wil. Ook de beste echtgenooten brengen ln het huwelUk den bruidschat van eigen fouten mede. van dwaling en schuld misschien. Do goddelUke genade ls hot weder om. die de gehuwden zal leuren elkan ders lasten te dragen... en zoo zal de wet van Christus worden vervuld." Wat cei In d der aan een tre Kardinaal Bellarmlnus. ..Dit Sacrament lUkt wonderwel op het Sacrament der Eucharistie, ln zoo verre dit niet alleen ln zijn ontslaan, maar óók ln zijn voortbestaan een Sa crament is Gelijk Jezus Ir e H. Eucharistie 1 I n geld. en blij zUn er goed n worden geleid. Dat ls niet de geest de geest van vriendschap! WU mogen God Vader noemen, all i ZUn geest de onze ls. En ZUn geest is ons geworden dooi 1 het H. Doopsel. We denken daar veel te weinig over Daar ls geen heerlUker gedachte mo- jelUk dan deze: lk ben Gods kind! HU i B mUn Vader! rechte volgelingen. Ik ben van HemI Want HU heeft me 00)1 nu nog ha iet bovennatuurlUke leven geschonken j rccd'c volgelingen Deelgenoot ben ik van ZUn goddelUk En dat heer Jesus, mU verdiend., do dan" zJJnStèt''niet ïentge Zoon des Vaders. het moeten ontge ZUn broeder ben lk nu. En declcn zal i,c- moest kons Ik in de erfenis van den Vader. ftómfde'leSen^d Op één voorwaarde! Dat lk nooit zelf geestelijken. Die rerzaak aan het Kindschap Gods. Dat gevangenis ln, of lk ZUn VaderlUke liefde niet verstoot. De liefde tot den Vader dat ls de groote schat, die Ik moet bewaren, Weinu, laat ik dan dtkwUls nadenken rlodcn' iver deze geweldige uitverkiezing, dat lk God mijn Vader noemen mag. Dat Zijn GoddelUke liefde naar MU, ZUn tind uitgaat. Dat HU mU niet zal be proeven boven mUn macht. Dat HU Je- ZUn Zoon, midden onder ons laat, wereld is geen steek veranderd de schljn-christencn. die len, maar juist, de edel- kwente onder Jezus' vol- iterllngcn, de vooraan- hardslwerkcnde wereld- e ziel t- roeden met eigen Vleesch en Bloed. Wat is ons geloof toch schoon!! Ei Jat geloof staat onwrikbaar Jesus bewees ZUn Godheid lel Uk door Zijn Verrijzenis. O nee. we zUn geen slaven als we Gods wil na leven. We zUn zijn kinderen iie Hem liefhebben, cn uit liefde ZUn wil volbrengen. Het Leven ls voor ons geen onoplos baar probleem. Nee! Het leven !s voor ons een open boekdat spreekt van de liefd.e van den Vader, die ons wacht, Doch die uitbarstingen van bli] ,i dolle woede zijn betrekkelijk Daartusschen ln liggen dc langere po- vervolging. van belas tering, van achteruitzetting, van klelnce- Want „rusten" doet de haat nooit! Tot aan het einde der tUden zal de we reld uit blinde naat Jezus. Zijn Kt., zijn echte en meest trouwe volgelingen be lagen en vervolgen. Doch de H. Geest zal de Kerk blijven beschutten, voor ondergang behoeden. ook riji begenadigd worden Want I Daardoor Als ziekte dreigt en het ziekenhuis w» M z'e' onder zijne gasten, ln ZUn heerlijk- j Weest dan bij de Stichting Ziekenhuisverplcging" Verzekerd voor Uw geldelijke lasten. 'oorden Kantonrechter Lauw Loenen dt zitting van deze eek allerminst, waaruil men de gcrcchlvaar- Igde conclusie kun trekken, dat Amersfoort ?n rustige stad ls. Overigens had de kan tonrechter, mr. Muller Massls zijn spreek woordelijke goede bul en Maar ja, men in die goede bi Amersfoortschc 30-jarige G. J. gekropen en I bewogen, Gelukkig weggebruikers n 28 Mel d d zich slingerend vi s op de bon slingerde cn hem een weldadige nachtrust deed g cel van het politiebureau. iat laatste schraapte de tehjk zijn keel. De beleefdheid van den eiiefde hij zoo maar niet aan te nemen. t gesproken, edelachtbare. Jc hierbij twaalf gulden." cltloopcn een woordje meespreken 1", wij weten niet of de man s t hij daarbij op" de bon kwam. o ezoent haa op een veld, waiuvu isr hem geen vergunning hac' ges mng toch wel loopen waar ik i. ja, ja, maar.." begon het slnchtoffc het slingeren weer maar de amblenac hem geen gelegenheid zijn pleidooi i oion. Hij gaf zichzelf niet eens de moe p te staan en zei eenlgszlns plechtlf tien gulden of drie dagen". I was het slachtoffer blijkbaar te vee ineens vond hij de bronnen der wc het ..sportieve" van zijn daad; .onrechter snoerde hem den opmerking dat de eigenaar tnd het heek-maal niet aardig vóór U in vacantie gaat Uw scoolboeken bU ELZENAAR's schoolboekhandel: en U krijgt ze "Jdlg ln huls LANGESTR. 