De Eembode
L
F. A. T U L P
33ste JAARGANG NUMMER 20 VRIJDAG II AUGUSTUS 1939,
VerachUm 1 x per
Inbegrepen de kerkelijke bijlage, flj—
ü^<™™5TSSr!S.,SfT,S r~ W WB
lAngegracht 28. TeL AMERSFOORT -"SP raarst tfaeCi BS» f vnjnPsr' ^■■1 wgF' Indien opname van aavrnenua tu naww
OorTMnftndenï^" T Olro?ummor 44334 bepaaldelijk verlangd wordt In de kerkelijke
Advertenue-^^TBla^^SS WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" «Eg»*?
uitgave N.V. uitgever. mij. Neeriandi». KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. voon»! ««mikt tarief. Boinjano. 6 cu
DE KERKELIJKE GEBODEN
DE WETGEVENDE MACHT IN
DE H. KERK
J\S katholiek moet een goed
begrip hebben van het wezen
der kerkelijke geboden, van het
doel ervan en van de verplichting,
die ze met zich meebrengen; hij
behoort ook een goed begrip te
hebben van de wetgevende kerke
lijke macht en de dragers daarvan
Wat zijn kerkelijke geboden?
HET zUn richtlijnen voor het chris
telijk leven; zU hebben hun wortel
In de apostolische overlevering en kwa
men met de christelijke leer van liever
lede overal In gebruik. In deze richtlij
nen leelt en werkt de geest van Chrls-
In den loop der eeuwen echter ging
veel van de vrome gebruiken en gods
dienstige oefeningen verloren en de
Uver verslapte; daarom verhief de Kerk
ze door Pausen en Concilies tot formee-
Vanwaar komt de wet
gevende macht?
die de Kerk ten allen tijde ln vollen
omvang heeft uitgeoefend?
ZIJ vloeit voort uit haar heelo wezen
en opbouw, uit haar Inrichting en zen
ding. Als vercenlglng. als de zichtbare
gemeenschap aller christenen op aarde,
als een volmaakte maatschappij bestaat
de Kerk uit overheid en ondergeschik
ten. Wat zou de kudde zonder herder en
de herder zonder herdersstaf zUn? Hoe
zou de Paus do woorden van Christus
kunnen volbrengen: „Weidt Mijne lam
meren en schapen? Hoe zou HIJ de
schaapskool kunnen openen en sluiten,
als Hl] niet de sleutelmacht bezat?
Christus heeft In de Kerk Zijn heilsin
stituut gesticht, om daarin alle menschen
zalig te maken. Daarom gaf HIJ Haar de
drievoudige volmacht: de leer van
Christus te prediken, de genademiddelen
uit te doelen, maar ook.,, dt Kerk te re-
geeren. dus wetten en geboden uit te
vaardigen. Dat ls goddelijke beschikking,
vastgelegd ln de woorden van den god-
delijken Stichter, vastgelegd ln de macht
om te binden en te ontbinden.
Wat zou echter deze macht bctceke-
nen als zU nlot het recht had. over het
onderhouden der geboden te waken en
zoo noodlg de overtreders te straffen?
Dit recht, om ontaarde, onwaardige en
schadelijke leden uit de katholieke ge
meenschap uit te sluiten, werd reeds ln
den apostollschcn tijd erkend en uitge
oefend. Wanneer de Meester ons uit
christelijke naastenliefde gebiedt, de
menschen. die misdoen, tereent te wij
zen. hoeveel te meer dan rust deze plicht
op de Kerk zelf! Wanneer de zondaar
naar de Kerk luistert en terugkeert van
zUn goddelooze wegen, dan kan hij als
rouwmoedige weer worden opgenomen:
zoo hl) echter niet naar de Kerk luistert,
dan zU hU U als een helden en een tol
lenaar (Matth. 18. 17—18).
