I Alle» bij ollcnar genomen Kan men necl geritst zoggen: wij als Kntholleken hnoren Belisimy-beweglng. Ter lllus'ratle bijv. het volgende en hiermee kom Ik terug op he: orgaan de- beweging. In het nummer 3 van den 7den Jaar- 1 April lt*39staat c Malth uit clt bU- Nicr De nieuwste van Schendel dan de groole Al- Sehendel's ^middellijk eerste boek: Drogon. Het st coinpon: ,i van „De Vogels' getrotlen is geweest door di tnelodleusen en sulveren stUI van dezen auteur, die zich in zijn oeuvre zoo diep gevoelig toom voor de Indrukken, die de boomen, de vogeis, de bloemen op hem maken Sedert van Schendel zijn eerste boek publiceerde, heelt hij een geweldige pro ductiviteit ontwikkeld. Men zou zUn die van Louis Couperus. Sinds I" het Jaar 1930 Het Fregatschip Johanna**.aria het licht zog. vei schenen achtereenvolgens: Een eiland in de Zuid zee 1193H; Jan Compagnie 119321: De Waterman 119331; Herinneringen van een dommen Jongen il93ïi Avonturiers (1936i: Een Hollandsch Drama 119361; De Rijke Man 119361: De Grauwe Vogels (19371; dit is slechts d oogst van zeven die reeds vroeg haar man verloor e kinderen alleen opvoedt. Van Schende. laat dn procJs van geleidelijke ontwik keling en langzame rijping voor ons af spelen Sommige kinderen, waarvan men >n hun prille Jeugd niet ai te veel ver wacht, vallen later erg mee en vormden zich tot flinke menschen: andere Jon gens stellen later ieh-iir. De hoofdper soon van het boek is Relnicr; hij is een jongen, die hl zijn jeugd niet veel be looft en later jammerlijk mislukt. Hoe komt het nu. dat er aan Reinie- zoo weinig te verbeteren valt; hoe komt hCt sch' "r geMl b-ruikb''13r cn degelijk kwaad hem ingeboren? Dit is het pro bleem. dat van Schendel in dezen roman naar voren brengt, waarvoor hy echter geen bevredigende oplossing geeft. Het is dit vraagstuk der pracdestinatlc dat hij vaker In zijn boeken opwerpt, waarvoor de Calvinist de Jansenist, dc Pelagiaan of de Semi-Pe.agiaan geen antwoord vindt dpt voldoet, maar dat alleen tot klaarheid wordt gebracht, wanneer men de katholieke leer ovei dc juiste verhouding lusschen Gods Voo:- zx-nigheid en de zedelijke wilsvrijheid van den mensch geestdriftig over zijn werken oordeclcn in leder geval staat het vast. dal nij e. n schrijve:- met bijzondere kwaliteiten is r zijn vele reeds vetschcne: werker ain Het boek munt uit door evenwieh- i "ipr.wrm, '.cgisehcn opbouw en dichter es Zeven Tuinen vormt een buiten gerd. out in vroeger tijden wellicht een v -heil is geweest maar geleidelijk aan zeven landgoederen uiteengevallen is Var. deze zeven (Sonnen. Vonkelen. Won ergen. Blanken De z a der de naai en tweedracht, die dc moeder mogelijk tusschen de kinderen heeft ge zaaid. verklaren niet voldoende waarom Rctnier in een verkeerde richting wordt gedreven. Van aile kinderen hebben alleen Ma- nus en Walter van godsdienst gehoord "n zUn er betere menschen door gewor- en Dc anderen zijn veel te vrij. zonder God en godsdienst opgevoed. Deze oor aak zou veel meer kunnen verklare-i. In geen geval groeit iemand noodzake lijk ln een verkeerde richting; als men het zondige en verkeerde bewust ver kiest, is de keuze steeds vrij. De tragische geschiedenis loopt op een driedubbelen moord uit. Men behoeft dit bock echter niet te lezen om het pikante gegeven: van Schende! schrijft nu een maal bepaald