DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
u'a-
SCHULD EN BOETE
N
DE EEMBODE
KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 27 DEC. 1940
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANCECR. 28 AMERSFOORT TEl.. «25
EPISTEL EN EVANGELIE
ZONDAG ONDER HET OCTAAF VAN
Broeders, al den tijd, dat een erfge
naam onmondig ls. verschilt hl)
van een slaaf, al ls hU ook heer v
les. Maar hij staat onder voogden
heerders tot aan den tUd. dien zl
der heeft vastgesteld.
Zoo stonden ook wij toen w
onmondig waren als slaven on
beginselen der wereld.
Maar toen de volheid der tijden
kwam, zond God Zijn Zoon. geboren uit
een vrouw, geboren ondèr de Wet. om
hen. die stonden onder de Wet. vrij te
koopen, opdat wil zouden worden aan
genomen iot zonen. Welnu, omdat gij
zonen zilt, heelt God den Geest van
Zijn Zoon -.eergezor.den ln uw harten,
en Hij roept Abba Vader.
Zoodoende ls mtn geen slaaf meer,
maar zoon; doch wie zoon ls, ls ook erf
genaam door God.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas. 2e h/dst., 33-40
In dien tijd stonden Joseph cn Mrrla,
de moeder van Jesus, verbaasd over het
geen er van Ham gezegd werd. En Si
meon zegende hen en sprak tot Maria,
Zijn Moeder: Zie. deze ls bestemd tot
val en opstanding van velen ln Israël
en tot een teeken, dat wordt tegenge
sproken, en ook uw eigen z.el zal met
een zwaard doorboord worden, opdat
de gezindheid des harten van velen
openbaar worde.
Daar was ook een profetes, Anna. de
dochter van Phanuel, uit den stam van
Aser. ZIJ was hoogbejaard,
maagdelljken sti
gehuwd geweest;
s zU zeven Jaar
was zU een we
m-tachtig Jaar. Altijd
voorkomende Berkbertch-
ten. ook ln den vorm van
uittreksels Is verboden
was zl! In don tempel, ei
dag en nacht in vasten e
Juist op dat oogenbllk
daar ook. en looide den 1
sprak over het Kind tot allen, die vol
verlangen uitzagen naar de verlossing
van Israël.
En toen zij alles volbracht hadden
volgens de wet des Heeren, zijn zU te
ruggekeerd naar Galllea. naar hun
woonplaats Nazareth.
Kind groeide op
Veelgeliefde, de genade var. God. on
zen Zaligmaker, ls verschenen aan alle
menscher.; er. z'J leert ons. dat wij de
goddeloosheid en wereldsche verlangens
moeten verzaken, cn zedig en rechtscha
pen en godvruchtig moeten leven ln
deze wereld, tcrwUl wil met verlangen
uitzien naar de zaligheld, die wü ver
wachten bij het glorievol verschUnen
van onzen grooten God en Zaligmaker
Jesus Christus.
Deze Immers heelt Zich -
geven, om ons van
den vrij te Koopen,
tot
ongerechtlghe-
jns te reinigen
Hem welgevallig ls. vol
goede werken.
Over deze dingen moet gU
ijver
ii Christus Jesus,
volgens den H. Lucas. 2 hfdst., 21
i er acht dagen ver-
est het Kind besne-
len gaf Hem den
de engel reeds ge-
t ZUne moeder Her.
den worden; en
naam Jesus, di
noemd had. vóór
ontvangen.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob
Pastoor. Deken P J f.1 Sandkuy!
Postgiro no 93201.
Jacob Catslaan Telefoon no. 6923
Zondag, onder het octaaf van Kerst
mis de H.H. Missen om 3 uur, half 10
en om 11 uur de Hoogmis.
Om half 5 Kerstoeiening.
Dinsdag half 3 Lol met Rozenhoedje
en Te Deum. tot sluiting van het oude
Jaar.
Woensdag. Nieuwjaarsdag, feest van
*s Heeren Besnijdenis, dag van devotie
De HH. Missen ais op Zondag, om 8
uur. half 10 en om 11 uur Hoogmis.
Middags half 5 Lof met Rozenhoed-
Je voor den vrede.