Met treffendon ernst schrijft Sint Pau-
lus over een Corlnthlër, die aan de on
tucht verslaafd was. Krachtens de vol
macht onzes Heeren Jezus sloot hij den
tegennatuurlljkcn zondaar uit de
christelijke gemeenschap uit. „WIJ leve
ren hem over aan den satan, tot verderf
van het vleesch. opdat de geest behou
den wordt op den dag des Heeren Cl Cor
5. 35). Hem aan den Satan overleve
ren beteekent hem door den satan laten
beproeven, opdat de onzalige daardoor
tol Inkeer kome en zich bekeere. Het uit
sluiten uit de Kerk ls een daad van ker
kelijke rechtsmacht. De geêxcommunl-
ceerdcn zijn dan niet langer leden der
katholieke Kerk. zU verliezen alle op de
ze gemeenschap berustende kerkelijke
goederen, b.v. het recht op de kerkelijke
begrafenis, op het deelnemen aan de
Heilige Mis, en aan openbare processies,
Ja ook het recht op de Sacramenten.
Men schrikt van deze kerkelijke straf
fen en beschuldigt de Kerk maar al te
licht van hardvochtigheid en al te groo-
te strengheid. Doch deze critiek is niet
gerechtvaardigd.
Deze grootste kerkelijke straf legt de
Kerk alleen op voor de grootste vergrij
pen: afval van het geloof.
dwaalleer, schisma. Deze straf
andere zware delicten, zooals:
ring en aanmatiging van zuiver kerke
lijke macht en rechten, Intrede ln een
vrijmetselaarsloge, duel, e.d.
Dc Kerk en Hare geboden verachten
ls hetzelfde als Christus, haren Stich
ter. verachten. Daarom staat er ge
schreven: „Wie U hoort, hoort MIJ. wie
U versmaadt, versmaadt MIJ." (Luc. 10
18.1 De Kerk voltrekt den wil van den
Stichter Christus; straffen doet ZIJ
slechts met een bedroefd hart en bidt
om de genade der bekeering. Evenals
dc Goede Herder neemt ZU het rouw
moedige schaapje weer gaarne op.
„God wil niet den dood des zondaars,
maar dat hij zich bekeere en leve." In
dien geest handelt de Kerk en de ker
kelijke overheid,
Wie zyn de dragers van de
wetgevende macht?
Op dc eerste plaats bezitten de Paus
en de algemeene concilies wetgevende
macht over de hecle Kerk. Omdat den
Bisschop van Rome als opvolger van den
H. Petrus diens oppermacht van Chrls-
tuswege toekomt, bezit hij naast het
hoogste leergezag ook de opperste be
stuursmacht over dc gcheele Kerk. Daar
om zijn alle bisdommen en alle paro
chies, alle Bisschoppen er. Priesters en
geloovlgen. zoowel Individueel als collec
tief ondergeschikt aan den Paus. ZU zijn
Hem gehoorzaamheid verschuldigd ln
alle dingen van geloof en zeden alsook
ln zaken van kerkelijke discipline en
van hel bestuur der Kerk. De pauselijke
waardigheid ls niet alleen maar een eere
voorrang boven de Bisschoppen, neen.
lil) heelt Inderdaad dc absolute volmacht
die hem door Christus zelf ln den per
soon van den eersten Stedehouder Pe
trus werd verleend; alle besluiten van
alle Kerkvergaderingen moeten door den
Paus worden bekrachtigd; ook de Bis
schoppen zijn door den Heiligen Geest
aangesteld, om Gods Kerk te besturen
(Hand. 20 281. Doch alléén met en on
der het Opperhoofd: den Paus. „Chrls-
tus ls bij hen alle dagen tot aan het
einde van de wereld,"
De heilige leer van Christus blijft; zi)
ls onaantastbaar en onveranderlijk vast
met de rots van Petrus verbonden, zij
ls gegeven door God. „bij Wlen geen ver
andering bestaat of schaduw van wis
selvalligheid". (Jac. 1. 171. en „God ls
niet als een mensch d .t HIJ onwaar ls.
noch als een menschenzoon, dat Hij ver
andert." (4. Moz. 23. 19).
