DE KLOKKEN VAN ST. JORIS „DE EEMBODE" ACHTEVELD 5 Militaiienmis. Half 12 C HOOGLAND PAROCHiP ST MARTINUS. Putoor: S. J. DE JONG. Kerklaan. Tel. J. Cate- iu5 S uur Lof met Rozenhoedje. In Missen collecte voor de Voort pi. late H. Mis on Leo's Oord. 8 Woensdag 8 uur lste H. Mis. 9 u Huwelijksmis voor Bruid en Bruide en 10 uur Catech. op de scholen. Zaterdag. Halr 8 ste H. Mis. 8 uur 2e Mis. Biechthoorcn van 3—8 uur. 7 uur L met Rozenhoedje. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZET. Pastoor HENDRIKS. Burgemeester vbd Tuylstraat, Tel Nijlcerkerveen 285. ZONDAG. 2lste Zoodag na Pinksteren. Vroegmis om half 8. kwart voor 8 H. Mis voor Militairen. Om 10 uur de Hoogmis. Om half 8 Lof. Lof met Rozenhoedje en Litanie van Alle Heiligen voor den vrede. Maandag, de H. Mis ln de Sint Jozefstich ting. Om 8 uur uitreiking van de H. Oom- Vrijdag k i biechten de klnderi gezamenlijk te Comi Zaterdagmorgen Zaterdag. Gelegenheid om te biechten half 5. half 6, half 7. na het Lof en or uur. Om 7 uur Marlalof met gebeden de Octobermaand. Onder de H. Missen ln deze week zullen de oefeningen vr~ -- den worden. i de Octobermaand gebou- RETRAITEN Dinsdag 31 Oct3 Not. Gehuwde Vrouwen, verg. f 6.50. Dinsdag 7—10 Nov. Gehuwde Dames, verg. f 10. Vrijdag 10—13 Nov. Mannen en Jon gemannen. verg. f 6.50. Dinsdag 14—17 Nov. Mannen (St. Ra fael e.a.) verg. f 6.60 Zaterdag 18—21 Nor. Meisjes, Terg. f 6.50. Dinsdag 21—34 Nov. Ongeh. Dames, verg. f 10 Zaterdag 25—28 Nov. Mannen (Dloc. Actie v. God), verg. I 6.50. December. Zaterdag 2—5 Dec. Mann en jonge- nann. (Credo Pugno) f 6 50. Zaterdag 9—12 Dec. Beeren. verg. f 10 Dinsdag 12—15 Dec. Geh. Vrouwen (Dloc. Actie v. God) f 6.50. Zaterdag 16-19 Dec. Meisjes, verg. f om Woensdag 20—33 Dec. HJB.O. Hilversum rerg f 8.50. Zaterdag 23—25 Dec. Mannen en jon gemannen iKerstretr.) f 6.50. Zaterdag 30 Dee.-2 Jan Mp„n. en tangemann. (Gendt e.a.) 1 6.50. Zaterdag 6—9 Jan. Mannen en jonge- manen (Vlnkev.. Eist. Huiasen. Groessen e.a.) verg. i 6.50. Dinsdag 912 Jan. Mannen (A.B.TB Utrecht) verg. f 6.50. Zaterdag 13—16 Jan. Meisjes verg. f 6 50 Dinsdag 16—19 Jan. Mannen (ABTB Gelderl.1 verg. f 6.50. Zaterdag 20—23 Jan. Jonge Boeren en Tuinders. Utrecht f 6.50. Zaterdag 27—30 Jan. Jonge Boeren en Tuinders Friesland f 6.50. Dinsdag 30 Jan.—2 Feta. Meisjes, verg. f 6.50. De Directie van 't Retraltenhuls ver schaft U op aanvrage ook de reductie bons voor de Ned. Spoorwegen. Tel. K. 3490—4008. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie. St. Alfonsus Retralten- DE KERK IN POLEN. landt, die zich voor 983 lot een volk aanren- sloten. dat tusschi-n de Oostzee en de lCar- pathen woonde. De uitgestrektheid van hel rijk eerst hertogdom, r.inds 1029 konink rijk wisselde De grootste macht bereikte Polen onder de Jagellonen (1386—1572), de grootste uitgestrektheid ln de 17de eeuw. Al vroeg ontving het hertogdom Polen hel christendom. Hertog Mleszko I. werd na z'n huwelijk met de Tsjechische prinses Dobra- wa, dlo reeds christin wbs, ir. het Jaar 96e gedoopt. Het eerste bisdom was Posen. On- ganisritie met hoofd. In de 11de en 12de eeuw werd diocesane organisatie verder ontwikkeld. dreigde, werd voornamelijk door de bemoei ingen van den bisschop van Krakau. Zblg rdew OlesnlcU. teruggedrongen. In de twee de helft der 15de eeuw beleefde Polen dooi het Ijverig werken van de door den H. Jo- OE BIECHT IN DE R. K. KERK EENICE BESCHOUWINCEN