Donderdag van 4 tot 6 uur gelegen
heid om te biechten.
's Middags half 5 Lof met Litanie en
Toewijding aan het Allerheiligst Hart.
Zaterdag van 4 tot 8 uur blechthoo-
Dit de parochie-registers;
1. Christoffel Theodorus, zo... van W.
J. A. Bartels en A. H. van Kempen.
2. Maria Theresla, dochter van W. J.
Helle voort en H. v. Ruitenbeek.
Proclamatie voor het huwelijk:
m Wilhelmus Kraak en Catha. Ge-
rarda v. Loenen.
m Joh. Ant. Meuleman en Anna
Cornelia Vaal.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41
Pastoor: J H Hooyman.
Matthias Withoosstraat no 34
Telefoon 4631 - Giro no. 84824
Zondag H.H. Missen o:
Hoogmis, 5.30 Lot.
Door de week de Hl
uur. 8 uur en 9 uv
Dlnsdag de H H
Missen o
Missen om 7 uur. 9
r gezongen HuwelUks-
voor A. Tb. de Kort en J. A.
Blechthooren van 5.30 tot
Lol met Te Deum om
J. Om 6 uur
e bedanken
ir de weldaden ln het afgeloopen laar
ontvangen-
Woensdag leest van de Besnijdenis des
Heeren, tevens Nieuwjaarsdag, de HLH.
Missen om 1.30, 9 uur en om 1030 Hoog
mis Om 5.30 Lol
Donderdag bleuithooren van 5.30 tol
Zaterdag van 4 tot 8.30 gelegenheid
im te biechten.
DagelUks de H. H. Missen om 7. 8 en
UIT DE PAROCKTE REGISTERS
Gedoopt: Antontus Cerardus. z. vai
Johannes Everardus Hendrlkus Huur-
deman en Anna Maria Wolfenbuttel. -
Hermanus Johannes, z. van Wllhtjnus
v-d. Span en Adolflna Augustlna Hooit.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor W A J NL Oostveen I '^n^Karst-1
Giro 118328. uit de parochie-registers:
Gedoopt: Hermanus. z. van Herman
Cozijnsen cn Maria van Marls.
In den Heer overleden: Wed. Everdli
de Vrles-Alber8.
Ondertrouwd: IH: Willem Kraak en
Catharlna Oerarda v. Loenen.
Zondag onder het ctaaf v
mis. 1LH. Missen om F
9 10.30 de Hoot mis n
Kerst-
- t Volkszang cn
ie 12 uuri Te 5 30 Öetenlng voor den
Kersttijd waarna Kerstlied
Dinsdag Oudejaarsdag. Van 3-3°-f
gelegenheid om te biechten. Te 5 30 pl.
Lof en preek met Te Deum om God te
bedanken voor de weldaden ln het afge
loopen Jaar ontvangen. Daarna Kerst
lied.
Woensdag feestdag van de Besnijdenis
des Heeren, Nieuwjaarsdag. Geen ven
pllchtlng van Mlshooren, ofschoon t de
wensch ls der Kerk. Overheid, dat d- ge-
loovigen de H. M.s bUwoncn. H.H. Mis
sen ala op Zondag 'e 8. 915. 10.30 en 12
uur. Gen. Abs. voor de 3de Orde. Te 330
Lof met Rozenhoedje. Daarna Kerstlied.
Donderdag van 5—8 gelegenheid om
VrUdag ls
zongen H. 5
leden leden
•r maand, te 9 uur g(
lor de leven-Je cn ovei
het Genootschap va
Hart. Te 5 30 Oefening voor de !i
het Genootschap, waama Kers'
Vrijdag. Ie Vrijdag, n» de H.
ur uitstelling cn de ocfenlnge
Zaterdag nam. blechihooren v
Zaterdag van half 4 tot 8 uur gelegen-1 hall 8.
beid om te biechten. 5.30 Lol met Ro- 1 in de week de HH. Missen cc
ACHTEVEI.D
PAROCWE VAN DEN H JOZEF
Pastooi R G R SWEETS,
Telefoon no 20.
ZONDAG. 8 uur Vroegmis, half 11 Hoog-
ir Kerst
n 9.45 H. Comm.
