V 7 e Eembode 'Sy PASCHEN MET ZIJN VOOR- EN NAVIERING PASCHEN F. A. T U L P 53ste JAARCANC NUMMER 32 VtrachJJnt 1 x par weck. Abonnementsprijs, Inbegrepen de kerkelijke bijlage, Ie— per krtvt 21». Tolkaabonnementeo 6 cte. p. week. redactie en administratie: Langegracht 28. TaL tam: Kettatr. K. Bum: Nleuwstnat 18 Ultgevara Ml) Neerland!*. KATHOLIEK NIEU' WAARIC uys- EN A VRIID AG 22 MAART l«0 AARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. PASCHEN met zUn voor- en na- viering. Het middelpunt van de gcheele ker kelijke Jaarkring, waarnaar zich alle veranderlijke feestdagen richten ls het verheven Paaschfeest. Het ke-nleest van het christendom. De viering van het beginselmysterie van ons geloof. Het feest der verlossing van het menschdom. Daarom ls Paschen niet enkel een feest der verrijzenis. Het ls het feest van het lijden, sterven en verrijzen van den Heiland der menschen. Kruispaschen en Verryzenis- paschen In de christen oudheid waren de trieste gebeurtenissen van Goeden Vrij dag met de glorieuze van Paaschzondag verbunden door een en denzelfden naam: KRUISPASCHEN en VERRIJZE- NISPASCHEN. Het grootc Paaschfeest omvat dus eigenlijk Goeden Vrijdag tot en met Paaschzondag. Het christelijke Paasch feest sluit zich overigens ln elk opzicht onmiddellijk bij het Joodsche Paschen Dit lag voor de hand. De Heer stierf voor ons op den dag voor het Joodsche Paaschfeest; en HIJ verrees op den Zon- dagmorgen daarna: wat was natuurlij ker. dan dat de christenen die dagen cok en van ganscher harte gingen vie ren. Daar komt nog bij, dat de Joden alsdan vierden het eten van het eerste paaschlam, vóór den uittocht uit Egyp te. Een leder voelde hier de voorbedui ding, de voorafbeelding: het eeuwig Paaschlam werd geslachtofferd op den zelfden dag. Zoodoende moest evenals bij dc Joden, maar ln veel grooter zin, Paschen voor de Christenen de hoog ste feestdag en het middelpunt van het jaar worden. Stryd over de Paasch- Toch is daar ln de eerste christen eeuwen een groote strijd gevoerd onder de christenen over de viering van het Paaschfeest. at kwam zoo, "istus onze Heer. werd op den Hden maand Nlzan gekruisigd. Daags ^hen. BIJ de Joden was de Zatcr- Jndc dc laatste dag van de .sabbath" of heilige rustdag; .1 Paschen wordt op Za teldag ge- De dag er voor werd de dag van reldlng genoemd: „parasccves"; \c naam. dien dc H. Liturgie nog A-wdc VrUdag geeft. Bijgevolg 1 "toroor dc hand ligt. Jezus' .v—-. en' -sterven reeds 'l^ eerste a zijn dood 'ap Uen 14tien Nlzan Maanjaar en zonnejaar dc Kerk zich allengs ging •clden over heel de wer<.en ver i Palestina bestond, raakte men t dien l4don Nlzan icrIUk verlegen. Want de Joden rekenden met een maanjaar en de Romeinen met een zonnejaar. Een maanjaar (als de mian twaalf keer nieuw en vol ls geweest) Is korter dan een zonnejaar. Nu vulden de Joden hun maanjaar telkens met enkele dagen (schrikkelmaand) aan. om niet achter te raken bij het bij alle andere volken geldende zonnejaar. Dit was op zich dus niet erg. maar wel erg was. dat dc Joden dat aanvullen zoo willekeurig deden. Was er een vast. wetenschappe lijk systeem geweest, om die twee Jaar- i'crekenlngen met elkaar te doen stcm- Mitar n ^•"■Wslinil woondi u ontstond deze kwestie: Moet 't christendom nu maar tot In lengte van dagen