DE KLOKKEN VAN ST. JORIS DE EEMBODE KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 13 DEC. 1940 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANÜEGR. 28 AMERSFOORT FEi 44K EPISTEL EN EVANGELIE. Broeders: Verblijdt u altijd ln den Heer; ik herhaal het; Verblijdt U! Laat alle mcnschon uw verdraag- ■aomheld zien. éve? Sets dochal>laaktBakl bczorgd wenschcn 'bekend door btdden en smet ten en danken. En de vrede Oods. die alle begrip le boven gaat zal Uw hart en zinnen be waren in Christus Jesus. EVANGELIE. Hn <Ut le de getuigenis van Joannes, toen do Joden uit Jerusalem priesters en levieten tot hem zonden, om hem te ▼ragen: Wie zljt OU? En hu erkende het opcnMk: Niet lk ben de Christus. le"lkien'het iet profeet? Zei zeiden hem dan: Wie zljt ge: opdat we antwoord bren gen aan hen die ons gezonden hebben, wat zegt ge van uzelf? HU sprak: Ik ben de ..stem van een roepende ln de woesWJn". .Maakt recht den weg des Heeren, zooals Isalas de profeet heeft gezegd." De afgevaardigden nu behoorden tot de Farizeeën; ze ondervroegen hem en Waarom doopt ge dan Christus niet zUt u profeet? Joannes gaf ten met water, maar midden onder U HU. dien gU niet kent. HU Is het, die na mU komt; niet waardig ZUn schoenriem maken. Dit gebeurde te Bethnnië. i overzUde van den Jordaan, waa los PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob i Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl Postgiro no 93297. Jacob Catslaan 28. Telefoon na 5923 Zondag 3e Zondag van de Advent. De H.H. Missen om 8 uur, half 10 en 11 uur de Hoogmis. Om half 5 Adventsoefcnlng. Woensdag, VrUdag en Zaterdag Qua tertemperdagen. Door ZUn Hoogw, Excellentie den Aartsbisschop is gedis penseerd in het vasten- en onthoudings gebod. De H.H. Missen deze week om half 8 8.15 en vUf minuten vóór 9 de schoolmls. Donderdag en VrUdag om 12 uur biech ten voor de meisjes en Jongens van de 3e klas. Zaterdag om vUf minuten vóór 0 al gemeene H. Communie. Van 4 tot 8 biechthooren. Om half 5 Lof met Rozen hoedje voor den vrede. Uit dc parochie-registers: Gedoopt: Sebastlanus Maria Com. l, van C. J. J. Goes en J. C. v.d. Sprong. Margaretha Allda, d. van N. O. Pieters en E, H. v. Druten, PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. a Hooyman. Matthias Withoosstraat oo. 3' Telefoon 4631 - Giro no. 8482 Zondag H.H. Missen om half 9, 10 uur Hoogmis, om half 12 een gelezen H. Mis. Om 5 uur Adventsoefcnlng. Door de Zaterdag van half 4 tot half 8 gele genheid om te biechten. DagelUks de H.H. Missen om half 8. halt 9 en kwart over 9. UIT DE PAROCHIE-RBQISTERS Gedoopt: Christina Hendrlka, d. van Johannes Theodorus Burgsteden en Jo hanna Catharlna Bos. Bartholomeus Wilhelmus Maria, z. van Bartholomeus Geytenbeek en Wllhelmlna Meuleman. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no. 38. Pastoor A W. J. Spitzen. Langegracht no. 37. Telefoon 5854 Zondag H.H. Missen om 8 uur en kwart over 9. Kwart voor 11 Hoogmis. De uitstelling van het Allerheiligste voor de Altaarwacht Is verplaatst naar den vol genden Zondag. 