De Eembode 9UV DEZE TIJD gezien in Visioenen F. A. T U L P JAARGANQ NUMMER 3 Vemaunt lxp,IW«. pre SS, „"«IlflifÏATTf - AMERSFOORT VRIJDAG 5 SER IC 393ffl on*- N.v. O!»», "^H£3££ WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. SCHEIDING VAN COEDEN EN BEDORVENEN UITEINDELIJKE TRIOMF VAN DE KERK MEN GLIMLACHT zoo gaarne over profetieën. Maar misschien zou den we beter doen te glimlachen over de voorzeggingen van onze politieke profeten dan over de visoenen van begenadigde zielen. Had men dit altUd gedaan, dan waren we niet In zoo'n hopelooze chaos verzeild geraakt. Hoeveel dingen werden ons niet door de-schrijf- manlakken der groote wereldbladen en door de profoten van allerlei krantjes en tijdschriften voorspeld! En hoe heel anders Is het allemaal uitgekomen! Dat waren slechte profeten het waren valsche profeten. ZIJ hebben ons een geestelijke lente voorspeld, een ge weldigen vooruitgang in ontwikkeling en beschaving, naarmate men zich meer van dc Kerk en de Mlddeleeuwsche denk beelden zou afwenden en zich zou be vrijden van den dwang der kerkelijke dogma's. ..Alleen na de vernietiging van het goddelijke kan de mensehheld ge dijen". zoo luidde het parool. Den bedro gen arbeiders voorspelde men lederen dag weer het paradijs op aarde, als het proletariaat eerst maar de teugels ln handen gekregen had. En wat is er in plaats van dat paradijs gekomen? Een vreeselljk barbarendom, een geweldenarij zonder gelijke en brute machtswellust, die alle menschelljke waarden vernietigt. De misleide proleta riërs verbloeden met duizenden en dul-j zenden tegelijk op Finland's ijzigen bodem, En wat staat er nog te wachten? Dc eenvoudige vrouw Elisabeth Canorl Mora, een Romcinsche gezinsmoeder die leefde van 1774 lot 1825. echter doorzag het bedrog der liberalo eeuw. Met oen doordringenden blik zag zij de verderfe lijke kwaal, dlc als een kankergezwel in de ontkerstende'samenleving woekerde. ZIJ beschrijft dc situatie als volgt: .Alle» was in revolutie, wanorde en ongerechtigheid. Dc zeven hoofdzonden triomfeerden, overal was onrechtvaardig heid. bedrog, wellust en alic soort van slechtheid ln zwang Het volk is zedeloos, zonder geloof en liefde. De mensohen ryii verzonken in brasserU en in de beginselen der moderne phliosophle. Zi) gelijken eer der dieren dan mcnschen. Zoo heeft de zonde hen misvormd. Temidden van deze verdorven menschcn zag ik een mcnsche- lUken duivel. Hij raasde door de wereld als een die dronken was van hoogmoed. li de goddelijke geboden met voeten trc Icn, om zich geheel aan de üederHIkhel n dc verkeerde beginselen der wcrel Er waren tc allen tijde min of meer slechte zeden. De menschelUke harts tocht overschreed altijd weer de perken van tucht en orde. Maar onze tijd onder scheidt zich van de andere tijdperken ln zooverre, dat hij ook slecht is in de begin selen. De beginselen der moderne, val sche wereldbeschouwingen beheerschen het gehcclc denken en leven. Niet. dat er slechte zeden zijn, is het ergste, maar dat dc beginselen bedorven zijn, dat is erg. Wanneer het kompas niet meer goed en betrouwbaar Is, dan is er geen veilige vaart meer mogelijk en Is schipbreuk op den duur onvermijdelijk. ..De knagende worm was ln het blr ste. Het onkruid was ln de harten der menschcn gezaaid. Het vergif van deze verderfelijke beginselen was zelfs door gedrongen ln die gezinnen, die zich nog als katholiek beschouwden. De