Anders echter Ls het met de gebruiken
en geboden, die dc Kerk ln dert loop van
dc eeuwen al naar de verschillen van
tijd en plaats verandert. Op haar
bestuursmacht berust ook het recht, ge
boden uit te vaardigen, bestaande geheel
of gedeeltelijk op te heffen (dLspensa-
lle.i Ook dc Bisschoppen kunnen naar
de mate van dc volmachten, die de Apos-
KANTOORBOEKHANDCL
HET VUL' ENHUIS
Langestr. 60 to. Krommertr. - Telef. 4828
SCHOOLBOEKEN
tolische Stoel hen verleent, om gewich
tige redenen dispenseeren. Daarentegen
bezitten zt] niet de macht en het recht,
de algemeene geboden, die de geheele
Kerk betreffen, op eigen houtje te ver-
Waarvoor zyn de kerkelijke
geboden gegeven?
ZU zUn voortgekomen uit de wijsheid,
de goedheid en dc moedcrlUke zorg van
de Kerk. Indirect zUn ze ook geboden
Gods. omdat zU door de Kerk krachtens
dc door God verleende macht om te bin
den en te ontbinden, werden uitgevaar
digd. Evenal het voornaamste gebod van
God, het gebod van de liefde tot God en
den evennaaste ln de Tien Geboden na
der wordt uitgewerkt en verklaard, zoo
verduldclUkt de Kerk op meer nauwkeu
rige en uitvoerige wUzc de goddelUke
geboden en bepaalt hoe ze moeten wor
den onderhouden. Daardoor leidt ZU
ons tot een heilig leven en .spoort ze ons
aan tot een leven van godsvrucht en
We zien dus, dat dc geboden van God
en de Kerk met elkaar ln nauw verband
staan; de katholiek zal dan ook begrij
pen, dat hij aan belden dezelfde strenge
gehoorzaamheid verschuldigd ls.
Een Christendom, dat zich van de ge
boden der Kerk weinig aantrekt. Is een
lauw. verwelkt Christendom, het mist de
frlschheid en de levende groeikracht ln
den Godstuln der Kerk.
Men hoort tegenwoordig vaak
wachtwoord: 8cntlro cum ecclesia!
voelen, meeleven met de Kerk! En dat
ls Inderdaad noodzakelijk.
We moeten opgaan ln het kerkelük
leven, vol oflervaardlgheid medewerken
in trouwe gehoorzaamheid aan de ker
kelijke overheid.
„Wilt bU het leven Ingaan, onderhoudt
dan de geboden." zoowel de geboden
Gods ais de geboden der Kerk, die Indi
rect van God komen. En „ZUn geboden
zUn niet zwaar". (1 Joan. 5. 3.)
EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK
...EN TOEN...
OVER EEN BUITENBOORD
MOTOR ZONDER BOOT
De Zcereerw. Pater Aux. Gulkers O. F.
M, zond ons uit Ternatc onderstaanden
brief dien we met genoegen plaatsen.
Hel was een heel doodgewone Zater
dagavond. De hitte van de dag was weer
voorbU ondanks dat de thermometer nog
78 wees. Ineens een geronk en waarach
tig 'n vliegtuig. Niet dnt dit zoo Iets heel
bUzonders Is hier. maar het uur was wel
erg ongewoon. Ik ging rustig door met
het klaar maken van mUn preek voor
den Zondag en Ineens was het geronk
weg. Dat was toch een beetje al te gek.
We gingen daarom even kUken aan het
-•-and er. Jawel daar lag een van de
uwe Dornler-vllegboolen van de Ma-
e heel rustig te dobberen. Wat was er
elgenlUk gebeurd? Misschien een de-
-t of een fout. In Ieder geval was de
vleugel gedeukt cn waren de motoren
kopje onder geweest. Enkele lichte
schrammen onder de bemanning. Mor
gen bU daglicht zullen we nog wel eens
kUken. Maar Ja op Zondag kan Je zoo
maar niet altUd even weg. Toch op den
terugweg uit de gevangenis waar elke
week onderricht gegeven wordt He
pen wc er even langs en toen lagen er
Ineens drie andere vliegtuigen bU. die te
hulp waren gekomen. Een heele conster
natie voor Ternntc. En daar stonden de
diverse bemanningen; een dikke twin
tig echte Hollandsche Jongens. Dat was
toch wel leuk ook. Er werd al gauw een
praatje gemaakt over Holland en we
zouden nog wel eens verder boomen.
natuurlijk!
