De Eembode F.A. TULP 53ste JAARGANG NUMMER 41' -1 l per «eek. Abonnementsprijs. inbegrepen de kerkeiyke bijlage. f\r- per «*»rt. Zg. voUcsflbonnemenlen 5 ets. p. «eek. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: 28' Tel- AMERSFOORT Postcheque- en Gironummer 44334 Correspondentie-adres v. Banm: Kerkstr. 30. Advertenue-adrea v. Baant: Nleu«straat is! Uitgave N.V. Uitgeven Ml). Neerlandla. VRIJDAG 5 JANUARI 1940 Advertentieprijs per regel. 7 pts. regelmaat. 45 nik br.. 30 ct.; enkel editie Baant 15 et. Voor den handel MJ a ting. Reclames tt WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. bijlage, of elders alleenstaand, of op bepaalde plaats, minstens 35 toeslag. Voor alg. voorw. tie gedrukt tarief. Be«l)snt>. 5 et. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS langestr. 65 t.o. Krommattr. - Tal, 4626 Kantoorboeken kaartsystemen opbercmappen DE GROOTE WANORDE MILLIOENEN MENSCHEN geen werk. In Industrie- en bankwezen ■n wanorde, die beangstigt. In het po litieke leven de vuist, die de rol van het «echt overneemt. Alles kijkt uit naar 'n leider, die uit den chaos redden kan, naar een mees ter. die de wilde krachten in goede ba- Voor alles Is het van belang In over gangstijdperken te weten wat ten gron de mag gaan, en wat onder alle om standigheden behouden moet blijven. Er zijn grootheden, die behouden moeten blijven. Wil niet alles ten gron de gaan. Dat is vooral de persoonlijkheid der znenschen en haar vrijheid. Als er een economisch systeem komt, dat collectivistisch ls. maar zoo dat het de vrijheid der persoonlijkheid uit schakelt, dan zal dit systeem onher roepelijk tot bankroet voeren. Precies zoo staat hel met de regee- rlngen. Als zij de vrUheld der persoon lijkheid zoover onderdrukken, dat niet meer mensehen geregeerd worden, maar slaven, dan kan van een bloeiend staats wezen geen sprake meer zUn. Vernietigt men de persoonlijkheid, dan vernietigt men hulshouding en staat en al den levenden wasdom In de menschelljke gemeenschap. Zoo is het ook gesteld met de familie! In de familie vindt de Staat zijn le vende cel, en de Kerk ook. In de fami lie ligt het natuurgeheim van de groei kracht. Zoolang de natuur nog in haar on gereptheid hecrscht. helpt ander lr: den nood. Ouders slechts een levensgemeenschap, maar ook een noodgemcenschap. Wordt de familie vernietigd, dan ook deze noodgemeenschap! Daïv moet de Staat doen. wat de fa milie niet meer kan doen. Dat ls 'n ramp. Want dc natuurlijke liefde van fami lieleden doet meer dan de Staatskas en Eerst zorge de enkeling voor zich, dan de familie, dan de arbeidsgemeenschap, en eerst dan de Staat. Zoolang echter de omgekeerde orde heerscht zal het bankroet de staatskas sen vervolgen als wreker der beleedigde Persoonlijkheid, familie, levend volk, dat zijn waarden,- die behouden moeten blijven! Wlc deze vernietigt, kan niets nieuws opbouwen, maar vernietigt alle moge lijkheid van nieuwen groei. Juist ln tijden, die zoo donker zijn dat men het stuk weg niet zien kan. waar op men de volgende schrede zetten moet, ls het vair belang, op te zien naai de eeuwige sterren, om de richting niet te verliezen en zich eenigszins te kun nen orlënteeren. Als men tegenwoordig aan bekende economen en financiers vraagt, of er dan geen wegen zijn om uit de werke loosheidsellende te komen, dan worden de meest verschillende oplossingen ge noemd. In al die antwoorden zit wezenlijk Maar wat staat hun verwezenlijking ln den weg? Altijd komt het weer op hetzelfde neer: Er moeten namelijk altijd offers gebracht worden. Wie moet dat zijn? Wie wil dat zijn? Omdat het nu niemand zijn wil. blijft de ellende bestaan. Het ligt niet aan gebrek aan Inzicht, het ligt aan gebrek aan goeden wil! Wil ls offerkracht. En nu ls het de groote verdienste van het Katholicisme, dat het een religie van het offer ls. Alles