ware geloo- vigen vormen slechts een kleine schare". Diep-bewogen roept zij uit; ..O God. hoe weinigen zijn er toch. die U waarlijk beminnen en hoe groot is daarentegen het aantal mcnschen, dat U veracht I MUn Ood, wanneer zal ik.U dan eindelijk door de mcnschen getierd en Deze vrouw, die zoo bezorgd was voor het heil der Kerk, meende toen, dat met den pas-gekozen Paus Leo XII de ver nieuwing van de christenheld zou be ginnen. Van stuurman was toen wel ver wisseld en deze was een uitnemend man, de christenheld bleef in 't oude vaarwater van de onkerkelijke geestes richting en levenswijze en de Heer zelde: rU U niet. hoe lk U relde: het schip Is hetzelfde, hoe weinig echter zou het den reizenden baten, wanneer alleen de stuurman ver anderd wordt?" God echter stelde zijn getrouwe dienst maagd een toekomstige vernieuwing van het gcheele schip der gehecle christen heid ln 't vooruitzicht. Toen smeekte zij Hem vol aandrang: Liberale infectie. Is het niet Juist de groote ellende van onzen tijd. dat zoovele katholieken door dc grondbeginselen dezer wereld zijn besmet? Is het niet dc klacht van dc Pausen en bisschoppen en van alle pries ters, dat onze menschcn door het gif dei liberale beginselen zijn geïnfecteerd? De ware proleten hadden wij moeten her kennen aan het feit, dat zij dc valsche beginselen mecdoogcnloos ontmaskerden en onverbiddelijk bestreden. Niet degenen, die dc moderne cultuur boven alles aanprezen, die voor allo niet- katholleke „grootheden" niets dai. lol hadden en ons den raad gaven, de katho lieke waarheid niet al te luid te verkon digen waren de ware profeten. En ook niet degenen, die altijd maar het èêne woord „Vrede, vrede!" ln den mond en op dc lippen hadden en niets zoozcci vreesden als den strijd tegen de dwalin gen. De wereld, die door deze valsche herauten zoo geestdriftig werd geprezen, dreigt nu ten onder te gaan in verschrik kingen en ellende. Dan heeft de dienaresse Oods, Canorl Mora den MJd beter begrepen. Zij ziet do grr tstc ellende in het nooit genoeg t( betreuren feit, dat de verkeerde begin selen tot de menschcn van alle standen en leeftijden zijn doorgedrongen. Stuurman en schip. s XI noemde deze pest, die het christendom heeft aan getest: lalcisme verwereldlijking. Deze heeft vsn de Westersche mensehheld een heldenach- chrlstelljk mengelmoes gemaakt. De profetische vrouw ziet het vreeselljk kwaad, zij weent daarover en biedt zich- an God aan als zoenoffer. Hoe dik wijls ziet zU de bliksems van den god- delljken toorn over deze christenheld schieten. Altijd weer kan zij de straffen afwenden door haar heldhaftige offers, laar eens zullen de bliksems neer schle- God openbaarde aan Zijn dlenarea de komst van een tijd, wr.arln HIJ niet meer aar de voorbeden van ZUn ultverkore- en zou luisteren, maar Zijn strafgericht >u moeten voltrekken. Elisabeth Canorl zag toen ln 'n visioen de beproevingen, die ovèr de Kerk zouden komen. ZU zag de Kerk als een voor- Leidt GIJ ons hct'u door'Uw 1 toch het schip voor het U. ik be: Mar Bloedt Bouw te zekere redding!" Toen zij altijd maar bleef smeeken, dat de Heer het schip zou vernieuwen, zelde de Zaligmaker elndelUk, dat er, vóór het kon worden gebouwd, eerst vijf en met wortels en al zouden moeten worden uitgeroeid. Bij deze verklaring werd Elisabeth Canorl zeer bedroefd, want zU meende, •oor den bouw van dit schip twee •n niet voldoende