_.j zoo'n kleine plaats als hier ls van-
Iedereen alles bekend en zoodoende
kwamen die jongens al eens gauw aan-
loopen er. vroegen ze mUn buitenboord
motor te leen om daarmee tusschen de
'liegtulgen onderling cn de kust te kun-
ïen varer. Ik vond het best en zei: Als
Je hem maar goed behandelt en onder
houdt kan Je hem meenemen, maar een
boot kan lk Je er niet bU leveren, om de
eenvoudige redenen dat lk er geen heb
Nu daar stonden ze van te kUken.
„Ja. maar pastoor, wat hebt U dan aan
e motor als U geen boot hebt?"
-We'." zeg Ik, „als Ik uit moet probeer
bootje te lecnen.
Nu, dat zouden ze dan ook doen. Ik
ees ze den weg en al gauw stonden we
het bewuste vaartuig. Maar dat V.»i
ev -gepraat,
tegen.
waren 't er allemaaf over
ar niet mee durfden te
ir begrepen ze r.lcts van. Dat wis te'
- en lk was niet te goed of lk moest
beloven om nooit meer met dat bootje
zee op te gaan.. En daar sta Je dan
KO, ,JCte^0Cde BcdraR! ElgenlUk drong
het roekelooze van het geval toen pas tot
-lu Rezongen? Een
paar dagen later zat Ik rustig thuis en
hoor. Ik een kabaal op straat, dat voor
Ternatc lang niet gewoon meer was.
Het komt steeds dlchterbU en Jawel
hoor, daar komen al die Hollandsche
jongens de pastorie binnen! En kort en
si het eruit „Pastoor, we
ns over gepraat cn hier hebt
geld voor een rrleuwe boot.
bondig k
hebben ei
de rest* moetU zi
n los
Nu. dat had lk nooit durven droomen,
Op een na allemaal niet-katholleken.
die den pastoor aan een nieuwe boot
wilde# helpen. Ik was er werkelUk
onder den Indruk. Wie had kunnen
ken dat aan een vliegtuigongeluk zoo'n
geluk vast zou zitten! Het leek wel een
roman. Maar toen. Dc eenlgc gelegen
heid om hier ceil fatsoenlUke boot te
krijgen ls: laten bouwen op de werf hier.
waar ook de groote motorbooten worden
gebouwd. Die menschen wilden ook wel
een beetje helpen, maar hel materiaal
ls zoo duur en er waren nog meer van
die vervelende dingen.
En daar zat de pastoor. Ik heb me suf
geprakkezeerd tot Ineens... eer. stukje in
de Eembode! Ja, dat moet ik doen.
Als die nict-kathollckcn wilden hel
pen. dan zeker mUn Katholieke stad-
genootcn. De mooiste droomen heb ik
al opgezet. Als Iedereen die dit leest
nu eens een kwartje geeft, of «Ie
meer kan missen iets meer. nu dan
moet het toch kunnen. En jullie voor
al. Verkenners en KJ.M.-ers. Helpen
jullie nu eens een handje.
Laat dat nu eens Je goede daad zün
gedurende een week. Helpen Jullie nu
eens de groote menschen die het zoo
druk hebben er aan herinneren en ver
zamelen jullie nu eens voor Jullie stad
genoot die kwartjes en twee kwartjes en
dubbeltjes. Maak er een kwartjes-actie
van. Kom Je een kennis van je tegen,
klamp hem aan en vraag hem of hU of
stukje over die boot gelezen heeft
het misschien vergeten te doent toen ze
de krant weer opzU gelegd hebben. En
als Je weer wat bij elkaar hebt, zal de
redactie van „de Eembode" het zeker
wel willen opnemen en verantwoorden en
dan krijg lk het wel. Vooruit, Jeugdbe
weging, zet eens een actie ln en zet Je
beste beentje voor. Voor alle gevers en
helpers een extra gebed en lk twUfel er
niet aan of heel binnenkort veranderen
we het opschrift en zetten erboven:
EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK... EN
TOEN WEER EEN GELUK.
Gaarne voldoen wU aan het verzoek
van Pater Gulkers. Alle giften, blnncn-
28, of aan het adres der familie Gulkers,
van Asch vin WIJckstraat 21 zullen ln
ons blad worden verantwoord.
