De Eembode F. A. T U L P WAAROM MISLUKKEN VELE HUWELIJKEN? ONZE ORGANISATIES ELZENAAR 54ste JAARGANG NUMMER 24 Venmhllnt 1 x per inbegrepen de kerkelijks bljlsge. f z5- 'Qüoabonnemenlefi t el», p. week. REDACTIE KN ADMINISTRATIE: Iangegracht SS. TeL AMERSFOORT Poelcheque- en Olronummer 44334 Oorraspoodentle-sdres v, Bum: Kertslr. 30. Advertentie-adres B*»m: Nieuws treat tg! Oitgsve N.V. Uitgevers Ml) Neerlandia. VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1940 WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. De RH Staatspartij waa en Is een zuiver ■taalkundige vereenlging. nleta meer en niets minder. Zl) vond een plaats en een taak In hel raam oener parlementaire de mocratie. Haar normale werkzaamheid als klesersorganlsatle, too goed als d.e van alle andere politieke partijen. Is zeker voor het tegenwoordige, d.w.s. voor den bezettings tijd, feitelijk uitgeschakeld, zoodat er van voortzetting van de zaken op den ouden voel door de partijen geen sprake kan zijn, laat staan dat er een eenlge beduchtheid „concurrentie" met de „Nederlandsen? optreden kenmerkt duidelijk haar karakter van een Instelling, welke haar naaste doel en beleekenla ontleent aan de tegenwoordi ge omstandigheden, d.w.z. aan den tijd der bezetting, Uit haar mondelinge en ^r\t- dat til met name op dc staatkundige ont wikkeling van de toekomst niet kan en niet wil voorultloopen. Wel koestert zij daarom trent volgens haar program een overtuiging ln de richting van „een organlschcn op bouw van het Ncderlandschc gemecncbest onder leiding van een krachtig en besluit vaardig gezag" doch „de uitwerking van de- re richtlijnen sal zij Ier hand nemen roodra de tUd daartoe gekomen Is". Met andere woorden verstaan wij haar taak en doel stelling aldus, dat zij als Nederlandaehe eenheidsbeweging beoogt: vooreerst het ka rakter en geestesmerk, dc goede vaderland- eche tradities en de rechtmatige nationale belangen van ons volk ln bescherming te nemen en voor te slaan bij de lijdelijk be sturende en wetgevende autoriteiten, Neder- landsche zoowel als Duitschc. en bovendien ln dezen overgangstijd de grondslagen voor te bereiden voor een nieuwe, ontwikkeling van Ons nationale leven. Aldus meenen wi) het karakter van ..de Ncderlandschc Unie". In het bijzonder me! het oog op haar staatkundige doelstelling, eerlijk en onbevangen geteekend te hebben en daarvan uitgaande wil de verantwoorde lijke leiding van de R.K. Staatspartij ook harerzijds niet vooruit loopen op dc toe komst die juist In dit «staatkundig* opzicht aan niemand bekend Is. Zij wenscht in prin cipe cn voor een mogelijke, zelfs waarschijn- ieder geval .Ueuw-gcrtchte taak Ir it lot n ..dat goed het werk vereenigbaar vi Unie", die ervan ove Nederland bestond, het afgedaan' goed gelezen, door ons kan worden gedeeld i. en die in aansluiting hieraan verklaart, dat. „er iets nieuws zal komen" dat rij. de Ne- derlsndsche Unie, ..hoopt voor te bereiden." Wie zou willen beweren, dot er met deze reeds over het lot van dc katholieke levens- en wereldbeschouwing In het staatkundige tot uitdrukking gebracht ln een afzonder lijke staalkundige vereenlging of lichaam zou zijn beschikt Het artikel van mr. Kolfschoten Is met klaarblijkelijke Instemming geci teerd door de Maasbode, die het voor zag van den onderkop „Zeer goed met elkaar vereenigbaar" waarmede het 't lidmaatschap van Staatspartij en Unie bedoelde. Even enthousiast propageert het'blad verder het samengaan van de Neder- landsche Unie en het Nationaal Front. Het citeert dan een antwoord van „Het Ned. Dagblad" op de vraag, wat het on mogelijke ls, dat men bU de veroeni- gings-poglngen niet van het front zou mogen vergen. Dit antwoord luidde al- „Mer heeft In zijn program op te nemen: 1 het omvatten van dc gcheele volksge meenschap als een natuurlijke eenheid: 2 hel grondvesten van een nieuwe soclnav oeconomlsche orde. die waarborgen biedt voor meer rechtvaardigheid in dc maat schappij. Wij drukken dal eenvoudig uit en wij zeggen: Het heelc Ncderlandschc volk. dat is Nederland en Vlaanderen, moet een wor den en dal volk moet bestuurd worden door een «utoritair-eorporatlcven staat DU Is nu. wat men uiet van ons mag ver gen, het niet minder te moeten doen dun met wat nier word geformuleerd. „Dat Is het." zoo vervolgde dc Leider, wat wij aan het driemanschap der Ncderlandsche Unie voorhouden. ZIJ hebben niet begrepen. „De Maasbode" ls door dit antwoord blijkbaar gerustgesteld, want het blad eindigt zl)n beschouwing, naar aanlei ding daarvan aldus: We hopen, dat een actoord lusschcn bei de groepen tl maken ei dralen." Practltche v Wie i MOGELIJKHEDEN EN ONMOGELIJKHEDEN Nationale Eenheid en Partijwezen Tr schijnt den laatsten tijd eenlge bezorgdheid te bestaan over de moge lijkheid om het lidmaatschap van dc Ned. Unie te verbinden aan dat van de vroegere paitUcn, met name aan de R- K. Staatspartij. Mr. Kolfschoten heeft eenlge regelen gewijd In het Augustusnummer van „De R.K. Staatspartij" aan het karakter van de Staatspartij en de Unie. waar de lezer wel uit kan concludeeren, dat het lidmaatschap van belde vereenigbaar ls. WIJ ontleenen er het volgende aan: de nog afzijdig dc reductie ln- twIJM bij de u daarmee nu nog wachten? Wanneer echter aan het verlangen (dat zeer sterk onder de Unie en het Front begint te heerschen) om samen te gBan zal zijn voldaan, doet zich o-l. echter de vraag voor: zal d&n het lid maatschap van de R.K. Staatspartij en dat van de grootera concentratie nog met elkaar vereenigbaar zUn? Naar onze meening zal het antwoord hierop ontkennend moeten lulden. Im mers* het Nationaal Front beschouwt zich zeker niet als van tUdelljken aard en vervolgens heeft het den oorlog ver klaard aan het partijenstelsel. De onderlinge aantrekkingskracht van Unie en Front heeft blijkbaar eenig misverstand gewekt bU de .Deutsche Zeltung". Deze ziet in dr. Colljn een fel tegen stander van het natlonaal-soclallsme en het feit, dat ln dr. ColUns orgaan een felle aanval van „De Unie" op de N. 8. B. wa» overgenomen, doet de Deutsche Zeltung uitroepen, dat de Unie dus óók tegen „het natlonaal-soclallsme" ls. Do streving van de Unie en het Front om tot een eenheid te geraken wordt dan door het blad opgevat als een te ruggrijpen naar het partijenstelsel „uit de oude doos" om gezamenlijk op te trekken tegen ..het natlonaal-soclalls me" ln den vorm van de N- B. B. Het Front en ook de Unie zijn echter van mcenlng, dat het partijenstelsel zijn tijd heeft gehad, dat we daarnaar zeker niet terug moeten. Ze willen de gedach ten van autoritair gezag cn sterker sa menbundeling van volkskracht, het eeren van arbeid boven het geld en het Invoegen van Nederland ln de nieuwe Europeesche orde op Nederlandsche wijze ln onze toekomst verwerken. Hun bezwaar tegen da N. S. B. geldt niet de ze gedachten, maar wel de on-Neder- landsche en nabootserige methode, wel ke de heeren Mussert c,s. volgen. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS ingrotr. 