igcdochEcro
DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Verrolt Retraite.
Vrijdag 10—13 Mev. Mannen en Jon
gemannen. verg. I 6.50.
Dinsdag 1411 Nov. Mannen (St.
laël e.a.) verg. I 6.50.
Zaterdag 18—21 Nov. Meisjes.
t 6.50.
Dinsdag 21—24 Nov. Ongeh. Dames,
verg. f 10
Zaterdag 2528 Nov. Mannen (Dioc.
Actie v. God), verg. 1 6.50.
Zaterdag 2—5 Dec. Mann, en jonge-
mann (Credo Pugno) f 6.50.
Zaterdag 9—12 Dec. Heeren. verg. f 10
Dinsdag 12—15 Dec. Geh. Vrouwen
(Dioc. Actie v. God) f 6.50.
Zaterdag 16—19 Dec. Meisjes, verg.
f 6.50.
Woensdag 20—23 Dec. HBS. Hilversum
verg. f 6.50.
Zaterdag 2325 Dec. Mannen en jon
gemannen (Kerstretr.) f 6.50.
r 1
Dinsdag 2—5 Jan. Mann. en Jonge-
mann. (Bouwvakarb.) f 6.50.
Zaterdag 8—9 Jan. Mannen en jonge-
manen (Vlnkev.. Eist, Hulsscn, Groessen
e.a.) verg. f 6.50.
Dinsdag 912 Jan. Mannen (A.B.TB.
Utrecht) verg. f 6.50.
Zaterdag 1316 Jan. Meisje» verg.
I 6.50.
Dinsdag 1619 Jan. Mannen (ABTB
Gelderl.) verg. t 6.50.
Zaterdag 20—23 Jan. Jonge Boeren
Tuinders. Utrecht I 6.50.
Zaterdag 27—30 Jan. J
Tuinders Friesland f 6.50.
Dinsdag 30 Jan—2 Febr. Meisjes, verg.
f 6.50.
De Directie van 't Retraitenhuis ver
schaft U op aanvrage ook de reductie
bons voor de Ned. Spoorwegen. Tel.
K. 3490—4008.
De genezing van tien
melaatschen
L Lucas: XVII.
priesters. En het geschiedde terwijl sij gin
gen. dat rij gezuiverd werden. Een van
den. ziende dat hij gezuiverd was, keerde te
rug en verheerlijkte God met lulde ste
En Jerus antwoordde en relde: Zijn er geen
tien geruiverd? Waar rijn dan de negen?
Daar ka niemand gevonden, die terugkeerde
en God verheerlijkte dan deze vreemdeling.
En HIJ relde hem: Sta op, ga; want uw ge-
toot hoeft u gerend gemaakt.
Pastoor: Hier hebben we een be
richt. dat bU geen der drie andere Evan
gelisten te vinden is.
Sceretsrls: Is daar soms een bl-
•ondcre reden voor te vinden?
Pastoor: Misschien wel deze. dat Lu
cas. die zich met de studie en de praktijk
der geneeskunde had beziggehouden en
door Paulus ..de medicijnmeester" ge
noemd wordt, bil voorkeur gevallen van
wonderbaarlijke geneeskunde boekte, die
Hem als medicus meer dan de anderen
boelden. Vooral bet cureeren van de on
geneeslijk geachte melaatschheid moest
zijn belangstelling gaande maken. De Jo
den dachten, dat melaatschheid een
«lekte was, die tot straf voor een bizon-
dere zonde strekte, en meer dan elke
andere krankheid een teeken van Gods
ongenade inhield, daarom heeft
Christus, gekomen om de oinde weg te
nemen en Gods toorn af te wenden, er
bteondere zorg voor gedragen om de me
laatschen te reinigen, die HU op zijn
weg ontmoette. Waarschijnlijk trok Hij
juist met het doel deze ongelukklgen
te vinden en te helpen het grensland
tuaschcn Samaria en Galiiea door. Als
HU nu In zeker dorp kwam
Jansen: Altijd op uit om mUn
aardrijkskundige kennis te vermeerderen
wou Ik wel graag den naam van dat
dorp weten, om mij beter te kunnen
orttnteeren. weet u
Pastoor: Jammer voor Jansen ver
grijst het Evangelie dien, maar 't moet
plaatsje van betcckenls geweest zijn,
aangezien 't niet minder dan tien me
laatschen telde. Deze weerzlnwekken-
ziekte, die eerst de huid, dan het
csch en daarna de beenderen a
tte, komt In Europeesche landen
goed als niet voor, maar moet ln
Oosten tUdens Jezus" omwandeling
voorkomend verschijnsel ge
it zijn.