We zullen een d u I x e n d-k w a r t-
j e s-a c t 1 e opzetten, want we veron
derstellen. dat Pater Guikers er met een
boot van f 250 misschien wel komen zal.
Wie eischt de eer van het eerste
kwartje voor zich op? Het start
schot heeft geklonken! - Red. Eembode.
De 8tlehUng „Zlekenhulsverplering"
Dml ook opname voor ZENUWZIEKTE
ACHT WEKEN wordt betaald.
<Adm. v. Asch v.WUckstr. 10 Tel. 0076)
Geloof en bijgeloof.
Wc kennen aHetnaUl de geschiedenis raai
den H. Thomoa. of beter van den ..taigek»-
vlgen Thomas", die niet wilde gekloven voor
25). Jou» liet hem zien. HIJ liet hem 'zijn
handen ln Zijn zijde leggen cn sprak: Wees
met ongoloovng, maar geloovlg. En toen ad-
de dc H. Thomas. „Mijn Heer en mijn God!"
Doch Jezus gaf ten antwoord „Za-hg zij. die
Geest ran gekmf: dat
dcüjk bouwen op Gods Woord; Jezus
gezegd „Dit ls Mijn lichaam'
ver dc godd""jkc waarheden. HIJ
(oed oordo bovennatuurlijke
achtige tegenwoordigheid v
De geest van geloof
Iet» heel anders dan dit levendig geloof
s het bijgeloof.
Bijgeloof ia misleid geloof, een geloof, dat
lan do schepselen toeschrijft, wat alleen
- i is. Het bijgeloof v.
n tot afgoderij lelden,
e dingen, menschen of
demonen eigenlijk goddelijke eer bewijst
In zekeren zin en tot op bepaalde hoogte
8 ieder bijgeloof afgoderij, omdat men daar
goddelijke eigenschappen ln de schopee-
Zoo bv. do waar-
Zoo oc* het waangcioof, dat sommigen doet
denken, dar, geluk of ongeluk ran bepaalde
teekens, dingen of gebeurtenissen afhangt,
W. van het getal 13. of ran een bepaalden
dag Vrijdag, (Quatertemper-Wocradttglof
«lelijk dat h
bedrog of zelfmisleiding (autosuggestie)
doen heeft dr *---
schrijft, dc God alleen
aan geen enkel actief
Ten tweede zondigt
'.lenigheid, ongeduldig
houtje zijn lof zou willen
Men behoeft echter niet in u
die wat meer kan don anderen, een heïscn-
natuurkrachten, die voor
onbegrijpelijk zijn.
Wijkt
natuurlijke of
i twijfelachtige gevallen
n den priester, voor sptriOs-
aarhod van christendom, catechismus
ngelte!
w P. Maschek). p. a.
Verlies geen tijd.
t Kan niet genoeg gezcld:
Besteed toch goed uw tljdl
Dc dagen vlieden heen
Strijd voor ons Roomsch
Heb liefde voor elkaar.
En sta blijmoedig klaar
De koninklijke hond
c ld] z
c Eemncs zat
achter zUn
wnae hij zich Inrollen, maar nij Kon zoo
gauw z'n drnni niet vinden. Bovendien
maakte een vlieg het hem lastig.
De Fratischc bouvier trok twee rimpels
loodrecht lusschen zijn oogen cn hapte naar
dc vlieg die sarrend z'n neus voorbijzocm-
de cn dan legde hl] zich zuchtend ln 'n rol,
z'n snuit tegen z'n staart cn kneep hij z'n
oogen dicht. Dc vlieg zetto zich op z'n knip
pend oor.
Nee. het leven was nog zoo slecht niet,
Maar de grijsklcurigc Fransche bouvier
was zich niet bewust van het drama dat
zich om zijnentwille tc Amersfoort afspeel
de. Daar zaten drie zwartgeklecdc heeren
achter een Indrukwekkende groene tafel.
