DE KLOKKEN VAN ST. JORIS OUDERS! RETRAITEN Zaterdag 21—24 Oct. Mannen (St. Ra- faël). verg. t 6.50. Dinsdag 24—27 Oct. Meisjes, verg f 6.50. Zaterdag 28—31 Oct. Personeel Jan Jongerius Otr. e. a. pL Dinsdag 31 Oct.—3 Nov. Gehuwde /rouwen, verg. f 6.50. Dinsdag 7—10 Nov. Gehuwde Dames terg. f 10. VrUdag 10—13 Nov. Mannen en Jon gemannen. verg. 1 6.50. Dinsdag 14—17 Nov. Mannen (St. Ra- faël e.a.) verg. f 6.50 Zaterdag 18—21 Nov. Meisjes, verg. 1 6.50 Dinsdag 21—24 Nov. Ongeh. Dames, verg. f 10 Zaterdag 25 Dec. Mann, en Jonge- roann. (Credo Pugno) f 6.50. Zaterdag 9—12 Dec. Heeren. verg. 1 10 Dinsdag 12—15 Dec. Geh. Vrouwen (Dloc. Actie v. God) f 650. Zaterdag 16—19 Dec. Meisjes, verg. I 6.50 Woensdag 20—23 Dec. H.BS. Hilversum verg. f 6.50. Zaterdag 23—25 Dec. Mannen en gemannen (Kerstretr.) f 6.50. Zaterdag 30 Dec.—2 Jan. Mann. en Jongemaun. (Gendt e.a.) f 6.50. Dinsdag 2—5 Jan. Mann. en Jonge- mann. (Bouwvakarb.) 1 6.50. Zaterdag 6—9 Jan. Mannen en Jonge- tnanen (Vinkev.. Eist. Hnlssen. Groessen '"Dinsdag 9—12 Jan. Mannen (A.B.T.B. Utrecht) verg. f 6.50. Zaterdag 13—16 Jan. Meisjes verg. X 6.50 Dinsdag 1619 Jan. Mannen (ABTB Gelderl.i verg. f 6.50. Zaterdag 20—23 Jon. Jonge Boeren Tuinders. Utrecht f 6.50. Zaterdag 27—30 Jan. Jonge Boeren Tuinders Friesland f 6.50. Dinsdag 30 Jan.—2 Febr. Meisjes, verg. f 6.50 De Directie van 't Retraltenhuls ver schaft U op aanvrage ook de reductie bons voor de Ned. Spoorwegen. Tel. K. 3490—4008. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie. St. Alfonsus Retralten huls. Barchman Wuytlerslaan. Amers foort. ZORGEN WE DAT HET WEER NIET ZOO WORDT ..Slechts met de uiterste waakzaamheid kon Pater Adr. Adr. Boom (15S4—1615) er'- slagen, zich uit de handen zijner vervolge te houden. Onbegrijpelijk ls het. hoe hij in 1603 ln Groningen, wasr roomsch en on- roomsch hem kende, heeft kunnen binnen sluipen. en weken lang er heeft kunne beiden aan het zielenheil. Terwijl hij preekte, stond een der aanzienlijkste Katho lieken bij den preekstoel gereed ln geval van overrompeling, dadelijk de prlesterkleeren van den pater aan te trekken en In schijn de preek voort te zetten, om z66, terwijl hij zelf gevangen genomen werd. sar Boom gelegenheid te geven te ontani aldus lezen wij een citaat uit den tijd ..St OVER IODENBEKEERING EN LONDENSCHE ACHTERBUURTEN Een priester heeft van de kerkelijke over heid verlof gekregen nu en dan tijdens de godsdienstoefeningen de synagogen van Lon den te bezoeken er zijn er ruim 40 om zich beter op de hoogte te stellen van het godsdienstig leven der Joden. en.zich te stichten aan den diepen emit en eerbied van vele kerkgangen. Een» f—- gezcld, en 3 synagogen bez aan onze kleedU heffl goed Katholieke geeetelijl n war el ter niet het minste beletsel hoffelijke ontvangst. Ais we ietwat weifelend t bleven staan, kwam een bei goede plaats aanwijzen, en Hebreeu- h kerkboek met hand. Terstond voelde Ut m> hoofdzaak rongen en beden b lk hem ver ingang vertaling HET COELIBAAT IN R.K. KERK DE VERPLICHT VOOR DE PRIESTERS DE TWEEDE CONFERENTIE, gege ven door Pater Lector Winkel O P. liï de R. K kerk op het Zand. had tot onderwerp het Coellbaat ln de R. K. Kerk. Onder coeillbaat wordt verstaan: de erpllchtlng voor de geestelijken. Ie de hoogere wijdingen (onder-dlaco- naat. diaconaat en Priesterschap! ont vangen- hebben. In ongehuwden staat de zuiverheid te bewaren. Deze verbintenis Is een gelofte, krachtens welke zU een zonde tegert de zuiverheid voor hen te vens ls een zonde van heiligschennis. In de eersle eeuwen werd het coellbaat vrijwillig onderhouden. In de vierde eeuw begint de Kerk het wette 1 ij k vast te leggen tnet verschil tusschen Oosten en Westen. In de Oostersche Kerk geldt deze wet: Wie eenmaal geestelijke ls. mag niet meer huwen, maar vöör de opname in den geestelijken staat (onder-dlaco- naat) is het geoorloofd te huwen- en als geestelijke gehuwd te blijven, behalve een Bisschop. Tegen dezen toestand, door de Pausen diep betreurd, maar toegelaten, om erger te voorkomen, gaan ook in de Oostersche Kerk stemmer die pleiten voor een volledig coell der geestelijken, o.a. op het Syrlscn Concilie van Sclara (18381 en het Kop tisch Concilie van Alcxandrlë (1898). In de Westersche Kerk kwam een ver dere ontwikkeling van de cocllbaats- wet: Paus Gregorlus VII vernieuwde en verscherpte in 1074 de o u d e kerkelijke wetten- met betrekking tot het coellbaat. die haar voltooiing vonden, toen de hei lige wijdingen werden vastgesteld als n WAAROM NU HET COELIBAAT? Ie. D» maagdelijke staat ls vol- Zeker. het huwelijk ls heilig (zelfs een Sacrament), maar de maagdelijke staat ls heiliger. Dat blijkt o.a. dui delijk uit het getuigenis van Christus zeil bij Matt. XIX 12 en van Paulus in Cor. VII: „De ongetrouwde bekom mert zich om de dingen des Heeren. hU den Hecre zal behagen; maar getrouwd ls bekommert zich over de din gen der wereld, hoe hU Be vrouw zal behagen, en hU Is verdeeld." Altijd Is het zoo ln de Kerk gehouden en werd de voortreffelijkheid verkondigd van den maagdelijken staat boven: het huwelijk. 2e. Deze volmaakter staat, het coell baat dus, elscht de Kerk van haar gees telijken, Juist omdat hij volmaakter ls: glnsi ligt ln de maagdelUkheld van de Kerk zelf. In het Oude Verbond berustte het Priesterschap op de lichamelijke afstam ming van Levi, maar ln het Nieuwe Verbond ontvangen de priesters en le vieten hun bediening door de heilige wijding en den heiligen Oeest. Daarom past voor de priesters een volmaakte maagdelijke onthouding. b.) omwille van de plichten, den priester te vervullen: I. HU moet de geestelijke vader alle geloovlgen zUn en dit ls zeker al uiterst moellUk voor hem, die eigen vrouw en kinderen heeft te gen. Volmaakte zielzorg kan het best beoefend worden ln het coellbaat. zooals oprechte protestanten erkennen, o.a. dr psychiater van Kraft-Eblng: „Het is eer trek van fUn psychologische menschen- kennls, dat de katholieke Kerk haai priesters tot onthouding verplicht er hen aldus tracht vrU te maken van de zlnnelUkheld. opdat zU zich geheel en al zouden wijden aan het doel van hun beroep" (Psychopathla Sexualls pag. 14). Zelfs protestantsche BelUdenlssen als de Zwltsersche en de Boheemsche verkla ren. dot de ongehuwde dienaar der Kerk beter geschikt ls dan de gehuwde, n. De priester ls ook blechtva wlcn men de diepste geheimen moet ien openbaren en dat is bü den ongehuwden. die rdet door de innige vertrouwelUkhcld, welke het huwelUk doet ontstaan, ln gevaar komt 't biecht geheim te schenden, het veiligst. Daar om