riep om 1
Pastoor: Precies, en daar de
monleele Wet nog van kracht was, droeg
Christus er zorg voor, dot zij werd nage
komen en dat haar goede
hooggehouden. Wie aan zijn Uchaam
priesterklasse hun reiniging voltooide.
Drie lammeren werden onder zinrijke
ceremoniën als schuld-, zoen- en brand
offer aan God opgedragen; voor de ar-
werden twee duiven in de plaats
der kostbare lammeren gesteld.
Keeren we nu tot de melaatschen van
ons Evangelie terug. Uit de maatschappu
gebannen deelden zij brocderlUk hun
afzondering en schande en schamel on
derhoud. Gemeenschappelijk leed had
hen de klove doen overstappen, die ln
normale omstandigheden de Joden van
den Samaritaan gescheiden hield, Z
sleepten ze aan dien uithoek van 1
dorp hun treurig leven voort, tot ze
een dag Jezus van Nazareth van vei
zagen naderen.
Broe ra: Maar hoe wisten ze,
Hij het was. Hoe kwamen ze er toe.
HU In staat zou zUn hen te genezen?
or: Ik zou zoo denken: als
morgen aan den dag een afdoend mid-
tegen tering gevonden werd, wisten
teringlijders binnen een week, waar
net hun kwaal hadden heen te gaan.
Jesus, de wonderdoener, was een bekende
veelbesproken figuur geworden
Joodsche land, dat kon niet anders. En
menlgwerf hadden de ongelukklgen
onder elkaar verzucht en gemijmerd:
too HU toch dezen kant eens ult-
allicht, dat HU zich ook over ons
ontfermde!
Daar ontmoeten ze Jesus op het
oogenbllk, dat HU het dorpje blnncn-
zlch door een priester laten
ken. die naar de Lev. 13. 4348 gegeven
voorschriften had uit te maken of hier
een geval van melaatschheid aanwezig
was. BU constateering van melaatschheid
werd de lijder voor onrein verklaard,
van het maatschappelijk verkeer bui
tengesloten en naar een barak bulten
den stadsmuur verwezen; hU werd ver
plicht gescheurde kleederen te dragen,
zUn kin te bewimpelen en de voorbij
gangers te waarschuwen met het geroep;
onrein! onrein! Wanneer de priester
daarentegen een melaatsche, die hem
getoond werd, voor volkomen genezen
verklaarde liet hU twee volgens de BpUg-
wet „reine" vogels, benevens cederhout,
coccus en hysop ln een aarden vat met
water naar de barakken bulten de muren
brengen. Coccus, waarnaar
bekende cochenille genoemd wordt, was
een kleurstof uit de eieren van de schild
luis bereid, hysop een aromatische plant,
uit de familie van den KJm. Een der twee
vogels werd boven het vat gedood, dat
rijn bloed rich vermengde met het water.
De levende vogel werd zei
met bloed vermengde water gedompeld,
waarop de melaatsche daarmee bespren
keld en de vogel vrUgelaten werd.
Daarop moest de gereinigde zUn kleede
ren wasschen. zUn haar scheren, zich
boden en zeven dagen lang zich afzon
deren ln zijn huls. Op den zevenden das
werd het wasschen, scheren en baden
nogmaals herhaald en dun eerst mocht
hU ln het Heiligdom op den Tempelberg
verschUnen. om de voorgeschreven of
fers op te dragen. In het noordwesten
den ..Voorhof der vrouwen" bevond
ln den tempel een vertrek, waar de
door den priester rein verklaarden
den bUeengebracht. Zoodra de M1 g r e.