boeiend. Wel heeft z'jn stijl iets hec; aparts. Ook in dit bc?': Een nadeel --.n zijn schrijftrant U ech ter. dat hij i rijn boeken doorgaans d. dial -7?n wegi.:-; of zich hierin tot he i n -'e beperk:. Zoodoende staan zijn "-'••reu wat ver van o. af e: 1 ;n gestalten wat schimmig- I - !e vcr'oop van het familiedrama moe.;:i wjj opmr': uit de gesprekken tiie Cc tulaiieden me: elkan''» vfr ons oinnen in de salons van Huize Hel is zoodoende een toer om de ver schillende figuren uit elkaar te houden en liet lezen van een van Sehendelroman is daarom even inspannend als het vol gen van een film, wier Intrige zeer in gewikkeld is en waar alles aan de scherp zinnige opmerkzaamheid van den toe schouwer wordt overgelaten. Zijn per sonen leven niet sterk in ons na, omdat zij nergens scherp staan geteekend. Van den anderen kant Is zijn stijl zoo zuiver, zoo subtiel, zoo romantisch, zoo verheven en grootsch dat dit bock aan gevormde lezers, die de :choone ie'teren weten te genieten en gevoelig zijn voor de indrukken eerier zi.ivere na'uur. een hooge en zuivere onti sering zal geven. De bundel Anders en Eender vertoont een geheel ander karakter. Hierin is een interessante verzameling sprookjesach tige vertellingen bijeengebracht. Hier en beelding en de wijsgeerlge bespiegeling herinnerd aan het eerste deel van Van Eeden's Kleine Johannes. Evenais dit bij Van Eeden het geval is. kan men bij Van Schendel soms moeilijk achterhalen, wat hij met een bepaalde schets precies Uit deze verzameling blijkt opnieuw hoe de schrijver over een rijke en veel zijdige fantasie beschikt. In dit werkje blijkt zijn stijl hier en daar beïnvloed door de oude klassieke talen. Deze verhalen zijn meerendeels roman tisch van inhoud en ademen de sfeer van het echte sprookje. Soms geven deze vertellingen blijk vnn I bijzondere soort, die aan de botte massa I zal ontgaan. Voorbeelden hiervan vor- men de sehetser Het Drietal en Kind zonder naam. Met enkele groote lijnen hij vaak een stemming voortreffe- l>: Ik dank U voor :cs;oten orgaan. Nootllg had lk hot nl 'Slraks kom lk echter daar nog even op terug. En nu een antwoord op Uw vraag: De I V B. (Internationale Vcreeniglng UeHnmyi dient zich aan ais ten doel hebbend: „De Staathuishoudkunde van klwu d Bellamy omschreven in zijn helde we-ken Looking Backward" en .Equality" 'in het Nederlanrfsch vcr- ..lald rospee ievclij:; onder de titels .In iet Jaar 2909" en „Gelijkheid vo r allen") ebaseerd op gezamenlijke productie on- :er Staatsled! ng. tegenover geliikclijkc Jlstrlbiitle van het geproduceerde, aan -!'e leden der bevolking te ivopageercn Zooals u ziet citeer lk en wel vanuit set orgaan der beweging dat den naam ira.agt Bellnmy-nieuws. Uil het cltac: ilijkt dat men de Staathuishoudkunde i de v e gepropageerd v aan ernstige mankementen Mocht u er prijs op s -'llen dat dl. wordt aange'oonë dan willen we dat bij gelegenheid eens doen In een artikel. Voor de vrauen- bus is dat te veel. Trouwens dc wenscheiykheid van het doorvoeren van Bellamy's systeem is me: cf men ais Katholiek 'oe kon treden lot die vcrccnlging. Om die vraag le beant woorden dient er op gewezen te worden dat de Seii.imy-beweging zich ni;t be perkt tot bovengenoemd doel van de ver- ecniging. Dat zo liet niet doet is geen bedrog, maar het Is eenvoudig ln zich onmogelijk. Me' de beste