4 uur Congregatie H, Familie. Woensdag. VrUdag en Zaterdag Qua- tertemperd: ■cdlspcnseerd ln vas- Wocnsdag 8 uur Gulden Mis. Donderdag 's avonds half 5 Lof. VrUdag kwart over 4 gelegenheid om e biechten voor Jongens van de 3e en Zaterdag e biechten. DagelUks de H. H. Missen tot 8 gelegenheid om 8. halt Uit de parochie-registers: PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS W A. J. M. Oostveen Zand no. 29 no. 31 - Telefoon 8625 Giro 116328. Zondag 3de Zondag van den Advent. H.H. Missen om 8 uur, kwart over 9, 10,45 de Hoogmis met Volkszang en te 12 uur. Te 7.45 wordt ook de H. Communie uit gereikt. Collecte voor de behoeften van dc eigen parochiekerk. Te 4.30 Advent- Lof en de gebeden van de Broederschap v.d. Zaligen Dood. Onder het Lof collec te voor de Broederschap. Dinsdag te 4,30 Lof met Rozenhoedje, gebed en lied ter cere van St. Francls- cus Xaverlus. Woensdag te 9.15 uur gezongen H. Mis, de z.g. „Gulden Mis". Daarna de lofzang .Magnificat", Woensdag. VrUdag en Zaterdag zUn Quatertemperdagen, waarop echter dit Jaar ls gedispenseerd in het vasten- en onthoudingsgebod. Donderdag te 915 gez. H. Mis voor ac overleden leden van de Broederschap van den Zaligen Dood. VrUdag te 4.15 gelegenheid om te biechten voor de Jongens van dc 2do. 3de en 4de klas. Zaterdag van half 4 tot 8 gelegenheid om te biechten. 4.30 Lof met Rozenhoed- Je ter cere van O. L. Vrouw van AltUd- durendon BUstand. Lied no. 39. As. Zondag collecte voor de behoeften van de eigen parochiekerk. Uit de parochie-registers; In den Heer overleden: Jan de WH, ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN H JOZE Pastoor R. O. R SMEETS. Telefoon no. 20. ZONDAG half 9 Vroegmis, 11 u mis. 8 uur en 10,15 H. Communie Hoogmis Catechismus, 's Avonds 5 ventsoefening. WOENSDAG, vrijdag en Zatcrc tertemperdagen. In de week de H. Missen 8 en l Woensdag 9 uur de Gulden Mis i Zaterdag nam. HAMERSVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor; H. J. CROONEN, Telefoon Leusden no. 281. ZONDAG. 9 uur Hoogmis. Half 12 S H. Mis met predicatle Half 4 Lof met ventgcbeden Zaterdag, gelegenheid om te biechten 3—7 op dc heele en halve uren. 6 uur oefe ning van dc Broederschap van O. L. Vr. licht. 2e H. Mis half 8. 3e H Mis Sc als. kwart over negen. Parochiceto stand. Gedoopt. Henrlcu» intonii» zoon van Joh .nes Mossink lendrlka van Ruitenbeek. HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTIN US Pastoor W. S. J. DE JONG, Kerklaan. Tel. 223. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE 8T JOZEF. Pasloot HENDRIKS, Burgemeester van Tuylstraat, Tel. NUkerkerveen 38t. ZONDAO. 3d" Zondag van de Advuv Half 8 uitreiking van do H Oommunli Kwart over 9 Vroegmis, kwart over 11 d Hoogmis Collecte mei open schaal ten bat van de St. Jow-fetlchUng. Om 3 uur Le met Volkssang, Rozenhoedje en litanie vei Allerheiligen voor den Vrede, Woensdag. Vrijdag en Zaterdag Quater temperdagen. wegens dispensatie van don Aartsbisschop geen vasten- en onthoudlngs- dsgen. De Quatertemperdagen, zijn ook bid on boetedagen. Zaterdag. Onder de H Mis van I - Gedoopt: Johanna 11 Gerard us HUhorst en Alljds Marls RETRAITEN Dinsdag 31 Dec.—3 JAnuarl: Mannen, o.a, Bouwvakarbeiders» Zaterdag 1—7 Januari: Mannen an Dinsdag 7—10 Januari: Jonge man In volle leven Boerenstand) Dinsdag 14—17 Januari Oehuwde Zaterdag 18—21 Januari: Melajos. LITURGISCHE KALENDER 14—ii Dteambari. (Waak- w Zondag 15 December, derdo Zondag van den Advent, halfdubbel. Mis Oau- dete. Credo. Prefatie van d« H Drie vuldigheid. Tweede Vespers van den derden Zondag van den Advent. Kleur; paars. Maandag 18 December. H. Eueeblus. halfdubbel. Mis Saeerdotes Del. Derde gebed: Deue qui de beatae. Kleur: rood. Dinsdag 17 December. Mis van den vo- rlgen Zondag, zonder Olorla en Credo. Tweede gebed: Deus qui, derde gebed voor Kerk en Paus. Kleur: paars. dag. qui. Derde gebed voor Kerk Kleur: paars Donderdag 19 December Woensdag. Kleur: paars Mis t DECEMBER. VrUdag, quatertemperdag, vigilie van den H. Apostel Thomas. Mis Prope. tweede gebed v.d. vigilie, derde