101. Tel. 5723 HERGEEFT ONS RUST! „Zul Je eens zien. hoe rustig het wordt na de gemeenteraadsverkiezingen", voor spelde me een vriend. Laat het ons maar eerlUk bekennen, van die rust hebben we nog niet veel gemerkt. Het ls nu eenmaal zoo, dat de raadsverkiezingen ln gemeenten van eenlgen beperkten omvang lk bedoel Inwonertal betreft de meeste be roeringen brengen. HU die den blik wat breeder laat gaan. ziet het meest ge spannen naar de Kamerverkiezingen, volgen die van de Staten. En bU de sverkiezlngen zUn zooveel persoon- mlngs-ultslag vaak een verwrongen beeld geeft van de partUcn-sterkte. Deze ls wellicht het zuiverste op te maken uit do Kamerverkiezingen. En déérom juist zUn deze het meest teekenend. om op mUn punt van uitgang keeren. de gemoederen zUn nog let tot bedaren gekomen. Er zUn iver om te bewijzen, dat de verhouding van de partUen onderling en met de verhoudingen bin- het partUverband nog „niet alles" ls. Er zUn nog allerlei elementen van on rust die het kiezerscorps ln beweging houden of... wenschen te houden. ls crlttek op den een en critlek op ander, fluisterend en hardop. Van ;en deuct per e e niets en van den ander deugt alles. Zoo zegt de een :r beweert juist het te gendeel. Het zuiver afgewogen oordeel ls zoek, Men beziet de dingen met een voor opgezette meening. Wanneer iemand ln het openbaar spreekt en voor een be paald onvoorzien feit wordt gesteld ls natuurlUk achteraf altUd gemakkelijk zeggen hoe „men" gesproken zou bben. AnderzUds zou „men" met som mige mededeeltngen een gunstiger mo- hebben afgewacht. De volmaakte i" weet alles toch zóó goed en zóó nauwkeurig, dat men het verlangen ln opkomen, dien „men" ln do toekomst maar liever aan het woord te laten. Wanneer men de dingen nu eens wat fUosofl5cher beschouwde en wat minde* heetgebakerd, het menschelUk element vele dingen ln aanmerking nam bV zijn beoordeeling dan zouden we mis- beleven datgene waar vele goede afgematte burgers thans naar verzuchten: „och. heeren, toe, her geeft ons rust! Laat ons toch eens een wandelingetje ln de Treek gaan maken".. maakte hij er vUf van. BUJ ging de onfortuinlijke eicrenraper leren blijven duur Een minne verdediging B„ uit Soest, had zich aan verschil- euvelen schuldig gemaakt. Op de e plaats had hij gestroopt en vervol- nad hij een pnllngfulk gezet zonder vischacte en zonder ergunnlng, laatste beschuldiging gaf hij toe. maar ;rsto ontkende hij. In het proces-ver stond. dat men hem gezien had met oort stok in zijn handen. Ineens lichte e .stok" tot armshoogte op. een schot weerklonk en de hond liep hard weg om .jstok" I ■s zijn Ondanks dit overtuigend bewlis beweerde e man dat hij een schop droeg. Toen moes- De getuigen waren een bejaarde heer en ijn echtgenootc. De heer legde zeer kalm en eed pf en vertelde het hierboven genoem- c ln geneer, en kleuren Hij stond op een afsl and van 150 meter kon dus alles goed voor voorwerp de .stok" was. HIJ ok vail het schot zien opstijgen en n- man zien verdwijnen. Zijn vrouw aehto ontkende ooit een geweer be- aablj ge- ke wonderlllke 1- geldboete van Daarna wilde d' ekken. Wie eer n vergunning, tan zich verdedigen door e getuigen in twijfel te i ln een glazen kastje r blijft, zoolang t guiccn vroeg de Ambtei ir de bul

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 1