zoudefi rijn. Noe had reeds honderd Jaren aan de ark ge bouwd, - 't schip der geheele christenheid euwen. zou nog wel meer tijd kos ten. Maar tot haar troost werd er gezegd .Beur Uw geest op en droog UW tranen want de arbeiders san dit schip Mijne engelen. Verheug er U danr- MUne dochter, en laat af van dc De tyd is in Mijne handen, a naar believen verkorten. Bid zs; niet zoo lang duren als gij de Toen toonde God haar de Christenheid s een bosch. Dit bosch wordt door vijf groote boomen beheerscht. De wortels deze boomen vormen een verward vlechtwerk van duizenden en duizenden scheuten en brengen een onuitdelgbaar struikgewas voort. Wat beteekenen nu deze vUf boomen? God gaf Zijn dienaresse tc verst de vUf boomen zijn de vUf groote dwaal- leeren van onzen tUd. ZU vergiftigen dc geheele wereld en zUn lUnrecht in strUd met 't Evangelie, dat zU trachten tc nletlgen. Met hun giftwortels infecteeren boomen alle planten en gewassi het heele bosch. Daarom zUn zoovele zielen onvruchtbaar. ZU hebben hun ge loof en godsdienst verloren en zUn ge wetenloos geworden. Vergiftigd door den geest van den modernen tUd en door beginselen der valsche phliosophle. zUn zU zelf woekenwammen geworden slechts goed om ln het vuur verbrand worden. Is dat niet een verrassend goed ge troffen beeld van onzen tijd? Schijnvroomheid De grenslUncn tusschen christenen en iet-christcnen worden steeds meer en eer vervaagd. ZU, die zich nog chrlate- m noemen, leven veelal zooals heldc- 3ii. Vrouwen, die voor vroom en god vruchtig willen doorgaan, volgen dezelf de goralllneerde mode als de ongeloo- vigen. Chrlstehjke meisjes, die des Zon dags nog de kerk bezoeken, lezen dezelf de vunzige romans en bezoeken dezelfde bioscopen en theaters als de mondaine kringen. Vasten en versterving zUn ook bij christenen niet meer ln zwang, sinds dc wereld het ouderwets,'! genoemd heeft. Men richt zich immers meer naai de wereld dan naar den Paus en dc bis schoppen. Hoe dlkwUls moet men uit den mond van onze beglnsellooze christenen mcenlng hooren, dat men zich ln lede- a godsdienst kan redden, omdat mers allen denzelfden Heer en God hebben. Zoo dreigt do Kerk ln dc wereld te vi zinken en de futloos geworden chrlste heid ln het moderne heidendom op KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS .Uiterlijk droeg deze matrone rtjke gewaden. Haar gezicht echter scheen droevig en ln haar oogen blonken tranen. ZU smeekte tot God voor haar ondank bare zonen. God echter wendde Zich als vervuld van toom van haar af en wilde haar geen gehoor schenken. ElndelUk zelde hUNeem deel aan MUn gerechtig heid en spreek het vonnis uit over Uw eigen zaak! t>a voorname vrouw ver bleekte en begon zich van haar rtjke gewaden te ontdoen. Drie engelen ont haar op bevel van God nog de laatste sieraden. Toen kwam zU ln een toestand van vernedering en verootmoe diging. Haar krachten verminderen, haar voeten wankelen, zU dreigt te vallen. Maar God laat dat niet toe. ZUn wUsheld bedekt haar hoofd en de Heilige Geest geeft haar een nieuw gewaad: de heilig heid. Door ZUn almacht stort HU haar euwe krachten ln. Door hemelschen glans omstraald, zendt zU dan vier machtige lichtstralen uit naar dc vier windstreken. Door dezen glans gewekt, verheffen de bewoners der aarde zich als een slaap, zU verlaten de dulsternls- der dwalingen, waarin zU gevangen zaten, en loopen het licht van het Evan gelie