in haar wekt op tot offervaardigheid. Boven de wereld der stofffcülke belangen heeft het Ka tholicisme de wereld van den geest, een geweldige wereld, die den mensch met hoogere gedachten vervult en hem be weegredenen geeft tot redelijk handelen. Alle omwentelingen der Europeesclte geschiedenis heeft zll overleefd. En ze ls er zeker van ook de tegen woordige wereldcrisis te zullen over leven. Haar voortbestaan staat vast. Ell zoo moet zij toch ook dc kracht fci zich hebben, ook nu bij den weder opbouw te helpen. Maar hoe komt het dan dat dit niet duidelijker aan den Sag treedt? Dit zit hem hierin: Wil de godsdieust de reld vooruithelpen, dan moeten belden elkaar ontmoeten. Maar de geschied kundige ontwikkeling heeft het nu mee gebracht. dat religie en cultuur uit el kaar gerukt zijn. Zij moeten weer tesa- ïen komen en wij moeten de hlnder- issen die er nog altijd zijn, uit den weg Slechts van twee zulke hindernissen willen we hier spreken. Er ls een te groote wereldschheid en weinig kerkelijke gezindheid. Naar den trant der wereld staat het ilsch denken mag, en van alle andere overwegingen moet afzien. Daar tegenover zou lk willen zeggen: iet leder economisch denken is even economisch als het er uit ziet. Gij moet dus uw blik verruimen en w bedrijf leeren zien- niet slechts al» ar óók als een altijd den mensch zien. Gtj hebt er be lang bij. dat uw personeel uit eerlijke chen bestaat; en het volk van zijn kant heeft er belang bij, dat zijn eco nomische leiders zedelijk hoogstaande persoonlijkheden zijn. voert echt economisch denken, noodzakelijk naar het rijk der zedelljk- cn op het gebied van den gods dienst. Eerst als directeur en arbeider elkaar nden. komt arbeiden tot stand. Op deze wijze w cultuurfactor. plaatsen worden plaatsen van lijke beschaving. Maar als men dat wl! bereiken, dan loet men terug naar den godsdienst. Economie zonder zedenleer en gods- lenst, beteekent klassenstrijd en revo- De g e Idee v t dienen" a de wt De rozelaar van Lourdes en de Broeder beeldhouwer De wilde rozelaar van Lourdes. waar- >p de H. Maagd bij haar verschijningen :oo dikwijls den voet gezet had, die Ber- nndette met wijwater had besproeid en tallooze nieuwsgierigen had der. opgezien ln de hoop zeil ook het „Visioen" te bespeuren. Is al heel spoe dig het slachtoffer geworden van de de votie der pelgrims: bladeren en bloemen afgepikt takken werden afge- !h. de s n zelf n slotte werd de wortel uitgegraven i meegenomen door een missionaris in Notre Dame de la Salettc en door 'ii dame uit, Toulouse. '866 bracht de bewuste dame uit Toulouse weer it zij n r Lourdes terug, den rozelaar. In die dagen was Pater 8êcail S.J. •ctor In Toulouse. Tijdens 'n bezoek 1st hij Pater Sempé. den superior der ilsslonarlssen van de Grot, over te ha ai om aan Broeder Besqueut de op dracht tcgeven van deze kostbare resten •n kunstzinnig beeldje te maken. Aanvankelijk „chrok de broeder te lg voor deze moeilijke taak: want de wortel was krom en verwrongen, en het hout zacht cn vezelig. Eerst moest de wortel dus doorgesneden worden en do beide stukken behendig aaneengelijmd, waarbij iiet geheel 'n lengte kreeg van 65 millimeter en een middellijk van 21 millimeter. Voor de verdere bewerking dit minutieuze gegeven moest de der Instrumenten maken uit spelden en naalden! want de gebruike lijke werktuigen zouden deze teere slot totaal vernield hebben. Met ctndelooze zorgzaamheid en overgroote toewijding slaagde tenslotte de Broeder In zUn moeilijke taak: het kunstige beeldje was zelfs gekroond met 'n opengewerkte kroon. Op een linnen doek had de Broe der bovendien de geringste houtdeeltje? bijeenverzameld, waaruit hij nu het voetstukje samenstelde, waardoor het beeldje een hoogte kreeg van 75 mllll- den Juwelier uit Lyon. Armtind Caiïlat. werd daarna last gegeven een tssend reliekschrijn te