De Eembode
J
Bóeren-cultuur
F. A. T U L P
53ste JAARGANG NUMMER 32
Zg. 'oUuabonnrmcnten 5
ADMINISTRATIE:
»L - AMERSFOORT
n Qlronummfr MJW
Ires Bum: Kert.tr. JO.
B"*n: Nliuwiübt 11
N.V. Uitgeven mij. Neertsndl».
REDACTIE
Langegracht M.
Poetcheque-
Oorrwpondentle-i
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1939
Christelijk. - Gehecht aan den
grond. - Nuchter. - Conser
vatief en solidair.
ER WORDT TEGENWOORDIG veel
over cultuur gesproken. „Culturee-
le voortuitgang" Is een veel gebezigde
iltdrukklng. De meeste menschen- den
ken daarbij vooral aan uiterlijke bescha
ving. aan wetenschappelijke ontwikke
ling. beleefdheidsvormen, enz. Dit be
hoort echter niet tot het wezen der cul
tuur.
Wat is cultuur? Cultuur la de heer-
■chappij van den geest over de stof. On
der „stof" verstaan wij dan de dingen
dezer aarde, bijv. do natuurkrachten,
het planten- en dierenrijk, de lichame
lijke en verstandelijke vermogens van
den mensch. HIJ moet zich van deze be
dienen om het einddoel te bereiken. HU
kan ze gebruiken zooals hU wil, als hU
steeds maar rekening houdt met het
einddoel van de dingen en van den
mensch. Het Is dus noodlg, dat de
mensch tot het wezen der dingen door
dringt en begrijpt waarom zU er zijn.
Hoe meer dan het gebruik der dingen
overeenkomt met het wezen en het
doel, de9 te hooger ls de stand der cul-
Drager der cultuur is de mensch.
Evenals de menschen van elkander
verschillen ln eigenschappen en
aanleg, zoo is het ook met de cul
turen. ZIJ worden beïnvloed door
ras. temperament, gestcld-ieid van
bodem en klimaat, historische ont-
wikkeling enz.
Van groote beteekenls ln het leven
van een menush ls dc arbeid, dien hU
verricht, het beroep dat hU uitoefent.
Want zooals de ecne arbetd van den an
deren verschilt, zoo verschillen ook de
daarmee verband houdende omstandig
heden. De arbeid geeft aan den mensch
een bUzonder karakter, want hU ver-
elscht een speciaal gebruik van de stof
fen en krachten. De arbeid ls dan ook
van groot belang bU do vorming van de
cultuur. Denken en handelen worden
door den arbeid sterk beïnvloed. Zoo
krijgen we bepaalde standsculturen, die
aan een bepaalden stand, b.v. den boe-
I, eigen zUn.
ir wij het wezen van de boeren-
tultuur nader onderzoeken, dan kunnen
wc de volgende kenmerken vaststellen.
ZU Is:
ChristelUk: ElgenlUk ls iedere ware
cultuur Christelijk, want alleen het
christendom zegt den mensch, hoe hU
de goederen gebruiken moet.
Maar er zUn ln het boerenleven oogen-
bllkken en toestanden, waardoor de
boerencultuur pas haar dlepsten Chrla-
telUkcr, zin verkrijgt. Wellicht geen en
kel ander beroep ls zoo Innig met dc
natuur verbonden als dat van den boer.
Het resultaat van zUn arbeid hangt voor
een groot deel af van het onzekere en
moeilijk te voorziene natuurgebeuren.
En toch komt er altUd weer regen en
zonneschUn. op de lente volgt de zomer
en daarop weer de herfst en de vinter.
De weersgesteldheid, de wisseling der
JaaigetUden. zeggen hem. dat er een or
denende wet moet zlja De boer 1» zich
bewust van zUn afhankclUkheld van
Deze gedachte beïnvloedt zijn heele
boerenleven, bepaalt zUn doen en laten.
Maar zU brengt hem niet tot een hond-
sehe onderworpenheid, een' kruipen voor
een die machtig ls, maar tot een fier en
bewust erkennen van een Hoogere
Macht.