h a, de gewUde gong, weerklonk, voer-
e hen een dienstman naar de NlcaDOr-
poorl. waar het hoofd der dienstdoende
i en hij hief zijn stem op ln lof en
dank, zooals hU het te voren deed in
smeekgebed. Een zaak. die evenals nu
ook toen aan de orde van den dag
scheen. Als de nood niet meer nUpt, ver
geten we in negen van de tien gevaUen
het huisnummer van onzen weldoener,
n wanneer in onze kerken twee soor-
in van altaren waren opgericht, het
•n om Iets te vragen, het ander om te
danken, tien tegen een, dat het eerste
van menschen, het tweede ledig
itverkocht zou staan. Merk hier de
bijzondere notitie op die Christus van
dien eene nam, van den Samaritaan,
die dankbaarheid toonde: ZUn er geen
tien gezuiverd? Waar zijn de negen?
Daar ls niemand gevonden, die terug
keerde dan deze vreemdeling. Het geeft
te kennen hoe HU toornt, wegens de on-
baarheld van het Joodsche volk,
voor wie HU zooveel heeft gedaan en van
le HU zoo weinig heeft ontvangen.
WUlems: Kon die lofspraak op
den vreemdeling niet beduiden, dat ook
heldensche volken eenmaal tot den
HU zich van zUn reis verkwikt heeft,
maar zorg dragend, dat ze op
afstand bUjven, waartoe de Wet ver
plichtte verheffen zU te zamen hunne
stem en roepen: Jeens, Meester ont
U onzer!
Jansen: Korte metten!
Pastoor: Kort maar krachtig,
want alles wat er te zeggen of te vragen
viel, bleek er in vervat. Ze erkenden in
Jesus hun Meester, hun Messias, gelo
den in Zijn macht en vertrouwden
ZUn goedheid, verklaarden vol deemoed,
dat ze naar zUn hulp uitzagen ei
alles ln vijf woorden.
Secretaris: Om nog te zwUgen,
dat ze te zamen baden, want vai
gezamenlijk gebed leert Christus, dat het
uitermate vruchtbaar ls.
Pastoor: Op de waarschUnHJk-
heid van die veronderstelling vestig ik
de aandacht wegens het feit, dat op
staanden voet zonder vieren en vUven
hun bede verhooring vond. HU, hen
ziende, zeide: Gaat, vertoont aan d<
Broers: Een oogenblikje! Zooeven
werd ons uitgelegd, dat die priesters
de gevallen van melaatschheid hadden
te oordeelen en bU hen het noodlge ver
lof te bekomen was om bU genezing van
die kwaal weer ln de maatschappU terug
te keeren. Maar dit ls hier de zaak toch
niet. Niet om onderzocht te worden
HU hen hoogerop, want eerst op
daarhoen greep hun genezing plaats.
BUjft de vraag: om wat reden wei
eigenaardig gebod gegeven?
Pastoor: Het was een op de proef-
stelling van hun gehoorzaamheid, zoo
als dit ook met Naaman het geval
Ga heen en wasch u ln de JordaanEen
kleingeioovlg hart had wellicht gen
neerd: Laat HU óf om genezen óf
zeggen, dat HIJ dit niet verkiest! Maar
bet deemoedig en crfcenteUJk hart
deze tien melaatsehen was bereid
blindelings te doen, wat Christus gebood.
WaarschJJnlUk zat er nog deze andere
bedoeling achter om namelUk een
spraak of getuigschrift van den priester
uit te lokken, dat de genering radicaal
en blUvend was en tevens de priester-
op te wekken om te onderzoeken
len Eene, die zulk een macht
Keerde terug, maar hoe?
Met groote stem God verheerlUkend.
tonnend dat rijn genezing van Hem
stoor: Zeker, maar dit was dan
geen nieuw blUk, maar de bevestiging
wat vroeger reeds was voorbeduid
i n s e nIn de roeping der Drie
koningen.
i e t e r s En in de lofspraak op
het geloof van den Romcinschen Hon
derdman.
Broers Ook in de tweede broods-
vermenigvuldiging, voorafbeelding van
het Sacrament des Altaars, teweegge
bracht om de heidenen te gerieven.
Pastoor: Nu nog één woordje.
Sta op, sprak Jesus, uw geloof heeft
gezond gemaakt.
Jansen: Niets bUzonders, gezond
dat waren ze reeds!