OVER DE BEZWAREN DIE MEN ER TE GEN HEEFT In zijn derde conferentie voor anders denkenden in de R.K. kerk op het Zand, heeft Lector Winkel O.P. de Biecht als onderwerp van zijn beschouwingen ge- De Biecht, aldus Lector Winkel, ii ln de katholieke kerk het sacrament, waarin aan degenen die hun zonden be lijden, door den Priester de zonden ver geven worden. De nlet-katholleken den ken bij de biecht aan de zedelooze schan dalen, zooals ze vermeld staan ln de beruchte boeken „Maria Monk" en „De Zwarte Non". Spreker wilde hierover alleen dit opmerken, dat, als wat ln deze „Schuld en Boete", van Dostojefsky), zijn schuld te belijden. Men vindt het echter een aanmatiging van de priesters, zich zulk een macht te hebben toegeëigend en men wijst er op, dat nóch de Schrift ons dit leert, nóch de oude christelijke kerk dit instituut heeft gekend. Daar staat echter tegenover het woord dat Christus tot zijn Apostelen sprak op den dag van zijn Verrijzenis, opgeteekend bij Joh. XX 22-23: „Ontvangt den Hei ligen Geest; zoo gij iemands zonden ver geeft, dien worden zij vergeven; zoo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij ge- In deze woorden ligt de wezenlijke macht van de biecht opgesloten; de Apostelen konden de zonden „vergeven" en „houden". Zij moesten dus onderscheid kunnen maken - i werden dus aangesteld als een soort rechters. Daar volgt dat zij de zonden moesten kennen. vermeld wordt, het voortbestaan biecht het grootste wonder zou z alle tijden. De bezwaren tegen de biecht zijn wel hoofdzakelijk de volgende: 1. Men vindt, dat door het instituut van de biecht de geloovlgen gemak kelijker tot zondigen komen; de zonde verliest haar verschrikking: men „biecht" ze immers maar er alles ls weer ln orde. 2. Men vindt, dat de biecht een aan matiging is van den kant van df priesters, die daardoor Juist een ge weldige macht uitoefenen over de katholieke leeken. 3. Men vindt de biecht een onmoge lijkheid, omdat immers God alleen de zonden vergeven kan. Het eerste bezwaar vervalt, als goed weet wat de biecht eigenlijk 1: wordt een belijdenis van de zonden eischt, maar dat niet alleen. Het is zelfs niet het voornaamste, er zijn zelfs om standigheden waardoor de belijdenis kan vervallen. lt gemist kan worden ls het o u w, het werkelijk spUt hebben over de zonde. Zonder berouw kan geen enkele zonde ooit vergeven worden. Dit berouw mag echter niet Jjerusten op enkel natuurlijk» beweegredenen; ei wordt een bovennatuurlijk berouw ver- eischt, d.wz. de zonde moet worden be treurd uit liefde tot God. Daarom strekt dit berouw zich uit over alle zonden die de zondaar bedreven heeft, dus omvat het eveneens de inwendige daden, nl. de gedachten en begeerten. Tevens sluit dit berouw ln het vaste voor nemen Iedere zonde ln de toekomst te vermijden. En hierin ligt de waarborg dat iedere huichelarij en schijnheiligheid wordt uitgesloten. Zou dit berouw bij den biechteling ont breken. dan ls de biecht niet goed, wor den de zonden niet vergeven en bedrijft men zelfs de groote zonde van heilig schennis. De biecht maakt Juist den mensch beter; immers, niet alleen wordt daar door de genade van de vereenigIng met God verkregen, maar juist doordat de biechteling zijn zonden belijdt aan een priester, die hem begrijpt, die hem ver maant, onderwijst en opbeurt en tenslotte zijn zonden vergeeft, ontvangt hij de kracht ook tegen een hervallen ln de zonde. De biecht beantwoordt dan