Christus onze Koning Ddn laatston Zondag van October li •toet Christus-Kontng-feest. Dat moest veel luister-ijker en vee Intenser worden gevierd I Want aan niets heeft onze eeuw aoc Beer behoefte als aan de spontane, fieri verklaring van de ml Uloenen Christenen dat 2e Christus erkennen willen als har Koning. l>us als dengene, wiens wetten ze zou der voorbehoud erkennen. En Dien zt willen.dienen met beel hun ver de wereld, dat alle christenen Jezus erkennen als Koning over eigen ziele leven, over eigen gezin over heel de maatschappij, over het volk, en ave: heel de wereld. Zoomoesthet zijn Maar de van onrechtvaardigheid, haat en nijd. onkulschhcid, hoovaardij. Hun hu welijksleven Is ontheiligd. Zoo dienen ze niet Christus, maar den De maatschappij Is voor een heel De Staten zijn In hun wetgevli^ Of •vele punten an tl-christelijkin d> huwelijkswetgeving. In het onderwijs, li •de rechtspraak. Het ls droevig, maar waar. Van het Koningschap van Christus ls In de hut dlge wereld met veel te bespeuren. Als daar geen radicale wending ls «tornt, zullen we vlug den afgrond lik DE BOODSCHAP AAN PHILADELPHIA ONS KORT VERHAAL Klokkenmaker DOOR ARIE RELNDERS. Zij had een groot, vierkant, krantenpa pieren pak onder den arm. ..Woont hier een klokkenmaker?" vroeg zij nogal kortaf. „Neen", antwoordde !k beleefd. ..Woont hier geen klokkenmaker?" ™ïl«n".n08 eenS' „Nou. ik heb toch geen trek nog er gens anders hc-en te gaan zei ze. Is hier niet Dalweg 14?" „Jawel", antwoordde lk naar waarheid. ..Nou. dan ls het hier!" zei ze. terwijl ze me waarschuwend aankeek. „En hier ls de klok!" Zij trad op mij toe en overhandigde mij het pak. Daar stond lk nu met de klok. De dame veegde haar voeten op de deur mat pakte mij bij den arm en duwde mij achterwaarts de kamer ln. „Het ls altoos een betrouwbare klok geweest", zei ze. op een toon alsof lk tegendeel beweerd had. .Jk heb haar In dertijd van huls meegekregen en er i keert nooit Iets aan. tot gisteren". Ik stond absoluut weerloos tegenover de dame, die mij op 't onverwachtst tot klokkenmaker bevorderd had. De situatie was nog geen twee minuten oud en was er nauwelijks twijfel aan, dat dame voor de rest van mijn levensduur het leiderschap over inlj zou uitoefenen. Zoo was het begonnen, en zoo zou het zich verder ontwikkelen. Ik kon nalaten mij daaromtrent gedachten maken en ln te zien hoe noodzakelijk het waws. menschen als deze dame terstond op de juiste wijze aan te pakken; en on derwijl moest lk de klok uitpakken Het was een afschuwelijk leelijke klok. onsympathieke klok. Bovenop de klok stond een uit hout gesneden hert, van de slechtst gesneden houten herten die lk ooit gezien had. De damt praatte een hoop waarvan lk niets anders hoorde dan dat zij se cuur wist, dat er aan het uurwerk niets bijzonders kon haperen, maar dat zU klok weer in orde te krijgen. Gelijktijdig verwarden zich ln n lende gedachten. Wet moest lk do Hoe zou Ik mij aan de aangelegenheid deze dame. die geen tegenspraak dull kunnen onttrekken? Ik durfde haar eens te zeggen, dat ik werkelijk g.. klokkenmaker was. Zou Ik vakkundig het uurwerk nazien, haar met gelijke munt betalen om haar het huls uit te krijgen, haar verzoeken over acht dagen de klok terug te komen halen, en die dan en tussehentljd bij een c In r aratle g met een stortbui straat op gooien? Of -? Zou lk werkelijk In de