gebed Deus qui, laatste evangelie van de vl-, Maandag 23—26 Dec.: Mannen. Kerst- retraite bUna voltallig. H Apostc, Thomas, dubbel 2dë Zaterdag 28-31 Dec.: Mannen (o.a. klas. Mis Mlhl, Credo. Prefatie van de Betuwe). Apostelen, Kleur: rood. DE KONING VAN DE KRIBBE WAT HIJ ONS LEERT Voor de kribbe van het Kindje Jezus staan knielen kunnen deze hoeren niet da mo derns professor, de moderne handelsman, de moderne minister, de drie koningen der mo- i.... cultuur-hlsto- :en wordt, stellen *U belang ln. De zaak la heel poëtisch I Hst ziet er'zeUaBallerllefzt ui" Als men evenwel verder gaat en beweert Dit Kind la de Zoon van den levenden God self en de Koning van het meneehelUk ge - De vertegenwoordigers der «schouwing werpen een blik p den Inventaris van het Christuskind I Den stal, een kribbe, een zwachtel. Eensgezind schudden sU het hoofd: Dat be grijpen »U niet! De inventaris van een koning beslaat uit -en stal, een kribbe en een zwachtel dat Is niet slechts onbegrijpelijk voor ons. dat la niet slechts '- - den grootheidswaan, het paradijs begonnen. De vaan der werd door de stamhouders ge plant. De oogen zullen u geopend worden I GIJ zult zlln sis goden! 81) het schallen der ba zuinen der verlichting ls het gelieeie deugden, gebouw van Adam ineengestort. Zoodra er van ..ontwikkeling" sprake was, gingen geloof en jehoorzaamhold ten gronde. Sindsdien zit ons de ontwUücellngshoogmoed In het bloed. De grootste onzin wordt WU brengen slechts d< en: de wetenschap la n doch komt slechts op de tweede plaats: het Is niet het noodaakettike, maar slechts bijzaak. WU staan op het standpunt van het Kindje In de kribbe: „Voorwaar lk seg u, soo gl) niet wordt als kinderen zult gil het koninkrijk der Hemelen niet binnengaan." (Matth. 18. 8)). Vlo zich evenals het Kind vernedert, ia de >rootste In het r|)k der hemelen I Kindermis, 11 uur Hoogmis. Rozenhoedje. Maandag, late H. Mis Woensdag. B uur lsi 2e H. Mis. Half 1 ci a Leo' 1 ei V. Alt. Bijstand. 2c H. Mis. Half 1 cn 1 uur Catech. c scholen. Vrijdag. 8 uur 1ste H. Mis. kwart vi 2e H. Mis. Half 1 en 1 uur Catech. c scholen. Zaterdag. 8 uur 1ste H. Mis. kwart v 2o H. Mis. Biechthooren van 3—8 uur. jrengt den volkeren meer geluk den alle we tenschap. De professor, d.wj. hoogmoedige" ontwikkeling, ls Het Kindje Jezus, het arme Kindje Ja- rus Is een protest tegen weelde en mammo- nlsmo. Als de menach Innerlijk arm la, dan raeht hU tUn Innerlijke armoede door het zeilt van ulterlUke goederen goed te maken. HU atraert dan naar kleeren, luweelen, hul- «en. grondbezit, enz. Omdat hel InnerlUke pa- radUs verloren la. wil men de wereld bulten >loh tot een paradUa maken, Pioats. ZU al ie zoeken en nooit te vinden, ZU zoeken op oen verkoerden tUd, omdat het eerste para- J|)s verdwenen la en het tweede paradUa eerst na het Laatste oordeel zal beginnen. ZU me ien op een verkeerde plaats, omdat het pa- -adU» als er al ooit een paradUs tusachen len zondeval en het Laatste oordeel op aloehts e ondergeschikte kribbe en een atal «Dn voldoen - de. Voor Ood en het geweten la de eenlg ware rijkdom, dat, wat men Is en niet dat. wat men heeft. Onze Ood heet Jehova Jahwe HU. die Is en niet HU, die heeft; de ZUnde en niet de Hebbende. Daarop berust de wUsheld. der kribbe: Het kentldeaal van het ohrlsten- dom Is niet HU. die tets heeft, maar die Iets te. TerwUl bU het heldendom en hel ont aarde Jodendom do wcreldeoho goederen op de menzch zUn, die Iets heeft, maar de mem idle lete 1st Het zwakke Kindje Jezus la een protest gen de machtsinbeelding der r De belde