De Eembode
F. A. T U L P
54.1e JAARGANG NUMMER 20
Inbegrepen de karkelUk» bijlage.
v. Bum: Kerkstr. 10.
Advertentle-adree r. Bum: Nleuwstraat IS»
Uitgave rt.V. Uitteren Ml). NeerUndle.
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOC.1 BA ARM"
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
VRIJDAG 23 'AUGUSTUS 1940
N.S.B. EN NATIONAAL FRONT
WAAR DE SCHEIDS
LIJNEN LOOPEN
HEBBEN WIJ een vorige maal aan
de hond van verschillende pers-
ultlngen de verhouding nagegaan van
de Nederlandsche Unie tot Nationaal
Front, ditmaal willen wij op dezelfde
wijze nagaan, waar de raakpunten llg-
gpn en waar de scheidslijnen loopen tus
schen de N. 8. B. en het Nationaal
Front.
Het best doen wU dan, uit den mond
▼an de leiders dezer bewegingen weer
te geven waar zU de verschillen zien,
doch de moeilijkheid ls dat lr. Mussert
zich in publiek optreden niet over be
doelde prlnclpieele verschillen heeft
uitgelaten.
Op de propagandavergaderlng van de
N. 8. B. In de Markthal te Amersfoort
heeft de leider van de N, S. B, er ook
niet van gewaagd, terwijl de heer de
Bloeq van Scheltlnga bij het passeeren
van de revue der politieke groepeeringen
stilzwijgend aan Nationaal Front
bUgtng.
Toch zijn er wel enkele gesproken en
geschreven uitingen van de zijde van
de N. S. B dte aantoonen. dat men
hier ernstige verschillen met het Front
alet,
Mr. Rost van Tonningen noemde
een spreekbeurt te Lelden het Front
„het tweede Ijzer, dat de politieke Inqui
sitie ln het vuur had,"
In „Volk en Vaderland" van 11 Juli
werden de vergaderingen van het Front
gekenschetst als „vergaderingen van
den heer Meijer, het nieuwste Instru
ment der Roomsch-Katholleke Staats
partij."
De teekenlng van den afstand tus-
schen belde op het Leldersbeglr;"! e-
baseerde bewegingen van de ztjuc der
N. S. B. geeft echter den toehoorder of
den lezer weinig houvast bij het
van een Juist oordeel.
In een persconferentie heeft de leider
Van het Nationaal Front, de heer Ar
nold Meijer, op prlnclpleeler wijze de
verschillen duldelUk gemaakt..
Volgen» het „Ned. Dagblad" zelde hij
Er zijn principieele verschillen: wij stre
ven naar een autoritair Corporatisme, de
N, 8. B. voelt niet voor het corporatieve
element: wij zien naast den Leider gaarne
verscheidene Invloedrijke Raden (een Po
litieke Raad. een Oultureele Raad en een
Corporatieve Raad) die In z
iel en ln belangrijke zaken
raadpleegd moeten worden
structuur van de beweging
geit, de N. 8. B. is daarc
meer absoluut Leiderschap;
wljderlng der Joden uit openbare ambten,
uit besturen van corporaties
gingen, echter geen Jodenvervolging: w
zijn gevoelsmatig veel meer Groot-Node;
landech, dan de N, S. B.
In het bijzonder dit laatste verscb
wordt herhaaldelijk beklemtoond ln
Frontbladen. Men heeft dit verschil
meermalen dusdanig toegelicht, da
zelfs de N. 8. B. een niet-volksch
pel wilde opdrukken. De Frorilbladen
hebben zelfs betoogd, dat. de N. 8. B.
eer een Dultsch dart een Nederlandsch
karakter draagt, dus wèl Germaansch
van opvatting is, doch niet .JDletach",
d.wx Nederlandsch ln den meest uitge-
brelden zin van het woord.
Het Nationaal Front stelt dan zijn
Nederlandsch karakter tegenover
Dultsch karakter van de N. 8. B. Scherp
kwam dit verschil tot uitdrukking
gelegenheid van het schenken vai
N. 8. B -klok aan de Duitsche lucht
macht tijdens den landdag te Lunteren.
Hetzelfde bezwaar als het Nationaal
Front blijkt het Verdlnaso tegen de N.