ook aan de diepe behoefte van het zondige menschenhart, (zooals wij het zoo sterk uitgebeeld zien in de klassieke roman: Ma oudei ls de zondaar ze niet beleed? Volkomen hiermede ln overeenstemming ls de praktijk van de oude christelijke kerk. ült tal van teksten weten wij: dat er geoordeeld wordt en beslist over de zonden van een mensch; dat dat oordeel geschiedt door een Apostel of zijn opvol ger, dat dat oordeel berust op de belijde nis van den zondaar. WIJ vinden dit duidelijk uitgesproken ln de z.g. „Pastor Hermae", een boek geschreven ln pijn. 150, bij Tertulllanus ln zijn boek „De Penetentia", geschreven in het begin van de derde eeuw: „De zonden worden hun vergeven, als ze de belijdenis der zonden gedaan hebben", bij St. Augustlnus: „Dat men mij niet zegge: lk heb ln het geheim gezondigd, lk beschuldig mij dus alleen -oor God; de macht der sleutels ls niet lor niets gegeven". Bovendien weten wl), dat er omstreeks het Jaar 300 aparte biechtvaders Voor den Bisschop van Rome waren aangesteld. Tenslotte moge er nog op gewezen wo. sn, dat, waar biechten toch altijd een zelfvernedering van den mensch blijft, men zich toch wel hevig zou verzet heb ben, als dit instituut te eenlger tijd door de kerk willekeurig Ingesteld en opge drongen zou zijn. Nooit echter kan men bewijzen, wanneer en door wie dit mon sterachtig bedrog klaargespeeld zou zijn. Onoverkomelijk lijkt voor velen het bezwaar, dat een mensch zonden zoi vergeven; dat kan immers God alleen I Dit laatste Is volkomen juist. En tóch ls het Instituut van de biecht geen ont kenning van deze waarheid. Omdat de priester in de biecht de zonden niet vergeeft uit eigen macht. Daar om zegt de priester ln de vergevbigs- formule: „Onze Heer Jezu ontsla u van uwe zonden en van dienzelfd Christus scheld u den kwijt". De priester vergeeft dus op -ezag, ln naam van Jezus Christus. Als men verder bedenkt, dat God aar sn mensch wel eens lets van Zijn Al ia c h t geeft, Mozes, die water sloeg It de rots, en lets van Zijn Alwe- e n d h e 1 d, Jesaja, die voorspelde dat de Maagd een Zoon zou baren, dan kan men toch ook wel aannemen, dat God aan een mensch lets van Zijn armhc.rtlgheld meedeelt. En dat gebeurt juist ln het sacrament van de biecht. En daarom, besloot spreker, heeft de katholieke kerk altijd gehouden, dat de biecht een door Christus ingesteld Sacrament la, waarin aan den priester de macht wordt gegeven, de zonden te ver geven. binnen. Koning Stglsmund I (1506—1I»4S. s ilverig katholiek en trachtte het pro- tantisme te bestrijden. Hij vond echter den heiligen Petrus Canlslus de Jexuleteu in Polen, die door prediking en onderricht in hun ook door protestanten betochle colleges de katholieken sterkten en vele afgedwaal- den terugvoerden. De groote bisschoppen uit den t|jd na het concilie van Trenle probeer den vooral door synoden en risltatiereUeii het godsdienstig leven te vernieuwen. Nadat ook Koning Stephanus Batbory 11576—1586) het kathollsclwne krachtig had gesteund, le- 5 vereenig de een groot d ten lierliaaldelOk ln Pooleohe aangelegenhe den mengden. Hel belaogrVlte aandeel van koning Johann Sobleakl ln de bevrijding van Weencn (1683), waarbij de rellgleuse motle ven de hoofdrol speelden. ls een laatste hoogtepunt. Onder den laatsten koning 6ta- nlslaw Ponlatowskl (1764-1795) heerschle de Russische gezant Rcpnln. steunend op ean leger ran 20.000 Ruseen, te Warschau als een dictator en hij