DE KLOKKEN VAN ST. JORIS Het leven van Luther. ACHTEVELD HAMERSVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: H- J CROONEN. Telefoon Leusden no. 261. ZONDAG. Half 8 Vroegmis. 9 uur H. 10 uur x gezongen H. Mis ter Bruidegom en Bruid. Zaterdag, gelegenheid om te biechten v 4—8 uur op de heele en halve uren. 7 t) HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINUS. Pastoor: W S. J. DE JONG, Kerklaan, Tel. 3. ur de plechtige Vroc„ ,i ounc n. Mis. Half 5 plechtig Lof ader toewijding aan het H. Hart ran en opdracht aan de Allerh. Maagd ndag. 1ste H. Mis op Leo's Oord, Dinsdag, half 8 le H. L Mis. Woensdag, half i hartelijke vriendschap. Daor- I uit put >11 den moed, alle moeiUUlthedenle aanvaarden, die de bereiking van der vriendschap Gods in den weg staan. .kerende ^""dtn^weg0' df'rerlilren vriendschap Gods. De weg daarheen ls de al- .geheele overgave van zichzelf. Dus de totale izelfverloochening, de „heilige verachting" van .zichzelf. De eigenliefde moet uit haar schuil hoeken verdreven worden. Zoo moet de ziel Mijn kruisje. Op miin tafeltje.... Is u wèl. O te missen. Kruisje m«n. Dat zou Juist mijn kruisje zijn. Luthers afval kwam niet ineens. Eerst had de monnik een langdurig zielsproces In het klooster doorgemaakt, alvorens' den noodlostlgen stap te zetten t het aanschijn der heele wereld te met de Moeder-Kerk. Wat hij ln die crisisjaren noodlg had en wat hem wel licht nog. had kunnen redden, dat een bekwaam, voorzichtig en tactvol sielenlelder maar juist daaraan ontbrak het hem in de beslissende dagen: zijn overste Johan von Staupitz, die te zeer genegen was, gaf onvoldoende geestelijke voorlichting. SUCCESVOLLE STUDIE. Na zijn priesterwijding voltooide Luther zijn godgeleerde studiën ln het Mooster te Erfurt. Deze studie was ech- iter nog niet zoover ontwikkeld als ln onze dagen. Luther stak zijn llcbt op bij minder goede schrlj vers en las ook gaarne de boeken van door Rome veroordeelde ketters zooals b.v. Jan Hus, die op den brandstapel te Praag was terechtgesteld. Wel had hy een groote voorliefde voor ■de werken van den H. Augusttous, die eoozeer de klem legt op de macht var de genade ln den mensch. Zijn lieve lingsboek echter was en Weef de Heilige Schrift, dte hij lederen dag doorblader de en overwoog. Jammer dat zijn hoog moed hem er toe bracht zya eigen Bijbelverklaring te stellen boven die van het wettig leergezag der Kerk. In 1508 weed Luther naar Wittenberg .verplaatst, waar hij aan de universiteit lessen gaf jver de leer van Arlstoteles en bU'bebche voorlezingen hield. Spoe dig werd hU teruggeroepen naar Erfurt *n maakte ln 1510 zijn bekende Rome reis, cm de belangen van zijn klooster ln een twistgeding te bepleiten. Toen tertijd telde de hoofdstad der Christen held nog slechte 40.000 inwoners, al be gon de stad zich Juist toen geweldig uit te breiden. De 8int Pieter met haar reuze nkoepel was in aanbouw. In het Augustljner- kiooeter vond Luther met zijn metgezel, onderdak en verbleef er vier weken. Merkwaardig dat de latere papenhater woorden van lof vindt voor de priesters die verbonden waren aan de kerk van het gasthuis voor Duitsche en Neder- landsche pelgrims: Maria del l'Anima. „Die kerk ls de beste," zegt hy. „want ze heeft een Duitschen pastoor." „Als een dolle heilige liep lk de kerken