Er bestaat dus een natuurlijke
luischen den boer en zUn grond. H'J is
Innig met het worden en vergaan ln de
schoonheden die zich zoowel ln nel
groot als ln net klein ln 'Uo uronc
openbaren. Ja. soms heeft de gestoldhelc
en de aard van het landschap bUzonde
Invloed op het karakter van de boe
renfamilie.
Is den boer heilig. HU ver
laat hem niet. Iedar stukje land ts hem
dierbaar, betrekent voor hem een stukje
tehuis.
Nuchter: Het gebruik van de voor
handen krachten en stoffen, de voort
durende omgang met de werkelUk be
staande natuur verloent aan de bocren-
het kenmerk van den nuchteren
wcrkelUkheldszIn. ZU houdt zich vooral
bezig met het zichtbare en kenbare en
voelt heel weinig voor theoretische ge
dachten gar,gen.
Het boerendenken ls eenvoudig, maar
diep.
Ietwat conservatief: De bocrencul-
rnr steunt op oude beproefde ervaring.
De zaak ls van den vader op den zoon
overgegaan. Waarom Iets Invoeren, zoo
lang het oude nog goed genoeg ls?
De traditie speelt een groote rol. zoo
wel ln arbcldsmethode en bedrijfsvoering
als ln levenswUze.
t ln den regel een beetje
wantrouwig tegenover nleuv,'"heden. HU
onderzoeken of het wel goed en
dcgelUk ls. De voor- en nadeelen worden
tegen elkaar afgewogen. En hU zal de
nieuwigheid alleen dan aanvaarden .als
U ervan overtuigd is, dat het Inderdaad
m vooruitgang ls.
Solidair: In zijn werken, ln het be
nutten der mogelijkheden ls de boer op
de medewerking van anderen aangewe-
eerste plaats het gezin,
dat hem helpen kan.
Maar een nuttig en vruchtbaar sa-
ienwerken Is alleen mogelUk. als er In-
nerlUke saamhoorlgheld bestaat, als er
m ware familiegeest heerscht,
Soms echter ls de hulp van het gezin
alleen niet voldoende. Dan wendt de
zich tot zUn buren. Niemand zou
het ln zUn hoofd halen daarvoor eenlgc
vergoeding te vragen. Want de prestatie
berust op weaerkeerlgheld. In de boe
rengemeenschap worden echter niet al
leen de gezinsleden en naagte kennissen
betrokken, maar de boer weet. dat hU
>or de voeding zUner medemensehen
irantwoordelUk ls. De boerencultuur
openbaart hem de fUne draden, die de
r een hulpzoekende, die
medelUden waard ls. worden afgewezen,
Nu rUst de vraag, of de verdere ont
wikkeling van een boerencultuur met
haar bUzondere kenmerken tegenwoor
dig nog waarde heeft.
Zeer zeker! Want Is het niet Juist
de boerencultuur die aan een land
zUn typisch cultureel karakter geeft?
De andere standen zUn niet zoo sterk
met den grond en het land verbon
den. zU ziji. veeleer geneigd tot een
onvoorwaardelijk en crltlekloos
aanvaarden van vreemd cultuur
goed. De boer echter vervormt het
nieuwe, als hl) het aanvaardt, naar
zUn eigen karakter en smaak,
Dat Is de voornaamste taak van de
boerencultuur: Het bewaren van de
culturecle elgengeaardheld van een
land. het voortzetten van een ge
zonde traditie. Juist ln tUden van
beroering en omwenteling ls deze
taak niet gemakkelUk, maar des te
dankbaarder.
De llchaamelUke en geestelUke ver
nieuwing van de stad moet telkens weer
van het platteland komen. Daardoor
wordt het gezonde bloed en de gezonde
geest van de bevolking
vreemd Ideeëngoed verdrong'
Tegenwoordig echter ia dlkwUls het
omgekeerde het geval: Het platteland
betooverd door een valsch cultuurbe
grip Jaagt het valschc en onechte na
en vergeet zUn eigen cultuurwaarden.