klokkenmakersleer om deze klok te kunnen zou het 't beste zUn om het hutó uit te trekken en nier niet meer te wonen als ze terugkwam om de klok te halen lk zou de klok dan, eer lk er uit trok. in den tuin begraven. Ik maakte 'l glazen deurtje open en lichtte de wijzerplaat 'n eindje op Bij na was het. hecle uurwerk er uit geval len want dat bleek slechts met twee kleine pennen in hel kastje bevestigd te zUn en kon er gemakkelijk uitglippen. Ik wendde en draalde en keerde hei ding onhandig een paar maal om. Het was mil onbcerllpclilk hoe de vrouw mij nog voor en kiokkensmld kon houden Ik had zelfs geen schroevendraaier. De k k allen ktokkenmakerswerkplai plegen toch klokken te hangen, aan leder der vier wanden van den vloer tot het plafond; hier was geen enkel uur werk te zien. behalve mijn polshorloge. Minder was onmogelijk! Zag lk er mis schien als een klokkenmaker uit? lk had altijd gedacht dat dat Heden zijn van Iels minder dan middelbare grootte, met een scheef hoofd, omdat ze meestal voorovergebogen in onbeduidend kleme uurwerkjes zitten te gluren. Had lk nu maar zoo'n kijkglas gehad, dat ze ln de oogholte steken, dan had lk mij mis ken- en horlogemaker kunnen verplaat sen. Wat drommel moest lk doen? Ik heb nooit practlsche handigheid bezeten. Op school was lk een Idioot in natuur- en scheikunde, en lk bewonderde afgunstig den jongen, die van een ouden kinder wagen en de resten van een wekker een stoommachine kon maken; zoo '.ets was mij niet gegeven. Toen ik als volwassene, automobilisten het hoofd ln der radia- teur zag steken om daaraan iets te repa- reeren, heb ik mij niet nuttiger kunnen maken dan een stuk gereedschap voor hen vast te houden. Ik heb mij van kindsbeen af bulten dc poorten van het paradijs der techniek gehouden. vpersoon te kij ken. doch hield het uurwerk juist hoog genoeg om haar, tusschen de wijzerplaat en den achterwand waar de slagveer op zat door. te bespieden. Zi] was, gelijk ge zegd, groot en in 't zwart gekleed en had een geelachtig, langwerpig gezicht. Wat drommel dacht ze wel? Veronderstelde zij misschien dat lk niets anders te doen had dan voor klokkenmaker te spelen, en dan nog wel onvrijwillig en gratis! Ik begon een goede en bruikbare woede op te werken. In twee minuten zou Ik zóó gloeiend zijn. dat de situatie rijp zou we zen haar de deur te wijzen en daarbij zou zij een behandeling ondervinden, die zij de eerste tien jaar niet zou vergeten. Bij den eersten aanblik begonnen mij reeds een paar uitdrukkingen te binnen te schieten, die gekruld met ecnige ver dachtmakingen. de Insinuatie tot deining van beleedlgende woorden zou doen aan- zwell-i. wat Juist datgene zou zijn, dat zoo dringend noodig was. Nu begon het ook lichter om mij heen te worden! Wacht maar! Ik schudde dc klok en blies In het uurwerk om tijd te winnen mij op te winden en echt gllllg te worden. Ik stak relde daar zoon' beetje tusschendoor. Zou die klok er soms schadeloos van af komen? Koste wat het wil. ook zij zou zeker geen klokkenmaker die zich maar tot alles leende. Ik kromde den vinger niet heelemaal zonder geweld tusschen de klok-lngewanden en peuterde er op los. toen de klok eensklaps begon te tik ken en vier sloeg, Dc geheele situatie was op eenmaal ge heel veranderd. De dame monterde op en mijn toorn ging liggen, maakte rechts omkeert. net als een onweer, en ver