moest h"t protestantisme de oor biecht laten vervallen, zooals de nict- kathollcke Nietsche zegt: Luther moest den priester, nu hu hem de geven had. de oorbiecht was psychologisch Juist. mu«u was ln den grond de chrlstelUke priester zeil algeschaft," III. Een ongehuwde priester oftert zoo noodlg gemakkelijker voor Gods eer en het heil der zielen zUn leven. geen vrouw en kinderen ach' IV. Een gehuwde priester der ln verleiding meer te denken aan de toekomst van zUn kinderen dan aan- de behoeftigheid van de geloovlgen. V. Bij een gehuwd priesterschap be staat ook grooter gevaar voor de ramp van een soort e r f e 1U k priesterschap. VI. Ook naar het oordeel van protes tanten (o.a. Potgieter in Proza II blz. 2961 wordt de zending beter verzorgd door coelibatatrs dan door gehuwde zen delingen. WELKE ZIJN NU DE BEZWAREN? 1. Het - dot ei biedt veel voordeelen •rü- blUven. en de kath. Kerk dwingt tot het coelibaat. Echter, de katholieke Kerk dwingt nie mand tot het coellbaat. omdat zU nie mand dwingt tot het priesterschap en zelfs hiertoe niemand toelaat dan na langen proeftUd. rijp beraad en vr U e keuze. Wie zich dus geheel vrU verbin den wil tot het priesterschap, moet zich verbinden tot het coellbaat. En het recht om dezen eisch te stellen zal toch niemand ontzeggen aan de Kerk. die toch ook volle wetgevende macht ont vangen heeft van Christus (Matt. XVI 19). 2. Iedereen, zoo zegt men. ls krach tens de natuurwet verplicht te hu wen tot vermenigvuldiging van het menschelUk geslacht. Echter, deze wet is geen persoon lijke verplichting, maar een die het menschdom als zoodanig bindt. Dit is zeker: waar de maagdeUJkc kulschheld beoefend wordt, daar bloeit de gods dienst. daar wordt de heiligheid van het huwelUk niet verkracht uit kindervrees. 3. Het ls, zoo zegt men. onmogelUk bulten het huwelUk kulsch te leven. Zoo diep ls de mesch niet gezonken. Met de hulp der genade ls het zeer wel mogelUk. en zal Gods genade ont breken. waar Christus raad wordt ge volgd? Daarom worden de candldaten voor het priesterschap ook Jaren lang ter dege beproefd en gevormd door gebed (brevier) en geestelUke oefening. 4. Het coellbaat zou tegen de natuur. schadelUk voorde menschheld zUn. Hier tegenover staat het onomstoo- teUJk getuigenis van de grootste geleer den op medisch gebied. 5. Het coellbaat zou oorzaak zijn van allerlei zedeloosheid. Voldoende Is het antwoord hierop van den protest, prof. Foerster: „Ophouden moet eindelUk dat gepraat over de ongehoorde misbruiken van het coellbaat. OnpartUdige protes tanten hebben steeds moeten toegeven, dat de katholieke geestelUkheld geheel al haar coellbaat met waardigheid rvoert: Hoe gering ls het aantal schandalen als men het getal der gees- teiukc-n overdenkt en ln acht neemt met welk waakzaam oog hun leven wordt gadegeslagen." (GeslachtelUke Zedeleer en Opvoedkunde, blz. 151). WU katholieken, aldus besloot Lector Winkel OP., danken Ood voor den rU- ken zegen van het coellbaat. Ook van het coellbaat geldt, al ls het voor de zlnnelUke menschelUke natuur een zwaar olfer. töch door Oods genade: „MUn - mUn laat ls licht." Katholieken priester bestond en bestaat nog. meen lk hierin, dat WJ eiken Maan dagavond het East End van Londen lngaal. r als straatprediker op te treden onder •le