voor haar hoofdfeest totaal af hangen van do Joden, van de door hen totaal wlllekeijrtg vastgestelde Paasch- tormljn? j' n dicht bU Pa- "vf&onden vonden, dat het heilige van den dag maar moest vasthouden aan den 14den Nlzan. Maar relii, die vaak heelcmaal geen Joden in hun omgeving hadden en overigens, zoo mogelijk, nog minder voor de Joden voelden, dan hun Klein-Azlatlsche. ge loofsbroeders, meenden er wel op een andere manier te komen. Ze redeneerden zoo: de Joodsche 14de Nlzan valt precies, volgens de Joden op de eerste volle maan van de lente, WIJ zoeken dus dc lente-nachtevening; maar dan doen wij nog wat anders. Want wc behoeven niets van de Joden. In het Jaar van Jezus' dood viel de vol le maan Juist op Vrijdag en de Zondag morgen daarop verrees de Heer. Welnu, wij vieren Paschen op den Zondag na de volle lentemaan. Zoo kwam er nnecnlgheld over den datum tan het Paaschfeest tusschcn A*'" "n kaanschc cn Euro j peemuiie ciulstcuva, Voorbereiding en naviering Zooals zijn waardigheid meebracht, werd het heilig Paaschfeest vanouds voorbereid en nagcvlerd. Een groote plechtigheid voorbereiden ls zoo natuurlijk en zoo voor de hand liggend, dat men hierover niet behoeft uit te welden. De voorbereiding bestaat uit de z.g. voorvasten en de groote vasten, veer tig dagen lang. De naviering strekt zien uit tot het feest van Pinksteren, vijftig dagen lang. Mlnsteiis op den dag van Christus' sterven en van Zijn rust In het graf hielden de christenen, vanaf de apostolische tUden, een strenge vasten. Een rouwvastcn. In dc derde eeuw was dit zeker reeds over de hcelc goede week uitgestrekt. Let wel: op Zondag, de dag der Verrijzenis, vastte de Kerk nooit, In de vierde eeuw had men reeds een vastentijd van 38 dagen: vanaf onzen eersten Vastenzondag. On der Paus Grcgorlus I werd er met na druk op gewezen, dat Christus zelf een vasten van 40 dagen door Zijn voorbeeld had geheiligd. Men wilde dus de voor- bereldlngsvasten van Paschen op veer tig dagen brengen. Men had hiervoor vier dagen te kort; zoodoende verlegde men het begin van de groote vasten vier dagen vroeger op Aschwoensdng, Veel later, ln de zevende eeuw. begint men te Rome naar het voorbeeld van Frankrijk met een voorvastentijd. De naviering ls echtfflr heel oud; daze treedt onweerlegbaar reeds ln de twee de eeuw op. Verjaardag van ons Doopsel Willen we Paschen met zijn voorbe reiding goed begrijpen en met grootc vrucht vieren, dan moeten wc beden ken. dat het Paaschfeest vanaf het be gin behalve de herdenking van het lij den. den dood en de verrijzenis des Herren, ook de mystieke gedachtenis van onze eigen verrijzenis tot het leven der genade, d.w.z. de verjaardag ons doopsel. Paaschfeest I Dat ls geen uitgangsdag ln nieuwe klceren. Geen dag van ge kleurde eieren of chocolade paaschklok- PaaschfeestDat is een Christelijke hoogdag. Een zlelefeest. Het ls een leesl van Christus cn van hen, die Hem lief hebben. Een jubeldag met cn om Chrls- Paaschfeest I Dat is een dag van aller, lnnerltjkste beleving met Christus, de Heer, die triomfeerde over don dood. En daarmee Zijn Goddelijke Zending, en Zijn Godheid bevestigde. Paaschfeest I Dat ls oen Algemecne Cummunledag voor heel de Christenheld: voor de blanken, de bruinen, de zwarten en de gelen. Een hoogfeest ln de kathe