na. Rondom de verheven vrouw ■rheft zich een majestueus bouwwerk, gedragen door zes prachtige sterke zullen (symbolen van dc zes orden). De volken komen naar haar toe en belUden het geloof'aan Jezus Christus". Voor het echter zoover is. zullen nog groote beproevingen over de heilige Kerk ZU moet door vreeselUke loute ringen heen, totdat zU tot haar oor- spronkelUkcn staat is teruggebracht, tot de oorspronkelUke reinheid van beginsel zeden. Eerst moet het vergif uit haar bloed, het vergif, dat door dc dwalingen ln dc aderen der christenheld ls ge drongen. De verdorvenheid moet uit het .lichaam der Kerk worden afgescheiden. Dan volgt er een Scheiding der geesten. De goeden worden afgezonderd van hen, die door valsche beginselen zUn bedorven. ZU zag in een visioen: ,De H. Petrus daalde naar de aarde er, omgeven door engelen en hU ver zamelde alle trouw gebleven geloovigen. Dan zonderde hU hen af van hen. „die de valsche beginselen der moderne phi losophic huldigden". Verschrikkelijk visioen ZU zag hoe de goeden als w .eren ln de schaduw van boomen werden gevoerd, die de Kerk en de vt Christus voorstelden. De anderen echter bleven midden ln dc wereld, bloot gesteld aan de vreeselUke straffen. Zoo dra deze afzondering had plaats gehad, begon het strafgericht Gods. De hemel verduisterde, schrikwekkende bliksems kliefden het firmament, de aarde werd door vreeselUke aardbevingen geteisterd, diepe afgronden openden zich en ver slonden geheele steden en landstreken. Om dc hoogmoedigen, die ln Godde- looze zelfoverschatting de Kerk Gods tot in haar grondvesten wilden vernietigen, bestraffen, stond God de machten der duisternis toe, dc afgronden der hel te verlaten. Een legioen van demonen trekt de aarde, verwoest als dienaar der goddelUke gerechtigheid hulzen en palei- vernietigt dorpen, steden, Ja geheele provincies en doodt een menigte opstan- dlgcn op gruwzame wUze". De dienares Gods zag uit diepte der hel al die monsters ln de afgriJselUkate gedaanten opsUJgen: zU zag. hoo dezen alle plaatsen, waar God zwaar bcleedlgd sn heiligschennissen bedreven wa rnet den grond gclUk maakten. „Geen spoor bleef er van over". Na deze loutering volgt dan De triomf der kerk Christus zelde tot ZUn dienares! „Ik sal MUn volk en MUn Kerk var: nieuwen. Ik zal ijverige priesters zenden die Mi)n geloo' vei kondigen; lk zsi eer nieuw apostolaat vormen en MUn Geest uitstorten, die het aangezicht der Toen het strafgericht God's voorbU w^a, klaarde de hemel weer op. Elisabeth den H. Petnis weer neerdalen met lofzlngende engelenschaar. Ook den del der volken, Paulus, ziet zU naar da' aarde afdalen. Met de groote macht, (Ut hU van God had ontvangen, dreef hU t helsc'ne geesten weer naar den af grond terug. Als een voorbode van de gzpote verzoening tusschen God en de mfuschen straalt een heerlUk licht over *- trde. De heilige engelen voerden de e kudde van Jezus Christus, die zich ander de schaduw der geheimzinnige verzameld en rondom de banier dot katholieke Kerk geschaard had, voor troon van den apostelvorst. ZU be den tftn apostel hun eerbied, loofden en dankten Hem, dat HU de Kerk geregeerd en behouden had en niet had toegestaan, dat zU ln de valsche begin selen der wereld verstrikt raakte. De geheele Kerk werd volgens de voor- eohritten van het H. Evangelie opnieuw rlend, de geestelUke orden werden leuwd en de christelUke gezinnen ln evenzoovrie