bedoelingen van de wereld kan dc Bellamy-beweging zich niet hou den aan dat doel. En waarom niet? Om dat de natuur sterker Is dan dc leer. Men kan wel zeggen: ik wil heel ultvoer.p cpreken over het kind maar geen woorci zeggen van den vader en de moede, maar in de praktijk zal dat ten eenn- maie onmogelijk blijken. En dat is eigen lijk het geval met de Bellamy-beweging. Men wilde namelijk een oplossing geven voor de soclaal-economls-he moeilijk heden die we door makenzij wilde mee werken aan den opbouw van een nieuwe en gelukkige samenleving. Ze meende nu ":ng en bijdrage te vinden In lamy, een stelsel dat voor een gedeelte samenvalt met het socialistisch en com munistisch ste'.sel in de economie. Wat men niet wilde was de oplossing van het maa'schappelijk economisch vraagstuk leven» schour Bindt een bepaalde levens- lijk w e geven donkere zee voor ons uit deze woorden: terstond waren de wateren zoo zwart als de rouw geworden, veel somberder dan de zee ln December kan zijn. wanneer 2ij ziek is van zwaarmoedigheid. Deining was er nauwelijks te merken en toch dreunde t. dof e. geld v. of wereldbeschouwing di de oplossing van vraagstuk te ver binden met fel omstreden politieke "f godsdienstige priclpen, want daarmee zou de oplossing van dat vraagtuk zelf meer fel omstreden worden en zoodoen de zou er niets bereikt worden. Daarom werd het streven van de vereeniging lo«- gedacht (dus louter in theorie) van po litieke of godsdienstige principen. Nu kan men denken wat men wil, ook bijv. dat een sochtal-cconomiseh vraagstuk los staat van politieke en godsdienstige principen maar de prac- tijk zal loeren dat 't bij denken blijft en dat t)l| het doen die principen met een absolute en onvermijdelijke noodzake lijkheid een woordje gaan meespreken en dan nog wel een hartig woordje. Dat kan nu eenmaal niet a„ders. Dat zit hem tenvoudig in den aard der zaak. overwegingen spreken altijd r of worden al'Ud me- opzet genege» In 't laatste geval is het al mis: in eerste geval komt het er maai wat voor zedelijke en re! -Ieuse m» iamy-bewcglng zóó. du- zedelijke norm wel degelijk meespreken. Of da- a:tijd voor ons ais Katholle? te aanvaarden is. is voor mij geen vr: meer. Dat is voor ons heel dikwijls n te aanvaarden. Maar ook hiero - e- Bell l 't artikel L-, ci II ve-1 Daarenboven is het dor Bcllumy-be- wc-sUig onwaard,g en kreukend vo-r ons KaihoJeken. Naar aanleiding van een arilkeltje alt .De Tijd", dal ook mij niet erg aanslaat, word' cr mei onze opvat- z.-io'n beetje den gek gestoken. Maar nu van los van de princ.pzn; het gaat dan over wantoestanden van bittere armoe ir. kinderrijke gezinnen. Nop tens de ma nioc waarop de schrijver ln „Dc Tijd" daarover sprak was wel oen beetje erg -maak ir-enschen, die een Godt welgeval- in werk verrichten." En verder zegt de zelfde blijkbaar .Co-Ie welgevallige man": Zooals Maithus beschouwen ook nu ■eg duizenden het huidige weerzinwek- ende winststelsel ais iets waaraan niet.» ook!" ?n. hebben m.i. I e bestrijden op welke wijze dan Hierbij de volgende opmerking: Maithus was er naast als hij meende dat er aan het wlns's'elsel niets te ver anderen was en daarmee is de schrijver •net zijn ..mijns inziens" er oc.t naast. En zelfs ai had Maithus gelijk, dan nog was ie schrijver een zeer e-genaaxdig mensch. Mag men 't kwaad bestrijden „op