65 t.s. Kroi Vulpenhouders WINTERTIJD Zes October wordt de klok één uur teruggezet De „Deutsche Volkswlrt" deelt mede. dat ln hel geheele Dultsche Rijk op B October des ochtends te 3 uur de klok ken een uur achteruitgezet zullen wor den. Hiermede zal een einde worden gemaakt aan den zomertUd. welke ln het voorjaar werd Ingevoerd, teneinde langer van het daglicht te kunnen ge- Dczo maatregel zal ook gelden voor het bezette Nederlandsche gebied, zoo dat hier dus de Mlddel-Europeesche tijd zal gelden. 10.000 dubbeltjes voor Pater de Wüde Eindbedrag van de laatste ver antwoording t 265,15 Naast de collecte voor de arme kerken mogen Gitten, gestort aan bet kantoor van „De Eembode" of op onze glr rekening 14234 met vermelding: „Voor Pater de Wilde" of geatort bij de onders van Pa ter de Wilde, Sehlmmelpennlnekstraal 52 of bU Pastoor W. Oostveen, pastorie 't Zand 31 (giro 118328 met aparte ver melding) sullen In ons blad worden ver antwoord. Onrechtmatig ontslag Dc „cause ctürbre" van deze tilting a-as hi t ontslag, aan den slager K. ic Amers foort. gegeven door de esportslsgerlj Jsc. V.. gevestigd te Driebergen, Patroon cn ontala- verschenen samsn voor het hekje om et omsirceka half Juni gegeven ontslag too i lichten De pstroon. de heer V„ rcrklssrde. dst een belsngrljk deel der slsgerlj. n.l. de worzt- mskerlj, nasr Zullen was overgcplastst. en hl! den slager K. een wenk had gegeven, hl] In Zullen moest gaan wonen. Sterker V was zelf op roek gegaan naar een ilng voor Kmaar deze vond de huur loog cn bleef te Amersfoort. had toen tui slchteir gedacht dan moet n den loop vsn het verhoor kwam ontslag bestond toen direct na do bleek, dat het vlccschtransport eden opleverde, werd t werk te doen dan nei transpor tfieia H vleesch IS zich daartoe Hem werd b.v. opgedragen om In den och- nd met. den driewieler naar Driebergen te gaan, daarna vsn Driebergen naar Utrecht abattoir, om vervolgens vleesch ssn n rond te bftngen. Dan i naar muien gaan om daar rund- laden, dan naar Soest om af to leveren en tenslotte kon K. dan naar Amers foort terug fietsen. Er was sprake van vraeh- f pond en van 1000 pond en en- sprongen de banden omdat de zijn gewezen employe bemoeien. HIJ stelde hem te werk ln xljn tuin, welke srbeld K. blijkbaar minderwaardig scheen te vinden. „Terwijl Je vak slager la. zetten se Je daar In een tuin. zet hl) minachtend, „en f indero betrekking uitgezien en twee ten voor hem ontdekt K. kwam bij ito" terecht en verdient er thans cven- ils bij V. Bovendien had V hem In dg tusschenpcrlodo nog lot werk als slager la- "oen. verklaarde, dal hij f41.16 aan loon derving had geleden, die sljn vakvereenlglng hnd voorgeschoten. De Ambtenaar van het O.M. had den in ruk gekregen, dat er hier sprake wig van •li onrechtmatig gegeven ontallg. De rede. :n er voor waren s. L niet steekhoudend, et ontslag it door de tijdsomstandigheden ingegeven. Dl) het stellen van zijn eisch wilde hij rekening houden met de medewei - king, die verdachto aan den ontslagene ver- erd f 50 of 1 maand, ie zich met te verklaren, dat K. ontslag nog regelmatig Ln dienst ia t en loon heelt ontvangen, doch de ide. bij die loeie werk- lamheden met van „regelmatig" te kun- 1 den Ambtenaar Dit verhaal dcc en. dat dit werk sn Iemand, die lichaam heeft. Toen K, weigerde, dit werk lo verrichten, Kreeq hij een ontslagbrief thuis. Hl) heeft bij afweslghrld van V. tot mevr. V. ge- I cn van deze vernam hl), dat het do ehng waa om V. Jr.. die ln 't vleesch- t. ln iljn ia het ontalag bleef V ja „Ik had mijn fleta aan do hand," verklaarde hij nadrukkelijk. „Dat zal dan wel tuin uw geheugen lig gen," set de kantonrechter, die tot f il cf d dagen veroordeelde. •rklaarde voorla, dat slln bedrijf ge was, dc geleden schade, ruim (40.