kleine orde-gemeenschappen omgevormd, zoo groot was de Uvyr voor ir van God. Dc katholieke Kerk ont- den bUval van allen, zU werd door geacht en geëerd en de Paus werd do Plaatebekleeder van Christus er- Zoo eindigde het heerlijke visioen van sn triomf der Kerk. Het oordeel over deze visioenen laten e over aan de H. Kerk. Elisabeth Caronl noemde de Kerk altUd de „onfeilbare il der waarheid". Het proces tot -erklaring der dienaresse God's ls ïld. Uit deze profetische gezichten en wU de groote leer trekken, die ook Elisabeth Canorl daaruit trok: WU moeten ons in ons denken en handelen aanstalten bU dc H. Kerk, door onze soenoffers den «oddelfjken toom trachten te verminderen, de atrsffen afwenden en verzachten, en de vernieuwing der menschen In den B. Geest helpen bevorderen. Het waarlijk hoog tijd! Vulpenhouders EEN BRIEF UIT VERA- POLV WU ontvingen ;n brief uit Verapoly van Mlchaël Pa- nakal. Hieronder volgt de vertaling van zUn schrijven: Dierbare Weldoeners. Dat de vrede van Christus over U mag biUven hetrschen ls mijn vurige wensch en daarvoor bid lk ook in deze bange dagen. OU zult nu wel leven ln een con stante vrees voor een oorlogsaanval en ln voortdurende angst voor de vreese lUke uitwerkingen van een krUg. Maar, Katholieken zooalsgU zUt, zullen, lk ben er van overtuigd, die schat hebben, welke .geen menschelljke macht hen kan ontnemen, omdat de lnnerlUke vrede het resaltaa' Gods Voorzienigheid. WU allen bidden hier vurig voor U ln een speciaal gebed, opdat gU den moed moogt hebben tol het einde alles te doorstaan. Sedert mUn lantstcn brief Is er hier zooveel gebeurd, dat lk niet weet waai te beginnen. De oorlog is hier niet zoc erg merkbaar, behalve dan dat sommige van onze professoren en het seminarie zelf verkeert een beetje ln flnancleelc moeilijkheden, natuurlijke gevolg van een oorlog is. De Rector heeft echter zoaveel vertrouwen ln de toekomst, 'dat het nieuwe toch met het gebrulkelUke aantal "innen ls. Moge zUn betrouwen op God niet be schaamd worden. In December U. ben lk naar m<)n geboorteplaats gegaan. MUn bejaarde ouders waren erg blU me nr afwezigheid van vier Jaren weer t< zien. Ik ben daar twee maanden geble- Ik geloof, dat lk mUn laatster, brief geschreven heb over mUn twee zusters, die haar intrede hebben gedaan bU de Zusters van Liefdadigheid. Ik had nu het genoegen ze ln haar klooster Het vooropgezette doel van onze va- intle ls ons weer fit Ie maken naar lichaam en geest voor het harde werk, dat ons wacht. Ik geloof wel, dat die va- cantlc me goed gedaan heeft De uitslag van mUn examen was dit jaar goed lk hoop zoo door te gaan. Nogmaals belovende U dagelijks ln mUne gebeden te zullen herdenken, ver zoek ik U dierbare weldoeners voor mii te willen bidden, oodat ik moge worder een priester van Jezus Heilig Hart. Uw toegen. In X. Michael Panakal. Leden kun de volgende adressen: Mevr. Bollen, Soesterwcg, MeJ. B. Beekenst.laanMej. Gr. Kuntz, 't Zand 10. Dc minimum-contributie bedraagt 50 ct per paar of 5 ct per mnd. Toen de dokter een drankje gaf... De Baamsche geneesheer dr. S. M. had ■n geneesmiddel afgeleverd terwijl er in de plaats zijner Inwoning minstens 3 apo theken zijn gevestigd. Dat Is wettelijk ver- De dokter was ietwat teleurgesteld dat hU zijn aanklager miste. „Die zit hier" zei de kantonrechter, daar bij wijzend op den Ambtenaar. Neen, de dokter bedoelde dengene, dlc hem