Voor de landelUke en vooral voor de
boerenjeugd Is een dankbaar arbeidsveld
weggelegd en het ls dringend noodlg.
sno spoedig mogelUk te bewerken. Ook
dit Is geestelUke landsverdediging
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Unrealr. «5 t o. Krommeste. ToM. MM
INKLINTEN en CARBON
HET PUBLIEK KOOPT
maar koopt het bij V I
of bij Uw concurrent?
Bespreekt eens met ons
reclame vouwblad of een
fvlssche. aantrekkelijke
ireulalre voor Uw bedrtjl
DRUKKER I)
,DE EEMBODE"
AMERSFOORT, Un(«|racht
POLEN ZAL HER
RIJZEN
Nu het katholieke Polen ls overgeleverd
tan modern hetdendom en bolsjewisme,
lullen dc blikken der geknechte Pool-
iche katholieken zich wenden tot hun
grooten heilige, die eenmaal slachtoffer
werd der barbarie die het land blnnen-
vleL
De stichter van het nu vertrapte Po
len, Maarschalk Pllsoedskl. richtte aan
Paus Benedlctus XV laren gele
den het verzoek tot heiligverklaring van
Andreas Bobola S J. HU deed dit ln het
volgend schrijven:
..Heilige Vader. Vanaf het begin van
den wereldoorlog, die thans sc.hUnt te
eindigen, heeft de Almachtige de
krachtsinspanningen van ons heldhaftig
leger blijkbaar gezegend.
In tegenstelling met de plannen onzer
vijanden. Is ons vaderland herrezen. Iets
»tel zich heeft mogen voltrekken
geschiedenis der menschheld, schrijven
1 aan de machtige tusschenkomse
,H. Patronen, maar ln 't bijzon -
de voorbede van den Zaligen
Andreas Bobola. die daarvoor heel bij
zonder Is Ingeroepen door het volk van
Polen, dat ln hem zUn vertrouwen ge
steld had.
Gaarne zouden wU nu Hem onze dank
baarheid betuigen voor de aan Polen
verleende hulp en ons zUn bUstand ver
zekeren bU de verdere ontwikkeling van
land en volk.
Daarom. Heilige Vader, verzoeken wU
U. den zaligen Andreas Bobola te wil
len opnemen ln de rO der heiligen.
WIJ vertrouwen, da' ln hoedanigheid
in Beschermer onzer oosterprovincie»,
aar hU den marteldood vond. hU van
de goddelUke goedgunstigheid de genade
verwerven moge, dat Polen steeds dc
voorpost zal bezetten van het Christen-
tem aan de oostergrenzen.
Do talrijke bewUzen van gehechtheid
in ons volk aan den H. Steel alsmede
de vele weldaden uit Uwi
reeds ontvangen, schenken
V richt.
Dit verzoek we
Bobola 8.J., door Russen gemarteld om
zUn geloof, werd heilig verklaard.
Wel Is de voorpost van het Christen
dom thans door Stalin en Hitler eens-
d opgeruimd, maar de geschiedenis
zal zich herhalen- Polen ls nog niet ver
loren en Polen zal herrUzcn.
De Stichting ..Ziekenhuisverpleging"
Maar wel de sekcrheld verschaffen
Uw volle rechten uit te keeren.
(Adm. v. Aach v. WUckstr. 10. Tel. 60
STAAT VAN BELEG
Do Burgemeester van AMERSFOORT maakt
bekend, dat deze gemeente bü Koninklijk be
sluit met ingang van November 1939 in STAAT
VAN BELEG is verklaard.
Amersfoort, 2 November 1939
De Burgemeester voornoemd,
J. C. VAN RANDWIJCK
Onze neutraliteit
Is ln den uitgebroken oorlog
gelukkig neutraal gebleven. Die neutrali
teit wU leder Nederlander gaarne respec
teeren en het spreekt vanzelf, dat hU
alles nalaat wat deze neutraio houding
ook maar eenlgszlns In gevaar zou kun
nen brengen. Ja, wU allen danken God,
dat HU het wapengeweld van Nederland
afgewend heeft en de verschrlkkelUke
rampen van den modernen krijg aan ons
vaderland bespaarde.