dralen, de dorpskerken, de kapellen, en de hutkerkjes der missielanden. Paaschfeest I Dat moet voor allen, die dood waren naar het bovennatuurlijk leven, een dag zijn van geestelijk verrij zen tot een nieuw leven. Zoo moeten we het vieren Als we met Paschen naar de kerk gaan moet het zijn ln de echte Paaschstem- mlng. Als we dien dag Jezus ontvangen ln de H. Communie, moeten wc met Jezus spreken over Zijn verheerlijking, over Zijn Verrijzenis, over Zijn triomf. We moeten Hem danken voor ZUn lijden en dat v. e liturgie v liefde trouw zullen blijven. We wijden onszelf opnieuw aan Hem toe. En ouders wUdrn Hem hun kin deren. En kinderen bidden den Verrc- zene voor htm ouders. We Jubelen n de Kerk. En blU gaan we huiswaarts, e wenschen mekaar: Zalig hoogtij. Ja, dan mag het ook feest zijn i tafel. Dan mogen er gekleurde e komen en Paoschklokken. i brood, 't Is feest En als dan 'a middags or kerkklokken weer roepen, gaan we graag daarheen, om opnieuw eens Innig te bid. den cn te spreken met Jezus, en te luisteren naar de feestpreek. En 's avonds blijven wc thuis, gezellig n feeslelltke stemming. KA NTOOR BOEKHANDEL HET VULPENHUIS Langestr. 85 t.o. Krommeirtr. Teltf. 46*8 Vulpenhouders Wanneer we hieraan denken, wordt do H. Vastentijd cn de Paaschvlerlng voor ons veel meer porsoomljk e.i Innig Dan wordt vanzelf dc vruchtbare ge dachte gewekt: laat lk het zoo kostbare geschenk van het bovennatuurlijke le ven tot volle wasdom doen komen. Laten we met hart en ziel de leiding van Gods Kerk aannemen, dan wordt de les van St. Paulus op Paaschdag voor ons een vervulling: „Doet het oude zuurdeeg weg, opdat ge versch deeg worden moogt; ge zljt toch ongedee- semd brood! Want ook ons Pascha Is geslacht; en dat ls Christus. Laat ons dus feest vieren, niet met het oude zuurdeeg, noch met het zuurdeeg van slechtheid cn boosheid maar met de ongcdecsemde brooden van reinheid en waarheid." (1 Cor. S. 7—0). GELD HET Is eigenaardig, dat zoovelen hel geld. dat eigenlijk slechts ruilmid del ls. waartoe 't zich bijzonder leent, als doel. Ja menigmaal als ecnlg doel van 't leven en streven hier op aarde beschouwen. Velen zullen dit wel niet openlijk wil len toegeven, doch hun manier van han delen vormt toch een afdoend bewUa Men onderscheidt ten (leze verschil lende typen. Vooreerst vindt men er. wlen 't enkel en alleen om 't bezit Is te doen, die men ln goed Hollandsch gie rigaard noemt. Vervolgens degenen, die zich op allerlei wijzen ln t bezit van geld trachten te stellen, om zloh meer genot, plezier, naar hun meening geluk. te verschaffen. De 'waardeerlng voor deze categorie menschen kan evenmin erg hoog zUn. Eindelijk is er nog een stx schen, die. hoewel niet ln staat te verschaffen, de mcenlng hebben, dat degenen, die dit wel bezitten, gelukkig moeten zijn; niettegenstaande zij slechte om zich heen behoeven te schouwen, o to' dh ontdekking te komen, dat veli van die bezitter» doodongelukkig zijn. terwijl daarentegen vele onvormogen- den, mits tevreden. Juist wel gelukkig zUn. Ieder heeft zijn eigen geluk In han den. namelijk door tevreden te zijn met den staat waarin God hem plaatste. Nu tegenwoordig zoovelen er op Uit zUn. allerwcge ontevredenheid te zaaien, terwijl de goedwlllenden te weinig on derlegd zUn hen van antwoord te die nen, Ja