8. B. te hebben. A. M. M. Stoetzer
schreef ln „Hier Dlnaso" van 8 Juli:
Steeds wanneer ik houding, doel, methode
en geest van de N. S. B. beschouw, verwon
der Ik mij erover, dat een beweging VAN
Nederlanders IN Nederland zoo volslagen
ON-Nederlandsch kan zijn.
IEDERE nlet-N.8.B.-er. die niet plotseling
door het snelle tempo der gebeurtenissen
alle zekerheid heelt verloren, zal het
mij eens zijn. dat deze beweging niet
telt in bet Nederlandsche volk. néoh ln
bloed, nóch ln zijn cultuur, nóch In zijn
torle.
En waar zelfs de tegenstar
hebben voor de stoere dynamische en volk-
sche kracht van het Duitsche natlonaal-so-
cisllsme. daar zal toch
goon bij leder, die ecl
te onderschelden, slecht
De os kan schoon zijn
zijn geatalte, bewondei
angstwekkende kracht;
zich blazen wil tot os,
en men treedt terzijde ot
spatten niet door vu
De N. 8. B. was
ln dien zin, dat zij eenige sympathie
be teekenis wist te winnen bij dat deel
ons Volk. dal volgens haar eigen zegvsn
de handarbeiders en de boeren, Dit eenvou
dige volk vindt ln de N. 8. B. niet* terug
van wat ln zijn harten leeft en strijdt.
Ook de achting van den Duitachen s.
daat en politieke» strijder zal de N, 8, K
niet kunnen winnen, indien deze de gele
genheid krijgen onder dc oppervlakte t«
zien. De Dullacher Immeri zi
niet kunnen waardeeren, omd
en naam van 't hem
de schoonste eigenschappen van het Dul
ache nallonaal-soclallsmc mist. Dn Nedt
lander zal deze bew.-glng Immer blijven v<
werpen, omdat zij niet Nederlandsch ls, oi
"»t zij uit geen enkele manier de volkss
it uitdrukking brengt.
Het standpunt van „Nationaal Front"
spreekt ln dit onderscheid wel zeer dui
delijk uit het volgende citaat uit het
.Ned. Dagblad" van 12 Juli:
een Hegel. Fichte, List,
Mffller. von TliUnen. Nietzsche enz. als
geestelijke voorvaderen en Ir Mussert ls
reen Hitler. In de Nederlandsche volksziel
lijn al deze ons vreemde waarden
Het verankerd. Daarom kan „het nationaal-
socialisme", laat staan een zwakke en wBn-
italtlge afschaduwing daarvan als de N. 3.
B., geen weerklank In onze volksziel vinden.
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Langestr. «5 t.o. Krommestr. - Telef. HM
Vulpenhouders
diepe kloof bcteekent tuascheo
<le N. 8. B. en het Nationaal Front.
se beschouwingen over Ned,
Unie, Nationaal Front en N.8.B. zal het
Alet moeilijk vallen te concludeeren dat
Nationaal Front veel dichter bij de Ne»
derlandsche Unie staat dan de N. S. B.
bU Nationaal Front,
ZWITSERSCH GEZINSLEVEN
De besluiten der Blssrhoppenconferen-
e ln Zwitserland bevatten vooral be
palingen omtrent de geestelijke herbe
wapening des lands.
Het geestelijk en stoffelijk welzijn der
geslnhan Is de voornaamste "-weetic
oor het land.
Hot grootote gevaar Is de toenemende
onzedelijkheid, de geboortebeperking en
de echtscheidingen.
Met kracht cn succes wordt tegen de-
e kwalen, die 't volk ondcrmljnon, ge-
De nood en de ernst der tijdon elscht
algemcene Inspanning om te IJveren
voor den solleden opbouw van goede
gezinnen. In deze zaak gaat het om het
'it en de toekomst van het land!
Dit geldt niet alleen voor Zwitserland,
laar ook voor elk volk. dat prijs stelt
op zUn welvaart, zlln bestaan
vrijheid I
PROFETIEëN
.At. Bavo" vestigt de aandacht op al
lerlei publicaties omtrent profeUegn. o.
-|. op die welke van katholieke zijde
orden uitgegeven.