had aangebracht Ml de politie. Hij had daarom een uitvoerig betoog op papier gezet en nu vond hU het jammer, dat do ontkende, dat hij een „gewone drankjesver- kooper" zou zijn geweeet, want het gold hier proefnemingen. Het voorwerp dezer proef nemingen. een slokdoove bijna tachtigjarige was meegekomen om te getuigen. Dc dokter begon hel verschil duidelijk te maken tusschen ren wetenschappelijk wer kend medicus en een concurreerend drank jes verkooper. met den eersten zichzelf be doelend en met den laatsten zijn „aan brenger." Eens was er een lijd geweest, dat hi) met apotheker v. B. verirouwclUk over zijn experimenten had gesproken. Maar nu achtte dc dokter hem onbetrouwbaar en geen zijner patiënten komt nu meer ln van B's apotheek. Ook diens collega's schijnen hom volgens verd. niet tc vertrouwen want ze laten hem noott alleen den Zondagsdienst de, c ter beproeving toe te zenden. In het onder havige geval ging het om Kil geneesmiddel dat niet lu apotheken tc verkrijgen is. Het experiment eeren schijnt ren zeer aan trekkelijke bezigheid voor den arts te zUn. want hU deelde mede hoo lilj gedurende i4 Jaren geen pracUJk meer had gehad en er destijds met lood en schoenen weer ln lenig was gekomen. Nu Is hu echter enthousiast geworden. Neen, een apotheker zi kunnen maken, want het was een ideolo gisch preparaat, persoonlijk werk. En nu gaat het niet oan, dat hij Any/ preparaaval dan niet ln apotheken verkrijgbaar ls dan zou dc verdachte moeten verklaren t er In zijn preparaat zit, zoo meende de k n geef tk niemand", iel de d „Maar dan kunnen reer ingaan" iel de lan maakt u ons niet waar dat uw preparaat de'. In apotheken te verkrtlgen Is." En dan kwam de doove patient voor heer „en toon zei ik ook: dokter, ik ben maar zoo duizelig. De dokter die zei: heb Je ren drankje. En toen zei ik maa heb pas gegeten, zal ik het dan maar meenemen? Goed. zei do dokter en hU gaf me nog een receptje mee. Ik ging toen den apotheker cn wilde het receptje ge Maar dat zat onder het fleschje en haalde lk dua eerst het fleschje te schijn en daarna het receptje. Wat heb Je daar, zot do apotheker. Ik zei: ik fc-" medicijn van den dokter gekregen duizeligheid. Maar dat deugt niet! apotheker- Ja. toen zonk lk In twUfel. Daar at schimmel op. zei de apotheker, mag 't bouën? Voor dc secuurderigheid zei Toen kwant de dokter het veihaa. v den ouden heer nog wat. rectificeeren Dc politie had n.1. dat drankje afgenomen en teruggekregen „Nobensache", bromde de kantonn toegeeflijk. „Nebensache De elach was f 10 of 4 dagen en de uit spraak f of 3 dagen, zoodnt dc arts ln hoogcr beroep kan. Rijclub j/Langestraat" langs Ulrechtschestra re paradwrcii Wanneer en doorgeflctst en possre eerliefde lonken en woordekens •roepen en ze zUn aan het g, dan koeren ze met reu in W-kende ais flinke zwaai met fie 'om en ze rijden de genoemde terug. Ze rijn er zich ln hun dot van bewust, dat ze dc spotzucht :lcn gaande maken, n deze categorie van Amersfoorters ■■jBÉItail 't klaarblijkelijk t het zaakje voorkwam van ren Jongeman Amen met een vriend onverwacht de Lan- /gestraat. was omgezwaaid om terug U ren. ronder tccken van riehllngveranderlng te geven. ,.U hoort misschien tot dat slag lieden, dat steeds maar straatjes op c- rijdt om het verkeer er noodeloos di akker begin cn eind gi kt. Twee gulden of maken ei IJke zwi dag," Doosjes plakken Vorige maal kwam ren taak