maken. Benige jaren geleden was Broeder Besqueut op pelgrimstocht in Lourdes. Hij had zijn werk niet meer terugge zien. sinds hij het afgeleverd had aan den juwelier. Nu vroeg hij verlof kostbare reliek te mogen kelljk werd dit geweigerd, llkwle zorgvuldig was weggesloten „schatkamer" waarvan de eenge sleutel m het bezit was van den Superior. Maar gaarne werd aan zijn verzoek voldaan, toen hij hierbij voegde: .Ik zelf heb In dertijd het beeldje gemaakt en het nooit teruggezien ln zijn reliekschrijn," 1. Aanvan- Sticht een christelijk gezin Het diepst treffende en het meest schokkende ln leder priesterleven ls: te zien, hoeveel nood achter stomme huls muren verborgen leeft, die uit ongeluk kige liefde, gebroken huwelijken, geruï neerde gezinnen voortkomt. Als men de oorzaken van zulk een ongeluk overdenkt, dan zal men meestal dezelfde ontdekking doen God stond niet, als de groote derde, ln dezen le- vensbond. Het oer-oude woord van de H. Schrift werd weer droevig bewaar heid: Als de Heer het huls niet bouwt, dan bouwen de bouwlieden tevergeefs. God!.... Heeft Hij ons niet zonder eenige verdienste van onzen kant reeds als kleine wezentjes tot ZUn kinderen gemaakt Heeft Hij ons niet in Zijn Rijk het burgerrecht gegeven, de poor ten van het eeuwig leven voor ons ge opend Heeft de Heer des hemels niet over onze jonge dagen gewaakt Was HU niet dikwijls het heilig voedsel onzer ziel Was HU niet onze Broeder ln allen nood, de vergevingsgezinde Vader tegenover de verloren zónen en doch ters Mochten wU niet altUd onze handen tot Hem opheffen en „Onze Vader" tot Hem zeggen Moet HU de groote Schepper en Beschermer, dan ook niet bU en met ons zUn, als wij meer dan anders ZUn zegen en ZUn hulp noodig hebben, als wU in ZUn opdracht medescheppers van levende menschen worden willen OngetwUfel'd Want Hij heeft dc eerste menschen, die HU welbewust als man en vrouw geschapen heeft, de opdracht gegeven In het huwelUk te treden tot wederzijd- sche aanvulling, hulp en verrijking: „Groeit en vermenigvuldigt u en vervult de aarde Gij, menschen, die u gaat verbinden tot die lichaams- en zlelsvereenlging, bedenkt het welGU vervult een op dracht van God. GU züt de uitvoerders van den wil van den Allerhoogste: Dat moet u innerlijk groot maken, en met heiligen trots vervullen. Toen de rijd vervuld was zond de liefde des Vaders den eengeboren Zoon op aarde, om door Hem alles ook huwelUk en gezin weer tot den kern gezond te maken. Zoo ontvingen wU het koninkUjk geschenk van het „Sacnw ment" des huwelUks. Die het aangaan, geven zichzelf als priesters van Christus het sacrament met alle daaraan verbonden genaden. ZU vormen in het mystieke Lichaam van Christus een nieuwe, vruchtbren- gende gemeenschap. Zij verwekken als ledematen van Christus nieuw leven voor het RUk Gods, en voeden, als lede maten van Christus, dit nieuwe leven op voor het RUk Gods. Hun echteUjke handelingen zUn daarom heilige han delingen. Wat hebben wU met het goddelyk ge schenk van het huwelUk gedaan Hebben wij het vergooid, nutteloos verbruikt, of hebben wU met dit talent gewoekerd voor het RUk Gods Voor deze verantwoording zullen we eenmaal staan. Gelukkig hU, die voldoende reken schap kan geven, als bU „met God" zUn liefde begon; „door God" zUn liefde ver vulde. „In God" zUn liefde voltooide. In de liefde toont de mensch wat hU ls. Door dc liefde kan iemand tot, een demon ontaarden of groeien tot een held. Liefde-is ofwel een weg naar dc hel of een weg naar den hemel. Al naar gelang de liefde God erkent of verach', Gos wetten onderhoudt of ze overtreedt. Als echter iemand bU de stichting van zUn gezin God niet vergeet, zUn huis bouwt, dan kan hU getroost de groote onderneming die iedere gezinsvor ming is beginnen. Al komen er stormen en onweders, de bouw zal stand houden, de liefde zal blUven, leder nieuw