Het blad maakt er sljn lezers op at
tent. dat deze uitgave geen kerkelijk*
goedkeuring heeft an door kerkelijke In
stanties ook als waardeloos wordt be
schouwd.
Men kan zich door het leien allerlei
intesleón gaan vormen en slchself van
streek maken.
De beste gesteltenis voor deien tUd en
mr alle komende lijden blUft «1* al
tijd: zUn plicht Jegens God en zijn me-
demensch naar beet vermogen te vervul
len en te zorgen dat men met Ood ln
hat
Op KANTOORMEUBELEN-«afcied,
ELZENAAR
Co waarga alel
LANGESTRAAT 101 - Tel. 571
rn was. Neen. wij
volk aanknoopen bij onze
lijk* voorvaderen. Dat deden wij
deed de N. 8. B. niet.
De Invloed van dit verschil u
volgens het „Ned. Dagblad" ln
groei van het misverstand tusschen c
en het moderne Dultsehland.
schrijft:
HEEMKUNDE
'n artikel, vorige week ln ons blaj
gepubliceerd, betreffende Ecmlandachg
Heemkunde, kwam ter sprake de Cronyk
Sint Aagten Convent, Ingeleid ^eft
Urs. Boerwinkel was zoo vrienaenjn
_jn cn ander mede te deelen over
Cronyk als leerstof op de scholen.
ZIJ blijkt te worden gebruikt oo 8 scho
en, n.l. te Amersfoort, Baarn. leiden,
Rotterdam en Amsterdam. Te Amersfoort
t Moiitessorllyceum, het Stedelijk
Cymnaaium en op Onze Lieve Vrouw ter
10.000 dubbeltjes voor
Pater de Wilde
Doe die plicht ln onverschrokken ver
ouwen op Oods voorzienigheid, zorg
dat ge bereid zilt, geheel en al, als HU
u roept, en probeer niet Oods raadsbe
sluiten en plannen te achterhalen ge-
-- - - - ziekelijke nieuwsgierig-
Eenswillend met God.
het moderne
nd dan deze N.S.B. Wanneer
door haar gedragingen.
haar brutaliaceren
t In het diepst vsn
zie! kwetst, dan moet dat arme volk
WISTU....
of gestort bi.
ter de Wilde. Sclili
32 of b(J Pastoor VI
Zand SI (giro 118
melding) sullen In o:
BONDEN" TOT IN
ZIJN ROERSELEN. Men zl
verschil tusschen het optri
huns-wcegs-gsande Duitsche
rlngelooren."
Tenslotte vestigen wij de
n het Front ver-
„Nationaal Front wil handhaving van
gewetensvrijheid en eerbiediging van hel
christelijk karakter van ons volksleven."
Volgens een verslag van een rede van
mr. Rost van Tonningen voor het Ar
beidsfront te Amersfoort, afgedrukt ln
de „Utrechtscbe Courant" van 19 Aug.
J.l. zelde de spreker:
,.De geschiedenis begint niet met dc ge
boorte van Christus. Zou het aan spr. liggen
dan zou hij de Jaartelling laten beginnen
t Teutoburgor Woud, bij
Aangezien het ons voorkomt, dat een
hoogere waardeering van den Slag ln
het Teutoburger Woud dan de geboorte
Christus ln strijd Is met het chris
telijk karakter van ons volksleven, mee-
neij wij ook hier een verschil te vinden.
dat. de Pbiffplarhe vlleoenler rantoln
geieuen «utnoue* wen
'e katholieke blinden
dat New-York 36 1
ulzen bezit welke de
en gebouwd uit elge
eigen kosten;
Onder zeer groote belangstelling vierde Pastoof W Voss fe Soest
40-Jarig prtester/ubtleum. Ter receptie kwamen ontelbare katholieken
chteherder getukwenschen.
LEVE DE SCHILLEBOER!
Neen. 't Is geen «chllleboer meer. wanl
blijkens de ondertee kening van de kaart
thutf bezorgd kreeg, zal Uc mUH
schillen moeien afgeven aan den
Houder eener vergunning voor heg
ophalen van veevoeder."