daardoor zelfs worden meege sleept In die opstandige sfeer, Is 't toch mmdzakclUk, dat men begrijpt- dat GEZONDHEID EN HEILIGHEID Onder de essays van d«n beroemden katholieken echllver Franc!» Thompson Is er ook een over gezondheid en hei ligheid. een tijd zoo lezen we ln dit actueele geschriftje dat men het lichaam als een gezworen vijand van den geest beschouwde en ook als zoodanig behandelde. Tegenwoordig echter laat het lichaam een protest t" ren tegen de tyrannle van den gi Hoe komt dat? Onze ascetische vc schriften Mammen nog uit een lijd, er heel andere menschen waren, uit tUd, toen de menach den Oostenwind trotseerde en er mee spotte. Dat was een barre tijd met een robuust geslacht en voor zoo'n geslacht was het heele apparaat van lichamelijke tuchtiging en kastijding opgebouwd. Krachtige naturen kregen een slerke. vante lei ding. Het bruisende, overstroomende Jeven moest ingedamd; het heete bloed gekoeld worden. Voor onzen tijd echter schijnt het strenge vasten en het neretlsch harden hopeloos ongeschikt, omdat wij te ner veus, te gecompliceerd, te slap zijn. Voor on» zou het onbegonnen werk zijn. den eetlust In te toornen hadden we maar een eetlust die een beetje In- toomlng behoefde I een wegkwijnend vleesch door versterving te verzwakken, een voor den tUd verbruikt, uitgeput lichaam nog meer te verslappen. lichaam, dat onze weelderig le voorvaderen ons al krachteloos genoeg hebben nagelaten, Er Is geen plaats voor de hoovoardU des levens, als het leven zelf een ascetische oefening geworden la Leven wil zeggen afsterven; den strijd met het bestaan opnemen betee- kent voor velen een prijsgeven van zich zelf, de keuze van een onvermijdelijke harde zelfverloochening Veel van wat aan het lichaam geweten, moet worden toegeschreven aan de onverstandige behandeling van zijn meester, den geest. In dit verband haalt Thompson enkele passage» aan uit een brief van den aartsbisschop George Porter, waar dese zegt: „Wat zondige gedachten betreft, heb Ik In Kval steeds waargenomen, dat zij vcr- nd houden met uw gezondheidstoe stand... Ik vrees, dat u zich niet vol doende voedsel cn rust gunt; Ijverzucht en dergelijke hartetochten worden door lichamelijke zwakte versterkt." Deze jezuïet, en aartsbisschop wist te goed, dat menschen, die tot tobben ge neigd en daarbU tot een zittende le venswijze gedwongen zijn. soms eec zleleleed te dragen hebben, waarvooi een veertlendaagsche voettocht een veel beter middel Is dan dc geestelijke oefeningen van den H. Ignatius Niet alleen om wille van een oppervlakkige analogie wordt het beeld van den ath- loet steeds op den heilige toegepast, i Het verband tusschen lichaam en ziel Is zoo schrijft Josef Sellmalr ln zijn boek „Priester ln der Welt", waaraan wij deze citaten ontleencn bijna liet fundamentcele probleem van do hcUM i held en daarom moest 't ascetlsoM A dit vetband gebeterd zijn. volmaakt ontbrak e O, Die O. kreeg (Teams ruste met hear soon cn nauwelijks was de ruzie uitgebarsten dn politie verscheen plotsklaps om een keuring te schrllven. „Ik wou 'l geweer toch aoo bergitsg hou den". iel de weduwe. „7 Is het eerste i" mijn man kocht." Uitspraak f J of 1 dag En tenslotte was er nog een meneer die meende dal voor een dubbel Jachtgeweer Jschtacte voldoende waa Toen bij tot van deze opvatting afwijkende ontdekking kwam had hij z'n bon al beet en hij haai zich het geval m orde te maken. Nu tooi hij zijn bewijs Hij kraag stjn geweer i.