Pastoor: Genezen van de lepra
door de macht van Christus uit mede-
doogen met hun UJden, zeker; maar hier
Is sprake van wat anders en wat beten
Van den man, die op het aangericht
voor Jezus' voeten ligt. God verheer
lUkend met luider stem, wordt hier de
ziel genezen, de ziel gered. Jesus voor
zegt hem zUn bekeering, zjjn volharding
ten einde toe; canoniseert hem, om zoo
te zeggen, reeds vooruit.
Het beste bewijs, dat dankbaarheid
den weg opent tot nieuwe weldaden. God
speelt nooit quite met ons, ZUn mild
heid moet het laatste woord hebben. En
gaande van dankzegging tot nieuwe ge
nade komen we ten leste tot de geluk
kige eindgenade, die van een zalige
eeuwigheid.
MAX.
VERBETER DE WERELD
- BEGIM BIJ JE ZELF
KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMBODE" VAN 25 AUG. 1939
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425
EPISTEL EN EVANGELIE.
Broeders: Welnu, de Beloften aUn ge
daan aan Abraham en aan zijn zaad: ei
wordt niet gezegd: aan zUn zaden", als
of er spraak was van meerderen, maat
„aan uw zaad", als van één, en dit ls
Christus".
Ik besluit dus: een vroegere geldige
wilsbeschikking Gods wordt niet ongeldig
gemankt door oen wet. die vierhonderd
dertig Jaar later komt. zoodat de Belofte
zou komen te vervallen.
Welnu, wanneer dit Erfdeel werd ge
schonken uit kracht van de Wet. dan
zou het niet zijn geschonken uit kracht
dor Belofte. En toch heeft God het door
ecu Belofte aan Abraham goedgunstig
verleUd,
Wat heeft de Wet dan voor zin?
Om wille der overtredingen ls se
u rijn
gekomen, tot Wiens de Be lof te gericht
was.
ZU werd door engelen uitgevaardigd
door tuasotienkomat van een middelaar;
wolou een middelaar van één persoon be
staat er niet; en Gcd ls één
Is dan soms de Wet met Gods Belofte
reu. die het leven kon schenken, dan sou
de gerechtigheid Inderdaad afhankelijk
rijn van de Wet; maar de Schrift heeft
alles opgesloten onder de zonde, opdat
de Belofte aan de gekro-rtgen zoo worden
vervuld door het geloof ln Jeous Chrts-
BVANGELÏE
Volgens den H. Lucas 17. 11-19.
In dien tUd op rijne reis naar Jerusa
lem trok Jezus langs de grens tusschen
Samaria en GaHloa. Toen HU zeker dorp
binnenging, kwamen Hem tien melaat
schen tegemoet. Ze bleven op een af
stand staan, en riepen luid:
Jesus. Meester, ontferm U onzer.
Toen HIJ ze zag. zet HU hun:
Gaat heen. vertoont U aan de pries-
Eén van hen keerde terug, zoodra hU
rich genezen zag.
Met luider stem verheerUJkte hii God
en hU viel op rijn aangericht neer voor
rijn voeten, en dankte Hem
Ka dat was een Samaritaan.
Nu nam Jeaus het woord en sprak:
ZUn er geen tien gereinigd?
Waar xljn le negen anderen?
Heeft men niemand anders terug zien
keeren. om eer te bregen aan God, dan
deren vreemdeling alleen?
En HU relde tot hem
Sta op. en ga
a, uw geloof heeft U
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl
Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 5923
Postgiro no. 93297.
ZONDAG 13e Zondag na Pinksteren,
de H.H. Missen zUn om 7 uur. half 9 en
om 10 uur Hoogmis. Collecte voor eigen
kerk. Om 6 uur Lof met Rozenhoedje.
Donderdag van 68 uur blechthooren.
Vrijdag Eerste VrUdag van de maand,
de H. Missen zUn om 7 uur, om 8 uur ge-
zongen H. Mis en om 9 uur. 's Avonds om
7 uur Lof met Litanie en Acte v. toewU-
dlng aan het H. Hart.
Zaterdag van 4 uur tot half 9 blecht
hooren. Om 7 uur Lof met rozenhoedje.