voor t een Amerafoorter die 's avonds met zfji zin taariendoosjea had zitten plakken die er van beschuldigd werd, de Arbeidswet te hebben overtreden. Mr. Prima had er op gewezen dat het hier doodgewone huis»; beid betrof en de huisvader gron werkgev< was. Heden viel de uitspraak: 7 maai f SCHRIJFMACHINE DEFECT ELZENAAR 1 Komt voor elkaar. LANGESTRAAT101 T«L 5723 ER IS GEEN PLAATS VOOB HEN... Waar? In deze onzinnige, egoïstisch» samenleving! Voor wie? Voor de groote gezinnen... Komaan, nu „iet zoo somber. WU beb- en toch onze volksvertegenwoordiger» Kamera. Provincie en Raad! WU, Ka tholieken. zUn toch de voorvechters bU uitnemendheid van de rechten van het groote gezin? :eker. ln conferentiezalen, ln boek- In tijdschriften. Maar de pracUJk. ilt het daarmee? En wanneer lk dan een gebeurtenis in mUn omgeving naga. aan heb lk alle reden om zeer sceptisch aan tegenover de houding van mUn geloofsgenooten. Want dezer dagen had lk een gesprek iet een huisvader van een groot gezin, e dienstbode was enkele weken geleden vertrokken en moeder moest met behulp de ouderen alle werkzaamheden het groote huishouden verrichten. Want er was zoo gauw geen meisje te vinden dat hier in dienstbetrekking wil de. ElndelUk scheen zich dan een oplos sing te zullen voordoen; een der kape laans wist een katholle gezin waarvan de dochters wel ln dy.istbetrekklng wil den gaan. Prachtig. De vader des huizes ging er op af en de moeder van de hulp- •spé hoorde hem aan. Zóóveel kinde ren? De moeder moest er om lachen. En meende mijnheer nu heusch dat een- van haar dochters daar ln betrekking zou willen komen? Geen denken aanl Neen. meneer moest eerst maar een kinderjuffrouw aanstellen en dan kon hU misschien nog wel ergens anders sla gen- Halve dagen? O neen. evenmin als een beperking tot vUf uur. Ja. mUnheer stelde het nu wel zóó voor. dat niet een bepaalde taak moest worden afgedaan en dat het slaan van de klok het eind van den arbeid zou beteekenen. maar Al die kinderen.... Neen. geen denken aan. O zeker, het waren bUna allemaal schoolgaande kinderen. zoodat de dienstbode er alleen maar tusschen den middag een uurtje „last" van zou heb ben, maar zóóveel kinderen, neen. wat denkt mUnhccr wel! En do huisvader kreeg zoowaar nog een hartig lesje mee om toch niet zoo onnadenkend te han delen door voor zóó'n gezin op een dienstbode uit te gaan. De vader heeft het nog tallooze malen geprobeerd, ondanks het „lesje", maar hU mocht zUn doel niet bereiken. „En wat het ergste Is." zegt hij me, „wat moeten mUn kinderen wel denken, wanneer ze merken dat Ik geen hulp kan krijgen? Wat zullen ze er van den ken als ze ouder worden en dc moeilijk heden zien. waarin een groot gezin kan Dit geval is geen denkbeeldig geval. Deze gebeurtenis speelt zich af Ln vraag zUn, Ouder K a Het zal eer die gesteld kan v raadsleden weer een pleiten voor goed- koope groote woningen cn kindertoeslag, de vraa,,. „maar hecron. staan uw k,e- zers achter U?" 10.000 dubbeltjes voor. Pater de Wilde Totaal 123*5 dubbeltje of r 123,85 Giften, gestort uan het kantoor van „De Eembode" of op onze girorekening 41534 met vermelding „Voor Pater de Wilde", of gestort bU dc uuders van Pa ter de Wilde. Sehimmelpenniiickstraat 52 of bU pastoor W. Ooslveen. pastorie 't Zand 31, zulle geregeld ln ons blad worden verantwoord. Stilstaan verboden

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1