< en inoeat f» boo te betalen. Men ls nu gewaarschuwd en gedrag» i waardig an niiug ln Baarnl Is dc Schoonebeekerweg „publiek"? Zekere Hllhorst uit Achterveld had ln duisternis met een onverlicht voertuig op achoonebeekerweg gereden en da gemeet veldwachter had hem dcawegr uckeurd. 2 wel H. als zijn verdediger mr. Prima betoog den. dat die weg niet publiek waa Vroeger hoorde hij aan de Indertijd (tUkwIdeerdn Adollztlchting vu toen kwamen er ver* lende gegadigden, w.o. de RudoUSUchtlng een deel ervan kochten. Men betaalde mecnzchappelljk mee aan het onderhoud. Mr Prima kon de koopaete toonen on had drie getuigen meegebracht De eer»te, administrateur van de Rudolfztlchtlng, (Ie een kwitantieboekje waar <T« menschen Ui stonden dlc jaarlijks bedragen storten om over den weg te mogen rijden, De tweede getuige wss een der eigenaars die bordjes had geplaatst „verboden toegang" en „eigen weg". De derde was de meelhandelaar J. W, v. d. B. uit Hamersveld, die JaarlIJki een bedragje -- - de, dat d. kapot was en binnenkort door e» worden vervangen. Eens reed er een Jongen tonder rljbewtja met een tractor. Een rijks veldwachter wist dat en was den knaap ge volgd tol hij van het pad af waa en zich op den grooten weg bevond. Eerst loan werd de bekeuring or«zmaakt De gemeentevektwach- er op den par. do burgemeester van Bamrveld dan het pro- oea verbaal kon onderteekenen. wanneer die weg Inderdaad niet publiek was, werd de zaak 14 dagen uitgesteld en zal da burge meester als getuige worde-, gehoord. 10.000 dubbeltjes voor Pater de Wilde J»v«b het o lel ep. Dit mijlpaaltje Is o ni •en aansporing om flink voor» te «tap pan op den goeden weg. Moedig foor- Op KANTOORBOEKEN i.bW ELZENAAR ta weerga niet. LANCESTRAAT 101 - Tol. 5723 OORLOGS-VREES Er heeft ln san krant een aardig» op wekking gestaan, om toeh vooral uok ln dezen tijd nlot na to laten. verMazi- dlg te adverteeren. Want or ichljnen zakenlieden te lUn. dia tot ren bekrim ping overgaan uit het motief van een verkeerde voorzichtigheid. Die krant haalde als sterk voorbeeld aan het feit. dat gedurende de nxobbi- satlejaren 1914ISIS verschillende goe de zaken van het tooneel alln verdwe- non. Zs werden vergeten doordat con currenten optraden met pakkende aan kondigingen. Hulsmoeders en -rsdera namen op dergelijke aankondigingen eens een proefje met het nieuws pro duct en se bevonden zich er niet slecbP bij. De „voorslchtlgen" stierven een zochten dood. Heel Jammer... maar be grijpelijk... Ik wil hiermede maar zeg gen, dat men met oen tt groot* voor zichtigheid achterop raakt en wel due- danlg. dat de verkregen achterstand niet ln ts halen la Dc nazi-gymnasuckoefrnlngen beginnen BdtfjUf«orden. Telkens niet-openoa- re paadje langs de oefenschuur te Socbl groolo ongerustheid van ons gezin. We hemd heeft gcloupen bij gebreke aan re unlformdeclen (wat zal dat een maje stueus gezicht zijn geweest') heigeen hem een dergelljko verzachtende om dlgheld bctoekcndc. dal hij vrijgesproken werd. Ook dc twee mannen, die op den verjaar dag van Sinterklaas ln volledig Nazi-tem verschenen waren ln de verlichte deurope ning toen het waakhondje begon te