daar wonende Joden. Ook op die tochten heb lk he:n eens vergezeld. De JuT- frouw. die zUn „preekstoel" 'n slnaasap- pelenkiatbewaarde, ma niet thuis; dien avond moest de Pater het stellen ronder verhoog! O een nood! HU ging 'n zijstraat am sUn hoed af, sloeg 'n groot kruis, i midden op straat to bidden. De bid dende priesterfiguur trok natuurlijk weldra de aandacht der voorbijgangers: eerst, van de kladeren. toen van de groote menschen. Na dat de groco voldoende was aangegroeid, eindigde hij sljn gebed, zette zijn hoed - op. en sprak hen toe. -n Half uur bleel praten, las stukken uit 'n Katholieke belangstelling Paus voor het Joodsche volk en de welwil lende commentaren van Joodsche bladen, die wij onderweg gekocht badden, en wekle tenslotte op, kennis te lteke Kerk. Ne afloop aon men vrayeu ■«=.- len. waarvan gretig gebruik gemaakt werd. Toen alle vragers 'n antwoord gekregen had den. gaf bij mU *n wenk om liever alleen naar huls te gaan: dan kon hij met 'n paar Joodsche vrienden 'n straatje omloopen en nog wat napraten. Bavo"). ■t de Katbo- Wat een kort bezoekje vermag. -n plannen gemaakt er r zoo wat achter mijn echter niet lang of Ik cltter mij en peddelde drukke en bedrijvige Industriestad v, liaar machtige 1 onder derge- dlg stonden te grazen of rustig lagen t kauwen, een landelijk tafereeltje zooal dat zoo dikwijls buiten kan waarncmt .nauwde stad st lg tempo voorwaarts, de ir het grootste gedeelte schuil gaa-, loop van het schietwapen steekt vooruit. In deze vredige omgeving IJ tooverslag omsloeg et Ikerk. Ik had 'Toen lk erev* jopenstaande, breede, vlak voor was, trokken de n gewend raakten liet Ik i vrU groote kerk dwalen, s geen menschelljk eter- was heel alleen en het schuchtere voetstappen, lie verbraken. Alleen of :te bezitten, mt) zltljd brengt. Dan moet Je op Je knieën of je wilt Bet Is of de Heiland, die daar op hel troont Je zelf daartoe ultaoodigt of b< zegd. dwingt. Weldra passeerde dan c gebed voor het behoud van den vrede was. ten minste voor soover het ons land betrof: waarbij ik echter niet vergat Oods genade af te vragen voor de ongelukkige mensehenkln- deren, die op bet oogenbhk al met elkaar ln strijd gewikkeld zOn. elders ln de wereld. Ook beloofde lk Ood het zoo geuw mogelijk weer goed te maken met Hem door in een rouw- alweer, de groote waarde welke aooli kot betoekje aan Oods Huls heeft. Volg ml) n lezer(ee) en u zult er ook de helksame wer M APK Het beste voor het vaderland. mogelijk, welgevallig K zijn aan Ood" (Hebr. II, Ben braaf, christelijk leven is de bes te geloofsboscbermlng. Indien dit ontbreekt, den komt het geloof ln gevaar. Hel Is im mers een henwlsah licht, dst Ood reeds b4J het Doopsel in ons binnenste heeft ontsto ken. Dit hebt. de vlam dee ge boots la ons. tiÜi KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMBODE" VAN 13 OCT. 1939 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE NA PINKSTEREN. Lei uit den briej van den H. Apostel Paulus aan de Epheslèrs. Broeders: ziet dus nauwlettend toe, hoe ge u gedraagt: niet als dwazen, maar als wijzen; benut de gunstige gelegenheid, want de rijden zUn boos. Wcest daarom niet onverstandig, maar tracht den wil des Heeren te verstaan. Bedrinkt u niet aan den wUn, want dit voert tot losbandigheid; maar