leven zal bescher mende handen en twee goede harten vinden, die het opnemen en behandelen als een hooggewaardeerde gave en af- De liefde wordt in het met God ge stichte gez.n altijd meer tot een vol en zuiver accoord, allen tot blijdschap, nie mand tot leed. Brekende oogen zullen nog vol dank baarheid spreken van de jt gen.aa die al het harde en onvrije li heid en goedheid veranderde; een rustig hart voor den van God doet treden. Het goed werk ln hun leven heilige liefde ln het huwelUk e In zUn diepsten g - liefde; God. ct heeft; het lied a GEORGANISEERDE JEUGD Het totaal anatal leden der Jeugdor ganisaties bedroeg lr: ons land op 1 Ja nuari 759.834 Hiervan waren 223.737 lid van een Protestantsch-ChristelUki 375.341 van een Roomsch-Katholieke 33.675 van een socialistische of continu nlstlsche en 5315 van een Joodsche Jeugdorganisatie. Grootboeken ELZENAAR Tabellarische boeken ELZENAAR Carbonpapier - ELZENAAR Schrijfmachineiinten ELZENAAR Vulpenhouders ELZENAAR Stencils- Papier ELZENAAR op iedere vraag het antwoord V ELZENAAR Kantoorboek-, Meubel-, «chrUf- cn stencUmaohinobandel TEL. 5723 LANGESTR. 101 Dank den onbekenden doode. gedragen. De stoet passeerde i ram^mUi Wees Gegroeten Ik, ginder een snel weggepinkte tr li plotseling kwam lk heerlijke zlelerui dan anders wellicht :st, waardoor lk Ulo deelachtig zou wor- AANPASSEN MAAR! De VrUzinnig Hervormden van Amers foort hebben hun nieuwen leeraar ds. J. ui Rossum ontvangen. Ze hielden daartoe een godsdienst oefening ln het „Grand Théfttre" en als bevestiger tradt op prof. dr. G. A. van Bergh van Eysinga. ben daar niet bU geweest. Maar ik heb wel een krantenverslag van der v plechtigheid gelezen. En dan las ik. hoo de professor zou gezegd hebben: we nemen den Messias over? We ver talen, transponecren, vertolken de Messias op onze wijze. De erfenis der vaderen aanvaarden we, maar we zijn die erfenis niet waardig als we daar niet ons eigen Van de wieg tot den grijzen ouderdom ligt een lange periode waarin voor den mensch hetzelfde „ik" geldt, maar waarin zUn visie op het leven zoo geheel anders wordt. DAt ls leven. Wie de waarheid als i beginsel wil aanvaarden, moet /OOR DEN Duur konijnenboutje mboutje wilde ver; ewandeld, ol, zooa i'"houder gedaan en beroofd te he KANTONRECHTER Wielrijders in overtreding Een inwoner uit Zeist, dio onder Wouden- ig op een weggedeelte gefietst h«d. dat ldboc°r bcslcmi1 Is- kreeg een Een Jongedame, ter verantwoording geroe- Annates de N. D. dc Lourdes) 20 cent llllllllltlllllllllllltllllllllllllllllllllll!l!llllltllllllll!!!lll!ltllll!l!ll 20 cent p. week Hel VOOR AMERSFOORT p. week m aangewezen KATHOLIEKE DAGBLAD is de UTRECHTSCHF COURANT omdat: zij dagelijks een uitgebreide en overzichte lijke nieuwsrubriek voor Amersfoort bevat; Él zij dagelijks een aantal leidinggevende artikelen bevat; ft zij in kort bestek het wereldnieuws volledig en overzichtelijk geeft; ft zij eiken Zaterdag gratis een illustratie geeft (32 pag.), die U de uitgave op elke andere illustratie zal besparen; ft zij haar abonné's gratis verzekert tegen ongevallen ft zij nog vele andere aantrekkelijke eigen schappen heeft, die U zult opmerken, wanneer U PROEFNUMMERS AANVRAAGT 1 Voor AMERSFOORT aan het kantoor van „De Eembode" 20 cent Langegracht 28 - Telef. 4425. 20 cent P- week lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllll p. week Idlg gemankt, rtoest daarom fl.- Ecn matincuze bakker t er iu Voorthtlizeu menschen won woonachtige bakker. Deze' was n.l. ug, J.l. om 3.30 in den morgen in z erli aangetroffen, terwijl hij reeds d gebeurtenissen v vergeten. Hij be ;c beschil emvel over een 'betere Een. zoodat hij den over- ng, daar do mobilisatie op den ustus begon. 