Woensdag Besnijdenis des Hoeren. 8
Vroegmis, half 11 Hoogmis. Om 7.30 en 9.45
H. Commun,'". 's Nam. 8 uur Lof mee Ro
zenhoedje vot
Donderdag,
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no SA
Pastoor A W J Spitzen.
Langegracht no 37 Telefoon 5854
Zondag de H.H. Missen om 8 uur,
wart over 9. kwart voor 11 de Hoogmis,
m 4 uur Congregatie van de H. Familie.
Dinsdag om 8 uur gezongen 8t Anto-
nlusmls. om half 6 Lof tot sluiting van
het Oude Jaar. Van 6 tot 7 uur blecht-
Zaterdag van 4 tot 8 uur gelegenhe!
im te biechten-
DagelUks de HH. Missen om 8 uu
lalf 9 en 9 uur.
UIT DE PAROCHIE-REGISTERS
Martlnus
en Amolda
Jacouus
Juliana Tempelman.
Bruin en Johanna MarchaL
Bediend: Johanna VerhaarBuys
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST JOZEF.
Pastoot HENDRIKS.
Burgemeester van Tuylstraat,
Tel. NUkerkervcen 285
Onder het Octaaf van Ptnk-
De H. Communie word; uitgereikt
om half 9. Vre-fiTils om kwart over 9.
Hoogmis om k over 11. Collecte met
open schaal voar eigen kerk. 3 uur Lof met
Rozenhoedje voor de overledenen en Litanie
van Alle Hcliljen voor den vrede.
Maandag. De H. Mis ln de Sint Jozel-
stlchilng. De H. Communie wordt ultgc-
Dtasdag. Gelegenheid om te biechten om
4, 8 ei
Mlshooren.
worden dringend aangespoord
H. Mts bU te wonen Do H. Communie
wordt uitgereikt om half 9. v-oegmis
Communie wordt
x>r 8, hal"
an kwart
uitstelling
gebeden van 1 Allerheiligst Hart.
Zaterdag.^ Gelegenheid om te biechten om
Parochicele stand. Gedoopt: Petrus
Antonlus zoon van Antonlus Jacobus van
Llcrop en Johanna Geertruida vain Roomen.
VRI.1DAG 27 DECEMBER 1940
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTINOS
Pastoor W 8. J. DE JONG
a, ToL 223.
ZONDAG. Half 9 uur Vroegmis.
Kindermis, 1J uur Hoogmis. 3 uur 1
Rozenhoedje.
Woensdag, feestdag van
dents, dag van devotie. Ha
10 uur de Kindermis. 11 u
- - - Rozenhoedje.
Heeren BesnlJ-
9 de Vroegmis,
de Hoogmis. 3
Vrijdag, lste Vrijdag van de n
Zaterdagmiddag S—
Deze week de H. Missen om 8 u
Wegens Kcrstvacontle g
LITURGISCHE
KALENDER
(Week v ut 29 Dec.—5 Jan
Zondag 29 December. Zondag In he
taaf van Kerstmis. UalfdubbeL Mis
Dum medium. Tweedo Vespers
Zondag onder octaaf van Kerstmis,
Kleur: wit.
Maandag 30 December, halfdubbel Mis
Puer, tweede gebed Deus nul, derde
gebed voor de Kerk en den Paus. Kleur:
Dinsdag 31 December H. Sylvester, dub
bel. Mis Sacerdotes. Kleur: wit.
Woensdag -. Wit. BesnUdenls des Hee
ren. TUdeigen, Mis Puer, Credo. Pre
fatie enz. van Kerstmis.
2e Vespers van het Feest der BesnU-
Donderdag 2. Rood. Octaafdag H. 8te-
phanus, Tijdeigen, Mis als 28 Dee. 2e
geb. Deus, qui salutls, 3e voor Kerk of
Paus, Prefatie van Kerstmis.
VrUdag 3. Wit. Octaafdag H. J oannea,
TUdeigen. Mis In Medio, 2e en 3e gob.
als Donderdag, prefatie v.d. Apostelen.
Of Wit. Mis ter eere vJt. H. Hart. Puer
als 30 Dec. mot Credo. Prefatie van
Kerstmis.
