Wat is vereischt voor een goede biecht n geschikt middel 1 ■n verkeeren. terwijl toch bet mld- dlen ongelukklgnri toestand te ge bet grljp-m ligt. ir srt) door de genn- <no eeesleluk geluk. ircil het hoogste goed en de oneindige vol iktheld Is. Het bestaat dus in een acte va naakte en tclangelooze liefde tot God, >f longen Hjd. Men 1 VASTEN IS GFZOND! HE.LIG WORDEN tend oe mondhoeken ,t heiligheid streven vroeger, enkele jaren gi Inspanning van all' dal i!j rich eigen) u. a h. lach begaafde P. nog redding bcloo ïeillgheid. Twee jaren gelee oen Is geen gebod vs t de eoddclukce Meealer H> streng gevast? r tijdelijke straffen en a n goede belijdenis Is v< mstandlgbcden erbij voe- - hebben wd tegen heeft hi lolieke Actie een lezing u WashingUn „Lolligheid un VI kathol.ckc opvoe „De heiligheid irrs voor den ennsten. uc enrtsten ia nu- la-en tot een natuur UJk-faUoenlUk handeln GETHSEMANI. in*"»!! voorbeekl In lijden sou ion kwam Jcsus met hen tde aiiostclen) i-n landgoed Gethsemanl genaamd: en el tot de leerling- nZet u hier neer ter- k ginds ga bidden. HU nam Petrus en de n MIJ voorbijgaan: i: c ken- profeet o te gaan heeft, do waarbuit c leven heeft. Voor hem I die menseh geworden Is, 01 •n. wil het zUn hoofddoel bc de leer der heiligheid ouder- :t levensgeheim der neillgen godsdienst uitleven Gods, de geest van heiligmaking, en, of slcchir, iwijfebtt Dit berout is een onvolmaakt en een volmaakt berc Door het onvolmaakt berouw heeft •pijl God beleedigd te hebben, omdat dual door Gods rechtvaardige straffen ver diend heeft. Het Hcercn Het Is et t. omdat men God belt-edjgd lueft, tl sU te zu.vk *U" b it alleen geheel t arische natuurkundige zt lar wel altijd, wanneer 1 Breng dit kleine offer en doe li In dezen lijd, nu In de loekonv nog zooveel grootere offers van sullen worden. Breng deze wckci geest van boete en versterving teveel gegeten e gemakzuchtig a het vasten, blu moedig bedenk, weldaad Is. niet alleen hot lichaam, maag bovenal ook Mariavereering en hereen iging in het geloof. ZUn leerlingen heen en bad: h voorbijgaan, r»; icesd voor het komende lUden. en hoe ook ily Zijn vrees en ZUn lUden heeft moeten dragen In volkomen eenzaamheid. Jcsus leed daar ln den hof van Olijven bi ion ziel en In ZUn lichaam. HU voelde d« s drukt. HU geeft ons duide- iui wreed egoïsme. En voor dat alles liecft it-nsch, gevreesd. Ja zoo g' iel binlg verlangen drlcma voor ZUn achou vrUdbig daarvaj Jesus geelt or HU geeft ons bevrijding van I Maar HU leert ons tev „Niet Mijn wil, maar Uv Hoe naluurlUk en gerechtvaardigd het ooa Is, dat wU bidden om van het leed en ziekte gespaard te blUven, we moeten steeds bidden met volle berusting, en bU leder gebed dat wU starten moet slaan: Uw H. wil geschiede tweede les van Gethsemanl. Gethsemanl: ZIJ meet ons een bron van troost geven bU het zelf-gemis ven mede- voelen van den kant der menschen, en mis schien van den kant onzer vrienden of bloed en. heel alleen In dl n lijd. Het achljnl >k volstrekt niet meer een utopie, wan- len Engelsch protesten lach gcestelUke, in Lyon Phelps. ceUgcn tUd geleden de ,ig uitsprak, dat Juist dc Marlaver- een middel tot toenadering lusschen liefdevolle en eerbiedige houding u de betrekkingen 1 in chrlstelUk geloof xUo. tegenwoordig hler- Ji Ualik ui vueulug w keren avond Hu lUdt totaal aUeen ..ln het verbc voor God." i. „In het verborgene voor God" zoo ons lijden zUn. Wanneer dat zoo li rn WU als Jcsus oprecht gemeend ki d krügen wal wU Ziilitu wil daarin ai Wellicht zUt ge reeds menig geweest over de verlatenheid ei rond ons. We hadden zooveel i belangstelling verwacht dan we feitelijk ont- d nkdatME 80 cchlïr Werover bedroefd bent, held van Jcsus ln Gethsemanl. Illk een rUkc bron van troosU-Uke gedachtoi voor ons. O, goede Jesus, GU, die zooveel hebt gete- den en ook hebt gevreesd voor het komend leed, help ons berusten ln den H. «Vil van Uwen Hrmelschen Vader, zoodat ook Uw g»- Daaraan denken ze niet... .Als Je een» wist. wat ik allemaal voor Is brn doet. of de waaclivrot de weer zijn. alle arbeiden der maatsrhappU? Men oordeelt dlkwUI» groeide hij op als de derde van elf kin deren. waarmee Vader en Moeder