Dnar stond een deurwaarder met ook al
eer penning aan zijn gelen halsband den
naam zijns meesters af te lezen, Daar kwam
zijn zwnnrgebaarde cn -gesnorde meester,
vergezeld van drie andere menschen. getui
gen A decharge, naar voren. Dnar stond een
f'Uksveldwachter op voorbeeldige wijze de or
de tc handhnven cn daar stond oen heele
bank vol adsplrnnt-verduchtcn hun beurt af
te wachten, plus nog enkele rijen getuigen..
Daar zat dc locale cn Interlocolc pers nijver
te schrijven. En dat allemaal terwtlle van
den grijzen Prnnschcn bouvier.
Burgemeester en Wethouders van Eemnes
1 ook o
:l papier volgeschre-
oen, die uiteindelijk
dcu Fraiuchcn bou
korf.
Waarom B. cn W. tot dit snoode plan wa
ren gekomen? Er was een Eemncsser politie
man cn aangezien dc Fransche bouvier het
blesje op des poll ticmans pantalon ontzag
lijk antipathiek vond, ging hij te keer als
een bezetene wanneer het polltloneele been
zich voor den drempel vertoonde. Schrik en
den politieman ln dc leden en
hij h
r zijn b
rapport samen tc stellen over dc kwaadaar
digheid van den Franschon bouvier.
Maar dc meester nam dat zoo maar niet
cn hij Het den muilkorf af om een offlcleele
rechterlijke uitspraak over dc kwestie uit te
kantoorbediende en een
Laren, mitsgaders 'n los werk
man uit Blartcum lieten huls. hBard cn ar
beid in den steek om ln Amersloort voor den
bouvier te getuigen cn presentiegeld te ont-
gltmlachcndc hond
noemde hem zells een „uiterst goeie lobbes."
„Maar die schieten ook wel eens uit hun
slot," zei dc kantonrechter.
Dc Ambtenaar meende, dat wellicht de
goede getuigenissen van invloed konden zijn
op do strafmaat, inuar dat de overtreding
bleef beslaan en die» elschte hu I 15.— of
10 dagen. B. cn W. zullen ook wel nlct licht
vaardig hebben geoordeeld, want zij schre
ven dat ZIJ hun bevel uitvaardigden „naar
aanleiding
tl opperbeste, vriendelijk-
„Hct u opvullend." zei de meester. ..dat
B, en W. geen feiten noemen. Ht
Koninklijke Hond en lk vind het
..Ik vuid den leeuw nog véél KoninklIJkcr,"
1 dc Ambtenaar. ,r
meentebestuur."
orfd tt
r die v
tusschen u cn het ge-
besloot dc kantonrechter en
t dan m3ar mee uitvechten.
Zes gulden of drie dagen,"
groetend en ging. De
getuigen haalden hun geld en ln Eemnes
zuchtend van
welbehagen, zijn pooten.
Room aan weerskanten van
den weg
Een der banketbakkers van den Leusder-
weg te Amersfoort had door een bediende
twee liter room ln Leusden laten halen. Niet
zoozeer om het spreekwoord te erkennen
„Wat Je van ver haalt ls lekker," maar in
verband met het feit dat dc room ln Leus-
den een halven gulden „-oedkooper ls dan in
Amersfoort. De zotheid van deze groote
prijsverschillen Is ln den gemeenteraad al
aangetoond. Kort geleden nog. Enfin,
dc knecht deed was strafbaar volgens
het Crislszulvelbeslult 1936. Hetwelk de bak-
nde, aangezien hij wel alle docu-
beschclden betreffende meel e.d.
ontvangt maar als nlct-melkboer verstoken
bUJIt van de melk-paperassen. HIJ had een
vergunning moeten hebben van de Algemee
ne Vereenlging van Consumpllemclk-handc-
laren.