In de week zUn de H.H. Missen om
half 8. 8.10 en 9 uur.
Uit de parochie-registers:
Overleden: Henrlette Vercoutre-Char-
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht no. 37. Telefoon 58
schapslof.
Dinsdag half 10 gezongen huwelUks-
Woensdag 1
mis. 's Avond
der vrouwen.
Donderdag half 10 gezongen huwelUks-
mls. "s Avonds 7 uur Lof.
VrUdag eerste VrUdag der maand,
kwart voor 8 gezongen H. Mis, 's avonds
7 uur Lof.
Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid om t
DagelUk» de H.H. Missen om 7, 8 en
Uit de parochie-registers:
Overleden: Wouter Alferlnk.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor
t Zand
W. A. J. M. Oostveen
Zand no. 29
10. 31 Telefoon 8825
Giro 116328.
ZONDAG 13de Zondag na Pinksteren.
H.H. Missen om half 7, 8 uur. kwart over
9 de Hoogmis met volkszang en te 10.45.
Collecte voor het Leo-Gestlcht te Bor-
culo. welke ten zeerste wordt aanbevolen.
Te 6 uur Lof met Rozenhoedje. Lied no.
63.
Dinsdagavond te 7 uur Lol met Ro
zenhoedje gebed en Lied ter eere van St.
Franrircus Xaverlus.
Donderdagavond van 69 gelegenheid
om te biechten.
VrUdag te 7.45 gezongen H. Mis voor,
de levende err overledene leden var
Genootschap van het H. Hart. Te 7 uur
Lof met Rozenhoedje en Akte van
wUdlng. Lied no. 115.
Zaterdag van half 4 tot half 10
genheid om te biechten. 7 uur Lof
Rozenhoedje ter eere van O. L. Vroi
AltUddurenden BUstand. Lied no. 79
Zondag collecte voor de armen.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Lambertus Adrlanus. z. van
Johannes van der Linden en Barbars
Snijders Hendrlkus z. van Jan Llgte-
stUn en Gerarda Herder.
In den Heer overleden: Johanna Ke-
verkump. LodewUk Mos te rt man.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat
Pastoor: J. H.
Matthias Withoosstraat
Telefoon 4631 Giro ni
door den Weleerw. Pater A. v. Luyn
V. D. Na die H. Mi» Te Deum. Om 5 uur
tdus niet om 6 uur) plechtig Lof.
Woensdag om 9 uur geen H. Mis, om
half 10 gezongen huwelUksmls voor W.
A Galesloot en H. A. v. Zullen.
Donderdag Blechthooren van 6 tot 7
ur en daarna van 8 tot 9 uur uitsluitend
volwassenen en nlet-schoolgaande
VrUdag eerste VrUdag ter cere van het
Hart. om 8 uur gezongen H. Mis, om
7 uur Lof met Litanie van het H. Hart
en akte van toewUdlns. Om half 8 geen
H. Ml».
DagelUks de H.H. Missen om 7. half 8,
8 uur en 9 uur.
Zondag 3 en Zondag 10 September zal
het kerkbestuur zitting houden tot het
innen: der driemaandelUksche banton-
pacht en wel na de hoogmis tot halt 1.
Zondag 3 Sept. zal door den KB.O. uit
de Henricuskerk weer worden uitgezon
den de plechtige Hoogmis met Te Deum
wegens den verjaardag van HM. de Ko
ningin. De Hoogmis zal worden opge
dragen door den Kolonel-Hoofdaalmoe
zenier van Leger en Vloot, Mgr. J. J. J.
Noordman. geassisteerd door Majoor-
Aalmoezenier J. Brouwer en den weleerw.
heer J. J. J. Noordman, subdiaken van
het Aartsbisdom.
Maandag 4 Sept. begin van het school
jaar zoowel voor de jongens- als de
meisjesschool. Kinderen die nog niet zUn
aangemeld kunnen steed9 opgegeven
worden bU de hoofden der scholen.
HAMERSVELD
LITURGISCHE
KALENDER
ZONDAG 27 Aug. 8 uur Vroegmis, half e
Hoogmis, half zes Lof met Rozenhoedje voc
het behoud van den vrede.
er eere van hat H. Hart van Jezus, 's Avonds
Zaterdag, gelegenheid om le biechten om
HOOGLAND
E ST MARTINUS.