— De uitspraak werd (30 boete. Geheugenstoornis „Ik drink ncolt meer. maar toen heb r een paar gehad van mijn broer." zei enge man en hij iel dat zóó duidelijk, d oor de Inhoud van zijn woorden lot zwarlgetoogt'e schare doordrong. was op31 Augustusdronkc •si cn wilde ln zatten toestand per flc tonrechter, hetgeen de m Er ls bijna geen onderwerp dat den te- genwoordlgen menach zooreer Interes seert als het huwelijk. Men kan oi gebied ln vele gevallen sells een zieke lijke h si bU Jonge menschen. Te vaak komt het voor dat zU x.g. voorllchtlngslectuur ko of leenen. die beter ongelezen had nen blijven. Derse boeken zUn Immers veelal door nlet-katholleken geschreven en getuigen daardoor van een totaal ver keerd Inzicht ln deze natuurtastelllng. die door Christus waardig werd bevo verheven te worden tot de waardigheid van sacrament. Zoodoende bevatten all veel dat voor den katholiek onaanvaard baar ls. Want als men een luis ten en ge zonden kijk op het huwelljksvraagstuk wil hebben, dient men uit te gaan de katholieke levensbeschouwing. Anders vervalt men tot ongezonde opvattingen, die zich op den duur ln het dagelljksch leven zullen wreken en tot ernstige con flicten zullen lelden. Ook onder de katholieken valt het treu rige feit te constate eren. dat er veel on gelukkige huwelijken zijn. Dit vindt zijn oorzaak ln verkeerde opvattingen die men er op nahoudt; of. zoo men Juiste Inzichten heeft, ln het feit. dat men deze niet voldoende beleeft en bi praktijk brengt. In verband met «Ut onderwerp heeft de bekende radloprlegter Henri de Greeve In een zijner Lichtbakens gerulmen tijd geleden enkele zeer juiste opmerkingen gemaakt. HIJ zelde o.a,: „Men kan heel de prachtige, diepe en zeer mystieke leer van het Christendom over huwelijk en huwelijksbeleving sa menvatten ln ê*n woord: de gehuwden moeten zichzelf en elkander ln het hu welijk „heiligen'. Dit ls de eerste heipaal, dit ls dc allereerste grondslag. Waar dit beginsel werkelijk zou beleefd worden, ln ernst doorgedacht, aanvaard, beoefend, diep en diep geweten. zUn alle ernstige conflicten van de lucht. Maar hoe weini gen doen dltl Ik maak mil daarover geen Illusies, de zeer vole goeden niet te na gesproken. Zeer vele goeden! Inderdaad. Het meerdondecl echter weet dit niet be wust. donkt er niet san. Zonder eenlge retrtctle kan Ik dit axima opzetten ln al zUn gestrengheid en ernst: waar ln een huwelijk ernstige conflicten optreden en het huwelijksgeluk de ramen uitgevlogen ls. hebben die twee menschen vergeten, dat ze huwden om zichzelf en elkaar te heiligen. In Katholieke huwelijken komt het vaak voor dat éón van de twee veel te ma- tcrlaljgtjach of agoistlgcü It Ingesteld. Dlê maakt het leven voor de andej tot een baarlijke benauwenis. Er zijn diep- godsdienstige vrouwen, die door het egoïsme van den man een heldinnen- en martelaressenleven lelden. HU begrijpt niet dat het doel van het huwelijk veel dieper en veel grootscher ls. en toch te gemoet komt aan den wensch der na tuur. Het gebeurt ook, dat ze aUobel er niets van begrijpen. Het gebeurt ook. dat de vrouw een oppervlakkige, lichtzinnige Udeltult ls- Maar hoe men het geval ook ontmoet als er conflicten zijn ligt de diepste oorzaak daar. Een voorbeeld. Men krUgt meerdere malen te doen met huweUJkseonflicten, ontstaan naar aan leiding van de vraag: Wl* de baae le ln het gezin. De man beroept er zich op, dat hij de baas is ln het gezin. En zl], uit puur verwet, wordt