De Ambtenaar wilde rekening houden met
het feit dat verdachte dc bepalingen niet
ontving en hij eischic f 0.50 of een dag,
Dc bakker herinnerde mui het door hem
geleden verlies omdat do room in beslag wss
genomen. HIJ vond het een groote dwausheid
dat aan de eonc zijde van Laan 1014 de
room 1.40 en aan de andere zij 96 cl. per
liter kostte. Het. prijsverschil t» thans min
der, nu men merkte dat dc bakkers zelf
«m
De
ihult
Vogelvrijverklaarde kuikens
Een man uil Voorthulzen had zonder dam
toe gerechtigd le
werking gezet om
Dc Ambtenaar e
BEL OP 4242
Fa. L. A. A. VAN
HAMERSVELD
AMERSFOORT
OU t>£-
FEESTVIEREN
Een der tcerc kwesties ln het Amers-
lortsch vereenlglngsleven la altUd de
flnar.cleele geweest en ze zal het wel al
tUd blUven ook, want het „op de pen
ning zUn" en het elk halfje omkeeren
het uitgegeven wordt, zit ons nu
eenmaal ln het bloed. Dat ls nu niet een
speclflek-Kelenstadschc eigenschap,
we zouden het een mldden-Neder-
landsche kunnen noemen,
Vandaar dat uren plegen te worden
gespendeerd aan- het vaststellen van
huishoudelUke reglementen, regelende
de contrlbutle-kwestle.
Hebben we het niet eens meegemaakt,
at een vereenigIngsbcstuur voelde fi
nancieel vast te 1 oopen en toen met
drastische voorstellen was gekomen om
de contributie met 66 pCt. te verhoogen.
ten „tevreden" mocht zUn met een
verhoo0.ng van 17 pCt.? Dit maar ala
voorbeeld van onze financleele behou-
densgezlndheld.
opgegaan over het
feit, dat de viering van de geboorte van
Prinsesje Irene wat sobertjes Is ge
weest. Men had er gehoord enkele op
merkingen wel wat meer van ver-
Allemaal goed en wel. maar wie moet
daar voor zorgen?
„De Oranjevereenlglng!" zal de eerste
opmerking zUn.
Best. maar die arme Oranjevereenl
glng begint zoetjesaan overbelast te ra
ken. Sedert begin '38, dus ln ruim an
derhalf Jaar hebben we nu al gevierd;
de geboorte van Prinses Beatrix,
de geboorte van Prinses Irene,
Zeven vorstelUke verjaardagen,
Regeerlngsjublleum h.M. de Koningin.
Dat ls toch eens wat anders dan ln de
Jaren toen de Oranjevreugde zich alge-
uiten kon bU gelegenheid van twee
vorstelUke verjaardagen per Jaar.
En daarom moet men. nu de gemeente
platzak ls, wat consideratie hebben met
Oranjevereenlglng err niet meer
elschen dan zU kan geven.
i moet de contributie verhoogen
lidmaatschap moet algemeen
zUn. Wie gaat daar eens actie voor voe-
likcno die belde geen recht van be
daar ter plaatse hadden 2 maal
- - of 2 maal 8 dagen hechtenis en ver
beurdverklaring van machine en vemietl-
Dc verdachte vroeg zijn broedmachine te
rug omdat hl] Inmiddels een vergunning
voor broeden had gekregen.
,-Ja. maar alleen voor Noord-Hollandsche
Blauwe," zet dc Ambtenaar, „en die knn
iedereen krijgen. Nee. nis Ut de in beslagne
ming niet had gevraagd, zou lk een panx
••onderü gulden boete hebben geétscht"
De kantonrechter gaf den verdachte voor
e toskomst een vaderlijke wenk. „U had
ie broedmachine ln een klem achterhuisje
laan. hè? Nou. da's vrij dom. want 8...
an iedereen controleeren!"
Zoo. dat wist de broeder dus voor de toe-
omst. Maar hij zal dan zelf op z'n eieren
Mijnheer v, d. b. uit Nijkcrk had ln Am-
hem 900 cendagskulkens gekocht en hij zei
tint het allemaal hennetjes waren.
„Als u dut bij ecntlngskulken» kunt vaat-
stcHcn. kunt u geld verdienen!" zei do
kantonrechter.
m T TB a htb K al* henentle* krocht,**
.Ok ken iemand," zei de kantonrechter,
„die had duizend hennetje» gekocht en ach,
tcraf bleken het 990 hanntjr» en 10 henne
ries te zijn.,' Het vonnl» luidde f 60.— o!
20 dagen. Eenzelfde »trnf kreeg N. K d
chauffeur die het uukje vervoerd had o
zich verdedigde met het argument dat hll
aan dc heelo zp»k nar. ws -.r.
P*rt noch deel had.