wordt vol van den Geest. Spreekt tot elkander ln psalmen, lof zangen en geestelUke liederen; zingt en juicht ln uw hart voor den Heer; betuigt zonder ophouden voor alles uw dank aan God en den Vader, ln den naam van Jezus Christus onzen Heer. Weest elkander onderdanig in de vreeze van Christus". EVANGELIE. Volgens den B. Joannes, 4, 40-S3. „Tn dien tUd kwam Jezus opnieuw in Nadruk van de in dit blad voorkomende Kerkberlch- ten, ook tn den vorm van uittreksels, Is verboden. Cana van Gallliea. waar HU het water in wUn h. d veranderd. Nu v--as er een zekere hofbeambte, wiens zoon ziek lag. te Carphanaum. En toen deze vernam, dat Jezus uit Judeu naar Gallliea gekomen was, ging hU naar Hem toe. en verzocht Hem zUn zoon te komen genezen; want die lag op Maar Jezus sprak tot hem; Zoo ge geen teckcncn en wonderen ziet. gelooft ge niet. De hofbeambte zei Hem: „Heer kom mee. eer mUn kind dood is". Jezus sprak tot hem: „Oa heen, uw zoon ls gezond". De man geloofde het woord, dat Jezus hem zelde en ging heen. Maar onderweg reeds kwamen zijn dienaars hem tegen en zelden, dat zUn zoon weer gezond was. HU vroeg hen naar het uur, waarop de beterschap was Ingetreden. Ze zelden hem; „Gisteren te zeven uur heeft de koorts hem verlaten". De vader erkende, dat dit Juist het uur was, waarop Jezus hem had gezegd: „Uw zoon ls gezond". En hU geloofde met heel zUn gezin. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catalaan no. 26b. Pastoor: Deken P. J. M. Bandkuyl Jacob Catalaan 28. Telefoon no. 5923 Postgiro no. 93297. de H.H. Missen om 7 uur. half 9 en 10 uur de Hoogmis. Om 6 uur Octoberlof en Litanie van Alle Heiligen VrUdag om kwart voor 12 biechten voor de Jongens van- de 4e klas. Zaterdag om half 8 algemeene H. Com munie. Van 4 uur tot half 9 biecht- HET MOOISTE AANDENKEN AAN PE EERSTE H. COMMUNIE VAN UW KIND IS EEN GEDACHTE NISPRENTJE Vraagt ease groote monster collectie eens ter inzage. ZEER BILLIJKE PRIJZEN or«kiitri)„DB Eembode" LANCECRACHT 28 TEL. 4425 PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W. A. J. M. Oostveen Zand no. 29 *t Zand no. SI Telefoon 6625 Giro 116328. ZONDAG, 20ste Zondag na Pinksteren. De HU. Missen om half 7. 8 uur, kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en te 10.45. Collecte voor het Kath. Vluchtelingen comité, welke ten zeerste wordt aanbe- Te 6 uur Octoberlof en de gebeden de Broederschap vnn den Zaligen Dood. Maandag te 7 uur ge*. H. Mis voor de overleden leden van de Broederschap van den Zaligen Dood. Dinsdagavond le 8.30 uur derde Con ferentie voor nil t-katbolleken. Onder werp: De Biecht Ook vrUe toegang Donderdag wordt te 9 uur de H- Com munie uitgereikt. Te 9.30 uur get H. Mis voor Bruidegom en Bruid. VrUdag te kwart na 4 gelegenheid om te biechten voor de Jongens Tim de 3e. Je en 4e kis s Zaterdag t genheid om Gedurende de week eiken avond te 7 uur Octoberlof. Na het Lof zal gezongen worden lied no. 69 en 79 uit „Zingt allen A.s. Zondag. Missie-Zondag. Dien dag extra-collecte ten bate van het Genoot schap tot Voortplanting des Oeloofs. Uit de parochie-registere: Gedoopt: Oeertrulda Gerard ad. van Teunls Hal en Angenle' - der Stervenden: Hendrik us Kok: Bverardus Pot; The odoras v. d. Bedem. In den Heer overleden: Maria Reglna Wledcnbrugge. Oerretsen en Jacobs m: i Kngellna S: Hermanus Hllfertnk Theodora Gouw. H: Godefrtdu» v. d Post QUaberta Schoonderbesfc I: Andries Buisman on Alelda Hen- ddka Petera. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegra;ht no. 36. Pastoor A. W. J. Spitzen. Langegracht no. 37. Teleloon 5854 de H H. Missen om 7 uur en 9. Half 11 Hoogmis. Om 4 uur uitstelling van het Allerhei ligste. Te 6 uur Lol. Dinsdag om 8 uur Woensdagavond te kwart over 8 Con gregatie van de H. Familie der belde af- deellngen. VrUdag te kwart na 4 gelegenheid om e biechten voor de jongens van de 3e n 4e klos. Zaterdag van 4 tot 9 uur gelegenheid >m te biechten. DagelUks de H.H. Missen om 7. 8 en Uit de parochie-registers: Gehuwd: Johannes Nlcolaas van- den Brink en Antonla Reglna Leencs. Gehuwd: Gerard us Johannes V. d. Werf en Engellna Kramer. HuwelUksafkondlglngen: II: Joop Her- lanus de Oude en Johanna Cornelia de Wit: II: Johannes Brandsen en Anny Maria van Zeeland. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. a Hooyman. Matthias Withoosstraat no. 34 Telefoon 4631 Giro no. 84824 Des avonds 6 uur Lof. Door de week lederen a tof met de gebeden vat Amersfoortsch Effecten- en Administratiekantoor N.V. Wbcrsstraai 13 - AMERSFOORT Telefoon «54S Buitenlandsch geld Effecten Coupons enz. M. Consen. I Zaterdag het derde leerjaar. gelegenheid uur voorbereiding Uit de parochie-registers: Gehuwd: Cornells v. Oven en Elisa beth Hendrik Kreynen. Bediend: Maria HeunksJordense. Oedoopt: Joanna Maria. d. van Jo hannes Cornells Hendriks en Maria Jo» sepha Woltere. HOOGLAND :hlsmus. 5 uur lof met Rozenhoedje. In b. 1 e 1ste H. Mis. I u HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. J "astoor HENDR «neester van T_, L Nljkerkerveen 245. ZONDAG. 20ste Zondag na PI na Vroegmis om half 6 Kwart voor t voor Militairen. Om 10 uur de Hoogm der de H. Missen collecte voor de Kat Vluchtelingen. Om half 6 Lof met hoedje en Litanie van Alle Heiligen voor den Vrede. Maandag. De H. Ml» in de St. JocefsUch- tlng. Om uur uitreiking van de H. Com munie en de gebeden van de Octobermaand. Vrijdag, komen Meel— i Sde klas. Deze dagmorgen Zoodag as. collecte stichting. Onder de H. Missen ln oefenlnj" n de Octobermaand. ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN R JOZB* Pastoor R. O. R. 8MEETS. Telefoon no. 24 In de week de RH. Missen om 7 en uur. na de K Mis oefeningen der Oct, maand behalve Zaterdag. LITURGISCHE KALENDER a Tberesla. Credo. Pref. H. Drievul digheid. Vespers van dezen Zondag. Maandag 16: Wit. a Hedwlg, 3e geb. A eunctls, 3e naar keuze. Utr.: Wit. KerkwUdingsfeest (WJ Ge meenschappelijke) 2e geb.. (alleen ln stille Missen), a Hedwlg, Credo, ge wone Prefatie. Dinsdag 17: Wit. 1 KerkwUdingsfeest, Utr.: 2e geb. Credo, gewone Prefatie. Woensdag 18: Rood, a Lucas. Orede, Prefatie v. d. Apostelen. Donderdag 19: Wit. a Petrue T. Alcan tara. Ute.: 2e geb. v. Kerkwijding, Crete, gewone Prefatie. Vrijdag 20: Wit a Joannes Chorion Utr.: 2e «eb. v. Kerkwijding, Oreéa. gewone Prefatie. Zaterdag 21: Wit. Mis T. O. L. V. Salv* (Ml Voüefmlssen) 2e geb. a Hllariea. 3e geb. aa Ursula en*. Pref. Maagd. Utr.: Wit. Mis v. Kerkwijding. 2e geb. a HUarion. Se a Ursula, Crede. ge wone Prefatie.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3