dween aan den horizon. Ik maakte snel hhc uurwerk weer in zijn kastje vast klok ten minste mocht blijven loopen Eigenlijk was de reparatie keurig uit gevoerd. zei lk tot mljzellnatuurlijk een gelukkig toeval, maar misschien wel een van die bekende toevalligheden die 'n menseh soms overkomen als hij b.v. voor 't eerst biljart speelt, of poker het genie der onberekenburen! Maar bel kon natuurlijk ook wel een nog onont dekt gave van mij geweest zijn. of een talent... misschien een vingerwijzing om mij op de klokkenmaker!} toe te leggen lk had toch de mogelijkheid gedemon streerd. dat Ik op dit gebied iets kon prestoeren. kon misschien wel uitvin dingen doen. belangrijke verbeteringen uitdenkenalle groote en gewichtige uitvindingen waren linmeis op deze ma nier begonnen bij toeval! „Hdfcveel kost hel?" vroeg dc vrouw, een beetje stemmig Moest lk nu bescheiden zUn? Eendecls had de vrouw mij ln ongelegenheid ge bracht anderdeels had lk toch momstoo- tolijk goed klokkenmakerswerk verricht Dus antwoordde lk: de tafel. „En geen cent meer!" siste zij ..voor zoor. bagatel werk!" Zij greep me de klok uit de handen ei slug de straat op. Toen Ik de deur achter haar wou slul ton. riep so me nog over haar srhoude toe- „Zie Je nou wel, dat Je tóch een klok Gebed. bidt. r mooiste, als hij reedt hij in onmiddellijk con tact met God. Zijn Schepper. In zekeren zin ls het een voorsmaak van de gelukkige eeuwigheid. Want dan is hetblijvend, onvcrliesbaar Hief dec on tact met God. Wat ls het heerlijk uit de diepste diep ten van de ziel God to aanbidden, als de 'Heer en Meester van de schepping: staan met de bestemming tot een eeuwig geluk; voor de verlossing door Zijn eenlggeboren Zoon Jesus Ohristus; I voor de Inlijving In Jcsus mystiek li chaam; voor den stroom van genade, dien wij lederen dag ontvangen. Wat doet het ons goed, als we dee- moedig schuld hebben hekend om onze vele zonden en fouten, en nederig heb- ben gesmeekt om alles te willen ver geven, en ons ln Zijn liefde op to ne men en te versterken. Wat 'n troost en bemoediging komt (er over ons. als we met al onze stof- (felljke en geestelijke zorgen tot God Gijn gegaan, die toch onze Vader Is 1 [Als We voor Jesus ln het Tabernakel digi te komen met onze zorgen en losten. Ja bidden ls iets fijns. En de menseh to op z"n mooist, als hij bidt. Daar zijn er die .-.eggen, dat ze niet kunnen bidden. En dikwijls apr -ken ze dan ook waarheid. Hoe komt dat Bij velen zit het hierin: dat heel hun deni-.cn en streven staat op het stof felijke. op geld-verdienen. Die komen er niet Ice to bidden. Ook niet. nis ze al naar de kerk gaan. Want hun geest kleeft aan het geldverdienen. Laat d'le maar beginnen met een re traite te maken, om tot bezinning te komen, om te beseffen dat ze slaven zijn van een vergankelijk goed. Dan zullen ze de leegheid van hun leven leeren zien, en weer kunnen bidden. Bij anderen zit de hoogmoed ln den weg. Ze denken, dat ze lets - ja veel - zijn uit zichzelf. En hebben geen be hoefte aan gebed, omdat ze hun schrikkelijke armoede niet Inzien. God geve hem de genade van een flinke vernedering, die hun de oogen openl. Dan zullen ook zij kunnen bidden. Daar zijn er t»ik, die het bidden hebben verleerd omdat ze den weg der vleeschelljke lusten zijn Ingeslagen., Zoo staan zo met den rug naar God ge keerd. DIc moeten zich omkeoren, be