af,' verklaart hij verder, doelend op den ge- brulkelijken pelgrimstocht langs zeven hoofdkerken van Rome. Doch den Paus zag. hij niet; die bevond zich toe vallig ln Noord-ItaHë. Na zijn reis trok Luther voorgoed naar Wittenberg en promoveerde er tot doctor fa de godgeleerdheid. Hij ontving baret zilveren ring maar zou die waardig heidsteekenen niet dragen tot eere van Gods Kerk. Hij werd benoemd tot pro fessor ln de H, Schrift als opvolger; van Staupitz. ZIJN DWAALLEER. Vanaf dezen katheder zou hij zijn dwalingen verkondigen en door zijn stu denten de wereld doen todragen. Hier verklaarde hij ln de Jaren 1515 den beroemden brief van Paulus Romeinen en legde in deze verklaring de kiemen zUqer dwaalleer. Hier stelt Luther den mensch voor als een geboren zondaar, die tot niets goeds to staat ze gerechtigheid, zoo zegt hij, zonde. Het ls Gods kracht, Gods genade, die ATI.KB to ons uitricht. De heeft zelfs geen vrijen wil daar door de erfzonde de natuur pleet bedorven ls. Doch zie: Gods ge rechtigheid bedekt de Geef u slechts over Christus is en uw zonden draagt. .Bet te dat d. dat w wereld wegneemt. Met zijn genadeleer wil Luther den Christus zooveel mogelijk eeren en zoo hoog mogelijk verheffen en daartoe de menschcnixacht zoo nietig mogelijk voorstellen. Doch hij gaat te ver: Gods lleken? Niet God alleen doet het ln den mensch, ook de menscheljjke wil werkt mee. Vrije samenwerking nade en menschelijke wil. Dus ook de mensdh draagt bij tot zijn zaligmaking en heeft verdienste van zijn goede ken, hetgeen Luther ontkent. Beroemd is Luthers zoogenaamde ont dekking op den kloostertoren; daar vond den sluitsteen van zijn leer, nJ. dat geloof ALLEEN zonder de goede ken zaligmaakt. Hoe zal namelijk de mensch zich bedekken met Christus' heligheid en zalig worden? Door te ge- looven: dat wil zeggen vast te vertrou- ristus krachtens zijn kruis dood hem ook Inderdaad zal zallgmaken. Christenen, leert Lutlher, tobt u niet af verstervingen. Daarmee kunt ge niets verdienen, want Christus heeft alles voor ons verdiend. Ja, ge belcedigt Hem zelfs door nog Iets te wll- n toevoegen aan Zijn verdiensten en fferdood. Wanneer Luther dieper had nage dacht. zou hij hebben ingezien dat hij het ontkennen van den vrijen wil, ontkennen der verdienstelijkheid van goede werken de baan vrijmaakte voor bandeloosheid, dat hij 'den mensch onbewust een vrijbrief gaf voor het volgen zijner hartstochten. Als Ohrlt alles voor ons gedaan heeft, wat zou me dan nog afbeulen? Als de mensch toch onvrij te en de begeerlijkheid overwinnelyk. hoe kan God ma dan het kwade aanrekenen en ervoor straffen? Inderdaad hebben Luthers leerlingen later misbruik gemaakt van huns de losbandigheid in Witten berg. de hoofdstad van het Protestan tisme, werd zoo groot dat Luther op zijn levenseind vol ergernis de stad verliet, Luthers volge- nu beweerde lij] dat het met de mensch- heid als zoodanig al even slecht gesteld was. De genadeleer vormt de kern van Luthers nieuwen godsdienst; later zul len we zien, hoe hij een voor een de waarheden van het geloof verwerpt. Nu echter zullen we hem voet voor voet vol gen op zijn hervorm ingsweg. EEN AFLAAT-GESCHIEDENIS. Paus Julius II, die het plan had de vervallen St. Pieterskerk te Rome door een majestueuze BasiHek te vervangen, wilde alle christenen