blaffen, werden vrijgesproken. De anderen daaren tegen zeven In getal kregen f 15 of S dagen plus verbeurdverklaring van Ahii dit IrRlate zit een pikante zijde. Is net niet interessant te weten, dat de staat der Nederlanden nu ook eens over echte en onvrrvnliehte Nazl-unlformcn beochlkl?! Deze uitspraken bevestigen dc meeiUng vnn den kantonrechter, dat I t pad langs de bewuste oefensehuur openbaar 1». „Pu blieke weg" dus. De verdediger, mr. v. Ha- venswnsy, had dat publieke karakter bestre den. Als getuige werd de eigenaar van hel bewuste pad, de B., opgeroepen. Dlc waa niet binnen en dus znt inen er een baetje mee. want zijn bevestiging of ontkenning zou van groot belang zijn. „Dan maar uitstel tot over 14 dagen," zei de kantonrechter. „Maar lk wil wel van net hooren van den tuige afzien." zei de verdediger daarop." ,U zult uw verdediging dan moeten In- ahkKbnl" vond de kamonreehter. Ravcnswaoy zich n|i behoeft U dc u toeh uw vi zijn verklaring, n afgelegd In de 'een den N. 8. B.-gymnastlckleenar. i daarom hield de kantonrechter zich aan •t publiek karakter van den weg ervi (Inn- n volde hij terstond von 'a. Permanent in dc olie „Eigenlijk gromde de „Astuhllrf niet." Duisterde dc zwakkeling. „Dan tullen we eens een straf geven, die als stok-achlT-de-deiir zal dienen, Vijftien gulden of vijftien dagen cn een weck voorv hechtenis met een prccfUJd van tweo Jai en onder toezicht stelling vsn hel Leger des Gevaarlijke buurt Hot schijnt een gevaarlijke ergens ln Baarn.'' Er vns ie verscheidene Baarnaars le moesten vei klaren hoe ze urwupenen tc houden zonder t gevaar Zwei ven e boosdoeners Of niet zonder De veehouder O. E had oou ulo waarvoor HIJ vroeger een machtiging nd bezeten Waarom hij dlc llleld? „Voor 'II verdediging I'' .Is dat dan bij u zoo'n gevit .-oh .'iiénM-dvaU I«wam nd Wanneer man zoo zUn zakenvrienden ln onzt goede stad spreekt, hoort m«n klagen. Schilder», timmerlieden, sme den. metselaars, winkeliers, hebben hel zoo «UI. En wanneer men naar de re den vraagt, dan la het antwoord: ..de menschen durven niets te laten doen, ze zUn bang voor evacuatie en dan be schikken sa liever over contanten Bo vendien vriezen ze. dat werk aan hun hula of vergrooting van hun bezit aan roerende goederen een slechte geldbe legging zou zUn. omdat,,., als de oorlog hier eens zoo woeden, wat God verhoe de... alles toch vernield zou worden." Maar hout heeft verf noodlg. niet al leen ter verfraaiing, maar ook om het togen bederf to vrijwaren. En hout. kalk en stecnen UJn noodlg om bepaal de voorzieningen te treffen, of om drei gende schade-vergrootlng te voorkomen. De gedachte een en ander „maar la laten zitten tot rustiger tijden" kan ver keerd zUn. omdat uitstal van bepaald* reparaties wel oens tot ernstiger, mis schien tot onherstelbars schade kan lelden. Verkeerde voorzichtigheid) En als we bevrijd blijven van oorlof? Dan kan het wel eens gebeuren, dat een bezit bUna of geheel verloren Is gegaan door Inwerking van weersinvloeden of anderszins. De spijt komt dsn t« laat! Daarom: men late werken, geen on verstandig uitstel „tot den vrede." WIJ allen leven, ook uit toelaat oogpunt Is het „doe gewoon" dus bevo- E Overige—d-nke aan den voormallgrn-' adv—- <Bf vw—auai w m.-»

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1