Wanneer wU spreken over
ln dozen oorlog, moeten wy
beteekenls van dit begrip zuiver
De neutraliteit.
»U". Is de p o 111
UJze neutraütelt. de onzijdigheid tus-
regeerlnge
n strijd der
wapenen en
der economie. Alle omstandigheden ln
aanmerking genomen en gezien het
standpunt van de Regeering, aan wie wU
trouw verschuldigd zUn. beschouwen wU
deze neutraliteit als een positief goed en
wU moeten dus als logische gevolgtrek
king onze levenshouding, onze woorden
en daden zóó Instellen, dat dit positieve
■MaktMMaÉM
t ln het ir
Men wU ons echter doen gelooven, dal
tot deze neutrale levenshouding der bur-
er zich ln de wereld op dit
oogenbllk afspeelt, een verheven sereni
teit tn de beschouwing der strtlddoel-
elnden en oorlogsgevolgen. Zooals vader
Vondel 't over Constantl|nt)e zingt, sou
den ook wU de Udelheden hier beneên
moeten aanzien met een lodderoog.
Dlegct.j benadert ln deze opvatting
het meest het Ideaal van de neutraliteit,
die zich tot de allerdiepste onverschlUlg-
Dlt nu Juist de houding, die ons ln
dézen oorlog onmogclUk valt. En waar
om? Omdat tot de ln dit conflict betrok
ken paruien behooren staten, die zich
vereenzelvigen met een bepaalde levers
beschouwing. welke levensbeschouwing
alleen vierkant tegen het Christen-
kalts krijgt het Christendom onmogelUk
maakt en vernietigt. Bn daarom kunnen
we ons best vereenigen met de gevraagde
sereniteit, als hei gaat over de vraag:
„Wat zegt de politiek, de hand ;1, de
economie over dezen oorlog?", maar een
lnnerUJke onverschilligheid Is ons ten
eenenmale onmogelUk bij de beantwoor
ding van de vraag: „wet overkomt het
Christendom ln en door dezen oorlog?
Wat beteekent de overwinning van een
bepaalde regeering. dus van een be
paalde levensbeschouwing voor de Chrls-
teUjke beschaving?"
Het antwoord op deze vraag ls voor
den Christen beslissend voor zUn lm
UJke sympathie en afkeer.
Wanneer de sympathie en afkeer
Nederlandschc Katholieken In dezen
strijd dan eenzUdlg zUn geörlenteerd,
moet men hier de verklaring zoeken.
Begrafenis zonder aangifte
de GUnd naar Amersfoort
gekomen om daar voor den kantonrech-
verschUnen, de al wat oude boer
mooie zwarte pak. afgezet met
glimmende tres. HIJ had de wet overtre
den en op zijn manier een aantal dooie
keuen ter aard? besteld zonder binnen
6 uur na hun overlUden aangifte van
dit felt te doen. Daar lagen net 3 kleine
biggetjes dood toen de controleur kwam
volgens den verdachte ge
zegd: tk moet toch naar Barneveld. Ik
il het zelf wel even ln orde maken.
..Maar toen was het al te laat!" grom-
de kantonrechter, „het had binnen 0
ren moeten gebeuren"
„Juist, dat heb Je goed", zei dc boer,
..naar hi! zou 't Immers wel opknap-
..Het bleek dat de dieren varkenspest
hadden, niet waar?" vroeg de kar'
rechter. .Heeft de veearts u dat ooi
--tl edele man", getuigde
1 die kon 't niet
dus daar lel lk me bU neer",
..Maar als het nu eens paarden of
koelen waren geweest, wat had Je
gedaan?"
„Ja, da's wat anders, dat zijn groote
beesten".
„Juist, en nu dacht Je. 't zijn
maar van die kleine keuen Maar als
je ze op jc erf begraaft, kan Je l
veestapel er aan gaan! Had Je
schade?"
„Driehonderd!"
„Varkens?"