een verkapte tiran ln huls. zoo dat de man. de vader, slechte heeft te bukken en te bulgen, als hU geen hel. geen scenes wil hebben. Dit geval alt vol funeste misverstanden, die men eigenlijk pas kan doorzien, als men eerst voor oogen heeft hoe het huwelijk vol gens ootis wil en wet moet zUn. Volgens Gods wil en wet ls .de man het hoofd van het gezin en de vrouw ls hem onderdanig". Maar let eens op wat dit ln onze veronderstelling beteekent. Dit beteekent dat dc man het hoofd van het gezin moet kunnen zUn omdat hU verstandig ls, een wils raadsman, een die kin voorgaan, een die een voorbeeld ls. die uitmunt door zelfbeheersfchlng. die egoist ls, die maat weet te houden. Zoo'n man zal zonder moeite de vrouw aan zich weten te binden en het zal géCn vjouw moeilijk vallen zich te schikken naar zoo'n man, dien zU kan respectee ren en hoogachten om zUn Juist oordeel, rijn harmonieus optreden- ZU zal ln hem haar behoefte om geleld te worden, be vredigd vinden- Maar zoo'n man zal ook nooit de uitdrukking gebruiken, dat hU de baas Is. Dat ls niet waar. Ook de vrouw heeft haar rechten, haar «lachen, waar mede rekening gehouden moet worden; die de man moet eerbiedigen. Maar die verhouding ls niet zóó dat hU maar files en alleen te zeggen heeft, alsof zUn en wet niet beperkt worden door rechten van de ttouw. Samenvattend meen ik te mogen zeggen: le. Oorzaak van alle huweljksleed ls, dat bij bel partijen of lilj een van beide part IJ on ae opvatting ontbreekt, dat ln het huwe- lUk de gehuwden elkander moeten heili gen 2e: In 't algemeen gesproken lk be doel de groots massa betreffende ls de mentaliteit der gehuwden ook van de katholieken van te weinig diepgang. de diepere gedachte der wederzUdschc heiliging, speelt WJ de meesten geen be wuste rol. Se- In de mceset gevallen ls het egoïsme van den man. meestendeels de sterkste en veelvuldlgate aanleiding tot conflicten, waar dit gebrek aan luis te opvatting zich demonstreert- 4e In le gevallen niet de meeste la de sterkste aanleiding het lastig hum het hetrsehzuebtig karakter van rouw. Er zUn bandeloos en mateloos lastige rouwen, er zijn bandeloos en mateloos dele vrouwen, er zUn bandeloos en r loos humeurige vrouwen. En lk beklaag mannen die er mee getrouwd ïUn. maar nog meer haarzelf. Het spreekt van zelf dat lk de houding van deze onbe- wan. dia ln hun huMhou- een afschuwelijke dwlnzelandu uit oefenen, heelemaai niet ln bescherming wen ach te nemen. ZU zUn een ramp voor bet serin, en een slecht voorbeeld voor de kinderen. Mogen rij rich toch bewust worden welke lunst# Invloed er van haar uitgaat b.v. op de kinderen, wanneer de- een kUvende. kibbelende, laetcrende en praatzieke, ruziemakende moeder hebben, die altUd haar man tegenspreekt. Ik weet dat dergelUke gevallen veelvul dig voorkomen, maar ln den regel Ugt de schuld toch ook hier weer aan twee kan ten. omdat de andere parui vaak 'niet altijd» te weinig het karakter van geeate- 11)ken adel draagt Door dit gemis krijgt rij overwicht. Vond rij tegenover rich een waarlijk geestelUk levend echtgenoot dan sou zU daardoor geïmponeerd wor den. Zoo'n onderwerp is veel te breed om In een kort bestek behandeld te worden Ik hoop niettemin dat het scherp gesteld moge rijn". 