een offertje laten bijdragen voor den bouw der moeder kerk, waar het hart der Christenheid zou kloppen. Daartoe schreef hij een vollen aflaat uit waarbij men o.a. tegen bijdrage voor den bouw kwijtschel ding van de tijdelijke straf der zonde lingen verschillende punten i e werken" riep de „Weg met de luizig hervormer uit. Geen monnikswerfcen, geen vasten wetten, en gaf h]j het voorbeeld door zelden fis te lezen en het breviergebed te verzuimen. Het persoonlijk zielsproces, dat Luiher doorstreden had, beïnvloed- leerstelsel: zelf had AL-werkzaamheid ln de wereld wordthij zich machteloos gevoeld om de goede zoodoende misvormd tot Gods ALLEEN- werken en de kloosterregels weriOBMjRheid. Wat ieeren wij, Katho-Jen zijn begeerlijkheid te bedwingen, en] Wordt vervolgd. In 1515 werd de aflaat ook voor Dultschland opgesteld'en werd Albrecht Brandenburg, die drie bisdommen tegelijk bestuurde, met de afkondiging belast. Daar deze al te wereldsche en jonge prelaat vele schulden had, ver kreeg hij van den Paus verlof om de helft van de gelden die bij de aflaat- predlktag binnenkwamen, te behouden voor de afdoening zijner schuld. Met de aflaatprediUng werd nu de Dominicaan Johannes Tetzet belast. Deze ging echter uiterst onhandig te werk. Zoo predikte hij to al te over dreven en populaire termen over de kracht van dezen aflaat en was niet al ln zijn methoden. Zoo predikte hij zelfs op de Jaarmarkt te Annaberg t. terwijl een bediende van bet bankiershuis Fugger de gelden inde. Weldra klonk door Dultschland het volksdeuntje: Zoo gauw het geld ln het kastje klinkt, een ziel uit het vagevuur springt! Dit leek wel een weinig op af laathandel, en was werkelijk een mls- uHc. Nu besloot Luther de zaak aan pakken. Op den vooravond van Aller- lllgen Het hij op de poort der slotkerk n Wittenberg, waarheen het volk stroomde om den Forthmcula-aflaat te verdienen, openlijk 95 stellingen aan plakken waarin hij ln scherpe termen ruik van den aflaathandel hekelde maar ook der. aflaat zelf aan was het sein van Luthers op stand tegen de Kerk! J. B: Ofigr. KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 12 APRIL 1940 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORTTF.14431 NadruJc van de in dit blad voorkomende Kerkberich- ten, ook In den vorm van uittreksels. EPISTEL EN EVANGELIE. ID ZONDAG NA Geliefden, lk vermaan u, als pelgrims en vreemdelingen, u verre te houden van de vleeschelljke lusten, die strijd voeren tegen de ziel. Leidt onder de heidenen een voorbeel dig leven, opdat ze uw goede werken, waarover ze thans u als boodsdoeners lasteren, zullen leeren kennen op den dag der bezoeking, en dan glorie zullen brengen aan God. Wees onderdanig aan leder mensche- lijk gezag om 's Heeren wil; aan den koning als opperheer; aan de landvoog den als zijn gezanten, om de boosdoeners te straffen en de goeden te prijzen. Want het ls de wU van God, dat ge, door het goede te doen, het onverstand van domme menschen, tot zwijgen Doet het als vrije mannen, niet als menschen, die de vrijheid als een dek mantel der boosheid gebruiken, maar als dienstknechten Gods. Houdt alle menschen ln eere, hebt de gemeenschap Hef; vreest God, eert den koning 1 Gij slaven, wccst onderdanig aan uw aUe ontzag; niet alleen i de goede en vriendelijke, maar ook i de