„Nee, guldens".
Ook het begraven scheen maar
zoo gebeurd te zUn, „ZOO'n bietje aarde
„Nou, frlssche boel", zei de kanton
rechter ,,'t Stonk verschrlkkelUk".
Do elsch van f 15.— of 8 dagen vond
verdachte „een bietje te arg". HU wat
oen kleine boer en dc burgemeester wai
hem welgezind. Want toen verd, er der
burgemeester eens over aansprak, hat
Ztjnedelaehtb. verschrikt gekeken en dit
had gezegd: „Mnar Jc bent toch ntel
door een van mUn ambtenaren be
..SJuust, tóch wel", zei de b
«et de burgemeester met
i langen uithaal,
,Zóbó, heb lk zülke flinke ambtena-
i. zal hU bedoeld hebben" veronder
stelde de kantonrechter, die tot tr
ot 4 dagen veroordeelde.
Vervagend schuldgevoel
Een Hilversummer, onderbaas van eer
stoomvaartmU-, maakte met eega en huls-
genoot een autorit door Laan 1914 ln
Amersfoort. Daar bewoog zich over den
eg een geheimzinnig geüniformeerde
hare en allerlei gissingen werden
aakt. Zouden dat landstormers zijn
Neen, het was een leeraar van
RUksopvoedtngsgestloht met 14 van
discipelen. Ze Hepen ln vUf rijen va
op de rechterhelft en ze begaven zich
bergopwaarts. De onderbaas scheen
zooals uit het vervolg van dit verhaal
blijkt, te betreuren dat de jongelieden
niet 't voetpad hielden en toen de tegen
liggers waren gepasseerd en hU de groep
voorbUrecd, scheerde hij zóó rakelings
langs de buitenste der wandelaars, dat
hun armen door den wagen werden ge
raakt. De derde, van achteren gerekend,
kreeg een stoot van den bumper
knieholte en viel op den weg ne
onderbaas had gestopt en gevraagd: „Heb
je Je bezeerd?" De jongen had toen ge
antwoord: „Nee. niet erg". En da onder-
baas kwam loen met zUn vraag: „Waar
om loop Jullie hier, op den rUweg?"
„B vent", had èen der knapen ge
antwoord. De onderbaas was toen hevig
gepikeerd doorgereden.
De leeraar die do groep vergezelde, dc
heer v, d. V. verklaarde ln strijd
dachte, dat zUn groep zich bl
'•echtoïweghelft hield en de uangeredene
naar binnen viel en niet bulten het gelid
De auto had maar heel langzaam ge-
Mr. Langhout. die de verdediging voer
de, was niet erg te spreken over de lei
ding van het groepje, Alles wal bU de wei
ntel verboden wordt, zei hu. Is daarom
nog niet oirbanr. Dat zoon troep dei
halven verkeersweg In beslag neemt Is
niet behoorlUK, waar er een voetpad van
3.45 M. naast loopt. Wanneer dan Iemand
naar links uit het gelid treedt (hetgeen
DAT KAN ANDERS
Een ramp Is loacifbroken over de
Pulsenden en nogmaals
ïsohenlevens worden geof-
fe-d aan het monster van den oorlog. In
andere landen, iel fa heel dicht bU ons
«Un reeds duizenden moeders weduwen
tienduizenden kinderen vaderloos gewor
den.
En wil
In ons gezegende landje leven wU nog
betrekkelUk rustig.
Zeker, wU ondervinden de ongemakken
van een mobilisatie, maar in vergelU-
Moeten wU niet vaak. tot onze acriande,
bekennen, dat wij niet denken aan de
anderen, die zoo veel meer te Ujoen heb
ben dan wU zelf?
En worden wij niet vaak ongeduldig,
ta plaats van Juist tn deze omstandlg-
MOEILIJK LEVEN
Cr sUn menschen. die de levenskunst
laar nooit beet krllfon Onze levenstaak
_le ons na den zondeval vair Adam weng
opgelegd, Is al iwair genoeg. W».irons
inden we die nog anm-odlg zwaarder
sken. tensU »l» boete en versterving
>or het eeuwig heil van ons of anda-
Zoo sle lk niet het leven n
de bi
Vergeten wl)
1 bidden .nor de belangen
anderen, die ons gebed no
hebben?