liet de verdedigen van het katholieke geto-f deporteeren. Polen, bet oude bolwerk tegen Tartaren. Turken en Russen, ging ten gronde man Innerlijke ver- n de verdeelde gebieden w Da opstanden van 1850—1831 gaven aanlei ding tot nieuwe vervolgingen der Kerk, ter wijl de aartsbisschop PetlnskL de bisschop pen Lublenskl, Krasinski, Borowakl, en velg geestelijken naar Slberlc werden verbannen. Gruwelijke vervolgingen, die soms aan dia van de eerste christenen herinnerden, had den de geünieerde Orlcksche katholieken te door log (1918) sond [r. Achllle Rattl als it lijn hulp warden Hike setels beset, h cd ln 1918 hersteld er werd het land tal vUf kerkprovincies met U bisdommen - „leeld en de volle vrijheid vooe de katholieke Keek van alle ritussen er - kend. De geestelijkheid wordt b« de uitoefe ning van haar bediening btjsonder beschermd. 1. 105 pet. j i. terwijl 0,1 p De Roomsch-kathoUeke Kerk heeft twee drie metropolieten, 15 bisschoppen, 1 leger bisschop, 20 wijbisschoppen en ongeveer 1,000 priesters: verder 40 mannelijke en 50 i rouwelljke religieuss orden mat resp. 8000 en 102)00 laden, 5341 parochie* mat 5018 ker ken en kapellen. Behalve de bisschoppelijke seminaria sijn ar katholieke theologische fa culteiten aan de katholieke universiteit van LubUn er de staatsuniversiteiten van Kra kau, Wilna, Lemberg en Warschau. De na tionale feeatda- op S Mei ls tevens bat ker kelijk feest v-n Maria Begins Polcolae (Maria, Konlndn van Polen). Van da ver schillende vereenlgingen, die aangesloten zijn bU de katholieke actie, noemen wb bier dan bond der katholieke Jeugd van Polen, die meer dan 290.000 leden teK. De geünieerde Orieksch-katholMce Kerk die onder de pen ressorteer tor hebben. Nu Polen in banden ls gevallen van bet nationaal-socialisme «enerzijds en bet bolsje wisme anderzijds, ziet de toekomst er voor de katholieke Kerk weinig hoopvol uit. Onze katholiek* broeders en zusters In het aoc zwaar geteisterde land gaan een moeilijken i| ook door wp gebed. i roepeed ei KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, 0E EEMBODE" VAN 20 OCT. 1939 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE. 2 late ZONDAG NA PINKSTEREN. Bloeders: Ten slotteI Weest sterk ln den Heer en ln ZUn sterke kracht I Legt aan de wapenrusting Oods. om stand te kunnen houden tegen de lfe- fen van den duivel. Want niet tegen vleesch en bloed g«tdt onze strijd, maar tegen heer schappijen en machten, tegen werekl- beheerschers dezer duisternis, tegen de booae geesten in de lucht. Grijpt daarom naar de wapenrusting Oods. om weerstand te kunnen bieden op den booaen dag. en pal te blijven Haan, na alles te hebben volbracht. Op dan! Ow lenden omgord met de waarheid, ea het punteer der gerechtigheid om; ga roeten geschoeid met bereidwillig heid voor de blijde boodschap van vrede; het schild des geloofa steeds voor u ult._ om al de vurige pijlen van den Boozc" ts kunnen smoren; grijpt naar den helm den Ut is hei woord van Ood. KVANOELEB. - la dien tijd aetde Jezus tot Zijns Isestlngec d«a« gelijkenis: Hst r||k der hemelen wordt vetgela- taa Mj een koning, die afrekening wfl Nadruk van de ln du blad voorkomende Kerkberich- ten, ook in den vorm van uittreksels, is verboden. En daar hij niets had om te betalen beval zijn meester, hemzelf te verkoo- pen met zijn vrouw en zijn kinderen en alles wat hij beaat, sn aoo de SLhuld te delgen. Maar de knecht viel hem sm eekend ts vort en sprak: H.