schaamd en vol spijt. Dan zal het ge- Ibed volgen. Onderhoudt toch den geest van het gebed. des gebeds. Bidt met uw kinderen eer- het avondgebed. Loert uw kinderen den dag beginnen met gebed. En geeft hen ln de kerk het voor beeld van devoot gebed. Het Koningschap van Christus. strekt onbeperkt Koningschap. Christus ls God. En dus onbeperkt heer en meestor van al het geschapene. Christus ls menseh. Maar zijn men- schelljke natuur ls opgenomen ln Zlin Goddelijken Persoon. Ook zóó is Christus ChrLlus, de Godmènsch. heeft, den losprijs betaald voor alle menschen. En ook op dien titel ls hij Koning over allen. Christus heeft dus het onoeperkt recht om to heerschcn over allen van den avond tot den morgen moeten alle menschen Zijn heerschappij t- Hij alleen her. -ri.l op den to- talen menseh. Daar ls maar één totalitaire macht dat is de Koningsmacht van Christus Voor Hem. den Koning aller eeuwen Wie een volk af een staat bestuurt, en niet beseft, dat heel hel volk en beel Ie bestuurder staat onder het onbeperkte recht van Christus-Koning, misken: de Majesteit van Christus. Christus moet heerschen, en Hij alleen Aller:, ook de leiders, staan in Zijn Hoogste w zijn ti. tu geen sa- Wie zich niet stolt ..onder" Hem, stelt zich togen...; Hem. Wie niet erkennen wil de rechten, va-. Zijn Kerk. stolt zich togenHem 1 Kerk en Slaat moeten.,.. Hem dienen, omdat Hij konir.g is over allen en alles. Leert in dit licht de wereld verstaan, waarin ge leeft 1 Waarom geen rust Zoo is het Inderdaad 1 Waarover sprc MARIAVEREERING IN DE R.K. KERK EEN BRON VAN VELE MIS VERSTANDEN HET PUBLIEK KOOPT maar koopt het bij U I of bij Uw concurrent? DRUKKER I) „DE EEMBODF," Conferentie van Lector Winkel O.P. In de Rü. kerk op "t Zand heeft Pa ir Lector Winkel O.P. uit Zwolle zijn ..erde ..Conferentie voor Andersdenken den" gehouden, welke ditmaal was ge- ijd aan de Mariavereerlng ln de RH Velen buiten de Kath. Kerk, aldus Lector Winkel, kunnen zleh maar moei lijk vereenigen met de Kath. leer over Maria en de Mariavereerlng omdat zij liet weet. wa»r, p de Kath. Marlaver- intwlkkelen. moge er op gewezen wol len dat die vereering van Maria reeds gevonden wordt ln de simpele voorstel- •erlng van Maria gemeen- i bezit was van heel de e eerste Chrlstoneeuw-en. zoo- Weston als ln het Oosten, vercering van Maria door alle doorleefd Is In de katholieke kerk. Maria? Op het feit dat zij Is de Moeder van Op het lelt dat zij is de heiligste der gen. wij beweren: Maria ls Moeder ■r. te bewijzen: .ieder. Dit nu staat zoo duidelijk mogelijk uitgedrukt - 1L Schrift (Luc. I ZO-- 301: ..G« zult bevrucht worden en een zoon be Welnu, ln deze woorden liggen a» ie wezenlijke elementen ultgedruki liet niucderschap vormeu. Maria ls Moeder van Christus, omdat, zij door een physfologlsche werking van haar na tuurlijke krachten ln haar door God» dadlge tusschenkomst voortge bracht de monsehelijke natuur van Christus heeft voortgebracht, m.a.w. ':n menseh Ueeft doen bestaan. Maria is Moeder van Jezus. Al is Mn- a overschaduwd door de kracht des llrrtiooïston. toch is zij Moeder ln den listen zin. omdat 't er voor het wezen in het moederschap niet op aankomt door welke kracht, hetzij menschelijk of hoogleeraar Valkenaar. die een goed Protestant was, verre tic voor keur geeft boven die V3n den Stat Ml- bij bel. bi De wortel van Maria's heiligheid is haar Innige liefde tot God, die haar maakte tot de heiligste onder de men schen. 