Pastoor: W. S, J. DE JONG.
Kerklaan. TeL J.
.ZONDAG. 8 uur Vroegmis, half 10 de
zenhoedje. In belde H. Missen coll. vooi
Gesticht te Borculo. Op het Kerk
speldjesdag voor Herwonnen Levcnskrac:
h. Mis op Leo's Oord.
Maandag.
-e H. Mis.
Dinsdag hall 8 1
Woensdag, half
Mis.
Donderdag, hall
H. Mts.
Vrijdag, lste Vrijdag, toegewijd aan het
Hart van Jezus, volle afl.. lste H. Mis oir.
rtJLuur ges. H Mis met de gcbruikelUkc
I late H. Mis. 8 uur
8 lste H. Mis, 8 u
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor HENDRIKS.
Burgemeester van TuylstraaL
TeL NUkerkervcen 285.
e biechten o
Donderdag. Oelegcnheld or
Vrijdag. Eerste Vrijdag van de maand, de
H. Communie wordt uitgereikt om kwi
over 7. 8 uur en onder de gezongen H.
van hall 9. Des avonds om 7 uur Lof.
Zaterdag. Gelegenheid om te biechten
hall 6. half 7. na hel Lor. en om 8 en 9 ui
Om 7 uur Marialof.
Zondag as. na de Hoogn s zal het „Te
Deum" worden gezongen wegens de verjaar
dag van H. M. de Koningin. Onder belde H.
Missen collecte ten bate van Eigen Kerk.
Week van 27 Aug.-2 September)
Zondag 27. Groen. 13e Zond. rut Pin tot.
TUdelgen, Mis Resplce. 2e geb. H. Jose
ph us Calasantius, Credo, Pref. H. Drie
vuldigheid.
Utrecht 2e geb. KerkwUdlng.
Vespers van dezen Zondag.
Maandag 28. Wit. H. Auguztlnus. 2e geb.
H. Hennes. Credo. Overal gewone Pre
fatie.
Utrecht: 2e geb. v. KerkwUdlng. 3e H.
Herme». Credo.
Dinsdag 29. Rood. St. Jan's Onthoofding.
2e geb. H. Sabina. Overal gewone Pre
fatie.
Utrecht: WIL Octaafdag van KerkwU
dlng. Mis Terribllls, 2e geb. en laatste
Evangelie van SL Jan's Onthoofding,
geb. H.H. Fellx e._.
Donderdag 31. Wit. H. Raymundus No-
natas.
VrUdag 1 September. Wit. H. Egldlus, 2e
geb. H.H. Twaalf Broeders, 3e A cunc-
tls.
Of: Wit. Ml» v.h. H. Hart, Cogltatlones
Gloria. Credo, eigen Prefatie H. Hart.
Zaterdag 2. Wit H. Stepha^s. Koning.
2e geb. A cunctis, 3e naar keuze.
RETRAITEN
AUGUSTUS.
Woensdag 30 Aug.—2 Sept. Geh. Vrou
wen (Groningen e.a.) ƒ6.50.
September
Zaterdag 9—12 SepL Mannen en Joo-
Zuterdag 2326 September MUltle-
pllchtlgen e.a., verg. t 6.50.
Woensdag 27—30 Sept. Meisjes (os.
Kweeksch. Arnhem) f 6.50.
Woensdag 4—7 October Bonlfaclua-
Lyceum, Utrecht, verg. f 6.50.
Dinsdag 16—13 Oct. Gehuwde vrouwen-
verg. f 6.50.
Dinsdag 17—20 Oct. Dames (Charita
tieve vereenig.) f 10.
Zaterdag 21—24 Oct. Mannen (St. Ra
fael). verg. f 6.50.
Dinsdag 24—27 Oct. Meisjes, verg.
Dinsdag 31 Oct.—3 Nov. Gehuwde
Vrouwen, verg. f 6.50.
Dinsdag 7—10 Nov. Gehuwde Dame*,
verg. f 10.
Beleefd verzoek zich aan te meldan
bU de Directie. 8L AUonsus Retraite
huis. Barchman Wugtlerslaau. Amers-