lastige. Vant dit 1$ een welgevallige daad, uit gewentensplicht tegen over God het leed verdraagt, dat men onverdiend moet lijden. Volgens den H. Joannes IS. IS—!!. Te dien tijde sprak Jezus tot Zijn leer lingen; Een weinig tljds en ge ziet Mij niet meer; en weer een weinig tUds, dan zult ge Mij terugzien. Sommigen zijner leerlingen zeiden dan tot elkander: Wat be teekent toch, wat HO ons zegt: Een weinig tijds en ge ziet Mil niet meer, en weer een weinig tijds, dan zult ge Mij terugzien; en: Ik ga heen naar den Vader Ze zeiden dus; Wat bedoelt Hij toch PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS W. A J. M. Oostveen Zand no. 29 no. 81 Telefoon 8625 Giro 116328. Zondag 7.30. Te 8 3. beloften gevolgd door pi. gezongen Mis. Na de H Mis Ued: .Kniel Christen- schaar", Te 10.45 nog 'n stille H. Mis. Collecte voor de behoeften van de eigen parochiekerk. Na den middag te 4.30 pL r"' B|i het Te Lof met akte van Toewijding H. Hart. opdracht aan Maria Deum. Na het Lof lied: „Aan U Konin- r Lof met Rozenhoed- Dinsdag te 7 je. gebed en Uea ter eere van den Franclscus Xaverlus. Vrijdag te 4.15 gelegenheid om biechten voor de jongens van de 3de Uit de parochie-registers: stljn. In den kerk. ondertrouw oWc XI An toon Johannes Verheuvel en" Cor nelia Hooft. n Adrianus Johannes Meyer en Antonla Maria Laseur. Gehuwd: Lamb. Am. Jozef Maria Sple- rlngs en Willi a. Geertra. Christina Cor- Zaterdag. Van half 4 tot half 10 gele- «m, tmw„ grAs™,1*;.»' Altijddurenden Bijstand. Lied no. Hij spreekt. Jezus begreep, dat ze Hem wilden on dervragen; en Hij sprak tot hen: Vraagt ge U onder elkander af. wat Ik zeide: Een weinig tijds en ge ziet Mij niet meer en weer een weinig tijds, dan zult ge Mij terugzien? Voorwaar, voorwaar. Ik zeg V: gij zult weencn en Jammeren, maar de wereld zal zich verheugen; ge zult overstelpt zijn van droefheid, maar uw droefheid zal ln vreugde verkeeren. De vrouw in barensnood heeft smart omdat haar uur gekomen ls; maar wan neer ze het kind heeft gebaard, dan denkt ze niet meer aan haar naweeën, blijdschap dat er een mensch ls geboren. Ook gy zyt dan nu wel bedroefd, maar zal u weerzien; en don zal uw hart zich verblyden en niemand zal U deze vreugde ontnemen. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 2Gb. Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl Postgiro no. 93297. Jacob Catslaan 28 Telefoon no. 6923 Zondag de H.H. Missen om 7 uur, half 9 en om half 11 de Hoogmis. Om 6 uur Lof met Rozenhoedje en Litanie van Alle Heiligen voor den vrede. Maandag 9 uur gezongen jaargetyde voor A, A Th. JordL Donderdag om kwart voor 12 biechten voor de meisjes van de "de klas. Vrijdag om kwart voor' voor de jongens van de 5de klas. Zaterdag om half 8 nlgemeene H Communie. Van 4 tot half 9 biechthoo- ren. Om 7 uur Lof met Rozenhoedje vooi Uw COMMUNIE-PLAAT niet verloren gaan. dus laat hem nu direct iniyslen. ELECTR. LIJSTENMAKERIJ GERARD BLOM yrUien Eéér billijk PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat Pastoor: J. Matthias Withoosstraat Telefoon 4631 Giro m Zondag eerste H. Mis om kwart voor zeven. Om half 8 H. Mis uitsluitend voor de leden der R.K. Werkliedenver- eeniglng. Om half negen derde H. Mis. om kwart over tien Hoogmis van het beschermfeest van den H. Jozef. Om 6 uur Lof. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Maria d. van Cornells Jo hannes v. Burgstede en Theodora van Schalkwyk Jacob Maria, z. van Ja cob Jonk en Maartje Schilder. Ever- dlna WendeUna d. van Pleter Wijman en Theodora v.d. Berg. Gehuwd: Albertus v. Es en Maria Theudora Helena Aal^ers. Jacobus Petrus Strutjens en Gerritje v. Effrlnï. Overleden: Charles Vale. LITURGISCHE KALENDER (Week Zondag 1 14 tot 21 April.) Uit de parochie-registers: Overleden: Fr. v. Haaren. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht n-. 36. Pastoor A W. J. Spitaen. Langegracht no. 37. Telefoon 6854 Zondag H.H. Missen om 7 uur en half 9 plechtige Hoogmis, voorafgegaan door de vernieuwing der doopbeloften, om half 11 stille H. Mis. 4 uur plechtig Lof met toewyding aan het H. Hart en Maria. De parochianen worden vrlen- deiyk verzocht onder de hoogmis van 8.30 en 's middags onder 't Lof van 4 uur de eerste 7 banken open te laten voor de kinderen. Dinsdag 10 uur plechtig gezongen hu- welUksmis. Woensdag 's avonds kwart over 8 Con gregatie van de H. Familie der mannen. Donderdag 's avonds 7 uur Lof. Vrijdag kwart over 4 gelegenheid om te biechten voor de jongens van de 2e, Se en le klas, Dageiyks de H. H. Missen i Uit de parochie-registers: Overleden: Martha HoL tha Maria Plomp. Stichting „Ziekenhuisverpleging" Amersloort, v. Asch v. Wijch- straat 10. Tel. 6076 (K 3490) VERZEKERT THANS OOK TEGEN OPERATIEKOSTEN April Derde Zondag na Ps oviicu, xi. Lldwina. dubbel 2e klas. M Dilexisti. Credo. Laatste Evangelie d. Zondag. Kleur: Wit. Maandag 15 April. Zesde dag ln het Octaaf van den H. Jozef, bruidegom der H. Maagd, halfdubbel. Kleur; wit, mag ook zwart worden gelezen. Dinsdag 16 April: zevende dag ln het Octaaf van den H. Jozef, bruidegom der H. Maagd, half dubbel. Kleur: wit. mag ook zwart gelezen worden. Woensdag 17 April: Octaafdag van het feest van den H. Jozef, bruidegom der H. Maagd, hoogdubbel. Mis Adjutor. 18 April; Mis Dilexisti. Glo ria, tweede gebed Concede, derde ge bed Ecclesiae. Kleur: wit. Vrijdag 19 April. Kleur wit, mag ook zwart gelezen worden. Zaterdag 20 April. H. Maagd Maria op Zaterdag, enkele Mis: Salve Sancta Parens Gloria, tweede gebed van den H. Geest, derde gebed Eleccleslae, pre fatie Et te in Veneratlone. Kleur: wit, mag ook zwart gelezen worden. RETRAITEN Dinsdag 16—19 April OngehEwde Dames Zaterdag 20—23 April Mannen en Jon gemannen. Dinsdag 23—26 April (O. L. Vr. Goed Raad). Meisjes, Woensdag 14 Mei (waaronder Hemel vaart). In bespreking. Dinsdag 7—10 Mei Gehuwde vrouwen. Zaterdag 11—14 Mei (Pinksteren) Man nen en jongemannen. Dinsdag 14—17 Mei Mannen en jonge- Zaterdag 1821 Mei Meisjes. Dinsdag 21—24 Mei (Sacramentsdag), RK. Politiebond. Dinsdag 28—31 MeL Gehuwde dames. Zich aan te melden bij de Directie van het St. Alfonsus Retxaitenhuis te Amersfoort. TeL K 3490—4008. De Directie van "t Retraltenhuls ver schaft U op aanvrage ook de reductie- bons voor de Ned. Spoorwegen. TeL K. 3490-4008. In de gauwigheid. Voor 41 mijn biye vreugd en vree „Gd moet mtJ helpen Heerl Vergeef mi) »ch 1 te kwead ge weert En wees niet gnun, nu k onberreeed Weer klaag Eo klagend i.nlpe vraag; Dat lk. als vreugd' mijn ziel verruit. O haast vergeet. Ach. Jesus weet li mijn maar ook Uw eigen schuld.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 3