ANDERS! DAT MOEI
DAT KJ
ANDERS!
Als we van nu af aan allemaal, sunder
uitsondering, ons best doen, onze uiterste
beat. om te leven volgens Christus' llef-
degebod, dan zal er weer vrede zt)n: vre
de ln de gezinnen, vrede onder de fa-
tenslottevrede tusschen de vi
LIEFDE BRENGT VREDE!
Copieerinrichting VITESSE
Vskkundlg onderhoud van tehrl|fmsehlnit
LINTEN STENCILS
SCHRIJFMACHINES
KONINGIN WILHELMINASTRAAT 10
GEBED VOOR HET
VADERLAND.
Almachtige, eeuwige Ood I ln Uwe han
Ugt de heerschappij over alle volkeren, i
de regeering ven ons land een afsplegfUni
»Un van Uw onelnillg machtige en recht
dlge, gocdertlerene en w||re leiding de
reld. Uw heilige wil til voor haar dn op
wet. Uw hetllgo waarheid «tl liefde «U
wen nsiun, Almachtige He
nee vaderen den grondslag van
ld. Geef ons dc kracht I
rouw te behoeden I Mas
beschermen, wu ec
belijden
n als chrtst.
n de nijverheid en d
ren. gelegenheid das
ofstrouw en naantcnllefdo de zonden goed
loken Geef ons de genade. Heer. dat wU
aardig Godsvolk voor Uw Aangezicht wi
elen en een» hel eeuwige Vaderland v
i OU Pp
Links woont een echtpaar, dal in nat
vroeg» voorjaar In- en sxteriuur van >t)A
heeft laten sjhlldcrea Gedurenda
gun se hen zomer, zelfs ln do warm»
ste dagen, bleef ds serre hermetisch ia-
sloten. D.' gordijnen bleven potdicht
omdat ds son wat eens nadeellfsn tn—
d op ds nieuwe verf zou kunnen
Mn en de deuren gingen nooit open.
at er dan wel eens vliegen naar bln-
kondon komen dlo op die mooie vert
ia zouden doenZoo hebben dia
van frisache lucht en
zonneschijn beroofd terwllle van de verf.
De verf was ar niet voor hen, maar UI
leefden en leven voor de verf.
Tegenover mij woont een bejaard
echtpaar, dat ook al zooveel zorg voor
verf heeft. Gedurende den ganschen
dag loopt de heer de» huizes de zon ach
terna met een lap gestroept zonnedode.
Die lap wordt neergehangen onder de
schaduwstreep van het lulfeltje op de
buitendeur en als de zon een meter ver-
op het venster of op een an-
houtwerk.
me wonen menschen. die ln do
vacantlemiianden thuis biuven omdat de
selzoensprUzen gelden als Je dan op va-
gaat. Ze hebben gewacht tot Sep
tember toen de oorlog uitbrak en ze nleO
konden gaan..
Rechts woont een dame die kilometers
loopt en bU de duro 1 eerprijzen hoelo ka
pitelen aan haar zolen verslijt omdat de
bleten ln een ander stadskwartier ander-
e cent goedkooper *Un dan die wel-
:o bU den naburlgen groenwnmaa
krijgen.
t zoo leven we raaur door.wo ma-
ons zorgen over allerlei futUlteliea
wn het vroeger uitgegeven pa-
de Meer-Werk-Actle te nlo*
doen. Zoo maakt men zichzelf eh ar.de-
Kardinaal
Mundelein
In hel begin van deze maand overleed
- neet bekende Aartsbisschop van Chi
cago kardinaal Mundelein.