't hoogste na Christus natuur lijk verheven in de glorie des hemels. De Katholieken erkennen in Maria ook hun Moeder, want Christus heeft ons w c r k e 1 ij k herboren tot het leven der genade, tot kinderen Gods door Zijn smartelijken zoendood. Maria heeft medegewerkt tot deze verlossing door het allerzwaarste offer dat zij ferde voor het liell van de menschen. Men wijst er wel eens op dat Maria juist als Moeder van Jezus volgens verschillende plaatsen der H. Schrilt (Luc. 11:26 Mstth. 12:46-50. Mare. 3:32" op den achtergrond wordt gedrongen Het onderhouden van Gods geboden zo« de verwantschap des bloeds. Daar stel len wij tegenover: in de H. Schrift wordt Maria herhaaldelijk geprezen ic.a door den engel Gods. door Elisabeth „vervuld vail den H. Geest": Als Christus dan zegt. dat het onderhouden van Gods ge- hod n meer waard ls dan de verwant- bloeds. dan blijkt daar dus lof. die Maria werkelijk ge bracht wordt niet slechts op het Moe derschap maar wel op haar bijzonder „onderhouden van Gods geboden." m.a.w. op haar biizondere heiligheid doelt. Dus i ook 1 t Chris tus vereenigd door he. geestelijk wantschap als de bij uitstek boven alle el Daarom vereert de katho lieke kerk Maria op de hoogste wijze. Dit heeft met aanbidding niets te maken; ook dc katholieke ko rk erker.t dat dit dc aanbidding van Maria een groote zonde ls. dat tusschen Maria en haar Goddelliken Zoon een elndeloo- ze afgrond gaapt, de afgrond van den Schepper tot het schepsel, die nooit overbrugd kan worden. tiollcke klnden eeld v delijk eerbetoon; zij weten te goed dat die uiterlijke handelingen afhankelijk zijn van de innerlijke bedoeling en om goddelijk, li blHet k t Maria JRHMPV drukkelijk getuigen, dc Znou van Go, - God in nature gelijk. De tweede per 'uldlghci cuwigheid bes ijden vervuld waren, uit juana s sc e mrnseheKjkc natuur aangeno •vormd van Christus, dat e kt werd en daarin ligt ehcim der mensehwordmg niet en mcnschelljke persoonlijkheid, i oor een goddelijken persoon zelf M'ds van eeuwigheid heaUir.il Zoo ls Maria dar n dit si iel een heel bijzon - schen Christus en t. ofschoon zij Mm- 5, all Ud Maagd ge- de H. Schrift sprake en zusters van Jezus. wijze der Oostersche volk v.in liet Hebrci'UWNclic s die weet ook dat .broeden "igC ligt'hl Ma Want dc voor zich te zien: daarom hangt ap voor de grooten des volks op d- bare pleinen. HIJ vereeit dan n portr of standbeeld op zlchz. li vel dengene die er door v.ibc-i.i Op Maria's voorbede verricht: Goddelijk Kind Zijn eerste wondi rroegt Hij zelfs den 'ljd van Zijn den. Daarom nemen de Kathode! iel leven hunner hemelsein- Moed. Er bluven n, i: enkele moellljkhi God verschuldigd ls? WIJ vereeren Mina omwille van haar Goddelijken Zoon als zijn Moeder en omdat zij als schepsel door God op zoo biizondere wijze bevoorrecht werd. Derhalve slaat de eer 11 dit geen afbreuk aan r oij begenadigde' En i doende? Zeker n 11 gezegd werd voor haar persoon- I voldoende. HIJ li 1.1 -n nlel slechts voor haar moe jZun goddelijke Hup. bink' uit hetgeen volgt 1 zondeval den m Maria -.-. .ill ge hebt g e- kunnen aanncm. e gevonden bu God." Het Griek inens.li gewordi ar God alleen was i door een daad amhartlgheld na Goddelijken Zoon

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4