'sMans handelwijze te ln een zonderlinger daglicht te st dc ambtenaar van het O. M. vert dc bakker reeds vóór de n e reeks van dezelfde ileegd. z enlijk een 1 te worden, nrschuwlng zich vt 'Idstijd te houden '_r heengezonden tr hij leeft. Een mensch imaal den Invloed van gedachten...,". Wanneer men zich nu afvraagt, van waar ..zedenverwildering", en „moderne" levensopvattingen komen, dan blUken wa hier toch wel aan het juiste adres te zijn. De professor verklaart hier leder tot zUn eigen Paus. We moeten godsdienst! aan de vi We vertalen, transponecren, n Messias op onze whjze. De één zal eeu beetje van een „vrjjo vertaling" houden, de ander zal het een beetje meer naar de letter doen. Vaste waarden zijn er niet en men heeft dus geen houvast, zwevend als deze waarden zUn „ln het licht van den tUd ensch leeft". Hier ligt dc klem van vele zaken die we met ont zetting zien groeien. de mode, als „het licht van den tUd" wenscht dat we gezinnen-met-één- kind hebben, dan behoeven we den Mes- ar „op onze wijze" te transponee- dit systeem te rechtvaardigen. De ,t ook al ln het licht dezen tUd en met een beetje vrije vertaling van den Messias zullen we hier ook nog wel uit kunnen komen. Een kerk behoeven we niet meer te bezitten, want de bioscoop ls een Instel ling die „ln het licht van dezen UJd" tot een buitengewoon attractief gebouw is geworden, dus kunnen we daar best onze godsdienstoefeningen in houden! 1). „Moeten Calvijn, of Luther of de Apos tolische tUd ons vertellen wat we geloo- ven moeten?" We zouden dan wel eens willen weten, wat ds. J. van Rossum hier ln Amersfoort komt uitvoeren. Hij be hoeft niet te komen vertellen wat die VrUzinnig Hervormden moeten geloovcn. En hU behoeft zUn gemeente ook niet gaan. want ieder lid van die gc- vertaalt, transponeert, vertolkt den Messias op zUn eigen wUze en dan rijn eigen voorganger. Dat ls ten- consequent! Ds. van Rossum kan dus rustig thuis bUJven en zUn mond Gelukkig zij, die veilig staan op Petrus, de Rots waar Christus ZUn Kerk op bouwde. Te veel kippen in één mand Blijkbaar om den marktmeester ie mislei den, zooals de kantonrechter het uitdrukte, had een inwoner uit Puiten zijn kippen naar Barneveld vervoerd boven elkaar in een mand gestapeld, om zoodoende den indruk te wekken, dat hij een kleiner aantal kippen vervoerde dan werkelijk aanwezig was. om op die manier marktgeld te besparen Wegens het ergerlijke van deze vervoer wijze elschte de ambtenaar van het O.M. een boclc van 1' 10 subs. 4 dagen hechtenis. „Het is de eerste bekeuring, die lk van mijn leven krijg." aldus voerde beklaagde een pleidooi, dar den kantonrechter aanleiding gal een lagere boete op tc leggen, dan ge- eischt werd, n.l. 16 of 3 dagen hechtenis. Het werktijdenboekje Een taxl-chauffcur was op den weg aan getroffen zonder werktljdcnboekjc. Dc man beweerde, dat niet noodig was, daar hij geen I Het kantongerecht deelde deze zienswUze "'et De eisch luidde f2.50 boete. Door den kantonrechter werd de uitspraak ipaald op Donderdag as. s geen plaats waar wU d od kunnen »Un dan hier", ssum ln zUn intrée-rede! BIOSCOPEN Wist U. dat op 1 Januari 1939 er ln Nederland 350 permanente bioscopen ren; 17 meer dan een jaar vroeger? dat ln ons land er 1 bioscoop ls op de 24.500 Inwoners? Toch staan we nog niet aan den top. België heeft l bioscoop op de 7,600 en weden zelfs 1 op de 3.300. Wat het bioscoopbezoek betreft (onze bioscopen tellen gezamenlUk ruim 180.000 zitplaatsen)ln dc groote ge meenten werden ln 1938 de bioscopen door 35 mlllioen personen bezocht. De Nederlander gaat gemiddeld genomen 7 maal per jaar naar de bioscoop. BegrUpt ge het belang van een Ka ïolieke Filmactie, vooral ook onder de lassa. Want2 3 van de verkochte kaartenen de bioscopen waren van 50 ct. WOONWAGENBEWONERS In ons land rijn ongeveer 12000 woon wagenbewoners, die wonen ln ruim 2000 wagens. 80 pCt. dezer woonwagenbewo ners is kethoUek.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1