Deze Amerikaansoho kardinaal was 'o
groote vriend van het DulUene volk ei»
heeft die vriendschap ln de Jaren onmid
dellijk na don oorlog, toen de gcestow
ook ln Amerika nog door haat vertroe
beld waren, op ondubbelzinnige wllze gei
toond, Juist daardoor had hU dubbe*
recht om do geniepige kerkvervolging Inï
Duitschland. ontketend door de natlo-
naal-soctalUtlsr.he rogeerlng ten acherp-
tte te vcroordeclcn. HIJ heelt, den heen
"ltlcr onomwonden gezegd, wat hU oven
sm dacht. Hat was het goede recht doS
teren Hitler om dit vervelend to vin-
tn. evonals het ons gocdo recht zal
.Uvcn om het volledig met do woorden
in den kardinaal eens te zUn.
Kardinaal Mundelein hield ervan om
p Amerlkaunsche wllze ongezouten do
naarheid to zeggen. IIU was sUosbohajvw
diplomaat van de oude school. Ia
bUzonder waar het gold do rechten
do arbeiders en van do kleine luy-
don to vordedlgen nam hU geen blact
voor den mond. gelUk ondor meer do
moedige redevoering aantoont, dlo hl*
verleden Jaar over dit onderworp hield
ap een massa-vergadering dor Broeder-
w-hap van den H. Naam,
Van deze redevoering, dlo natuur 1UA
beei bUzonder op Amorlkaanscho toe
standen doelt, maar waarvan de geesti
universeel Is, geven wij than* Ml heti
■verlijden van den redenaar nog «ei»
door getuigen werd bestreden i. dan be
teekent, overmacht voor dou auto
bestuurder. Bovendien was volgens den
verdediger de tucht niet voldoende, het
geen ook zou blijken uit de onbehoorlijke
opmerking die tol verdachte werd ge
maakt. En waarom kwam de leeraar. die
:lch bij het ongeval niet bekend maakte
eerst een week later met zUn aunklaeht?
Dai moet er dan toch wel op wUzen, dat
I U rit»- niet geheel veilig gevoelde. Toen
het schuldbewustzijn vervaagde kwam hij
eerst met zQn aanklacht voor den dag.
M-.tschen als verdachte treft men
naar weinig meer ln onze wereld. HU 1*
I een self made man en voorzichtig. De
pleiter vroeg vrijspraak,
I De Ambtenaar had f33.- of 10 dager
gcëlzcht en de Kantonrechter bepauldc
ds uitspraak op Donderdag a s.
relde, dat katholieke ac
tie bestaat ln doen en dus niet ln leuter
praat teat baat het redevoeringen en
academische ontboezemingen over heb
communisme aan te hooren? Men wtl
verboden uitvaardigen, maar die helpen
hier niet Wie met vrucht verbisden wil,
moet zelf leis beters bieden Onze zwak
heid ln het verleden woa het, dat wil
maar al te vtak met de verkeerde groen
verbonden zUn geweest. Zelfzuchtige
werkgevers hebben de Kerk met vleierij
en willen wlr.nen. hebben haar een
rroote behoudende macht genoemd, om
ater een beroep op Haar te doen. ala
politie op te treden tegen hun arbeiders»
ran wie rij hongrrloonen betaalden.
Dn kardinaal vervolgde Onze plaat*
ls bU de armen, bU de arbeiders. Dat zUre
onze menschen. Zl) bouwen onze kerken,
hl zitten ln onze kerkbanken Hun kin
deren vullen onze scholen Onze pries
ters komen uit hun rijen voort. sUn hui»
tonen, ZU zien naur ons op als naar hun
leider, mne. hun holperJ -
rijen
imettelUks bacil is reeds tn J
doorgedrongen De H Vader
•oor gewaarschuwd als voor vUand no.
il«mearJiri,°Üru 1"ll(|,n V'ln commU-
ismc wordt ook al» dekmantel voot
uitbuiting misbruikt.
u",fn schreeuwen houdt den
ilefl Maar tagelhkertud maken zU zich
'an de grootste sociale onrechtvaardig
heden schuldig ZU bestrijden de wet op
het minimumloon en schepan vrouwen
en metajes met een uurloon van ld—18
cents af nier moet de sathoUcko aciw
handelend Ingrijpen."