Poppe De kost voor al die Jonge menschjee was lastig te verdienen- daarenboven kwam hef ecne kruisje na het andere, maar Vader hield het zijn volkje voor: „Hel ls alles de wil van Onze Lieve Heer en met ZUn Wil moeten wc tevreden sUn". ZUn Moeder had den naam van streng te zijn. ze deed haar uiterste best alle gevoel van eigen grootheid en eigen dunk van haar kinderen ver te houden. En succes heeft ze gehad! Typisch komt dit o.a. uit ln een ge sprek met de zuster, waar Edward op bewaarschool ging: ..Ge moet dat kopne- ken Dreken en hem loeren gehoorzamen. Zet dc puntjens maar gerust op de I's en wees gerust hU zal thuis nooit gelltk krijgen tegen U". Waren alle moeders Na de gewone scho'en, gaat Edward Int Un studeeren en dan verwekt hij naar het Seminarie. Na sUn priesterwijding zal hU acht Jaar prtesterwerk verrichten en dan aet Onze Ueve Heer er een punt achter. Tijdens dat korte leven en nog meer na aelUke wenschen aangaande de veelvul dige en vroegtijdige communie ln daden Ondervinden wij niet meerdere malen, dat de menschen God eenvoudig buiten sluiten en doen alsof zU Hem niet ken nen; dat ae Hem op de meest geraffi neerde wijze vervolgen; dat de gedachte aan Ood systematisch uit de harten der menschen, vooral uit de harten der kin deren woedt uitgeroeid? Is het dan wonder, dat God de menschen overlaat aan hun eigen werken en uitvindsels; dat «U Je gevolgen moeten ondervinden van hun machtswellust en geldzucht. De menschelUke geest heeft vele uitvindin gen gedaan; hU ls doorgedrongen tot ln de diepste geheimen van de natuur, men heeft dat alles echter ln dienst gesteld van de zonde en dat moet lelden tot vernietiging van de geheele wereld. En thans vragen wij: lJljn God, hoe ls dat alles, wat gebeurt, mogelijk? Moeten wij bij het bepalen van de schuldvraag ook niet i aar ons self zien? Hebben wij alles gedaan, wat wij konden, om te voorkomen, dat de wereld den gevaar lijken weg afgleed? Hebben wij getracht ln alles Gods gebod te eerbiedigen? Zijn wij zelf altijd een voorbeeld van liefde geweest en hebben wij geen reden ge geven tot toorn en gramschap? laten wij voor God erkennen, dat wij gezondigd hebben. Maar Ood ls groot en barm hartig. In dc H. Schrift wordt gesegd, dat Zijn Barmhartigheid boven alle voorlichting gevraagd plannen uitgevoerd. God Zelf heeft ons geleerd hoe wij ZUn Barmhartigheid moeten afsmeeken. „Onze Vader, die ln den Hemel iUt". hun kinderen. De Eucharistie moest hot deesem den voor den beelen dag. moeet bij bestrijding meesterlijk EEN EUCHARISTISCH APOSTEL EN OPVOEDER Dr. Edward Poppe (1890-1924) verschil zijn met ben. die wd vaak 1 In ooriogsnood God is de Benige Die redding kan bren-ren ln den ooriogsnood. Dc men schen mogen doen en beraadslagen en plannen maken wat zij willen, dat neemt niet weg, dat Hij degene is. Die alle menschen en Regeerders ln Zijn hand heeft. En zoo komen wij tot Hem. zooals thans over heel de wereld de ker ken vol z|jn van blddence christenen, die smeekend tot God bidden om red ding. WU bidden ln naam van de gan- sche menschheld. Ons past en geheel het menscheUJk geslacht - ln dit uur een groote ver ootmoediging. WU dienen net reden tot God te bidden; want zijn vrij ver van U afgedwaald, o God. maar uw oordeel ls rechtvaardig en wat GU doet is recht. Als wU naar God geluisterd hadden, zou er nu geen oorlog op de wereld zUn. Want God heeft gezegd: Ik geef U MUn vrede! En hoe dlkwUls heeft Jezus ge zegd: bemint elkander, want daaraan zult gU herkennen, dat gij Mijne leer lingen zUt en dit andere: .eert van MU. dat Ik nederig en ootmoedig van harte ben. Doch waar God gewaarschuwd heeft een Kruis op te nemen en Hem te vol gen, vaart een golf van zingenot door het menschdom, een zucht naar groot heid en geld. De menschen hebben de raadgevingen van O. L. Heer niet ge volgd. want als men Jezus zou volgen en ZUn woord houden, zou het ln de wereld volmaakt zijn van ge.uk en wede: de wereld ls echter verheldenscht. De godloozenbeweging in den opmarsck. De „ruimere opvatting" Pastoor houdt zijn eigen lijkrede. Onlangs stierf In Periling. EEN MISLUKTE OVERVAL.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 3