grondwaarheden vu ■On: de waarheid over Ood over den menach. De waarheid over Ood over den menech la dese: Ood la de oneindig Oroote, de menech, de oneindig kleine, oh de H. Schrift zegt: „Met de holle - ït de vlakke hond lrle vinger* ■arde. woog de bergen leuvelen met een schaal. De volkeren zUn voor Hem ele droppels van ee emmer, de ellenden als dun slof. AUe volki ren zUn ala sprinkhanen. Het valk le gras. VRIJDAG H DECEMBER 1946 1 'Te Det Is de )ee van de •e niet «WMMÜ s wereldoorlog, op nee. Ood heat lUkheld Vertrouw op God. 10.000 dubbeltjes voor Pater de Wilde die andere toeelanden san de arde «Wi de. met een zeer ingewikkeld «eonomUeh leven, vervlakking van Begrippen, en «en In geloot en lovenabeechnuwtng versplin terde wereldbevolking, elachte dat om me «oo uit te drukken - deee esus- feeatdagen tot het minimum beperkt zouden worden Hel kerkelllk wetboek stelde dus In canon 1347 als extra feest dagen vast. Kerstmis. BesnlldenU dee Heeren. Driekoningen, 's Heeren Memel vaart. Sacramentsdag Onbevlekte Ont vangenis, Maria Hemelvaart, Sint Jotef. Pstrus en Paulus, Allerheiligen Daat dit getal voor one land toch nog aanleiding gaf tot complicaties, zijn ln Nederland, krachten» besluit »«n den H. Stoel, alleen ale verplichte feestdagen vastgesteld Kerstmis. Hemelvaart. Mae rla Hemelvaart en ABWMIICM. Kern en Hemelvaart leviren geen moel- op. daar ze samenvallen met de land nog gebrulkeirke feeetda- gen. Maria Hemelvaart en Allerheiligen blijven nog alMJd moeiujkheid opleveien Kerk en Bisschoppen zUn wel buitenge woon meegaand geweeet en hebben de belangen der menaehen en hun moetlU- ken strUd om het beslaan aoo meneehe lUk mogelUk begrepen en xU tUn er soo veel mogelUk son tegemoet gekomen. ZU ebben e jhter gemeend 18 Auguutu» en November te moeten handhavtgi, hoe- el su ook hier weer toegaven aan mo» gelUke moeilijkheden en de hoop ulo» spraken dat wie maar even ln de moge- lUkheld was. den dagen au Zondag soa vieren en iUn zaken rou sluiten IJdele hoop Jaar in jaar uit Is den hoop Ijdal ge- oordeel wel aHHHHH moet worden afgewogen. Wanneer lk er aehrUf. Is het allerminst de bedoe- te verketteren, maar alleen te Be jammeren. dat velen, die met walUebt betrekkelijk kleine coofferlng, en anderen, tonder eenlge opoffering, deae daad van waarachtige pIStelt w*l had den kunnen stollen, dit niet hebben ge daan. Ik wil gaarne aannemen dat er be drijven zUn. die het niet kunnen, boe- er rekening mede moet houden dat de vanzelfsprekende engst voor do gevaar voor verlies al gauw grooter wil «len dan het ln werke- lUkheld U. BU de beoordeeling van dit m echter niet uit het het hier zuiver een waardoor lng betreft, van een «fwegen van waarden Daaraan valt ontkomen. Met de noodlge nuan- ou men hier als maatstaf achrUven: het gaat er om wat Iemand een principe waard Is, Al gaat het hier dan niet dl- over een principe, dan toch over wat er nnmtddellUk uit voortvloeit. Misschien druk Ik mU nóg voorzichtiger uit. als tk teg. .Het gaat er maar om wat men er voor voélt". Ik herinner mU Iemand, die In de laatste jaren weigerde gaan op den wonsch van da Bis schoppen, op grond van «akelUke over wegingen. Eén zoon dag sluiting betee- kende voor hem «en geweldige winstder ving. En lk nam dit onmlddeUUk aan. ZUn nlat-katholieke concurrent vrae IcgrUpelUkerwUie wae Ik benieuwd te weten wat hU dit Jaar P. 8. iur* N.N.. naar aanleiding van de feeetpredlcalle over onsen grontan Patroon St. Fnuiels- rus Xaverloe N.N.. moge het Kentklndje one den vrede brengen Familie P., vermelding: „Voor Pater