we'.ke wijze dan ook": ook als die witzc op zich ;root k,.uad Ls. Wie zei et >k weer dal de Jcsuietcn dc s eiling huldigen dat het dool dc mid delen heiligt? En Doe rijmt zich al deze onjuiste en funeste pratcrij met dc do:'i'eiling der •kcliamy-beweging len opzien.,; van liet devies los van principen y En hoe moeten wij Katholieken, daarover den ten? Het antwoord is duidelijk dunkt IN DE GAUWIGHEID. EVEN SPREKEN, g den Minister van Landbouw seen excellentie Ï^NIOT OP. n dc koffietafel n. Jongen, op het STERVEN VOOR DEN DAG DES HEEREN. BIJ EEN WIEG VRAAG TOCH. S de mensch voldoende nederigheid be at, zich zeiven mistrouwt, zal hel hem geer moeite kosten zün hart met zijn onvolmaakt heden en fouten ei Ugheld en met groot geestelijken leider gaat. w En vroeg hij meer Ons Lieren Heer Om hup ln d loven. •t vrouwtje dat gooi w ir als 't g-rker'-d Is. heeft m EEN - TWEE TtRflréCHOPQEBIEDi Reislectuur Voetballer er supporter behoren to: le ment—i n. die vaak op reis .ui, he den trein. Onze Middelceuwsche voorvaderen hebben geen Kathedralen gebouwd -n Rembrandt heeft zijn Nachtwicht niet gescMderd louter en alleen om ons. hun nageslacht in staat te stellen n>»»-fnnrs - het e t uttge'proken dat zijn -J lachen We 3teüen on: gelaacskleui tanden en spii dat Joost van den Vondel ei P C Hooft schreven en dichtten. re beschaving schulll evenmin li rrlj. ln die wondere uitgelaten icnover het vroiiwlllk geHorht .co «l"eht strookt met onze och N-derlands-he ingetogenheid en he'-ee- •chlng. ln dat onderi'ne leuk en lo!"i "oen. hetwelk ?on ontvettend ver a'»*u» an wat werkelijk leuk en grupnlg i» Maar de ware bcschavini schul't wel degel Hk ln z"'ki eden. als het ki-zen van- be niet ordinaire, niet gemen e Ergens in Palestina Maar noch die behaarde tanden, noch die van ge zondheid blozende wangen, noch die k!oekh»ld. noch di<- jeugd vormen 'r, on feilbaar werkend middel tegen vergeet achtigheid. maa'vchappeliikc onhandig heid en h'nderiiike verlatenheid. heel zeer ten onrechte!onmanne- Het is echter niet het algemeen, dat 11 daag zou wtllen heb :en. wie ge zijt!" Dit is een zeer wijs spreekwoord. Voor reislectuur echter geldt een Niet v: hij li i lederi zich iii den I net rhythme vai zer van Vondel. noch gemeente, voorschrijft, dat i Sint Augustlnus leest is laat schommelen op de veéren en de vaer- enkele wet. noch rijks-, och fatsoenswet. welke reislectuur van het allerlaagste allooi zijn! voor Sint Nicoiaaaavond den dag daarvoor de ander voor Oud-»- iaarsnvond en den dag dnarna En "oen leder de voortreffelijkheid van hun en en des anders keus naar genoegen rdedigd en onderling gewaarde—d dden. tram het gesprek op zekeren nsen en den een of anderen Pleters. die tot hun verbijstering „Ja. Kèrstmis. stel je voor!" echo'de „Je crelt tegenwoordig ook van alles nder den troep aan." zei de één weer. „Ze zullen wel Christelijk zijn', merk- de ander op: als ging het over een ersehijnscl Hlema werd hel gesprek te vertrouwe lijk om verder met goed fatsoen beluls- rd en hier weergegeven te worden zonderlljk gi i Nederland" BSDrok gevoerd I n werd het Kind g ral in Nederland met Innige vroomheid begroet en aanbeden mobilisatie en oorlog ten spijt. m niet op de laatste plaats door onze soldaten. e beschaving schuilt niet in de I

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 8