Zaterdag 4. Rood. Octaafdag H.H, On-
noozele Kinderen, TUdeigen. Mlsals28
Dec., 2o en 3e geb. als Donderdag
Pref. van Kerstmis.
RETRAITEN
In het St. Alfonsusretraltenl-
Amersfoort.
Januari.
Zaterdag 25-28 Jan J. B. T. B U
Februari.
Zaterdag 1—4 Febr. Mannen (o.a. de
LUiaers).
Dinsdag 4—7 Febr. J. B. T. B. Gelder
land e.a.
Zaterdag 8—1 Febr. J.man ln 't volle le
ven (mlddenst.)
Dinsdag '.1—14 Febr. Geh. Vrouwen (o.a.
Betuwe, LUmers).
Zaterdag 15—18 Febr. Meisjes, die ver
loofd zUn of kennis hebben.
Dinsdag 18—21 Febr. Meisjes (o.a. Be
tuwe, LUmers).
Vrijdag 21—24 Febr. J.man ln 't volle
leven (alle st.)
Dinsdag 25—28 Febr. Gehuwde Vrouwen.
ALEX LUIGJES auu„
GLAS IN LOOD
KORTE GRACHT 17 TEL. 4036
ferkplaats: ACHTER DE H
In do toekomst zullen de geschiedenisboeken den oorlog van 1939
verhalen, zooals thans de oorlog van 1914 in de handhoeken
der nlgeineene geschiedenis in zijn geheel staat beschreven
vanaf den moord op Aartshertog Frans Ferdinand te Serajewo
tot aan het vredesverdrag van Versailles. Zoo zal eenmaal het ver
haal beginnen mei den veldtocht in Polen lot aan het vredes
verdrag vandit zullen de kinderen der toer,«.mst in hun hand
boeken lezen. Men zal dan volgens de methodische geschiedschrij
ving objectief en systematisch te werk gaan eu onderscheid
maken tussehen dieper liggende oorzaken en naasle aanleiding.
Toch zul men dc zaken vermoedelijk zeer oppervlakkig bezien,
wunl de diepste oorzaak wordt gewoonlijk stilzwijgend voorbij
gegaan. Isaac da Costa heeft ln zijn lijd zeer juist opgemerkt: „Op
den bodem aller vragen ligt der wereld zoudeschuld". Als de
mcnschcn Gods wetten beter hadden onderhouden en niet zoo
diep waren weggezonken in ongeloof, heidendom, verkrachting
der natuurwet, zou de geesel Gods ons thans zoo fel niet striemen.
De politieke en militaire gebeurtenissen hebben zich zoo ontwik
keld, dat ook ons vaderland In den oorlog werd betrokken. God
heeft deze ontwikkeling toegelaten om onze zonden te straffen.
De .Nederlanders mogen zich om meer dan één reden rouwmoedig
op de borst kloppen. Ons volk behoeft heusch niet hoog op »fc
geven van degelijke deugdzaamheid. Er is veel goeds, maar er is
ook veel dat rol is in onze samenleving. Geloofsafval, Misverzuim,
lauwheid en beginselloosheid onder de gelederen der Katholieken;
groeiend heidendom, zedeloosheid, echtscheiding, kwaadwillige
kinderbeperking enz. onder breede lagen van ons volk; het zijn
kankergezwellen die de gezondheid van ons maatschappelijk
leven ondermijnen. Wanneer men deze meest opvallende ziekte
verschijnselen, die een oppervlakkige diagnose onzer maat
schappij aan het licht brengt, rustig overdenkt, dan kan men zich
indenken hoe zwaar de schaal van hel kwaad op de weegschaal
der Goddelijke Gerechtigheid moei gewogen hebben. Wij mogen
gerust erkennen, dal wij een kastijding hadden verdiend.