-b geduld met mij, en Ik zal n betalen De heer had medelijden met dien knecht, liet hem gaan en schold hem de schuld kwijt. Maar toen de knecht was heengegaan ontmoette hij een zijner medeknechten die hem honderd tlenltngen schuldig was: hU greep hem tot worgens toe b(J de keel en zei: Betaal me wat gij schuldig zljt Zijn medeknecht viel hem smeekend te voet en sprak: Heb geduld met mij en lk zal u betalen. De andere wilde dit niet, maar ging heen en liet hem ln den kerker werpen totdat hij de achuld zou hebben be- Toen nu zijn medeknechten zagen, wat er gebeurd was, werden ze diep be droefd en gingen hun meester alles vertellen Nu liet zUn heer hem roepen, en zei tot hem: Booze knecht, de heele schuld scheid lk u kwijt, omdat ge het mij hebt gevraagd; moest ook gij u dan niet ontfermen over nw medeknecht, zooals Ik aelf rrU ontfermd heb over u? Sn ln zQn toorn leverde de heer hem aan de beulen over, totdat 'dj de heele schuld toe hebben voldaan. Zoo zal ook mijn hemelechen Vader o harte vergeeft. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 26b. Pastoor: Deken P. J. M. Jandkuyl 1 Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 6923 Postgiro na 93297. ZONDAG de H. Missen om 7 nur, om half 9 waaronder de kleine kinderen hun ie H. Communie zullen doer, en om 10 uur de Hoogmis. Vandaag schaalcol- leote voor de Voortplanting des Gelooft. Om 4 uur (wegens de Communiekin deren) Octoberlof en Lit. van Alle Hei ligen voor den vrede. Deze week lederen avond om 7 uur Octoberlof. VrUdag kwart voor 12 biechten de jongens van de Se klas. Zaterdag half 8 alg. H. Comm. Van 4 tot half 9 blechthooren. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Albertus Johannes Gerard us zoon van G. J. Leeuwenkamp en Meyers. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. H. Hooymaa. Matthias Withoosstraat no. 34 Telefoon 4631 Giro no. 84824 ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en half 9. 10% Hoogmis. 0 uur Lof met ge beden voor de Octobermaand. Door de week lederen avond Lof met gebeden voor de Octobermaand. WOENSDAG om 9 u. geen H. Mis, om half tien gezongen huwelijksmis voor W. Q. Tolboom en W. Houtveen. DONDERDAG om 9 u. geen H. Mis. om half tien gezongen huwelijksmis voor J. W. Brunst en W. P. Schreuder. De ze- latricen van de penningcollecte worden verzocht Donderdag om 8 u. bijeen te kooien lu bet parochiehuis om tie opge haalde gelden af te dragen. ZATERDAG om 11% u. voorbereiding voor het zevende leerjaar. Van 4 tot 9 gelegenheid om te biechten. Dagelijks de H.H. Missen om 7. half 8. 8 uu Uit de parochie-registers: Gedoopt: Christina Anna. dochter van Johannes Gerard us v. d. Brug en AlUda Maria Boeren. Gerarda, dochter van Pleter v. d. Helden en Wilhelmlna v. Keken. Mar tin us, zoon van Johannes Albertus v. Embden en Koos Antonla Engels. Maria, dochter van Teun Is v. Eeden en GUsbertha Jacoba Snijders. Gehuwd; Christiaan Cornells Schreu der cn Beren (Una Maria Codmo. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no. 36. Pastoor A. W. J. Spitzen. Langegracht no. 37. Telefoon 58 ZONDAG EH. Missen c 8 uur gezongen St. A VRIJDAG 4% blechthooren meisjes van 3e en 4e klas. ZATERDAG Tan 4 tot 9 gelegenheid om te biechten. Dagelijks de HE. Mis sen om 7. 