de Wilde" of geetert hij de ouders ran Pater de Wilde, Sehlmm 'Ipennlnckatraat 52, of bU Pastoor W. Oostveen, pastorie 't Zand 31 (giro 118338 met aparte ver- p eldlng) zullen In ons blad worden ver antwoord. Gods rechten en het „eigen leventje" AU een geeatelUke verfrlsochlng van geer bl)zonderen aard werkt wekelUks op de vele lezers van het blad ..Licht flitsen" het z.g. gezchrevon lichtbaken van den redacteur, den reereerw heer Henri de Greevo. Ditmaal willen wU dit weldadig aan doend woord niet voor onszelf behouden doch ertoe medewerken dat het door middel van ons blad verder worde ge hoord. WU laten dan het woord aan den stichter vnn den „Bond zonder Naam". De vrijgevochtencn l. Als In dsn zUn' slis ulterlUke i hun gedachtsn de vraag oprees nlat eenlge verplichting hunnerzUds ts de relaties le onderzoeken die hen ver binden met hun Schepper Hoe vreemd het ook moge klinken zU schijnen het klaar le kunnen «pelen zonder deze pro blematiek. Wat er van zU onomstoo- telUk brengt het lelt dat God on» schiep, ons ln een afhankelUkheldsrelalle tot Vergeten dankzegging Leven brengt dus niet alleen mee drinken, uitgaan, zaken doen. kaarten, dammen, schaken. sohaauwnrUdcn lezen, studeeren, omgaan met andere Zooals u weet heeft Ood In het Nieu we Verbond het aan de Kerk overgela ten de feestdagen te regelen. In 'l Oude Verbond had Ood zelf het ceremonieel voorschrift van de Sabbalhvlerlng vas'- gesteld. Over het telt dat de aandacht van den menach op bepaalde dagen mé«r dan anders gewUd moet werden aan gebod en godsvereerlng, valt niet te twisten. De natuur der dingen wUit ons hier reed» den weg. Ood staat "let bul ten dc maatschappij. Integendeel. HU bebeerscht haar geheel. De wereld en de menschen zUn door Hem gemaakt. Het U du» al duldelUk dat Ood er alles over te zeggen heeft en dat „alles' met Hem rekening heeft te houden Als men het leven van sommige menschen gadeslaat, slet men ze geheel op zichzelf leven, zon der eenlg contact te onderhouden met een bovennatuurlUke wereld, zonder eenlge relatie te zoeken met gene rjde. ZU doen alsol zU met geen bultenwcreld- iUke macht rekening te houden hebben. ZU gedragen zich als heer en meester Zn richten hun leventje In geheel naar eigen Inzicht, doen waar ze zin ln heb- oen, ordenen alles naar hun eigen wel- lehogen. zonder zich over de vraag te bekommeren of zU werkelUk het recht hebben zoo volstrekt zelfstandig on eigenmachtig op te treden Ook wan neer zU deze houding verdedigen op grond van hun vrUen wil zou hun ver sland toch tot eenlge beperking en ver pllchtlng moeten manen op grond van hun betrekkoiukhold ZU hebben niet zichzelf gemaakt, maar ze zUn gemaakt gedenken In den loop Ul„ door Ood Het zou waarlUk niet soo stonden aldus vele verplicht», als Zon vreemd zUn. ala aan den horizon van I dag te vieren feestdagen. De nieuwe tUd gaan met Ood. dit ls bidden, loven, zen danken. Naast het „Oeef ona h on» dagelUksch brood ls er do prefatie van dankzegging voor al hst goede, we dagelUks in ovedoopende mate Ood ontvangen. Dit allea kan gebeuren ln een vrij gekozen oogenbllk, in eer verloren minuut. In een los moment, tusschen het werk door. Dit le partlcullei Initiatief en strikt persoonlUk. Maar Hei ls blUUk en rechtvaardig .dat van al dt dagen dee Jaara. die voorhanden «Dn. naast de werkdagen, ook biddagen zUn Hel ls MllUk. dat niet Alle beschikbare tUd officieel voor Lot dagelUkaoh brood en de stoffelUke belangen wordt gere serveerd. maar dat er ook eenlge offl cleele dagen worden vastgeeteld. waarop de monsch volop tUd