't Is wel heel bUzonder, hoe „men" zich ln dezen tUd op een of andere ma nier, de verbondenheid met anderen be wust wordt. Dat Is bij al de mlzerlc, die over de menschheld ls gekomen, Iets goeds, 't „Ieder voor rich en dan God voor ons allen". krUgt langzaam r„ zeker z'n laatste dagen, cn bewijst uit ln zichzelf z'n onzin en onhoudbaarhe Hoe „sociaal" de mensch ls. bewijst I 't duldelUkst ln dagen vgn nood en Dit „sociale' beperkt zich echter <t t zuiver stoffelijke, 't vindt evengoed n zeer zterke uiting ln 't geestelijke - bovennatuurlijke, Vandaar dat ln t... loop der tUden als vanzelf ln Gods Kerk banden en bonden groeiden, die chrla- ten-menschen ln eenzelfde doel en ln eenzelfde ideaal te zamen brachten. Ik denk hier aan wereldlUke orden, aan broederschappen en congregaties. Wat ls dat 'n rijk en sterk leven In Gods Kerk. wanneer men al die uitingen van gods dienstig leven cn godsdienstige Idealen overziet, t Is voor 'n buitenstaander mis schien wat vreemd, als hU ln onze Ka tholieke Kerk kennis maakt met 'n Der de Orde van 8lnt Frenclscus. en een van Sint Dominicus, en nog een van de Oar- melleten. En daarnaast de Broederschap 'T heUlge Familie, en daarnaast f - i-congregatlca en daarnaast nog rUkc verscheidenheid van alle mogelijke godsdienstige vereenlglngen. Dit alles ls uiting van "t overdadlg-rUke leven ln on ze kerk. Want elk mysterie, dat dc Kerk belijdt en viert, kan door menschen gezet worden In 't beleven van 'n prac tise!) levens-Ideaal, gegroeid uit de waar deering en pKteit voor zoo'n mysterie; kan dan weer menschen tezamen bren gen. die onder leiding streven naar de verwerkelUklng van dgt Ideaal. Daarom hebben a] die godsdienstige vereenlgln gen reden van beetaan, onder voorwaar de. dat de leden den geest van hun orga nisatie. 't ideaal bewaren en beleren. Onze tUd heeft meer dan ooit behoef te aan deze uitingen- 't Samen-streven en samenbeleven Is van 'n niet te onder schatten opvoedkundige waarde voor den mensch. Wanneer «én mensch naar Iets goed* «welt. zal HU moeite genoeg heb- ben. om dit streven frlseh en flink te houden; 't ls luist t samen-streven, wat stlmuleerend werkt. Wat hebben ln den loop der tijden onze godsdienstige orga nisaties al 'n massa bereikt MJ zooveel afzonderlijke menschen en bij de ge meenschap. 'n Derde Orde streeft er naar 'n geest, 'n levensstm aan te kwee ken. die door de Kerk zelf als goed werd geproclameerd, 'n Broederschap en Con gregatie vinden hun Ideaal ln 't opluis teren van den kerkelUken «eredienst, ln t verecren en navolgen van 'n heilige, en bevruchten zoo doende 't godsdienstig leven. Wanneer eenmaal 'n ideaal men schen vastgegrepen heeft, dragen ze dit als vanzelf naar bulten; de beteekenu hiervan voor 't parochieleven l« daar door duidelijk genoeg. Nu ln onzen tijd verdieping van 't le ven meer noodlg ls dan ooit. nu we meer <*>lt Idealen en Ideale voorbeelden noodlg hebben, nu kunnen onze gods dienstige organisaties prachtig werk doen aan Individu en gemeenschap. Alle goeds, wat laten we 't hopen deze nieuwe tUd kan brengen, zal toch niet bekleven. de menschen niet Van binnen beter ci. dieper worden, 't Christen-rijn zelf moest eigenlijk voldoende zUn, om dat ut're*rnnmt>iMi'ntaet te houden en te laten doorwerken, maar 't doet dit. he- Ghi'..nïh Zoov<*' Christenen geven 't Christendom zoo weinig kan» in hun le ven, hoogstwaarschijnlijk omdat ze 't schoon#, 't waardevolle van het Chris - t« weinig kennen. Dan ls 't goed. :.Tm5b n ÜP**W- concreet ideaal te re iL-t,„cr n dal omhoog HLïïïï u' ldeMl onze Ka tholieken-ln hun godsdienstige organ loa- J™."" "S1 d" "°^"«tlge organisaties Inwendig en uitwendig te versterken. Uitwendig, door 'n fll&.hen groei van nieuwe leden, dlo In zoo'n or- COnt*«t met den priester. 