Wil er in dezen noodtoestand blijvende verbetering komen, dan
zullen deze kwalen moeten genezen. God toornt thans over de
menschen, omdat zij zich van Hem verwijderd hebben. Doch wan
neer zij zich weer met Hem verzoenen, zal Hij ons zijn barmhar
tigheid loonen, zooals Hij reeds ten tijde van het Oude Verbond
zoo vaak barmhartigheid met Israël heeft gehad. Tijdens de
Babylonische gevangenschap hield de oude Tobias zijn volk voor:
„Om onze misslagen heefl Hij ons gestraft, maar redden zal Hij
ons om zijn barmhartigheid" (Tnl|. 13,5). Wanneer de menschen
deze woorden indachtig waren en hun goeden wil loonden, zou
God zich niet in edelmoedigheid laten overtreffen en zou de vrede
spoedig een voldongen feit zijn. Want. de Heer is barmhartig en
goedertieren, zegt de psalmist (ps. 102, 8-14), lankmoedig en rijk
aan ontferming. Niet altijd blijft Hij toornen, niet eeuwig blijft Hij
wrokken. Hij behandelt ons niet naar onze zonden, en vergeldt
ons niet naar onze schuld. Want zoo hoog als de hemel Is bot en
dc aarde, zoo groot is zijn goedheid voor die Hem vrcezen. Zoover
als hel Oosten veiwijderd is van het Westen, zoover verwijdert
Hij van ons wat wij misdeden. Gelijk een vader zich ontfermt over
zijn kinderen zoo ontfermt zleh de Heer over al die Hem vreezen".
Het is een treurig verschijnsel dat vele menschen den ernst
dezer tijden zoo slecht begrijpen en de lessen der gebeurte
nissen lol nog toe weinig ter harte nemen. De menschen wor
den wel gekastijd, maar komen weinig tot Inkeer. Van een mas-
sulcii terugkeer lot God cn van een algehecle verbetering van
leven vall nog weinig of niets le bespeuren. Dit is wel het meest
angstwekkende verschijnsel van deze tijd. Hetzelfde beginsellooze,
laffe en lauwe sleurlevenlje wordt voortgezel. De zondige ge
woonte wordt niet ernstig genoeg bestreden; de verkeering die als
huwelijk wordt beleefd, niet gekuiScht; het stelsel dat den huwe
lijkszegen in een vloek verandert, niet opgegeven. Het leven van
zondig amusement wordt achter zware gordijnen voortgezet; het
nachtelijk duister vormt de sluier waarmede veel ongerechtigheid
wordt bedekt; achter verduisterde vensters steekt de duivel
menigmaal zijn kaarsen aim.
Toen de profeet Jonas op Gods bevel naar Nlnlve trok cn langs
stralen en pleinen van die groote stad uitriep: „Nog veertig dagen
en Nlnlve zal verwoest worden", maakte zijn prediking Indruk.
De menschen kwamen lol inkeer en deden boetvaardigheid. Deze
slechte, zondige stad ontkwam aan het lot dat andere sleden niet
bleef bespaard. Dc Middeleeuwer kon zwaar zondigen, maar wist
ook wat boetvaardigheid was. De moderne inenseh is aan de
boetepraktijk grootendeels ontwend geraakt. Hij is er bang voor
geworden. In zijn weekelljkheid huivert hij voor alles wat naar
beperking, vasten en onthouding zweemt. Het kost hem een
enorme inspanning en groole zelfoverwinning op den ochtend
van een vastendag zijn vier sneetjes brood te laten staan en hij
kan zich bijna niet bedwingen aanstonds na het ontbijt zijn eerste
sigaret op te steken.
Toch zuilen wij den tuchtrieni moeten hanteeren, willen wij de
overwinning behalen op satanische niaehten die bepaalde vormen
onzer snmenlevlng beheersehen. Heefl de Zaligmaker zijn Aposte
len niet duidelijk geleerd, dat er bepaalde duivelen waren die
slechls door boete en gebed konden uitgedreven worden?