8 en 9 uur. Uit de parochie-registers: - Huwelijksafkondigingen I Gerard Ui Vivié en Gerarda Josephlna van Es. m Joop Herman us de Oude en Johan na Catharlna de Wit. TTT Johannes Brandsen en Anny Antoinette Maria van Zeeland. Overleden: Maria van Doorn PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W. A. J. M. Oostveen Zand no. 29 "t Zand no. 31 Telefoon 6625 Giro 11632a ZONDAG 21ste na Pinksteren. Missie- Zondag. H.H Missen om half 7. 8 uur. 9 de Hoogmis met Volkszang Extra-collecte ten bate v.h. Genootschap tot Voortplanting des Ge- loofs. De geloovlgen worden dringend zocht op dien dag tot de H. Tafel te leren, veel voor de Missie te bidden de collecte bijzonder te gedenken. Te lur October-Lof, waarander het Ro zenhoedje zal gebeden worden voor de Voortplanting des Geloofs DINSDAQavond te 830 4de Conferen- e voor r.iet-kat.ioUeken. Onderwerp: Beeldenvertering. Ook vrije toegang -oor katholieken. WOENSDAG wordt te 9 uur de H. Communie uitgereikt. Te 9.30 H. Mis voor Bruidegom *n Bruid. (Hllferink— Gouw). Woensdag begint het Triduum voor de Jeugdvereenlglngen als voorbe reiding op het Feest v. Christus-Koning. Voor de jongeren na het Lof ln de kerk en voor de anderen te 8.30 in de kapel v.d. Pension „t. Jcoef. Het Triduum zal worden gegeven door 'n Pater Carme- "et. DONDERDAG te 7 uur H. Mis voor Bruidegom en Bruid (Bulsman—Peters). wordt de H. Communie ultge- 4e klas. ZATERDAG van half 4 tot half 10 ge legenheid om te biechten. Deze week el- ken avond te 7 uur October-Lof. Na het Lof zullen gezongen worden de liederen nrs. 82 en 120 uit „Zingt allen mee". As. Zondag Feest v. Christus-Koningschap. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Johannes Jac. Petrus, zoon m Petrus Joh. Brouwer en Anna Jo hanna Kyl>ergen. Petronella Anna Ma- van Jacobus Eloy v. d. Heuvel e drlka v. d. PoL Voorzien v.d. HE. sacr. der Sterven- In <h Doorn. Ondertrouwd: m Herman us Hllferink Engelina Theodora Gouw. m Gode- fridus v. d. PortHendrik» Gljsberta Schoonderbeek. n (mi Andrles Buls man—Aleida Hendrlka Peters. I The odoras Joh. van der Linden—Jartsje Mi na Maria Vermeulen. X Wlegert Petrus Vos—Elisabeth Joha. Hamers. I Jo hannes v. HamersveldJohanna Maria v. Burgstede. I Martnus Bosman— Henrica Theodora Kerkhof. Getrouwd: Wilhelmus Joh. Gerretaen —Jacoba v. Keulen. LITURGISCHE KALENDER (Week van 22-28 October) Zondag 22: Groen. 21e Zond. na Pink steren. Tijdeigen. Mis In voluntate. 2e geb. A cunctls. 3e naar keuze, 4e geb. uit de Mis tot voortplanting des Ge loofs. Credo. Pref. H. Drievuldlgh, ütr.: 2e geb. v. Kerkwijding. 3e geb. Concede. Of: Paars. Mis tot Voortplanting des Geloofs. 2e geb. en laatste Evang. van dexe Zondag, zonder Gloria, wel Cre do. Pref. H. Drievuldigheid. Utr.: 3e geb. v. Kerkwijding. Vespers van dezen 21en Zondag na Pinksteren. Maandag 24: Groen. Mis van Zondag, tonder Gloria of Credo. 2e geb. A cunctls. 3e Fldellum <2 Nov.). 4e naar keuze, gewone Prefatie. Utr.: Wit. Octaafdag Kerkwijding. Mis Terrlbllls. Credo, gewone Prefatie. Dinsdag 24: Wit. H. RaphaCl. Credo. Woensdag 25: Rood. HU. Chrysantus Daria. 2e geb. A cunctls, 3e geb. naar keuse. Donderdag 28: Rood. H. Evaristus, 2e en 3e geb. als Dinsdag. Vrijdag 27: Paars. Vigilie v. <L HJL Si mon en Judas, zonder Oloria of Credo, ïe «eb. Concede. Se geb. voor Kerk of Paus. Overal gewone Prefatie. Zaterdag 28: Rood. HH Simon en Ju das. Credo, Prejatle r. d. Apostelen. TOEKOMSTIGE - OUDERS BLIJDE GEBEURTENIS DOOP- EN GEBOORTE- PLAATJES DRUKKERIJ TELEFOON 4425 SOORTEN IN ALLE PRIJZEN

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3