Bedoelde kaart bevat een handleiding,
hoe Ik mUn aardappelschillen en groen-
tenafval moet hanteeren en aangeglad
irgemeeater tijdens de laautw
raadsvergadering heeft gezegd, dat htl
er op vertrouwt, dat de burgerij wel tal
willen voldoen aan hot vriendelijk ver
zoek van dw schillenboeren ben Ik ooH
heilig van plan me als een goed burgeg
Ut gedragen.
Er staat dan op de kaart, dat we dea
schlUeboer tweemaal per week op bezoek
zullen krijgen en ln dit verband heb IK
mUn voorraden sigaren en slgaretUri
geïnspecteerd *n nagegaan, of we nog
wat onder de kurk hebben.
Er wordt verzocht mede te geven]
„aardappelen, knollen, peren- en ap
pelschillen, alle soorten koolbladeren,
doppen van doperwten en tulnboonen
en wortellof, etensafval (liefst ln ptf
pier)."
Ik tal, om aan dat loatat* verzoek t»
voldoen, een aantal stevige papieren
sakken bij onzen boekhandelaar bestel
len als verpakkingsmateriaal, want aan
gezien utensafval een zeker vochtper-
centage pleegt te bevatten, zal een alt
pakpapier gebruikte krant na drie da
gen niet meer die ondoordrlnbare eigen
schappen vertoonen als waterdicht pa
pier. Ter verfraaiing van het geheel
het oog moet ook wat hebben kocht
enkele kluwentjes lint-touw ln ver
schillende kleuren.
.Verzoeke niet mede te geven afval
n; Uien, sla, andijvie, bleten, pral en
fruit." vermeldde de kaart.
Met dat fruitafval ben Ik het eigen-
Ik niet eens. want mijn schllloboeg
zelde zooeven. dat hij wel mijn peren-
appelschlllen wenaoht* en tot nogtog
s ik gewoon, peren en appelen ondeg
fruit te rekenen. Toch heb Ik na eenig
tobben zijn bedoeling begrepen. Hij
wenscht natuurlijk de schillen van mUn
stoofperen en moesappelen dan zijn
het groenten, nietwaar? doch niet
de schillen van mUn handperen on -ap
pelen die we na het middagmaal nut
tigen bijwijze van frult-toetje.
Derhalve heb Ik eenige houten bakken
laten timmeren met emallle bordjes, op
dat mijn keukenprinses toch vooral niet
ln de war zou raken.
En nu doet zich een nieuw vraagstuk
De nieuwe politieverordening ypreskt
niet van de genoemde uitzonderingen,
t Volgens haar moet lk alle groen-
tenafval bulten den vuilnisemmer hou-
ar moet lk nu blijven mot mUn
van uien, sla, andijvie, bleien, prei
ruit? MUn groentenboer zal mU toch
willen bewegen. herhaaldelUk de
politieverordening te overtreden?
Derhalve heb Ik een «er groot kat
In mUn tuin gegraven om er datgrfio
lk niet met den vuilnisman mee
geven en wat mijn schillenboer
wenscht. te begraven. In de honp
dat de agenten In mUn buurt mU nleü
zullen beschuldigen van het aanleggen
sen mestvaalt aan den publlekeit
weg. Ik zal telkens na het neerwerpen
door belde partUen niet gewcnsch-
afval er een schepje aarde oved
gooien,
„WU doen oon dringend beroep op O
m hot afval zlndelUk ln een emmer ot
kist droog te bewaren, vervolgt mUn
schillenboer.
1» bet een tolt, dat het overal In
mUn huls vrij vochtig Is. behalve op de
boven-voorkamer. waar we den salon
hebben. MUn sigaren kunnen dat getui
gen. want alvorens Ik de ontdekking van
dc droge salon deed. kon Ik dit welrie
kend kruid wel uitwringen, alvorens lk
er den brand In Mak.
Ik heb nu verordonneerd. In den er
ker van onze salon een nette. zlndelUk
met glasplaten bekleede kist aan te
brengen, waar onze schillen ln worden
bewzard.
„Oellevc te bcwaron" aldus besluit do
kaart en aangezien lk vermoed, dat die
betrekking heeft op de kaart zelf. heb
Ik hem laten InlUsten en ln onze hall
laten neerhangen, opdat leder «el* dan