5^ rlngen verdiept kun- üu-ürhun 'ha'ohten ln dc gods- op pijl kunnen brengen en houden- Inwendig, door versterking ,d<n ••«eegt t ideaal dat zoo'n orga- nlsatle moet beaielcn Zoo kunnen onze godadlenstlge organisaties van poote be- leeiumj* xUn ln dozen verwarden uid. Op KANTOOR-INSTALLATlE^efcizé Bsefl s-n wasrga alaL LANGESTRAAT 101 - Tel- 5723 VOLLE MAAN g." iel mUn ouurmin. terwijl zijn schedel zacht glansde In het licht der volle maan. „Ik ben van de week naar ren vroolljkcn avond geweest ln ,Aml-. cltla," cn werkelUk. daar knapt een mensch van op. Je hebt cr ln dagen ala wel eens behoefte aan. Je rinnen rzetton en Ik heb er geen split van gehad „Jammer dat Ik er niet» van heb te- eten." antwoordde lk. „dan waa Ik er ik eens met m'n vrouw heen gegaan... Hebben Jullie den weg In 't donker goed kunnen vinden?" ü'e man. kUk een», volle maanl" antwoordde mt.r. buurman. .Dat heb- ze goed uitgekiend. Maar mis schien ls er nog wel esna een cabaret- of tooneelavond en dan waarschuw lk i wel eena." „Heb Je let* gemerkt van de Concert- vcreonlglng of van het Schouwspel?" .Nlks," zei de buurman, „van de week s Ik ln een Oelderscho stad en daar tn do selzoeniAiltvoerlngen gewoon door Ik hoorde het van een bestuurslid een cultureelen kring en hU ver telde me, dat ze met de kaartenverkoop zelden zoo'n succes hadden gehad ala ditmaal. Ja. een mensch wil d'r wel eens n nu hU bezuinigen en besparen moet op kleeding en eten la hU er vlug- *r toe over te halen, dan maar vena at meer dan andere jaren uit te geven tn ontspanning of amusement. „En weet Je. wat ze daar hadden ge- tan? Te hadden do kalender eens goed geraadpleegd en de data van de uitvoe ringen vastgesteld op volle muni- avnnden. Het argument van „niet ln 't pikdonker naar huls willen" ging dan let op. Zou dat niet eens een tip kun- en zUn voor ons. Amerifoorters?" „Daar valt over te praten." gaf Ik toe. ..misschien kunnen de uitvoeringen minder In aantal zijn en zal een abon- rot dus minder gaan kosten, boven dien ls de kans nog grooter op volle za len. Nog niet zoo gek geredeneerd, buur- ^■i. wel te rusten Maakt het thuis gezellig. EeuwenUng stond Nederland bekend om z'n huiselijks gezelligheid. De laatste halve eeuw heeft die hui selijkheid 'n lcclljke knauw gekregen. Althans ln zssr veel gezinnen. De kinderen vonden het thuis niet ie- zei lig meeromdat de ouders zelf dikwijls buitenshuis v l lied i oud* huiselijke gezelligheid te herstellen. In plaats van t* blijven mopperen over de verdulsurlng, mogen de ouders wtl hun aandacht schenken aan de huise lijke gezelligheid. Goedkoop ls de uithuizige gezelligheid nooit geweest en voor de godsdlen- stlg-zedelUke vorming was se niet be vorderlijk. Daarom zou het een zegen »Jn als de huiselijke gezelligheid haar vroegere plaats wser ging lnnsmen. Met muziek en zang, met leren, met schaken of dammen of halm as pel of an dere spelen, met een kaart]* leggen «jn. de lange avonden wel gezellig door la- brengen. En wat het godadlenstlge aangaat, na zal er toch teker wel tijd genoeg zijn root sen gezamelijk gebed Bevordert de huiselijke gereDlgheldl Wat is een religieus mensch Op dese vraag «af een bekend schrUvtr ren iet volgende antwoord: „Wannovr men over oen reUgieus mensel iprrnkt, dan denkt men ln den regel allai* rerst aan son vroom mensch of san Iemand d dikwijls naar de kerk gaat. dlo ml bidt 11e slch met religieus* studio botlghoudl Dat al)n wel kentMkomn, iy kunnos bedriegen, Het wezen van y» reUgleua mensel Dere persoonlijke verhouding tot God la A vrlendarhan n^l. Til tot zielloos mechanisme, u

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1