Een verheven en moeilijke taak ligt op dit gebied voor ons Katho
lieken weggelegd. Niemand onzer behocD zieli te verontschuldi
gen en zou in ernst kunnen beweren, dat hij geen boetvaardigheid
noodig heeft, ledereen staat schuldig voor God en de Apostel
leerde ons, dat wij op vele punten allen struikelen (Jac. 3.2). De
kleinste fout jegens God blijft altijd een heleediglng den Aller
hoogste aangedaan. Nooit zal de nietige mcnsch de fout van zijn
kant volledig kunnen herstellen, omdat de Bcleedigdc oneindig
ls. Er Is dus steeds reden genoeg om voor eigen fouten en tekort
komingen boete te doen. Zou iciuund zich, door bijzondere
genade, van alle fouten hebben gezuiverd, zoodat hij geen eigen
zonden jneer uit te boeten had, dan zou elke beweegreden voor
boetvaardigheid daarmede nog niet vervallen zijn. Christus zelf
was vrij van alle zonden, zoodat Hij zijn tegenstanders met volle
overtuiging kon vragen: „Wie uwer kan Mij van zonde overtui
gen?" Toch was zijn leven van de kribbe lot het kruis één lange
boeteweg, maar Hij dede boetvaardigheid voor onze zonden. Wil
len wij op Hem gelijken, dan moeten wij met Hem het pad der
boete op. Dan dienen wij. zoonis SI. Paulus leert, „aan te vullen
wal aan het Lijden van Christus ontbreekt". Dan za! door onze
boetvaardigheid worden hersteld wal anderen misdeden en zullen
door onze vrijwillige offerbereidheid de dage'n der beproeving
worden bekort.
aar middelen om ons te versterven behoeven wij niet lang te
>?r het grijpen. Zeker, vasten en onthou
den in den geijkten vorm is in dezen tijd van schaarsehte cn
distributie bijzonder moeilijk. Dc Bisschoppen hebben dan ook In
deze wetten dispensatie verleend. He» heteekent echter niel, dat
de mogelijkheden tot boetvaardigheid hiermede zijn uitgeput. Er
blijven er nog genoeg over! De beste boetvaardigheid bestaat
hierin, dal wij onzen harden, rioorigewoneu, dugelijkscheu plicht
jegens God stipt en nauwgezet vervullen. Wat in ons gedrag ver
keerd is, moeien wij veranderen; wal een ergernis vormt in Gods
oog. moeien wij verwijderen; wat rot en ziek Ls in onze omgeving,
moeten wij uitsnijden. Wie in dezen zorgvollen tijd het roer
radicaal omgooit en zijn levenskompas afstelt op de veilige haven
der eeuwigheid, doet al heel veel.
En zeer goede vorm van versterving wordt door de Federatie
Sobriëtas gepropageerd. Zij streeft er naar, zooveel mogelijk men
schen le bewegen zich van drank te onthouden, totdat de vredes-
klok weer over Europa luidt. Deze boetvaardigheid kan door
iedereen beoefend worden en werkt de algeheele soberheid in de
hand. Heusch, het is In dezen tijd niet zoo moeilijk de versterving
le beoefenen. De gelegenheid hiertoe doet zich onophoudelijk aan
ons voor. Draagt b.v. geduldig en gelaten dc lasten van den oorlog.
De menschen beklagen zieh soms, dat zij zooveel moeite hebben
om zieh in de gegeven omstandigheden gewillig le schikken. Het
ontbreekt hun aan berusting. Brengt Innerlijke opstandigheid ons
echter verder? Men schiet er niets inee op en het is veel heler van
den nood een deugd te maken. Dan hebben wij er nog verdiensten
van ook. Wie de lasten van den oorlog, voedselsehaursehte, distri
butie, gebrek aan kolen, nachtelijk luchtalarm enz. ootmoedig als
een kruis uil Gods Hand aanvaardt, dat hij geduldig draagt om
voor dc zonden van zichzelf cn anderen te voldoen, werkt mede
aan het herstel van de zieke wereld cn vervroegt hel uur van den
vrede. Klaagt niel en wees! tevreden met wat U nog geschonken
wordt; IJ hebt het in vele opzichten wellicht heter dan velen, die
voor den oorlog alles bezaten en thans volkomen zijn geruïneerd.
Wanneer wij deze beproeving moedig doorstaan en de verstervin
gen die ons worden opgelegd, gewillig met een bovennatuurlijke
bedoeling aanvuurden, vervullen wij een grootsche laak en mogen
wij God dankbaar zijn in dezen lijd le leven, waarin hooge
cischen aan ons christelijk leven worden gesteld. Dan werken wij
op uitstekende wijze hipc aan het geestelijk herstel van dezen tijd,
want door boete cn gebed wordt de wercid gered.
Ja
i