en gelegenheid krUgt zonder hindernis zich met Ood en Oods belangen beilg te houden. Dc Kerk wees daarvoor aan de Zondagen Daarnaast herdenkt de menseh feiten van zóó groote. geweldige beteekenls, dot ook voor deze een dag apart werd gekozen, De zin daarvan Ie diep «n ir sehelUk. Hat felt bUv van Christus' boorté ls zoo wereldomvattend van nauwelUks genoeg la om ons er telken Jare in te verdiepen. De Kerk stelde de Kerstdagen vast, om dit allergrootste bovennatuurlUko feit onaer verlossing maatregelen en bonneneteleel er niet dé minste druk op den verkoop bestaat. Or hl) Kluit of niet de boel wordt toch wel verkocht. Er waa hier hoegenaamd geen n don winkel open te houden, open. Hel Is dnldelUk. dat de waardeering van dit geesielUk belang niet bUaoner diep zit. bi andere gevallen kan men vragen of de moellUkhelrt niet fmI wordt. Allerheiligen viel dit ip een dag. waarop door bepaalde bl) de klnnten de beetelllng thuis bezorgd wordt De desbetreffende katho lieke zakenlui konden onmngeUJk slui ten. omdat ze andera klanten zouden verliezen, tengevolge van deze verlate betlalllng. Ij dal. wel Juist" Wanoner die zakenman aan zUn niet-Kttholleke klan ten een behoorlijk gisteld briefje had gestuurd waarvan de Inhoud ongeveer aldus luidde, dat hU er op rekende dat zUn met-katholieke klanten de verplich ting die iUn geloof hem oplegde en alln onderwerping daaraan, zouden weten te billijken - zou dan één klant loo bené pen van opvatting aUn om hem de klan dizie op te zetgvn. Ik bon overtuigd van het tegendeel en Ik meen op goéde gronden te mogen aannemen, dat hU er mede ln hun re«p»et gestegen sou zUn Mochten er eenlge klanten toeh door verloren gaan. dan jou hU er op mogen rekenen dat op dit offer zegen mu ruw ten. Het gaat er mear om wat ona een prtnelpe waard Is. Toen Ik vroeg waarom het hoofdbestuur van de katholieke or ganisatie hier niet de leiding nam, kreeg lk ten antwoord, „dat tUn zelf basen". Op dezelfde boven genoemde gronden had dat Hoofdbestuur de leden moeten voorgaan. Wat een principe waard is Het ware te wensohen dat man In al deae zaken wat prlnelpleeler en wat edelmoediger ware. Men kan tegenover de eere Ood» en de viering zijner hefU- gen niet altUd de puur zskelUko over- weeing stellen Het ïakelUk tekort - hls het er fou zUn - zou rulmeehoote opgewogen worden door den tegen dien Ood daaraan zou verbinden Ood laat gU ,n „ielmci«dlgh»ld overtroffen. dageiHkeoh Het misstaat, den o te beschouwingen In «Un levensinzich ten u betrekken. Dat men het niét doot, Is vAAk te wUten aan geloofteer- vlakking. De géést van geloof heeft ge leden. AU men deze opvatting wette* nuchter en zakeiuk vindt. spUt het mU ▼An de zakelUkheid. ZU moest echter lot uitdrukking gebracht worden. Vaak kan lk vela onzer proteetanteche landgenoo- ten om hun prlnolpleele ofwUaande houding ten opzichte van vaal zaken be wonderen. Menigeen onder hen ken Ik persoonlUk, die het heel wat verder m de wereld gebracht zou hebben, sla hU ten opalchte van Zondagsheiliging bilv. gemarchandeerd had HU deed hel nlat Die z.g. stUve protestanten «Un ln vete gevallen voorbeelden van koppige be ginselvastheid Moge het ook al waar sUn. dat wU ean bepaalde opvatting van hen niet deelen. hun vasthoudendheid bU de beleving er ran dwingt bewonde ring af Verondaratél dut de Protestant- sche opvatting een Allerheillgenfaeat wu kennen met verplichte Zondagsvie ring. Ik verzeker u dat de zaken der pro- «Htanten zouden gesloten zUn 1 wu kunnen van elkaar loeren

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 3